N». 85. 121' Jaargang. 1878; W oensdag 10 April. Dit blad verschijnt dagelijks, jnet uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs per 3/m. franco 3,50. Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Cent. Advertentiens 20 Cent per regel. Geboorte- Trouw-, Doodberichten enz.: van 1—7 regels 1,50 iedere regel meer 0,20, Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Hoofdagent voor België en Frankrijk; de firma Havas, Laffite C9. te Brussel en Parijs. SCHIPDEUR DROOGDOK. GEMEENTE-BELASTINGEN. Middelburg, 9 April. De burgemeester en wethouders van Middelburg, gelet op hunne aankondiging van gisteren, betrekkelijk de stremming der passage over de schipdeur in het droge dok, in verband met eenige daaraan te brengen verbete ringen brengen ter kennis van de belanghebbenden, dat bedoelde werkzaamheden voorloopig zijn uit gesteld en dientengevolge hunne bovenvermelde aankondiging is vervallen. Middelburg, den 9 11 April 187*. De burgemeester en wethouders voornoemd, SC H O R E R. De secretaris, G. N. DE STOPPELA AR. Kohier voor de plaatselijke directe belas ting op de inkomsten over 1878. De burgemeester en wethouders van Middelburg, maken: bekend dat het kohier voor de plaatselijke directe be lasting op de inkomsten, over het jaar 1 78, waarvan de heffing is goedgekeurd bii koninklijke besluiten van den 23 December 1871, n° 31, van den 10e December 187% n 28, en van den 7e:i December 1876, n 16, door den raad in zijne zitting van den 8"° April 1878, vastgesteld, in gevolge art. 265 der gemeentewet, gedurende acht dagen, aanvangende Dinsdag den 9' April a., voor een ieder op de gemeente-secretarie ter le zing zal zijn nedergelegd. Hiervan is op heden af kondiging geschied waar het behoort. Middelburg, den S"" April 1878. De burgemeester en wethouders voornoemd, SCHORER De secretaris, G. N. DE STOPPELAAR. Aan het verslag der kamer van koophandel en fabrieken alhier over het jaar 1877 ontleenen wij nader het volgende. Voor de Nederlandsche handelmaatschappij wer den hier met zes schepen aangevoerd 68,000 balen koffie, welke werden opgeslagen, en met vier schepen 54,553 balen koffie, 1176 stuks buffel huiden, 323 kisten thee en 10,262 bossen bind rotting, welke naar Rotterdam verladen werden, terwijl nog 19,927 bossen bindrotting naar Amster dam werden verscheept. In 5 veilingen, te Amsterdam en te Rotterdam gehouden werden de hier aangevoerde hoeveel heden verkocht en in den loop van het jaar bijna geheel afgeleverd, zoodat de voorraad op het einde van het jaar alhier op ontvangstcedul lig gende zeer gering was. Voor particuliere rekening werd hier aange voerd eene lading rijst van Bassein, 21 ladingen hout, waaronder eene uit Pensacola, de overige meerendeels uit de Oostzee, en 12 ladingen kolen. In het entrepot zijn: ingeslagen. nitgesiagen. 482,806 481,318 kilo suiker. 2853,600 2799,357 kilo koffie. 25,2',0 37,449 liters wijn. 3,529 2610 liters gedistilleerd. Vier zeeschepen vertrokken van hier met stuk goederen. Het getal binnenvaartuigen hier aangekomen, behalve de beurt- en marktschepen, bedraagt 1204, zijnde ongeveer 100 meer dan in 1876. De vrachten waren aanzienlijk lager; de onge stadige weersgesteldheid van den zomer maakte de reizen niet voorspoedig; daarentegen behoefden de schippers niet lang op lading te wachten, had den zij het zelfs druk met het doen van lichter- dienst. De ladingen van 13 zeeschepen met koloniale waren, geheel of gedeeltelijk hier gelost, werden grootendeels naar Amsterdam en Rotterdam ver voerd evenzoo de ladingen van 3 te Vlissingen lossende zeeschepen, terwijl aldaar 15 zeestoom- booten uit Indië en Noord-Amerika óf gelicht óf geloT werden. Beurtschepen bestaan nog op Bergen op Zoom, Breda, Ter Neuzen en Zierikzee. .Marktschepen varen tussohén Middelburg ea Rotterdam (2), Amsterdam (3), Gorinchem, 's Hage, Antwerpen, Bréskens (2), Hoofdplaat (2), Cortgene, Tholen en Goes. Van Middelburg varen 18 zeeschepen ter buiten- landsche scheepvaart, mét een gezamenlijken inhöud v n 1' >,772 lasten; terwijl nog twee schepen, resp. van 780 en 250 last, in aanbouw zijn. Er kwamen uit. zee binnen 48 zeeschepen, met een gezamenlijken inhoud van 23,658 tonnen. De scheepvaartbeweging door de sluizen en in de buitenhaven te Vlissingen wordt voorgesteld door de volgende cijfers. In en uit de sluizen, Opvaart: zee-zei'schepen 94, zee stoomschepen 63, binnenschepen 1505Afvaart: zee-zeilsche pen 73, zee-stoomschepen 62 binnenschepen 1632 ie zamen 3429 schepen, met een tonnen-inhoud van 370,041. In de buitenhaven, Opvaart: 333 zeestoomschepen en 1603 binnenschepen Afvaart 334 zeestoomschepen en 1607 binnen schepen te zamen 3877 schepen, met een tonnen inhoud van 619.249. De Middelburgsche maatschappij van stoomvaart deed met 2 stoombooten "244 reizen van en 242 naar Rotterdam. 1876 1877 Van Middelb. vertrokken 11624 1058* pers. Te Middelb. kwamen aan 10748 6928 Met inbegrip der tusschen- stations werden vervoerd 51338 46768 en hadden63420 61169 ver zendingen v.goederen plaats. Het aantal verzendingen was van Middelburg. 6924 6744. naar Middelburg 2994 29808. De dienst der Zeeuwsche spoorboot-maatschappij heeft ongestoord plaats gehad. Van Middelburg werden gedaan 363, van Zierikzee 379 reizen, waaronder 20 tot Catsche veer of Cortgene v. v. Vervoerd werdén 15392 personen en buitendien 1784 passagiers tusschen Middelburg en Veere. Personen- en goederenvervoer blijven stationair, bet veevervoer was levendiger dan vroeger. De proef om tot Vlissingen door te varen leverde onbevredigend resultaat, vooral te wijten aan de stremming van het veevervoer over Vlissingen naar Engeland. Te Zierikzee werd onder genot eener subsidie van de maatschappij een bankhel- ling gemaakt, waar de boot met weinig tijdver lies kan banken. Het aantal gepatenteerden bedroeg te Middelburg in 1877 2032, onder welke 212 tappers en 149 schippers en kramers. Uit de mededeelingen over de verschillende nijverheids-ondernemingen teekenen wij op, dat de in het vorig jaar voorgenomen uitbreiding van de fabriek van stoomtoestellen en andere werk tuigen door de Commercie-compagnie in dit jaar tot stand kwam, door het bouwen van een nieuwe ketelmakerij en grofsmederij met stoomhamer, door het uitbreiden en verbeteren van het oude fabrieksgebouwen door het aanschaffen van verschillende werktuigen. Op de werf „Middelburg's Welvaren" had men aanhoudend werk voor ongeveer 60 man; met de afbouwing van den „Burgemeester Schorer," werd doorgegaan, zoodat dit schip binnen kort zal kunnen afloopen. De scheepstimmerwerf „de Volharding" werd in den aanvang van het jaar gedreven met -|- 25 knechts; in Juni werd de kiel gelegd voor een barkschip voor de Noordsehe en Amerikaanache vaart, waardoor het aantal werklieden tot 50 klom. Het Prins Hendrik-dok voldeed sedert de in- dienststelling aan al de vereischten, en werd door gezagvoerders en scheepstimmerlieden zeer gepre zen om de groote ruimte. Reparatiën geschieden er zoowel door de eige naars van het dok, als door andere scheepstim merwerven. Van 12 Mei, dag der indienststelling, tot 31 December is het 101 dagen door schip of schepen bezet geweest. De Nijverheids-vereeniging te Middelburg zag thans haar kapitaal geheel geplaatst. Het aantal burgerwoningen door de vereeniging bij de los- kade gebouwd en doorloopend verhuurd, is tot 9 gestegen. De steenbakkerij is met kracht door gezet; de hoedanigheid van het fabrikaat is verbeterd, en 't aantal afnemers vermeerderd. Naar wij vernemen zal op Donderdag den 18" dezer eene vergadering gehouden worden der afdeeling Middelburg van „Volksonderwijs", ter behandeling van het wetsontwerp tot wijziging der wet op het lager onderwijs. De datum van het afloopen van het driemast- schip „Burgemeester Schorer" is, naar wij verne men, veranderd en gesteld op den 18e° dezer. Burgemeester en wethouders alhier hebben tot kantonniers voor het plantsoen der wandelingen, en buitengewone agenten van politie aangesteld A. Antheunissen en A. Ludekuse. Door burgemeester en wethouders van Krab- bendijke is het plan ontworpen tot het aanleggen eener kade met losplaats, ten dienste van de oester-cultuur aldaar. In eene vergadering op Vrijdag' avond jl. der leden van het departement Kruiningen der maat schappij tot Nut van 't algemeen is vanwege de Maatschappij tot redding van drenkelingen eene gouden medaille uitgereikt aan den heer baron Groeninx van Soelen. In het begin van het vorige jaar werd een kind van den heer Zandee opzichter bij de oestercultuur te Yerseke, schijn baar levenloos uit een achter diens woning gelegen waterput opgehaald. De heer van Soelen, bij het ongeval tegenwoordig, begon dadelijk de kunst bewerkingen, volgens de vroeger publiek gemaakte aanwijzingen, te verrichten en mocht, na twee uren werkzaam geweest te zijn, het kind in het leven terugroepen Nadat de medaille met eene toepasselijke aan spraak was uitgereikt, betuigde de heer van Soelen zijn dank en voegde daarbij dat het hem reeds zelfvoldoening genoeg geweest was een raenschen- leven te redden, doch dat die voldoening nog verhoogd was dewijl het hier een kind gold van een man, die, aan het hoofd zijner zaken geplaatst, hem steeds trouw en eerlijk gediend heeft. De Staats-courant van heden bevat "het vol gende bericht omtrent het voorkomen van honds dolheid In de maanden December 1877, Januari en Februari 1*78, is volgens de bij de regeering ontvangen ambtsberichten, slechts éen geval van hondsdolheid in het rijk voorgekomen. Een hond te Philippine is in December 1877, als ver dacht van dolheid, gedood Na lijkopening zijn kenteekeuen dier ziekte gevonden. Vermoe delijk is dit dier in eene der naburige gemeenten Assenede en Selzaete in België, alwaar zich ge vallen van hondsdolheid hadden voorgedaan, besmet. Behalve voor Philippine werd ook voor Sas van Gent het bevelschrift, bedoeld in art. 3 der wet van 5 Juni 1875 (Staatsblad n° 110), uitgevaardigd. De spoorwegmaatschappij1 n hebben weder eene bepaling gemaakt in het algemeen belang der spoorwegmaatschappijen. Zij hebben bepaald, dat geen restitutien meer zullen worden verleend op kaartjes en bagage-re§us, waarvan geheel of ge deeltelijk geen gebruik is gemaakt door omstan digheden onafhankelijk van de spoorwegdiensten. Er ontbrak maar aan, dat ook in zoodanig geval de kaartjes ongeldig werden verklaard. Daarmede is voor altijd een einde gemaakt aan de „soesa", welke de verzoeken om restitutie veroorzaken. Of het nu juist een einde is, gelijk het publiek zou verlangen en zooals men in de samenleving gewoon is te laten volgen op ver gissingen, of ten behoeve van hen, die het slacht offer van onvoorziene omstandigheden zijn, be twijfelen wij zeer. ArnhCt.) Uit Ned. Indië wordt opnieuw gemeld dat zoo wel in het Zuiden van Djokjokarta (Java) als in Gorontalo (i elebes) de rijstprijzen eene ongekende hoogte bereikt hebben. In laatstgenoemd gewest zou zelfs hongersnood heersclien. Het is te wensclien dat hierover, desnoods door eene interpellatie in de tweede kamer aan de regeering, het vereisehte licht opga. Wanneer in •enig deel van onze rijke Indische bezittingen, die langs de zee alle gemakkelijk te bereiken zijn, hongersnood uitbreekt, dan kan men bijna te voren zeggen dat de koloniale autoriteiten in een of ander opzicht haar plicht verzuimd hebben. Zij, die de inlandsche bevolking in een voortdu rende minderjarigheid moeten houden, die haar zelfs, in vele landstreken, moeten dwingen om door haar handen-arbeid de koloniale kas te stijven, kunnen zich niet onttrekken aan de ver plichting om toe te zien, dat voor deze bevolking geen gebrek aan de noodige voedingsmiddelen ontsta. In Engelseh-Indië heeft het koloniaal gezag in dit opzicht met veel grooter moeilijkheden te worstelen. Daar bestaat, over het ontzaglijk uit gestrekte vasteland, veel meer gebrek aan ver voermiddelen en wegen. Daar is ook de oogst veel wisselvalliger, dewijl, bij het gemis van de noodige besproeiingswerken, eene buitengewone droogte veel lichter hongersnood kan doen ont staan. Niettemin erkent het gezag in Engelseh- Indië zijne verplichting, grijpt het, zooi ra er hongersnood dreigt, met ruime hand in de schat kist en wordt het door de openbare meening ernstig ter verantwoording geroepen, zoodra het in een dezer verplichtingen te kort schiet. Wij hopen daarom dat men zich niet door de zoogenaamde „officieele waarheid door mooie rijststaten :en prijsberichten, zal laten tevreden stellen, maar trachten zal te weten te komen wat er werkelijk van deze berichten waar is. In ons nommer van 22 Februari jl. gaven wij, in aansluiting aan éene statistieke opgave in de M. Ct. van 3 Dec. 1877, eene reeks cijfers, aanduidende den in en uitvoer in Ned.-Indië uit en naar Nederland over het jaar 1874, in verge lijking met dien naar vreemde landen. Deze opgaaf diende als bijdrage tot de waardeering van de indirecte voordeelen, welke door het mo. derland van zijne kolonie genoten worden. De volgende opgave over het jaar 1877, door het Handelsblad aan de officieele Javasche courant ontleend, kan ter voortzetting onzer vergelijking dienen. waarvan naar Nederland 2,694,796 of 71 pCt. 16 793 90 Arak3,838,584 L. Foelie178,781 K. Gom Damar 723 960 GuttaPercha. 131,619 Huiden. 2,360,328 n Kapok 865,973 Indigo527,706 n Koffie 20,728.576 Kruidnagelen. 196,376 Peper1,279,342 Rottan 3,298.923 Suiker 232,355,450 Tahak. 16,45-2,023 Thee2,572,270 Tin3,558,909 502.962 107,015 2,123 821 831,715 506,010 19,179,502 135,208 1.009,380 2,758,454 79,763,823 16 403,185 2,333,822 3,335,529 70 83 90 96 96 93 69 79 84 34 100 91 94 Omtrent de suiker vinden wij de volgende cijfers, wat de bestemming betreft: Kanaal voor orders 34,252,506 K. of circa 15 pet. Enge'and 60,899,448 of 30 pet. Amerika 16,609,322 kilo of ruim 7 pet. Australië 17,559,221 of ruim 8 pet. enz. Hieruit ziet men, dat verreweg liet grootste gedeelte der Indische producten, behalve de suiker, bij voorkeur naar Nederland wordt gezonden; dat van enkele aanzienlijke artikelen Nederland feitelijk het monopolie heeft. Wat aangaat de suiker, blijkt verder, dat „Kanaal voor orders" buiten reken ng gelaten, de uitvoer naar Neder land dien naar Engeland nog heeft overtroffen, in weerwil van de bekende ongunstige omstan digheden. Wij lezen in de Tndépendanee Beige een bericht omtrent den staat der werken op het Champ de Mars te Parijs: Onder de vreemde afdeelingen, die in den laatsten tijd het meest gevorderd zijn, dient de Neder landsche genoemd te worden. Nu kan men reeds oordeelen over het belangrijke van de tentoon stelling van openbare werken voor dit land. Kolossale kaarten bedekken de muren en omlijs tingen van groote afmeting worden opengehouden voor de voorstelling van verdedigingswerken tegen zee en rivieren, en van droogmakerijen, vooral die van de Haarlemmermeer, van kanalen, brug gen enz. In het voor de machines bestemde deel zijn reeds modellen van stoombooten, touw werk, bakens en vischwerktuigen opgesteld. Eene uitstalling, die, naar de bewaarde ruimte t#

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1878 | | pagina 1