N». 85.
121' Jaargang.
1878;
W oensdag
10 April.
Dit blad verschijnt dagelijks,
jnet uitzondering van Zon- en Feestdagen.
Prijs per 3/m. franco 3,50.
Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Cent.
Advertentiens 20 Cent per regel.
Geboorte- Trouw-, Doodberichten enz.: van 1—7 regels 1,50
iedere regel meer 0,20,
Groote letters worden berekend naar plaatsruimte.
Hoofdagent voor België en Frankrijk; de firma Havas, Laffite C9. te Brussel en Parijs.
SCHIPDEUR DROOGDOK.
GEMEENTE-BELASTINGEN.
Middelburg, 9 April.
De burgemeester en wethouders van Middelburg,
gelet op hunne aankondiging van gisteren,
betrekkelijk de stremming der passage over
de schipdeur in het droge dok, in verband
met eenige daaraan te brengen verbete
ringen
brengen ter kennis van de belanghebbenden,
dat bedoelde werkzaamheden voorloopig zijn uit
gesteld en dientengevolge hunne bovenvermelde
aankondiging is vervallen.
Middelburg, den 9 11 April 187*.
De burgemeester en wethouders voornoemd,
SC H O R E R.
De secretaris,
G. N. DE STOPPELA AR.
Kohier voor de plaatselijke directe belas
ting op de inkomsten over 1878.
De burgemeester en wethouders van Middelburg,
maken: bekend
dat het kohier voor de plaatselijke directe be
lasting op de inkomsten, over het jaar 1 78,
waarvan de heffing is goedgekeurd bii koninklijke
besluiten van den 23 December 1871, n° 31,
van den 10e December 187% n 28, en van den
7e:i December 1876, n 16, door den raad in zijne
zitting van den 8"° April 1878, vastgesteld, in
gevolge art. 265 der gemeentewet, gedurende
acht dagen, aanvangende Dinsdag den 9' April a.,
voor een ieder op de gemeente-secretarie ter le
zing zal zijn nedergelegd.
Hiervan is op heden af kondiging geschied waar
het behoort.
Middelburg, den S"" April 1878.
De burgemeester en wethouders voornoemd,
SCHORER
De secretaris,
G. N. DE STOPPELAAR.
Aan het verslag der kamer van koophandel en
fabrieken alhier over het jaar 1877 ontleenen wij
nader het volgende.
Voor de Nederlandsche handelmaatschappij wer
den hier met zes schepen aangevoerd 68,000 balen
koffie, welke werden opgeslagen, en met vier
schepen 54,553 balen koffie, 1176 stuks buffel
huiden, 323 kisten thee en 10,262 bossen bind
rotting, welke naar Rotterdam verladen werden,
terwijl nog 19,927 bossen bindrotting naar Amster
dam werden verscheept.
In 5 veilingen, te Amsterdam en te Rotterdam
gehouden werden de hier aangevoerde hoeveel
heden verkocht en in den loop van het jaar bijna
geheel afgeleverd, zoodat de voorraad op het
einde van het jaar alhier op ontvangstcedul lig
gende zeer gering was.
Voor particuliere rekening werd hier aange
voerd eene lading rijst van Bassein, 21 ladingen
hout, waaronder eene uit Pensacola, de overige
meerendeels uit de Oostzee, en 12 ladingen kolen.
In het entrepot zijn:
ingeslagen. nitgesiagen.
482,806 481,318 kilo suiker.
2853,600 2799,357 kilo koffie.
25,2',0 37,449 liters wijn.
3,529 2610 liters gedistilleerd.
Vier zeeschepen vertrokken van hier met stuk
goederen.
Het getal binnenvaartuigen hier aangekomen,
behalve de beurt- en marktschepen, bedraagt
1204, zijnde ongeveer 100 meer dan in 1876.
De vrachten waren aanzienlijk lager; de onge
stadige weersgesteldheid van den zomer maakte
de reizen niet voorspoedig; daarentegen behoefden
de schippers niet lang op lading te wachten, had
den zij het zelfs druk met het doen van lichter-
dienst.
De ladingen van 13 zeeschepen met koloniale
waren, geheel of gedeeltelijk hier gelost, werden
grootendeels naar Amsterdam en Rotterdam ver
voerd evenzoo de ladingen van 3 te Vlissingen
lossende zeeschepen, terwijl aldaar 15 zeestoom-
booten uit Indië en Noord-Amerika óf gelicht óf
geloT werden.
Beurtschepen bestaan nog op Bergen op Zoom,
Breda, Ter Neuzen en Zierikzee.
.Marktschepen varen tussohén Middelburg ea
Rotterdam (2), Amsterdam (3), Gorinchem, 's Hage,
Antwerpen, Bréskens (2), Hoofdplaat (2), Cortgene,
Tholen en Goes.
Van Middelburg varen 18 zeeschepen ter buiten-
landsche scheepvaart, mét een gezamenlijken inhöud
v n 1' >,772 lasten; terwijl nog twee schepen, resp.
van 780 en 250 last, in aanbouw zijn.
Er kwamen uit. zee binnen 48 zeeschepen, met
een gezamenlijken inhoud van 23,658 tonnen.
De scheepvaartbeweging door de sluizen en in
de buitenhaven te Vlissingen wordt voorgesteld
door de volgende cijfers. In en uit de sluizen,
Opvaart: zee-zei'schepen 94, zee stoomschepen
63, binnenschepen 1505Afvaart: zee-zeilsche
pen 73, zee-stoomschepen 62 binnenschepen 1632
ie zamen 3429 schepen, met een tonnen-inhoud
van 370,041. In de buitenhaven, Opvaart:
333 zeestoomschepen en 1603 binnenschepen
Afvaart 334 zeestoomschepen en 1607 binnen
schepen te zamen 3877 schepen, met een tonnen
inhoud van 619.249.
De Middelburgsche maatschappij van stoomvaart
deed met 2 stoombooten "244 reizen van en 242
naar Rotterdam.
1876 1877
Van Middelb. vertrokken 11624 1058* pers.
Te Middelb. kwamen aan 10748 6928
Met inbegrip der tusschen-
stations werden vervoerd 51338 46768
en hadden63420 61169 ver
zendingen v.goederen plaats.
Het aantal verzendingen was
van Middelburg. 6924 6744.
naar Middelburg 2994 29808.
De dienst der Zeeuwsche spoorboot-maatschappij
heeft ongestoord plaats gehad. Van Middelburg
werden gedaan 363, van Zierikzee 379 reizen,
waaronder 20 tot Catsche veer of Cortgene v. v.
Vervoerd werdén 15392 personen en buitendien
1784 passagiers tusschen Middelburg en Veere.
Personen- en goederenvervoer blijven stationair,
bet veevervoer was levendiger dan vroeger. De
proef om tot Vlissingen door te varen leverde
onbevredigend resultaat, vooral te wijten aan de
stremming van het veevervoer over Vlissingen
naar Engeland. Te Zierikzee werd onder genot
eener subsidie van de maatschappij een bankhel-
ling gemaakt, waar de boot met weinig tijdver
lies kan banken.
Het aantal gepatenteerden bedroeg te Middelburg
in 1877 2032, onder welke 212 tappers en 149
schippers en kramers.
Uit de mededeelingen over de verschillende
nijverheids-ondernemingen teekenen wij op, dat de
in het vorig jaar voorgenomen uitbreiding van
de fabriek van stoomtoestellen en andere werk
tuigen door de Commercie-compagnie in dit jaar
tot stand kwam, door het bouwen van een nieuwe
ketelmakerij en grofsmederij met stoomhamer,
door het uitbreiden en verbeteren van het oude
fabrieksgebouwen door het aanschaffen van
verschillende werktuigen.
Op de werf „Middelburg's Welvaren" had men
aanhoudend werk voor ongeveer 60 man; met
de afbouwing van den „Burgemeester Schorer,"
werd doorgegaan, zoodat dit schip binnen kort
zal kunnen afloopen.
De scheepstimmerwerf „de Volharding" werd
in den aanvang van het jaar gedreven met -|- 25
knechts; in Juni werd de kiel gelegd voor een
barkschip voor de Noordsehe en Amerikaanache
vaart, waardoor het aantal werklieden tot 50
klom.
Het Prins Hendrik-dok voldeed sedert de in-
dienststelling aan al de vereischten, en werd door
gezagvoerders en scheepstimmerlieden zeer gepre
zen om de groote ruimte.
Reparatiën geschieden er zoowel door de eige
naars van het dok, als door andere scheepstim
merwerven.
Van 12 Mei, dag der indienststelling, tot 31
December is het 101 dagen door schip of schepen
bezet geweest.
De Nijverheids-vereeniging te Middelburg zag
thans haar kapitaal geheel geplaatst. Het aantal
burgerwoningen door de vereeniging bij de los-
kade gebouwd en doorloopend verhuurd, is tot 9
gestegen. De steenbakkerij is met kracht door
gezet; de hoedanigheid van het fabrikaat is
verbeterd, en 't aantal afnemers vermeerderd.
Naar wij vernemen zal op Donderdag den 18"
dezer eene vergadering gehouden worden der
afdeeling Middelburg van „Volksonderwijs", ter
behandeling van het wetsontwerp tot wijziging
der wet op het lager onderwijs.
De datum van het afloopen van het driemast-
schip „Burgemeester Schorer" is, naar wij verne
men, veranderd en gesteld op den 18e° dezer.
Burgemeester en wethouders alhier hebben tot
kantonniers voor het plantsoen der wandelingen,
en buitengewone agenten van politie aangesteld
A. Antheunissen en A. Ludekuse.
Door burgemeester en wethouders van Krab-
bendijke is het plan ontworpen tot het aanleggen
eener kade met losplaats, ten dienste van de
oester-cultuur aldaar.
In eene vergadering op Vrijdag' avond jl. der
leden van het departement Kruiningen der maat
schappij tot Nut van 't algemeen is vanwege de
Maatschappij tot redding van drenkelingen eene
gouden medaille uitgereikt aan den heer baron
Groeninx van Soelen. In het begin van het
vorige jaar werd een kind van den heer Zandee
opzichter bij de oestercultuur te Yerseke, schijn
baar levenloos uit een achter diens woning gelegen
waterput opgehaald. De heer van Soelen, bij het
ongeval tegenwoordig, begon dadelijk de kunst
bewerkingen, volgens de vroeger publiek gemaakte
aanwijzingen, te verrichten en mocht, na twee uren
werkzaam geweest te zijn, het kind in het leven
terugroepen
Nadat de medaille met eene toepasselijke aan
spraak was uitgereikt, betuigde de heer van Soelen
zijn dank en voegde daarbij dat het hem reeds
zelfvoldoening genoeg geweest was een raenschen-
leven te redden, doch dat die voldoening nog
verhoogd was dewijl het hier een kind gold
van een man, die, aan het hoofd zijner zaken
geplaatst, hem steeds trouw en eerlijk gediend
heeft.
De Staats-courant van heden bevat "het vol
gende bericht omtrent het voorkomen van honds
dolheid
In de maanden December 1877, Januari en
Februari 1*78, is volgens de bij de regeering
ontvangen ambtsberichten, slechts éen geval van
hondsdolheid in het rijk voorgekomen. Een hond
te Philippine is in December 1877, als ver
dacht van dolheid, gedood Na lijkopening
zijn kenteekeuen dier ziekte gevonden. Vermoe
delijk is dit dier in eene der naburige gemeenten
Assenede en Selzaete in België, alwaar zich ge
vallen van hondsdolheid hadden voorgedaan,
besmet. Behalve voor Philippine werd ook voor
Sas van Gent het bevelschrift, bedoeld in art. 3
der wet van 5 Juni 1875 (Staatsblad n° 110),
uitgevaardigd.
De spoorwegmaatschappij1 n hebben weder eene
bepaling gemaakt in het algemeen belang der
spoorwegmaatschappijen. Zij hebben bepaald, dat
geen restitutien meer zullen worden verleend op
kaartjes en bagage-re§us, waarvan geheel of ge
deeltelijk geen gebruik is gemaakt door omstan
digheden onafhankelijk van de spoorwegdiensten.
Er ontbrak maar aan, dat ook in zoodanig geval
de kaartjes ongeldig werden verklaard.
Daarmede is voor altijd een einde gemaakt
aan de „soesa", welke de verzoeken om restitutie
veroorzaken. Of het nu juist een einde is, gelijk
het publiek zou verlangen en zooals men in de
samenleving gewoon is te laten volgen op ver
gissingen, of ten behoeve van hen, die het slacht
offer van onvoorziene omstandigheden zijn, be
twijfelen wij zeer. ArnhCt.)
Uit Ned. Indië wordt opnieuw gemeld dat zoo
wel in het Zuiden van Djokjokarta (Java) als in
Gorontalo (i elebes) de rijstprijzen eene ongekende
hoogte bereikt hebben. In laatstgenoemd gewest
zou zelfs hongersnood heersclien.
Het is te wensclien dat hierover, desnoods door
eene interpellatie in de tweede kamer aan de
regeering, het vereisehte licht opga. Wanneer in
•enig deel van onze rijke Indische bezittingen,
die langs de zee alle gemakkelijk te bereiken zijn,
hongersnood uitbreekt, dan kan men bijna te
voren zeggen dat de koloniale autoriteiten in een
of ander opzicht haar plicht verzuimd hebben.
Zij, die de inlandsche bevolking in een voortdu
rende minderjarigheid moeten houden, die haar
zelfs, in vele landstreken, moeten dwingen om
door haar handen-arbeid de koloniale kas te
stijven, kunnen zich niet onttrekken aan de ver
plichting om toe te zien, dat voor deze bevolking
geen gebrek aan de noodige voedingsmiddelen
ontsta.
In Engelseh-Indië heeft het koloniaal gezag in
dit opzicht met veel grooter moeilijkheden te
worstelen. Daar bestaat, over het ontzaglijk uit
gestrekte vasteland, veel meer gebrek aan ver
voermiddelen en wegen. Daar is ook de oogst
veel wisselvalliger, dewijl, bij het gemis van de
noodige besproeiingswerken, eene buitengewone
droogte veel lichter hongersnood kan doen ont
staan. Niettemin erkent het gezag in Engelseh-
Indië zijne verplichting, grijpt het, zooi ra er
hongersnood dreigt, met ruime hand in de schat
kist en wordt het door de openbare meening
ernstig ter verantwoording geroepen, zoodra het
in een dezer verplichtingen te kort schiet.
Wij hopen daarom dat men zich niet door de
zoogenaamde „officieele waarheid door mooie
rijststaten :en prijsberichten, zal laten tevreden
stellen, maar trachten zal te weten te komen
wat er werkelijk van deze berichten waar is.
In ons nommer van 22 Februari jl. gaven wij,
in aansluiting aan éene statistieke opgave in de
M. Ct. van 3 Dec. 1877, eene reeks cijfers,
aanduidende den in en uitvoer in Ned.-Indië uit
en naar Nederland over het jaar 1874, in verge
lijking met dien naar vreemde landen. Deze
opgaaf diende als bijdrage tot de waardeering
van de indirecte voordeelen, welke door het
mo. derland van zijne kolonie genoten worden.
De volgende opgave over het jaar 1877, door
het Handelsblad aan de officieele Javasche courant
ontleend, kan ter voortzetting onzer vergelijking
dienen.
waarvan naar Nederland
2,694,796 of 71 pCt.
16 793 90
Arak3,838,584 L.
Foelie178,781 K.
Gom Damar 723 960
GuttaPercha. 131,619
Huiden. 2,360,328 n
Kapok 865,973
Indigo527,706 n
Koffie 20,728.576
Kruidnagelen. 196,376
Peper1,279,342
Rottan 3,298.923
Suiker 232,355,450
Tahak. 16,45-2,023
Thee2,572,270
Tin3,558,909
502.962
107,015
2,123 821
831,715
506,010
19,179,502
135,208
1.009,380
2,758,454
79,763,823
16 403,185
2,333,822
3,335,529
70
83
90
96
96
93
69
79
84
34
100
91
94
Omtrent de suiker vinden wij de volgende cijfers,
wat de bestemming betreft:
Kanaal voor orders 34,252,506 K. of circa 15 pet.
Enge'and 60,899,448 of 30 pet.
Amerika 16,609,322 kilo of ruim 7 pet.
Australië 17,559,221 of ruim 8 pet. enz.
Hieruit ziet men, dat verreweg liet grootste
gedeelte der Indische producten, behalve de suiker,
bij voorkeur naar Nederland wordt gezonden;
dat van enkele aanzienlijke artikelen Nederland
feitelijk het monopolie heeft. Wat aangaat de
suiker, blijkt verder, dat „Kanaal voor orders"
buiten reken ng gelaten, de uitvoer naar Neder
land dien naar Engeland nog heeft overtroffen,
in weerwil van de bekende ongunstige omstan
digheden.
Wij lezen in de Tndépendanee Beige een bericht
omtrent den staat der werken op het Champ de
Mars te Parijs:
Onder de vreemde afdeelingen, die in den laatsten
tijd het meest gevorderd zijn, dient de Neder
landsche genoemd te worden. Nu kan men reeds
oordeelen over het belangrijke van de tentoon
stelling van openbare werken voor dit land.
Kolossale kaarten bedekken de muren en omlijs
tingen van groote afmeting worden opengehouden
voor de voorstelling van verdedigingswerken tegen
zee en rivieren, en van droogmakerijen, vooral
die van de Haarlemmermeer, van kanalen, brug
gen enz. In het voor de machines bestemde
deel zijn reeds modellen van stoombooten, touw
werk, bakens en vischwerktuigen opgesteld.
Eene uitstalling, die, naar de bewaarde ruimte t#