N°. 42. 121e Jaargang. 1878 19 Februari. Dit blad verschijnt dagelijks, met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs per 3/m, franco 3,50, Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Gent, Hoofdagent voor België en Frankrijk: de firma Havas, Lafeite C°. te Brussel en Spoorwegdieverijen. Stoom- of paardentramwegen. Middelburg, 18 Februari, Advertentien; 20 Cent per regel, Geboorte-, Trouw-, Doodberichten enz,: van 1—7 regels 1,50 iedere regel meer 0,20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. paardentramwegen, zij rusten op dwars- en langs- liggers. De locomotieven zijn van dezelfde constructie als die der Parijs che tramwegen, zij hebben échter 30 paardenkrachten, die van Parijs slechts 12. De locomotieven zijn afkomstig van de bekende fabriek van Merry weather and Son. De locomotief is lang 3.70 meter en heeft een radstand van 1.370 meter. De ketel bevat 85 vlampijpen en heeft 15 meter verwarmings- opper'ylakte. Zij werkt met 2 cylinders van 7 j" en een druk,van 10 atmospberen, maakt bijna geen geraas en veroorzaakt weinig rook of damp. Met het oog op de geringe exploitatiekosten bieden deze locomotieven bijzondere voordeeien aan. In Parijs bedragen deze 33% minder dan bij exploitatie met paarden. Als brandstof gebruikt men te Kassei cokes. Het verbruik bedraagt ongeveer 4 kilo per kilo meter. Voor het gewoon verkeer is het, vooral met bet oog op de veiligheid, een bijzonder voordeel, dat de locomotief op een afstand van slechts éen meter tot stilstand kan worden gebrachtwaar door ongelukken zooveel mogelijk zijn te voor komen. Men begon de exploitatie met 2 locomotieven. In September waren er echter reeds 4, in October 5 in dienst. Volgens de politiebepalingen moet steeds met de locomotief vooraan gereden wordenmeer dan twee rijtuigen mogen niet tegelijk vervoerd worden, ofschoon de trekkracht der machine toelaat er minstens drie voort te trekken. In iederen trein moeten twee rijtuigen staan, het eene met vensters voorzien, gesloten en be hoorlijk uitgerust; het andere met open wanden. Niettegenstaande er op sommige dagen tot 3000 personen zijn vervoerd, kwam er tot heden nog geen enkel ongeluk voor. De vrees, welke men in den aanvang koesterde, ten aanzien van het angstig worden van de paar den voor de locomotief, is geheel geweken aan gezien de paarden spoedig aan het gezicht van de locomotief gewend geraakten. EIGEN HULP. Door een medebestuurder eener coöperatieve Verbruiks-Vèreeniging). In het nommer van 12 dezer deelden wij de bezwaren mede, die volgens onze meening bestaan tegen het oprichten van een centraal-magazijn der Vereeniging van „Eigen Hulp". Wij hadden toen nog geen kennis van het besluit, dat in de algemeene vergadering van den 9ei dezer genomen gij mij voor den gek? Ik geloof dat een van ons beiden aan het raaskallen is, maar ik ben blij te weten dat ik het niet ben." „Mijnbeer Kayser riep Paula uit. „Of meent gij misschien dat gij verstandig en goed handelt, met eerst lang en breed over uw voornemen te praten om te willen trouwen en dan Hij hield plotseling op en keek den straatweg langs. „Kijk, daar hebben wij 't al. Daar komen ze al aan," riep hij knorrig, „en nu heb ik juffrouw Hörig nog niet eens gezegd dat ik gasten ver wacht." „Wie verwacht gij Wie komt daar riep Paula verschrikt. „Wel de heeren ReinhardnatuurlijkHoe zouden die daar in dat leege huis ontbijten „Waarom hebt gij mij niet eerder gezegd dat gij die verzocht hadt?" vroeg Paula en sprong haastig de trappen van de stoep op. Kayser antwoordde niet. Maar hij keek haar met gefronste wenkbrauwen na, terwijl zij ook de trappen naar de bovenverdieping opbolde en hij hoorde hoe zij luid en opgewonden„Marie Hannariep en de deur van de zitkamer open wierp. Daarop keerde hij zich brommend om en wendde zich tot de bedienden om de noodige bevelen te geven. Nauwelijks was liij daarmede gereed of liij moest de beide broeders ontvangen, daar het rijtuig juist voor de deur stil hield, FIEJXJIILjI-iiBTODN"- Een Tertelling van Hans Warring. XVI. Het was duidelijk dat de woorden van haar voogd haar hevig ergerden, waardoor zij vergat dat zij hem tot haar bondgenoot wilde maken. En het prikkelde haar nog meer dat hij zoo kalm bleef en haar van ter zijde met zijn gewonen spot- acbtigen lach aanzag. „Wat mij aangaat, vergist gij u zeer. Ik laat u gaarne de eer van als dappere kleine jonker zelf het initiatief genomen te hebben. Is de zaak dus heelemaal voor goed in orde „Ja!" „Nu dat is knap. De hoofdzaak is altijd dat men weet wat men wil. En dan frisch aan het werk de dapperen hebben de wereld in bezit." „Is dat al wat gij mij te zeggen hebt?" „Beware Ik wensch u van harte geluk gij hadt slechter keus kunnen doen." „Gij zijt wel goed." „Ik wenschte alleen dat gij u een weinig meer tijd gegund, hadt, dat wenschte ik terwille van maakt dezelfde diénsten moeten verricht worden, als vóór het tijdstip der afschaffing,; - 2° dat, omtrent hét begin der verantwoorde lijkheid van den in, het Engelsche kanaal aah boord genomen loods, evenals voor de afschaffing der distantiegelden, van kracht blijft het bepaalde in de artt. 44. en 45 van het algem. regiem, op den loodsdienst, en 3° dat het den loodsen in art. 63 van, boven genoemd reglementverboden is fooien te yrageji, en dat het eenige middel om dat tegen te. gaan is, het door de gezagvoerders aan de bevoegde autoriteiten (in deze de inspecteurs en commissa rissen der loodsen) kennis geven van bepaalde feiten, met opgaaf van den naam van den be trokken loods. Ieder gezagvoerder heeft daartoe gelegenheid, dewijl ingevolge art. 80 van meer genoemd reglementaan elk loodskantoor steeds een klachtenboek vóorhanden is. (Zeepost.) i I Vele handelaars en winkeliers bieden geschenken van levensmiddelen en andere benoodigdheden aan de Noordpool-expeditie aam De hoofdcommissie verzoekt allen die dit voornemen hebben, per briefkaart informatie in te winnen bij den kom- mandant der expeditie A. de Bruyne, luit. ter zee le klasse, aan boord van Zr. Ms. wachtschip te Amsterdam. i 1 T3 j Op 14 Februari, des morgens te uur, is bij den heer S., te Vlissingen bezorgd een mandje met visch, inhoudende 8 tongen. Daar 12 tongen besteld en blijkens de factuur' ook verzonden waren, zoo zijn vier tongen ont vreemd. De visch is verzonden door de firma Eijgenraam te Dordrecht, op den 13eD dezer, per spoor van 7 u. 32 m. des avonds nit Dordrecht en ie 11 uren van denzelfden dag aan het lokaalstation te Vlissingen aangekomen. De verzending heeft plaats gehad met het staats spoor (niet met van Gend en Loos). De bezorging geschiedde echter door de expe ditie van Gend en Loos. Uitwendig was aan het mandje niets te bespeu ren. De visch, was gepakt tusschen ijs, met stroo bovenop; over bet kistje was bovendien touw gespannen. Vlisscour.) Men schrijft ons uit Utrecht dd. 16 Februari 11. Gisteren avond had alhier eene vergadering plaats van belangstellenden in den aanleg van een tramweg van Utrecht '(Rijnspoorweg) naar Zeist. De concessionaris van den weg, de heer Visser, gaf eene beschrijving van de tramwegen in het algemeen en stond bijzonder stil bij den Aanleg" van dien van Üti;echt.naar Zeist, Na de. voordracht van dien heer werd de gelegenheid gegeven om inlichtingen te vragen. De zaak is van te locaal belang om in uw blad ruimte te verzoeken voor een volledig verslag van het behandelde, en zeker hadden wij zelfs van de gebeele vergadering geen gewag gemaakt, indien ook bier niet hét vraagstuk was opgewor- penmoeten de tramwagens met paarden of door stoom getrokken Wörden? De concessionaris' is het nog niet met zichzelf eens, of hij paarden of stoom zal gebruiken, ofschoon hij verklaard heeft dat de weg, wanneer de verkregen inlichtingen juist zijn, zal worden gebouwd als de tramweg të Kassei, waarop zoo wel stoom als 'paarden kunnen wörden aangewend. Hoewel bij er op wees, dat stoom als trekkracht veel voordeeliger is dan paardenkracht, helde hij toch over tot het gebruik van paarden, omdat hij meende dat de gemeenteraden van Utrecht, de Bildt en Zeist hem voor stoomtramwegen geen concessie zouden geven. Stoomtramway's schijnen volgens den spreker gevaarlijker omdat men vreest dat de paarden van andere voertuigen op of nabij den weg door den stoom en het gedruis van de iocomotief schichtig zullen worden. De bewering dat men hier bezwaar zou maken tegen het gebruik van stoom, klinkt vreemd. Te Utrecht, een spoorwegstad bij uit nemendheid, waar dagelijks meer dan 100 trei nen aankomen en vertrekken, waar drie spoor wegmaatschappijen haar hoofdzetel hebben, waar vier verschillende spoorweglijnen samenloopen, waar honderden personen door spoorweg en stoom hun bestaan, vinden, in zulk een stad zon men bang zijn voor het gebruik van stoom tot trekkracht van den tramwagen! Het is haast niet te gelooven. Wat betreft het- gevaar bij het gebruik van stoom, dit, meenen wij, is veel geringer dan wan neer men paarden gebruikt. Daar de weg waar schijnlijk zooals die te Kassei zal worden aan gelegd, kan bet zijn nnt hebben, ook om meer algemeen licht te verspreiden over het gebruik van stoom als trekkracht der tramwagens, een en ander mede te deelen uit het uitgebracht verslag over den weg van Kassei gedurende dé eerste twee maanden dat die in exploitatie was (1 Juli—1 Sep tember 1877). Den ien Juli 1877 werd de eerste, lijn geopend van de Koningsplaats naar Wilhelmshöhe. Deze is 5.2 kilometer lang. De rails zijn van denzelfden vorm als die van uzelve.Hij is iemand van bedaard overleg, iemand wien alle overijling ten hoogste mishaagt. Ik wenschte dat gij zijne kiesche bezwaren hadt kunnen hooren toén ik er gisteren met hem over sprak." De oogen van Paula wérden grooter en hare lippen klemden' zich vaster op elkaar, terwijl zij bleef staan en haar voogd strak aanzag. „Hij wilde niets hooren van zulk een schielijke beslissing," ging deze in zijn onschuld voort. „Hij zei heel juist dat een huwelijksaanzoek vooraf moest gegaan worden door een tijd van kennismaking. Ik ben overtuigd dat die manier om zoo met de deur in huis te vallen, volstrekt niet in zijn smaak valt." De wangen van Paula, die tot nu toe donker rood gekleurd waren van toorn, werden op eens spierwit. Hare oogen flikkerden vlak voor den verbaasden blik van Kayser en haar geheele voorkomen scheen hem zoo verontrustend, dat hij een paar stappen achteruit zou gegaan zijn als de jonge dame niet een van de knoopen van zijn ja» beetgepakt had. „Moet ik daaruit opmaken", vroeg zij zacht, „dat gij mijnheer Max Reinhard mijn hand hebt aangeboden dat gij het gewaagd hebt mijn heer Max Reinhard op dit denkbeeld te brengen „Gewaagd! Dat waagstuk was zoo groot niet na hetgeen er van uw kant voorafgegaan was," antwoordde hij en stak de onderlip voor uit. „Denkt gij soms dat hij blind is, en zulke wenken niet verstaat?" „Weet gij wel wat gij daar zegt Weet gij wel dat gij mij daar doodelijk beleedigt? Uwe, woorden bevatten de grootste krenking, die men een fijngevoelig meisje kan aandoen." „FijngevoeligDat bedenkt gij vrij laat." „En dus toen ik dien man in mijn huis welkom heette, toen ik hem met welgemeende hartelijkheid begroette, toen ik de geheele wereld tot getuige had willen roepen van de blijdschap die mij ver vulde, toen hij tegenover mij stond en ik eiken trek op zijn gelaat opmerkte als dierbaar en niet onbekend, toen hebt gij het gewaagd te gelooven dat ik jacht op hem maakte? „En latertoen ik u verzocht mijn eigendom als het zijne te beschouwen en hem alle hulp te ver- leenen, die daardoor te bereiken was, toen meendet gij dat ik mijn geld wilde gebruiken om een man te koopen? Wat heb ik toch gedaan dat gij mij tot zulk een onvrouwelijke, onwaar dige handelwijs in staat rekent?" Op het gelaat van Kayser had zich onder deze toespraak afwisselend verbazing en ergernis ver toond. „En wat was dan uw bedoeling als bet dit niet was?" vroeg hij. „Wat mijn bedoeling was? Ik wilde hem toonen hoe hoog ik hem acht, hoe hij geheel beantwoordt aan de voorstelling die ik mij van hem gemaakt heb. Ik wilde hem 'met zusterlijke gezindheid „Nu heb ik genoeg van die malle geschiedenis," barstte Kayser driftig uit. „Zusterlijke gezind heid Heeft men ooit zoo iets gehoordHoudt De Staats-courant bevat de aanwijzing der onderkiesdistricten in de hoofdkiesdistricten Maastricht' en Roerm ond, De gemeenteraad van Cortgene.heeft den heer A. C. Danckaerts, op zijn verzoek, ontslag ver leend als gemeente-geneeskundige en in zijne plaats benoemd den heer H. P. W. Steenkamp, geneesheer te Bruinisse. Het schijnt nog niet zeker, dat de tweede kamer den 4en Maart zal bijeenkomen, zooals het voornemen is geweest. De raad van state wijdt aan het onderzoek van de ontwerp-schoolwet meer tijd dan waarop gerekend was, waardoor de indiening der wet vertraagd wordt. In verband hiermede zon eene latere bijeenkomst der kamer waarschijnlijk zijn. Naar men verneemt, is aan het bestuur der Ned. Indische spoorwegmaatschappij kennis ge geven, dat de tegenwoordige regeering zich met de overeenkomsten door de vorige ministers ge sloten, niet kan vereenigen. Of de maatschappij tot wijziging geneigd is, is nog niet bekend. (N. B. Ct.) In Zevenbergen is Zaterdag de heer mr. R. van de Werk, substituut-officier van justitie te Rot terdam, met 40 stemmen candidaat gesteld voor de tweede kamer. Op den heer van der Minne waren 9, op den heer A. Sassen 2 stemmen uitgebracht. Z. K. h. prins Hendrik der Nederlanden is volgens telegram uit Berlijn, Zaterdag' avond aldaar aangekomen en door den keizer, den kroonprins en diens familie aan het spoorwegstation ontvangen. Morgen namiddag van half 2 tot 3 uren zal, bij gelegenheid van 's konings jaardagbet muziekkorps der schutterij alhier in de Abdij eenige muziekstukken uitvoeren. Naar aanleiding der gerezen klachten ten aan zien van de gedragingen der loodsen, in het En gelsche kanaal aan boord genomen op schepen naar Ned. havens bestemd, zijn te Amsterdam de navolgende officieele mededeelingen ontvangen: 1° Dat de afschaffing der distantiegelden op den dienst der loodsen hoegenaamd geen invloed heeft gehad, zoodat tegenwoordig door hen vol-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1878 | | pagina 1