N°. 42.
121e Jaargang.
1878
19 Februari.
Dit blad verschijnt dagelijks,
met uitzondering van Zon- en Feestdagen.
Prijs per 3/m, franco 3,50,
Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Gent,
Hoofdagent voor België en Frankrijk: de firma Havas, Lafeite C°. te Brussel en
Spoorwegdieverijen.
Stoom- of paardentramwegen.
Middelburg, 18 Februari,
Advertentien; 20 Cent per regel,
Geboorte-, Trouw-, Doodberichten enz,: van 1—7 regels 1,50
iedere regel meer 0,20.
Groote letters worden berekend naar plaatsruimte.
paardentramwegen, zij rusten op dwars- en langs-
liggers.
De locomotieven zijn van dezelfde constructie
als die der Parijs che tramwegen, zij hebben échter
30 paardenkrachten, die van Parijs slechts 12. De
locomotieven zijn afkomstig van de bekende
fabriek van Merry weather and Son.
De locomotief is lang 3.70 meter en heeft een
radstand van 1.370 meter. De ketel bevat 85
vlampijpen en heeft 15 meter verwarmings-
opper'ylakte. Zij werkt met 2 cylinders van 7 j"
en een druk,van 10 atmospberen, maakt bijna
geen geraas en veroorzaakt weinig rook of damp.
Met het oog op de geringe exploitatiekosten
bieden deze locomotieven bijzondere voordeeien
aan. In Parijs bedragen deze 33% minder dan
bij exploitatie met paarden.
Als brandstof gebruikt men te Kassei cokes.
Het verbruik bedraagt ongeveer 4 kilo per kilo
meter.
Voor het gewoon verkeer is het, vooral met
bet oog op de veiligheid, een bijzonder voordeel,
dat de locomotief op een afstand van slechts éen
meter tot stilstand kan worden gebrachtwaar
door ongelukken zooveel mogelijk zijn te voor
komen.
Men begon de exploitatie met 2 locomotieven.
In September waren er echter reeds 4, in October
5 in dienst.
Volgens de politiebepalingen moet steeds met
de locomotief vooraan gereden wordenmeer
dan twee rijtuigen mogen niet tegelijk vervoerd
worden, ofschoon de trekkracht der machine
toelaat er minstens drie voort te trekken.
In iederen trein moeten twee rijtuigen staan,
het eene met vensters voorzien, gesloten en be
hoorlijk uitgerust; het andere met open wanden.
Niettegenstaande er op sommige dagen tot
3000 personen zijn vervoerd, kwam er tot heden
nog geen enkel ongeluk voor.
De vrees, welke men in den aanvang koesterde,
ten aanzien van het angstig worden van de paar
den voor de locomotief, is geheel geweken aan
gezien de paarden spoedig aan het gezicht van de
locomotief gewend geraakten.
EIGEN HULP.
Door een medebestuurder eener coöperatieve
Verbruiks-Vèreeniging).
In het nommer van 12 dezer deelden wij de
bezwaren mede, die volgens onze meening bestaan
tegen het oprichten van een centraal-magazijn
der Vereeniging van „Eigen Hulp". Wij hadden
toen nog geen kennis van het besluit, dat in de
algemeene vergadering van den 9ei dezer genomen
gij mij voor den gek? Ik geloof dat een van
ons beiden aan het raaskallen is, maar ik ben
blij te weten dat ik het niet ben."
„Mijnbeer Kayser riep Paula uit.
„Of meent gij misschien dat gij verstandig en
goed handelt, met eerst lang en breed over uw
voornemen te praten om te willen trouwen en
dan
Hij hield plotseling op en keek den straatweg
langs.
„Kijk, daar hebben wij 't al. Daar komen ze
al aan," riep hij knorrig, „en nu heb ik juffrouw
Hörig nog niet eens gezegd dat ik gasten ver
wacht."
„Wie verwacht gij Wie komt daar riep
Paula verschrikt.
„Wel de heeren ReinhardnatuurlijkHoe
zouden die daar in dat leege huis ontbijten
„Waarom hebt gij mij niet eerder gezegd dat
gij die verzocht hadt?" vroeg Paula en sprong
haastig de trappen van de stoep op.
Kayser antwoordde niet. Maar hij keek haar
met gefronste wenkbrauwen na, terwijl zij ook
de trappen naar de bovenverdieping opbolde en
hij hoorde hoe zij luid en opgewonden„Marie
Hannariep en de deur van de zitkamer open
wierp. Daarop keerde hij zich brommend om en
wendde zich tot de bedienden om de noodige
bevelen te geven. Nauwelijks was liij daarmede
gereed of liij moest de beide broeders ontvangen,
daar het rijtuig juist voor de deur stil hield,
FIEJXJIILjI-iiBTODN"-
Een Tertelling van Hans Warring.
XVI.
Het was duidelijk dat de woorden van haar
voogd haar hevig ergerden, waardoor zij vergat
dat zij hem tot haar bondgenoot wilde maken.
En het prikkelde haar nog meer dat hij zoo kalm
bleef en haar van ter zijde met zijn gewonen spot-
acbtigen lach aanzag.
„Wat mij aangaat, vergist gij u zeer. Ik laat
u gaarne de eer van als dappere kleine jonker
zelf het initiatief genomen te hebben. Is de zaak
dus heelemaal voor goed in orde
„Ja!"
„Nu dat is knap. De hoofdzaak is altijd dat
men weet wat men wil. En dan frisch aan het
werk de dapperen hebben de wereld in bezit."
„Is dat al wat gij mij te zeggen hebt?"
„Beware Ik wensch u van harte geluk
gij hadt slechter keus kunnen doen."
„Gij zijt wel goed."
„Ik wenschte alleen dat gij u een weinig meer
tijd gegund, hadt, dat wenschte ik terwille van
maakt dezelfde diénsten moeten verricht worden,
als vóór het tijdstip der afschaffing,; -
2° dat, omtrent hét begin der verantwoorde
lijkheid van den in, het Engelsche kanaal aah
boord genomen loods, evenals voor de afschaffing
der distantiegelden, van kracht blijft het bepaalde
in de artt. 44. en 45 van het algem. regiem, op
den loodsdienst, en
3° dat het den loodsen in art. 63 van, boven
genoemd reglementverboden is fooien te yrageji,
en dat het eenige middel om dat tegen te. gaan
is, het door de gezagvoerders aan de bevoegde
autoriteiten (in deze de inspecteurs en commissa
rissen der loodsen) kennis geven van bepaalde
feiten, met opgaaf van den naam van den be
trokken loods. Ieder gezagvoerder heeft daartoe
gelegenheid, dewijl ingevolge art. 80 van meer
genoemd reglementaan elk loodskantoor steeds
een klachtenboek vóorhanden is. (Zeepost.)
i I
Vele handelaars en winkeliers bieden geschenken
van levensmiddelen en andere benoodigdheden aan
de Noordpool-expeditie aam De hoofdcommissie
verzoekt allen die dit voornemen hebben, per
briefkaart informatie in te winnen bij den kom-
mandant der expeditie A. de Bruyne, luit. ter zee
le klasse, aan boord van Zr. Ms. wachtschip te
Amsterdam.
i 1 T3 j
Op 14 Februari, des morgens te uur, is bij
den heer S., te Vlissingen bezorgd een mandje
met visch, inhoudende 8 tongen.
Daar 12 tongen besteld en blijkens de factuur'
ook verzonden waren, zoo zijn vier tongen ont
vreemd.
De visch is verzonden door de firma Eijgenraam
te Dordrecht, op den 13eD dezer, per spoor van
7 u. 32 m. des avonds nit Dordrecht en ie 11
uren van denzelfden dag aan het lokaalstation
te Vlissingen aangekomen.
De verzending heeft plaats gehad met het staats
spoor (niet met van Gend en Loos).
De bezorging geschiedde echter door de expe
ditie van Gend en Loos.
Uitwendig was aan het mandje niets te bespeu
ren. De visch, was gepakt tusschen ijs, met stroo
bovenop; over bet kistje was bovendien touw
gespannen. Vlisscour.)
Men schrijft ons uit Utrecht dd. 16 Februari 11.
Gisteren avond had alhier eene vergadering
plaats van belangstellenden in den aanleg van
een tramweg van Utrecht '(Rijnspoorweg) naar
Zeist. De concessionaris van den weg, de heer
Visser, gaf eene beschrijving van de tramwegen
in het algemeen en stond bijzonder stil bij den
Aanleg" van dien van Üti;echt.naar Zeist, Na de.
voordracht van dien heer werd de gelegenheid
gegeven om inlichtingen te vragen.
De zaak is van te locaal belang om in uw blad
ruimte te verzoeken voor een volledig verslag
van het behandelde, en zeker hadden wij zelfs van
de gebeele vergadering geen gewag gemaakt,
indien ook bier niet hét vraagstuk was opgewor-
penmoeten de tramwagens met paarden of door
stoom getrokken Wörden?
De concessionaris' is het nog niet met zichzelf
eens, of hij paarden of stoom zal gebruiken,
ofschoon hij verklaard heeft dat de weg, wanneer
de verkregen inlichtingen juist zijn, zal worden
gebouwd als de tramweg të Kassei, waarop zoo
wel stoom als 'paarden kunnen wörden aangewend.
Hoewel bij er op wees, dat stoom als trekkracht
veel voordeeliger is dan paardenkracht, helde hij
toch over tot het gebruik van paarden, omdat
hij meende dat de gemeenteraden van Utrecht,
de Bildt en Zeist hem voor stoomtramwegen geen
concessie zouden geven. Stoomtramway's schijnen
volgens den spreker gevaarlijker omdat men vreest
dat de paarden van andere voertuigen op of nabij
den weg door den stoom en het gedruis van
de iocomotief schichtig zullen worden.
De bewering dat men hier bezwaar zou
maken tegen het gebruik van stoom, klinkt
vreemd. Te Utrecht, een spoorwegstad bij uit
nemendheid, waar dagelijks meer dan 100 trei
nen aankomen en vertrekken, waar drie spoor
wegmaatschappijen haar hoofdzetel hebben, waar
vier verschillende spoorweglijnen samenloopen,
waar honderden personen door spoorweg en
stoom hun bestaan, vinden, in zulk een stad zon
men bang zijn voor het gebruik van stoom tot
trekkracht van den tramwagen! Het is haast
niet te gelooven.
Wat betreft het- gevaar bij het gebruik van
stoom, dit, meenen wij, is veel geringer dan wan
neer men paarden gebruikt. Daar de weg waar
schijnlijk zooals die te Kassei zal worden aan
gelegd, kan bet zijn nnt hebben, ook om meer
algemeen licht te verspreiden over het gebruik
van stoom als trekkracht der tramwagens, een en
ander mede te deelen uit het uitgebracht verslag
over den weg van Kassei gedurende dé eerste twee
maanden dat die in exploitatie was (1 Juli—1 Sep
tember 1877).
Den ien Juli 1877 werd de eerste, lijn geopend
van de Koningsplaats naar Wilhelmshöhe. Deze is
5.2 kilometer lang.
De rails zijn van denzelfden vorm als die van
uzelve.Hij is iemand van bedaard overleg,
iemand wien alle overijling ten hoogste mishaagt.
Ik wenschte dat gij zijne kiesche bezwaren hadt
kunnen hooren toén ik er gisteren met hem over
sprak."
De oogen van Paula wérden grooter en hare
lippen klemden' zich vaster op elkaar, terwijl zij
bleef staan en haar voogd strak aanzag.
„Hij wilde niets hooren van zulk een schielijke
beslissing," ging deze in zijn onschuld voort.
„Hij zei heel juist dat een huwelijksaanzoek
vooraf moest gegaan worden door een tijd van
kennismaking. Ik ben overtuigd dat die manier
om zoo met de deur in huis te vallen, volstrekt
niet in zijn smaak valt."
De wangen van Paula, die tot nu toe donker
rood gekleurd waren van toorn, werden op eens
spierwit. Hare oogen flikkerden vlak voor den
verbaasden blik van Kayser en haar geheele
voorkomen scheen hem zoo verontrustend, dat hij
een paar stappen achteruit zou gegaan zijn als
de jonge dame niet een van de knoopen van zijn
ja» beetgepakt had.
„Moet ik daaruit opmaken", vroeg zij zacht,
„dat gij mijnheer Max Reinhard mijn hand hebt
aangeboden dat gij het gewaagd hebt mijn
heer Max Reinhard op dit denkbeeld te brengen
„Gewaagd! Dat waagstuk was zoo groot
niet na hetgeen er van uw kant voorafgegaan
was," antwoordde hij en stak de onderlip voor
uit. „Denkt gij soms dat hij blind is, en zulke
wenken niet verstaat?"
„Weet gij wel wat gij daar zegt Weet gij
wel dat gij mij daar doodelijk beleedigt? Uwe,
woorden bevatten de grootste krenking, die men
een fijngevoelig meisje kan aandoen."
„FijngevoeligDat bedenkt gij vrij laat."
„En dus toen ik dien man in mijn huis welkom
heette, toen ik hem met welgemeende hartelijkheid
begroette, toen ik de geheele wereld tot getuige
had willen roepen van de blijdschap die mij ver
vulde, toen hij tegenover mij stond en ik eiken
trek op zijn gelaat opmerkte als dierbaar en niet
onbekend, toen hebt gij het gewaagd te gelooven
dat ik jacht op hem maakte?
„En latertoen ik u verzocht mijn eigendom als
het zijne te beschouwen en hem alle hulp te ver-
leenen, die daardoor te bereiken was, toen
meendet gij dat ik mijn geld wilde gebruiken om
een man te koopen? Wat heb ik toch gedaan
dat gij mij tot zulk een onvrouwelijke, onwaar
dige handelwijs in staat rekent?"
Op het gelaat van Kayser had zich onder deze
toespraak afwisselend verbazing en ergernis ver
toond.
„En wat was dan uw bedoeling als bet dit niet
was?" vroeg hij.
„Wat mijn bedoeling was? Ik wilde hem toonen
hoe hoog ik hem acht, hoe hij geheel beantwoordt
aan de voorstelling die ik mij van hem gemaakt
heb. Ik wilde hem 'met zusterlijke gezindheid
„Nu heb ik genoeg van die malle geschiedenis,"
barstte Kayser driftig uit. „Zusterlijke gezind
heid Heeft men ooit zoo iets gehoordHoudt
De Staats-courant bevat de aanwijzing der
onderkiesdistricten in de hoofdkiesdistricten
Maastricht' en Roerm ond,
De gemeenteraad van Cortgene.heeft den heer
A. C. Danckaerts, op zijn verzoek, ontslag ver
leend als gemeente-geneeskundige en in zijne
plaats benoemd den heer H. P. W. Steenkamp,
geneesheer te Bruinisse.
Het schijnt nog niet zeker, dat de tweede
kamer den 4en Maart zal bijeenkomen, zooals het
voornemen is geweest. De raad van state wijdt
aan het onderzoek van de ontwerp-schoolwet
meer tijd dan waarop gerekend was, waardoor de
indiening der wet vertraagd wordt. In verband
hiermede zon eene latere bijeenkomst der kamer
waarschijnlijk zijn.
Naar men verneemt, is aan het bestuur der
Ned. Indische spoorwegmaatschappij kennis ge
geven, dat de tegenwoordige regeering zich met
de overeenkomsten door de vorige ministers ge
sloten, niet kan vereenigen. Of de maatschappij
tot wijziging geneigd is, is nog niet bekend.
(N. B. Ct.)
In Zevenbergen is Zaterdag de heer mr. R. van
de Werk, substituut-officier van justitie te Rot
terdam, met 40 stemmen candidaat gesteld voor
de tweede kamer. Op den heer van der Minne
waren 9, op den heer A. Sassen 2 stemmen
uitgebracht.
Z. K. h. prins Hendrik der Nederlanden is
volgens telegram uit Berlijn, Zaterdag' avond aldaar
aangekomen en door den keizer, den kroonprins
en diens familie aan het spoorwegstation ontvangen.
Morgen namiddag van half 2 tot 3 uren zal,
bij gelegenheid van 's konings jaardagbet
muziekkorps der schutterij alhier in de Abdij
eenige muziekstukken uitvoeren.
Naar aanleiding der gerezen klachten ten aan
zien van de gedragingen der loodsen, in het En
gelsche kanaal aan boord genomen op schepen
naar Ned. havens bestemd, zijn te Amsterdam de
navolgende officieele mededeelingen ontvangen:
1° Dat de afschaffing der distantiegelden op
den dienst der loodsen hoegenaamd geen invloed
heeft gehad, zoodat tegenwoordig door hen vol-