M°. 280, 120® Jaargang. 1877. Dinsdag 27 November. Dit blad verschijnt dagelijks, met uitzondering van Zon- en Feestdagen.1 Prijs per 3/m. franco f 3,50. Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Cent, Advertentiën i 20 Cent per regel. Geboorte- Tronw- Doodberichten enz.van 1—7 regels"/ 1,50 l iedere regel meer 0,20. Groóte letters worden berekend naar plaatsruimte; Hoofdagent voor België en Frankrijk: de firma Hava», Lapfitk C°. te Brussel en Parijs. Bij deze courant behoort een BIJVOEGSEL. Middelburg, 26 November. De Indische leening en de Haven van Batavia. DE OLM EN DE KLIMOP. [l .'3 f ii. De nieuwe haven zal gesticht worden op eene plaats der kust, welke men hoopt dat, betrekkelijkniet ongezond zal wezen. In vroeger eeuwen althans, hadden de Europeanen hij Tandjong Priok lusthuizen, die verlaten werden naarmate het terrein landwaarts in veiliger werd. Van de haven tot aan de stad moeten aangelegd worden een spoorweg, een scheepvaartkanaal met jaagpad en een rijweg van 15 meter breedte, een en ander over eene lengte van bijna 8 kilometers. De zeehoofden, samen te stellen uit stort- steen, beton en zand, zullen het éene ruim 1900, het andere ongeveer 1800 meter lang zijn en den mond der haven tot eene diepte van 8,5 meter in zee brengen. Aan die voorhaven zal zich eene binnenhaven aansluiten, lang 1300, breed 175 meter, met twee loskaden ter gezamen lijke lengte van 1388 meter. De hoeveelheid grond, welke uitgebaggerd, uitgegraven of ver werkt moet worden voor de beide havens, het kanaal, den spoorweg én den rijweg, wordt geschat op bijna acht millioen kubieke meters. Er moeten 20,000 heipaleningeslagen, 810,000 kub. meter stortsteen, 108,000 kub. meter be ton, 86,500 kub. meter zand en 14,000 kub. meter metselwerk verwerkt worden. Bovendien omvat het plan nogden aanleg van entrepots, loskranen, spoorwegen enz. op het haventerrein den houw eener fabriek voor het vervaardigen der beton, die met vier stellen machines dage lijks 240 kub. meter van die specie zal afle veren; de oprichting van kalk- en cement- hranderijen, van eene steenfabriek, van een groot atelier, bevattende hankwerkerij, smederij, ketelmakerij, kopergieterij en eene inrichting voor machinale houtbewerking, een en ander FETJILLETOJST. - - E1N TERÏÏAil TAN ANTON GIULIO BARRHI. Uit het Haliaanseh. II. Vervolg.) Magdalena, bedenk dat wij onder deze aarde, hier vlak bij, allen gelijk worden, en noem mij gerust zuster. Tot wederziens dus; breng Jantje eens bij mij, want ik wil zijn peet zijn, ofschoon ik hem niet onder den doop gehouden heb. Wat doet er dat toe? dan wordt ge het bij zijn aanneming, als het zoover is. Vindt ge dat goed? Louise glimlachte bij dien wensch, en het rijtuig snelde voort in de richting van Genua. De gebeurtenissen van den dag, ik meen de zielkundige gebeurtenissen, waren zoo talrijk geweest en badden elkaar zoo sehielijk opgevolgd dat de beide tochtgenooten geen lust hadden om te praten. Louise zat haar bloemen te bekijken en scheen geheel verdiept in het beschouwen der kleuren en het tellen der bladeren. Guido sloeg haar van ter zjjde gade, en nam bestemd om de noodige herstellingen aan het materieel te kunne" verrichten. Eene vloot van 27 stoom vaartuigen moet aangeschaft worden, namelijk 3 groote, 4 middelsoort en 2 kleinere bag germolens, 12 stoombarges, 2 stoomsleepers, 1 communicatieboot3 stoombarkassen, alsmede 30 kleinere vaartuigen. Voor deze vloot moet weder een afzonderlijk ijzeren droog dok wor den aangemaakt, en- om in de behoefte aan steenkolen te voorzienmoeten zeer groote magazijnen worden aangelegd, waarheen een hulpsteiger, 550 meter lang, met een dubbel spoor belegd, zal leiden. Moet de Europeesche nijverheid bijna geheel in deze ontzaglijke behoeften voorzien, de rijkdom van Java's bodem levert de meeste grondstoffen. Zoo zal uit de tracliiet-rotsen te Merak, in straat Sunda, de benoodigde massa natuurlijke steen gehaald worden. Daar zullen 16 rots- boren aan het werk gesteld worden, gedreven door samengeperste lucht, naar het systeem der werktuigen welke bij de doorboring van den Mont Cenis het eerst gediend hebben. Daar werd echter de samenpersing der lucht door de kracht van het water, hier zal ze door stoom worden -verkregen. Elke boor maakt eene holte van éen voet in de rots. Deze holten worden met dynamiet oflithofrac- teur geladen, de lading ontploft door eene electrische leiding en doet een brok steen van de rots afscheuren. Vallen de brokken te groot uit, dan moeten ze door dynamiet nog maals gespleten worden. Daarna worden ze door bewegende stoomkranen, die op rails loopen, gegrepen, in wagens geladen en per locomotief naar zee gebrachtwaar ijzeren vaartuigen liggen te wachten, hopper-barges ge naamd, van 600 ton laadruimte en 300 paar- dekracht stoomvermogen. Deze barges6 in getal, doen elk minstens driemaal per week de reis naar Tandjong Priok. Zij stoomen door tot ze op eene plek gekomen zijn, welke hun door een sein van den wal als de juiste wordt aangewezen; op dat oogenblik worden kleppen in den bodem der barges geopend en de steenmassa stort in de diepte. Is de dam op die wijze eenmaal zoo hoog geworden dat van geen storten meer sprake kan zijn, dan worden de steenen met kranen, op het dek der barges geplaatst, daaruit gelicht en op de geschikte plaats aangebracht. De op deze wijze verkregen en aangevoerde steenen zullen, overigens den schijn aan van onverschillig naar het landschap te kijken. Wat doet ze nu? dacht hij toen hij zag dat ze het ruikertje neerlegde en het madeliefje, dat hij haar gegeven had, weer opnam. Maar hij bleef niet lang in 't onzekere, daar zij zich tot hem keerde en zei: Mag ik? Ik zou dat bloempje gaarne een vraag willen doen, maar als ik die doe moet ik het bederven. O, ga uw gang maar; wat wilt gjj vragen? Of ik zal blijven leven. Hoe wilt ge dat vragen? Op de eenvoudigste manier; met ja en neen. Dat is een ijdel spel, daar het leven bjj u slechts een quaestie van wil is, en ge daar zooveel van weten kunt als gij wilt. Neen, ik weet er niets yan, ik wil niets uit mij zeiven. Als het madeliefje niet neen zegt, zal ik het antwoord aannemen. Ziet ge! ik begin. Ja, neen, ja, neen, ja. Pas op, mevrouwgij hebt twee blaadje» tegelijk uitgetrokken. Nu goed, dat Is een neen te meer, ik ga verder. Neen, ja, neen, ja neen. En ja! riep Laurenti en haalde ruimer adem. Het is mooi uitgekomen met een ja. Nu zijt ge veroordeeld om te blijven- leven. Achantwoordde zij en zonk in de kussens van het rijtuig terug. Het is niets dan een spelletje; dat hebt ge zoo even ook gezegd. Neen, neen, gij hebt het al» antwoord willen als de berekeningen niet falen, ƒ5.80 p&r kub. meter kosten, terwijl de inkoopsprijs van natuurlijken steen te Batavia 7.50 zou bedragen. De havenhoofden moeten geheel in zee wor den aangelegd; daarentegen wordt de binnen haven uitgegraven in de kust, die twee meters boven laag water gelegen is. Waar nu nog klappertuinen liggen, moeten de schepen aan de kaden kunnen lossen. Dit graafwerk ge schiedt door stoombaggerschepen, die te Glasgow en te Delfshaven in aanbouw zijn. Ze worden voorzien van een lange emmerladder, die 2 meter vóór het schip uitsteekt. Is aan die emmerladder door de stoommachine de gewenschte stand gege ven, dan valt de baggermolen met zijne emmers het strand aan en graaft zich daarin zijn eigen weg. De onbruikbare specie wordt in bakken weggevoerd; die welke voor het aanleggen van wegen of voor het ophoogen van terrein geschikt is, wordt door een hellende ijzeren goot op den wal gebracht. Op dezelfde wijze wordt het scheepvaartkanaal gegraven. De fundeeringpalen voor den kaaimuur van de binnenhaven worden ingeheid met stoomheien van Morrison en Boeff. Een van de grootste bezwaren bij het werk zal, vreest men, de ongezondheid der kust zijn, welke, ook indien het terrein zelf werkelijk niet ongezond blijkt, toch zeker gedurende het graven ontstaan zal. Vooral öm dit gevaar te verminderen is de aanwending van zooveel mogelijk machinale kracht van het grootste belang. Intusschen zullen toch nog duizende arbeiders gebezigd moeten worden en om deze tegen de ongezonde uitdampingen te beveiligen, zullen zij eiken morgen met stoombootjes naar het werk gevoerd en vóór zonsondergang weder afgehaald worden. Hierdoor gaan eenige kost bare uren op het koelste gedeelte van iederen dag verloren, doch dit belangrijke offer zal worden opgewogen door de mindere kans op ziekte en sterfte. Eindelijk is, vóór dat aan eenigen anderen arbeid begonnen werd, een artesische put gegraven, die over het geheele terrein door eene leiding water om te drinken en voor de voeding der stoomketels zal ver spreiden. Door deze middelen, welke alle op spoed en degelijkheid berekend zijn, hoopt men het werk in 9 jaren te voltooien. Deze raming is ruim. De aannemers, die aanvankelijk inschreven, stel- hebben en nu moet gij u onderwerpen. Uw wil bad er niets mede te maken zeidet gijwelnu dan moogt ge dien nu ook niet te baat nemen om het orakel tegen te werken. Mevrouw Argellani antwoordde niets meer en bleef zwijgen tot aan huis, waar zij uitstapte en Guido afseheid van haar nam. III. Het was met eene zonderlinge mengeling van gewaarwordingen dat onze jonge vriend zijne eenzame woning weder betrad. Hij was vermoeid door de overspanning waarin bij zichzelven gebracht had en toch bereid om den begonnen arbeid, zoo het noodig was, dadelijk weder op te vatten. Hij voelde dat het hem gelukt wa» de verslapte, bijna doorgesletene koorden, welke mevrouw Argellani, als ieder sterveling, aan het leven hechtten, weder een weinig aan te halen; doch het was hem niet mogelijk zich rekenschap te geven in hoeverre die aanhechting duurzaam zou zijn. Hij wist dat hij recht had om iets te hopen; maar wist niet hoe ver hij met zijne hoop gaan mocht zonder zijn arm hart aan de wreedste teleurstelling prijs te geven. De nacht bracht hem slechts weinig rust. In de hoop dat de morgenlucht zijne geschokte zenuwen wat versterking zou brengen, deed hij een wandeling, doch het was alsof de natuur hare stem, ander den als uitersten termijn ultimo December 1884. Vragen wij ten slotte naar de kosten, dan vinden wij dat de minister van Goltstein, bij de discussie over de indische begrooting voor 1876, toen de eerste ƒ300,000 voor het werk toegestaan en het plan van Tandjong Priok in beginsel vastgesteld werd, die raamde op 17 millioen, doch, voegde de minister er voor- zichtiglijk bij, „ze kunnen ook wel een paar millioen hooger komen." Zeker is het dat de aannemers, die vóór den bepaalden termijn van ulto. Augustus 1876 ingeschreven hadden, de firma Lee en Zoon te Londen in vereeniging met van Hattum te Sliedrecht, en de firma Dus- saud te Marseille, hunne ramingen stelden op 28.5 en 23 millioen. Zelve rekent de regeering het, volgens de plannen van den ingenieur Wal dorp, voor 19,165,235 te kunnen doen. De hijzonder lage prijzen van het materieel in 1876 hebben eene zeer gunstige gelegenheid opgeleverd, waarvan dé regeering met loffelij- ken ijver gebruik heeft gemaakt om hare eerste bestellingen te doen, met welke zij daardoor bijna een millioen heneden de raming geble ven is. Het bedrag der in 1877 te besteden sommen beliep ruim drie millioen en is als zoodanig op de begrooting voor dit jaar ge bracht. Het werk is dus in vollen gang, en hij de hulpmiddelen welke de tegenwoordige nijver heid aanbiedt, mag gezegd worden dat de onderneming geen grooter moeilijkheden ople vert dan die, welke bij andere werken van dien aard ontmoet en overwonnen zijn. Bestaat er dus grond om op welslagen te rekenen, men mag met nog meer recht aannemen dat de nieuwe haven voor de hoofdstad van Indië een tijdperk van ongekenden bloei in het leven zal roepen. De schepen die haar nu, om de weinige geschiktheid welke zij voor de scheep vaart bezit, voorbijvaren, zullen dan het meer afgelegen Singapore niet meer gaan opzoeken. Is eenmaal het spoorwegen-net voltooid, dan zullen de voortbrengselen van Java's rijken bodem in de schepen, aan Batavia's kaden gemeerd, een uitweg vinden naar alle deelen der wereld. Eene vrijzinnige handels-politiek, ruime begin selen bij het stellen van voorwaarden voor het uitgeven en ontginnen van den grond, moeten daartoe medewerken. Ook de beveiliging der Bataviasche strandvlakte tegen overstroomingen, zal dan met meer kracht en op meer afdoende voor hem altijd zoo verstaanbaar, verloren had. Lusteloos wendde hij zijne schreden weder huis waarts, in pijnlijke spanning of de dag, die aanving, voor zijn lot beslissender wezen zou dan die van gisteren. Hij draalde nog wat voor zijne deur, hield zich in de benedenverdieping eenige oogenblikken op en knoopte met zijne huishoudster een gesprek over onverschillige onderwerpen aan. Het was als of hij vreesde den voor een oogenblik afgebroken draad zijner gedachten weder op te vatten. Er is een brief voor mijnheer gekomen, zeide de huishoudster plotseling. Een brief? Wie heeft dien gebracht? De tuinman van mevrouw Argellani, waa het antwoord. En waarom zegt gij mij niet terstond dat die brief gekomen is? Daar kon immers haast bij zijn Maar mijnheer komt net thuisIk heb nog geen tijd gehad om het u te zeggen 'tls waar, ge hebt gelijk. Dit zeggende vloog hij haastig naar boven, liep zijn kamer op en ging aan het venster zitten; hij verbrak het zegel en haalde een aan vier zijden dicht beschreven blad, dat begon met „Waarde vriend" en eindigde met den naam van mevrouw Argellani, uit. het enveloppe. Hoe beefde zijn hand en hoe steeg hem het bloed naar zijn hoofd bij het aanschouwen van dien eersten brief zijner geliefde! Er is niets ter wereld dat zooveel waarde voor

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1877 | | pagina 1