zeer gevaarlijk, zoodat vermoedelijk de gezagvoerders der booten er toch geen gebruik van zullen naken. Op grond van een en ander zal spreker stemmen tegen het gewijzigde voorstel van gedeputeerde staten. De heer P. D. van Clttreg verklaarde zich namens gedeputeerde staten bereid mededeeling te doen van de motieven die hen geleid hebben tot wijziging van hun voorstel. Gedeputeerde staten zijn daartoe niet geleid door de bespreking in de atdeelingen, maar door een dezer dagen ingekomen adres van een aantal ingezetenen nit Tholen. Welke was de reden, waarom gedeputeerde staten uitstel der beslissing verlangden? Niet omdat punt A aanleiding gaf tot twijfel omtrent de mogelijkheid van het maken van een steiger, maar de overtuiging van het bezwaar van het aanleggen aldaar. En die overtuiging hebben gedeputeerde staten nog. Maar als men nu aanneemt, dat punt A het meest geschikt is omdat het nabij het veerhuis en het dorp is gele gen en ook het minst kostbaarals men na gaat dat in het adres van zoovele ingezetenen uit Stavenisse, St. Maartensdijk, Scherpenisse en St. An- naland, op den aanleg wordt aangedrongen, zelfs al ware het dat van de 1200 keeren maar 1000 maal gebruik van den steiger kon worden gemaakt, moeten gedeputeerde staten immers wel van zienswijze veran deren. Nu de onmiddellijk belanghebbenden, met de bezwaren bekend, op het maken van den steiger aandringen, meenen gedeputeerde staten dat er alle redenen aanwezig zijn om aan dat verlangen in het algemeen belang toe te geven. Het adres der ingeze tenen is dus de voorname reden voor het gewijzigde voorstel. De heer Sipkes, zijne uit te brengen stem raoti- veerende, zegt dat hij voor het gewijzigde voorstel van 'gedeputeerde staten stemmen zal, omdat in den bestaanden toestand te Stavenisse dringend verbetering wordt vereischt. AS ware het dat slechts enkele keeren van den steiger gebruik mocht kunnen gemaakt worden, dan toch zouden velen daardoor gebaat zijn. Alleen bij een storm uit het Noord-Westen zal niet kunnen aangelegd wordenmaar de wind komt ook uit andere streken, ook uit bet Zuid-Westen waait vaak een storm, en dan is bet aanleggen wel mogelijk; de gezagvoerders der stoombooten zijn in het algemeen tegen steigers, zoodat hunne adviezen, hoezeer te goeder trouw gegeven, niet als onzijdig kunnen be schouwd worden. Daartegenover sfaat, dat de veerman van Stavenisse, die ook een goed zeeman is, verklaard heeft dat de stoombooten wel degelijk aan den stei ger aldaar zullen kunnen aanleggen. De heer Vis verklaart, dat bij van den heer van Citters, als lid van gedeputeerde staten, andere argu. menten had verondersteld tot billijking' der voorgestelde wijziging in hun voorstel. Ook bij, spreker, heeft dit adres met de vele namen gezien, maar hij hecht daar aan weinig waarde, te minder wanneer men let op een hunner krachtigste argumenten dat in de vraag bestaat „en zal nu het plaaten van den steiger afhangen van het advies, dat bestuurders of gezag voerders van stoombooten geven zullen Van de gewone voorzichtigheid van gedeputeerde staten had bij verwacht, dat zij op zoodanig adres althans niet zulk een gewijzigd voorstel zouden hebben gedaan. Hij acht dat voorstel zeer gewaagd en zal er daarom tegen stemmen, als ongezind om op zoo gewaagde wijze zoo aanzienlijke kapitalen uit te geven, en toch ten slotte Tbolen niet te helpen. De heer P. D. van Citters acht zich verplicht den beer Vis met een enkel woord te beantwoorden. Dat geacht lid heeft gezegd, dat bij niet veel hecht aan het aantal naamteekeningen onder het adres, maar dan moet men, zegt spreker ook niet hechten aan het geen de schipperij zegt, wil men ten minste consequent zijn. Iedereen weet, dat bij de schipperij zekere weerzin bestaat tegen het aanleggen aan steigers, op grond dat dikwijls scbade berokkend wordt hetzij aan het vaartuig, hetzij aan den steiger, welke schade natuurlijk moet be taald worden. Men moet in deze zaak ook den middelweg bewandelen en zelfs bij de overtuiging dat niet altijd aan den steiger zal kunnen aangelegd worden, wegens zijn on gunstige ligging tegenover den Roompof, toegeven aan het verlangen van het meerendeel der ingezetenen van Tholen, waardoor men dan toch altijd iets zal geven waardoor dat eiland wordt gebaat. De beraadslaging wordt alsnu gesloten en het wo®rstel, in stemming gebracht, aangenomen met 33 tegen 5 stemmen. Tegen stemden de heeren Dronkers, Winkelman, Vis, Heijse en Vader. F. Het voorstel van gedeputeerde staten omtrent het adres van het gemeentebestuur van 's Gravenpoï- «ler, om in onderhoud bij de provincie te nemen de traverse van dengrooten weg door de kom dier gemeente. Bij besluit der staten van 3 Juli jl., werd in handen van ged. staten gesteld om bericht en raad, het adres van burgemeester en wethouders van 's Gravenpolder, houdende verzoek, dat vanwege de provincie moge worden voorzien in het herstel en het onderhoud van de dorpstraat in die gemeente, tevens traverse van den grooten weg der tweede klasse van Goes naar Ellewoutsdijk. Zij meenen aan die opdracht niet beter te kunnen voldoen, dan door mededeeling van de gronden waarop hunne verklaring aan burgemeester en wethouders van 8 Juni jl. rustdat zij de provincie niet gehouden achten in het bedoeld onderhoud te voorzien, en hetgeen aan dat adres is voorafgegaan. Bij brief van 1 November 1873 wendden burgemeester en wethouders voornoemd zich tot ged. staten met het verzoek, dat vanwege de provincie mocül worden voorzien in het herstel en het onderhoud van een gedeelte keibestrating in den weg GoesEllewoutsdijk, aanvangende buiten bet do. p, ongeveer bij de aanslui ting van den grintweg naar 'sHeer Abtskerke, en eindigende bij het begin van de grintbaan van 's Gravenpolder naar Ellewoutsdijk. Volgens bericht van den hoofdingenieur van den waterstaat, diea ged. staten raadpleegden, maakt bedoelde keibestrating, ongeveer 600 M. lang, een gedeelte uit van den grintweg tusschen Ovezand en 's Gravenpolder, welke door die beide gemeenten wordt onderhouden. „Men mag veilig aannemen", schreef de hoofdambtenaar, „dat, wanneer niet toeval lig de thans ter sprake gebrachte keibestrating door het Middel van straten en wegen bekend (beheerd was, bij de begrinting van den weg tot Ovezacde de betrokken gemeenten zeker ook dat gedeelte begrint hadden, in welk geval het verder onderhoud ten laste der gemeente 's Gravenpolder was gekomen." Niettemin hebben ged. staten het onderhoud van deze keibestrating voor rekening van de provincie genomen, uit overweging, dat zij een deel uitmaakt van den grooten weg der tweede klasse, van Goes naar Ellewoutsdijk, met welks onderhoud de provincie be last is, voor zooveel dat onderhoud niet bij anderen berust; dat die keibestrating vroeger door het Middel beheerd, sedert de opheffing er van in 1865, door niemand beheerd of onderhouden werd, en dat zij, als buiteu de kom van het dorp gelegen, niet als traverse kan worden aangemerkt, in welk geval het onderhoud, hun3 in ziens, op de gemeente zou rusten. Bij hun brief van 23 Januari 1874 deelden zij burg. en weth. mede, dat ia het onderhoud van bedoeld gedeelte wegs vanwege

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1877 | | pagina 10