zeer gevaarlijk, zoodat vermoedelijk de gezagvoerders
der booten er toch geen gebruik van zullen naken.
Op grond van een en ander zal spreker stemmen
tegen het gewijzigde voorstel van gedeputeerde staten.
De heer P. D. van Clttreg verklaarde zich
namens gedeputeerde staten bereid mededeeling te doen
van de motieven die hen geleid hebben tot wijziging
van hun voorstel. Gedeputeerde staten zijn daartoe
niet geleid door de bespreking in de atdeelingen, maar
door een dezer dagen ingekomen adres van een aantal
ingezetenen nit Tholen.
Welke was de reden, waarom gedeputeerde staten
uitstel der beslissing verlangden? Niet omdat punt A
aanleiding gaf tot twijfel omtrent de mogelijkheid van
het maken van een steiger, maar de overtuiging van
het bezwaar van het aanleggen aldaar. En die
overtuiging hebben gedeputeerde staten nog. Maar
als men nu aanneemt, dat punt A het meest geschikt
is omdat het nabij het veerhuis en het dorp is gele
gen en ook het minst kostbaarals men na
gaat dat in het adres van zoovele ingezetenen uit
Stavenisse, St. Maartensdijk, Scherpenisse en St. An-
naland, op den aanleg wordt aangedrongen, zelfs al
ware het dat van de 1200 keeren maar 1000 maal
gebruik van den steiger kon worden gemaakt, moeten
gedeputeerde staten immers wel van zienswijze veran
deren. Nu de onmiddellijk belanghebbenden, met de
bezwaren bekend, op het maken van den steiger
aandringen, meenen gedeputeerde staten dat er alle
redenen aanwezig zijn om aan dat verlangen in het
algemeen belang toe te geven. Het adres der ingeze
tenen is dus de voorname reden voor het gewijzigde
voorstel.
De heer Sipkes, zijne uit te brengen stem raoti-
veerende, zegt dat hij voor het gewijzigde voorstel
van 'gedeputeerde staten stemmen zal, omdat in den
bestaanden toestand te Stavenisse dringend verbetering
wordt vereischt. AS ware het dat slechts enkele keeren
van den steiger gebruik mocht kunnen gemaakt worden,
dan toch zouden velen daardoor gebaat zijn. Alleen
bij een storm uit het Noord-Westen zal niet kunnen
aangelegd wordenmaar de wind komt ook uit andere
streken, ook uit bet Zuid-Westen waait vaak een
storm, en dan is bet aanleggen wel mogelijk; de
gezagvoerders der stoombooten zijn in het algemeen
tegen steigers, zoodat hunne adviezen, hoezeer te
goeder trouw gegeven, niet als onzijdig kunnen be
schouwd worden. Daartegenover sfaat, dat de veerman
van Stavenisse, die ook een goed zeeman is, verklaard
heeft dat de stoombooten wel degelijk aan den stei
ger aldaar zullen kunnen aanleggen.
De heer Vis verklaart, dat bij van den heer van
Citters, als lid van gedeputeerde staten, andere argu.
menten had verondersteld tot billijking' der voorgestelde
wijziging in hun voorstel. Ook bij, spreker, heeft dit
adres met de vele namen gezien, maar hij hecht daar
aan weinig waarde, te minder wanneer men let op een
hunner krachtigste argumenten dat in de vraag
bestaat „en zal nu het plaaten van den steiger
afhangen van het advies, dat bestuurders of gezag
voerders van stoombooten geven zullen Van de
gewone voorzichtigheid van gedeputeerde staten had
bij verwacht, dat zij op zoodanig adres althans niet
zulk een gewijzigd voorstel zouden hebben gedaan.
Hij acht dat voorstel zeer gewaagd en zal er daarom
tegen stemmen, als ongezind om op zoo gewaagde
wijze zoo aanzienlijke kapitalen uit te geven, en toch
ten slotte Tbolen niet te helpen.
De heer P. D. van Citters acht zich verplicht
den beer Vis met een enkel woord te beantwoorden.
Dat geacht lid heeft gezegd, dat bij niet veel hecht
aan het aantal naamteekeningen onder het adres, maar
dan moet men, zegt spreker ook niet hechten aan het
geen de schipperij zegt, wil men ten minste consequent
zijn. Iedereen weet, dat bij de schipperij zekere weerzin
bestaat tegen het aanleggen aan steigers, op grond dat
dikwijls scbade berokkend wordt hetzij aan het vaartuig,
hetzij aan den steiger, welke schade natuurlijk moet be
taald worden. Men moet in deze zaak ook den middelweg
bewandelen en zelfs bij de overtuiging dat niet altijd aan
den steiger zal kunnen aangelegd worden, wegens zijn on
gunstige ligging tegenover den Roompof, toegeven aan
het verlangen van het meerendeel der ingezetenen van
Tholen, waardoor men dan toch altijd iets zal geven
waardoor dat eiland wordt gebaat.
De beraadslaging wordt alsnu gesloten en het
wo®rstel, in stemming gebracht, aangenomen
met 33 tegen 5 stemmen. Tegen stemden de heeren
Dronkers, Winkelman, Vis, Heijse en Vader.
F. Het voorstel van gedeputeerde staten omtrent het
adres van het gemeentebestuur van 's Gravenpoï-
«ler, om in onderhoud bij de provincie te nemen de
traverse van dengrooten weg door de kom dier gemeente.
Bij besluit der staten van 3 Juli jl., werd in handen
van ged. staten gesteld om bericht en raad, het adres
van burgemeester en wethouders van 's Gravenpolder,
houdende verzoek, dat vanwege de provincie moge
worden voorzien in het herstel en het onderhoud van
de dorpstraat in die gemeente, tevens traverse van
den grooten weg der tweede klasse van Goes naar
Ellewoutsdijk.
Zij meenen aan die opdracht niet beter te kunnen
voldoen, dan door mededeeling van de gronden waarop
hunne verklaring aan burgemeester en wethouders
van 8 Juni jl. rustdat zij de provincie niet gehouden
achten in het bedoeld onderhoud te voorzien, en
hetgeen aan dat adres is voorafgegaan.
Bij brief van 1 November 1873 wendden burgemeester
en wethouders voornoemd zich tot ged. staten met
het verzoek, dat vanwege de provincie mocül worden
voorzien in het herstel en het onderhoud van een
gedeelte keibestrating in den weg GoesEllewoutsdijk,
aanvangende buiten bet do. p, ongeveer bij de aanslui
ting van den grintweg naar 'sHeer Abtskerke, en
eindigende bij het begin van de grintbaan van
's Gravenpolder naar Ellewoutsdijk.
Volgens bericht van den hoofdingenieur van den
waterstaat, diea ged. staten raadpleegden, maakt
bedoelde keibestrating, ongeveer 600 M. lang, een
gedeelte uit van den grintweg tusschen Ovezand en
's Gravenpolder, welke door die beide gemeenten
wordt onderhouden. „Men mag veilig aannemen",
schreef de hoofdambtenaar, „dat, wanneer niet toeval
lig de thans ter sprake gebrachte keibestrating door
het Middel van straten en wegen bekend (beheerd
was, bij de begrinting van den weg tot Ovezacde de
betrokken gemeenten zeker ook dat gedeelte begrint
hadden, in welk geval het verder onderhoud ten laste
der gemeente 's Gravenpolder was gekomen."
Niettemin hebben ged. staten het onderhoud van
deze keibestrating voor rekening van de provincie
genomen, uit overweging, dat zij een deel uitmaakt
van den grooten weg der tweede klasse, van Goes naar
Ellewoutsdijk, met welks onderhoud de provincie be
last is, voor zooveel dat onderhoud niet bij anderen
berust; dat die keibestrating vroeger door het Middel
beheerd, sedert de opheffing er van in 1865, door niemand
beheerd of onderhouden werd, en dat zij, als buiteu de
kom van het dorp gelegen, niet als traverse kan worden
aangemerkt, in welk geval het onderhoud, hun3 in
ziens, op de gemeente zou rusten. Bij hun brief van
23 Januari 1874 deelden zij burg. en weth. mede, dat ia
het onderhoud van bedoeld gedeelte wegs vanwege