BUITENLAND. Torpedo 's. Z eetijdi n g e n. Handelsberichten, Thermometerstand. Algemeen Overzicht. Graanmarkten enz. EPrifzen van effecten. mala impiorum d. i.: Vele zijn de rampen der goddeloozen. Tusschen dit randschrift staat een overste, aan wiens zijden in zittende houding zijn geplaatst de dood en een arme en daaronder staat het jaartal 1587. Het is bekend dat in 'tjaar 1587 in de Vlaan- derens een erge hongersnood heeft geheerscht, het zal derhalve wel niet onwaarschijnlijk zijn, dat dit muntstuk destijds als een gedenkpenning is geslagen. Aan de keerzijde leest menQui dno (moet zijn deo) Fidit bonitate eius circum dabitur't geen beteekentDie op God vertrouwt, dien omringt Hij met zijn weldaden. Daartussehen vindt men een hoorn des over- vloeds. Beide zijden geven alzoo eene treffende tegenstelling. Sluisch Wbl.) Omtrent het aanvaren van het beurtschip „Hella Maris" te Hansweert, medegedeeld in ons nommer van Woensdag jl.wordt ons gemeld dat genoemd vaartuig, bij dat ongeval niet lek gewor den, maar alleen aan de boeiing beschadigd is. De burgemeesters van vele gemeenten in Overijsel hebben onderling besloten, ieder in zijn eigen gemeente de grootste grondbezitters tot eene samenkomst op te roepen, teneinde na rijpe beraadslaging eene commissie te vormen tot het oprichten van een groot waterschap, dat zich zal uitstrekken tot aan de Friesche en Drentsche grenzen en ten doel heeft afdoende maatregelen te beramen tegen het overtollige en verontrustende water. Op de Veluwe heeft men weer veel last van adders; eergisteren werd een kind vau den land bouwer H. te Barneveld gevaarlijk gebeten. Door tijdige hulp hoopt men het echter nog te behouden. Naar wij vernemen heeft de firma de Lavieter, te 'sHage, eerst onlangs door wijlen H. M. de ko ningin tot HDr. Hofphotograaf benoemd, de on derscheiding genoten, de opdracht te ontvangen tot het maken van een photografie naar het stoffelijk overschot van H. M.gelijk dit thans in de lijkkist is nedergelegd. {Dagblad.) Op een der kostelooze scholen te Amsterdam ontdekte de onderwijzer, dezer dagen, dat een knaap zijn boterham in een Turksch lot gewikkeld had. Na onderzoek bleek, dat de moeder van den knaap, eene schoonmaakster, geruimen tijd geleden, een 13tal Turksehe loten op straat gevonden had. „Wat op straat ligt kan niet veel waard zijn" dacht ze, en ze gebruikte de loten als kastpapier. Toen dit papier minder oogelijk begon te worden, gebruikte ze het om er de boterhammen van haar zoon in te wikkelen. De Belgische mijnwerkers zijn gelukkig met het lot. Zekere Paulus Goret te Gelly heeft den prijs van 30,000 franken in de laatste trekking der premieleening van Antwerpen getrokken, terwijl de mijnwerker Mayué te Lodelensart een prijs van 5000 franken won. De groote prijs van 100,000 franken in de premieleening van Brussel is onlangs te beurt gevallen aan een mijnwerker te Dam- prémy. 7 Juni 's av. 11 u. 53 gr. 8 's morg. 7 u. 57 gr. 's av. 6 u. 72 gr. 's midd. 1 u. 71 gr. De quaestie betreffende het kanaal van Suez wordt meer en meer een question bruiante, die gisteren andermaal het voorname onderwerp van behande ling in het Engclsche lagerhuis heeft uitgemaakt. In antwoord op de aangekondigde interpellatie van den heer Harcourt zeide de heer Northcote, dat de regeering met de laatste uiteenzetting harer eisehen aan Rusland volstrekt niet heeft bedoeld, de rechten der beide oorlogvoerende mogendheden te beperken. Haar eenig doel is geweest het ka naal te beschermen tegen de verwoestingen, die uit offensieve of defensieve maatregelen zouden voort vloeien; er bestaat geen reden om op die maatre gelen vooruit te loopen, maar verdere inlichtingen verklaarde de Northcote niet te kunnen geven. Do heer Bourke zeide, in antwoord eener vraag van den heer Walley, dat de aanzegging vanEn- gelands meening niet zou zijn geschied, indien de regeering niet gereed was om des noods handelend op te treden; lord Derby was echter niet bevreesd dat de noodzakelijkheid daartoe zou voorkomen. De neutrale mogendheden hebben er evenals En geland belang bij, dat de scheepvaart op het kanaal openblijft, en de regeering heeft, zeide de heer Bourke, reden om te gelooven dat de politiek van Engeland de goedkeuring der mogendheden zal verwerven. Het schijnt, dat deze opmerking den heer Gourley die misschien om een onderwerp voor eene interpellatie verlegen was aanleiding gaf aan de kamer voor te stellen, dat zij de regee ring zou uitnoodigen vriendschappelijke onderhan delingen met de mogendheden aan te knoopenter verkrijging van waarborgen, dat de scheepvaart op het kanaal gedurende den tegenwoordigen oor log vrij zal bljjven en maatregelen te nemen voor zijn duurzame vrijheid en onderhoud in goeden staat. De beer Jenkins stelde een amendement hierop voor om te bepalen, dat betreffende het kanaal van Suez geeno schikking zal worden getroffen zonder goedkeuring van Europa. Alvorens maat regelen te nemen voor de toekomstige statutenen reglementen voor het kanaal, moet de regeering trachten met medewerking van de belanghebbende mogendheden een duurzaam reglement vast te stellen. Een telegram uit Konstantinopel meldt, dat de Porte maatregelen heeft genomen om ieder conflict ten aanzien van het kanaal van Suez te vermijden; de doortocht zal vrij zijn, uitgenomen voor de Russische vlag. In afwachting van de beslissing der Fransche regeering betreffende hare houding ten aanzien van de kamers, hebben de bureaux der drie groe pen van de linkerzijde van den senaat eergisteren eene bijeenkomst gehouden bij den heer Calmon en besloten tot de hervatting van de werkzaam heden der kamers meermalen te vergaderen. De leden der republikeinsche linkerzijde kwamen bij den Emmanuel Arago, bijeen. Het vermoeden, dat de regeering voornemens zou wezen de ontbinding van de kamers te vragen wordt wel eenigszins weerlegd door de verschijning van een decreet, waarbij de kiezers in het arron dissement Béthune (Pas de Calais) tegen den le Juli a. zijn opgeroepen om over te gaan tot de verkiezing van een afgevaardigde in plaats van den heer F. Brasme, die is overleden. Het oog en blik voor beslissende gebeurtenissen op het oorlogstooneel nadert. Het Russische leger in den Kaukasus behaalt telkens nieuwe voordee- len en dringt steeds verder in het vijandelijke land door, in weerwil van de verzekeringen der Porte omtrent de gunstige berichten die zij uit Klein-Azië ontvangt. Karakilissa, een versterkte plaats op den weg van Bayazid naar Erzeroum niet ver van Toprak ICalé, alwaar zich voor eenige dagen het hoofdkwartier van Moukhtar Pacha bevond, is door de Russen bezet. Kars is geheel door hen ingesloten. In de nabijheid er van hebben zij twee kampen aangelegd, te Momara en te Bosgani en, volgens mededeeling van den opperbevelhebber van het leger van het Oosten, worden toebereidselen gemaakt voor den aanval op de vesting. Dit is ook het geval met den overtocht over den Donau, die binnen weinige dagen wordt te gemoet gezien. Misschien kan dit de eerste beslis sende stap tot den vrede wezen, want men blijft verzekeren, dat Rusland geen plan heeft de zaken tot het uiterste te drijven, maar de tusschenkomst der mogendheden zal aannemen zoodra het in de Donau-streken eenig belangrijk succes zal hebben behaald. In de Belgische kamer is de behandeling van het wetsontwerp betreffende de verkiezingen gisteren aangevangen bij den tweeden titel en voortgezet tot art. 49. waarin wordt bepaald, dat men om het kiesrecht te kunnen uitoefenen ruim een jaar op de kiezerslijsten moet zijn ingeschreven. Een langdurig debat ontwikkelde zich, niet over het beginsel van het artikel, maar over den datum der inschrijving, waarvoor de regeering voorstelde 31 Januari, de centrale sectie 31 Maart, de heer Bara 30 Juni en de heer Woeste 31 Mei. Na ver werping van alle andere voorstellen is het artikel ongewijzigd aangenomen. ii. Gedurende den Krim oorlog versperde Rusland de havens van Sebastopol met electrische- en contact torpedo's (die door aanraking ontploffen), en de Engelsche admiraal Napier wachtte er zich wijse lijk voor om deze onzichtbare vijanden te lijf te gaan. Eerst in den Amerikaanschen burgeroorlog kwam de doelmatigheid der torpedo's aan den dag. De overmacht van de marine der Unie,' die de meeste Zuidelijke havens volkomen afsloot, gaf aan de regeering der confederatie aanleiding een eigen torpedo-korps te organiseeren en in den loop van den oorlog werden niet minder dan 25 schoone oorlogsschepen een prooi van de nieuwe monitors. Niet tevreden met de geankerde torpedo's bouwden de geconfedereerden een kleine torpedo-stoomboot die men „David" noemde en waarmede men offen sief te werk ging. Zulk een David gelukte het, hoewel met opoffering van zich zeiven, de bonds- stoomboot Housatonic voor Charleston op open zee te verwoesten, terwijl het fregat Minnesota, zwaar beschadigd, aan hetzelfde gevaar ontkwam, en verscheidene aanslagen tegen het fregat Iron sides en andere schepen geheel mislukten. Het Noorden volgde terstond het voorbeeld van het Zuiden en de verwoesting van het zuidelijke ramschip „Albemarle" in James River door den onlangs gestorven kommandantCurshing, was slechts een paying them bade in their own coin (een terugbetaling in eigen munt). De nieuwe oorlogswerktuigen brachten een wer kelijke revolutie in den zeeoorlog teweeg. De bovenvermelde gebeurtenissen hadden eerst voor veertien jaren plaats en thans reeds kent men behalve de geankerde stationaire torpedo's een geheele reeks van beweegbare torpedo's om aan- vallenderwijs mede te werk te gaan, die naar hun karakteriseerende eigenschappen in vier hoofd soorten worden verdeeld, nl. de stang- (Spar) torpedo, de sleep- (Havrey) torpedo, de visch- (Whitehead) torpedo en de Lay torpedo. Onder de stang of naar den uitvinder ook Spar-torpedo's genaamd, verstaat men een zoo danige die aan het einde van een 15—18 voet langen stang bevestigd, onder de waterlinie tegen een vijandelijk schip wordt gestooten. Dit kan natuurlijk slechts door een ander schip geschieden en men heeft in den laatsten tijd deze torpedo's niet alleen voor kleine booten, maar ook voor grootere vaartuigen ingevoerd. De stangen kun nen aan stuur- of bakboord of aan beide zijden worden bevestigd, terwijl de torpedo's zelve contact- of electrische kunnen zïjD, dat wil zeggen dat zij 6f ontploffen door de enkele aanraking met een hard voorwerp óf dat zij door een galvanische bat terij worden ontstoken. Desleeptorpedo's zijn door den Engelsch- man Harvey uitgevonden en ongeveer tien jaren geleden in de Britsche marine ingevoerd, bij andere Europeesche zeemogendheden eerst later. De tor pedo wordt met een lang touw aan een ra van de bezaanmast bevestigd en gesleept. Hij is zoo geconstrueerd, dat hij bij een snelle beweging voorwaarts van bak- of stuurboord afzwaait en eindelijk op een afstand van 300 voet in eeu pa- ralelle richting het schip op de oppervlakte van het water volgt. De taak van den gezagvoerder is, om het aan te vallen schip zoo te passeeren dat het tusschen den torpedo en diens sleeper geraakt. Daar het sleeptouw door den boeg (voorste ge deelte) of hek (achterste gedeelte) van het aan te vallen schip wordt neergedrukt wordt de tor pedo naar het schip getrokken en ontploft öf door een percussie öf door een electrische ontbranding. Het gevaarlijke van deze manoeuvre is dat het aanvallende schip de geheele zijde van zijn vijand moet passeeren eer de torpedo werkt, en het is duidelijk dat een aanval door een zwak of bijna niet gepantserd schip slechts bij nacht en nevel achtig weder kan worden beproefd. Een even sterk en snelvarender schip dan het aan te vallene zal in den regel er de voorkeur aan geven zijn vijand te rammen. In ernst is deze torpedo nog nooit toe gepast en zal waarschijnlijk door de Engelsche regeering ook nimmer gebruikt worden, omdat zij een veel beter wapen bezit in den Visch torpedo, die in 1872 door den En- gelschman Whitehead werd uitgevondenen waarvan de constructie en bijzonderheden het eigendom der Engelsche regeering zijn, die daaromtrent de grootste geheimhouding in acht neemt. De Whitehead wijkt voor zooveel men er van weet in zijn samenstelling en gebruik geheel af van alle andere soorten en is zeker een van de verschrikkelijkste wapenen van den laatsten tijd. Hij heeft den vorm van een aan beide einden aangepunte sigaar, is 18 voet lang en 2 voet in middellijn. De huls is geheel van ijzer en in drie afdeelingen of kamers verdeeld. De voorste kamer of de kop bevat een percussie, toestel en een ontplofbare lading van 350 pond schietkatoen, de middelste kamer dient voor ballastruimte, tot regeling van het evenwicht en den diepgang, terwijl eindelijk de derde of staartkamer een met samengeperste lucht (1200 pond per vierkante duim) werkende machine bevat, die twee miniatuur scheepsschroe ven, eene ter linkerzijde en een rechtstandige, in beweging brengt en de torpedo met een snelheid van 25 zeemijlen per uur in rechte lijn voort beweegt. Deze torpedo wordt uit een schuins naar onder liggendeu koker in de gewenschte richting in het water gestooten, begeeft zich terstond in de diepte, zooals men de middelste kamer heeft geregeld van 2 tot 30 voet, en gaat dan recht op zijn doel aan. Het aangevallen schip kan geen spoor van het naderende moordwerktuig ontdekken vóór het wordt aangeraakt; geen geschut kan dit monster bij zijn nadering verwoesten en als het het schip aanraakt veroorzaakt het een gat van 70 vierkante voeten, dus voldoende om de grootste gepantserde stoom boot in drie tot vier minuten te doen zinken. De afstand die de Whitehead-torpedo zal kunnen afleggen wordt op 1000 yards geschat. Vroeger of later zullen ook andere naties der gelijke torpedo's bezitten en de gevolgen daarvan voor het oorlogswezen ter zee kan men thans nog niet berekenen. Met hun gezonden praktischen zin trachten de Engelschen het dreigende gevaar door andere uitvindingen en maatregelen te voor komen, en zijn voornemens aan iedere groote ge pantserde stoomboot twee tot drie snel loopende kleine, maar zeewaardige stoombooten toe te voe gen om de rol van beschermengelen te vervullen: Zij zijn bestemd om de nadering van vijandelijke torpedobooten te verhinderen, en tot dat doel zeiven met Whitehead-torpedo's en een stuk zwaar geschut voorzien. Het schijnt dus dat een strijd tusschen groote gepantserde schepen in het ver volg zal worden voorafgegaan door een tirailleurs- gevecht van kleine schepen, evenals bij den oorlog te land. De uitvinder der Lay-torpedo's is een Ame rikaan, de heer Lay, wiens torpedo door het depar tement der marine van de Vereenigde staten gaarne is aangenomen. Hij komt wat de hoofdbeginselen betreft het naast bij den Whitehead-torpedo, doch gaat nog mank aan eenige gebreken, voor wier geheele wegneming de regeering minder hoop schijnt te koesteren dan de heer Lay. Zijn torpedo is eeu tamelijk groote onderzee- sche schroefbootdie door middel van een eigen aardige machine zonder gebruik van kolen wordt gedreven. Hij wordt van land af door middel van een electrischen draad die zich in de boot zelve afwindtbestuurd en gestopt. Om zijne beweging op grooter afstand te kunnen volgen draagt hij by dag boven water een vlag en des nachts een licht. Het departement van marine contracteerde met den heer Lay onder voorwaarde, dat de proefnemingen bevredigend moesten uitval len en eene snelheid van minstens negen zeemijlen in het uur moesten aanwijzen. Tot uogtoe heeft men het niet verder dan 6,6 mijlen per uur ge bracht terwijl het apparaat bij het keeren gedu rig onklaar werd. Daar nu een enkele boot onge veer 30,000 dollars kost wenscht de regeering natuurlijk, dat zij telkens als zij is gebruikt zal terugkeeren en niet zal verloren gaan. In vergelijking met den Whitehead-torpedo zijn de nadeelen van den Lay-torpedo zeer groot. De aanzienlijke kosten, de omstandigheid dat zijne nadering door den vijand kan worden bemerkt, zoo dat een flink gezagvoerder slechts een kleine boot behoeft af te zenden om door het afsnijden van den draad de torpedo onschadelijk te makenen eindelijk de geringe snelheid maken de toepassing er van onwaarschijnlijk. Om al deze verschillende soorten van torpedo's in toepassing te kunnen brengen is de aandacht der zeemogendheden vooral ook gevestigd op de constructie van torpedo-booten. De Vereenigde staten bezitten er een in de „Alarm" naar de plannen van admiraal Porter gebouwd. Het schip ligt laag op het water, voert een stuk getrokken geschut van 15 duim en stangtorpedo's zoowel aan den boeg als aan de beide zijden en is daaren boven met een sterken ijzeren ram voorzien. Zijn grootste eigenaardigheid bestaat hierin dat het geen stuurrad heeft, maar bestuurd wordt door de veranderlijke stelling van zijn beweegbare schroef bladen. Het denkbeeld is even oorspronkelijk als praktisch en er bestaat op 't oogenblik geen ander schip waarmede men zoo snel kan manoeuvreeren daarentegen laat zijn snelheid veel te wenschen overmet volle stoom loopt het slechts 12 knoopen per uur. De nieuwste Engelsche torpedo-boot „The lightning" daarentegen loopt 19 knoopen in het uur en de admiraliteit hoopt booten van nog grooter snelheid te kunnen vervaardigen. Ook de Fransche regeering heeft onlangs met een nieuwe in Engeland gebouwde torpedoboot „The Thornicraft" goed geslaagde proefnemingen genomen in de haven van Cherbourg, bij welke gelegenheid twee oude linieschependie met eene snelheid van 14 knoopen per uur gesleept werden, hun ondergang vonden. Op zeer eigenaardige wijze hebben de Italianen het Engelsche denkbeeld van de beschermengels bij hun geweldige nieuwgebouwde gepantserde torenschip „Duilio" toegepast. Het schip heeft nl. van achteren een soort van gepantserd droogdok, waarin een torpedo-boot is verborgen. Komt de „Duilio" kort genoeg bij een vijandelijk schip dan worden de sluizen geopendhet dok loopt vol water en de torpedo-boot stoomt naar zijn slacht offer, om na volbracht werk weder zoo spoedig mogelijk in zijn veilige schuilplaats te verdwijnen. Over de torpedo-booten der Russische en Turk sehe marine is weinig bekend. Heden nacht is van hier vertrokken het drie- mastschip India, gezagv. Tofield, naar Rotterdam om te dokken. Vertrokken van Vlissingen de Engelsche stoomboot the Camel, gezagv. Fame, in ballast bestemd naar Shields. Gent, 8 Juni. Roode en witte tarwe ad 100 kilo op staal fr. 33.50; rogge ad 100 kilo fr. 24.50gerst fr. haver fr. 26.50 boekweit fr. 18.—; paardenboonen fr. 18.75; koolzaad fr. 44.— lijnzaad fr. 36.— lijnkoeken fr. 28.50; koolzaadkoeken fr. 22.50boter fr. 3.05 per kilogrameieren fr. 1.85 per 26 stuks. Vlissingen, 8 Juni. Boter per kilogram f 1.15 a f 1.02. Eieren f 3.30 per 104 stuks. Amsterdam, 8 Juni. Raapolie op zes weken f 40. Lijnolie f 33. Amsterdam, 7 Juni. 8 Juni. STederl. Cert. Werk. schuld. 2$ pet. 64$ 634 Certific. dito dito .3 76 J 76 dito dito dito .4 „101 100$ Aand. Handelmaatschappij. 5 102$ 102$ dito exploitat. Ned. Staatssp. 103$ 104$ Loten stad Rotterdam. 3 100 100$ dito dito Amsterdam 3 102$ 102 België. Cert. bij Rothschild. 2$ Frankrijk. Inschrijvingen .3 66 67$ Inschrij vingen5 Rusland. Oblig. 1798/1816. 5 97$ 97$ Certific. Inscr. 5" serie 5 61$ 60$ Obl. Hope C. 18556" serie. 5 80$ 80 dito f 1000 18645 93$ 94 dito L. 100 18725 82$ 82$ dito L. 100 1873 5 82$ 82$ Loten 1864.5 131$ 131 Loten 18665 127 127 Oblig. Hope C°. Leen. 1860. 4$ 82$ 83 Certific. dito4 64$ 64$ Inscr. Stieglitz C°. 2ea4L. 4 63$ 64 Obligatiën 1867—694 72$ 72$ Certificaten6 44 Aand. Spoorw. Gr. Maatsch. 5 105 104$ Oblig. dito4$ 85 85 dito dito4 78 Aand. Kiew-Brest5 dito Baltische spoorweg. 3 46 46 Oblig. spoorweg Poti-Tiflis 5 90$ 89$ dito dito Jelez-Griasi. 5 88 87 dito dito Jelez Orel 5 88 88 dito dito Charkow Azow .5 81 81$ Folen. Schatkistobligatiën .4 73$ Aand. Warschau-Bromberg. 4 55$ 54 dito dito Weenen. .5 50 48

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1877 | | pagina 3