BUITENLAND.
Van Rotterdam Van Vlissingen VanAmstfirdam Van Vlissingen
naarVlissingen naar Rotterdam naarVlissingen naar Amsterdam
a 5 u. 45 ra. 5 u. 5' m. 6 u. 55 m.
Algemeen Overzicht.
door den Grand Central Beige te Roosendaal
oefent steeds een storenden invloeddoch de aan
komst der treinen uit Roosendaal is zoo ongeregeld,
de vertragingen die sedert de winterdienstregeling
eer toe- dan afgenomen zijnzijn zoo talrijk en
belangrijk, dat de kamer daaraan een rechtmatigen
grond tot beklag ontleent.
De tegenwoordige onregelmatigheid van den dienst
en de ondoelmatige dienstregeling zelve zijn thans
te meer te betreuren, nu te Vlissingen, bepaaldelijk
op de havenlijn, het personen- en goederen-vervoer
zich niet onbelangrijk begint te ontwikkeleneene
ontwikkeling welke echter bij deze exploitatie
van den spoorweg eer tegengewerkt dan bevorderd
wordt.
De grieven van het reizend en expedieerend
publiek over den onregelmatigen dienst en de on
voldoende dienstregeling zijn veelvuldig. Dat de
klacht dezer kamer volkomen gewettigd is zal
uwe excellentie daghelder blijken uit de staten
die als bijlagen bij dit adres worden gevoegd.
De in die staten vervatte cijfers kunnen een
enkele onnauwkeurigheid en vergissing bevatten;
de kamer ontleende ze niet aan officieele bron,
maar zooveel is zeker dat in hoofdzaak de cijfers
juist zijn en dat ze in 't algemeen een betrouw
baar overzicht geven van de aankomst der trei
nen. Uwe excellentie kan trouwens zich van
de betrekkelijke waarde der medegedeelde cijfers
overtuigen, door te bevelen dat u de staten wor
den overgelegd van de aankomst der treinen op
de stations VlissingenRoosendaal en Breda
(Grand Central Beige).
't Zij der kamer vergund in 't bijzonder de aan
dacht van uwe excellentie te vestigen op het
staatje in Bijlage II, dat bevat een vergelijkende
opgave van de te late aankomst van den avondsnel
trein en van het vertraagde vertrek der booten
op Queenboro. De speelruimte van een half uur
die de stoombootdienst op het traject heeft om
alsnog van Queenboro per expres de reis naar
Londen te kunnen doen vervolgenging blijkens
dit staatje in de laatste dagen herhaaldelijk ver
loren door de vertraagde aankomst van den snel
trein.
Doch niet alleen het belang van Vlissingen en
Middelburg, gevoegd bij dat van den dienst Vlis
singen-Queenboro wordt geschaad. Er is erger en
meer. Aan uwe excellentie zal toch de opmerking
niet ontgaan dat de veiligheid van het verkeer
ten zeerste wordt bedreigd door zoodanige onre
gelmatigheden in den dienst op een weg met enkel
spoor. Het gemis van dubbel spoor doet zich
dagelijks meer gevoelen, de behoette aan dubbel
spoor wordt steeds dringender. Moge het uwe
excellentie gegeven worden in dit gemis, in deze
behoeften te voorzien!
Ten aanzien der bestaande dienstregeling neemt
de kamer de vrijheid het volgende op te merken.
Voor het traject wordt vereischt achtereenvol
gens met de verschillende treinen:
4u. 30 m. b 4u. 30 m.
3 u. 20 m. e 6 u.
4 u. 30 m. 5 u.
6n.5 e d 6 u. 45m.
6 u.
8 u.
(8u.
41 m.
Het oponthoud dat de reizigers ondervinden te.
Roosendaal, Breda of Boxtel bedraagt bij den trein
gemerkt
a 106 m.
b 56 m.
c 119 m.
d 62 m.
e 57 of 81 of 124 m.
Uwe excellentie zal overtuigd zijn dat niet ten
onrechte geklaagd wordt bij zoodanig groot en
onnoodig tijdverlies over de dienstregeling voor
het spoorwegverkeer
En zulks waar het geldt de communicatie van
de zeehaven Vlissingen met de twee groote koop
steden des rijks, waar het geldt het internationaal
verkeer over Vlissingen tusschen Engeland en
Nederland, waar het geldt een route waarvan om
haar kortheid, zekerheid en veiligheid druk ge
bruik wordt gemaakt.
Men regelt een sneltrein van Rotterdam en
Amsterdam die in verband met den trein Keulen
VenloVlissingen of met den dienst Vlissingen
Queenboro correspondeert; doch men verwaarloost
bet belang van het verkeer van den dienst Queen
boroVlissingen op Rotterdam en Amsterdam.
Geen wonder dan ook dat reizigers van Enge-
and via Vlissingen met bestemming naar Holland
teleurstelling te kennen geven over het gemis van
sneldienst tusschen Vlissingen en Holland, en over
het langdurig oponthoud te Roosendaal, Breda of
Boxtel. Zoo las men (om éen uit velen te nemen)
in het Handelsblad van 10 Aug. 1876 van de
hand der heeren E. Peacock en A. Mesritz: „Na
eene in allen deele zeer aangename en comfortable
zeereis arriveerde men te Vlissingen, van waar
men de reis onmiddellijk tot Boxtel vervolgen kan.
De trein arriveerde aldaar te 12 u. 30 m., terwijl
eerst te 1 u. 25 m. een trein naar Utrecht ver
trekt, waarmede men de reis naar Amsterdam
voortzet. Alzoo een uur oponthoud! Iets wat
alles behalve aangenaam is, vooral wanneer men
haast heeft, maar des te meer wanneer dit ge
schiedt in een plaats als Boxtel."
De kamer neemt op grond van het bovenaan-
gevoerde de vrijheid uwe excellentie met eerbie
digen aandrang te verzoeken, dat uwe excellentie
in overleg trede met de Maatschappij tot exploi
tatie van staatsspoorwegen tot het verkrijgen van
verbetering van correspondentie, vooral tot het
inleggen van -een sneltrein RoosendaalRotterdam
en eene van Boxtel over Utrecht naar Amsterdam.
Deze treinen zouden dan moeten aansluiten aan
den trein Vlissingen—Venlo—Keulen die te 9 u. 30
van Vlissingen vertrekt; zoodoende zou men kun
nen bereikenRotterdam te 12 u. 56 (1 uur vroe
ger dan tbans), Utrecht te 1 u. 40, Amsterdam
te 2 u. 30 (1 u. 45 vroeger dan thans).
Met éen sneltrein voor de correspondentie ook
in de richting naar Rotterdam en Amsterdam is
voorloopig reeds veel gewonnen, en de kamer
durft niet meerdere sneltreinen te vragen zoolang
niet meerdere personentreinen van Vlissingen loo-
pen. Maar men erkenne overigens als rechtmatige
grief dat voor het traject VlissingenRotterdam
thans moet besteed worden achtereenvolgens 5 u.,
5 u. 5 m., 5 u. 45 m. en 6 u. terwijl het geschie
den kan per gewonen trein in 4 u. 30 m.
Om bedoelden specialen sneltrein van Roosen
daal in te leggen kan, zonder dat overigens van
de thans bestaande dienstregeling behoeft afge
weken te worden, na aankomst van den sneltrein
T)e sneltrein naar Vlissingen, die in 3 u. 20 m.
het traject van Rotterdam en in 5 u. 10 m. dat van
Amsterdam aflegt, maakt hier een gunstige uitzondering.
VlissingenKeulen te lOu. 57m. te Roosendaal, van
daar vertrokken worden ten llu. 18m. om te
llu. 26m. in Oudenbosch (dóór) te kruisen met
den van Zevenbergen komenden trein; te llu. 34m.
is de trein te Zevenbergen en (Zwaluwe Willems
dorp dóór) te 12u. 3m. te Dordrecht; te 12u. 26m.
bereikt men (tusschenstations dóór) Mallegat en
te 12u. 56m. (vier en zestig minuten vroeger dan
thans) Rotterdam.
Voor de correspondendie met Amsterdam (over
's Bosch en Utrecht) kan een speciale sneltrein,
na aankomst te 12u. 23m. van den sneltrein Vlis
singenKeulen te Boxtel, van daar vertrekken te
12u. 28m., om te bereiken: 's Bosch te 12u. 42m.
(Vught dóór), Utrecht telu. 40m. (tusschenstations
dóór). Van Utrecht komt men per Oosterspoorweg
te 3u. 22m. te Amsterdam (thans eerst te 4u 15m.)
doch bij aansluitenden sneltrein reeds
te 2u. 30m. (zijnde lu. 45m. vroeger dan thans).
Dat de eisch van bedoelde twee speciale snel
treinen gewettigd wordt door het groote belang
van 't verkeer tusschen Rotterdam en Amsterdam
met Londen via Vlissingen, zal wel bij uwe excel
lentie geen uitvoerig betoog behoeven. Inderdaad,
de dienst VlissingenQueenboro verdient meer
aandacht, waardeering en ondersteuning dan bij
de vaststelling der dienstregeling blijkt aan haar
geschonken te zijn, niettegenstaande de Exploitatie
maatschappij belangrijke voordeelen door bedoelden
dienst behaalt, terwijl zij nog veel meer voordeel
er door behalen kan. Aan de route Queenboro
Vlissingen toch wordt reeds door zeer velen de
voorkeur gegeven boven de route Rotterdam
Harwich, niet alleen door Duitschland, maar ook
door Nederland. Niet alleen de voortreffelijkheid
van de haven te Vlissingen, ook de omstandigheid
dat men 's avonds laat (8u. 40m.) van Vlissingen
vertrekt om 's morgens vroeg (tusschen 8 en 9 uur)
te Londen te zijn, en omgekeerd ook 's avonds
laat van Londen kan vertrekken om 's middags te
éen uur op de beurs te Rotterdam, en te2u. 30m,
op die te Amsterdam te zijn (dit laatste natuurlijk
slechts als de bedoelde speciale sneltrein wordt
ingelegd), maakt dat deze lijn een schoone toekomst
tegemoet gaat. Ten bewijze van de juistheid
dezer beschouwingen diene wederom het volgende
staatje, voor de waarheid van welks cijfers de
kamer meent te kunnen instaan.
Met den stoombootdienst VlissingenQueenboro
zijn vervoerd:
AANTAL REIZIGERS Totaal.
Tan VI. naar VI.
T ij d p e r k
Gemid.
Gemid.
Gemid.
1876.
Totaal
per dag
Totaal
per dag
per dag
15 Mei 14 Aug.
2112
27
2819
36
63
14 Aug.20 Aug.
309
51
403
67
118
21 —27
305
51
270
45
96
28 Aug.3 Sept.
359
59
280
46
105
4 Sept.10 Sept.
425
71
270
45
116
11 Sept.—17 Sept.
395
66
294
49
115
18 Sept.24 Sept.
346
57
263
44
101
25 Sept.1 Oct.
'290
48
197
33
81
2 Oct. 8 Oct.
299
50
190
31
81
9 Oct. 15 Oct.
182
30
147
25
55
16 Oct. —22 Oct.
191
32
117
19
51
23 Oct.—28 Oct.
132
22
120
20
42
30 Oct. 5 Nov.
143
24
88
14
38
6 Nov.12 Nov.
130
22
84
14
36
Van de volgens dit staatje per boot vervoerde
10960 personen is verreweg het grootste gedeelte
te Vlissingen aangekomen of van daar vertrokken
met de treinen der Exploitatie-maatschappij.
Dat eindelijk het aantal passagiers voor en van
Rotterdam en Amsterdam reeds nu ondanks de
gebrekkige correspondentie niet onbelangrijk is,
daartoe strekke ten bewijze dat gedurende de
maand September vertrokken zijn
en naar Londen van
Rotterdam
73
Utrecht
7
Amsterdam 21
Arnhem
1
's Hage
22
124
Rotterdam
21
Utrecht
9
Amsterdam 18
Arnhem
2
Leiden
1
's Hage
24
75
De kamer meent door al het boven aangevoerde
afdoende bewezen te hebben de belangrijkheid van
bedoelde internationale route, en tevens de wen-
schelijkheid dat het traject van Vlissingen naar
Rotterdam en Amsterdam niet onnoodig belangrijk
meer tijd vordere dan het traject van Rotterdam
(3u. 20) en Amsterdam (5u. 10) thans vereischt.
Met de belangen van den dienst Vlissingen
Queenboro is dan tevens het belang gebaat van
de inwoners van Vlissingen, Middelburg, Goes en
Bergen op Zoom, die mede een verkorte gemeen
schap met Rotterdam en Amsterdam verkrijgen.
Overwegende bezwaren tegen het inleggen der
sneltreinen bestaan niet; boven is aangetoond dat
de dienstregeling niet belangrijk behoeft gewijzigd
te worden. Het aantal treinen van Vlissingen
vertrekkendeen in 't algemeen het aantal der
tusschen Roosendaal en Rotterdam, tusschen Boxtel
en Amsterdam loopende treinen is nog niet zóo
groot dat van bovenmatig drukken dienst met
recht kan worden gesproken.
De kamer acht betere dienstvervulling der be
trokken spoorwegmaatschappijen en betere dienst
regeling tusschen Vlissingen en Rotterdam en
Amsterdam, en in 't algemeen een goede exploitatie
met dubbel spoor van de geheele Zuiderlijn urgent
en van het hoogste belang, niet alleen voor Zeeland,
niet alleen voor de Maatschappij „Zeeland", maar
voor den nationalen voorspoed. De juistheid der
inzichten van hen die de grootsche haven-, kanaal-
en spoorwegwerken op Walcheren hebben in 't leven
geroepen wordt meer en meer erkend en bevestigd.
De haven, de binnenhavens en het kanaal door
Walcheren ontvangen schepen van meer dan 70
decimeters diepgang met ongebroken last. De
groote stoomschepen op Java en op New-York
vinden te Vlissingen een elders gemiste diepe en
veilige haven. De Koninklijke stoombootmaatschap
pij nam het initiatief voor den thans te Vlissingen
op Engeland gevestigden dienstzij dirigeert tegen
woordig haar groote stoombooten op Vlissingen
teneinde aldaar geheel ot gedeeltelijk te laden en
te lossen. De groote mannen op industrieel ge
bied: Krupp, Mulvany en anderen bewijzen daad
werkelijk de beteekenis van Neerlands beste haven
te apprecieerenzij kiezen toch de positie van
'i.® 3 in gen uit, als station voor hunne ont
zaglijke industrie, voor hunne breed opgevatte
operatiën. Nog onderhandelen de eigenaars der
Duitsche steenkolenmijnen over de vraag of Vlis-
singen in Nederland dan wel Antwerpen in België
de plaats van uitvoer voor hun producten zal
worden. Spreekt dit alles niet van de wensche-
lijkheid, ja van de hooge noodzakelijkheid in het
nationaal belang dat de bediening van die
haven- en kanaalwerken, en de exploitatie van
den daarheen leidenden spooorweg geschiede met
den meest mogelijken ijvermet inspanning van
alle krachten
Vlissingen's belang is een nationaal belangeen
flinke, breed opgevatte exploitatie van haven- en
kanaalwerken op Walcheren, en van de Zuiderlijn
der staatsspoorwegen zal Walcheren voorspoed bren
gen. Nederland, het geheele vaderland, kan daar
eenmaal de schoonste vruchten van oogsten.
De kamer verzoekt derhalve uwe excellentie met
eerbied en tevens met vertrouwen in 't a 1 g e-
meen: „uwe krachtige medewerking te verleenen
tot alles wat een waarlijk flinke exploitatie der
Zuiderlijn van de staatsspoorwegen kan bevor
deren"; speciaal: dat het overleg tusschen
uwe excellentie en de Maatschappij tot exploitatie
van staatsspoorwegen aan de Zeeuwsche lijn zoo
spoedig mogelijk verzekere eene betere dienstre
geling voor het spoorwegverkeer tusschen Vlissingen
en Rotterdam en Amsterdam".
De kamer van koophandel en fabrieken
te Middelburg
(w. get.) G. J. SPRENGERpresident.
E. FOKKER, secretaris.
Bijlage 1.
Lijst van vertraging in de aankomst te Mid
delburg der treinen van Roosendaal (in aantal
minuten.)
(NB. N° 26 is de trein correspondeerende op
den dienst VlissingenQueenboro.
N° 46 is de laatste treindie te Middelburg
uit Roosendaal komt.)
Trein.
Trein.
Trein.
Trein.
n° 26.
n° 16.
n° 26.
n° 46.
1 Aug.
14
20
28 Sept.
14
15
3
i
20
26
30
29
31
4
19
15
1
Oct.
29
5
14
18
2
13
22
7
II
15
0
3
V
59
48
10
II
17
15
4
rt
16
28
12
0
16
H
6
n
11
n
13
n
0
25
7
16
14
n
n
18
8
0
26
16
ft
17
20
9
it
tt
45
17
0
17
22
10
it
15
38
18
II
13
11
it
32
36
19
0
21
15
12
n
22
16
20
If
41
13
it
32
36
22
ft
22
26
14
0
18
16
23
If
16
23
15
n
12
38
25
ft
16
Winterdienst.
26
ft
14
19
16
Oct.
42
84
27
ft
ff
18
17
tt
56
78
28
ft
33
23
18
n
38
53
29
ft
23
n
19
u
41
28
30
If
If
20
20
tt
32
39
31
ft
17
18
21
n
27
76
1 Sept.
19
30
22
42
31
2
II
22
33
23
ft
42
65
3
ft
II
15
24
0
31
26
4
ft
10
25
n
41
28
5
II
22
31
26
0
If
41
6
ff
22
17
27
17
35
7
H
9
15
28
,t
16
38
9
ff
11
25
29
n
17
35
12
ff
12
17
30
n
21
35
13
If
17
23
31
n
53
36
15
11
1 Nov.
23
18
16
II
13
13
2
0
26
30
17
u
n
20
3
tt
20
18
II
17
18
4
H
21
13
19
10
11
5
20
15
20
u
tt
26
6
27
11
21
H
13
15
7
22
38
23
If
32
0
8
0
27
28
24
0
n
28
9
0
17
13
25
34
56
10
n
26
33
26
u
13
26
11
0
27
13
Alzoo wa9 de sneltrein in 31 dagen van Augus
tus 17 maal meer dan 10 minutenin 30 dagen
van Sept. 19 maal van 9 tot 34 m.in de eerste
helft van Oct, 11 maal van 11 tot 59 m.in de
laatste helft van Oct. tot en met den 11 Nov.
(27 dagen) 26 maal van 16 tot 56 m. te laat aan
gekomen. Gedurende laatstgenoemd tijdvak, zijnde
de winterdienst bedroeg de vertraging 10 maal
ruim een half uur, 7 maal ruim 40 minuten.
De laatste trein was in 31 dagen van Aug. 19
maal meer dan 10 minutenin 30 dagen van
Sept. 20 maal van 11 tot 56 m., in de eerste
lielft van Oct. 12 maal van 16 tot 48 m.en in
de laatste helft dier maand tot en met 11 Nov.
(27 dagen) 26 maal van 16 tot 84 m. te laat aan
gekomen. Gedurende de 26 dagen van den win
terdienst bedroeg de vertraging 4 maal meer dan
een uur15 maal meer dan een half uur.
Bijlage 2.
Paralel-staatje (in minuten) van de vertraging
der aankomst van den sneltrein, en van het ver
trek der boot van Vlissingen naar Queenboro.
De sneltrein moet te Vlissingen zijn te 8 u. 20 m.
boot van vertr. 8 40
Berekende aankomst te Queenboro te 6 u. 25 m.
Gelegenheid om per sneltrein naar Londen
te vertrekken tot 6 u. 55 m.
Datum.
Trein.
Boot.
Datum.
Trein.
Boot.
Te laat.
Te Iaat.
Te laat.
Te laat.
Oct. 16
42
38
Oct. 27
17
5
17
56
50
28
16
15
18
38
30
30
21
15
19
41
30
31
53
50
20
32
20
Nov.
1
23
25
21
27
35
if
2
26
20
23
42
35
3
20
15
24
31
40
II
4
21
10
25
41
35
0
6
27
28
26
niet te laat
aan
op tijd
vertr.
De goederentrein die te 5 u. 30 m. te Vlissin
gen moet aankomen komt gemiddeld anderhalf
uur te laat aan, waardoor soms de tijd ontbreekt
om al het aangevoerde op de boot over te laden.
Op 23 October en op 13 November moesten tel
kens een groote partij zijde en fluweel, uit Duitsch
land aangevoerd, tot het vertrek der volgende
boot wachten.
„Morgen voortzetting van het debat", aldus luidt
weder het slot van het verslag der Belgische kamer
zitting van gisteren. Het komt ons voor, dat het
hoog tijd begint te worden om een einde te ma
ken aan de discussieniet alleen omdat een massa
tijd grootendeels onvruchtbaar verloren gaatmaar
vooral omdat langzamerhand de redevoeringen een
ander karakter krijgen; de hartstochten worden
hoe langer hoe meer opgewektmen begint hate
lijkheden en persoonlijkheden te zeggen.
De heer Woestedie eergisteren de beschuldi
gingen tegen de geestelijkheid ingebracht op de
vrijmetselarij wierpwerd gisteren in de eerste
plaats beantwoord door den vrijmetselaar Jottrand,
die op zijne zoo geheel eigenaardige wijze nu eens
den heer Woeste ernstig bestreed dan eens een
loopje met hem nam, zoodat de kamer in een
luiden lach uitbarstte. Dit was ook het geval aan
het slot zijner rede toen de spreker, naar aan
leiding van eene aanhaling uit een clericaal blad
zeide„Wij liberalen hebben dus ook een patroon,
nl. de heilige Antonius; dat is geen slechte;
zijne eigenaardigheid is verloren of gestolen goe
deren terug te vindenhij zal onze meerderheid
wedervinden."
Nu kwam weder de heer Bara aan het woord,
die de vroeger door hem en zijne medestanders
tot de geestelijkheid gerichte beschuldigingen
verdedigde en bekrachtigde met een geheele reeks
bewijzen uit verschillende documentenwaarvan
hij den inhoud geheel of gedeeltelijk voorlas.
Ook deze spreker, wiens betoog over het geheel
uitmuntte door ernst en helderheidmaakte zich,
hoewel zonder kwade bedoelingenaan eene per
soonlijkheid schuldig. Intusschen moeten de door
hem aangehaalde stukken nog al indruk hebben
gemaakt, doch men begrijpt dat zij toch geen
gewenscht gevolg zullen hebben.
Eenige officieele documenten door de Gazette de
Londres medegedeeld depêches tusschen den En-
gelschen gezant te St. Petersburg en den minister
van buitenlandsche zaken te LoDden gewisselden
een uit St. Petersburg ontvangen telegram bevesti
gen dat de politieke opinies van den czaar niet zijn
veranderd. Het is duidelijk dat de czaar het
behoud van den vrede boven alles blijft stellen,
dat zijn vurige wensch is dien te handhaven,
maar dat hij voor zijn eigen eer en die van Rus
land voldoening wenscht van het bepaald uitge
sproken verlangendat het lot der Christenen zal
worden verbeterd. De keizer wil geen verove
ringen; hij wil de macht van Rusland in het
Oosten niet uitbreidenhij wil het bezit van
Konstantinopel niet en nog minder wil hij eenig
deel der bezittingen van Engeland in bet Oosten
annexeerenmaar hij wildat de beloften van
Turkije tot hervormingen in het belang der Sla
vische Christenen zullen worden uitgevoerd en hij
is nog niet overtuigd dat voldoende waarborgen
daarvoor zullen kunnen worden verkregen zonder
militaire bezetting van Bulgarije door Russische
troepen. De mogelijkheid bestaat echter dat deze
zaak door de mogendheden op de conferentie vol
doende wordt geregeld en de czaar in dit opzicht
van opinie verandertzoodat hij van de bezet
ting van genoemde landstreek afziet.
Ruraenië houdt strikt vast aau de neutraliteit"
Zooals men weet heeft prins Karei haar iu zijn
troonrede aangeprezen; welnu: iu het adres van
antwoord vereenigt de kamer zich volkomen met
dat beginsel, en bij de aanbieding van dat adres
heeft de prins het nogmaals verdedigd. Onmid
dellijk daarop heeft de kamer een crediet van 4
milioen toegestaan ter voltooiiing van de wape
ningen en aanvulling van de magazijnen geheel
in overeenstemming met een der eerste theoriën
van de hoogere politiek der negentiende eeuw geen
vrede dan met het zwaard in de hand. Jammer
maar dat de toepassing van die noodlottige theorie
reeds zulke ontzettende schatten heeft verslonden
en nog dagelijks milioenen eischt voor improduc
tieve uitgaven.
De markies van Salisbury is gisteren te Berlijn
aangekomen, alwaar hij al spoedig eene bijeen
komst met prins Bismarck heeft gehad aan
het ministerie van buitenlandsche zaken. Tot
tweeden vertegenwoordiger der Porte op de con
ferentie naast Safvet Pacha is benoemd de Turk-
sche gezant te Berlijn Ethem Pacha.
Eindelijk is de Oostenrijksche kamer van afge
vaardigden ingelicht omtrent de onderhandelingen
tusschen de beide deelen der monarchie betreffende
het tusschen hen te sluiten traktaat tot regeling
van de financieele- en handelsbetrekkingen. Over
de hoofdpunten schijnen de beide regeeringen het
thans eens te zijn geworden. In het ontwerp
omtrent de bankquaestie wordt de eenheid van
het bankbiljet in beide rijkslanden gehandhaafd,
terwijl de quaestie der schuld van 80 millioen
aan deputaties aan de vertegenwoordigingen van
beide landen zal worden onderworpen en ingeval
deze niet tot overeenstemming kunnen komen aan
een scheidsgerecht. De voorstellen omtrent de
handels- en toleeDheid, betreffende de hoegrootheid
van ieders aandeel in de gemeenschappelijke
uitgaven, de bank en de schuld van 80 millioen
zullen in Januari a. bij den rijksraad worden
ingediend, benevens de toltarieven.
Eergisteren is de Duitsche rijksdag genaderd
tot de behandeling van het groote punt: verwij
zing der persdelicten naar de Jury-rechtbanken,
voorkomende in 59 van het wetsontwerp op de
rechterlijke organisatie van het Duitsche rijk.
De minister van justitie Leonhardt bestreed het
artikel, doch het kwam toen tot geen besluit.