BUITENLAND. Van Rotterdam Van Vlissingen VanAmstfirdam Van Vlissingen naarVlissingen naar Rotterdam naarVlissingen naar Amsterdam a 5 u. 45 ra. 5 u. 5' m. 6 u. 55 m. Algemeen Overzicht. door den Grand Central Beige te Roosendaal oefent steeds een storenden invloeddoch de aan komst der treinen uit Roosendaal is zoo ongeregeld, de vertragingen die sedert de winterdienstregeling eer toe- dan afgenomen zijnzijn zoo talrijk en belangrijk, dat de kamer daaraan een rechtmatigen grond tot beklag ontleent. De tegenwoordige onregelmatigheid van den dienst en de ondoelmatige dienstregeling zelve zijn thans te meer te betreuren, nu te Vlissingen, bepaaldelijk op de havenlijn, het personen- en goederen-vervoer zich niet onbelangrijk begint te ontwikkeleneene ontwikkeling welke echter bij deze exploitatie van den spoorweg eer tegengewerkt dan bevorderd wordt. De grieven van het reizend en expedieerend publiek over den onregelmatigen dienst en de on voldoende dienstregeling zijn veelvuldig. Dat de klacht dezer kamer volkomen gewettigd is zal uwe excellentie daghelder blijken uit de staten die als bijlagen bij dit adres worden gevoegd. De in die staten vervatte cijfers kunnen een enkele onnauwkeurigheid en vergissing bevatten; de kamer ontleende ze niet aan officieele bron, maar zooveel is zeker dat in hoofdzaak de cijfers juist zijn en dat ze in 't algemeen een betrouw baar overzicht geven van de aankomst der trei nen. Uwe excellentie kan trouwens zich van de betrekkelijke waarde der medegedeelde cijfers overtuigen, door te bevelen dat u de staten wor den overgelegd van de aankomst der treinen op de stations VlissingenRoosendaal en Breda (Grand Central Beige). 't Zij der kamer vergund in 't bijzonder de aan dacht van uwe excellentie te vestigen op het staatje in Bijlage II, dat bevat een vergelijkende opgave van de te late aankomst van den avondsnel trein en van het vertraagde vertrek der booten op Queenboro. De speelruimte van een half uur die de stoombootdienst op het traject heeft om alsnog van Queenboro per expres de reis naar Londen te kunnen doen vervolgenging blijkens dit staatje in de laatste dagen herhaaldelijk ver loren door de vertraagde aankomst van den snel trein. Doch niet alleen het belang van Vlissingen en Middelburg, gevoegd bij dat van den dienst Vlis singen-Queenboro wordt geschaad. Er is erger en meer. Aan uwe excellentie zal toch de opmerking niet ontgaan dat de veiligheid van het verkeer ten zeerste wordt bedreigd door zoodanige onre gelmatigheden in den dienst op een weg met enkel spoor. Het gemis van dubbel spoor doet zich dagelijks meer gevoelen, de behoette aan dubbel spoor wordt steeds dringender. Moge het uwe excellentie gegeven worden in dit gemis, in deze behoeften te voorzien! Ten aanzien der bestaande dienstregeling neemt de kamer de vrijheid het volgende op te merken. Voor het traject wordt vereischt achtereenvol gens met de verschillende treinen: 4u. 30 m. b 4u. 30 m. 3 u. 20 m. e 6 u. 4 u. 30 m. 5 u. 6n.5 e d 6 u. 45m. 6 u. 8 u. (8u. 41 m. Het oponthoud dat de reizigers ondervinden te. Roosendaal, Breda of Boxtel bedraagt bij den trein gemerkt a 106 m. b 56 m. c 119 m. d 62 m. e 57 of 81 of 124 m. Uwe excellentie zal overtuigd zijn dat niet ten onrechte geklaagd wordt bij zoodanig groot en onnoodig tijdverlies over de dienstregeling voor het spoorwegverkeer En zulks waar het geldt de communicatie van de zeehaven Vlissingen met de twee groote koop steden des rijks, waar het geldt het internationaal verkeer over Vlissingen tusschen Engeland en Nederland, waar het geldt een route waarvan om haar kortheid, zekerheid en veiligheid druk ge bruik wordt gemaakt. Men regelt een sneltrein van Rotterdam en Amsterdam die in verband met den trein Keulen VenloVlissingen of met den dienst Vlissingen Queenboro correspondeert; doch men verwaarloost bet belang van het verkeer van den dienst Queen boroVlissingen op Rotterdam en Amsterdam. Geen wonder dan ook dat reizigers van Enge- and via Vlissingen met bestemming naar Holland teleurstelling te kennen geven over het gemis van sneldienst tusschen Vlissingen en Holland, en over het langdurig oponthoud te Roosendaal, Breda of Boxtel. Zoo las men (om éen uit velen te nemen) in het Handelsblad van 10 Aug. 1876 van de hand der heeren E. Peacock en A. Mesritz: „Na eene in allen deele zeer aangename en comfortable zeereis arriveerde men te Vlissingen, van waar men de reis onmiddellijk tot Boxtel vervolgen kan. De trein arriveerde aldaar te 12 u. 30 m., terwijl eerst te 1 u. 25 m. een trein naar Utrecht ver trekt, waarmede men de reis naar Amsterdam voortzet. Alzoo een uur oponthoud! Iets wat alles behalve aangenaam is, vooral wanneer men haast heeft, maar des te meer wanneer dit ge schiedt in een plaats als Boxtel." De kamer neemt op grond van het bovenaan- gevoerde de vrijheid uwe excellentie met eerbie digen aandrang te verzoeken, dat uwe excellentie in overleg trede met de Maatschappij tot exploi tatie van staatsspoorwegen tot het verkrijgen van verbetering van correspondentie, vooral tot het inleggen van -een sneltrein RoosendaalRotterdam en eene van Boxtel over Utrecht naar Amsterdam. Deze treinen zouden dan moeten aansluiten aan den trein Vlissingen—Venlo—Keulen die te 9 u. 30 van Vlissingen vertrekt; zoodoende zou men kun nen bereikenRotterdam te 12 u. 56 (1 uur vroe ger dan tbans), Utrecht te 1 u. 40, Amsterdam te 2 u. 30 (1 u. 45 vroeger dan thans). Met éen sneltrein voor de correspondentie ook in de richting naar Rotterdam en Amsterdam is voorloopig reeds veel gewonnen, en de kamer durft niet meerdere sneltreinen te vragen zoolang niet meerdere personentreinen van Vlissingen loo- pen. Maar men erkenne overigens als rechtmatige grief dat voor het traject VlissingenRotterdam thans moet besteed worden achtereenvolgens 5 u., 5 u. 5 m., 5 u. 45 m. en 6 u. terwijl het geschie den kan per gewonen trein in 4 u. 30 m. Om bedoelden specialen sneltrein van Roosen daal in te leggen kan, zonder dat overigens van de thans bestaande dienstregeling behoeft afge weken te worden, na aankomst van den sneltrein T)e sneltrein naar Vlissingen, die in 3 u. 20 m. het traject van Rotterdam en in 5 u. 10 m. dat van Amsterdam aflegt, maakt hier een gunstige uitzondering. VlissingenKeulen te lOu. 57m. te Roosendaal, van daar vertrokken worden ten llu. 18m. om te llu. 26m. in Oudenbosch (dóór) te kruisen met den van Zevenbergen komenden trein; te llu. 34m. is de trein te Zevenbergen en (Zwaluwe Willems dorp dóór) te 12u. 3m. te Dordrecht; te 12u. 26m. bereikt men (tusschenstations dóór) Mallegat en te 12u. 56m. (vier en zestig minuten vroeger dan thans) Rotterdam. Voor de correspondendie met Amsterdam (over 's Bosch en Utrecht) kan een speciale sneltrein, na aankomst te 12u. 23m. van den sneltrein Vlis singenKeulen te Boxtel, van daar vertrekken te 12u. 28m., om te bereiken: 's Bosch te 12u. 42m. (Vught dóór), Utrecht telu. 40m. (tusschenstations dóór). Van Utrecht komt men per Oosterspoorweg te 3u. 22m. te Amsterdam (thans eerst te 4u 15m.) doch bij aansluitenden sneltrein reeds te 2u. 30m. (zijnde lu. 45m. vroeger dan thans). Dat de eisch van bedoelde twee speciale snel treinen gewettigd wordt door het groote belang van 't verkeer tusschen Rotterdam en Amsterdam met Londen via Vlissingen, zal wel bij uwe excel lentie geen uitvoerig betoog behoeven. Inderdaad, de dienst VlissingenQueenboro verdient meer aandacht, waardeering en ondersteuning dan bij de vaststelling der dienstregeling blijkt aan haar geschonken te zijn, niettegenstaande de Exploitatie maatschappij belangrijke voordeelen door bedoelden dienst behaalt, terwijl zij nog veel meer voordeel er door behalen kan. Aan de route Queenboro Vlissingen toch wordt reeds door zeer velen de voorkeur gegeven boven de route Rotterdam Harwich, niet alleen door Duitschland, maar ook door Nederland. Niet alleen de voortreffelijkheid van de haven te Vlissingen, ook de omstandigheid dat men 's avonds laat (8u. 40m.) van Vlissingen vertrekt om 's morgens vroeg (tusschen 8 en 9 uur) te Londen te zijn, en omgekeerd ook 's avonds laat van Londen kan vertrekken om 's middags te éen uur op de beurs te Rotterdam, en te2u. 30m, op die te Amsterdam te zijn (dit laatste natuurlijk slechts als de bedoelde speciale sneltrein wordt ingelegd), maakt dat deze lijn een schoone toekomst tegemoet gaat. Ten bewijze van de juistheid dezer beschouwingen diene wederom het volgende staatje, voor de waarheid van welks cijfers de kamer meent te kunnen instaan. Met den stoombootdienst VlissingenQueenboro zijn vervoerd: AANTAL REIZIGERS Totaal. Tan VI. naar VI. T ij d p e r k Gemid. Gemid. Gemid. 1876. Totaal per dag Totaal per dag per dag 15 Mei 14 Aug. 2112 27 2819 36 63 14 Aug.20 Aug. 309 51 403 67 118 21 —27 305 51 270 45 96 28 Aug.3 Sept. 359 59 280 46 105 4 Sept.10 Sept. 425 71 270 45 116 11 Sept.—17 Sept. 395 66 294 49 115 18 Sept.24 Sept. 346 57 263 44 101 25 Sept.1 Oct. '290 48 197 33 81 2 Oct. 8 Oct. 299 50 190 31 81 9 Oct. 15 Oct. 182 30 147 25 55 16 Oct. —22 Oct. 191 32 117 19 51 23 Oct.—28 Oct. 132 22 120 20 42 30 Oct. 5 Nov. 143 24 88 14 38 6 Nov.12 Nov. 130 22 84 14 36 Van de volgens dit staatje per boot vervoerde 10960 personen is verreweg het grootste gedeelte te Vlissingen aangekomen of van daar vertrokken met de treinen der Exploitatie-maatschappij. Dat eindelijk het aantal passagiers voor en van Rotterdam en Amsterdam reeds nu ondanks de gebrekkige correspondentie niet onbelangrijk is, daartoe strekke ten bewijze dat gedurende de maand September vertrokken zijn en naar Londen van Rotterdam 73 Utrecht 7 Amsterdam 21 Arnhem 1 's Hage 22 124 Rotterdam 21 Utrecht 9 Amsterdam 18 Arnhem 2 Leiden 1 's Hage 24 75 De kamer meent door al het boven aangevoerde afdoende bewezen te hebben de belangrijkheid van bedoelde internationale route, en tevens de wen- schelijkheid dat het traject van Vlissingen naar Rotterdam en Amsterdam niet onnoodig belangrijk meer tijd vordere dan het traject van Rotterdam (3u. 20) en Amsterdam (5u. 10) thans vereischt. Met de belangen van den dienst Vlissingen Queenboro is dan tevens het belang gebaat van de inwoners van Vlissingen, Middelburg, Goes en Bergen op Zoom, die mede een verkorte gemeen schap met Rotterdam en Amsterdam verkrijgen. Overwegende bezwaren tegen het inleggen der sneltreinen bestaan niet; boven is aangetoond dat de dienstregeling niet belangrijk behoeft gewijzigd te worden. Het aantal treinen van Vlissingen vertrekkendeen in 't algemeen het aantal der tusschen Roosendaal en Rotterdam, tusschen Boxtel en Amsterdam loopende treinen is nog niet zóo groot dat van bovenmatig drukken dienst met recht kan worden gesproken. De kamer acht betere dienstvervulling der be trokken spoorwegmaatschappijen en betere dienst regeling tusschen Vlissingen en Rotterdam en Amsterdam, en in 't algemeen een goede exploitatie met dubbel spoor van de geheele Zuiderlijn urgent en van het hoogste belang, niet alleen voor Zeeland, niet alleen voor de Maatschappij „Zeeland", maar voor den nationalen voorspoed. De juistheid der inzichten van hen die de grootsche haven-, kanaal- en spoorwegwerken op Walcheren hebben in 't leven geroepen wordt meer en meer erkend en bevestigd. De haven, de binnenhavens en het kanaal door Walcheren ontvangen schepen van meer dan 70 decimeters diepgang met ongebroken last. De groote stoomschepen op Java en op New-York vinden te Vlissingen een elders gemiste diepe en veilige haven. De Koninklijke stoombootmaatschap pij nam het initiatief voor den thans te Vlissingen op Engeland gevestigden dienstzij dirigeert tegen woordig haar groote stoombooten op Vlissingen teneinde aldaar geheel ot gedeeltelijk te laden en te lossen. De groote mannen op industrieel ge bied: Krupp, Mulvany en anderen bewijzen daad werkelijk de beteekenis van Neerlands beste haven te apprecieerenzij kiezen toch de positie van 'i.® 3 in gen uit, als station voor hunne ont zaglijke industrie, voor hunne breed opgevatte operatiën. Nog onderhandelen de eigenaars der Duitsche steenkolenmijnen over de vraag of Vlis- singen in Nederland dan wel Antwerpen in België de plaats van uitvoer voor hun producten zal worden. Spreekt dit alles niet van de wensche- lijkheid, ja van de hooge noodzakelijkheid in het nationaal belang dat de bediening van die haven- en kanaalwerken, en de exploitatie van den daarheen leidenden spooorweg geschiede met den meest mogelijken ijvermet inspanning van alle krachten Vlissingen's belang is een nationaal belangeen flinke, breed opgevatte exploitatie van haven- en kanaalwerken op Walcheren, en van de Zuiderlijn der staatsspoorwegen zal Walcheren voorspoed bren gen. Nederland, het geheele vaderland, kan daar eenmaal de schoonste vruchten van oogsten. De kamer verzoekt derhalve uwe excellentie met eerbied en tevens met vertrouwen in 't a 1 g e- meen: „uwe krachtige medewerking te verleenen tot alles wat een waarlijk flinke exploitatie der Zuiderlijn van de staatsspoorwegen kan bevor deren"; speciaal: dat het overleg tusschen uwe excellentie en de Maatschappij tot exploitatie van staatsspoorwegen aan de Zeeuwsche lijn zoo spoedig mogelijk verzekere eene betere dienstre geling voor het spoorwegverkeer tusschen Vlissingen en Rotterdam en Amsterdam". De kamer van koophandel en fabrieken te Middelburg (w. get.) G. J. SPRENGERpresident. E. FOKKER, secretaris. Bijlage 1. Lijst van vertraging in de aankomst te Mid delburg der treinen van Roosendaal (in aantal minuten.) (NB. N° 26 is de trein correspondeerende op den dienst VlissingenQueenboro. N° 46 is de laatste treindie te Middelburg uit Roosendaal komt.) Trein. Trein. Trein. Trein. n° 26. n° 16. n° 26. n° 46. 1 Aug. 14 20 28 Sept. 14 15 3 i 20 26 30 29 31 4 19 15 1 Oct. 29 5 14 18 2 13 22 7 II 15 0 3 V 59 48 10 II 17 15 4 rt 16 28 12 0 16 H 6 n 11 n 13 n 0 25 7 16 14 n n 18 8 0 26 16 ft 17 20 9 it tt 45 17 0 17 22 10 it 15 38 18 II 13 11 it 32 36 19 0 21 15 12 n 22 16 20 If 41 13 it 32 36 22 ft 22 26 14 0 18 16 23 If 16 23 15 n 12 38 25 ft 16 Winterdienst. 26 ft 14 19 16 Oct. 42 84 27 ft ff 18 17 tt 56 78 28 ft 33 23 18 n 38 53 29 ft 23 n 19 u 41 28 30 If If 20 20 tt 32 39 31 ft 17 18 21 n 27 76 1 Sept. 19 30 22 42 31 2 II 22 33 23 ft 42 65 3 ft II 15 24 0 31 26 4 ft 10 25 n 41 28 5 II 22 31 26 0 If 41 6 ff 22 17 27 17 35 7 H 9 15 28 ,t 16 38 9 ff 11 25 29 n 17 35 12 ff 12 17 30 n 21 35 13 If 17 23 31 n 53 36 15 11 1 Nov. 23 18 16 II 13 13 2 0 26 30 17 u n 20 3 tt 20 18 II 17 18 4 H 21 13 19 10 11 5 20 15 20 u tt 26 6 27 11 21 H 13 15 7 22 38 23 If 32 0 8 0 27 28 24 0 n 28 9 0 17 13 25 34 56 10 n 26 33 26 u 13 26 11 0 27 13 Alzoo wa9 de sneltrein in 31 dagen van Augus tus 17 maal meer dan 10 minutenin 30 dagen van Sept. 19 maal van 9 tot 34 m.in de eerste helft van Oct, 11 maal van 11 tot 59 m.in de laatste helft van Oct. tot en met den 11 Nov. (27 dagen) 26 maal van 16 tot 56 m. te laat aan gekomen. Gedurende laatstgenoemd tijdvak, zijnde de winterdienst bedroeg de vertraging 10 maal ruim een half uur, 7 maal ruim 40 minuten. De laatste trein was in 31 dagen van Aug. 19 maal meer dan 10 minutenin 30 dagen van Sept. 20 maal van 11 tot 56 m., in de eerste lielft van Oct. 12 maal van 16 tot 48 m.en in de laatste helft dier maand tot en met 11 Nov. (27 dagen) 26 maal van 16 tot 84 m. te laat aan gekomen. Gedurende de 26 dagen van den win terdienst bedroeg de vertraging 4 maal meer dan een uur15 maal meer dan een half uur. Bijlage 2. Paralel-staatje (in minuten) van de vertraging der aankomst van den sneltrein, en van het ver trek der boot van Vlissingen naar Queenboro. De sneltrein moet te Vlissingen zijn te 8 u. 20 m. boot van vertr. 8 40 Berekende aankomst te Queenboro te 6 u. 25 m. Gelegenheid om per sneltrein naar Londen te vertrekken tot 6 u. 55 m. Datum. Trein. Boot. Datum. Trein. Boot. Te laat. Te Iaat. Te laat. Te laat. Oct. 16 42 38 Oct. 27 17 5 17 56 50 28 16 15 18 38 30 30 21 15 19 41 30 31 53 50 20 32 20 Nov. 1 23 25 21 27 35 if 2 26 20 23 42 35 3 20 15 24 31 40 II 4 21 10 25 41 35 0 6 27 28 26 niet te laat aan op tijd vertr. De goederentrein die te 5 u. 30 m. te Vlissin gen moet aankomen komt gemiddeld anderhalf uur te laat aan, waardoor soms de tijd ontbreekt om al het aangevoerde op de boot over te laden. Op 23 October en op 13 November moesten tel kens een groote partij zijde en fluweel, uit Duitsch land aangevoerd, tot het vertrek der volgende boot wachten. „Morgen voortzetting van het debat", aldus luidt weder het slot van het verslag der Belgische kamer zitting van gisteren. Het komt ons voor, dat het hoog tijd begint te worden om een einde te ma ken aan de discussieniet alleen omdat een massa tijd grootendeels onvruchtbaar verloren gaatmaar vooral omdat langzamerhand de redevoeringen een ander karakter krijgen; de hartstochten worden hoe langer hoe meer opgewektmen begint hate lijkheden en persoonlijkheden te zeggen. De heer Woestedie eergisteren de beschuldi gingen tegen de geestelijkheid ingebracht op de vrijmetselarij wierpwerd gisteren in de eerste plaats beantwoord door den vrijmetselaar Jottrand, die op zijne zoo geheel eigenaardige wijze nu eens den heer Woeste ernstig bestreed dan eens een loopje met hem nam, zoodat de kamer in een luiden lach uitbarstte. Dit was ook het geval aan het slot zijner rede toen de spreker, naar aan leiding van eene aanhaling uit een clericaal blad zeide„Wij liberalen hebben dus ook een patroon, nl. de heilige Antonius; dat is geen slechte; zijne eigenaardigheid is verloren of gestolen goe deren terug te vindenhij zal onze meerderheid wedervinden." Nu kwam weder de heer Bara aan het woord, die de vroeger door hem en zijne medestanders tot de geestelijkheid gerichte beschuldigingen verdedigde en bekrachtigde met een geheele reeks bewijzen uit verschillende documentenwaarvan hij den inhoud geheel of gedeeltelijk voorlas. Ook deze spreker, wiens betoog over het geheel uitmuntte door ernst en helderheidmaakte zich, hoewel zonder kwade bedoelingenaan eene per soonlijkheid schuldig. Intusschen moeten de door hem aangehaalde stukken nog al indruk hebben gemaakt, doch men begrijpt dat zij toch geen gewenscht gevolg zullen hebben. Eenige officieele documenten door de Gazette de Londres medegedeeld depêches tusschen den En- gelschen gezant te St. Petersburg en den minister van buitenlandsche zaken te LoDden gewisselden een uit St. Petersburg ontvangen telegram bevesti gen dat de politieke opinies van den czaar niet zijn veranderd. Het is duidelijk dat de czaar het behoud van den vrede boven alles blijft stellen, dat zijn vurige wensch is dien te handhaven, maar dat hij voor zijn eigen eer en die van Rus land voldoening wenscht van het bepaald uitge sproken verlangendat het lot der Christenen zal worden verbeterd. De keizer wil geen verove ringen; hij wil de macht van Rusland in het Oosten niet uitbreidenhij wil het bezit van Konstantinopel niet en nog minder wil hij eenig deel der bezittingen van Engeland in bet Oosten annexeerenmaar hij wildat de beloften van Turkije tot hervormingen in het belang der Sla vische Christenen zullen worden uitgevoerd en hij is nog niet overtuigd dat voldoende waarborgen daarvoor zullen kunnen worden verkregen zonder militaire bezetting van Bulgarije door Russische troepen. De mogelijkheid bestaat echter dat deze zaak door de mogendheden op de conferentie vol doende wordt geregeld en de czaar in dit opzicht van opinie verandertzoodat hij van de bezet ting van genoemde landstreek afziet. Ruraenië houdt strikt vast aau de neutraliteit" Zooals men weet heeft prins Karei haar iu zijn troonrede aangeprezen; welnu: iu het adres van antwoord vereenigt de kamer zich volkomen met dat beginsel, en bij de aanbieding van dat adres heeft de prins het nogmaals verdedigd. Onmid dellijk daarop heeft de kamer een crediet van 4 milioen toegestaan ter voltooiiing van de wape ningen en aanvulling van de magazijnen geheel in overeenstemming met een der eerste theoriën van de hoogere politiek der negentiende eeuw geen vrede dan met het zwaard in de hand. Jammer maar dat de toepassing van die noodlottige theorie reeds zulke ontzettende schatten heeft verslonden en nog dagelijks milioenen eischt voor improduc tieve uitgaven. De markies van Salisbury is gisteren te Berlijn aangekomen, alwaar hij al spoedig eene bijeen komst met prins Bismarck heeft gehad aan het ministerie van buitenlandsche zaken. Tot tweeden vertegenwoordiger der Porte op de con ferentie naast Safvet Pacha is benoemd de Turk- sche gezant te Berlijn Ethem Pacha. Eindelijk is de Oostenrijksche kamer van afge vaardigden ingelicht omtrent de onderhandelingen tusschen de beide deelen der monarchie betreffende het tusschen hen te sluiten traktaat tot regeling van de financieele- en handelsbetrekkingen. Over de hoofdpunten schijnen de beide regeeringen het thans eens te zijn geworden. In het ontwerp omtrent de bankquaestie wordt de eenheid van het bankbiljet in beide rijkslanden gehandhaafd, terwijl de quaestie der schuld van 80 millioen aan deputaties aan de vertegenwoordigingen van beide landen zal worden onderworpen en ingeval deze niet tot overeenstemming kunnen komen aan een scheidsgerecht. De voorstellen omtrent de handels- en toleeDheid, betreffende de hoegrootheid van ieders aandeel in de gemeenschappelijke uitgaven, de bank en de schuld van 80 millioen zullen in Januari a. bij den rijksraad worden ingediend, benevens de toltarieven. Eergisteren is de Duitsche rijksdag genaderd tot de behandeling van het groote punt: verwij zing der persdelicten naar de Jury-rechtbanken, voorkomende in 59 van het wetsontwerp op de rechterlijke organisatie van het Duitsche rijk. De minister van justitie Leonhardt bestreed het artikel, doch het kwam toen tot geen besluit.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1876 | | pagina 3