BUITENLAND.
Réclames.
Zeetijdingen.
Handelsberichten.
Algemeen Overzicht.
Belgische brieven.
Graanmarkten enz,
De notulen der vorige vergadering worden
gelezen en goedgekeurd.
De voorzitter deelt mededat er is ingekomen
een verzoek van den heer C. J. Witteom eervol
ontslag uit de betrekking van hoofdonderwijzer
aan de school der 2e klasse. Burgemeester en
wethouders stellen voor dit verzoek in te wil
ligen.
De heer Calleufels stelt vooreene zitting met
gesloten deur te houden. Over dit voorstel sta
ken de stemmen zoodat het in een volgende ver
gadering opnieuw in stemming moet gebracht
worden.
Wordt bepaald om des avonds te 8 uren eene
vergadering te houden.
In deze zitting, die door dezelfde leden bezocht^
waswordt het voorstel om eene zitting met ge
sloten deuren te houden verworpen.
Na eenige discussie wordt vervolgens met 6
tegen 4 stemmen besloten het gevraagd verzoek
om eervol ontslag toe te staan. Tegen stemmen
de heeren Callenfels, den Boer, Vervenne en Quist.
De vergadering wordt daarna gesloten.
Zelfs bij de behandeling van de amnestie-voor
stellen was de toevloed in den Franschen senaat
niet zoo groot als eergisteren toen de interpellatie
van den heer Paris aan de orde was over de in
terpretaties van artikel 8 der constitutie. Na een
korte inleiding, waarin hij verklaarde als lid der
voormalige constitutioneele commissie en als rap
porteur over de constitutie zich verplicht te achten
de quaes tie der revisie nader te behandelen, ont
wikkelde hij met groote gematigdheid wat te dien
aanzien in genoemde commissie was voorgevallen;
hij was daarin volkomen homogeen geweest met
den heer Dufaure over de zaak in quaestie. De
tegenwoordige bepaling op het recht van revisie
was in de constitutie gebracht door een amende
ment van den heer Dufaure op het ontwerp-Wallon,
en de strekking van dat amendement was alleen
om de rust en de veiligheid van alle rechten in
den staat te waarborgen en de regeering in den
gelegenheid te stellen haar taak te volbrengen,
maar men was het er volkomen over eens geweest,
dat de constitutioneele wetten geheel of gedeeltelijk,
zelfs wat den regeeringsvorm betreft, ten allen tijde
zouden kunnen worden herzien wanneer de vol
strekte meerderheid der vereenigde kamers dit
mocht verlangen. De bepaling der constitutie is
zoo duidelijk, zoo eenvoudig dat er geen interpre
tatie voor noodig is. Op het oogenblik heeft ook
niemand het recht er een interpretatie aan te geven,
noch de senaat, noch de kamer, maar ook de re
geering niet. Eerst dan als de bepaalde tijd van
zeven jaren zal zijn verstreken zullen de kamers
in vereenigde zitting onderzoeken of er reden is
om de constitutie te herzien, en dan zullen zij
eene interpretatie aan artikel 8 kunnen geven.
De heer Paris wilde daarom geen resolutie, geen
orde van den dag voorstellenteneinde zorgvuldig
iedere interpretatie te vermijden. Het eenige doel
van zijne interpellatie was, om te doen uitkomen,
dat niemand recht had om eene interpretatie te
geven. Met de regeering heeft hij geen ander doel,
dan om den vrede, de orde en de welvaart in het
land te bevestigenmaar zich op constitutioneel
standpunt plaatsende wilde hij tevens zijne vrijheid
en die van zijne medeleden voorbehouden en de
toekomst tegen iedere eventualiteit waarborgen-
De teekenen van instemming van den minister van
justitie waren reeds zoovele bewijzen dat deze
eenstemmig met hem over de zaak dacht.
De hoogst gematigde en welwillende toon van
den heer Paris ondervond algemeene waardeering
en toejuiching, en de minister van justitie bracht
daaraan ook terstond hulde. Niet minder kalm
en bezadigd dan de heer Paris ontwikkelde hij
de bedoeling van den vorigen minister van bin-
nenlandsche zaken met de laatste van 8 Mei
en de zienswijze der regeering omtrent de revisie.
Het is niet de bedoeling van den minister geweest
iemands gevoelens van welken aard ook geweld
aan te doen, maar, in overeenstemming met de
circulaire door het ministerie bij zijn optreding
uitgevaardigdis in de laatste nogmaals het
beginsel ontwikkeld dat als ambtenaren van de
republiek geen personen konden worden geduld
die tegen de republiek ijveren. Ambtenaren, die
n de toekomst een anderen regeeringsvorm wen-
schen, zullen licht geneigd worden bevonden
daarvoor te werken en dat zou de regeering niet
kunnen gedoogen.
Overigens eerbiedigt zij ieders particuliere
gevoelens en wenschen. Zij erkent, dat de
revisie mogelijk is, maar deze is niet noodzakelijk.
Zelfs gelooft zij niet dat het er toe zal komen.
Zij denkt dat de tegenwoordige constitutie even
zeer een definitieve constitutie is als bv. die van
de Vereenigde staten van Noord-Amerika en die
van het keizerrijk. In 1880 zal de senaat voor
een derde gedeelte en de kamer geheel aan eene
herkiezing onderworpen zijn geweest en zal eene
nieuwe presidentsverkiezing plaats hebben. Wat
is bij al die veranderingen definitief, duurzaam?
De constitutie. En zal menbij al die wijzigin
gen en veranderingenhaar opnieuw aan eene
stemming onderwerpen? Hij gelooft het niet.
Men kan de bepaling der revise uit een twee ledig
oogpunt beschouwen: als een middel om een an
deren regeeringsvorm te verkrijgen en als een
middel om alleen verandering te brengen in den
bestaanden en blijvenden republikeinschen regee
ringsvorm. Deze laatste zienswijze is die der
regeering. Het is waar, dat niemand het recht hesft
om eene interpretatie te geven aan art. 8. Alleen
de vereenigde kamers zullen daartoe bevoegd wezen,
en hij verzocht daarom de eenvoudige orde van
den dag te willen aannemen.
Herhaaldelijk werd de rede van den minister
luide toegejuicht. Ü6 heer Paris verklaarde vol
komen voldaan te zijn, maar ook de heer de Franc-
lieu verscheen op de tribune om den minister te
verzekeren, dit hij volkomen tevreden was; ten
slotte bleek dit met allen het geval te zijn, want de
eenvoudige orde van den dag werd met algemeene
stemmen aangenomen. De afloop van deze verga
dering verwekte zooveel voldoening onder de leden
dat de voorzitter ternauwernood gehoor kon vin
den om te bepalen dat de volgende zitting op
Maandag a. zou worden gehouden.
Gisteren verscheen in het Journal officiel weder
een decreet betreffende wijzigingen in het perso
neel der administratie waarbij 4 prefecten, 41 secre
tarissen-generaal, 159 onderprefecten en 53 raden
werden benoemd, verplaatst, of ontslagen. Dit
is dus de derde zuiveringsmaatregel en men
moet erkennen, dat zoo langzamerhand het repu-
blikeinsche element in het ambtenaars-pesoneel
verreweg de overhand zal verkrijgen. Natuurlijk
zijn de republikeinse he bladen nu dankbaar, maar
voldaan schijnen ze nog niet te wezen. Zelfs de
Temps verklaart, dat er nog meer ambtenaren
zijn die behooren te worden opgeruimd, zoodat
de regeering nogmaals tot eene razzia zal moeten
besluiten om de volkomen tevredenheid van hare
partij te verwerven.
De behandeling der Spaansehe constitutie is
geëindigd met de aanneming van het ontwerp
met 285 tegen 40 stemmen. Na de eindbeslissing
omtrent de verhouding tusschen staat en kerk
was te voorzien, dat de pausselijke stoel een be
sluit zou nemen hoe van de zijde van het Vati-
kaan te handelen, en de onderstelling dat zij wel
water in haar wijn zou doen is reeds bevestigd,
daar in eene vergadering van kardinalen, in tegen
woordigheid van den paus gehouden, is besloten
om de betrekkingen met Spanje niet te verbreken.
Aan den pausselijken nuntius te Madrid zal een
onbepaald verlof worden verleend, terwijl aldaar
een raad der nuncatuur zal blijven; voorloopig
echter zal de nuntius nog eenigen tijd in de
hoofdstad van Spanje vertoeven. Het einde zal
wel wezen dat de curie in het onvermijdelijke
berust, om niet prijs te geven wat zij thans nog heeft.
De Oostersche quaestie verkeert nog in statu
quodoch de berichten omtrent den toestand in
Turkije luiden weder ongunstig. Een telegram
uit St. Petersburg bevestigt, dat de opstand in
Bulgarije op onrustbarende wijze veld wint. De
Porte heeft er weder troepen heengezondenals
mede naar de Servische grenzen. In Servië zelve
is, volgens een bericht van generaal Tchernajeff
de toestand hoogst moeilijkdaar alles stilstaat.
De handel heeft aan den prins twee maande u
uitstel gevraagd voor alle betalingen.
Terwijl de meeste gezanten van vreemde mogend
heden bij de Porte hun zomerverblijven hebben
betrokken zijn de berichten beter omtrent den
staat van zaken in de hoofdstad en kan de pa
niek als bezworen worden beschouwd.
De Berlijnsche memorie is officieus aan de Porte
ingediend en wordt thans door haar onderzocht.
Omtrent de officieele aanbieding is nog niets be
kend.
Engeland volhardt nog in zijne weigeringdoch
de andere mogendheden blijven volkomen eensge
zind en er schijnt kans te bestaan, dat bet eerst
genoemde rijk nog van opinie zal veranderen,
aangezien men beweertdat er een misverstand
heeft plaats gehad over de beteekenis der memorie
die te Berlijn is aangenomen.
Omtrent de bedoelingen der mogendheden heeft
graaf Andrassy in de Hongaarsche delegatie gelijk
luidende verklaringen afgelegd als eenige dagen
geleden in de Oostenrijksche, en andermaal verze
kerd, dat hij noch eene bezetting van Turkije,
noch een Europeesch congres wil. Het doel is in
Turkije een beteren toestand in het leven te roe
pen met handhaving van het statu quo ten aan
zien van de Oostersche quaestie, en de veiligheid
van de naburige landen te verzekeren. In een
gecombineerde vergadering hebben de delegaties
volkomen adhaesie geschonken aan de buitenland-
sche politiek van den Oostenrijkecben premier en
het budget van buitenlandsche zaken aangenomen.
Brussel25 Mei.
In de geschiedenis van Engeland komt zooals
men weet, een Warwick voor, wien men den
bijnaam van den „koningmaker" the kingmaker
gegeven heeft.
Onze goede stad Antwerpen speelt in de heden-
daagsehe geschiedenis van België eene gelijksoor
tige röl. Zij maakt en vernietigt naar willekeur
de ministeriën en hunne parlementaire stemmen-
meerderheden.
Nadat Antwerpen in 1857 het liberale kabinet
heeft doen vallen, in 1870 een katholiek ministerie
aan het roer gebracht en sedert ondersteund heeft,
voert dezelfde stad op dit oogenblik, door een
merkwaardigen ommekeer, dezelfde party aan welke
zij de regeering in handen heeft gegeven ten
val en brengt daardoor de liberalen weder aan
het bewind. De verwerping der conventie Neuzen-
Gent is voor het ministerie Maloud'Aspremont
Lynden en voor zijne meerderheid in de kamer
zoo goed als een voorbode van den dood. Hetgeen
de onverwachte nederlaag van het kabinet nog van
meer beteekenis maakt, is dat de ministers door
een gedeelte hunner eigen partij in den steek ge
laten zijndaar artikel 1 van het wetsontwerp
tot goedkeuring van het tractaat verworpen is
door 18 leden der rechterzijdedie zich bij de
40 liberale tegenstemmers hadden aangesloten.
Vóór dat de stemming plaats had, was door de Ant-
werpsche afgevaardigdendie bij de aanstaande
verkiezingen ernstig hun val te gemoet zagen;
bij monde van den heer Jacobs, oud-minister van
financiën in het kabinet d'Anethaneen amende
ment voorgesteldwaardoor zij hoopten een red
denden middelweg te zullen vinden. Dit amendement
stelde als beginsel de afschaffing der vuur- en
bakengeldenteneinde zooals het heettealle
omstandigheden voor de havens van Neuzen en
Antwerpen gelijk te maken. Had de heer Malou
van dit middel gebruik willen maken om verdra
ging der beraadslagingen en verzending van het
amendement naar de commissie van rapporteurs
te vragende positie ware voor het oogenblik
gered geweest; de quaestie Neuzen-Gent zou niet meer
vóór de volgende zitting aan de orde gekomen
zijn.
Maar de eerste minister begreep dit niet. Zon
der het uitzicht op de afschaffing der vuur- en
bakengelden voor het vervolg af te snijdenbe
streed de heer Malou voor het oogenblik het voor
stel en ondersteunde hij de prealabele quaestie,
welke door den heer Bara ten opzichte dermotie-
Jacobs gesteld was. De liberalendie van meer
doorzicht blijk gaven dan de ministerhadden de
beteekenis van dit punt juister begrepen en onder
steunden eenparig de prealabele quaestie, zoodat
met 65 tegen 38 stemmen besloten werd het
voorstel-Jacobs thans niet in behandeling te nemen.
Nadat deze stemming plaats had gehad keerden
de Antwerpsche afgevaardigden zich als éen man
tegen de regeering en stemden met de liberale
minderheid tegen artikel éen van het wetsontwerp.
Wat zal nu het ministerie beginnen Door zijne
vrienden en zijne tegenstanders te gelijk verslagen,
blijft den heer Malou en zijnen ambtgenooteu niets
anders over dan hunne portefeuilles ter beschik
king des konings te steden.
Het officieuze orgaan der regeering beweert dat
de ministers aan het bewind zullen blijven. Konduit
gesproken zou mij dit nogal verwonderen, maar
in ieder geval zal het toch niet voor langen tijd
wezen. De optreding van een kabinet-Frère Orban
is dus, naar mijne meening, bijna zekerdoch het
zal zich niet in gemakkelijke omstandigheden be
vinden. De quaestieNeuzen moet op de eene
of andere wijze opgelost worden en hoe zal men
daarbij Gent tevreden stellen, dat toch ook stem
in het kapittel heeft en welks afgevaardigden voor
het liberale ministerie, wil het eene eenigszins
beduidende meerderheid hebben, zelfs onmis
baar zijn? Wil men de onderhandelingen met
Nederland opnieuw beginnen, op welken grondslag
zal dit dan plaats hebben? De quaestie is dus
van alle kanten even moeilijk. Neemt men daar
bij in aanmerking dat onze financieele toestand
zeer gespannen en de schatkist nagenoeg ledig is,
terwijl de quaestie van den aankoop der spoorwe
gen mede hare oplossing wacht, dan moet toege
stemd worden dat de vooruitzichten voor een nieuw
ministerie, welk het ook zij, alles behalve
rooskleurig zijn. Het groote publiek doorziet al
deze omstandigheden niet en jubelt alleen over
den aanstaanden val der clericale partij, maar on
ze staatslieden zijn vol bezorgdheid en houden
niet zonder kommer het oog op de toekomst ge
vestigd.
De moraal dezer politieke gebeurtenis is dat het
altijd verkeerd is eene quaestie van materieel be
lang tot een middel van politieken strijd te maken.
De mijn is nu gesprongen en het katholieke minis
terie met zijn geheele partij zoo goed als in de
lucht gevlogen. De materieele quaestie blijft echter,
ondanks het votum dat gevallen is, in haar geheel
en de stoffelijke belangen laten zich door geen
voordeelen van platonischen aard of door stem
mingen en verandering van ministeriën bevredigen.
Wat zij verlangen is eene oplossing, eene voel- en
tastbare werkelijkheid.
Ik zie maar een middel waardoor men tegelijk de
Gentsche belangen zou kunnen bevredigen en
Antwerpen allen grond voor redelijken tegenstand
ontnemen. Dat zou zijn het graven van een ka
naal van Gent, over Belgisch grondgebied, naar
zee. Ik geloof echter niet dat de Gentenaars met
dit denkbeeld, dat natuurlijk veel tijd zou vorderen,
ingenomen zouden wezen en bovendien is het een
werk dat 16 of 17 millioen kosten zou. Over
deze bezwaren stapt men zoo licht niet heen.
(Prijs der plaatsing 30 cent per regel.)
Docter B0NNARICGeneesheer in het Hópital
des Vénériens te Lyondeelt in de Gazette médi-
dicale van Lyon de volgende conclusies medena
talrijke proeven te hebben genomen met de Cap
sules en de Inspuiting van Matico van
de HH. GEIMAULT Cie.Apothekers te
Parijs
„In onze dagen is de geneeskracht van den
„Copabu en de Peper van Cubebe meer en meer
„betwist en ontkenden mogen zij tot dusverre
„het meest zijn gebruikt als geneesmiddelen tegen
„blennorrhagiemen kan ze thans niet meer be
schouwen als de eenige middelen. Onze waarne
mingen en onze bevindingen doen ons het ge
tuigenis afleggendat de Capsules en de
„Inspuiting van Maticotoebereid door
„GR1MAULT Cie.geschikt zijn om werkelijke
„genezing aan te brengen bij de behandeling van
„vloeiingen." HoofddepotH. H. ULOTH Cie.,
te Amsterdamen in alle goede Hollandsche
Apotheken.
Aangekomen te Ylissingen de stoomboot Guyers,
gezagv. Grievevan Shields met steenkolen.
Het te Quebecin Britsch Amerikate huis
behoorende barkschip Cathrinasedert geruimen
tijd bij Ellewoutsdijk op het strand zittende, is
jl. Dinsdag vlot gekomen en opgesleept naar
Neuzenalwaar het Woensdag op het kanaal is
gebracht.
Het Duitsche stoomschip Britanniagezagv.
Kroegeris met het nachtgetij van den 24en dezer
op het Noorderhoofd van den Rotterdamschen
waterweg gevaren en na drie lichters gelost te
hebben met hulp eener sleepboot los gekomen.
Het schip heeft daarna zijne reis naar Rotterdam
voortgezet.
Oostburg, 24 Mei. De aanvoer was heden niet
groot en bestond hoofdzakelijk uit tarwe en gerst.
Beide deze artikelen genoten goede vraagdoch
de verkoop ging langzaam daar houders ver boven
vorigen weekprijs hieldenterwijl de meeste koo-
pers, vooral in tarwe eer lager waren gestemd.
Paardenboonenhaverrogge en kanariezaad wer
den alleen bij gerieven verkochtzijnde de be
steede prijzen aan te nemen als volgt: Tarwe
zeer enkel ƒ10.40 a ƒ10.25, voorts ƒ10, 9.75 a
ƒ9; rogge 7.25 a 7 wintergerst ƒ6.50, ƒ6.30
a 6.10zomergerst 6.1065.75 a 5.50
haver ƒ4.70 a ƒ4, en per 100 ko. ƒ11 a ƒ10.50;
paardenboonen 9 a 8.50erwten niet getoond
kanariezaad 47 per 100 kilogrammen.
Middelburg 26 Mei. Tarwe en witte boonen
waren bijna den geheelen kleinen aanvoer uit Wal
cheren terwijl er van buiten bijna niets was aan
gevoerd. De handel was gering. Jarige Walcher-
sche tarwe onveranderd 10.25 a 10.50nieuwe
dito voor verbruik hetzelfde van 10.15 a f 10.25
gekocht; rogge 25 cent hooger ƒ7.75; goede win
tergerst en puike Walchersche zomergerst onver
anderd en 6.25 betaald; harde Walchersche
witte boonen zeer weinig aangevoerd en gevraagd,
de landlieden boden ze niet gul aan, en hielden
50 a 75 cent hooger, alzoo op ƒ12 a ƒ11.75. Op
't eind der beurs is tot den laatsten prijs een
enkel klein partijtje afgegevendito bruine en
paardenboonen onveranderdde eerste zijn 15,
de laatste 8.75 betaalddito groene erwten niet
aangeboden.
gemiddelde marktprijzen.
Versche boter ƒ0.98 a ƒ1.06; eieren per 100
stuks 3.20
Gent 26 Mei. Roode en witte tarwe ad 100 kilo
fr. 29.—rogge ad 100 kilo fr. 21.— gerst fr.
haver fr. 25.boekweit fr. 17.50; paardenboonen
fr. 20.koolzaad fr. 47.lijnzaad fr. 34.—
lijnkoeken fr. 28.koolzaadkoeken fr. 20.50;
boter fr. 2.85 per kilogram; eieren fr. 1.90 per
26 stuks.
Ylissingen, 26 Mei. Boter per kilogram ƒ1.10
a ƒ1.02. Eieren ƒ4.— per 104 stuks.
Prpen van effecten.
Amsterdam, 26 Mei.
Nederl. Certific. Werkelijke schuld. 2$ pet. 62$
dito dito dito .3 75$
dito dito dito 4 98$
Aand. Handelmaatschappij. 5 101$
dito exploitat. Ned. Staatssp. 96
Loten stad Rotterdam. 3 95$
dito dito Amsterdam 3 96
België. Certificaten bij Rothschild. 2$ pet.
Frankr. Inschrijvingen3
dito..5
Rusland. Obligatiën 1798/1816 5 101$
Certific. Inscr. 5e serie 5 77
Obl. Hope Ca. 1855 6e serie. 5 90$
dito 1000 1864 5 „100
dito L. 100 1872 5 „92$
dito L. 100 1873 5 „92$
Loten 1864. .5
Loten 18665 321
Oblig. Hope &Cc. Leen. 1860. 4j pet. 91$
Certific. dito .4
Inscr. Stieglitz C°. 2e a 4 L. 4
Obligatiën 186769 4 79$
Certificaten ....6
Aand. Spoorw. Gr. Maatsch. 5 261
Oblig. dito4$ pet. 85$
dito dito4 197
Aand. Kiew-Brest5 111
dito Baltische spoorweg. 3 133
Oblig. spoorweg Poti-Tiflis 5 pet. 99$
dito dito Jelez-Griasi. 5
dito dito Jelez Orel 5 pet. 99$
dito dito Charkow Azow .5 „91
Polen. Schatkistobligatiën4 pet. 79}
Aand. Warschau-Bromberg. 4 61$
dito dito Weenen. 5 116$
Oostenr. Oblig.metal, in zilv. Jan./Juli. 5 pet. 56$
dito dito April/Oct. 5 56$
dito in papier Mei/Nov. 5 53^
dito dito Febr./Aug. 5 53$
Aand. Nation, bank3 812
Loten 1860 5
dito 1864 130
Hongar. Schatkistbiljetten6 pet.
Oblig. Theiss spoorweg 5
Italië. Certific. Amsterdam5
Oblig. Z.-Ital. spoorweg. 3
Spanje. Obligatiën Buitenl. 3 Pct-
dito Binnenlandschej» i,]*
Portugal. Obligatiën. Pct'
Turkije. Inschrijving Alg. schuld. .5 «I
Obligatiën 1869 6 f o2$
Egypte, dito 1868 7 pct.
dito 1873 7 „38$