BUITENLAND. Réclames. Zeetijdingen. Handelsberichten. Algemeen Overzicht. Belgische brieven. Graanmarkten enz, De notulen der vorige vergadering worden gelezen en goedgekeurd. De voorzitter deelt mededat er is ingekomen een verzoek van den heer C. J. Witteom eervol ontslag uit de betrekking van hoofdonderwijzer aan de school der 2e klasse. Burgemeester en wethouders stellen voor dit verzoek in te wil ligen. De heer Calleufels stelt vooreene zitting met gesloten deur te houden. Over dit voorstel sta ken de stemmen zoodat het in een volgende ver gadering opnieuw in stemming moet gebracht worden. Wordt bepaald om des avonds te 8 uren eene vergadering te houden. In deze zitting, die door dezelfde leden bezocht^ waswordt het voorstel om eene zitting met ge sloten deuren te houden verworpen. Na eenige discussie wordt vervolgens met 6 tegen 4 stemmen besloten het gevraagd verzoek om eervol ontslag toe te staan. Tegen stemmen de heeren Callenfels, den Boer, Vervenne en Quist. De vergadering wordt daarna gesloten. Zelfs bij de behandeling van de amnestie-voor stellen was de toevloed in den Franschen senaat niet zoo groot als eergisteren toen de interpellatie van den heer Paris aan de orde was over de in terpretaties van artikel 8 der constitutie. Na een korte inleiding, waarin hij verklaarde als lid der voormalige constitutioneele commissie en als rap porteur over de constitutie zich verplicht te achten de quaes tie der revisie nader te behandelen, ont wikkelde hij met groote gematigdheid wat te dien aanzien in genoemde commissie was voorgevallen; hij was daarin volkomen homogeen geweest met den heer Dufaure over de zaak in quaestie. De tegenwoordige bepaling op het recht van revisie was in de constitutie gebracht door een amende ment van den heer Dufaure op het ontwerp-Wallon, en de strekking van dat amendement was alleen om de rust en de veiligheid van alle rechten in den staat te waarborgen en de regeering in den gelegenheid te stellen haar taak te volbrengen, maar men was het er volkomen over eens geweest, dat de constitutioneele wetten geheel of gedeeltelijk, zelfs wat den regeeringsvorm betreft, ten allen tijde zouden kunnen worden herzien wanneer de vol strekte meerderheid der vereenigde kamers dit mocht verlangen. De bepaling der constitutie is zoo duidelijk, zoo eenvoudig dat er geen interpre tatie voor noodig is. Op het oogenblik heeft ook niemand het recht er een interpretatie aan te geven, noch de senaat, noch de kamer, maar ook de re geering niet. Eerst dan als de bepaalde tijd van zeven jaren zal zijn verstreken zullen de kamers in vereenigde zitting onderzoeken of er reden is om de constitutie te herzien, en dan zullen zij eene interpretatie aan artikel 8 kunnen geven. De heer Paris wilde daarom geen resolutie, geen orde van den dag voorstellenteneinde zorgvuldig iedere interpretatie te vermijden. Het eenige doel van zijne interpellatie was, om te doen uitkomen, dat niemand recht had om eene interpretatie te geven. Met de regeering heeft hij geen ander doel, dan om den vrede, de orde en de welvaart in het land te bevestigenmaar zich op constitutioneel standpunt plaatsende wilde hij tevens zijne vrijheid en die van zijne medeleden voorbehouden en de toekomst tegen iedere eventualiteit waarborgen- De teekenen van instemming van den minister van justitie waren reeds zoovele bewijzen dat deze eenstemmig met hem over de zaak dacht. De hoogst gematigde en welwillende toon van den heer Paris ondervond algemeene waardeering en toejuiching, en de minister van justitie bracht daaraan ook terstond hulde. Niet minder kalm en bezadigd dan de heer Paris ontwikkelde hij de bedoeling van den vorigen minister van bin- nenlandsche zaken met de laatste van 8 Mei en de zienswijze der regeering omtrent de revisie. Het is niet de bedoeling van den minister geweest iemands gevoelens van welken aard ook geweld aan te doen, maar, in overeenstemming met de circulaire door het ministerie bij zijn optreding uitgevaardigdis in de laatste nogmaals het beginsel ontwikkeld dat als ambtenaren van de republiek geen personen konden worden geduld die tegen de republiek ijveren. Ambtenaren, die n de toekomst een anderen regeeringsvorm wen- schen, zullen licht geneigd worden bevonden daarvoor te werken en dat zou de regeering niet kunnen gedoogen. Overigens eerbiedigt zij ieders particuliere gevoelens en wenschen. Zij erkent, dat de revisie mogelijk is, maar deze is niet noodzakelijk. Zelfs gelooft zij niet dat het er toe zal komen. Zij denkt dat de tegenwoordige constitutie even zeer een definitieve constitutie is als bv. die van de Vereenigde staten van Noord-Amerika en die van het keizerrijk. In 1880 zal de senaat voor een derde gedeelte en de kamer geheel aan eene herkiezing onderworpen zijn geweest en zal eene nieuwe presidentsverkiezing plaats hebben. Wat is bij al die veranderingen definitief, duurzaam? De constitutie. En zal menbij al die wijzigin gen en veranderingenhaar opnieuw aan eene stemming onderwerpen? Hij gelooft het niet. Men kan de bepaling der revise uit een twee ledig oogpunt beschouwen: als een middel om een an deren regeeringsvorm te verkrijgen en als een middel om alleen verandering te brengen in den bestaanden en blijvenden republikeinschen regee ringsvorm. Deze laatste zienswijze is die der regeering. Het is waar, dat niemand het recht hesft om eene interpretatie te geven aan art. 8. Alleen de vereenigde kamers zullen daartoe bevoegd wezen, en hij verzocht daarom de eenvoudige orde van den dag te willen aannemen. Herhaaldelijk werd de rede van den minister luide toegejuicht. Ü6 heer Paris verklaarde vol komen voldaan te zijn, maar ook de heer de Franc- lieu verscheen op de tribune om den minister te verzekeren, dit hij volkomen tevreden was; ten slotte bleek dit met allen het geval te zijn, want de eenvoudige orde van den dag werd met algemeene stemmen aangenomen. De afloop van deze verga dering verwekte zooveel voldoening onder de leden dat de voorzitter ternauwernood gehoor kon vin den om te bepalen dat de volgende zitting op Maandag a. zou worden gehouden. Gisteren verscheen in het Journal officiel weder een decreet betreffende wijzigingen in het perso neel der administratie waarbij 4 prefecten, 41 secre tarissen-generaal, 159 onderprefecten en 53 raden werden benoemd, verplaatst, of ontslagen. Dit is dus de derde zuiveringsmaatregel en men moet erkennen, dat zoo langzamerhand het repu- blikeinsche element in het ambtenaars-pesoneel verreweg de overhand zal verkrijgen. Natuurlijk zijn de republikeinse he bladen nu dankbaar, maar voldaan schijnen ze nog niet te wezen. Zelfs de Temps verklaart, dat er nog meer ambtenaren zijn die behooren te worden opgeruimd, zoodat de regeering nogmaals tot eene razzia zal moeten besluiten om de volkomen tevredenheid van hare partij te verwerven. De behandeling der Spaansehe constitutie is geëindigd met de aanneming van het ontwerp met 285 tegen 40 stemmen. Na de eindbeslissing omtrent de verhouding tusschen staat en kerk was te voorzien, dat de pausselijke stoel een be sluit zou nemen hoe van de zijde van het Vati- kaan te handelen, en de onderstelling dat zij wel water in haar wijn zou doen is reeds bevestigd, daar in eene vergadering van kardinalen, in tegen woordigheid van den paus gehouden, is besloten om de betrekkingen met Spanje niet te verbreken. Aan den pausselijken nuntius te Madrid zal een onbepaald verlof worden verleend, terwijl aldaar een raad der nuncatuur zal blijven; voorloopig echter zal de nuntius nog eenigen tijd in de hoofdstad van Spanje vertoeven. Het einde zal wel wezen dat de curie in het onvermijdelijke berust, om niet prijs te geven wat zij thans nog heeft. De Oostersche quaestie verkeert nog in statu quodoch de berichten omtrent den toestand in Turkije luiden weder ongunstig. Een telegram uit St. Petersburg bevestigt, dat de opstand in Bulgarije op onrustbarende wijze veld wint. De Porte heeft er weder troepen heengezondenals mede naar de Servische grenzen. In Servië zelve is, volgens een bericht van generaal Tchernajeff de toestand hoogst moeilijkdaar alles stilstaat. De handel heeft aan den prins twee maande u uitstel gevraagd voor alle betalingen. Terwijl de meeste gezanten van vreemde mogend heden bij de Porte hun zomerverblijven hebben betrokken zijn de berichten beter omtrent den staat van zaken in de hoofdstad en kan de pa niek als bezworen worden beschouwd. De Berlijnsche memorie is officieus aan de Porte ingediend en wordt thans door haar onderzocht. Omtrent de officieele aanbieding is nog niets be kend. Engeland volhardt nog in zijne weigeringdoch de andere mogendheden blijven volkomen eensge zind en er schijnt kans te bestaan, dat bet eerst genoemde rijk nog van opinie zal veranderen, aangezien men beweertdat er een misverstand heeft plaats gehad over de beteekenis der memorie die te Berlijn is aangenomen. Omtrent de bedoelingen der mogendheden heeft graaf Andrassy in de Hongaarsche delegatie gelijk luidende verklaringen afgelegd als eenige dagen geleden in de Oostenrijksche, en andermaal verze kerd, dat hij noch eene bezetting van Turkije, noch een Europeesch congres wil. Het doel is in Turkije een beteren toestand in het leven te roe pen met handhaving van het statu quo ten aan zien van de Oostersche quaestie, en de veiligheid van de naburige landen te verzekeren. In een gecombineerde vergadering hebben de delegaties volkomen adhaesie geschonken aan de buitenland- sche politiek van den Oostenrijkecben premier en het budget van buitenlandsche zaken aangenomen. Brussel25 Mei. In de geschiedenis van Engeland komt zooals men weet, een Warwick voor, wien men den bijnaam van den „koningmaker" the kingmaker gegeven heeft. Onze goede stad Antwerpen speelt in de heden- daagsehe geschiedenis van België eene gelijksoor tige röl. Zij maakt en vernietigt naar willekeur de ministeriën en hunne parlementaire stemmen- meerderheden. Nadat Antwerpen in 1857 het liberale kabinet heeft doen vallen, in 1870 een katholiek ministerie aan het roer gebracht en sedert ondersteund heeft, voert dezelfde stad op dit oogenblik, door een merkwaardigen ommekeer, dezelfde party aan welke zij de regeering in handen heeft gegeven ten val en brengt daardoor de liberalen weder aan het bewind. De verwerping der conventie Neuzen- Gent is voor het ministerie Maloud'Aspremont Lynden en voor zijne meerderheid in de kamer zoo goed als een voorbode van den dood. Hetgeen de onverwachte nederlaag van het kabinet nog van meer beteekenis maakt, is dat de ministers door een gedeelte hunner eigen partij in den steek ge laten zijndaar artikel 1 van het wetsontwerp tot goedkeuring van het tractaat verworpen is door 18 leden der rechterzijdedie zich bij de 40 liberale tegenstemmers hadden aangesloten. Vóór dat de stemming plaats had, was door de Ant- werpsche afgevaardigdendie bij de aanstaande verkiezingen ernstig hun val te gemoet zagen; bij monde van den heer Jacobs, oud-minister van financiën in het kabinet d'Anethaneen amende ment voorgesteldwaardoor zij hoopten een red denden middelweg te zullen vinden. Dit amendement stelde als beginsel de afschaffing der vuur- en bakengeldenteneinde zooals het heettealle omstandigheden voor de havens van Neuzen en Antwerpen gelijk te maken. Had de heer Malou van dit middel gebruik willen maken om verdra ging der beraadslagingen en verzending van het amendement naar de commissie van rapporteurs te vragende positie ware voor het oogenblik gered geweest; de quaestie Neuzen-Gent zou niet meer vóór de volgende zitting aan de orde gekomen zijn. Maar de eerste minister begreep dit niet. Zon der het uitzicht op de afschaffing der vuur- en bakengelden voor het vervolg af te snijdenbe streed de heer Malou voor het oogenblik het voor stel en ondersteunde hij de prealabele quaestie, welke door den heer Bara ten opzichte dermotie- Jacobs gesteld was. De liberalendie van meer doorzicht blijk gaven dan de ministerhadden de beteekenis van dit punt juister begrepen en onder steunden eenparig de prealabele quaestie, zoodat met 65 tegen 38 stemmen besloten werd het voorstel-Jacobs thans niet in behandeling te nemen. Nadat deze stemming plaats had gehad keerden de Antwerpsche afgevaardigden zich als éen man tegen de regeering en stemden met de liberale minderheid tegen artikel éen van het wetsontwerp. Wat zal nu het ministerie beginnen Door zijne vrienden en zijne tegenstanders te gelijk verslagen, blijft den heer Malou en zijnen ambtgenooteu niets anders over dan hunne portefeuilles ter beschik king des konings te steden. Het officieuze orgaan der regeering beweert dat de ministers aan het bewind zullen blijven. Konduit gesproken zou mij dit nogal verwonderen, maar in ieder geval zal het toch niet voor langen tijd wezen. De optreding van een kabinet-Frère Orban is dus, naar mijne meening, bijna zekerdoch het zal zich niet in gemakkelijke omstandigheden be vinden. De quaestieNeuzen moet op de eene of andere wijze opgelost worden en hoe zal men daarbij Gent tevreden stellen, dat toch ook stem in het kapittel heeft en welks afgevaardigden voor het liberale ministerie, wil het eene eenigszins beduidende meerderheid hebben, zelfs onmis baar zijn? Wil men de onderhandelingen met Nederland opnieuw beginnen, op welken grondslag zal dit dan plaats hebben? De quaestie is dus van alle kanten even moeilijk. Neemt men daar bij in aanmerking dat onze financieele toestand zeer gespannen en de schatkist nagenoeg ledig is, terwijl de quaestie van den aankoop der spoorwe gen mede hare oplossing wacht, dan moet toege stemd worden dat de vooruitzichten voor een nieuw ministerie, welk het ook zij, alles behalve rooskleurig zijn. Het groote publiek doorziet al deze omstandigheden niet en jubelt alleen over den aanstaanden val der clericale partij, maar on ze staatslieden zijn vol bezorgdheid en houden niet zonder kommer het oog op de toekomst ge vestigd. De moraal dezer politieke gebeurtenis is dat het altijd verkeerd is eene quaestie van materieel be lang tot een middel van politieken strijd te maken. De mijn is nu gesprongen en het katholieke minis terie met zijn geheele partij zoo goed als in de lucht gevlogen. De materieele quaestie blijft echter, ondanks het votum dat gevallen is, in haar geheel en de stoffelijke belangen laten zich door geen voordeelen van platonischen aard of door stem mingen en verandering van ministeriën bevredigen. Wat zij verlangen is eene oplossing, eene voel- en tastbare werkelijkheid. Ik zie maar een middel waardoor men tegelijk de Gentsche belangen zou kunnen bevredigen en Antwerpen allen grond voor redelijken tegenstand ontnemen. Dat zou zijn het graven van een ka naal van Gent, over Belgisch grondgebied, naar zee. Ik geloof echter niet dat de Gentenaars met dit denkbeeld, dat natuurlijk veel tijd zou vorderen, ingenomen zouden wezen en bovendien is het een werk dat 16 of 17 millioen kosten zou. Over deze bezwaren stapt men zoo licht niet heen. (Prijs der plaatsing 30 cent per regel.) Docter B0NNARICGeneesheer in het Hópital des Vénériens te Lyondeelt in de Gazette médi- dicale van Lyon de volgende conclusies medena talrijke proeven te hebben genomen met de Cap sules en de Inspuiting van Matico van de HH. GEIMAULT Cie.Apothekers te Parijs „In onze dagen is de geneeskracht van den „Copabu en de Peper van Cubebe meer en meer „betwist en ontkenden mogen zij tot dusverre „het meest zijn gebruikt als geneesmiddelen tegen „blennorrhagiemen kan ze thans niet meer be schouwen als de eenige middelen. Onze waarne mingen en onze bevindingen doen ons het ge tuigenis afleggendat de Capsules en de „Inspuiting van Maticotoebereid door „GR1MAULT Cie.geschikt zijn om werkelijke „genezing aan te brengen bij de behandeling van „vloeiingen." HoofddepotH. H. ULOTH Cie., te Amsterdamen in alle goede Hollandsche Apotheken. Aangekomen te Ylissingen de stoomboot Guyers, gezagv. Grievevan Shields met steenkolen. Het te Quebecin Britsch Amerikate huis behoorende barkschip Cathrinasedert geruimen tijd bij Ellewoutsdijk op het strand zittende, is jl. Dinsdag vlot gekomen en opgesleept naar Neuzenalwaar het Woensdag op het kanaal is gebracht. Het Duitsche stoomschip Britanniagezagv. Kroegeris met het nachtgetij van den 24en dezer op het Noorderhoofd van den Rotterdamschen waterweg gevaren en na drie lichters gelost te hebben met hulp eener sleepboot los gekomen. Het schip heeft daarna zijne reis naar Rotterdam voortgezet. Oostburg, 24 Mei. De aanvoer was heden niet groot en bestond hoofdzakelijk uit tarwe en gerst. Beide deze artikelen genoten goede vraagdoch de verkoop ging langzaam daar houders ver boven vorigen weekprijs hieldenterwijl de meeste koo- pers, vooral in tarwe eer lager waren gestemd. Paardenboonenhaverrogge en kanariezaad wer den alleen bij gerieven verkochtzijnde de be steede prijzen aan te nemen als volgt: Tarwe zeer enkel ƒ10.40 a ƒ10.25, voorts ƒ10, 9.75 a ƒ9; rogge 7.25 a 7 wintergerst ƒ6.50, ƒ6.30 a 6.10zomergerst 6.1065.75 a 5.50 haver ƒ4.70 a ƒ4, en per 100 ko. ƒ11 a ƒ10.50; paardenboonen 9 a 8.50erwten niet getoond kanariezaad 47 per 100 kilogrammen. Middelburg 26 Mei. Tarwe en witte boonen waren bijna den geheelen kleinen aanvoer uit Wal cheren terwijl er van buiten bijna niets was aan gevoerd. De handel was gering. Jarige Walcher- sche tarwe onveranderd 10.25 a 10.50nieuwe dito voor verbruik hetzelfde van 10.15 a f 10.25 gekocht; rogge 25 cent hooger ƒ7.75; goede win tergerst en puike Walchersche zomergerst onver anderd en 6.25 betaald; harde Walchersche witte boonen zeer weinig aangevoerd en gevraagd, de landlieden boden ze niet gul aan, en hielden 50 a 75 cent hooger, alzoo op ƒ12 a ƒ11.75. Op 't eind der beurs is tot den laatsten prijs een enkel klein partijtje afgegevendito bruine en paardenboonen onveranderdde eerste zijn 15, de laatste 8.75 betaalddito groene erwten niet aangeboden. gemiddelde marktprijzen. Versche boter ƒ0.98 a ƒ1.06; eieren per 100 stuks 3.20 Gent 26 Mei. Roode en witte tarwe ad 100 kilo fr. 29.—rogge ad 100 kilo fr. 21.— gerst fr. haver fr. 25.boekweit fr. 17.50; paardenboonen fr. 20.koolzaad fr. 47.lijnzaad fr. 34.— lijnkoeken fr. 28.koolzaadkoeken fr. 20.50; boter fr. 2.85 per kilogram; eieren fr. 1.90 per 26 stuks. Ylissingen, 26 Mei. Boter per kilogram ƒ1.10 a ƒ1.02. Eieren ƒ4.— per 104 stuks. Prpen van effecten. Amsterdam, 26 Mei. Nederl. Certific. Werkelijke schuld. 2$ pet. 62$ dito dito dito .3 75$ dito dito dito 4 98$ Aand. Handelmaatschappij. 5 101$ dito exploitat. Ned. Staatssp. 96 Loten stad Rotterdam. 3 95$ dito dito Amsterdam 3 96 België. Certificaten bij Rothschild. 2$ pet. Frankr. Inschrijvingen3 dito..5 Rusland. Obligatiën 1798/1816 5 101$ Certific. Inscr. 5e serie 5 77 Obl. Hope Ca. 1855 6e serie. 5 90$ dito 1000 1864 5 „100 dito L. 100 1872 5 „92$ dito L. 100 1873 5 „92$ Loten 1864. .5 Loten 18665 321 Oblig. Hope &Cc. Leen. 1860. 4j pet. 91$ Certific. dito .4 Inscr. Stieglitz C°. 2e a 4 L. 4 Obligatiën 186769 4 79$ Certificaten ....6 Aand. Spoorw. Gr. Maatsch. 5 261 Oblig. dito4$ pet. 85$ dito dito4 197 Aand. Kiew-Brest5 111 dito Baltische spoorweg. 3 133 Oblig. spoorweg Poti-Tiflis 5 pet. 99$ dito dito Jelez-Griasi. 5 dito dito Jelez Orel 5 pet. 99$ dito dito Charkow Azow .5 „91 Polen. Schatkistobligatiën4 pet. 79} Aand. Warschau-Bromberg. 4 61$ dito dito Weenen. 5 116$ Oostenr. Oblig.metal, in zilv. Jan./Juli. 5 pet. 56$ dito dito April/Oct. 5 56$ dito in papier Mei/Nov. 5 53^ dito dito Febr./Aug. 5 53$ Aand. Nation, bank3 812 Loten 1860 5 dito 1864 130 Hongar. Schatkistbiljetten6 pet. Oblig. Theiss spoorweg 5 Italië. Certific. Amsterdam5 Oblig. Z.-Ital. spoorweg. 3 Spanje. Obligatiën Buitenl. 3 Pct- dito Binnenlandschej» i,]* Portugal. Obligatiën. Pct' Turkije. Inschrijving Alg. schuld. .5 «I Obligatiën 1869 6 f o2$ Egypte, dito 1868 7 pct. dito 1873 7 „38$

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1876 | | pagina 3