N°. 124. 119e' Jaargang. 1876. Donderdag 25 Mei. X Uithoofde van den Hemel vaartsdag zal deze courant morgen niet verschijnen. Dit blad verschijnt d a g e 1 ij k s met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs per 3/m. franco f 3,50, Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Gent. Advertentiên; 20 Gent per regel, Geboorte- Trouw- Doodberichten enz.: van 1—7 regels f 1,50 iedere regel meer f 0,20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte.' BERICHT. Middelburg, 24 Mei. De „boatman" van Plymouth. middelbiirgsche courant. De eerste Engelsehe post is in den laatsten tijd herhaaldelijk te laat in Amsterdam en Rotter dam aangekomen, tengevolge van de ongunstige watergetijdenveroorzaakt door de langdurige hevige Noorden- en Noordoostenwinden, waardoor de aansluiting van de pakketboot uit Dover met den eersten expres-trein van Ostende naar Ant werpen herhaaldelijk gemist werd. Groote stoomschepen, van weer en wind minder afhankelijk dan kleinere, varende op een zeegat dat ten allen tijde hun binnenvallen op een bepaald uur toelaat, zijn alleen in staat de geregelde cor respondentie met Engeland te verzekeren. Al deze voorwaarden kunnen te Vlissingen vervuld worden. Men moet niet ophouden het reeds bekende te herhalen, zoolang tot dat het niet slechts geweten, maar ook in toepassing gebracht wordt. De pogingen tot oprichting eener Middelburgsche afdeeling van het Aardrijkskundig Genoot schap, door het Zeeuwsch Genootschap der Weten schappen aangewend, zijn reeds genoeg geslaagd om het tot stand komen eener zoodanige afdeeling te verzekeren. Met het oog op de plaats, welke onze stad weleer in den Nederlandschen handel en scheepvaart heeft ingenomen en op de toekomst welke zij in die takken van volkswelvaart weder tegemoet gaat, mag ongetwijfeld verwacht worden dat de op te richten afdeeling zoo in ledental als in werkzaam heid tot de belangrijke afdeelingen van het Ge nootschap zal hehooren. Morgen (Donderdag) avond te 7 uren zal het muziekkorps der schutterij alhier op het Molen water eene uitvoering gevenwaarvoor het programma als volgt is vastgesteld: n° 1 Marsch des chevaliers, Zinnen; n° 2 Wals, Clement; n° 3 ouverture „Tantalus", Suppé; n°4 groote fantaisie „l'Africaine", Meijerbeer; n° 5 Galop, Clément; n° 6 adagio uit de „Sonate pathétique", Beetho- FBUILLSTON. {Eene bladzijde uit het dagboek van een zwerver.) Na eene lange en moeielijke zeereis waren wij het Engelsehe kanaal genaderd. Hoog blauwde in de verte hoven den grauwen waterspiegel het voorgebergte van Lizard, Engeland's zuidwestelijke spits, en ofschoon bij het naderkomen der nauwte, waarvan misschien een honderdtal schepen elkan der den ingang betwistten, onze zorgen en ver moeienissen vermeerderden, maakte toch het onbe stemde gevoel van „'thuis" te zijn, dat den zeeman bij het terugzien der talrijke, van ouds gemeenzame herkenningspunten aan de Engelsehe zuidkust bezielt, zich onwillekeurig van ons meester. Daar breidde een dikke mist, gelijk een ondoor dringbaar gordijn, zich voor ons uit en versperde ons den doorgang. Als spoken gleden de schepen rakelings langs ons heensomber klonken de schorre en doordringende tonen van den misthoorn, dik wijls in angstwekkende nabijheid; vaal en rossig blonk in enkele oogenblikken, wanneer het floers een weinig opklaarde en wij hot dichtst de kust ven; n° 7 „Les rencontres", marsch potpourri, Dunkier. Naar wij vernemen zal in deze en in den loop der volgende maand eene opneming plaats hebben van de verschillende spoorwegen door een lid vrki den raad van toezicht op de spoorwegdiensten. De lijn RoosendaalVlissingen zal waarschijnlijk Vrijdag 26 dezer worden opgenomen. In het jaar 1875 werden op de volge nde spoor weg-sectiën gemiddeld per dag vervoerd: RoosendaalBergen op Zoom: 181 reizigers en 50 tonnen (a 1000 kilo) goederen heen; 182 reizigers en 44 tonnen goederen terug. Bergen op ZoomGoes: 136 reizigers en 37 ton nen goederen heen; 133 reizigers en 35 tonnen goederen terug. GoesMiddelburg146 reizigers en 37 tonnen goederen been; 145 reiz igers en 14 tonnen goe deren terug. MiddelburgVlissingen102 reizigers en 23 tonnen goederen heen; 115 reizigers en 5tonneD goederen terug. Gedurende ongeveer vier maanden van dat jaar werden in rechtstreeksch verkeer met Engeland 4406 reizigers via Vlissingen vervoerd. Voorts werden op de onderstaande stations ver zonden en ontvangen het onderstaand aantal wagenladingen vee. Verzonden Ontvangen Bergen op Zoom 6 20 Goes 41 20 Middelburg 28 8 Roosendaal 46 14 Vlissingen 1 1 De zitting van gisteren in de Belgische tweede kamer was, in vergelijking met die van Zaterdag, zeer kalm. De conventie NeuzenGent werd door de clericale afgevaardigden van Antwerpen verdedigd niet als eene wenschelijke zaakmaar als eene verbetering op het tractaat van 1874, wat in het belang van Antwerpen niet te ontken nen is. Zij zeiden ook, wat naar ons voorkomt een verstandig woord is, dat het belachelijk klinkt de concurrentie van Neuzen als gevaarlijk voor te stellen voor eene kolossale handelstad als Antwerpen. Neuzen kan daarentegen vrij wat meer kwaad doen aan Vlissingen. Ook de Gent- sche afgevaardigden verdedigden de conventie, die echter door den heer Anspachburgemeester van Brussel, op grond van de belangen der hoofdstad bestreden werd. Reeds bij vroegere gelegenheden is aan de te genwoordige regeering ten laste gelegd dat zij genaderd waren, het flauwe licht van een vuurto ren in de verte. Eene ongesteldheid hield sedert eenige dagen onzen gezagvoerder aan het ziekbed gekluisterd, en daar het heen en weder kruisen te midden van den dichten nevel ons, bij onnoem bare zorg en gevaar, toch slechts weinig of niets vooruitbracht, namen wij het aanbod van een vis- scherman aan, die ons zijne diensten kwam aan bieden, en wendden den steven naar Plymouth, teneinde daar zoo mogelijk het herstel van onzen bevelhebber en beter gelegenheid voor de verdere reis naar Nederland af te wachten. Aan de havens en graafschappen in het Zuiden van Engeland is voor mij menige aangename herinnering verbonden. Door Kent en Sussex deed ik eene voetreis van Dover, langs den rand der Krijtbergen, over Brighton naar Portsmouth, waar een schip mij destijds wachtte. Op het eiland Wight, het lustoord der Engelsehe aristocratie en eene der liefelijkste plekken, welke het mij gegeven was te bezoeken, en in zijne onmiddellijke nabijheid te Southampton, Winchester, Salisbury, zwierf ik gedurende drie genotvolle weken rond en ook de weinige dagen, welke ik ditmaal te Plymouth doorbracht, zullen niet licht uit mijn geheugen worden gewischt. Wij waren met een vroolijk groepje passagiers, en wenschten niets liever dan ons tusschen de keerkringen een weinig ineenge- schroeid gemoed door een overvloed van Europee- sche indrukken en genietingen weder nieuwe veer kracht te verschaffen. Het toeval was ons gun stig; de mist, welke in zee gehangen had, was tegenover spoorwegmaatschappijen te groote in schikkelijkheid en zelfs een gunstbetoon aan den dag legdedat niet in het algemeen belang was. De tweede kamer heeft gisteren aan die beschul diging haar zegel gehecht door met 37 tegen 26 stemmen eene motie aan ta.nemen van den heer Viruly welke, ofschoon alleen den wensch uitspre kende dat het baanvak ZevenbergenZwaluwe zoo spoedig mogelijk dienstbaar gemaakt zou worden aan het internationaal verkeer, inderdaad volgens de niet weersprokene uitlegging van den heer van Houten, de beteekenis had eener afkeu ring der houding van de regeering tegenover de Grand Central- en de exploitatie-maatschappijen. In afwachting dat het Bijblad ons vollediger zal inlichten ontleenen wij voorloopig aan het ver slag der N. Rott. Ct. het volgende: De heer Viruly herinnerde dat op het einde van April jl. de blijde boodschap werd vernomen, dat de weg ZwaluweZevenbergen, op rijks kosten aangelegd, zou geopend worden. Uit het tableau van den zomerdienst blijkt echter dat te Rotterdam geen doorloopende plaate biljetten via Zwaluwe—Zevenbergen naar Vlissin gen of Antwerpen te krijgen zijn; wel met een omweg. Men kan wel van Rotterdam naar Zwa luwe gaan, daar uitstappen en plaats nemen naar Zevenbergendaar weder uitstappen en dan tot Rozendaal komen en aldaar misschien verder komen. Er is dus geen rechtstreeksch biljet te hekomen en geen rechtstreeksche verbinding op den staats spoorweg van Rotterdam naar Vlissingen of Ant werpen. Met den sneltrein gaat het ook niet, want die houdt te Zwaluwe niet op. Deze op staatskosten aangelegde weg strekt dus tot verkorting noch tot genoegen, noch tot mindere kosten van het publiek. En dit klemt nog meer ten aanzien van Vlissingen omdat dit in verbinding staat met de vaart op Engeland. En dan moet men twee uren te Breda stilblijven. Het wetsontwerp tot aanleg van de lijn Zwa luweZevenbergen is aangenomen met 68 tegen 3 stemmen. De kamer heeft niets anders daar mede bedoeld dan de bevordering van het inter nationaal belang. De minister van binnenl. zaken Geertsema, die de wet verdedigde, zeide dat het doel was om langs den kortsten weg het inter nationaal verkeer te bevorderen. De lijn (zeide de min.) moge niet groot zijn, voor het publiek en voor den handel is zij van groot belang en zij geeft verkorting van gemeenschap tusschen Vlis singen en Rotterdam. Daarom vroeg de spreker waarom die tak niet gebruikt wordt voor het groote verkeer waarvoor zij is aangelegd? De minister van binnenl. zaken antwoordde dat de regeering geen gebruik heeft gemaakt van hare macht om de dienstregeling der exploitatiemaat- de voorbode van friseh, helder voorjaarsweder; de wind bleef bjj voortduring ongunstig voor de voortzetting onzer reis; de zachte luchtge steldheid, waarmede het Zuiden van Engeland gezegend is, deed aan de schoonste dagen van den zomer denken. Plymouth is eene vriendelijke, groote zeestad, vol verleidingen voor den zeeman, die zijne van zee water en teerlucht doortrokken leden voor het eerst weder komt koesteren aan de stralen der lentezon of aan de blikken van heldere Engelsehe vrouwen- oogen. Eene aanbeveling bij onzen consul had ons toegang tot eenige gastvrije familiën verschaft. Niet ten onrechte hebben de Engelschen den naam van, bij eene oppervlakkige kennismaking, stijf en stug te zijn. Is men echter in het bezit van dien talisman, waaraan zij zooveel hechten, eene behoorlijke „introductie", dan is hunne houding tegenover den vreemdeling ongedwongener dan ik die bij eenige andere natie gevonden heb. Voor den vreemden zeeman zetten zij de sluizen hunner hartelijkheid te gemakkelijker open, dewijl de onvermijdelijke kortheid van zijn verblijf eene voortzetting der tijdelijke gemeenzaamheid meer onmogelijk schijnt te maken. Zoo waren wij dan ook met de ernstige mama's zoowel als met de preutsche misses spoedig op een prettigen voet. Heerlijke uitstapjes deden wij in de omstreken van Plymouth, vergezeld van de schoone doch- teren Albion's, die met haar vriendelijken lach, haar frissche wangen en haar stralende oogen de eerste aanraking met Europa's grond ons tot een schappij af te keuren, omdat zij meent dat de uren door den Grand-Central en de exploitatie maatschappij geregeld, vrij goed waren. De min. meent dat het ongerief zal ophouden als 't Mallegat aangesloten is aan Rotterdam en het station aldaar het uitgangspunt zal zijn van de lijn naar 't Zuiden. Dan houdt elke belemmering op. Op de zaak blijft echter de aandacht der regeering gevestigd. De heer Viruly dankte den minister voor het antwoord, maar zijn bezwaren zijn niet opgelost. De minister zegt dat hij geen gebruik meende te moeten maken van de macht om eene dienstrege ling af te keuren en meende dat de uren door den Grand Central geregeld vrij goed waren. Maar, zegt sprekerdit is juist mijn grief. De minister had z. i. gebruik moeten maken van art. 26 der tegenwoordige spoorwegwet, niet van de nieuwe die eerst in werking komt. Het antwoord voldoet hem niet: De staatsweg moet behoorlijk geëxploiteerd worden en hij wenscht het gevoelen van de kamer deswege in te winnen. Hij stelde daarom zijne reeds door ons genoemde motie voor. De heer Bredius is ook niet bevredigd met het antwoord. De regeering heeft geen gebruik ge maakt van hare macht tot weigering van de goed keuring der tarieven en dienstregeling. De minister van hinnenlandsche zaken herhaalt dat het rechtstreeksch verkeer over Zwaluwe Zevenbergen reeds bestaat op twee treinen. Wat de verplichting betreft tot afgifte van rechtstreeksche plaats biljetten, de regeering kan die niet opleggen, maar men kan nu reeds directe plaatsbiljetten van Rotterdam naar Zevenbergen en Roosendaal krijgen als men die vraagt. Men wil echter dat de regeering zou verbieden om op den trein van Breda te wachten. Maar dat kan de regeering niet. Tegen den volgenden winter echter hoopt de minister in dat ongerief te voor zien. Overigens wijst de minister op de lijn VenloVlissingen, waardoor ook aan de zijde van Keulen in de aansluiting op Vlissingen wordt voorzien. De heer Viruly zal nog twee woorden in het midden brengen. De minister herhaalde: er bestaat wel degelijk aansluiting te Zwaluwe, te Zevenber gen en te Roosendaal. Ja, maar de minister ver geet dat dit alleen is voor den Bummelzug maar niet voor 't groote internationaal verkeer. De minister wees ook op de verbinding van Keulen naar Vlissingen. Maar dit heeft met deze zaak niets te makenwant spreker bedoelde ons binnenlandsch verkeer op Vlissingen. De minister meende dat het lastig is aan alle verlangens te voldoen; maar volgens art. 22 der bestaande wet worden de uren van vertrek door den minister feest maakten. Wonderlijk keken de eerzame land bouwers op wanneer wij, een troep losgelaten scholieren gelijk, langs velden en wegen zwierven, de paarden onzer Cabs met lentebloemen getooid, onze ernstige koetsiers met moeite hunne deftig heid bewarende en onze onbeteugelde opgeruimd heid zoo aanstekelijk, dat zelfs de deftigste lady al stond ook op haar gelaat duidelijk het woord shocking te lezen, haar glimlach niet wist te onder drukken. Wij waren jong; wij ledigden den beker van het genot met volle teugen; de genietingen van den avond volgden op die van den dag; niemand onzer dacht aan hetgeen de toekomst misschien hem brengen zou. Ik voor mij bewaar nog thans in de diepte van mijn tot meer beza digdheid en tot huisvaderlijke levensopvatting ge komen gemoed, eene onvermengde herinnering van dankbaarheid aan die weinige dagen van jeugdigen overmoed en zorgeloozen levenslust. Onder de figuren, welke uit de geel geworden bladen van mijn dagboek uit dien tijd het leven- digst voor mijne herinnering oprijzenis dat van ouzen boatman Joe Smyth een der krachtigst ge- teekende. Joe was destijds reeds een oude kennis van mij; ik had hem te Cowes, op het eiland Wight, gekend en menigen prettigen tocht hadden wij te zamen in de baaien en kreeken van dat schoone eiland gedaan. Zoodra ik dus te Plymouth zijn door wind en zon verweerd gelaat boven onze verschansing had zien uitkijken, had ik hem bij onzen gezagvoerder aanbevolen, en hij had het aan die aanbeveling te danken dat zijne boot tot

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1876 | | pagina 1