119e Jaargang. N°. 6. 1876. Vrijdag 7 Januari. Dit blad verschijnt d a g e 1 ij k s met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs per 3/m. franco 3,50. Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Cent. Advertentiën20 Cent per regel. Geboorte- Trouw- Doodberichten enz.van 1—7 regels 1,50 iedere regel meer 0,20. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Middelburg, 6 Januari. Het vervoer op de spoorwegen van stoffen of voorwerpen die vatbaar zijn voor ontploffing of zelfont branding. FEUILLETOnST- Eene Amerikaansche gelukzoekster in Rusland. T3T Door een Spoorweg-ambtenaar.) De ontploffing te Bremerhaven op den llen dei- vorige maandmet hare verschrikkelijke uitwer king, heeft niet alleen in het buitenland, maar ook in ons land schrik en vrees teweeg ge bracht. Of verregaande lichtzinnigheid tot deze ver schrikkelijke gebeurtenis aanleiding gafóf wel dat men met een misdadig doel heeft willen trachten, de stoomboot te verbrijzelen, blijft buiten onze beschouwing. In beide gevallen blijft het feit bestaandat zich licht ontplofbare stoffen van de meest verwoestende uitwerking in het openbaar ver keer bevinden. Deze waarheid moet ons verontrusten en het gebeurde ongeval kan er wellicht toe leiden om hierop meer bijzonder de aandacht te vestigen, opdat er eindelijk maatregelen ge nomen mogen worden, teneinde aan ieders leven en eigendom meer waarborgen te ver- leenen, dan tot dusverre het geval is. Ook de spoorwegen zijn in deze vraag ten nauwste betrokken. Het vervoer van zulke stoffen is per spoorweg nog veel gevaarlijker dan per schip of voertuigdaar bij het trans port per spoor, vooral bij kruisingen en wissels en niet minder bij het rangeeren op de stati ons, stooten en schokken niet te vermijden zijn en het stoken en vonken uitwerpen der locomotief steeds zeer gevaarlijk blijven voor ontploffing of ontbranding. Niettemin wordt de regeering dikwijls door belanghebbenden lastig gevallen, om toch de „zwaartillende" spoorwegmaatschappijen te ver plichten, zulke voorwerpen te vervoeren, en het gevolg is dan ook geweestdat hoe langer hoe meer voorwerpen ten vervoer worden toe gelaten, die het leven en de gezondheid van spoorweg-beambten en publiek in gevaar brengen. 5. (Het Fransch van verre gevolgd HOOFDSTUK IV. HET GEMASKERD BAL. IK LEEK DEK GROOTVORST KENHEH. Ik had veel minder tijd noodig om dit alles waar te nemen, dan ik hier gebruik om het te beschrijven, en echter was ik geheel onthutst; maar daar ik mij den ganschen avond zóo stout moedig had betoond, moest ik die rol volhouden. Welnu, riep ik dus uit, hebt gij mij genoeg bekeken en zijt gij over mij voldaan? Niet half genoeg, was zijn antwoord; ik geloof nietdat men u ooit lang genoeg kan beschouwen. Zijn compliment streelde mij, ofschoon ik niet geheel zeker was of hij niet met mij spotte. Ik liet dus dit onderwerp varen en praatte met de grootste zachtheid over allerlei onderwerpen door. Onderwijl vatte hij mijne hand, uitroepende: De bepalingen die daaromtrent in het ont- werp-reglement voor het vervoer op de spoor wegen zijn aangegevenzijn wel is waar theore tisch juist, maar of ze in de praktijk de noodige zekerheid zullen geven, om ongelukken, te voorkomen meenen wij met, grond te mogen betwijfelen. Het ontwerp-reglèment (grooten- deels eene vertaling van het Duitsche Bptriebs- reglement) maakt onderscheid t-usschen de voor werpen die onvoorwaardelijk niet ten vervoer aangenomen mogen worden en die waarvan het vervoer onder zekere voorwaarden mag plaats hebben. De eerste zijn uit hun aard bepaald gevaarlijk en daaronder worden gerekend die stoffen of voorwerpen welke vatbaar zijn voor ontploffing of zelfontbranding, b. v. buskruit, schietkatoengeladen gewerenknalzilver, knal kwikzilver; knalgoud, vuurwerk, schietpapier (zoogenaamd Dupplerschansen papier), nitrogly cerine (springolie)pikrine-zoutennatronko- kes, patent springkruit (dynamiet) en alle pre paraten 'uit een mengsel van phosphorr.3 met andere stoffen bestaande, slaghoedjes en slan gen van Pharao, afval van gesponnen wol met olie of vet doortrokken. De voorwaardelijk tot vervoer toegelaten voorweipen zijn slechts onder zekere omstan digheden gevaarlijk. De daarbij gestelde voor waarden hebben meest betrekking op de wijze van verpakking, teneinde het gevaar zooveel mogelijk weg te nemen. Zoo zijn stoffen als chloorzure kali en zuiver pikrinezuur onder de voorwaardelijk te vervoeren voorwerpen ge rangschikt. De chloorzure kali mag volgens het reglement voor het vervoer op de spoor wegen vervoerd worden in zorgvuldig gepakte en dicht met papier beplakte vaten of kisten. Het vervoer van zuiver pikrinezuur mag geschieden, mits vergezeld van een door een bevoegd scheikundige afgegeven verklaring, dat het zuiver en niet gevaarlijk is. Het ligt voor de hand, dat door de spoor wegmaatschappijen geen controle kan worden uitgeoefend of de opgave van den vracht brief betreffende den aard der te vervoeren, voorwerpen juist is, en of de voorwaarden, die voor de toelating voorgeschreven worden, vervuld zijn. Om deze controle te kunnen uitoefenen, zou men de inwendige verpakking der voorwerpen moeten onderzoeken. Wanneer men b. v. zou willen nagaan of zich de ten ver voer aangeboden chloorzure kali werkelijk in Noemt gij dat eene hand? 'tis een vogel pootje Lach er niet om, zeide ik, want ik zou in verzoeking kunnen komen u te toonen dat zij moeielijk vast te houden is. Plotseling vroeg hij mij of ik niet naar huis wilde gaan, om daar met hem te soupeeren. Mijn antwoord luidde dat ik zeer vereerd zou zijn hem te ontvangen, doch dat soupeeren zeer onzeker was, omdat al de bedienden van het hotel ter ruste zouden zijn. Dat doet er niet toe, zeide hij; ik zal mijn lijfbediende in de naaste restaurant brood, wijn, wild gevogelte en vruchten laten halen, maar bij u moet ik soupeeren. Hoe had ik weerstand kunnen bieden? Ik gaf aan mijne kamenier, die ik nog op dezelfde plaats op dezelfde bank in de balzaal aantrof, den last vooruit te gaan om alles gereed te laten maken en het groote salon te doen verlichtenwaarna ik den arm van mijn beschermer nam en triomfantelijk als de prinses uit een tooversprookje vertrok. In het logement gekomen was ik zoo vol van gedachten, dat ik vergat mijn domino uit te trek ken en mijn kapsel op nieuw in orde te brengen. Dit scheen hem te bevallen, want eigenlijk doen de vrouwen te veel moeite om er goed uit te zien_ Nauwelijks binnen getreden nam hij alles in handen, de boeken, de toiletartikelen, de brieven, de pho- tographieën, enz., een onderzoek dat hem scheen meê te vallen, en later verklaarde hij mij dat een en an dér hem zoo behaagd had, dat hij de vrees zorgvuldig met papier dicht geplakte kisten bevindtzouden de kisten ledig gemaakt en dè inhoud er van uitgenomen moeten worden. Het arbeiderspersoneel, dat het gevaarlijke van deze scheikundige preparaten kent, waagt zich niet aan de uitpakking en de bezichtiging dier voorwerpen waartoe bovendien een goederenloods juist de geschiktste plaats niet is en is blijde, wanneer het verdachte colli uit de loods of van de ladingsplaats is ver wijderd. Bij het verzenden van .pikrinezuur moet de expediënt onderzoekenof de scheikundige, die de verklaring afgaf, daartoe bevoegd is. Het behoeft wel geen betoogdat zulk eén onderzoek voor de spoorwegbeambten, zooniet in vele gevallen onmogelijk, dan toch zeker uiterst moeilijk zal zijnen het is zeker geen gewaagde veronderstellingwanneer wij aannemen dat in den regel de bewuste verkla ring op goed geloof zal worden aangenomen. Met andere woorden, het ligt ih den aard der bepalingen van het ontwerp-reglement, dat aan haren inhoud geen getrouwe uitvoering kan worden gegeven en een en ander alleen van den goeden wil van den verzender afhangt, alsook of deze het met zijn geweten kan overeenbrengen eenige menschenlevens in de waagschaal te stellen om zich daardoor wellicht eenige winst te verschaffen. Wanneer men echter het aantal gevallen in aanmerking neemt, die nu en dan ter kennisse van de spoorwegmaatschappijen komen, dan is het vooral in het buitenland ons land maakt eene gunstige uitzondering met den goeden wil en het geweten der afzenders niet bijzon der goed geschapen. Want ofschoon eene ontdekking in den regel slechts door toeval plaats heeft, wanneer b. v. een vatonder valsche verklaring van den inhoud ten vervoer overgegeven, bij het lossen breekt en er buskruit uit rolt, of wanneer een slot van een kist toevallig openspringt en men ontwaart dat de kist vuurwerk bevat, toch behooren zulke ontdekkingen geenszins tot de zeldzaamheden. De handelaar vreest niets meer dan concur rentie. Om door lage prijzen den afzet zijner artikelen niet alleen te kunnen behouden, maar dien zelf te vergrooten, schijnt er voor som migen niets ongeoorloofds in gelegen te zijn, om die voorwaarden van het vervoer te ontdui- niet van zich had kunnen afzetten iets te zullen vinden dat hem zijne illusiën ontnam. Na weinige oogenblikken kwam zijn bediende met allerlei provisiën uit de restaurant maar toen de mand geopend werd vonden wij er tafellaken, servettenmessenvorkennoch glazen in. Ik had wel schoone servetten, die ik dadelijk voor den dag haalde, maar hoe aan het overige te komen? Wij hadden met ons beiden slechts éen glas. Bij gebrek aan beter ontleedden wij het wild en het gevogelte met een soort van vorken en messen die de goede natunr ons geschonken had, en al dien tijd door voerden wij een vroolijk gesprek. Na afloop van het souper zeide de grootvorst aan den bediende, die al dien tijd gebleven was, dat hij kon vertrekken. Ik dacht dat hij meê zou gaan, maar neen. Ik moet u nog spreken, zeide hij. Het is al zes urenvoerde ik aan, en ik heb behoefte aan slaap. Gij kunt dadelijk gaan slapen, hervatte hij, als gij mij eerst iets belooft. Hij nam daarop eene pen en een vel papier en begon te schrijven. Toen hij gereed was, gaf hij het mQ over met de woorden: Lees dit eens en onderteeken het; dan zult gij mijn vrouwtje zijn. Nieuwsgierig doorliep ik die regelen en wilde hem het papier lachend teruggeven, toen hij zijne hand op mijn schouder legde en op een diepen toon met nadruk zeide: Gij moet het doen. ken, welke den afzet duur, moeilij k of bezwaar lijk maken. Tegen de overtredingen der voor de veilig heid gestelde voorwaarden bepaalt meerge noemde reglement het volgende: „Hij die goederenwaarvan het vervoer verboden of alleen voorwaardelijk toegelaten is, met valsche of onnauwkeurige verklaringen ten vervoer met een spoorweg aanbiedt, wordt gestraft met de straf bedreigd in art. 44 dei- wet van 9 April 1875 (Staatsblad no. 67) en is verantwoordelijk voor de schadedie door het vervoer der goederen mocht ontstaan." Of evenwel deze bepaling genoeg waarborgen tegen overtreding aanbiedt, moeten wij aan de toekomst overlaten. Voor het oogenblik bepalen wij er ons toe, de aandacht van regeering en wetgevende macht op dit onderwerp, dat voor de algemeene veilligheid van zoo hoog belang iste vestigen. Bij besluit van den burgemeester van Zierikzee van 29 December jl. is benoemd tot agent van politie 3e klasse aldaar Abraham Jansen, te Groede, en bevorderd tot agent van politie le klasse de agent van politie 2' klasse J. A. Lekluse, met ingang van 1 Januari jl. De kiesvereeniging Noord-Brabant heeft voor het lidmaatschap der tweed© kamer in het kiesdistrict 's Hertogenbosch candidaat gesteld den generaal-majoor P. G. J. van der Schrieck, kom- mandant der eerste divisie infanterie te 's Hage. Blijkens een vervolg-opgave in de Staats-courant is sedert 16 November jl. van de expeditionaire macht te Atchin gesneuveld de Europeesche fu selier W. P. de Bie. De gezegelde briefomslagen zullenblijkens ministerieele kennisgeving in de Staats-courant van heden, den 8ea dezer in gebruik worden gesteld en op de post- en hulpkantoren verkrijgbaar zijn de omslagen met zegelatdruk a 5 cent tegen be taling van 5J cent het stuk, die met zegelafdruk a 12^ cent tegen betaling van 13 cent het stuk. Ik gaf toe, waarschijnlijk tengevolge van den magnetischen invloed, dien hij op mij uitoefende, want gedurende de drie jaren dat onze kennis duurdewas het mij onmogelijk hem ongehoorzaam te zijn en beheerschte hjj mij volkomen tot op den laatsten dag onzer betrekking, dien waarin hij in ongenade viel. Het document, dat hij opgesteld had, luidde als volgt: „Ik zweer, bij alles wat ik dierbaarst op aarde heb, nooit of nergens met iemand te zullen sprekennoch iemand te zullen zien, zonder vergunning van mijn doorluchtigen meesterik verbind mijals eene welopge voede Amerikaansche aan dezen eed ge trouw te blijven." Als ik aan dit geschrift terugdenk, waar ik Fanny Lear onder zette, vind ik het bijna onge- loofelijk, dat eene Amerikaansche aldus zelve hare vrijheid aan banden heeft kunnen leggen. Morgen, ma petitezal ik u een ring brengen, om het zegel op uwe belofte te zetten, zeide hij. Ik heb eene schoone prinses bemind, maar haar niet mogen huwen. Mijne eer is er echter aan verpand, zoodat ik nimmer met eene andere in den echt zal treden. Gij ziet dus, dat gij een contract voor het leven geteekend hebt. En afscheid van mij nemende, beloofde hij dat hij den volgenden dag te 5 uren zou terugkomen.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1876 | | pagina 1