119e Jaargang.
N°. 6.
1876.
Vrijdag
7 Januari.
Dit blad verschijnt d a g e 1 ij k s
met uitzondering van Zon- en Feestdagen.
Prijs per 3/m. franco 3,50.
Afzonderlijke nommers zijn verkrijgbaar a 5 Cent.
Advertentiën20 Cent per regel.
Geboorte- Trouw- Doodberichten enz.van 1—7 regels 1,50
iedere regel meer 0,20.
Groote letters worden berekend naar plaatsruimte.
Middelburg, 6 Januari.
Het vervoer op de spoorwegen van
stoffen of voorwerpen die vatbaar zijn
voor ontploffing of zelfont
branding.
FEUILLETOnST-
Eene Amerikaansche gelukzoekster
in Rusland.
T3T
Door een Spoorweg-ambtenaar.)
De ontploffing te Bremerhaven op den llen dei-
vorige maandmet hare verschrikkelijke uitwer
king, heeft niet alleen in het buitenland, maar
ook in ons land schrik en vrees teweeg ge
bracht.
Of verregaande lichtzinnigheid tot deze ver
schrikkelijke gebeurtenis aanleiding gafóf wel
dat men met een misdadig doel heeft willen
trachten, de stoomboot te verbrijzelen, blijft
buiten onze beschouwing.
In beide gevallen blijft het feit bestaandat
zich licht ontplofbare stoffen van de meest
verwoestende uitwerking in het openbaar ver
keer bevinden.
Deze waarheid moet ons verontrusten en het
gebeurde ongeval kan er wellicht toe leiden
om hierop meer bijzonder de aandacht te
vestigen, opdat er eindelijk maatregelen ge
nomen mogen worden, teneinde aan ieders
leven en eigendom meer waarborgen te ver-
leenen, dan tot dusverre het geval is.
Ook de spoorwegen zijn in deze vraag ten
nauwste betrokken. Het vervoer van zulke
stoffen is per spoorweg nog veel gevaarlijker
dan per schip of voertuigdaar bij het trans
port per spoor, vooral bij kruisingen en wissels
en niet minder bij het rangeeren op de stati
ons, stooten en schokken niet te vermijden
zijn en het stoken en vonken uitwerpen der
locomotief steeds zeer gevaarlijk blijven voor
ontploffing of ontbranding.
Niettemin wordt de regeering dikwijls door
belanghebbenden lastig gevallen, om toch de
„zwaartillende" spoorwegmaatschappijen te ver
plichten, zulke voorwerpen te vervoeren, en
het gevolg is dan ook geweestdat hoe langer
hoe meer voorwerpen ten vervoer worden toe
gelaten, die het leven en de gezondheid van
spoorweg-beambten en publiek in gevaar brengen.
5.
(Het Fransch van verre gevolgd
HOOFDSTUK IV.
HET GEMASKERD BAL. IK LEEK DEK
GROOTVORST KENHEH.
Ik had veel minder tijd noodig om dit alles
waar te nemen, dan ik hier gebruik om het te
beschrijven, en echter was ik geheel onthutst;
maar daar ik mij den ganschen avond zóo stout
moedig had betoond, moest ik die rol volhouden.
Welnu, riep ik dus uit, hebt gij mij genoeg
bekeken en zijt gij over mij voldaan?
Niet half genoeg, was zijn antwoord; ik
geloof nietdat men u ooit lang genoeg kan
beschouwen.
Zijn compliment streelde mij, ofschoon ik niet
geheel zeker was of hij niet met mij spotte. Ik
liet dus dit onderwerp varen en praatte met de
grootste zachtheid over allerlei onderwerpen door.
Onderwijl vatte hij mijne hand, uitroepende:
De bepalingen die daaromtrent in het ont-
werp-reglement voor het vervoer op de spoor
wegen zijn aangegevenzijn wel is waar theore
tisch juist, maar of ze in de praktijk de noodige
zekerheid zullen geven, om ongelukken, te
voorkomen meenen wij met, grond te mogen
betwijfelen. Het ontwerp-reglèment (grooten-
deels eene vertaling van het Duitsche Bptriebs-
reglement) maakt onderscheid t-usschen de voor
werpen die onvoorwaardelijk niet ten vervoer
aangenomen mogen worden en die waarvan het
vervoer onder zekere voorwaarden mag plaats
hebben. De eerste zijn uit hun aard bepaald
gevaarlijk en daaronder worden gerekend die
stoffen of voorwerpen welke vatbaar zijn voor
ontploffing of zelfontbranding, b. v. buskruit,
schietkatoengeladen gewerenknalzilver, knal
kwikzilver; knalgoud, vuurwerk, schietpapier
(zoogenaamd Dupplerschansen papier), nitrogly
cerine (springolie)pikrine-zoutennatronko-
kes, patent springkruit (dynamiet) en alle pre
paraten 'uit een mengsel van phosphorr.3 met
andere stoffen bestaande, slaghoedjes en slan
gen van Pharao, afval van gesponnen wol met
olie of vet doortrokken.
De voorwaardelijk tot vervoer toegelaten
voorweipen zijn slechts onder zekere omstan
digheden gevaarlijk. De daarbij gestelde voor
waarden hebben meest betrekking op de wijze
van verpakking, teneinde het gevaar zooveel
mogelijk weg te nemen. Zoo zijn stoffen als
chloorzure kali en zuiver pikrinezuur onder de
voorwaardelijk te vervoeren voorwerpen ge
rangschikt. De chloorzure kali mag volgens
het reglement voor het vervoer op de spoor
wegen vervoerd worden in zorgvuldig gepakte
en dicht met papier beplakte vaten of kisten.
Het vervoer van zuiver pikrinezuur mag
geschieden, mits vergezeld van een door een
bevoegd scheikundige afgegeven verklaring,
dat het zuiver en niet gevaarlijk is.
Het ligt voor de hand, dat door de spoor
wegmaatschappijen geen controle kan worden
uitgeoefend of de opgave van den vracht
brief betreffende den aard der te vervoeren,
voorwerpen juist is, en of de voorwaarden,
die voor de toelating voorgeschreven worden,
vervuld zijn. Om deze controle te kunnen
uitoefenen, zou men de inwendige verpakking
der voorwerpen moeten onderzoeken. Wanneer
men b. v. zou willen nagaan of zich de ten ver
voer aangeboden chloorzure kali werkelijk in
Noemt gij dat eene hand? 'tis een vogel
pootje
Lach er niet om, zeide ik, want ik zou in
verzoeking kunnen komen u te toonen dat zij
moeielijk vast te houden is.
Plotseling vroeg hij mij of ik niet naar huis
wilde gaan, om daar met hem te soupeeren.
Mijn antwoord luidde dat ik zeer vereerd zou
zijn hem te ontvangen, doch dat soupeeren zeer
onzeker was, omdat al de bedienden van het
hotel ter ruste zouden zijn.
Dat doet er niet toe, zeide hij; ik zal mijn
lijfbediende in de naaste restaurant brood, wijn,
wild gevogelte en vruchten laten halen, maar bij
u moet ik soupeeren.
Hoe had ik weerstand kunnen bieden? Ik gaf
aan mijne kamenier, die ik nog op dezelfde plaats
op dezelfde bank in de balzaal aantrof, den last
vooruit te gaan om alles gereed te laten maken
en het groote salon te doen verlichtenwaarna ik
den arm van mijn beschermer nam en triomfantelijk
als de prinses uit een tooversprookje vertrok.
In het logement gekomen was ik zoo vol van
gedachten, dat ik vergat mijn domino uit te trek
ken en mijn kapsel op nieuw in orde te brengen.
Dit scheen hem te bevallen, want eigenlijk doen
de vrouwen te veel moeite om er goed uit te zien_
Nauwelijks binnen getreden nam hij alles in handen,
de boeken, de toiletartikelen, de brieven, de pho-
tographieën, enz., een onderzoek dat hem scheen
meê te vallen, en later verklaarde hij mij dat een en
an dér hem zoo behaagd had, dat hij de vrees
zorgvuldig met papier dicht geplakte kisten
bevindtzouden de kisten ledig gemaakt en
dè inhoud er van uitgenomen moeten worden.
Het arbeiderspersoneel, dat het gevaarlijke
van deze scheikundige preparaten kent, waagt
zich niet aan de uitpakking en de bezichtiging
dier voorwerpen waartoe bovendien een
goederenloods juist de geschiktste plaats niet
is en is blijde, wanneer het verdachte colli
uit de loods of van de ladingsplaats is ver
wijderd.
Bij het verzenden van .pikrinezuur moet de
expediënt onderzoekenof de scheikundige,
die de verklaring afgaf, daartoe bevoegd is.
Het behoeft wel geen betoogdat zulk eén
onderzoek voor de spoorwegbeambten, zooniet
in vele gevallen onmogelijk, dan toch zeker
uiterst moeilijk zal zijnen het is zeker
geen gewaagde veronderstellingwanneer wij
aannemen dat in den regel de bewuste verkla
ring op goed geloof zal worden aangenomen.
Met andere woorden, het ligt ih den aard
der bepalingen van het ontwerp-reglement, dat
aan haren inhoud geen getrouwe uitvoering
kan worden gegeven en een en ander alleen
van den goeden wil van den verzender afhangt,
alsook of deze het met zijn geweten kan
overeenbrengen eenige menschenlevens in de
waagschaal te stellen om zich daardoor wellicht
eenige winst te verschaffen.
Wanneer men echter het aantal gevallen in
aanmerking neemt, die nu en dan ter kennisse
van de spoorwegmaatschappijen komen, dan is
het vooral in het buitenland ons land maakt
eene gunstige uitzondering met den goeden
wil en het geweten der afzenders niet bijzon
der goed geschapen.
Want ofschoon eene ontdekking in den regel
slechts door toeval plaats heeft, wanneer b. v.
een vatonder valsche verklaring van den
inhoud ten vervoer overgegeven, bij het lossen
breekt en er buskruit uit rolt, of wanneer een
slot van een kist toevallig openspringt en men
ontwaart dat de kist vuurwerk bevat, toch
behooren zulke ontdekkingen geenszins tot de
zeldzaamheden.
De handelaar vreest niets meer dan concur
rentie. Om door lage prijzen den afzet zijner
artikelen niet alleen te kunnen behouden, maar
dien zelf te vergrooten, schijnt er voor som
migen niets ongeoorloofds in gelegen te zijn, om
die voorwaarden van het vervoer te ontdui-
niet van zich had kunnen afzetten iets te zullen
vinden dat hem zijne illusiën ontnam.
Na weinige oogenblikken kwam zijn bediende
met allerlei provisiën uit de restaurant maar
toen de mand geopend werd vonden wij er tafellaken,
servettenmessenvorkennoch glazen in.
Ik had wel schoone servetten, die ik dadelijk
voor den dag haalde, maar hoe aan het overige
te komen? Wij hadden met ons beiden slechts
éen glas. Bij gebrek aan beter ontleedden wij het
wild en het gevogelte met een soort van vorken
en messen die de goede natunr ons geschonken
had, en al dien tijd door voerden wij een vroolijk
gesprek.
Na afloop van het souper zeide de grootvorst
aan den bediende, die al dien tijd gebleven was,
dat hij kon vertrekken. Ik dacht dat hij meê
zou gaan, maar neen.
Ik moet u nog spreken, zeide hij.
Het is al zes urenvoerde ik aan, en ik heb
behoefte aan slaap.
Gij kunt dadelijk gaan slapen, hervatte hij,
als gij mij eerst iets belooft.
Hij nam daarop eene pen en een vel papier en
begon te schrijven. Toen hij gereed was, gaf hij
het mQ over met de woorden: Lees dit eens en
onderteeken het; dan zult gij mijn vrouwtje zijn.
Nieuwsgierig doorliep ik die regelen en wilde
hem het papier lachend teruggeven, toen hij zijne
hand op mijn schouder legde en op een diepen
toon met nadruk zeide:
Gij moet het doen.
ken, welke den afzet duur, moeilij k of bezwaar
lijk maken.
Tegen de overtredingen der voor de veilig
heid gestelde voorwaarden bepaalt meerge
noemde reglement het volgende:
„Hij die goederenwaarvan het vervoer
verboden of alleen voorwaardelijk toegelaten is,
met valsche of onnauwkeurige verklaringen ten
vervoer met een spoorweg aanbiedt, wordt
gestraft met de straf bedreigd in art. 44 dei-
wet van 9 April 1875 (Staatsblad no. 67) en
is verantwoordelijk voor de schadedie door
het vervoer der goederen mocht ontstaan."
Of evenwel deze bepaling genoeg waarborgen
tegen overtreding aanbiedt, moeten wij aan de
toekomst overlaten. Voor het oogenblik bepalen
wij er ons toe, de aandacht van regeering en
wetgevende macht op dit onderwerp, dat voor
de algemeene veilligheid van zoo hoog belang
iste vestigen.
Bij besluit van den burgemeester van Zierikzee
van 29 December jl. is benoemd tot agent van
politie 3e klasse aldaar Abraham Jansen, te Groede,
en bevorderd tot agent van politie le klasse de
agent van politie 2' klasse J. A. Lekluse, met
ingang van 1 Januari jl.
De kiesvereeniging Noord-Brabant heeft voor
het lidmaatschap der tweed© kamer in het
kiesdistrict 's Hertogenbosch candidaat gesteld den
generaal-majoor P. G. J. van der Schrieck, kom-
mandant der eerste divisie infanterie te 's Hage.
Blijkens een vervolg-opgave in de Staats-courant
is sedert 16 November jl. van de expeditionaire
macht te Atchin gesneuveld de Europeesche fu
selier W. P. de Bie.
De gezegelde briefomslagen zullenblijkens
ministerieele kennisgeving in de Staats-courant van
heden, den 8ea dezer in gebruik worden gesteld
en op de post- en hulpkantoren verkrijgbaar zijn
de omslagen met zegelatdruk a 5 cent tegen be
taling van 5J cent het stuk, die met zegelafdruk
a 12^ cent tegen betaling van 13 cent het stuk.
Ik gaf toe, waarschijnlijk tengevolge van den
magnetischen invloed, dien hij op mij uitoefende,
want gedurende de drie jaren dat onze kennis
duurdewas het mij onmogelijk hem ongehoorzaam
te zijn en beheerschte hjj mij volkomen tot op den
laatsten dag onzer betrekking, dien waarin hij in
ongenade viel.
Het document, dat hij opgesteld had, luidde
als volgt:
„Ik zweer, bij alles wat ik dierbaarst op
aarde heb, nooit of nergens met iemand te
zullen sprekennoch iemand te zullen zien,
zonder vergunning van mijn doorluchtigen
meesterik verbind mijals eene welopge
voede Amerikaansche aan dezen eed ge
trouw te blijven."
Als ik aan dit geschrift terugdenk, waar ik
Fanny Lear onder zette, vind ik het bijna onge-
loofelijk, dat eene Amerikaansche aldus zelve
hare vrijheid aan banden heeft kunnen leggen.
Morgen, ma petitezal ik u een ring brengen,
om het zegel op uwe belofte te zetten, zeide hij.
Ik heb eene schoone prinses bemind, maar haar
niet mogen huwen. Mijne eer is er echter aan
verpand, zoodat ik nimmer met eene andere in
den echt zal treden. Gij ziet dus, dat gij een
contract voor het leven geteekend hebt.
En afscheid van mij nemende, beloofde hij dat
hij den volgenden dag te 5 uren zou terugkomen.