MIDDELBURGSCHE
Iers
F 276.
Zaterdag
1875.
COURANT.
20 November.
Middelburg 19 November.
i voor-
plaats
3n No-
tjlzen-,
Iroote
lieren
bÜ
NA
Ingen,
ITOO-
pager
een
en
1875,
[ulst.
rer-
fclige
ICK,
buw
put-
IG-
llen
Dit Wad verschijnt dagelijks met uitzondering van den Zondag, den 2™ Paasch- en Pinksterdag en een der Kerstdagen.
De prijs per S/m.., franco is f 3.50.
De heden docr de alhier woonachtige aandeelhouders
in de stoomvaartmaatschappij Zeeland ontvangene cir
culaire van het bestuur, luidt als volgt:
„In uwe algemeene vergadering van Juni 11. hadden
wij de eer, u eenige mededeelingen te doenbetreffende
de wijze, waarop wij alstoen hoopten onzen dienst weldra
te kunnen beginnen. Wij deelden u mede, hoe Queen-
boro' was gekozen als het beste eindstation aan do
Engelsche zijde, boe de London-Chatham Dover
spoorwegmaatschappij zich bereid had verklaard, om
aldaar grootsche werken te doen aanleggen tot behoor
lijke ontvangst van onze schepen, en hoe wij in den
aanvang des jaars overeenkomsten met de aansluitende
spoorwegen hadden aangegaan om den dienst in den
loop van den zomer te beginnen; dat er intusschen
eene vertraging had plaats gevondendie wij ten zeer
ste betreurden, dewijl de Engelsche regeering op eens
bezwaren had geopperd tegen het openstellen der haven
van Queenboro' voor den buitenlandschen handel. Wel
is waar was het aan onze vereende pogingenen voor
namelijk dank zij de bereidwillige tusschenkomst van
den Nederlandschen gezant te Londen, gelukt, om
dezen tegenstand te overwinnen, maar daarmede was
een kostbare tijd verloren gegaan, zoodat de London
Chatham Dover spoorwegmaatschappij ons niet durfde
beloven, dat de voorgenomen werken te Queenboro'
voor 1 November voltooid zouden zijn. Inmiddels werd
ons door de Engelsche autoriteiten verlof gegeven om
voorloopig van de nabijgelegen haven van Sheerness
gebruik te maken, wel niet tot het aanvoeren van
goederen of vee, maar tot het landen en innemen van
reizigers met hunne bagages en van levensmiddelen.
De moeilijke vraag rees toen, of wij van die vergun
ning gebruik zouden maken, dan wel of wij met de
opening der lijn zouden wachten tot alles te Queenboro'
gereed zoude zijn. Met het oog op de verbintenissen,
die wij tegenover de spoorwegen hadden aangegaan en
in verband waarmede deze hunne dienstregelingen had
den vastgesteld, en met het oog op de algemeene
bekendheiddie onze zaak reeds had verkregenmeen
den wijen vooral ook heeren commissarissendat de
opening niet weder opnieuw mocht worden verschoven.
Het is waar, de inrichtingen te Sheerness lieten veel
te wenschen over, vooral wat het gerief der reizigers
betrof, die zich over een zeer langen smallen pier van
en naar boord zouden moeten hegeven, maar het liet
zich toch aanzien dat, althans gedurende de zomer
maanden, de dienst desniettemin als een voorloopige
op genoegzame wijze zou kunnen worden waar
genomen, zoodat men niet behoefde te vreezen
dat de goede naam der lijn daardoor zou in de waag
schaal gebracht worden. Onze verwachting ten deze
werd niet teleurgesteld. Wel is waar de lange opont
houden, die bij grooten aandrang van passagiers niet
konden worden vermedende engte en de ondiepte
van het vaarwater, waren herhaaldelijk oorzaak, dat de
aansluiting te Vlissingen werd gemist, toch was het
reizend publiek over het algemeen bijzonder ingenomen
met de nieuwe gemeenschap. Het boek, dat zich aan
boord bevindt en waarin de passagiers verzocht worden
hunne aanmerkingen op te teekenen, bevat schier niets
dan betuigingen van bijzondere tevredenheid over de
uitnemende inrichting der schepen.
„Er wachtten ons intusschen nieuwe teleurstellingen.
Nadat de Engelsche administratie van de inkomende
rechten haar bezwaren had laten varen, werden er van
andere zijden moeielijkheden gemaakt tegen het uitbou
wen van een steiger in de rivier, daarna ontstond er
oponthoud doordien eene groote partij geleverde mate
rialen moest worden afgekeurd, en nu ten slotte doen
zich wederom technische bezwaren voor, waarop de aan
nemer niet had gerekend en die alweder tot vertraging
aanleiding gevenzoodat het betwijfeld wordt of de
werken vöor begin Januari gereed zullen kunnen zijn.
Intusschen is het winterseizoen ingetreden. De moei
lijkheden om bij slecht weder en bij nacht de reizigers
te Sheerness van en naar boord te krijgen zijn soms
zeer ernstig. Op den duur zou de reputatie onzer lijn
benadeeld worden. Toen dan ook dezer dagen twee
onzer schepen gelijktijdig doos- averijen getroffen werden,
zoodat in elk geval de dienst 'gedurende eenige dagen
zou worden gestoord kwamen wij, na daarover met
den eere-voorzitter en met heeren commissarissen te
hebben geraadpleegd, tot het-besluit, om den dienst dan
maar liever geheel te staken, totdat hij over eenige
weken voor goed via Queenboro' zal kunnen worden
hervat.
„Wij hebben gemeend dat wij het aan uwe ons be
kende belangstelling in de onderneming verschuldigd
waren om u met de motieven bekend te maken, die
tot een besluit hebben geleid, dat gij zeker, evenals
wij zult betreuren. Het valt niet te ontkennen, dat
het publiek, dat met de bijzónderheden niet bekend is,
zich verwonderen zal over eeno zoo spoedige staking
en haar wellicht verkeerd zal beoordeelen. Wij twij
felen echter niet of die min gunstige indruk zal spoedig
verdwenen zijn, wanneer wij over eenigen tijd de lijn
hervatten en haar dan op de meest bevredigende wijze
volhouden.
„Van heden af is dus de dienst via Sheerness ge
staakt. Om inmiddels den handel de gelegenheid te
geven, om zich voor de gemeenschap met Engeland
aan de verzending via Vlissingen te gewennen, onder
zoeken wij in hoeverre het ons mogelijk zal zijn weke
lijks éenof mocht het noodig zijnmeer vertrekken
te doen plaats hebbenopgaande tot Londen zelf, voor
het vervoer zoowel van personen als van goederen en
van vee. Mocht een strengt' winter in aantocht zijn
dan kan op die wijze het groote belang van Vlissingen
als overladingsplaats voor den handel met Engeland,
duidelijk in het licht worden gesteld."
Aan het Utr. Dbl. wordt medegedeeld dat het be-
stuur der stoomvaartmaatschappij Zeeland van „een
hooggeacht lid der koninklijke familie" het aanbod
ontvangen heeft om de verliezen, welke door deze
maatschappij gedurende den laatsten tijd in de vaart
op Sheerness geleden zijn, voor zijne rekening te nemen.
Do directie heeft echter gemeend dit vorstelijk aanbod
niet te mogen aannemen.
Het vertrek van Z. K. H. prin3 Alexander naar
Algiers zal, naar men verneemt, in de volgende week
plaats hebben.
Aan P. van der Hoog, te Krimpen a/d Lek, is
tot wederopzegging vergunning verleend voor een
stoomsleepdienst langs de rivieren in de provinciën
Noord-Brabant. Zuid-Holland en Zeeland.
De telegraafkabel tusschen Madras en Penang is
gestoord. De telegrammen voor SingaporeNederlandsch-
Indie en verdere bestemmingen worden over den ge
noemden afstand per post overgebracht, zonder wijziging
in de prijsberekening.
Daar de gemeenschap op de telegraaflijn door het
noordenover RuslandSiberië en Chinaweder afge
broken is bestaat thans geene gelegenheid om Neder-
landsch-Indie per telegraaf te bereiken. Mocht de storing
op den noordelijken weg spoediger worden opgeheven
dan die tusschen Madras en Penang, zoo zou overseining
over den geheelen afstand mogelijk zijn tegen de na
volgende tariefprijzen per enkelvoudig telegramnaar
Cochinchina 99.50 gl.naar Singapore 104.75 glnaar
Penang 114.75 gl.; naar Batavia 118 gl. (St. Ct.)
De minister van binnenlandsclie zaken vestigt,
naar aanleiding van een aantal bij hem ingekomen
adressen, de aandacht op het koninklijk besluit van8
Nov. jl. (Staatsblad n°. 185,) waarbij het gebruik van
tonvormige bouten maten tot 1 Jan. 1878 is toegestaan
Provinciale staten van Friesland hebben het voorstel
tot inrichting van een eigen provincialen waterstaats
dienst aangenomen. Aan het hoofd van dien dienst
worden geplaatst een hoofdingenieur met ƒ4000 trak
tement en ƒ300 bureaukosten en een ingenieur met
ƒ2400 traktement, en voor beiden toekenning van het
recht op pensioen, bij 65jarigen leeftijd en 20jarigen
dienst.
Benoemingen en besluiten.
notarissen. Eervol (ontslag verleend op zijn verzoek
aan D. Hussem als notaris te Vrouwen-Parochie, ge
meente Het Bildt, en benoemd tot notaris binnen het
arrondissement Leeuwarden, ter standplaats Vrouwen-
Parochie, gemeente Het Bildt, J. H.Snijder,candidaat-
notaris en gemeente-secretaris te Bolsward.
burgemeesters. Goedgekeurd de benoeming van A.
Eriks Kz.burgemeester van Pette, tot secretaris dier
gemeente.
Benoemd tot burgemeester der gemeente Westervoort
F. J. H. L. baron d' Aulnis de Bourouill en tot bur
gemeester der gemeente Maasbracht M. A. A. Geurts.
directien der marine. De commiezen bij de directiën
der marine te Amsterdam en te Willemsoord D. M.
Nolthenius en A. F. Sariemijn, wordeneerstgenoemde
op zijn verzoek, met den 31en December aanstaande,
wegens vergevorderden leeftijd, eervol uit die betrek
king ontslagen, onder toekenning van zoodanig pensi
oen als waarop zij zullen bevonden worden aanspraak
te hebben.
Kerknieuws.
Tot leden van het college van notabelen bij de
Nederduitsche hervormde gemeente alhier zijn, blijkens
de gistoron avond geopende biljetten, opnieuw gekozen
de met 1 Januari a. aan de beurt van aftreding zijnde
heeren J. J. I. Sprenger, F. Nagtglas en J. D. M. de
Stoppelaar, terwijl in de plaats van wijlen den heer
C. Sitter gekozen is de heer nr. W. C. Borsius. Al
de gekozenen waren door de vrijzinnige kiezersver*
eeniging „Evangelie en vrijheid" aanbevolen.
Liandbouw.
Op het 19® Nijverheidscongres te Breda is door den
heer Sickesz verslag uitgebracht over eene proef door
hem in den vorigen winter genomen met het schellen
van akkermaalshout door middel van stoom. Met deze
wijze van bewerking behoeft men zich niet te bepalen
tot den korten voorjaarstijdmaar kan men ook bij de
felste koude schellen. Het hout, in de gewenschte lengte
gehakt, wordt in gesloten kuipen gedurende betrekke
lijk korten tijd aan den invloed van oververhitten
stoom blootgesteld, waardoor de schors losraakt en nog
veel gemakkelijker dan in het voorjaar te schellen is.
De schors, op deze wijze verkregen, bezit volgens
scheikundig onderzoek weinig minder gehalte aan
looistof dan de voorjaarskeer. Voor de bosschen zelf
is het hakken in den winter veel voordeeligerterwijl
men daarenboven niet aan tijd gebonden is en dus
zulke hooge arbeidsloonen niet behoeft te betalen.
Marine en leger.
Met den laatsten dezer wordt op non activiteit ge
bracht de officier van gezondheid le kl. C. G. Vigelius,
dienende aan boord van Zr. M». ramschip Guinea, en wordt
de off. v. gez. vol. C. J. A. de Groot, geplaatst bij het
marine-hospitaal te Willemsoord, tijdelijk belast met den
geneeskundigen dienst op genoemd ramschip.
Gcmeagdc berichten.
Reeds voor eenige dagen werd in verschillende bla
den de aandacht gevestigd op papieren namaaksels van
gouden tienguldenstukken, die als speelgoed of als
aardigheid verkocht worden en waarmede, naar men
vreesde, oplichterij zou kunnen plaats hebben.
Zulk eene oplichterij heeft alhier in de buurt reeds
plaats gehad. Zekere J. B., van Oostkapelle, heeft
in den winkel van den heer J. J. Ceulen alhier zes
papieren muntstukken tegen drie cent gekocht en be
proefd ze op verschillende dorpen in betaling te geven.
Te Gapinge is hem dit bij den winkelier v. L. gelukt.