MIDDELBURGSCHE Iers F 276. Zaterdag 1875. COURANT. 20 November. Middelburg 19 November. i voor- plaats 3n No- tjlzen-, Iroote lieren bÜ NA Ingen, ITOO- pager een en 1875, [ulst. rer- fclige ICK, buw put- IG- llen Dit Wad verschijnt dagelijks met uitzondering van den Zondag, den 2™ Paasch- en Pinksterdag en een der Kerstdagen. De prijs per S/m.., franco is f 3.50. De heden docr de alhier woonachtige aandeelhouders in de stoomvaartmaatschappij Zeeland ontvangene cir culaire van het bestuur, luidt als volgt: „In uwe algemeene vergadering van Juni 11. hadden wij de eer, u eenige mededeelingen te doenbetreffende de wijze, waarop wij alstoen hoopten onzen dienst weldra te kunnen beginnen. Wij deelden u mede, hoe Queen- boro' was gekozen als het beste eindstation aan do Engelsche zijde, boe de London-Chatham Dover spoorwegmaatschappij zich bereid had verklaard, om aldaar grootsche werken te doen aanleggen tot behoor lijke ontvangst van onze schepen, en hoe wij in den aanvang des jaars overeenkomsten met de aansluitende spoorwegen hadden aangegaan om den dienst in den loop van den zomer te beginnen; dat er intusschen eene vertraging had plaats gevondendie wij ten zeer ste betreurden, dewijl de Engelsche regeering op eens bezwaren had geopperd tegen het openstellen der haven van Queenboro' voor den buitenlandschen handel. Wel is waar was het aan onze vereende pogingenen voor namelijk dank zij de bereidwillige tusschenkomst van den Nederlandschen gezant te Londen, gelukt, om dezen tegenstand te overwinnen, maar daarmede was een kostbare tijd verloren gegaan, zoodat de London Chatham Dover spoorwegmaatschappij ons niet durfde beloven, dat de voorgenomen werken te Queenboro' voor 1 November voltooid zouden zijn. Inmiddels werd ons door de Engelsche autoriteiten verlof gegeven om voorloopig van de nabijgelegen haven van Sheerness gebruik te maken, wel niet tot het aanvoeren van goederen of vee, maar tot het landen en innemen van reizigers met hunne bagages en van levensmiddelen. De moeilijke vraag rees toen, of wij van die vergun ning gebruik zouden maken, dan wel of wij met de opening der lijn zouden wachten tot alles te Queenboro' gereed zoude zijn. Met het oog op de verbintenissen, die wij tegenover de spoorwegen hadden aangegaan en in verband waarmede deze hunne dienstregelingen had den vastgesteld, en met het oog op de algemeene bekendheiddie onze zaak reeds had verkregenmeen den wijen vooral ook heeren commissarissendat de opening niet weder opnieuw mocht worden verschoven. Het is waar, de inrichtingen te Sheerness lieten veel te wenschen over, vooral wat het gerief der reizigers betrof, die zich over een zeer langen smallen pier van en naar boord zouden moeten hegeven, maar het liet zich toch aanzien dat, althans gedurende de zomer maanden, de dienst desniettemin als een voorloopige op genoegzame wijze zou kunnen worden waar genomen, zoodat men niet behoefde te vreezen dat de goede naam der lijn daardoor zou in de waag schaal gebracht worden. Onze verwachting ten deze werd niet teleurgesteld. Wel is waar de lange opont houden, die bij grooten aandrang van passagiers niet konden worden vermedende engte en de ondiepte van het vaarwater, waren herhaaldelijk oorzaak, dat de aansluiting te Vlissingen werd gemist, toch was het reizend publiek over het algemeen bijzonder ingenomen met de nieuwe gemeenschap. Het boek, dat zich aan boord bevindt en waarin de passagiers verzocht worden hunne aanmerkingen op te teekenen, bevat schier niets dan betuigingen van bijzondere tevredenheid over de uitnemende inrichting der schepen. „Er wachtten ons intusschen nieuwe teleurstellingen. Nadat de Engelsche administratie van de inkomende rechten haar bezwaren had laten varen, werden er van andere zijden moeielijkheden gemaakt tegen het uitbou wen van een steiger in de rivier, daarna ontstond er oponthoud doordien eene groote partij geleverde mate rialen moest worden afgekeurd, en nu ten slotte doen zich wederom technische bezwaren voor, waarop de aan nemer niet had gerekend en die alweder tot vertraging aanleiding gevenzoodat het betwijfeld wordt of de werken vöor begin Januari gereed zullen kunnen zijn. Intusschen is het winterseizoen ingetreden. De moei lijkheden om bij slecht weder en bij nacht de reizigers te Sheerness van en naar boord te krijgen zijn soms zeer ernstig. Op den duur zou de reputatie onzer lijn benadeeld worden. Toen dan ook dezer dagen twee onzer schepen gelijktijdig doos- averijen getroffen werden, zoodat in elk geval de dienst 'gedurende eenige dagen zou worden gestoord kwamen wij, na daarover met den eere-voorzitter en met heeren commissarissen te hebben geraadpleegd, tot het-besluit, om den dienst dan maar liever geheel te staken, totdat hij over eenige weken voor goed via Queenboro' zal kunnen worden hervat. „Wij hebben gemeend dat wij het aan uwe ons be kende belangstelling in de onderneming verschuldigd waren om u met de motieven bekend te maken, die tot een besluit hebben geleid, dat gij zeker, evenals wij zult betreuren. Het valt niet te ontkennen, dat het publiek, dat met de bijzónderheden niet bekend is, zich verwonderen zal over eeno zoo spoedige staking en haar wellicht verkeerd zal beoordeelen. Wij twij felen echter niet of die min gunstige indruk zal spoedig verdwenen zijn, wanneer wij over eenigen tijd de lijn hervatten en haar dan op de meest bevredigende wijze volhouden. „Van heden af is dus de dienst via Sheerness ge staakt. Om inmiddels den handel de gelegenheid te geven, om zich voor de gemeenschap met Engeland aan de verzending via Vlissingen te gewennen, onder zoeken wij in hoeverre het ons mogelijk zal zijn weke lijks éenof mocht het noodig zijnmeer vertrekken te doen plaats hebbenopgaande tot Londen zelf, voor het vervoer zoowel van personen als van goederen en van vee. Mocht een strengt' winter in aantocht zijn dan kan op die wijze het groote belang van Vlissingen als overladingsplaats voor den handel met Engeland, duidelijk in het licht worden gesteld." Aan het Utr. Dbl. wordt medegedeeld dat het be- stuur der stoomvaartmaatschappij Zeeland van „een hooggeacht lid der koninklijke familie" het aanbod ontvangen heeft om de verliezen, welke door deze maatschappij gedurende den laatsten tijd in de vaart op Sheerness geleden zijn, voor zijne rekening te nemen. Do directie heeft echter gemeend dit vorstelijk aanbod niet te mogen aannemen. Het vertrek van Z. K. H. prin3 Alexander naar Algiers zal, naar men verneemt, in de volgende week plaats hebben. Aan P. van der Hoog, te Krimpen a/d Lek, is tot wederopzegging vergunning verleend voor een stoomsleepdienst langs de rivieren in de provinciën Noord-Brabant. Zuid-Holland en Zeeland. De telegraafkabel tusschen Madras en Penang is gestoord. De telegrammen voor SingaporeNederlandsch- Indie en verdere bestemmingen worden over den ge noemden afstand per post overgebracht, zonder wijziging in de prijsberekening. Daar de gemeenschap op de telegraaflijn door het noordenover RuslandSiberië en Chinaweder afge broken is bestaat thans geene gelegenheid om Neder- landsch-Indie per telegraaf te bereiken. Mocht de storing op den noordelijken weg spoediger worden opgeheven dan die tusschen Madras en Penang, zoo zou overseining over den geheelen afstand mogelijk zijn tegen de na volgende tariefprijzen per enkelvoudig telegramnaar Cochinchina 99.50 gl.naar Singapore 104.75 glnaar Penang 114.75 gl.; naar Batavia 118 gl. (St. Ct.) De minister van binnenlandsclie zaken vestigt, naar aanleiding van een aantal bij hem ingekomen adressen, de aandacht op het koninklijk besluit van8 Nov. jl. (Staatsblad n°. 185,) waarbij het gebruik van tonvormige bouten maten tot 1 Jan. 1878 is toegestaan Provinciale staten van Friesland hebben het voorstel tot inrichting van een eigen provincialen waterstaats dienst aangenomen. Aan het hoofd van dien dienst worden geplaatst een hoofdingenieur met ƒ4000 trak tement en ƒ300 bureaukosten en een ingenieur met ƒ2400 traktement, en voor beiden toekenning van het recht op pensioen, bij 65jarigen leeftijd en 20jarigen dienst. Benoemingen en besluiten. notarissen. Eervol (ontslag verleend op zijn verzoek aan D. Hussem als notaris te Vrouwen-Parochie, ge meente Het Bildt, en benoemd tot notaris binnen het arrondissement Leeuwarden, ter standplaats Vrouwen- Parochie, gemeente Het Bildt, J. H.Snijder,candidaat- notaris en gemeente-secretaris te Bolsward. burgemeesters. Goedgekeurd de benoeming van A. Eriks Kz.burgemeester van Pette, tot secretaris dier gemeente. Benoemd tot burgemeester der gemeente Westervoort F. J. H. L. baron d' Aulnis de Bourouill en tot bur gemeester der gemeente Maasbracht M. A. A. Geurts. directien der marine. De commiezen bij de directiën der marine te Amsterdam en te Willemsoord D. M. Nolthenius en A. F. Sariemijn, wordeneerstgenoemde op zijn verzoek, met den 31en December aanstaande, wegens vergevorderden leeftijd, eervol uit die betrek king ontslagen, onder toekenning van zoodanig pensi oen als waarop zij zullen bevonden worden aanspraak te hebben. Kerknieuws. Tot leden van het college van notabelen bij de Nederduitsche hervormde gemeente alhier zijn, blijkens de gistoron avond geopende biljetten, opnieuw gekozen de met 1 Januari a. aan de beurt van aftreding zijnde heeren J. J. I. Sprenger, F. Nagtglas en J. D. M. de Stoppelaar, terwijl in de plaats van wijlen den heer C. Sitter gekozen is de heer nr. W. C. Borsius. Al de gekozenen waren door de vrijzinnige kiezersver* eeniging „Evangelie en vrijheid" aanbevolen. Liandbouw. Op het 19® Nijverheidscongres te Breda is door den heer Sickesz verslag uitgebracht over eene proef door hem in den vorigen winter genomen met het schellen van akkermaalshout door middel van stoom. Met deze wijze van bewerking behoeft men zich niet te bepalen tot den korten voorjaarstijdmaar kan men ook bij de felste koude schellen. Het hout, in de gewenschte lengte gehakt, wordt in gesloten kuipen gedurende betrekke lijk korten tijd aan den invloed van oververhitten stoom blootgesteld, waardoor de schors losraakt en nog veel gemakkelijker dan in het voorjaar te schellen is. De schors, op deze wijze verkregen, bezit volgens scheikundig onderzoek weinig minder gehalte aan looistof dan de voorjaarskeer. Voor de bosschen zelf is het hakken in den winter veel voordeeligerterwijl men daarenboven niet aan tijd gebonden is en dus zulke hooge arbeidsloonen niet behoeft te betalen. Marine en leger. Met den laatsten dezer wordt op non activiteit ge bracht de officier van gezondheid le kl. C. G. Vigelius, dienende aan boord van Zr. M». ramschip Guinea, en wordt de off. v. gez. vol. C. J. A. de Groot, geplaatst bij het marine-hospitaal te Willemsoord, tijdelijk belast met den geneeskundigen dienst op genoemd ramschip. Gcmeagdc berichten. Reeds voor eenige dagen werd in verschillende bla den de aandacht gevestigd op papieren namaaksels van gouden tienguldenstukken, die als speelgoed of als aardigheid verkocht worden en waarmede, naar men vreesde, oplichterij zou kunnen plaats hebben. Zulk eene oplichterij heeft alhier in de buurt reeds plaats gehad. Zekere J. B., van Oostkapelle, heeft in den winkel van den heer J. J. Ceulen alhier zes papieren muntstukken tegen drie cent gekocht en be proefd ze op verschillende dorpen in betaling te geven. Te Gapinge is hem dit bij den winkelier v. L. gelukt.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1875 | | pagina 1