F 261. MIDDELBURGSCHE Woensdag 1875. com A NT. 3 November. Dit blad verschijnt dagelijks met uitzondering van den Zondag, den 2e» Paasch- en Pinksterdag en een der Kerstdagen. De prijs per 3/m., franco is f 3.50. MiÜÏ&nrBTg 2 Novembe'V'. Omtrent den stand der werkzaamheden aan het droge dok alhier zijn wij in staat gesteld het vol gende mede te deelen „De drie vakken nieuwe dokmuren, tot een gezamen lijke lengte van 152 meter, zijn zoo goed als gereed. De beheiing voor die muren, waaromtrent menigeen aanvankelijk bezwaren opperde wegens de zoo dicht nabijzijnde gebouwen, is naar wensch afgeloopen zijnde door het schragen van de ingegraven straten met stutten en schoren het inschieten of wegzakken van grond tegengegaan. De dokvloer (de vloer waarop later de schepen komen te staan, die 116 meter lang wordt) is ruim voor de helft beheid, en nagenoeg voor de helft be timmerd. Yoor dezen vloer moeten in het geheel 580 stuks palen worden geslagen. De rijen damplanken, langs de blijvende gedeelten van de oude muren te slaan, zijn langs die muren van het achter- ot droge dok geslagen. Yan de oude Dambrug is nog een ge deelte landhoofd zichtbaar; met het wegbreken van dat gedtelte wordt deze week aangevangen. Met het op de diepte graven van het voor- of natte dok is begonnen; de bodem-diepte hiervan wordt gebracht op 3.80 M. -f A P. Met de beheiing van de schipsluis wordt met kracht voortgegaan; 160 van de 275 stuks palendie geslagen moeten wordenstaan reedsmet de ontgraving van den put, welke voor de betimmering der fundeering tot 4.90 I. >r AP moet worden uitgediept, is men steeds bezig; de uitkomende specie wordt opgereden tegen den in de onmiddellijke nabijheid gelegen kist- of afsluit. dam, die daardoor meer op een dijk dan op een kistdam begint te gelijken. Mocht er vroeger bij den opper- vlakkigen beschouwer angst voor doorbreken hebben bestaannu zal dat wel niet meer het geval zijn. De schipsluisput wordt droog gehouden door een loco- bile met centrifugaalpomp. De ontgraving voor machine gebouw en schoorsteen en het wegbreken der oude muren daarvoor, is ten deele verricht. Eene partij hardsteen stukken voor de schipsluis zijn en worden nog aangevoerd. De te dempen ruimte bewesten de dokwerken is flink in de hoogte gekomen. Over het geheel is men van oordeel dat de werken, in verband met de daarvoor bestemde tijdruimte, genoeg zaam gevorderd zijn om op den bepaalden tijd gereed te komen." Wij misgunnen niemand een eerlijken triomf. Nu het conservatieve ministerie zijn spoorwegen-wetdie men op een paar lijnen na even goed de wet-Kappeijne zou kunnen noemen, door de tweede kamer heeft zien aannemenis het natuurlijk dat de conservatieve bla den een lofzang ter eere van hun ministerie aanheffen. Wij voegen er bij dat wie de negendaagsche kamer beraadslagingen doorgelezen heeftvan de kundigheden van den heer Heemskerkvan de bedrevenheid en de gematigdheidin dit debat door hem aan den dag ge legd een dieper indruk zal ontvangen dan die, welke door de oppervlakkige en onbekookte lofzangen zijner bewierookers nagelaten wordt. Maar men moet het in 't verheerlijken niet al te erg maken. Wanneer de Eotterdamsche Maasbode jubelt: „Groote zaken kunnen alleen van conservatieven uit gaan," dan bewijst het katholieke blad slechts dat het de ondeugd der ondankbaarheid tegenover de liberalen nog niet afgeleerd heeft en vergeten is hoe Amsterdam en Rotterdam beide de verbetering hunner waterwegen aan Thorbecke te danken hebben. En wanneer de Zeeuwsche conservatieve bladen het lied van het Eotterdamsche blad eenparig nazingendan vergeten zij alweder dat de Zeeuwsche spoorweg met de Zeeuwsche haven- en kanaalwerken almede het werk zijn van hetzelfde ministerie Thorbeckedat tot geen groote dingen in staat was! Onaangename herinneringen willen wij nu niet opwek ken anders konden wij nog eens de „groote dingen" nagaan, die het conservatieve ministerie van 1866—68 voor het land gedaan heeft. Maar terloops zij nog herdacht dat ook de eerste spoorweg op Java onder het tweede ministerie-Thorhecke geboren is en dat aan dienzelfden staatsman Nederland de wet op het mid delbaar onderwijs te danken her.iteen wetgelijk de directeur der hoogere burgerschool te Amsterdam onlangs zeidealléén reeds genoeg om de nagedachtenis van dien staatsman te vereeuwigen. „Groote dingen," dunkt onsvoor ditmaal genoeg. Aan de Nieuwe Rotterdamsehe courant en het Handelsblad ontleenen wij het bericht dat de zaak van het stoomschip Phoenixwelke Zaterdag jl. voor de arrondissements-rechtbank te Middelburg behandeld zou wordenop verzoek der reeders zes weken is uitgesteld. De heer J. A. Rcetert Tak adjunct-ingenieur bij de Maatschappij tot exploitatie van staatsspoorwegen, belast met den dienst der tractie op de Zeenwsehe lijn, werd heden als zoodanig geïnstalleerd en door den opzichter-machinist J. G. Verloop in het bijzijn van het personeel der afdeeling tractie en materieel welkom geheeten. De heer Eoetert Tak beantwoordde deze toe spraak met eenige woorden. De Nederlandsche vlag wapperde bij deze gelegenheid van het gebouw. Volgens de Arnh. Ct. is eh. A. P. Fokker, te Goes, benoemd tot geneesheer aan het badhuis te Laag-Soeren. (Gelderland). De minister van financiën brengt in de S taats-cou rant van heden ter kennis van Belanghebbendendat ter opleiding voor telegrafist in de maand December a. een tiental leerlingen bij de rijks telegraaf kunnen wor den toegelatenaanvankelijk op een daggeld van éen gulden. De voorwaarden voor de toelating zijn mede in de Staats-courant omschreven. De personen die verzocht hebben als klerk bij de rijks telegraaf in aanmerking te komen zijn aange schreven voor het vergelijkend onderzoek te 's Graven- hage tegen 9 dezer. Van „eenige belangstellenden in de Nederlandsche zeevaart en industrie" ontvangen wij eene Mededeeling dat onze vroegere stadgenoot, de heer L. Janse Bz. lid van het Zeeuwsch genootschap der wetenschappen en leeraar aan de kweekschool voor de zeevaart te Amsterdam, eene hoogst belangrijke uitvinding op zeevaartkundig gebied heeft gedaan. Het betreft na melijk een toestel, met behulp waarvan de misleidende en tot zooveel zeerampen aanbeiding gevende invloed van het ijzer aan boord der schepen op de kompassen weggenomen of althans volkomen onschadelijk gemaakt wordt. Het door den heer Janse uitgedachte werktuig wijst namelijk, volgens de ons gezondene mededeeling} „onafhankelijk van den invloed van magnetische en aanverwante krachten der aarde en van het scheeps- ijzer, den waren gezeilden koers van het schip aan en werkt daarenboven op alle plaatsen der aarde met even groote kracht." De inwendige samenstelling van het werktuig wordt vooralsnog geheim gehouden, daar de heer Janse met recht de voordeelen zijner uitvinding voor zich, of voor de Nederlandsche industrieelen, die daartoe met hem in onderhandeling wenschen te treden, wenscht te be houden. Wij vernemen dus alleen dat het toestel be rust op „eene zeer wel bekende natuurkracht" cn dat de belangstellenden, die de werking er van gezien hebben en er wat het uitwendige betreft ook eene be schrijving van geven, overtuigd zijn dat het doel bereikbaar en het werktuig voor het gebruik zeer gemakkelijk en doeltreffend is. Ongetwijfeld zal deze Mededeeling, die ter boekdruk kerij van A. W. Sijthoff gedrukt is, door alle belang stellenden in handel en scheepvaart met ingenomenheid ontvangen worden. Den 27ea dezer had te Amsterdam de eerste verga dering der leden plaats van de afdeeling Amsterdam, van Multapatior's bond. Het reglement werd voor gelezen en zonder wijziging aangenomen. Daarna ging men over tot het benoemen van het definitieve bestuur, en wel voor den tijd van drie jaren. Het voorloopige bestuur, bestaande uit zes leden, werd herkozen en nog zes heeren werden daaraan toegevoegd. Het regle ment zal bij wijze van proefneming werken tot Mei 1876. Dan zal het in een algemeene vergadering voor goed worden vastgesteld of, indien het noodig mocht blijken, gewijzigd. Viermaal in 't jaar wordt er ver gaderd. Ledendie f 2,50 of meer contributie betalen, krijgen de geschriften, die verspreid zullen worden,in eigendom, de overige leden ter lezing. De Staats courant van 31 October en 1 November bevat eene bekendmaking van den minister van finan ciën dat de eerste verzending eener brievenmaal voor Nedorlandseh Indië langs den weg van Napelsen verder met de stoomschepen van de maatschappij „Ne derland", zal plaats hebben op Zondag den 7en Novem ber a. en vervolgens des Zondags om de vier weken, door middel van de op de volgende uren vertrekkende treinente 7.5 's morgens uit Amsterdamte 6.25 's morgens uit Rotterdam en te 6.15 's morgensuit 's Gravenhage. De brievenmaal uit Nederland over Napels naar Batavia kan geacht worden binnen 33 a 34 dagen ter plaatse van bestemming te zullen aankomen. Het enkel port der brievender gedrukte stukken en der mon sters of stalen van koopwaren bedraagta voor gefran keerde brieven 30 centb voor ougefrankeorde brieven 60 centc voor aangsteekende brievenbehalve het sub a vermelde port, bij vooruitbetaling te voldoen, een vast recht van 50 cent; d voor nieuwspapieren en andere gedrukte stukken 7j cent; e voor monsters of stalen van koopwaren 7centf voor aangeteekende drukwerken en moi stersbehalve het sub d en e ver melde porteen vast recht van 50 centg voor ontoe reikend gefrankeerde brievenhet voor ongefrankeerde brieven sub b vermelde port na aftrek van de waarde der gebezigde postzegelsen met aanvulling der breu ken van 5 cent tot het volle bedrag van 5 centh voor ontoereikend gefrankeerde drukwerken en monsters van koopwaren, een port ten bedrage van driemaal de ontbrekende som. De berekening van het enkel port hiervoren ver meld, geschiedt naar den volgenden maatstaf: a voor brieven naar dien van 15 grammen of elk gedeelte van 15 grammenb voor gedrukte stukken en monsters of stalen van koopwaren naar dien van 50 grammenof elk gedeelte van 50 grammen. Naar aanleiding der vernietiging van de verkiezing te Haarlemmermeer wegens begane informaliteiten, schrijft de Zeeuwsche correspondent van het Han delsblad bet volgende „Bij do verkiezing in het district Goes werden bij het bureel te Goes twee bussen uit andere gemeenten overgebracht, die het zegel misten van éen lid van het stem bureel en een waarop het zegel der gemeente ont brak. Erger nog was, dat een der bussen, van eene dorpsgemeente, slechts met een slot gesloten wasdoch altemaal waren het zoovele vergrijpen tegen de kieswet, al is men ook geneigd het kleinigheden te noemen- Als men er aanmerking op maakt, wie er in het rij tuig zit, waarmede eene bus naar de hoofdplaats over gebracht wordt, dan moest het niet onopgemerkt blijven, als de sluiting der bussen niet goed is, iets dat mij voorkomt van vrij wat meer beteekenis te zijn. De commissie heeft in een en ander echter, naar het schijnt, geen bezwaar gevonden en wij kunnen er ons dus op verwachten, dat men het voortaan met al die formali teiten niet zoo nauw behoeft te nemen. „Een zegel, een slot meer of minder, maakt niet uit, naar het schijnt; waarem zal men dan niet de hand lichten met bepalingen, die zeker eigenaardigen last aanbrengen? Alleen veroorloof ik mij de vraag of het

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1875 | | pagina 1