MIDDELBURG F 256. Donderdag 1875. NT. 28 October. BIJ DEZE COURANT BEHOORT EEN BIJ VOEGSEL. Middelburg 27 October. Dit Wad verschijnt dagelijks met uitzondering van den Zondag, den 2eB Paasck- en Pinksterdag en een der Kerstdagen. De prijs per 3/xxx., franco is f 3.5Ö. Ongetwijfeld zal een zucht van verlichting aan het gemoed van menig courantenlezer in Nederland ontsnapt zijn, toen hij vernam dat de negendaagsche strijd in de tweede kamer gisteren avond besloten is door de aanneming van artikel 1 van het. wetsontwerp tot aan leg van staatsspoorwegen. Er scheen zooveel reden te bestaan voor de vrees dat uit de verwerping der in zoo groote menigte voorgestelde amendementen een meerderheid van tegenstemmers voor de geheele wet zou geboren worden, dat men thans, nu hare aanne ming verzekerd schijnt, zich onwillekeurig dankbaar voelt voor hetgeen verkregen wordt, ook al beantwoordt dat in nog zoo geringe mate aan eigen wenscken. Ziehier den inhoud van het zoo vaak besproken artikel, gegrond op de overweging „dat het wenschelijk is, ter voorziening in de behoefte aan uitbreiding van het spoorwegnet, in verband met do bestaande en voorgeno men spoorweglijnenden aanleg van eenige spoorweg verbindingen te verzekeren." „Voor rekening van den staat worden aangelegd spoorwegen van: 1° Zwolle naar Almelo; 2° DordrechtGorinchemTielEist 3° AmersfoortRhenen —Nijmegen 4° ZaanstreekPurmerend—HoornEnkhuizon 5° StavorenIlindeloopenSneekLeeuwarden -6° Nijmegen —Venlo'langs dnv linker Maasoever 7° SchiedamVlaurdingen—MaassluisHoek van Holland 8° Zwaluwe's Hertogenbosch 9° GroningenDelfzijl." Het oorspronkelijk regeeringsontwerp is, slechts met een paar uitzonderingenongewijzigd uit den smelt kroes van het debat te voorschijn gekomen. De lijn n° 3, die voorgesteld was van Amersfoort, bijna rechtuit over Veenendaal en Wageniugen naar Nijmegen bekomt op voorstel van den heer Heidenrijck, eene eenigszins Westelijke bocht, over Rhenen. Voorts is uit de 4e lijn het laatste puntde Ven, zijnde de nieuw te maken haven van Enkhuizen, weggevallen; is bij de 7e lijn daarentegen de doortrek king van Maassluis tot den Hoek van Holland gevoegd en is de lijn n° 8 die van 's Bosch over Oosterhout en Waalwijk naar Breda zou loopen, gewijzigd in meer Noordelijke richting, van 's Herto genbosch naar Zwaluwe. Trachten wij thans ons rekenschap te geven van de aanvullingen door deze wet in ons spoorwegen-net te brengen, dan zien wij in de eerste plaats door de twee lijnen VenloNijmegen en Nijmegen—Amersfoort (door- loopende tot Amsterdam) aan de hoofdstad eene nieuwe verbinding in Zuid-Oostelijlce richting verzekerd met Duitschland. Krachtig in de 2" kamer bestreden, ko men deze twee lijnen ons, wat het internationaal verkeer betreft, van geen overwegend nut voor. Amsterdam bezit reeds op het oogenblik een twee- of drietal verbindingen met het Zuiden of Oostenwaarvan eenlangs Utrecht —'s Bosch—Eindhoven—Venlo, met de nieuwe gepro jecteerde lijnen nabij evenwijdig loopt en den afstand niet bijzonder veel verkorten zal. De minister noemde ech ter zijne twee lijnen de „hartaderen" van het wetsont werp en de kamer heeft dus waarschijnlijk in het na tionaal belang, in de doorsnijding dezer tot dusverre van spoorwegen verstoken streken des lands, red nen gevondendie tegenover het internationaal „wcelde-arti- kel" (gelijk de lijn in de kamer genoemd werd) op konden wegen: Als eene andere „stamlijn" mag beschouwd worden de spoorweg, die van Dordrecht uitgaande, over Go- rinchem en Tiel, te Eist op de lijn van Arnhem naar Nijmegen zal uitkomenen op die manier de rijkste en meest bevolkte streken in het hart des lands met het spoorwegverkeer vercenigen. Deze lijn, sedert lang van verschillende zijden verlangd en aanbevolen heeft in de kamer geen noemenswaardigen tegenstand ontmoet. De noordelijke provinciën Rebben niet zooveel ver kregen als zij wenschten. F Mfzijl wordt door eene korte lijn met Groningen verbolden. Van Leeuwarden zal eene lijn ever Sneek naa'iV Hinrlelopen en Stavoren loopendoch voor de verbinding van laatstgenoemde plaats in bijna rechte lijn ovf-V Heerenveen met Gro ningen was in de tweede kamer geen meerderheiden zelfs onder de Friesche afgevaardigden geen eenstem migheid te verkrijgen. Ongetwijfeld behoort echter deze lijn nog tot de spoorwegen der toekomst. Tegenover Stavoren komt de ijzeren baan eenige viller mor/es du Zuiderzee uit haar doodslaap wekken. Enkhuizen, Hoorn, Purmerend sluiten nabij Zaandam zich aan op den spoorweg, die naar Amsterdam ter eene en naar den Helder ter andere zijde voert. Tus- schen Stavoren en Enkhuizen zal de gemeenschap met stoombooten onderhouden worden, zoolang totdat de drooggemaakte Zuiderzee za' toelaten op spoediger en gemakkelijker wijze de twee afgescheurde deelen van het oude West-Friesland met elkander weder te ver eenigen Voegen wij hier nog bij do'lijnen Zwolle—Almelo en Zwaluwe's Boschbeide bestemd om twee gescheiden spoor wegtakken met elkander 'in verband te brengen, eerstgenoemde vooral voor het internationaal verkeer (langs de Hanoverschc en Westfaalsche lijnen) van belang, dan blijft alleen nog over de lijn Rotterdam Maassluis, ondanks den tegenstand des ministers uitge breid tot den Hoek van Holland. Over die laatste lijn durven wij niet veel te zeggen, daar ieder woord, als uit localen naijver voortspruitende, ons in kwaden zin kan wordcuPuCgerekend. Do spoor weg naar den Hoek zal leiden tot het graven van bas sins en havenwerkendit is in de kamer erkend en slechts nog eene quaestie van tijd en geld. Laat ons dan hopen dat, indien deze nieuwe mededinger voor Vlissingen, met nieuwe millioenen in het leven zal zijn geroepen, de voordeelen daardoor aan den staat bezorgd voldoende zullen zijn om ook de schatten, voor Vlis singen besteed, eenige winst te doen afwerpen. Wij voor ons zijn echter zoo vrij, met een zucht, het besluit tot den aanleg van den spoorweg RotterdamHoek van Holland te schrijven onder het hoofd „Slechte Speculatiën", welke de staat der Nederlanden zich ver oorlooft. En Zeeland? Het heeft met al deze dingen niets te maken. Toen de noodzakelijkheid om Schouwen Duiveland en het land van Tholen met den vasten wal te verbinden ter sprake kwam, vond de minister Heems kerk al zijne welsprekendheid om het nadeelige te schilderen dezer concurrentie voor Vlissingen. Omdat het eindpunt der lijn aan zee zou liggen, moeten de tusschenliggende gemeenten, met hare 40,000 inwoners eu vruchtbare akkergronden, dus van spoorweg gemeenschap verstoken blijven! Ja de minister nam zelfs, bij het bestrijden van eene lijn Bergen op-Zoom— Brouwershaven, het wapen der ironie te baat. Indien naar SchouwenDuiveland, gelijk een Zeenwsch afge vaardigde had medegedeeld, jaarlijks 40,000 passagiers met stoombooten worden overgevoerd, hoe kan men dan nog over afzondering klagen Alsof die 40,000 reizigers niet beter en voordeeliger hunne zaken zouden doenindien zij van de moeilijke en omslachtige reis over het water ontslagen waren, en alsof hun getal zich niet verdubbelen en verdriedubbelen zou, indien de gelegenheid om te reizen hun gemakkelijker werd gemaakt Ook aan de kleine en zeker weinig kostbare lijn van Breskcns naar Jde Belgische grenzen viel zoo weinig te denken, dat de Zeeuwsche afgevaardigden het zelfs niet raadzaam vohden haar voor te stellen. Het voorstel Kappeijne, tot hetwelk ook de heer Tak van Poortvliet heeft medegewerktis het laatste blijk van belangstelling dat aan deze afgelegene streek, wat spoorweg gemeenschap betreft, van Nederland is te beurt gevallen. Ook hier moet dus aan de toekomst, door eigen krachtsinspanning ondersteund, de voorziening worden overgelaten in behoeften, welke door niemand geloo- ehend kunnen worden. Het terugnemen van het door den heer van Wasse- naer Catwijk voorgestelde amendement om op de Zeeuwsche lijn, van Boxtel af, dubbel spoor te leggen, eon amendement dat trouwens, indien wij ons niet vergissen, overbodig was daar de gewensehte dubbele baan. ook zonder uitdrukkelijk voorschrift in deze wet, in het leven geroepen kan worden, heeft aan het aangenomen wetsartikel het laatste spoor van recht- streeksch belang voor onze provincie ontnomen. Niettemin verheugen wij er ons in dat tot de zoo dringend noodzakelijke aanvulling van het Nederlandseh spoorwegennet eindelijk de eerste, onvermijdelijke stap gedaan is. Het minsterie-Heemskerk, door het initiatief van liberale kamerleden tot handelen gedreven, door de liberale kamer-meerderheid ondersteund, heeft reden om in dezen uitslag het bewijs te zien dat zelfs een ministerie der minderheid, indien het aan welbegrepen landsbelangen zijne krachten wijdt, de gelegenheid tot nuttige werkzaamheid kan vinden. In de Staats-courant van heden wordt door den mi nister van binnenlandsche zaken ter kennis van belang hebbenden gebracht dat van 1 November tot 31 Maart a. aan de bocht te Kleverskerke op den oostelijken wal van het kanaal door Walcheren, in het verlengde van de as van het kanaal, van zonsondergang tot zonsopgang een wit licht zal branden, dienende tot geleidelicht. In de gisteren avond gehouden vergadering van het hoofdbestuur en de commissarissen der Coöperatieve ereöietvereeniging en spaarbank alhier is' o. a. besloten, dat het eerste jaar als hoofdbestuurders zul len aftreden de heeren Verheij en Landré, eu het tweede jaar de heeren Fokker en Lasonder, omdat het wenschelijk is dat zij die meer speciaal met de boekhouding zijn belast het langst aanblijven. Als commissarissen zullen het eerste jaar aftreden de heeren Adriaanssen en Goorhet tweede jaar de heeren van Karssen en Kuiler, het derde jaar de heeren Krijger eu van Velthoven. Voorts is besloten, daar alles voor de administratie gereed isMaandag den len November a. de werkzaamheden te openen door des avonds te 8 uren eene eerste zitting te houden voor de ontvangst van contributies, spaargelden enz. Het opmaken van een plan, bestek en begrooting voor de herstelling der kerk te Brouwershaven is opgedr igen aan den beer E. Margnj architect te Rot terdam onder toezicht van den bekenden bouwkundige P. I. H. Cuijpers te Amsterdam, van wien eerstgenoemde een gewezen kweekcling is. Den 30en dezer vertrekt naar Batavia uit Nieuwe- diep het stoomschip Prins Hendrik met welken bodem ook over Padang brieven kunnen worden verzonden naar Atehin. Benoemingen en besluiten. rechterlijke macht. Benoemd tot substituut-griffier bij de airondissements rechtbank te Winschoten m'. A. H. Roessinghadvocaat aldaaren tot griffier bij het kantongerecht te Zuidhorn mr. A. W. baron van Im- hoff, thans griffier bij het kantongerecht te Oldeber- koop. belastingen. Benoemd tot ontvanger der directe be lastingen en accijnsen te Buitenpost c. a. J. P. Oostingh thans ontvanger 'derzelfde middelen te Rijp c. a. marine. Benoemd tot officier van gezondheid 2° klasse bij de zeemacht dr. H. de Cock, arts, met in gang van 1 November a. leger. Bepaald dat de kapiteins F. baron van Aers- sen Boijeren van VosholJ. L. Lo Bron de Vexela en W. J. Scheltushenevens de le luitenants G. van Tienhoven en F. A. Egterallen van het wapen der infanterie en gedetacheerd geweest bij liet leger in Nederlandseh-Indiëbij hunne wederindeeling bij bet

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1875 | | pagina 1