t a t e n-Ci e ii e r a a I. BU l"T EN "LA ND. Algemeen Overzicht. Kerknieuws* De heer P. C. van der Horstpredikaat bij de Ned. Hervormde gemeente te Gorinchem, heeft bedankt voor het beroep naar Goes. Marine en leger. Benoemd bij het personeel van den geneeskundigen dienst der landmacht in Neêrlandsch Indië tot officier van gezondheid 2e klasse de heer L. E. P. Vincent, civiel geneeskundige te Kopenhagen. Door den minister van oorlog is bepaald, dat er gedurende de wintermaanden geene pensioenen aan onderofficieren en manschappen zullen verleend worden, dan alleen aan hen die behoorlijk het verlangen te kennen gegeven, om niettegenstaande het gure jaar getijde op pensioen te worden gesteld. De overigen zullen bij het korps verblijven of met verlof met behoud van soldij worden gezonden. Gemengde berichten. Een geval van bigamie is dezer dagen uitgelekt en ter kennis van den officier van justitie te Tiel gebracht. Zeker boekbinder U, leefde gescheiden van zijn vrouw doch huwde, vóór eenige jaren, ten tweeden male, met een meisje dat hem natuurlijk ongehuwd waande. Een knecht, onlangs door U ontslagen, was in het geheim en deed nuwaarschijnlijk als wraakneming, aangifte aan de justitie. De heer S. A. de Wit, sigarenhandelaar te 's Hage, dezer dagen aldaar overleden, heeft bij zijn testament aan al zijne winkelbedienden en werklieden legaten vermaakt, opklimmende van f 100 tot 2000 Door de directie der Nieuwe Rotterdamsche cou rant werd gisteren den heer F. Burclcsen een geschenk aangebodenbij gelegenheid van het feest zijne 25jarige nauwgezette ambtsvervulling als chef der expeditie bij de administratie van genoemd dagblad. Verkooplugen en aanbestedingen. Ter provinciale griffie van Zeeland liggen ter lezing de voorwaarden waarop door het departement van marine op den 9™ November a. zal worden aanbesteed het maken en opstellen van twee ijzeren lichtopstanden op het duin bij de monding van het Noordzeekanaal in Noord-Holland. Thermometers tand. 22 Oct. 'sav. llu. 55gr. 23 'smorg.7u.50gr.'smidd.lu.55gr.'sav.6u.52gr. TWEEDE KAMER. Zitting van "Vrijdag 22 October. {Nader verslag Bij de voortgezette discussie over art. 1 der spoor wegwet kwam nu in behandeling de lijn Nijmegen Yenlolangs den linker-Maasoevermet het amende ment om deze lijn te doen vervallen, door den heer Bastert voorgedragen, in het algemeen belang, als een complement van het voorstel-Gratama (te voren het amendement Corver Hooft). Als argument voerde de heer Bastert o. a. aan dat de dichtheid der bevolking geen reden voor deze lijn kon zijndaar zij door de Mookerheide loopt; daarbij loopt zij paralel met twee spoorwegen en met een waterwegzoodat hij geen vrijheid vond om, voor dezen korteren weg van Gro ningen naar Maastrichtzoo groote kosten te maken. De heeren van Baar, van den HeuvelHaffmans, de Bieberstein, Arnoldts en Lambrechts Jy aeu het amendement; de eerste, onder aanvoeging dat de lijn ook in het voorstel-Kappeyne als boven ^lle bedenking noodig was opgenomenomdat zij een verbinding zou geven tusschen noord en zuidde andere voorstanders onder aanvoering dat de lijn door welvarende en dicht bevolkte streken zou loopen. De heer Haffmans merkte daarbij op dat 't was alsof de heer Bastertniet te vreden met zelf een lijn te krijgen, nu nog aan anderen de hunne misgunde, terwij! de heer de Bieberstein aantoonde dat de lijn de kortste verbinding met Parijs is en de heer Arnoldts betoogde dat zij het traject Nijmegen's Bosch met 85 kilometers verkorten zou. De heeren Stieltjes en van Kerkwijk hadden echter bezwaren tegen de lijnmet het oog op den brug genbouw, de laatste daarbij een goedkooper plan aan de hand gevende, daar hij het kostbare plan voor deze onbekookte en ongerijmde lijn zou moeten verwerpen. De minister liet weder tie quaestie der richting, waaromtrent speciaal de heer van Baar eenige opmer kingen had in 't midden gebracht, terzijde tot bij de onteigeningswetten, daar de regeering ook nu alleen de eindpunten aangaf, ditmaal bij uitzondering met ver melding van den te kiezen Maasoever. Eveneens liet de minister de door den heer van Kerkwijk gebezigde uitdrukkingen ter zijde; hij bestreed alleen het amen dement als onaannemelijkevenals dat van den heer Gratama de wet bedervende en ernaast dien eersten, nu een tweeden schakel uitnemende. Voorts herin nerde de minister aan het groot belang der verbinding van noord en zuid, en wees er tevens ook op dat het traject loopt door een dichtbevolkte streek. Da heeren Bastert en Stieltjes hielden hun bezwaren echter vol, de eerste onder opmerking dat de lijn te minder noodig is nu de Lhein-Eisenbahn een lijn Groes- beekGoch wil aanleggen. De minister antwoordde daarop dat die lijn alleen zal komen als de lijn Nijme genVenlo tot stand komt. Nu volgde de lijn SchiedamVlaardingenMaassluis, later door den minister gewijzigd inRotterdam of SchiedamVlaardingenMaassluis, welke lijn de commissie van rapporteurs wilde uitbreiden „naar den Hoek van Holland", omdat zooals de heer Verheyen te kennen gaf verschillende bezwaren waren gerezen, en omdat men het groote werk niet halverwege onafge daan wilde laten. De heer Nierstrasz bestreed het amendement als ontijdig en alleen ten nutte van het lokaal belang. Door de doortrekking aan te nemen zou men zich nog verbinden tot groote en kostbare havenwerken aan den Hoek van Hollandterwijl de haven van Maasluis voorshands zeer voldoende is, en er tevens een ontwerp tot verbetering van die haven be staat. Ook de heer Teding van Berkhout bestreed het amendement, daar de lijn niet paste in het stelsel der wet, en in geen algemeen erkende behoefte zou voor zien. Zij zou slechts voor ijsgang, dus voor enkele dagen in sommige jaren dienenen groote kosten voor kanalen en bassins medebrengenen hij wilde dus dit lijntje aanhouden, daar het nog niet rijp is, gelijk men vroeger niet dadelijk besloot tot een spoorweg door Holland op zijn smalst. De heer de Casembroot voegde daarbij dat het argument van ijsgang niet opgaat, daar in de laatste 25 jaren voor Maassluis bijna geen ijs was gezien; hetgeen de heer Fabius bestreed, op grond dat ijsgang er dikwijls 2 a 3 dagen oponthoud gaf, er bijvoegende dat z. i. geen groote bassins aan den Hoek noodig waren. Ook de heer Mees gaf te kennen dat er alsnog geen vrees voor die groote werken behoefde te bestaan, waarmede de lieer Stiel tjes geheel instemde, die een lijn tot Maassluis op grond van het door den heer Fabius aangevoerde weggeworpen geld achtte. Ook de heer Mees meende dat een schipeenmaal voor Maassluisgeen spoorweg meer noodig had. De minister verzette zich daarop tegen het amende ment; die doortrekking is thans niet noodig, terwijl men niet buiten de kostbare werken aan den Hoek zóu kunnen, en zoo 3 milioen zou moeten geven voor een bassin, dat onvoldoende zou zijn en zou voeren tot werken, weinig verschillende van die te Ylissingen. En dat alles voor het zeldzame geval van ijsgang, ter wijl bovendien in strenge winters aan den Hoek even zeer als te Maassluis over eenige meters van de strand- lijn ijs voorkomt. Nu achtte de minister de lijn (het amendement) dus ontijdig. Komt de behoefte later op, dan zou men er in kunnen voorzien. Nog merkte de minister aan dat het amendement ten onrechte sprak van „het station" te Rotterdam; dat is later te be slissen. Te dien opzichte verduidelijkte de hoer van Wasse- naer de bedoeling, die was dat te Rotterdam geen ander punt dan het centraalstation kan worden geko zen, daarbij nader in het algemeen belang de lijn verdedigende; waarop de heer Bredius nog opmerkte dat niet bedoeld wordt de lijn dadelijk door te trekken, maar alleen: te verzekeren dat zij een staatslijn zijn zal. Nadat de minister opmerkte dat de lijn te Rotterdam niet anders dan van het gemeenschappelijk station zou kunnen uitgaan, werd het amendement gewijzigd zoo dat het nu alleen spreekt van Rotterdam of Schiedam. De minister drong er ten slotte nogmaals op aan, dat kostbare werken uit het amendement zouden moeten voortvloeien. De lijn BredaOosterhout—Waalwijk's Bosch. De heer van Wassenaer wilteneinde aansluiting met het noorden te erlangen, die lijn omschrijven: Zwa- luwe's Bosch. De heeren Verheijen en Borret wen- schen een kleine ombuiging langs Geertruidenberg of Raamsdonk, waardoor veel meer partij is te trekken van deze lijn, benevens, wegens liet groote jbelang daarvan, aansluiting van Geertruidenberg aan Zwaluwe. Morgen te 11 uren voortzetting van deze lijn. Op voorstel van den voorzitter toch werd daartoe beslo ten daar een tweede sectieonderzoek der Indische begrooting is noodig gekeurdde werkzaamheden uiter lijk den 9en November moeten worden hervat, en het reces dus zoodra mogelijk moet aanvangen met 38 tegen 33 stemmen; nadat een motie van den heer Viruly, tot sluiting van het aangevangen debat over deze regeling van werkzaamheden, zonder stemming was aangenomen. Maandag komen o. a. in behande ling: de intrekking der bepaling dat wegens ziekte ontslagen rechterlijke ambtenaren hun volle wedde be houden, de wijziging der consulaire wet, de begrooting voor den aanvoer van vrije arbeiders in Suriname, en de West-Indische rekeningen. Zitting van Zaterdag 23 October- {per telegraaf) Langdurige beraadslagingen werden gevoerd over de lijn Breda—Oosterhout—Waalwijk—'s Hertogenbosch. De minister van binnenlandsche zaken bestreed de ver schillende amendementen, doch noemde het amendement- Harinxma om die lijn te doen vervallen even doodend voor de wet als liet ge ijksoortige amendement Gra tama ten opzichte der lijn Amersfoort—Nijmegen en het amendement-Bastert betreffende de lijn Nijmegen Venlo. Gemeenteraad van Vlissingen. Buitengewone zitting van heden 23 October. Voorzitter de heer Winkelman. Afwezig de heeren J. G. Hector en de Groof. De resumtie der notulen van het verhandelde in de vorige zitting wordt aangehouden. De voorzitter deelt mede, dat van den heer J. G. Hector bericht is ingekomen, dat hij als gepensioneerd ambtenaar der marine heden naar Middelburg moet, zoodat hij deze vergadering niet kan bijwonen. Deze mededeeling wordt voor kennisgeving aangenomen. Blijkens mededeeling van den voorzitter is deze buitengewone zitting hoofdzakelijk belegd tot vaststel ling van het gewijzigd tarief van het bruggeld te Vlissingen. Op voorstel van burgemeester en wethou ders wordt besloten bedoeld tarief te wijzigen als volgt in plaats van 150 ton (dat gelijk is aan 332,1 Mte stellen 330 M:' en in plaats van 100 ton (dat gelijk is aan 221,4 M3) te stellen 220 ton; en voorts om voor de' binnenschepen het woord „ton" te veranderen in „M"'. Nog wordt besloten uit art. 1 der verordening op de invordering van het bruggeld weg te laten de zinsnede „Wat de zeeschepen betreft naar den zeeton en wat de binnenschepen aangaat naar den patentton." De voorzitter stelt voor, burgemeester en wethouders te machtigen tot verkoop van den schoorsteen der gas fabriek, die verwijderd moet worden, en wel onder beding dat de schoorsteen gelijk met den beganen grond worde afgebroken, en dat de materialen voor den kooper zijn met uitzondering van de vuurvaste steenen, die zich daarin bevinden en die het eigendom der fabriek blijven. Dit voorstel wordt zonder hoofdelijke stemming aan genomen. Ten slotte deelt de voorzitter mede, dat burgemees ter en wethouders van het rijk ontvangeu hebben een mandaat ten bedrage van 11,275als vergoeding voor het beheer en onderhoud van de van het rijk overgenomen staatswegen. Op zijn voorstel wordt besloten burgemeester en wethouders te machtigen genoemde som te beleggen in inschrijvingen op het grootboek der nationale werke lijke schuld. Verder niets meer aan de orde zijnde, sluit de voor zitter de vergadering. Nadere berichten van den Engelschen gezant bij het hof van China, den heer Wademelden bijzonderheden omtrent de concessies door de regeering van laatstge noemd land gedaan. Zij heeft nl. beloofd een speciaal gezantschap naar Engeland te zenden met brieven van verontschuldiging voor de beleediging Engeland in Yunnan aangedaan, en een vrijgeleide naar en over de grenzen te zullen verleenen aan de commissarissen be last met de enquête in Yunnan. Daarenboven is den 28en September een decreet open baar gemaaktwaarbij aan het ministerie van buiten- landsche zaken is opgedragen om met de andere depar tementen van openbaar bestuur te onderhandelen over de quaestie der persoonlijke aanraking met de vertegen woordigers der vreemde mogendheden tePéking. Ein delijk zijn nog maatregelen genomen tot het samenstellen van een volledig rapport over de belastingen waaraan de buitenlandsche handel is onderworpen. De heer Wade, die thans nog te Shangaï vertoeft, zal naar Peking terugkeeren, na de heeren Grosvenor en Barber als commissarissen naar Yunnan te hebben gezonden, terwijl de Chineesche regeering nog heeft beloofdna afloop der euquète een bekwaam ambtenaar te zullen benoemen om met een Engelsch ambtenaar te onderhandelen over de regeling van den handel tusschen China on Birma. Omtrent de Chineesche quaestie geheel gerust gesteld, houden de financieele maatregelen der Porte de gemoe deren in Engeland, bijna uitsluitend bezig. Eergisteren is in eene vergadering van aandeelhouders in de Turk. sche leeningen van 1854, 1858 en 1871 een comité benoemd om met de heeren Dent en Palmer mede te werken in de onderhandeling tusschen de regeering van Engeland en die van Turkije. De vergadering nam eene resolutie aan strekkende om de onschendbaar heid te constateeren van de bepalingen op de schuld brieven uitgedruktdat de Egyptische schatting en andere inkomsten daarvoor speciaal verbonden zijn en dat zij ieder half jaar moeten worden uitgekeerd. Te vens hebbben de aandeelhouders zich bereid verklaard om ieder voorstel, dat Turkije mocht willen doen, in overweging te nemen. De onaangename positie waarin de aandeelhouders verkeeren schijnt in andere kringen weinig sym pathie te vinden. Het is bespottelijk, zegt Daily News, dat liedendie tegen 15 en 20 percent geld hebben geleendals hun schuldenaar niet in staat is zijne ver plichtingen na te komen, de hulp van hun meer voor zichtige medeburgers willen inroepenom de oude voor deden weder te herwinnen. De houders van Turksche fondsen hebben gespeculeerd; zij hebben verloren; zij hadden dit kunnen verwachtenen hun eigen land moet hun daarom niets geven. Ongetwijfeld lag in dehooge rente der Turksche fondsen eene waarschuwing tegen de insoliditeit, en wie zich aan dergelijke fondsen

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1875 | | pagina 2