t a t e n-Ci e ii e r a a I.
BU l"T EN "LA ND.
Algemeen Overzicht.
Kerknieuws*
De heer P. C. van der Horstpredikaat bij de
Ned. Hervormde gemeente te Gorinchem, heeft bedankt
voor het beroep naar Goes.
Marine en leger.
Benoemd bij het personeel van den geneeskundigen
dienst der landmacht in Neêrlandsch Indië tot officier
van gezondheid 2e klasse de heer L. E. P. Vincent,
civiel geneeskundige te Kopenhagen.
Door den minister van oorlog is bepaald, dat er
gedurende de wintermaanden geene pensioenen aan
onderofficieren en manschappen zullen verleend worden,
dan alleen aan hen die behoorlijk het verlangen te
kennen gegeven, om niettegenstaande het gure jaar
getijde op pensioen te worden gesteld. De overigen
zullen bij het korps verblijven of met verlof met behoud
van soldij worden gezonden.
Gemengde berichten.
Een geval van bigamie is dezer dagen uitgelekt
en ter kennis van den officier van justitie te Tiel
gebracht.
Zeker boekbinder U, leefde gescheiden van zijn vrouw
doch huwde, vóór eenige jaren, ten tweeden male, met
een meisje dat hem natuurlijk ongehuwd waande.
Een knecht, onlangs door U ontslagen, was in het geheim
en deed nuwaarschijnlijk als wraakneming, aangifte
aan de justitie.
De heer S. A. de Wit, sigarenhandelaar te 's Hage,
dezer dagen aldaar overleden, heeft bij zijn testament
aan al zijne winkelbedienden en werklieden legaten
vermaakt, opklimmende van f 100 tot 2000
Door de directie der Nieuwe Rotterdamsche cou
rant werd gisteren den heer F. Burclcsen een geschenk
aangebodenbij gelegenheid van het feest zijne 25jarige
nauwgezette ambtsvervulling als chef der expeditie
bij de administratie van genoemd dagblad.
Verkooplugen en aanbestedingen.
Ter provinciale griffie van Zeeland liggen ter lezing
de voorwaarden waarop door het departement van
marine op den 9™ November a. zal worden aanbesteed
het maken en opstellen van twee ijzeren lichtopstanden
op het duin bij de monding van het Noordzeekanaal
in Noord-Holland.
Thermometers tand.
22 Oct. 'sav. llu. 55gr.
23 'smorg.7u.50gr.'smidd.lu.55gr.'sav.6u.52gr.
TWEEDE KAMER.
Zitting van "Vrijdag 22 October.
{Nader verslag
Bij de voortgezette discussie over art. 1 der spoor
wegwet kwam nu in behandeling de lijn Nijmegen
Yenlolangs den linker-Maasoevermet het amende
ment om deze lijn te doen vervallen, door den heer
Bastert voorgedragen, in het algemeen belang, als een
complement van het voorstel-Gratama (te voren het
amendement Corver Hooft). Als argument voerde de
heer Bastert o. a. aan dat de dichtheid der bevolking
geen reden voor deze lijn kon zijndaar zij door de
Mookerheide loopt; daarbij loopt zij paralel met twee
spoorwegen en met een waterwegzoodat hij geen
vrijheid vond om, voor dezen korteren weg van Gro
ningen naar Maastrichtzoo groote kosten te maken.
De heeren van Baar, van den HeuvelHaffmans, de
Bieberstein, Arnoldts en Lambrechts Jy aeu het
amendement; de eerste, onder aanvoeging dat de lijn
ook in het voorstel-Kappeyne als boven ^lle bedenking
noodig was opgenomenomdat zij een verbinding zou
geven tusschen noord en zuidde andere voorstanders
onder aanvoering dat de lijn door welvarende en dicht
bevolkte streken zou loopen. De heer Haffmans merkte
daarbij op dat 't was alsof de heer Bastertniet te
vreden met zelf een lijn te krijgen, nu nog aan anderen
de hunne misgunde, terwij! de heer de Bieberstein
aantoonde dat de lijn de kortste verbinding met Parijs
is en de heer Arnoldts betoogde dat zij het traject
Nijmegen's Bosch met 85 kilometers verkorten zou.
De heeren Stieltjes en van Kerkwijk hadden echter
bezwaren tegen de lijnmet het oog op den brug
genbouw, de laatste daarbij een goedkooper plan aan
de hand gevende, daar hij het kostbare plan voor deze
onbekookte en ongerijmde lijn zou moeten verwerpen.
De minister liet weder tie quaestie der richting,
waaromtrent speciaal de heer van Baar eenige opmer
kingen had in 't midden gebracht, terzijde tot bij de
onteigeningswetten, daar de regeering ook nu alleen de
eindpunten aangaf, ditmaal bij uitzondering met ver
melding van den te kiezen Maasoever. Eveneens liet
de minister de door den heer van Kerkwijk gebezigde
uitdrukkingen ter zijde; hij bestreed alleen het amen
dement als onaannemelijkevenals dat van den heer
Gratama de wet bedervende en ernaast dien eersten,
nu een tweeden schakel uitnemende. Voorts herin
nerde de minister aan het groot belang der verbinding
van noord en zuid, en wees er tevens ook op dat het
traject loopt door een dichtbevolkte streek.
Da heeren Bastert en Stieltjes hielden hun bezwaren
echter vol, de eerste onder opmerking dat de lijn te
minder noodig is nu de Lhein-Eisenbahn een lijn Groes-
beekGoch wil aanleggen. De minister antwoordde
daarop dat die lijn alleen zal komen als de lijn Nijme
genVenlo tot stand komt.
Nu volgde de lijn SchiedamVlaardingenMaassluis,
later door den minister gewijzigd inRotterdam of
SchiedamVlaardingenMaassluis, welke lijn de
commissie van rapporteurs wilde uitbreiden „naar den
Hoek van Holland", omdat zooals de heer Verheyen
te kennen gaf verschillende bezwaren waren gerezen,
en omdat men het groote werk niet halverwege onafge
daan wilde laten.
De heer Nierstrasz bestreed het amendement als
ontijdig en alleen ten nutte van het lokaal belang.
Door de doortrekking aan te nemen zou men zich
nog verbinden tot groote en kostbare havenwerken
aan den Hoek van Hollandterwijl de haven
van Maasluis voorshands zeer voldoende is, en er
tevens een ontwerp tot verbetering van die haven be
staat.
Ook de heer Teding van Berkhout bestreed het
amendement, daar de lijn niet paste in het stelsel der
wet, en in geen algemeen erkende behoefte zou voor
zien. Zij zou slechts voor ijsgang, dus voor enkele
dagen in sommige jaren dienenen groote kosten voor
kanalen en bassins medebrengenen hij wilde dus dit
lijntje aanhouden, daar het nog niet rijp is, gelijk
men vroeger niet dadelijk besloot tot een spoorweg
door Holland op zijn smalst. De heer de Casembroot
voegde daarbij dat het argument van ijsgang niet
opgaat, daar in de laatste 25 jaren voor Maassluis
bijna geen ijs was gezien; hetgeen de heer Fabius
bestreed, op grond dat ijsgang er dikwijls 2 a 3 dagen
oponthoud gaf, er bijvoegende dat z. i. geen groote
bassins aan den Hoek noodig waren. Ook de heer Mees
gaf te kennen dat er alsnog geen vrees voor die groote
werken behoefde te bestaan, waarmede de lieer Stiel
tjes geheel instemde, die een lijn tot Maassluis op
grond van het door den heer Fabius aangevoerde
weggeworpen geld achtte. Ook de heer Mees meende
dat een schipeenmaal voor Maassluisgeen spoorweg
meer noodig had.
De minister verzette zich daarop tegen het amende
ment; die doortrekking is thans niet noodig, terwijl
men niet buiten de kostbare werken aan den Hoek zóu
kunnen, en zoo 3 milioen zou moeten geven voor een
bassin, dat onvoldoende zou zijn en zou voeren tot
werken, weinig verschillende van die te Ylissingen.
En dat alles voor het zeldzame geval van ijsgang, ter
wijl bovendien in strenge winters aan den Hoek even
zeer als te Maassluis over eenige meters van de strand-
lijn ijs voorkomt. Nu achtte de minister de lijn (het
amendement) dus ontijdig. Komt de behoefte later op,
dan zou men er in kunnen voorzien. Nog merkte de
minister aan dat het amendement ten onrechte sprak
van „het station" te Rotterdam; dat is later te be
slissen.
Te dien opzichte verduidelijkte de hoer van Wasse-
naer de bedoeling, die was dat te Rotterdam geen
ander punt dan het centraalstation kan worden geko
zen, daarbij nader in het algemeen belang de lijn
verdedigende; waarop de heer Bredius nog opmerkte
dat niet bedoeld wordt de lijn dadelijk door te trekken,
maar alleen: te verzekeren dat zij een staatslijn zijn zal.
Nadat de minister opmerkte dat de lijn te Rotterdam
niet anders dan van het gemeenschappelijk station zou
kunnen uitgaan, werd het amendement gewijzigd zoo
dat het nu alleen spreekt van Rotterdam of Schiedam.
De minister drong er ten slotte nogmaals op aan, dat
kostbare werken uit het amendement zouden moeten
voortvloeien.
De lijn BredaOosterhout—Waalwijk's Bosch.
De heer van Wassenaer wilteneinde aansluiting met
het noorden te erlangen, die lijn omschrijven: Zwa-
luwe's Bosch. De heeren Verheijen en Borret wen-
schen een kleine ombuiging langs Geertruidenberg of
Raamsdonk, waardoor veel meer partij is te trekken
van deze lijn, benevens, wegens liet groote jbelang
daarvan, aansluiting van Geertruidenberg aan Zwaluwe.
Morgen te 11 uren voortzetting van deze lijn. Op
voorstel van den voorzitter toch werd daartoe beslo
ten daar een tweede sectieonderzoek der Indische
begrooting is noodig gekeurdde werkzaamheden uiter
lijk den 9en November moeten worden hervat, en het
reces dus zoodra mogelijk moet aanvangen met 38
tegen 33 stemmen; nadat een motie van den heer
Viruly, tot sluiting van het aangevangen debat over
deze regeling van werkzaamheden, zonder stemming
was aangenomen. Maandag komen o. a. in behande
ling: de intrekking der bepaling dat wegens ziekte
ontslagen rechterlijke ambtenaren hun volle wedde be
houden, de wijziging der consulaire wet, de
begrooting voor den aanvoer van vrije arbeiders in
Suriname, en de West-Indische rekeningen.
Zitting van Zaterdag 23 October-
{per telegraaf)
Langdurige beraadslagingen werden gevoerd over de
lijn Breda—Oosterhout—Waalwijk—'s Hertogenbosch.
De minister van binnenlandsche zaken bestreed de ver
schillende amendementen, doch noemde het amendement-
Harinxma om die lijn te doen vervallen even doodend
voor de wet als liet ge ijksoortige amendement Gra
tama ten opzichte der lijn Amersfoort—Nijmegen en
het amendement-Bastert betreffende de lijn Nijmegen
Venlo.
Gemeenteraad van Vlissingen.
Buitengewone zitting van heden 23 October.
Voorzitter de heer Winkelman.
Afwezig de heeren J. G. Hector en de Groof.
De resumtie der notulen van het verhandelde in de
vorige zitting wordt aangehouden.
De voorzitter deelt mede, dat van den heer J. G.
Hector bericht is ingekomen, dat hij als gepensioneerd
ambtenaar der marine heden naar Middelburg moet,
zoodat hij deze vergadering niet kan bijwonen.
Deze mededeeling wordt voor kennisgeving aangenomen.
Blijkens mededeeling van den voorzitter is deze
buitengewone zitting hoofdzakelijk belegd tot vaststel
ling van het gewijzigd tarief van het bruggeld te
Vlissingen. Op voorstel van burgemeester en wethou
ders wordt besloten bedoeld tarief te wijzigen als volgt
in plaats van 150 ton (dat gelijk is aan 332,1 Mte
stellen 330 M:' en in plaats van 100 ton (dat gelijk is
aan 221,4 M3) te stellen 220 ton; en voorts om voor
de' binnenschepen het woord „ton" te veranderen in „M"'.
Nog wordt besloten uit art. 1 der verordening op de
invordering van het bruggeld weg te laten de zinsnede
„Wat de zeeschepen betreft naar den zeeton en wat
de binnenschepen aangaat naar den patentton."
De voorzitter stelt voor, burgemeester en wethouders
te machtigen tot verkoop van den schoorsteen der gas
fabriek, die verwijderd moet worden, en wel onder
beding dat de schoorsteen gelijk met den beganen grond
worde afgebroken, en dat de materialen voor den
kooper zijn met uitzondering van de vuurvaste steenen,
die zich daarin bevinden en die het eigendom der
fabriek blijven.
Dit voorstel wordt zonder hoofdelijke stemming aan
genomen.
Ten slotte deelt de voorzitter mede, dat burgemees
ter en wethouders van het rijk ontvangeu hebben een
mandaat ten bedrage van 11,275als vergoeding
voor het beheer en onderhoud van de van het rijk
overgenomen staatswegen.
Op zijn voorstel wordt besloten burgemeester en
wethouders te machtigen genoemde som te beleggen
in inschrijvingen op het grootboek der nationale werke
lijke schuld.
Verder niets meer aan de orde zijnde, sluit de voor
zitter de vergadering.
Nadere berichten van den Engelschen gezant bij het
hof van China, den heer Wademelden bijzonderheden
omtrent de concessies door de regeering van laatstge
noemd land gedaan. Zij heeft nl. beloofd een speciaal
gezantschap naar Engeland te zenden met brieven van
verontschuldiging voor de beleediging Engeland in
Yunnan aangedaan, en een vrijgeleide naar en over de
grenzen te zullen verleenen aan de commissarissen be
last met de enquête in Yunnan.
Daarenboven is den 28en September een decreet open
baar gemaaktwaarbij aan het ministerie van buiten-
landsche zaken is opgedragen om met de andere depar
tementen van openbaar bestuur te onderhandelen over
de quaestie der persoonlijke aanraking met de vertegen
woordigers der vreemde mogendheden tePéking. Ein
delijk zijn nog maatregelen genomen tot het samenstellen
van een volledig rapport over de belastingen waaraan
de buitenlandsche handel is onderworpen.
De heer Wade, die thans nog te Shangaï vertoeft,
zal naar Peking terugkeeren, na de heeren Grosvenor
en Barber als commissarissen naar Yunnan te hebben
gezonden, terwijl de Chineesche regeering nog heeft
beloofdna afloop der euquète een bekwaam ambtenaar
te zullen benoemen om met een Engelsch ambtenaar te
onderhandelen over de regeling van den handel tusschen
China on Birma.
Omtrent de Chineesche quaestie geheel gerust gesteld,
houden de financieele maatregelen der Porte de gemoe
deren in Engeland, bijna uitsluitend bezig. Eergisteren
is in eene vergadering van aandeelhouders in de Turk.
sche leeningen van 1854, 1858 en 1871 een comité
benoemd om met de heeren Dent en Palmer mede te
werken in de onderhandeling tusschen de regeering
van Engeland en die van Turkije. De vergadering
nam eene resolutie aan strekkende om de onschendbaar
heid te constateeren van de bepalingen op de schuld
brieven uitgedruktdat de Egyptische schatting en
andere inkomsten daarvoor speciaal verbonden zijn en
dat zij ieder half jaar moeten worden uitgekeerd. Te
vens hebbben de aandeelhouders zich bereid verklaard
om ieder voorstel, dat Turkije mocht willen doen, in
overweging te nemen.
De onaangename positie waarin de aandeelhouders
verkeeren schijnt in andere kringen weinig sym
pathie te vinden. Het is bespottelijk, zegt Daily News,
dat liedendie tegen 15 en 20 percent geld hebben
geleendals hun schuldenaar niet in staat is zijne ver
plichtingen na te komen, de hulp van hun meer voor
zichtige medeburgers willen inroepenom de oude voor
deden weder te herwinnen. De houders van Turksche
fondsen hebben gespeculeerd; zij hebben verloren; zij
hadden dit kunnen verwachtenen hun eigen land moet
hun daarom niets geven. Ongetwijfeld lag in dehooge
rente der Turksche fondsen eene waarschuwing tegen
de insoliditeit, en wie zich aan dergelijke fondsen