11DDELBURGSCHE COURANT BIJVOEGSEL Middelburg 9 October. Spoorweg Brouwershaven-Zierikzee-Steenbergen, De spoorwegen, als militaire inrichtingen. VAN DE van Maandag 11 October 1875. N° 241. Schouwen Duiveland8 October. Ofschoon ik mij voorbehoud om, bij hetgeen ik vroe ger reeds over de noodzakelijkheid van dezen spoorweg schreef, later nog een woordje te voegen, deel ik u thans het volgende adres mede, gericht aan de tweede kamer. Het is de vrucht der vergadering van burge meesters der gemeenten op Schouwen-Duiveland en St. Philipsland, gisteren te Zierikzee gehouden. „Geven met verschuldigden eerbied te kennen, de ondergeteekenden, allen inwoners der gemeente (naam der gemeente), provincie Zeeland; „dat zij indertijd bij de indiening van het concept wetsontwerp Kappeijne van de Coppello, omtrent den aanleg van spoorwegen, met de meeste ingenomenheid nota namen van de lijnen ZevenbergenSteenbergen Bergen op Zoom en BrouwershavenZierikzee- Steen bergen, daarin opgenomen. „dat zij met een groot getal medeinwoners der ei landen Schouwen en Duiveland van die belangstelling hebben blijk gegeven, door de opzending aan uwe vergadering van tal van adressenwaarin de motieven neergelegd waren van hun groot verlangen om boven genoemde lijn in het wetsontwerp te zien opgenomen; dat zij echter bij de bekendheid van het door de regeering ingediende wetsontwerp met leedwezen zagen, dat gedachte lijn daarin niet is begrepen; „dat die teleurstelling bij hen dubbel groot is nu de vervuding nabij schijnt der profetie, indertijd door desbevoegden gedaanomtrent den ondergang der mee krapkuituur om zoovele redenen eene levensquaestie voor al de inwoners dezer eilandenwelke [leesdie] door den aard van hun beroep minder of meer direct aan die cultuur zijn verbonden; „dat vooral de landbouwers in deze eilanden daarvan nu reeds de allernadeeligste gevolgen ondervinden, aangezien hunne gronden, voor het grootste gedeelte zoo uitstekend voor de meekrapcultuur geschikt, zich min der voordeelig voor die der granen leenen; „dat zij echter, uithoofde van den zoo geringen prijs der meekrap, zich genoodzaakt zien aan de teelt van andere gewassen waaronder de suikerbiet en ver schillende groenten, te beginnen; „dat evenwel door de eigenaardige ligging der los- en ladingsplaatsen aan den buitenrand der eilanden en het verre transport, dientengevolge aan die laatst genoemde teelt gewichtige bezwaren zijn verbonden, bezwareD die echter geheel zouden verdwijnen, bijal dien deze - eilanden door een spoorbaan werden door sneden, als wanneer de daarbij eventueel te plaatsen tusschenstations dan als zoovele losplaatsen zouden kunnen dienen; „dat in het genoemde geval niet alleen die teelt, maar de landbouw en veeteelt in het algemeen zeer zouden worden gebaat en in staat gesteld tot meerdeie ontwikkeling; eene zaak tot hiertoe door de geïsoleerde ligging dezer eilanden tegengewerktmaar waardoor gedachte spoorweg zou blijken dubbel recht van bestaan te hebben; „dat de wenschelijkheid van de daarstelling [lees: den aanleg] der gedachte lijn nog meer in het oog springtbij de constateering van het feitdat de af gezonderde ligging dezer eilanden vooral ook bemoei lijkt de gemeenschap van hun bewoners met het overig gedeelte van ons land, zoodat het niet zelden gebeurt dat bij ijsgang men zelfs dagen van een geregelden postdienst is verstoken; „dat zij zich eindelijk de vrijheid veroorloven te wijzen op zoovele blijken van energ.e en zucht tot vooruitgang, door de bewoners dezer eilanden periodiek gegeven, waaronder vooral niet te vergeten het nu pas genomen besluit tot oprichting van een stoomgemaal in het eiland Schouwen, en waardoor zij, ook met het oog op de door hen te dragen lasten, met bescheiden heid vermeenen aanspraak te* mogen maken op die voordeelen, waarin zoovele andere streken van ons vaderland zich reeds lang mogen verheugen. „Kedenen, waarom zij zich tot uwé vergadering wenden met de dringende bede, dat aan het vast te stellen wetsontwerp ook nog de lijnen Brouwershaven ZierikzeeSteenbergen enz. worden toegevoegd en alzoo voorzien in eene behoefte, reeds zoolang gevoeld. „'tWelk doende enz." (Handteekeningen.) Van dit adres ligt van heden af gedurende acht dagen een afdruk ter teekening in elke gemeente op Schouwen Duiveland en te St- Philipsland. Ik heb het billijk vertrouwen dat eene opwekking om het te teekenen overbodig is. (Door een spoorweg-ambtenaar). De uitgebreidheid van het spoorwegnet van een land kan tot maatstaf bij de beoordeeling der ontwikkeling van dat land dienenwant met de uitbreiding vaD dat net, nemen bloei cn welvaart toe. Nieuwe handels wegen worden daardoor geopend en aan de industrie mid delen aan de hand gegeven om hare producten wijd en zijd te verspreiden. Zoo zijn de spoorwegen inrichtingen geworden als êr geene andere bestaan èn de koopman die de afleve ring van zijne met den spoorweg medegegeven goederen te gemoet zietèn de zieke, die van verre gekomen isom in de door den spoorweg voor hem ook toegan kelijk geworden badplaats, zijne gezondheid terug te zoeken, èn de Teiziger, die ontspanning zoekt en zich met den spoorweg spoedig daarhenen gebracht zietwaar hij wenscht- te vertoevenzij allen zege nen dat 'nuttige vervoermiddel en denken niet aan de mogelijkheid, hoe dit alles eensklaps kan veranderen. En hoe spoedig kan dat tooneel wisselen! De oorlog wordt verklaard. Nu zijn het geen koopmansgoederen meer die vervoerd wordendonkere mondingen van het geschut staren van de wagens af, geen gezond heid- of uitspanningzoekenden zijn het, die zich thans in de coupés bevindenmaar mannen in den bloei hunner jaren, worden als haringen in de rijtuigen en wagens gepakt, om weldra op het slagveld misschien het leven te laten. Snelonverwachts is het tooneel veranderddat groote werk des vredes is eensklaps een militaire in richting geworden in den vollen' zin des woords en eerst nïikomt de hooge beteekenis van het woord „strategie", waarvan' bij het projecteeren van den weg dikwijls als nevenzaak sprake was, en het gewicht der' mijnkamers die in de pijlers van deze of gene brug werden aangelegd, te voorschijn. Meer dan ooit worden de krachten van deze, den vrede gewijde werken gebruikt tot het vervoer van troepenamunitielevensmiddelen enz.want niet meer het genie van den legeraanvoerderniet meer de moed der soldatenniet meer de volmaaktheid der vuurwa pens brengen alléén de beslissing; de snelheid der handelingen, het spoedig concentreeren van troepen en het voorzien in hare behoeftende juiste afzending en het snel aanbrengen van reservetroepen en munitie enz., waartoe de spoorwegen het meest en het best kunnen medewerken, leggen het meeste gewicht in de schaal. Is het dan niet natuurlijkdat de meeste staten, dit inziende, alles doen wat in hun vermogen isom reeds in tijd van vrede datgene bij deze inrichting in orde te brengendat hun bij het uitbreken van eenen oorlog te pas kan komen? Niemand zal zeker deze vraag ontkennend beantwoorden. Doch hoe is het in ons land gesteld? Bij den aanleg der spoorwegen, is, met het oog op de verdediging van ons land, in dagbladen en brochu res veel over hun nut geschrevendoch over het alge meen is dit krachtige hulpmiddel niet genoeg erkend geworden. Met de erkenning van dat nut evenwel, zou het doel nog niet bereikt zijn. Daarvoor is noodig: eene grondige studie en goede organisatie. Alléén daardoor zal men met vrucht van de spoorwegen kunnen ge bruik maken. Men heeft wel eens beweerd, dat de spoorwegen een even groote verandering in het oorlogvoeren heb ben gebrachtals de uitvinding der achterlaad-vuur- wapens. De wapens worden niet aangeschaft om in de arse nalen opgeborgen en door deskundigen bewaard en in orde gehouden te worden. Men geeft ze den soldaten, zij behooren in de handen der schutters en hun moet gelegenheid gegeven worden ze te leeren kennen. Men heeft eene schietschoolhet leger wordt geoefend in het schijfschietenschutterijen en weerbaarheids korpsen worden aangemoedigd en in de gelegenheid gesteld schietoefeningen te houden; men houdt schiet wedstrijden, in éen woord, men erkent het nut, om den soldaat en allen die eenmaal geroepen kunnen worden om het vaderland te helpen verdedigen, met hun wapen bekend en vertrouwbaar te maken. Maar aan de spoorwegenhet gewichtigste onzer levende strijdkrachten, wordt niet gedacht, om die met het oog op een eventueelen oorlog in dezelfde mate bruikbaar te maken. En toch komt het ons zoo ge- wenscht voor. Een zoo gewichtig bestanddeel onzer strijdkrachten mag niet ongebruikt blijven liggen en het gebruikmaken daarvan in een gegeven oogenblik mag niet aan het toeval worden overgelateu, maar moet naar bepaalde, ten deele in tijd van vrede vast gestelde regels plaats hebben. Nog altijd hoort men zeggen Nederland is een sterk land, onze inundatieliniën zijn zonder weergaen komt het er op aan, dan zijn onze soldaten helden als onze dappere voorvaderen. Men bedenke evenwel, dat om onze inundatieliniën te behoudener verdedigingskrach ten noodig zijn en dat wij daartoe de spoorwegen noo dig hebben, die als geen ander middel geschikt zijn, om onze krachten op die punten te brengen waar zij oogenblikkelijk noodig zijn. Indien wij in een oogenblik van gevaar onze spoor wegen niet als verdedigingsmiddel tijdig weten te ge bruiken, dan zal hunne kracht zich tegen ons keeren en de aanvaller zelf, zal ons daarmede het meeste nadeel toebrengen. Gemengde berichten. De kamer van koophandel te Zutfen heeft een brief gericht tot den directeur-generaal der maatschappij tot exploitatie van staatsspoorwegen, waarbij zij de aan dacht vestigt op de beperkende en voor handelaren dikwerf schadelijke bepalingen, vigeerende aan de stations der staatsspoorwegenomtrent het lossen van goederen in spoorweg-wagons aangevoerd, welke bepaling voor schrijft dat alle goederen binnen 6 uren na aankomst door den geadresseerde moeten zijn gelost. De kamer, meent dat deze voor den handel zeer belemmerende bepaling gemakkelijk zou kunnen worden gewijzigd en neemt de vrijheid dit punt aan de bijzondere overwe ging van den directeur-generaal aan te bevelen. Ook toont de kamer de wenschelijkheid aan om vrij geviger te zijn in het verleenen van toegang op de perrons, ook aan andere personen dan die reizigers le klassen zijn. Een der gevolgen van het wei geren-Van dien toegang is dat handelaren of andere personen die zooals meermalen voorkomt, iemand voor hunne zaken gaarne eenige oogenblikken aan het station zouden willen spreken, daartoe niet in de mogelijkheid zijn. De kamer gelooft dat eenigen vrijgevigheid in dit op zicht geen aanleiding tot wanorde zou behoeven te geven of de controle niet zou belemmeren. Betreffende de veroordeeling van een boerenknecht door het hof van N.-Holland tot 3 maanden celstraf wegens diefstal van 5 koolplanten, ter waarde van een halven cent verneemt men nadere bijzonderheden, die op het vonnis een geheel ander licht werpen. Niet alleen toch is het getal ontvreemde planten Veel grooter, maar ook de beweegredenen voor den diefstal zijn niet dezelfde die opgegeven zijn. Dat voor het toch nog onbeduidend feit eene aanklacht werd ingesteld, is daarop gegrond, dat de betrokken buurman herhaaldelijk en jaren achtereen, bij nacht en door overklimming, is bestolen en op allerlei wijze gekweld. Nu strekte de aanklacht om daaraan een einde te maken. Het paleis van justitie noemt het niettemin be lachelijk dat het provinciaal gerechtshof, geroepen om de zwaarste misdrijven te berichten, van eene zoo on beduidende zaak kennis moet nemen De schuld daar van ligt noch aan den rechter, noch aan het openbaar ministerie, die beide genoodzaakt zijn de wet na te levenmaar aan onze wetgevende onmacht, tengevolge waarvan onze gebrekkige rechterlijke inrichting steeds onveranderd blijft. Bezat het hof de, reeds meermalen verlangde, bevoegdheid om in gevallen als het bedoel de de zaak, na onderzoek in raadkamerte verwijzen naar de rechtbank of zelfs naar het kantongerecht, dan zou althans de nu bestaande ongerijmdheid ver vallen. Te Brussel zijn 18,400 huizen en 880 straten, pleinenstegen enz. Het aantal kroegen, herbergen en andere inrichtingen van dien aard waarin sterke dranken worden verkocht bedraagt 2640, dus heeft men ongeveer 3 van die huizen in iedere straat en op iedere 9 particuliere huizen een drankhuis. Ongeveer dertig Grieken en vrienden van Grieken land willen te Londen een Byron-club oprichten ter herinnering aan alles wat de groote dichter voor Grie kenland heeft gedaan, en die tevens een vereenigings- punt zal wezen voor de Philhellenen te Londen. Volgens bet Bureau Veritas zijn in de maand Augustus verongelukt 47 Engelsche schepen, 9 Fran- sche, 6 Italiaansche3 Nederlandsche2 Duitsche, 2 Noorweegsehe1 Amerikaansch1 Deensch1 Spaansch en 1 Zweedschte zamen 74, en stoombooten 5 Engelsche1 Belgische en 1 Fransche. De vrijheidsboom te Brussel is sedert eenigen tijd doodmaar nog altijd is het visum repertum niet vast gesteld. Het gemeentebestuur heeft een lijkschouwing bevolen om de oorzaken van den dood te constateeren en die opgedragen aan twee van de voornaamste boom kweekers die echter beiden tot een geheel andere con clusie zijn gekomen en wel in dier voege, dat terwijl de een den boom voor goed en wel dood verklaart, de ander beweert dat hij nog wei zou kunnen uitloo- pen. Thans zal het advies van een derden deskundige worden ingewonnen.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1875 | | pagina 5