MIDDELBURGSCHE
COURANT.
F 237.
Woensdag
1875.
6 October.
Middelburg 5 October.
0
Dit blad verschijnt dagelijks met uitzondering van den Zondag, den 2" Paasch- en Pinksterdag en een der Kerstdagen.
De prijs per 3/m., franco is f 3.SO.
De dag van'heden mag, meenen wij, niet voor
bijgaan zonder dat van onze zijde een woord van
gelukwensching gericht wordt tot Z. K. H. prins
Hendrik der Nederlanden, ter viering van wiens
vijf en twintigjarig stadhouderschap in het groother
togdom Luxemburg eene reeks van feesten geopend
wordt.
De ingenomenheid, waarmede deze feesten ge
vierd worden, bewijst welk eene eervolle plaats
prins Hendrik zich in de harten der Luxemburgers
verworven heeft. Voor ons Nederlanders, die den
prins in zijn werken en streven voor de gewich
tigste belangen van ons volk hebben leeren kennen
en waardeerenheeft de toegenegenheid welke
hem daarginds wordt toegedragenniets onverklaar
baars. De prins heeft zich ongetwijfeld ook daar
getoond wat hij hier steeds geweest is, de trouwe
onderdaan zijns koninklijken broeders, de warme en
werkzame vriend des volks, bezield van de meest
verlichte en onbaatzuchtige liefde tot zijn vaderland,
de vorst die, gelijk hij het onlangs bij eene open
bare gelegenheid uitsprak, de roeping der prinsen
in onzen tijd vooral opvat als eene roeping, „om
werkzaam te zijn."
„Hendrik de zeevaarder" is de eeretitel, met
welken de geschiedenis hem, in navolging van een
doorluchtig naamgenoot die voor meer dan vier
eeuwen in Portugal leefde, zal herdenken.
Gelijk dezeis onze prins zijne loopbaan ter zee
begonnengelijk deze heeft hijna onze Oost-
Indische bezittingen door eigen aanschouwing te
hebben leeren kennenmet eigen middelen en krach
ten tot de ontwikkeling dier bezittingen bijgedra
gen. De doorgraving der landengte van Suez was
nauwelijks eene voltooide zaak, of de heldere
blik van prins Hendrik begreep dat de monden
van dat kanaal tot in het hart der Nederlandsche
scheepvaart en nijverheid een nieuw leven moeten
doen stroomen. Kampen noch teleurstellingen konden
hem doen afwijken van zijn voornemen om eene
rechtstreeksche stoomlijn tusschen Nederland en
Java in het leven te roepen, en de stoomvaartmaat
schappij „Nederland" erkent in haar vorstelijken
stichter met dankbaarheid op dit oogenblik de
steunpilaar tevens van haar tegenwoordigen bloei.
Indien nog altijd onze Indische havens niet be
antwoorden aan de eischen, welke haar door dien
nieuwen wereldweg gesteld worden, het is de
schuld niet van prins Hendrikdie reeds voor
jaren tot de Indische regeering een uitgewerkt
plan richtte voor de zoo dringend noodige verbe
tering der reede van Batavia. De door hem ge
stichte handels-inrichtingen te Port-Saïd biedenden
Nederlandschen handel steunpunten aanwaarvan
de waarde misschien eerst jarennadat de prins
het stoutmoedige plan tot hare oprichting opvatte
en uitvoerde, gevoeld zal worden.
De verbinding van het uitmuntende Vlissingsche
zeegat met het Europeesche spoorwegennet was
nauwelijks gelegd of prins Hendrik begreep dat
daar een nieuwe bron van welvaart voor zijn land
geopend was. Dezelfde onvermoeide werkzaamheid,
dezelfde onverdroten volharding, die voor geen
moeilijkheid terugdeinst, welke de maatschappij
„Nederland" ondervonden heeftwerden ook aan
de rechtstreeksche verbinding van Vlissingen met
Engeland ten koste gelegd en zullen haar, wij zijn
er van verzekerd, ook evenmin in het vervolg
ontbreken.
Slechts deze enkele punten uit 's prinsen leven
vol arbeid en toewijding, wenschen wij heden in
herinnering te brengen. Moesten wij het geheelen
veld zijner nuttige bemoeiingen overzien, onze
ruimte zou te kort schieten en ook de aangeboren
eenvoudigheid van den prins, zijn afkeer van allen
ophef, zouden ons bij deze gelegenheid die taak
ontzeggen. Alleen zij het ons veÉHÉL in de feesten,
door welke de Luxemburgerslhec^r den dag vieren
waarop prins Hendrik Z. M den koning gedurende
vijf en twintig jaren in hun midden vertegenwoordigd
heefthet bewijs te zien dat onze Hendrik de Zeevaar
der, ook op een ander terrein dan dat zijner belangrijk
ste werkzaamheid in Nederland, zich in niet min
dere mate heeft verdienstelijk gemaakt en doen
waardeeren. Moge Luxemburg zijn stadhouder,
Nederland zijn prins, onze koning zijn beminden
broeder nog vele jaren behouden!
De spoortreindie gisteren avond te 8 uren 8 minu
ten alhier had moeten aankomenbereikte eerst een
vol uur later, te 9 uren 10 minuten, het station
Middelburg. Deze vertraging kon niet worden toe
geschreven aan eenig gebrek aan de werktuigenaan
eenig beletsel op den weg, of aan eenig ander niet te
voorzien ongemak, daar noch van bet een noch van
het andergedurende de reis van Roosendaal naar hier,
sprake was.
Deze te late aankomst, welke in den laatsten tijd
meermalen heeft plaats gehad, vindt dan ook naar ons
wordt medegedeeld alleen haar oorsprong in de groote
lengte van dezen trein en in de zware belasting der
daartoe behoorende goederenwagens, welke in dezen
tijd des jaars door het vervoer van suikerpenen of an
dere zware producten, meer., dan anders beladen
worden.
Onverschillig of deze mededeeling juist is of niet,
bestaat er, meenen wij reden om de exploitatie maat
schappij in herinnering te brengen dat zij tegenover
ieder reiziger, die zich een plaats biljet koopt, de ver
plichting op zich neemt om hem op het aangekondigde
uur ter plaats zijner bestemming te brengen. Zij mag
zooveel en zulke zware goederenwagens aan een trein
hechten als zij wil, indien zij slechts zorgt dat de
kracht der voortstuwingsmiddelen tot dien last in zoo
danige verhouding blijve, dat het mogelijk worde op
de vastgestelde tijdstippen (althans niet met eene vertra
ging van een vol uur op een zoo klein traject) de verschil
lende stations te bereiken. Ziet zij daartoe geen kans,
verlangt zij een personentrein te behouden dien zij zoo
laat kan doen aankomen als zij verkiest, dan kondige
zij zulks te voren aan. De reiziger die danmisschien
tegen een verlaagden prijs, wat niet meer dan billijk
zou wezen, op zulk een trein plaats neemt, zal weten
dat hij er zich aan blootstelt niet slechts om, overeen
komstig de opgaven die thans in de Reisgidsen ver
meld staan, drie uren te besteden om van Roosendaal
naar Middelburg te rijden, maar zelfs om, zoo de
directie dat goed vindtvier uren of langer langs dien
weg te kruipen.
De herinnering aan deze verplichtingen lijkt ons niet
overbodig dewijl de directie zich wellicht over het
langzaam rijden en het schier oneindig oponthoud op
de verschillende stations zou willen verantwoorden met
deze redeneering„Het doet er immers niet toe; deze
trein correspondeert toch op niets; het is maar een
locaal-trein." In dat geval zonden wij de vrijheid nemen op
te merken dat elke trein correspondeert met de belan
gen en de werkzaamheden van ieder lid van het groote
publiek, tot bevordering van welks belang de exploi
tatie maatschappij geroepen is. Als een enkel voorbeeld
diene de mededeeling dat wij zeiven, door deze ver
traagde aankomst der treinenreeds herhaaldelijk belet
werden onzen geabonneerden te Vlissingen op het gewone
uur het exemplaar hunner courant te doen toekomen.
De daardoor veroorzaakte vertraging is niet slechts on
aangenaammaar zou ons lichtelijk eene niet onbelang
rijke, materieele schade kunnen berokkenen. Uit dit
eene voorbeeld blijkt genoegzaam hoevele belangen door
eene willekeurige verschikking der uren van aankomst,
vooral in onzen tijdnu het spreekwoord „tijd is geld"
meer dan immer eene waarheid is gewordenbenadeeld
kunnen worden.
Wij hopen daarom dat de directie besluiten moge de
afregelen te nemen welke haar in de gelegenheid zullen
sWïn de verplichtingen, die zij tegenover het rei-
zeiApubliek °P zich neemtnaar behooren te vervullen.
Gedeputeerde staten van Zeeland, overwegende dat
het gewoon mond- en klauwzeer zich op onderschei
dene plaatsen in Walcheren onder het rundvee heeft
geopenbaardhebben besloten1° in te trekken, voor
zooveel Walcheren met Nieuw- en St. Joosland en Zuid-
Beveland met Wolfaartsdijk betreftde ontheffing
verleend in punt 1, letter a, van het besluit van den
12en Maart jl. (Provinciaal blad n°. 25)2° de burgemees
ters der gemeenten in die gedeelten der provincie op
merkzaam te maken op de bepalingen van art. 20 van
het reglement, en de burgemeesters der gemeenten, waar
zich de genoemde ziekte heeft geopenbaard of nog
mocht openbaren in het bijzonder aan te bevelen om
streng in acht te nemen het daarin vervatte voorschrift
dat geene vergunning tot vervoer van rundvee wordt
verleend, indien zich in den loop der voorafgegane drie
maanden een geval van besmettelijke ziekte in de ge
meente heeft voorgedaan.
Het Provinciaal blad van Zeeland n°. 85 bevat een
besluit van gedeputeerde staten, waarbij, met intrekking
van het besluit van 24 December 1872, de standplaat
sen en dienstkringen van de provinciale veeartsen
in dit gewest worden aangewezen als volgt:
a voor den provincialen veearts le klasse G. J. W.
Berghuis, de gemeent" Middelburg als standplaats, en
als dienstkring de gemeenten in Walcheren met Nieuw
en St. Joosland;
b voor den provincialen veearts 2e klasse Chr. Mazure,
de gemeente Zierikzee als standplaats, en als diénst-
kring de gemeenten ZierikzeeKerkwerve, Noordgouwe,
Dreischor, Ouwerkerk, Nieuwerkerk, Oosterland en
Bruinisse
c voor den provincialen veearts 3e klasse C. M.
Mazure Cz.de gemeente Brouwershaven als standplaats,
en als dienstkring die gemeentebenevens de gemeenten
Zonnemaire, Serooskerke, Duivendijke, Eikerzee, Elle-
meet, Renesso, Haamstede, Burgh en Noordwelle;
d voor den provincialen veearts 38 klasse P. J.
Vermast, de gemeente Scherpenisse als standplaats, en
als dienstkring de gemeenten in het eiland Tholen en
de gemeents St. Philipsland
e voor den provincialen veearts 3e klasse E. L. van
Mervennee, de gemeente Goes als standplaats, en als
dienstkring de gemeenten Goes, Kloetinge, Kattendijke,
Wemeldinge, Schore, Kapelle en Wolfaartsdijk;
voor den provincialen veearts 3' klasse J. J. F.
Dhont, de gemeente Kruiningen als standplaats, en als
dienstkring de gemeenten Kruiningen, Yerseke, Krab-
bendijke, Rilland, Fort Bath en Waarde;
(j voor den provincialen veearts 2e klasse B. I. Ver
mande, de gemeente Heinkenszand als standplaats, en
als dienstkring die gemeente, benevens de gemeenten
'sHeer Arendskerke, 'sHeer Abtskerke, 's Heerenhoek,
Borsselen, Driewegen, Ellewoutsdijk, Baarland, Hoede-
kenskerke, 's Gravenpolder, Nisse, Oudelande en Ove-
zande
h voor den provincialen veearts 3e klasse G. A.
Blindenbach, de gemeente Kortgene als standplaats, en
als dienstkring de gemeenten in het eiland Noord-
Beveland
i voor den provincialen veearts 26 klasse J. C.
Kegelaerde gemeente Hulst als standplaatsen als
dienstkring de gemeenten HulstClingeGrauw,
Hontenisse, Ossenisse, Hengstdijk, Boschkapelle, St. Jan
steen, Stoppeldijk, Koewacht, Overslag en Zuiddorpe;
k voor den provincialen veearts 3e klasse E. A. L.
Quadekkerde gemeente Neuzen als standplaatsen
;en.
ïal.
=5 a
3»
5#
9#
8J
17
'21
n
2i
21
3f
2|
Of
04
8
8
44
131
44
14
19
164
)2
184
)1
33|
554
134
354
554
5144
76
14
134
734
)1
184
L5A
53
324
10
76
72
19J
344
394
46
374
16
ilver
ugal
scbe
lver
issen
rans.
314;
per
bin-
2.09.
.UIJS.
mge
in