MIDDELBURGSCHE COURANT. F 237. Woensdag 1875. 6 October. Middelburg 5 October. 0 Dit blad verschijnt dagelijks met uitzondering van den Zondag, den 2" Paasch- en Pinksterdag en een der Kerstdagen. De prijs per 3/m., franco is f 3.SO. De dag van'heden mag, meenen wij, niet voor bijgaan zonder dat van onze zijde een woord van gelukwensching gericht wordt tot Z. K. H. prins Hendrik der Nederlanden, ter viering van wiens vijf en twintigjarig stadhouderschap in het groother togdom Luxemburg eene reeks van feesten geopend wordt. De ingenomenheid, waarmede deze feesten ge vierd worden, bewijst welk eene eervolle plaats prins Hendrik zich in de harten der Luxemburgers verworven heeft. Voor ons Nederlanders, die den prins in zijn werken en streven voor de gewich tigste belangen van ons volk hebben leeren kennen en waardeerenheeft de toegenegenheid welke hem daarginds wordt toegedragenniets onverklaar baars. De prins heeft zich ongetwijfeld ook daar getoond wat hij hier steeds geweest is, de trouwe onderdaan zijns koninklijken broeders, de warme en werkzame vriend des volks, bezield van de meest verlichte en onbaatzuchtige liefde tot zijn vaderland, de vorst die, gelijk hij het onlangs bij eene open bare gelegenheid uitsprak, de roeping der prinsen in onzen tijd vooral opvat als eene roeping, „om werkzaam te zijn." „Hendrik de zeevaarder" is de eeretitel, met welken de geschiedenis hem, in navolging van een doorluchtig naamgenoot die voor meer dan vier eeuwen in Portugal leefde, zal herdenken. Gelijk dezeis onze prins zijne loopbaan ter zee begonnengelijk deze heeft hijna onze Oost- Indische bezittingen door eigen aanschouwing te hebben leeren kennenmet eigen middelen en krach ten tot de ontwikkeling dier bezittingen bijgedra gen. De doorgraving der landengte van Suez was nauwelijks eene voltooide zaak, of de heldere blik van prins Hendrik begreep dat de monden van dat kanaal tot in het hart der Nederlandsche scheepvaart en nijverheid een nieuw leven moeten doen stroomen. Kampen noch teleurstellingen konden hem doen afwijken van zijn voornemen om eene rechtstreeksche stoomlijn tusschen Nederland en Java in het leven te roepen, en de stoomvaartmaat schappij „Nederland" erkent in haar vorstelijken stichter met dankbaarheid op dit oogenblik de steunpilaar tevens van haar tegenwoordigen bloei. Indien nog altijd onze Indische havens niet be antwoorden aan de eischen, welke haar door dien nieuwen wereldweg gesteld worden, het is de schuld niet van prins Hendrikdie reeds voor jaren tot de Indische regeering een uitgewerkt plan richtte voor de zoo dringend noodige verbe tering der reede van Batavia. De door hem ge stichte handels-inrichtingen te Port-Saïd biedenden Nederlandschen handel steunpunten aanwaarvan de waarde misschien eerst jarennadat de prins het stoutmoedige plan tot hare oprichting opvatte en uitvoerde, gevoeld zal worden. De verbinding van het uitmuntende Vlissingsche zeegat met het Europeesche spoorwegennet was nauwelijks gelegd of prins Hendrik begreep dat daar een nieuwe bron van welvaart voor zijn land geopend was. Dezelfde onvermoeide werkzaamheid, dezelfde onverdroten volharding, die voor geen moeilijkheid terugdeinst, welke de maatschappij „Nederland" ondervonden heeftwerden ook aan de rechtstreeksche verbinding van Vlissingen met Engeland ten koste gelegd en zullen haar, wij zijn er van verzekerd, ook evenmin in het vervolg ontbreken. Slechts deze enkele punten uit 's prinsen leven vol arbeid en toewijding, wenschen wij heden in herinnering te brengen. Moesten wij het geheelen veld zijner nuttige bemoeiingen overzien, onze ruimte zou te kort schieten en ook de aangeboren eenvoudigheid van den prins, zijn afkeer van allen ophef, zouden ons bij deze gelegenheid die taak ontzeggen. Alleen zij het ons veÉHÉL in de feesten, door welke de Luxemburgerslhec^r den dag vieren waarop prins Hendrik Z. M den koning gedurende vijf en twintig jaren in hun midden vertegenwoordigd heefthet bewijs te zien dat onze Hendrik de Zeevaar der, ook op een ander terrein dan dat zijner belangrijk ste werkzaamheid in Nederland, zich in niet min dere mate heeft verdienstelijk gemaakt en doen waardeeren. Moge Luxemburg zijn stadhouder, Nederland zijn prins, onze koning zijn beminden broeder nog vele jaren behouden! De spoortreindie gisteren avond te 8 uren 8 minu ten alhier had moeten aankomenbereikte eerst een vol uur later, te 9 uren 10 minuten, het station Middelburg. Deze vertraging kon niet worden toe geschreven aan eenig gebrek aan de werktuigenaan eenig beletsel op den weg, of aan eenig ander niet te voorzien ongemak, daar noch van bet een noch van het andergedurende de reis van Roosendaal naar hier, sprake was. Deze te late aankomst, welke in den laatsten tijd meermalen heeft plaats gehad, vindt dan ook naar ons wordt medegedeeld alleen haar oorsprong in de groote lengte van dezen trein en in de zware belasting der daartoe behoorende goederenwagens, welke in dezen tijd des jaars door het vervoer van suikerpenen of an dere zware producten, meer., dan anders beladen worden. Onverschillig of deze mededeeling juist is of niet, bestaat er, meenen wij reden om de exploitatie maat schappij in herinnering te brengen dat zij tegenover ieder reiziger, die zich een plaats biljet koopt, de ver plichting op zich neemt om hem op het aangekondigde uur ter plaats zijner bestemming te brengen. Zij mag zooveel en zulke zware goederenwagens aan een trein hechten als zij wil, indien zij slechts zorgt dat de kracht der voortstuwingsmiddelen tot dien last in zoo danige verhouding blijve, dat het mogelijk worde op de vastgestelde tijdstippen (althans niet met eene vertra ging van een vol uur op een zoo klein traject) de verschil lende stations te bereiken. Ziet zij daartoe geen kans, verlangt zij een personentrein te behouden dien zij zoo laat kan doen aankomen als zij verkiest, dan kondige zij zulks te voren aan. De reiziger die danmisschien tegen een verlaagden prijs, wat niet meer dan billijk zou wezen, op zulk een trein plaats neemt, zal weten dat hij er zich aan blootstelt niet slechts om, overeen komstig de opgaven die thans in de Reisgidsen ver meld staan, drie uren te besteden om van Roosendaal naar Middelburg te rijden, maar zelfs om, zoo de directie dat goed vindtvier uren of langer langs dien weg te kruipen. De herinnering aan deze verplichtingen lijkt ons niet overbodig dewijl de directie zich wellicht over het langzaam rijden en het schier oneindig oponthoud op de verschillende stations zou willen verantwoorden met deze redeneering„Het doet er immers niet toe; deze trein correspondeert toch op niets; het is maar een locaal-trein." In dat geval zonden wij de vrijheid nemen op te merken dat elke trein correspondeert met de belan gen en de werkzaamheden van ieder lid van het groote publiek, tot bevordering van welks belang de exploi tatie maatschappij geroepen is. Als een enkel voorbeeld diene de mededeeling dat wij zeiven, door deze ver traagde aankomst der treinenreeds herhaaldelijk belet werden onzen geabonneerden te Vlissingen op het gewone uur het exemplaar hunner courant te doen toekomen. De daardoor veroorzaakte vertraging is niet slechts on aangenaammaar zou ons lichtelijk eene niet onbelang rijke, materieele schade kunnen berokkenen. Uit dit eene voorbeeld blijkt genoegzaam hoevele belangen door eene willekeurige verschikking der uren van aankomst, vooral in onzen tijdnu het spreekwoord „tijd is geld" meer dan immer eene waarheid is gewordenbenadeeld kunnen worden. Wij hopen daarom dat de directie besluiten moge de afregelen te nemen welke haar in de gelegenheid zullen sWïn de verplichtingen, die zij tegenover het rei- zeiApubliek °P zich neemtnaar behooren te vervullen. Gedeputeerde staten van Zeeland, overwegende dat het gewoon mond- en klauwzeer zich op onderschei dene plaatsen in Walcheren onder het rundvee heeft geopenbaardhebben besloten1° in te trekken, voor zooveel Walcheren met Nieuw- en St. Joosland en Zuid- Beveland met Wolfaartsdijk betreftde ontheffing verleend in punt 1, letter a, van het besluit van den 12en Maart jl. (Provinciaal blad n°. 25)2° de burgemees ters der gemeenten in die gedeelten der provincie op merkzaam te maken op de bepalingen van art. 20 van het reglement, en de burgemeesters der gemeenten, waar zich de genoemde ziekte heeft geopenbaard of nog mocht openbaren in het bijzonder aan te bevelen om streng in acht te nemen het daarin vervatte voorschrift dat geene vergunning tot vervoer van rundvee wordt verleend, indien zich in den loop der voorafgegane drie maanden een geval van besmettelijke ziekte in de ge meente heeft voorgedaan. Het Provinciaal blad van Zeeland n°. 85 bevat een besluit van gedeputeerde staten, waarbij, met intrekking van het besluit van 24 December 1872, de standplaat sen en dienstkringen van de provinciale veeartsen in dit gewest worden aangewezen als volgt: a voor den provincialen veearts le klasse G. J. W. Berghuis, de gemeent" Middelburg als standplaats, en als dienstkring de gemeenten in Walcheren met Nieuw en St. Joosland; b voor den provincialen veearts 2e klasse Chr. Mazure, de gemeente Zierikzee als standplaats, en als diénst- kring de gemeenten ZierikzeeKerkwerve, Noordgouwe, Dreischor, Ouwerkerk, Nieuwerkerk, Oosterland en Bruinisse c voor den provincialen veearts 3e klasse C. M. Mazure Cz.de gemeente Brouwershaven als standplaats, en als dienstkring die gemeentebenevens de gemeenten Zonnemaire, Serooskerke, Duivendijke, Eikerzee, Elle- meet, Renesso, Haamstede, Burgh en Noordwelle; d voor den provincialen veearts 38 klasse P. J. Vermast, de gemeente Scherpenisse als standplaats, en als dienstkring de gemeenten in het eiland Tholen en de gemeents St. Philipsland e voor den provincialen veearts 3e klasse E. L. van Mervennee, de gemeente Goes als standplaats, en als dienstkring de gemeenten Goes, Kloetinge, Kattendijke, Wemeldinge, Schore, Kapelle en Wolfaartsdijk; voor den provincialen veearts 3' klasse J. J. F. Dhont, de gemeente Kruiningen als standplaats, en als dienstkring de gemeenten Kruiningen, Yerseke, Krab- bendijke, Rilland, Fort Bath en Waarde; (j voor den provincialen veearts 2e klasse B. I. Ver mande, de gemeente Heinkenszand als standplaats, en als dienstkring die gemeente, benevens de gemeenten 'sHeer Arendskerke, 'sHeer Abtskerke, 's Heerenhoek, Borsselen, Driewegen, Ellewoutsdijk, Baarland, Hoede- kenskerke, 's Gravenpolder, Nisse, Oudelande en Ove- zande h voor den provincialen veearts 3e klasse G. A. Blindenbach, de gemeente Kortgene als standplaats, en als dienstkring de gemeenten in het eiland Noord- Beveland i voor den provincialen veearts 26 klasse J. C. Kegelaerde gemeente Hulst als standplaatsen als dienstkring de gemeenten HulstClingeGrauw, Hontenisse, Ossenisse, Hengstdijk, Boschkapelle, St. Jan steen, Stoppeldijk, Koewacht, Overslag en Zuiddorpe; k voor den provincialen veearts 3e klasse E. A. L. Quadekkerde gemeente Neuzen als standplaatsen ;en. ïal. =5 a 3» 5# 9# 8J 17 '21 n 2i 21 3f 2| Of 04 8 8 44 131 44 14 19 164 )2 184 )1 33| 554 134 354 554 5144 76 14 134 734 )1 184 L5A 53 324 10 76 72 19J 344 394 46 374 16 ilver ugal scbe lver issen rans. 314; per bin- 2.09. .UIJS. mge in

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1875 | | pagina 1