MIDDELBURGSCHE COURANT. F 210. Zaterdag 1875. 4 September. Middelburg 3 September. Dit blad verschijnt dagelijks met uitzondering van den Zondag, den 2" Paasch- en Pinksterdag en een der Kerstdagen. De prijs per 3/m., franco is f 3.SO. Eerst heden is ons in handen gekomen de nota, door den heer Stieltjes aan de tweede kamer overgelegd over het aanhangig wetsontwerp tot aanleg van staatsspoor wegen. Daar het hier een oordeel geldt door dezen bekwamen deskundige over een zoo gewichtig volks belang uitgesproken, meenen wij onzen lezers geen on dienst te doen met uit die nota een en ander over te nemen. De heer Stieltjes is en blijft tegenstander van aanleg van staatswege. Particuliere aanleg met subsidie van den staat is, naar zijne meening, het eenige middel om op de voordeeligste manier een uitgebreid spoorweg net te bekomen. Slechts waar de aanleg op deze wijze niet mogelijk is of waar het de aansluiting met de groote havens geldtacht hij staatsaanleg verdedigbaar. Wanneer de staat 30 pet. der totale aanlegkosten geeft, het materieel van exploitatie daaronder begrepen, en particulieren brengen de overige 70 pet. bijeen, dan is zulks voor den staat voordeeliger dan eigen aanleg. Hij bekomt dan voor tien millioen 80 a 100 kilometers spoorwegen wat voordeeliger uitkomt dan de winsten, die de staat bij eenig exploitatie-contract, en nog veel minder bij eigen staats-exploitatie kan behalen. Het oordeel over de doelmatigheid der voorgestelde lijnen hangt af van de maatschappijen, die met de exploitatie zullen worden belast. Werd voor gesteld de lijn DordrechtEist b. v. geëxploiteerd door de Rijnspoorweg, of door de Hollandsche spoor wegmaatschappij dan zou het tweeledige doel dier lijn, ontwikkeling dier streek en het vormen eener concur- reerende verbinding van onze groote havens met Noord- Duitschlandnimmer bereikt worden. Komt de exploi tatie daarentegen in handen der exploitatie-maatschappij, dan komt, zeer ten voordeele van het publiek, de geheele lijn SalzbergenArnhem—EistDordrecht en Nijmegen—Dordrecht in éene hand. Bij het ontwerp wordt omtrent de exploitatie der lijnen niets medege deeld, worden zelfs de maatschappijen die exploiteeren zullen, niet genoemd. Intusschen maakte de regeering vroeger de indiening eener spoorwegwet afhankelijk van de wijziging van het contract met de exploitatie-maatschappij. De regee ring beweert nu, ten onrechte volgens den heer Stieltjesdat de aandeelhouders der maatschappij in hunne algemeene vergadering eene voorwaarde ge steld hebbendie voor den staat uit een financieel oogpunt te bezwarend zou zijn. De heer Stieltjes ge looft dat de gestelde voorwaarde: scheiding van het oude en het nieuwe net, het eenige middel was om het gewijzigde contract aanneembaar te maken. „Bij de bijvoeging van een nieuw spoorwegnet aan een oud net ontstaat er voor de exploiteerende maat schappij eene groote onzekerheid. De ondervinding heeft nu geleerd dat het oude net circa 6000 gulden bruto inkomsten per kilometer geeft, en dat die inkom sten jaarlijks met 5 pet. toenemen. Van de nieuwe lijnen kan men alleen gissen, wat ze zullen opbrengen. Het geval is mogelijk, dat er lijnen bij zijn, beter dan de lijnen van het oude net, het kan ook zijn dat er lijnen bij zijn slechter dan die van het oude net. Men weet dus niet met volkomen zekerheid vooruit wat de gevolgen zijn zullenen ofschoon vermoedelijk de scheiding (alle overige voorwaarden onveranderd den kende) voordeelig zou zijn geweest voor de exploitatie maatschappij, zijn er toch ook gevallen mogelijk, waarbij de scheiding der netten in haar nadeel was." Het voorgestelde beginsel van scheiding zou aan de regeering gelegenheid gegeven hebben om voor het oude en het nieuwe net verschillende voorwaarden te stellen, die naar de meening van den heer Stieltjes in het voordeel van den staat zouden zijn geweest. De minister schijnt zich echter niet goed rekenschap gege ven te hebben van het op de vergadering der aandeel houders voorgestelde amendement-Rahusen (scheiding van het oude en nieuwe net), dat juist een goed con tract gemakkelijker gemaakt zou hebben. I Omtrent de richtingen der gekozen lijnen, maakt de heer Stieltjes slechts enkele opmerkingen, o. a. dat de in het voorstel-Kappeijne opgenomene lijn van Zeven bergen langs Steenbergen naar Bergen op Zoom, het middel zou geven om voor 4 millioen of minder hetzelfde doel te bereiken, wat een vorig minister bereiken wilde door aankoop van 46 kilometers van den Grand-Central- Belge voor 7 millioen, welk plan destijds om denhoo- gen prijs bestreden werd door den heer Heemskerk. Ook klaagt de schrijver over verwaarloozing der defensie- belangen die mede in het ontwerp-Kappeijne beter behartigd werden en dringt hij aan op het aanleggen eener lijn van Breskens langs Sluis naar de Belgische lijnen. „Staatkundige redenenzegt hijkunnen er toe leiden om een spoorweg aan te leggen en te ondersteunen, die overigens geen groote winsten be looft, en de vereeniging dier afgelegen streek van Nederland met het hart des lands is wel eenige opof fering waard." Zoo blijkt dan datvolgens het oordeel dezer spoorweg specialiteit bij uitnemendheid, het voorstel-Kappeijne, dat de minister van binnenlandsche zaken als nadeelig voor de spoorwegzaak heeft voorgesteld, werkelijk beter bewerkt en doelmatiger was dan het wetsontwerp. De heer Stieltjes verklaart zich dan ook door het ont werp teleurgesteld. Hij heeft den 14™ Mei tegen het aan de orde stellen van het voorstel-Kappeijne gestemd, omdat hij hoopte dat de regeering met „een goed uit gewerkt en toegelicht plan, met begrootingen, finan cieel plan en regeling der exploitatie" (welk een en ander aan het voorstel-Kappeijne ontbrak) zou voor den dag komen. In plaats daarvan heeft zij een ontwerp inge diend, bevattende zes lijnen, die reeds in het voorstel voorkwamenen met weglating van eenige andere, zonder toelichting waarom do eene gekozende andere verworpen zijn. Sommige der weggelatene lijnen wier nut de minis ter zelf niet betwisten kan, zullen waarschijnlijk toch bij amendement in de wet gebracht worden, die op di ze manier nagenoeg aan het voorstel-Kappeijne gelijk zal worden gemaakt. Had de minister Heemskerk, zich verheffende boven kleingeestigen nap ver, dat voorstel desnoods met eenige besnoeiing en wijziging overgenomen, de zaak der spoorwegen zou sneller tot eene beslissing gebracht en aan de kamer, die het onderzoek van het voorstel-Kappeijne reeds ten einde gebracht had, zou veel nutteloos werk bespaard zijn. De gemeenteraad van Middelburgzal op Dins dag a.des namiddags te half twee uureen openbare zitting houden ter behandeling der volgende zaken: beëediging nieuw benoemde raadsledenbenoeming wethouderbenoeming leden vaste commissiënvoorstel burgemeester en wethouders in zake het lager onderwijs: a verhooging jaarwedden van eenige hulponderwijzers en hulponderwijzeressen, b vermeerdering getal hulp onderwijzers, op de scholen F en G, c verhooging schoolgelden op de scholen C en E, d wijziging beta ling schoolgelden, e wijziging jaarwedden hoofdonder wijzers school C en E; voorstel burgemeester en wet houders op adres A. M. Tak qq. mr. J. P. Roetert Tak om grond in erfpacht aan den Kinderdijk. Sinds 1 September worden aan de spoorwegstations alhier en te Vlissingen doorloopende kaarten afgegeven naar Kempen, Crefeld, Neuss, Keulen, Bonn, Coblenz, Ems, Wiesbaden, Schlangonbad, Schwalbach, Soden en Frankfort a/d Main via Oberlahnstein. Men schrijft ons van goed ingelichte zijde: „Het bericht voorkomende in uw blad, overgenomen uit het volksblad de Coöperatie, als zoude erbij de Nederlandsche spoorwegen, sprake van zijn, om eene verandering te brengen in de plaatskaartjes, is niet juist. Dergelijk voornemen bestaat vooralsnog niet. Men is het over het algemeen eens, dat eene verbete ring of liever vereenvoudiging daarin hoogst gewenscht is, maar men is nog altijd bezig om een beter, meer practische en eenvoudige wijze te zoeken. Niet alleen in ons land maar ook in de overige landen wijdt men daar veel studie aan." Naar wij vernemen zal de spoorweglijn Zwaluwo Zevenbergen den 15en October a. voor het verkeer worden geopend. Aan de in Engeland verspreide programma's voor den pleiziertocht over S heerness en Vlissingen naar Nederland, ontleenen wij nog, tot aanvulling van het reeds gemelde, dat de zaak door de heeren Cook and Sons ondernomen is op het aandringen van eenige invloedrijke heeren, uitsluitend voor de bewoners van Canterbury, Faversham, SittingbourneChatham, Ro chester, Sheerness en omliggende dorpen. Na den Zondag te Rotterdam doorgebracht te hebben, is het vertrek naar's Hage op Maandag bepaald per trein van 8.25. Logies in den Haag is besteld in het hotel de Oude Doelen. Tot de. aldaar voorgestelde amusementen behooren bezoeken in het museum, eenige particuliere schilderijen-verzamelingen en het paleis der koningin het Huis ten Bosch. Met speciale rijtuigen vertrekken de touristen des namiddags naar Scheveningenwaar in het Oranje hotel gedineerd wordt. Des avonds keeren zij naar den Haag terug. Den volgenden morgen vertrekt men te 9 uren naar Amsterdam. Daar worden o. a. het museumhet konink lijk paleis, de diamantslijperijen van Coster enz. be zichtigd. Donderdag vertrekt men des morgens te 9.45 over Utrecht naar Rotterdamvan waar men des verkiezende te 6.15 over Vlissingen en des avonds met de stoom boot naar Sheerness vertrekt. Reizigers die verder wil len reizen, naar Antwerpen, Keulen of elders, kunnen daartoe in eene schikking treden. Onder den prijs van 5 ponden sterling is begrepen logies en voeding, te beginnen met ontbijt aan boord van de stoomboot of te Vlissingen op Zondagmorgen, en te eindigen met het diner te Rotterdam op Donder dag, voorts ontbijt, licht, service in de logementen enz., benevens de onmibussen tusschen de spoorwegstations en de logementen waar zulks noodig is. Op de stoom boot heeft men recht op eene plaats als passagier eer ste klasseop de sporen in de tweede klassedoch door bijbetaling van 12 shillings 7.20) kan men ook daar in de eerste klasse reizen. Bij de opgave dat men aan den tocht deel wil nemenmoet men éen pond sterling vooruit betalen. De tocht geschiedt onder persoonlijke leiding van den heer John. M. Cook en van een geschikt assistent. Het blad „de stad Gent" is heden met een rouwrand verschenen wegens den dood van zijn hoofdredacteur, den bekenden dichter en letterkundige Napoleon Destanberg, die in 46jarigen ouderdom is overleden In een kort woord van waardeering herinnert het blad aan de verdiensten en talenten van den overledene, die als een onvermoeid strijder voor alles wat vrijzin nig is, voor vrijheid, rechten en beschaving door zijne vrienden diep betreurden door zijn tegenstanders zelf geacht werd. Als dichter, zoowel in de Fransche als in de Nederlandsche taal, heeft Destanberg zich nog in de laatste jaren doen kennen door zijne vertaling in het Fransch van het koor van Emmanuel Hiel, „de Ontwaking", door zijne overzetting in het Nederlandsch van Molière's „Tartuffe", door de Cantate „van Arte- velde", waarbij de componist Gevaert de muziek ge schreven heeft en door andere gunstig bekende werken. In het ontwerp van een nieuw wetboek van straf recht, door de staatscommissie opgemaakt, vindt men o. a. de volgende bepaling tegen misbruik van sterken drank. Art. 276. Hijdie een kind beneden den leeftijd van zestien jaren opwekt of verleidt tot het gebruik van sterken drank, wordt gestraft met gevangenisstraf van

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1875 | | pagina 1