MIDDELBURGSCHE
199.
Maandag
1875.
COURANT.
23 Augustus.
Middelburg 21 Augustus.
VIissingea-§heerness.
7,
u.)
I' 8'
del-
E S-
u.
lo.-
0.24
.0.35
10.45
<1
J
l)it blad verschijnt dagelijks met uitzondering van den Zondag, den 2™ Paasch- en Pinksterdag en een der Kerstdagen.
De prijs per 3/m., franco is f 3.SO.
BIJ DEZE COURANT BEHOORT EEN BIJVOEGSEL.
[Overgenomen uit de Zeilung des Vereins deutscher Eiienbahn-
Verwaltungcn u° 64 van den 16™ Augustus 11.)
Sedert den 25en Juli 11. varen tusschen Vlissingen
en Sheerness in aansluiting met den LondonCha
thamDover spoorweg de nieuwe stoombooten der
koninklijke Nederlandsche stoombootmaatschappij.
De hoop, die men herhaaldelijk omtrent de weste
lijke verbindingen van Vlissingen uitsprak, heeft
zich spoedig verwezenlijkt. Ook de verdere en
belangrijke middelen van verkeer tusschen Middel
burg en de voornaamste Transatlantische havens,
gaan eene snelle ontwikkeling tegemoet, en naar
het zich laat aanzien zal Vlissingen binnen een
jaar volkomen in de gelegenheid zijnmet jeugdige
krachten den wedstrijd met zijne groote mededin
gers te beginnen.
Deze opening eener regelmatige stoomvaart van
Vlissingen uit, is voor den Hollandschen handel,
wellicht ook voor België en voor de overige staten
van het vasteland, maar vooral voor Noord- en
Midden-Duitschland, voor de landen aan den Bene
den-Rijn en voor de Westfaalsche industrie op zijn
minst genomen geschikt om in de oogenblikkelijke
behoeften te voorzien.
De vroegere routes van en naar Engeland laten
veel te wenschen over. De wegen over Calais en
Ostende zijn omwegen en te duur. De tusschen
Antwerpen of Rotterdam en Harwich varende boo
ten zijn meer voor goederen en veevervoer, dan
wel voor het personenvervoer ingericht. Voor dames
is zelfs deze reis bij goed weder niet aan te raden.
De schependie van zeer verschillende soort
zijnstinken (afgezien nog van andere ondragelijke
zaken) tot zelfs bij het buffet toe naar levend en
geslacht vee, waardoor de atmosfeer onuitstaanbaar
wordt. Daarbij komt nog, dat niet alle schepen
der Great Eastern Railroad goed naar het roer
luisteren.
Het is daarom niet te betwijfelen, dat de Vlis-
singsche stoombooten, wanneer zij er zich op toe
leggen op den bepaalden tijd aan te komen en te
vertrekkenzooals de postbooten van Calais en
Ostende dat gewoon zijn, den voorrang zullen ver
krijgen boven alle het Noorden en Oosten van den
Beneden-Rijn kruisende wegen van verkeer.
Burgemeester en wethouders van Vlissingen hebben
heden tot griffier ter gemeente-secretarie benoemd den
heer m'. F. N. van der Bilt, adjunct commies 2' klasse
ter provinciale griffie van Zeeland.
Toegang tot den spoorweg en tot de stations.
Toegang tot de treinen.
Beperking der verplichting van vervoer.
Voorwaarden voor het vervoer van reizigers en bagage.
Het afhalen en bestallen der goederen en het loon
daarvoor te genieten.
Behandeling der in de rijtuigen of stations achterge
laten voorwerpen en de onafgehaalde of onbestelbare
goederen, en den tijd waarna en de wijze waarop die goe-
ren kunnen verkocht worden.
De leden van de eerste kamer zijn ter vergadering
bijeengeroepen tegen Maandag 30 dezerdes avonds te
8 uren.
Namens het ministerie van financiën wordt in de
Staats-eourant van hedén het volgende medegedeeld
Herhaaldelijk komen ter post briefkaartformu
lieren zonder postzegels tempeldoch die door de af
zenders van een frankeerzegel van een cent zijn voor
zien, met het doel om het aan de achterzijde geplaatste
gedrukte bericht op den voet van drukwerk te ver
zenden.
Vermits echter bij art; 21 der wet van 22 Juli 1870
(Staatsblad no 138), het port der briefkaarten voor de
binnenlandsche verzending op 2j cent is vastgesteld,
en het voor de toepassing van dat port geen verschil
uitmaakt of het op de briefkaart geplaatste bericht
gedrukt dan wel geschreven iskunnen er geéne brief
kaarten ter verzending worden toegelaten waarvoor
niet het volgens de wet verschuldigde port van 2\ cent
is voldaan.
Onvoldoend gefrankeerde briefkaarten die niet vóór
de verzending aan de afzenders zijn kunnen terugge
geven worden, worden «.net briefport belast.
Op eene buitengewone vergadering van aandeelhou
ders in de Hollandsche-ijzeren spoorwegmaatschappij
zijn met algemeene stemmen goedgekeurd de overeen
komsten, gesloten met de regeering tot wijziging en
uitbreiding van het contract tot exploitatie van staats
spoorwegen en tot verlenging van den termijn voor de
concessie van den Hollandschen spoorweg van Amster
dam naar Rotterdamtot het jaar 1917.
55
15
Op verzoek vestigen wij gaarne de aandacht op de
achterstaande aankondiging eener verloting ten voor-
deele van de slachtoffers der overstroomingen in het
Zuiden van Frankrijk. De opwekkingdie de heer
W. J. van deh Berghe in zijn, mede in dit nommer
voorkomend ingezonden stuk tot onze liefdadige stad-
genooten richt, maakt eene verdere aanbeveling van
onzen kant overbodig.
Aan de verschillende spoorwegmaatschappijen
is door de regeering gezonden een ontwerp „algemeen
reglement voor het vervoer op de spoorwegen", o. a.
inhoudende bepalingen over de:
Verplichtingen van de spoorwegbeambten.
Verhouding van het publiek tegenover de spoorweg
beambten.
De Staats courant van heden bevat het aan den mi
nister van binnenlaudsche zaken uitgebracht verslag
der commissie, van 1 Augustus 1874 tot 1 Augustus
1875 belast met het afnemen der geneeskundige
examens, volgen3 art. 5 der wet van 1 Juni 1865
(Staatsblad n° 59)gewijzigd bij de wet van 8 Juli 1874
(Staatsblad n° 97).
Ook de kiezers van Loehem hebben bij adres aan de
tweede kamer bezwaren ingebracht tegen het wetont-
werp tot wijziging der kiestabel. Zij willen bij het hoofd
kiesdistrict Zutfen blijven en niet, gelijk het ontwerp
voorstelt, bij Deventer gevoegd worden.
De gemeenteraad van Vlaardingen heeft bij adres
aan de tweede kamer aangedrongen op den spoedigen
aanleg van den spoorweg RotterdamHoek van Holland.
In eene vergadering der voorloopige commissie voor
het anti-dienstvervangingsbond, die weldra ge
houden zal worden, zullen de middelen beraamd wor
den die aangewend kunnen Worden om het doel, dat
de oprichter zich voorsteltte bereiken.
De algemeene synode der Nederlandsche hervormde
kerk heeft zich bij adres tot den minister van binnen
landsche zaken en tot de tweede kamer gewend ten
einde de opheffing der theologische faculteit aan de
hoogescholen, welke in het laatst gewijzigd wetsontwerp
op het hooger onderwijs wordt vastgesteld, te voor
komen.
De synode betoogt dat bij eene regeling van het
hooger onderwijs de godgeleerdheid niet ter zijde ge
steld kan worden zonder de universitaire wetenschap
te verminken, dewijl niemand in ernst beweren kan dat
de godsdienst een verschijnsel is, buiten den kring van
het wetenschappelijk onderzoek gelegen. Ook zijn er
maatschappelijke betrekkingen, voor wier vervulling
eene wetenschappelijke studie der godgeleerdheid ver-
eischt wordt. Wordt dus voor hen die naar deze be
trekkingen dingen de hoogeschool gesloten, dan wordt
daarmede aan hun grondwettig recht als Nederlandsche
staatsburgers te kort gedaan. De regeling van het
hooger onderwijs bedoelt toch, volgens artikel 1 van
het ontwerp, ook „de vorming en opleiding tot maat
schappelijke betrekkingen, waartoe eene wetenschap
pelijke opleiding vereischt wordt."
De synode legt daarom, als het vertegenwoordigend
lichaam van eene groote afdeeling der protestantsche
kerk, de verklaring af: „dat de Nederlandsche her
vormde kerk niet wenscht over te gaan tot het op
richten van kweekscholen ter opleiding van hare aan
staande leerarenmaar integendeel verlangt het behoud
van zoo volledig mogelijk ingerichte theologische facul
teiten aan onze vaderlandsche hoogescholen, gewijzigd
en ingericht naar de wetenschappelijke behoeften van
onzen tijd, als onmisbaar voor eene deugdelijke opleiding
der aanstaande evangeliedienaars.
Het internationaal genootschap van sterrenkundigen
heeft Maandag zijne laatste zitting te Leiden gehouden.
Besluiten werden genomen betreffende de commissiën
der zonne-waarnemingen der p'aneten-observatiën en
der waarnemingen bij den overgang van Venus. De
heer Metzger, geografisch ingenieur op Java, deed mede-
deelingen omtrent de triangulaten en de basismeting in
Oost-Indië; prof. Neumaijer uit Berlijn over de hydro-
graphie in Duitschiandprof. Wïnnecke over de nevel
vlekken en prof. Bakhuijzen over de poolshoogte-
bepalingen van Greenwich. Deze geleerde bood aan de
leden van het congres eene photographie van de pas
opgerichte buste van wijlen den hoogleeraar Kaiser aan.
Na herkiezing der leden van het bestuur en afdoe
ning van eenige huishoudelijke werkzaamheden sloot
de president Struve de zitting met een woord van
dank aan den directeur der sterrenwacht te Leiden.
Des avonds werd aan het genootschap door de
Nederlandsche regeering een diner in het badhuis te
Scheveningen aangeboden, waar ook de ministers van
binnen- en buitenlandsche zaken aanzaten. Den vol
genden dag werden de leden van het bestuur van het
genootschap en de leden der regelingscommissie tot het
maken hunner opwachting bij H. M. de koningin toe
gelaten.
De gemeenteraad van Leiden heeft het voorstel
aangenomen om, ter gedachtenis van wijlen den hoog
leeraar Kaiseraan de Cellebroersgracht den naam van
Kaiscr-straat te geven. Een voorstel van den heer du
Rieu omter voorkoming der verbastering van den
naam in „Keizerstraat", de gracht Frederik-Kaiser-
straat te doopen, werd verworpen, dewijl de namen
van straten, naarmate ze langer gemaakt worden, ook
minder gebruikt en meer verbasterd worden.
Deze laatste opmerking mag, meenen wij, wel wat
meer algemeen behartigd worden. Lange namen van
straten geven dikwijls aanleiding tot verkortingen, die
lijnrecht in strijd zijn met de bedoelingen waarmede
de straat gedoopt werd. Te 's Hage vindt men eene
straat die den romantischen naam van Laura van-
Assendelftstraat draagt. In de wandeling wordt ze
echter zelden anders genoemd dan Lorren-straat.
De berichten door de N. Rott. Ct. medegedeeld om
trent den marsch van vier bataljons infanterie uit
Maastricht, ter bijwoning van de militaire oefeningen
in de Peelzijn bijna ongeloofelijk. De correspondent
maakt melding van een viertal manschappendie onder
weg bezweken zouden zijn. Als zeker deelt hij echter
mede dat des middags van denzelfden dag ongeveer
100 man per spoor te Maastricht werden teruggebracht
als onmachtig om den marsch voort te zettenwaar
onder eenigen die zoo ongesteld waren, dat zij per
wagen vervoerd moesten worden.