MIDDELBURGSCHE 199. Maandag 1875. COURANT. 23 Augustus. Middelburg 21 Augustus. VIissingea-§heerness. 7, u.) I' 8' del- E S- u. lo.- 0.24 .0.35 10.45 <1 J l)it blad verschijnt dagelijks met uitzondering van den Zondag, den 2™ Paasch- en Pinksterdag en een der Kerstdagen. De prijs per 3/m., franco is f 3.SO. BIJ DEZE COURANT BEHOORT EEN BIJVOEGSEL. [Overgenomen uit de Zeilung des Vereins deutscher Eiienbahn- Verwaltungcn u° 64 van den 16™ Augustus 11.) Sedert den 25en Juli 11. varen tusschen Vlissingen en Sheerness in aansluiting met den LondonCha thamDover spoorweg de nieuwe stoombooten der koninklijke Nederlandsche stoombootmaatschappij. De hoop, die men herhaaldelijk omtrent de weste lijke verbindingen van Vlissingen uitsprak, heeft zich spoedig verwezenlijkt. Ook de verdere en belangrijke middelen van verkeer tusschen Middel burg en de voornaamste Transatlantische havens, gaan eene snelle ontwikkeling tegemoet, en naar het zich laat aanzien zal Vlissingen binnen een jaar volkomen in de gelegenheid zijnmet jeugdige krachten den wedstrijd met zijne groote mededin gers te beginnen. Deze opening eener regelmatige stoomvaart van Vlissingen uit, is voor den Hollandschen handel, wellicht ook voor België en voor de overige staten van het vasteland, maar vooral voor Noord- en Midden-Duitschland, voor de landen aan den Bene den-Rijn en voor de Westfaalsche industrie op zijn minst genomen geschikt om in de oogenblikkelijke behoeften te voorzien. De vroegere routes van en naar Engeland laten veel te wenschen over. De wegen over Calais en Ostende zijn omwegen en te duur. De tusschen Antwerpen of Rotterdam en Harwich varende boo ten zijn meer voor goederen en veevervoer, dan wel voor het personenvervoer ingericht. Voor dames is zelfs deze reis bij goed weder niet aan te raden. De schependie van zeer verschillende soort zijnstinken (afgezien nog van andere ondragelijke zaken) tot zelfs bij het buffet toe naar levend en geslacht vee, waardoor de atmosfeer onuitstaanbaar wordt. Daarbij komt nog, dat niet alle schepen der Great Eastern Railroad goed naar het roer luisteren. Het is daarom niet te betwijfelen, dat de Vlis- singsche stoombooten, wanneer zij er zich op toe leggen op den bepaalden tijd aan te komen en te vertrekkenzooals de postbooten van Calais en Ostende dat gewoon zijn, den voorrang zullen ver krijgen boven alle het Noorden en Oosten van den Beneden-Rijn kruisende wegen van verkeer. Burgemeester en wethouders van Vlissingen hebben heden tot griffier ter gemeente-secretarie benoemd den heer m'. F. N. van der Bilt, adjunct commies 2' klasse ter provinciale griffie van Zeeland. Toegang tot den spoorweg en tot de stations. Toegang tot de treinen. Beperking der verplichting van vervoer. Voorwaarden voor het vervoer van reizigers en bagage. Het afhalen en bestallen der goederen en het loon daarvoor te genieten. Behandeling der in de rijtuigen of stations achterge laten voorwerpen en de onafgehaalde of onbestelbare goederen, en den tijd waarna en de wijze waarop die goe- ren kunnen verkocht worden. De leden van de eerste kamer zijn ter vergadering bijeengeroepen tegen Maandag 30 dezerdes avonds te 8 uren. Namens het ministerie van financiën wordt in de Staats-eourant van hedén het volgende medegedeeld Herhaaldelijk komen ter post briefkaartformu lieren zonder postzegels tempeldoch die door de af zenders van een frankeerzegel van een cent zijn voor zien, met het doel om het aan de achterzijde geplaatste gedrukte bericht op den voet van drukwerk te ver zenden. Vermits echter bij art; 21 der wet van 22 Juli 1870 (Staatsblad no 138), het port der briefkaarten voor de binnenlandsche verzending op 2j cent is vastgesteld, en het voor de toepassing van dat port geen verschil uitmaakt of het op de briefkaart geplaatste bericht gedrukt dan wel geschreven iskunnen er geéne brief kaarten ter verzending worden toegelaten waarvoor niet het volgens de wet verschuldigde port van 2\ cent is voldaan. Onvoldoend gefrankeerde briefkaarten die niet vóór de verzending aan de afzenders zijn kunnen terugge geven worden, worden «.net briefport belast. Op eene buitengewone vergadering van aandeelhou ders in de Hollandsche-ijzeren spoorwegmaatschappij zijn met algemeene stemmen goedgekeurd de overeen komsten, gesloten met de regeering tot wijziging en uitbreiding van het contract tot exploitatie van staats spoorwegen en tot verlenging van den termijn voor de concessie van den Hollandschen spoorweg van Amster dam naar Rotterdamtot het jaar 1917. 55 15 Op verzoek vestigen wij gaarne de aandacht op de achterstaande aankondiging eener verloting ten voor- deele van de slachtoffers der overstroomingen in het Zuiden van Frankrijk. De opwekkingdie de heer W. J. van deh Berghe in zijn, mede in dit nommer voorkomend ingezonden stuk tot onze liefdadige stad- genooten richt, maakt eene verdere aanbeveling van onzen kant overbodig. Aan de verschillende spoorwegmaatschappijen is door de regeering gezonden een ontwerp „algemeen reglement voor het vervoer op de spoorwegen", o. a. inhoudende bepalingen over de: Verplichtingen van de spoorwegbeambten. Verhouding van het publiek tegenover de spoorweg beambten. De Staats courant van heden bevat het aan den mi nister van binnenlaudsche zaken uitgebracht verslag der commissie, van 1 Augustus 1874 tot 1 Augustus 1875 belast met het afnemen der geneeskundige examens, volgen3 art. 5 der wet van 1 Juni 1865 (Staatsblad n° 59)gewijzigd bij de wet van 8 Juli 1874 (Staatsblad n° 97). Ook de kiezers van Loehem hebben bij adres aan de tweede kamer bezwaren ingebracht tegen het wetont- werp tot wijziging der kiestabel. Zij willen bij het hoofd kiesdistrict Zutfen blijven en niet, gelijk het ontwerp voorstelt, bij Deventer gevoegd worden. De gemeenteraad van Vlaardingen heeft bij adres aan de tweede kamer aangedrongen op den spoedigen aanleg van den spoorweg RotterdamHoek van Holland. In eene vergadering der voorloopige commissie voor het anti-dienstvervangingsbond, die weldra ge houden zal worden, zullen de middelen beraamd wor den die aangewend kunnen Worden om het doel, dat de oprichter zich voorsteltte bereiken. De algemeene synode der Nederlandsche hervormde kerk heeft zich bij adres tot den minister van binnen landsche zaken en tot de tweede kamer gewend ten einde de opheffing der theologische faculteit aan de hoogescholen, welke in het laatst gewijzigd wetsontwerp op het hooger onderwijs wordt vastgesteld, te voor komen. De synode betoogt dat bij eene regeling van het hooger onderwijs de godgeleerdheid niet ter zijde ge steld kan worden zonder de universitaire wetenschap te verminken, dewijl niemand in ernst beweren kan dat de godsdienst een verschijnsel is, buiten den kring van het wetenschappelijk onderzoek gelegen. Ook zijn er maatschappelijke betrekkingen, voor wier vervulling eene wetenschappelijke studie der godgeleerdheid ver- eischt wordt. Wordt dus voor hen die naar deze be trekkingen dingen de hoogeschool gesloten, dan wordt daarmede aan hun grondwettig recht als Nederlandsche staatsburgers te kort gedaan. De regeling van het hooger onderwijs bedoelt toch, volgens artikel 1 van het ontwerp, ook „de vorming en opleiding tot maat schappelijke betrekkingen, waartoe eene wetenschap pelijke opleiding vereischt wordt." De synode legt daarom, als het vertegenwoordigend lichaam van eene groote afdeeling der protestantsche kerk, de verklaring af: „dat de Nederlandsche her vormde kerk niet wenscht over te gaan tot het op richten van kweekscholen ter opleiding van hare aan staande leerarenmaar integendeel verlangt het behoud van zoo volledig mogelijk ingerichte theologische facul teiten aan onze vaderlandsche hoogescholen, gewijzigd en ingericht naar de wetenschappelijke behoeften van onzen tijd, als onmisbaar voor eene deugdelijke opleiding der aanstaande evangeliedienaars. Het internationaal genootschap van sterrenkundigen heeft Maandag zijne laatste zitting te Leiden gehouden. Besluiten werden genomen betreffende de commissiën der zonne-waarnemingen der p'aneten-observatiën en der waarnemingen bij den overgang van Venus. De heer Metzger, geografisch ingenieur op Java, deed mede- deelingen omtrent de triangulaten en de basismeting in Oost-Indië; prof. Neumaijer uit Berlijn over de hydro- graphie in Duitschiandprof. Wïnnecke over de nevel vlekken en prof. Bakhuijzen over de poolshoogte- bepalingen van Greenwich. Deze geleerde bood aan de leden van het congres eene photographie van de pas opgerichte buste van wijlen den hoogleeraar Kaiser aan. Na herkiezing der leden van het bestuur en afdoe ning van eenige huishoudelijke werkzaamheden sloot de president Struve de zitting met een woord van dank aan den directeur der sterrenwacht te Leiden. Des avonds werd aan het genootschap door de Nederlandsche regeering een diner in het badhuis te Scheveningen aangeboden, waar ook de ministers van binnen- en buitenlandsche zaken aanzaten. Den vol genden dag werden de leden van het bestuur van het genootschap en de leden der regelingscommissie tot het maken hunner opwachting bij H. M. de koningin toe gelaten. De gemeenteraad van Leiden heeft het voorstel aangenomen om, ter gedachtenis van wijlen den hoog leeraar Kaiseraan de Cellebroersgracht den naam van Kaiscr-straat te geven. Een voorstel van den heer du Rieu omter voorkoming der verbastering van den naam in „Keizerstraat", de gracht Frederik-Kaiser- straat te doopen, werd verworpen, dewijl de namen van straten, naarmate ze langer gemaakt worden, ook minder gebruikt en meer verbasterd worden. Deze laatste opmerking mag, meenen wij, wel wat meer algemeen behartigd worden. Lange namen van straten geven dikwijls aanleiding tot verkortingen, die lijnrecht in strijd zijn met de bedoelingen waarmede de straat gedoopt werd. Te 's Hage vindt men eene straat die den romantischen naam van Laura van- Assendelftstraat draagt. In de wandeling wordt ze echter zelden anders genoemd dan Lorren-straat. De berichten door de N. Rott. Ct. medegedeeld om trent den marsch van vier bataljons infanterie uit Maastricht, ter bijwoning van de militaire oefeningen in de Peelzijn bijna ongeloofelijk. De correspondent maakt melding van een viertal manschappendie onder weg bezweken zouden zijn. Als zeker deelt hij echter mede dat des middags van denzelfden dag ongeveer 100 man per spoor te Maastricht werden teruggebracht als onmachtig om den marsch voort te zettenwaar onder eenigen die zoo ongesteld waren, dat zij per wagen vervoerd moesten worden.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1875 | | pagina 1