mnMakmcta.
r
f
f
f
l
f
f
ie-fabriek, Frankfort a/d M.
agmensch als Bediende,
ÏIBARGEDIEIIVST
oldiensl Middelburg—Zierikzee.
Jtoombootdienst
I MIDDELBURG EN ROTTERDAM.
Het is dan ook de spoed en de inconsequentie waar
mede de regeering van België te werk gaat die door
de Indépendance beige vooral sterk worden afgekeurd.
In zijne nota van 3 Februari beloofde de heer d' Aspre-
mont Lijnden aan de Duitsche regeering mededeeling
te zullen doen van den afloop der zaak Duchesne en
in zijne nota van 26 Frebruari ging hij iets verder door
te verklaren, dat zoo de-meeste Europeesche landen
zoodanige verandering in hun strafwetgeving mochten
brengen, dat alleen het mondeling of geschreven uitge
drukte voornemen tot het bedrijven van een misdaad met
de misdaad zelve gelijk zou worden gesteldBelgië
zich verplicht zou achten dit beginsel van strafrecht
te onderzoeken. Yan de zijde van Duitschland werd
tot nogtoe slechts de wensch uitgedrukt, dat België
een onderzoek omtrent de mogelijkheid der invoering van
het nieuwe beginsel van strafwetgeving zou instellen,
gelijk in Duitschland plaats had. In plaats echter van
hieraan te voldoen en zich te houden aan hare belofte
om te volgen als andere staten zouden voorgaan, gaat
de Belgische regeering veel verder en neemt zij het
i n i tiatief.
Gold het eene zaak van ondergeschikt belang of
een weinig ingrijpend beginsel, dan zou men de voort
varendheid der Belgische regeering moeten prijzen om
spoedig een reden tot geschil en onaangenaamheden
uit den weg te ruimenmaar zooals de Indépen
dance te recht opmerkt de strafbepaling die thans
is aangekondigd, is zoo al geen juridische ketterij, al
thans eene nieuwigheid waarvan geen voorbeeld bestaat
in de wetgeving van eenig beschaafd land. Zij breekt
met een tot nogtoe algemeen gehuldigd stelsel en het
is nog twijfelachtig of zij in de wetgevingen van andere
landenzelfs in die van Duitschland zal worden opge
nomen. Yan verschillende zijden is reeds betoogddat
het niet mogelijk zou zijn de algemeen erkende begin
selen van strafrecht te wijzigen tenzij de hervorming
algemeen werd ingevoerd. Met het oog op dit alles
bevreemdt het de Indépendance dat de Belgische regee
ring het thans wenschelijk acht voor te gaandoch nu
dit zoo isnu zij het noodig acht„die nieuwigheid, dien
buitengewonen en onnutten maatregel" in te voeren, acht
het blad net te meer wenschelijk, dat de formule met
te grooter zorg zal worden bestudeerd opdat de uitzon
dering die op een essentieel beginsel van alle strafwet
gevingen zal worden gemaakthaar tot minimum zal wor
den beperkt en alleen het feit zal kunnen treffen het
welk men in 't bijzonder op het oog heeft.
Het breken toch met het bestaande beginsel kan op
een hoogst gevaarlijken weg leiden. Eenmaal op de
helling gekomen is het niet te voorzien waar men zal
eindigen. De zedelijke wetgeving en de strafwetgeving
zijn twee onderscheiden zakendie men niet moet ver
warren. Als men alleswat zelfs volgens de meest al-
gemeene opvatting afkeurenswaardig of schandelijk is,
zou willen straffen, zou men te ver gaan. Men zegge
nietdat eene strafbepaling met een beperkte bedoeling
waarvan de beteekenis helder en klaar is, geen vrees
oplevert voor verkeerde toepassing en dubbelzinninge
opvatting. Het is niet de eerste maal dat men door
dergelijke betoogen de publieke opinie in slaap heeft
trachten te wiegen omtrent de gevolgen van een straf
wet terwijl het ontwaken alleronaangenaamst was
De wet op het recht van vereeniging in Frankrijk
levert er treurige voorbeelden van. In 1868 of 1869
werden aldaar protestanten veroordeeld, die onder
leiding van hun predikant tot eene bijbellezing bijeen
waren gekomenomdat tot de bijeenkomst geen auto
risatie door den prefect was verleend. Het openbaar
ministerie bracht hulde aan hun handelingen en gedrag,
erkende dat zij de eerlijkste lieden van de wereld
waren die niets afkeurenswaardigs hadden gedaan, en
betreurde het dat het een eisch tegen hen moest instellen,
maar de wet was stelligen zij werden veroordeeld.
Die wet was ook met een bepaald doel en slechts voor
zekeren tijd gemaakt en gaf toch aanleiding om
op zich zelf lofwaardige handelingen te straffen. Hoe
veel te meer moet men dan niet vreezen voor een straf
wet, die gemaakt is voor een hoogst teedere materie
en gericht tegen een zeer moeilijk te bepalen en te
omschrijven overtreding en die op bijna onbewijsbare,
zaken betrekking heeft. Is het wonderdat men
vreest, dat bij de toepassing van zoodanige wet wel
dra het doel waartoe zij eigenlijk is gemaakt uit
het oog zal worden verloren en dat zij zal worden
aangewend om handelingen te treffendie misschien
wel door iedereen zullen worden afgekeurd, maar die
toch niet behooren te worden gestraft?
Het is moeilijk volkomen overeenstemming te bren
gen tusschen de ideale en de practische wetgeving, en
daarom is het hoogst noodig, dat de uitdrukkingen
der nieuwe wet met de grootste zorg worden overwo
gen. De wetgeving toch is een menschelijk werk en
als zoodanig noodzakelijk onvolmaakt, niettegenstaande
de voortdurende vorderingen van de beschaving en
de wetenschap van het recht. Het doel der wetgeving
is de bescherming van het indi vidu en van de maat
schappij tegen het kwaad, onder welken vorm het zich
ook vertoont, maar vooral tegen het kwaad dat wer
kelijk schade berokkent aan de openbare orde of aan
de bijzondere belangenmeer dan tegen het kwaad dat
slechts in theorie strafwaardig is. Er zijn handelingen
die de zedeleer veroordeelt en die de wet niet mag
treffen. Er zijn ook handelingen wier vervolginghoe
schandelijk zij ook zijnmeer nadeel dan voordeel zou
opleveren, tengevolge van de moeilijkheid om ze in
tijds te onderdrukken en binnen de juiste grenzen te
formuleeren. In zekere gevallen is het beter binnen de
noodzakelijke grenzen te blijven op gevaar af van een
schuldige vrij te iaten, dan die grenzen te overschrijden
met gevaar van misschien een onschuldige te straffen.
tij dingen.
Vertrokken het brikschip „Eden"gezagvoerder
Welts, in ballast naar Engeland.
Het stoomschip Friedrich Krupp, gezagvoer
der Arnold, in ballast van Londen, is heden voor
Vlissingen aangekomen.
Door de Nederlandsche handelmaatschappij zijn be
vracht de navolgende 5 schepen als:
Voor Amsterdam: Oceaan, gezagvoerder W. Cra
mer, 260 in te nemen lasten, 81.89 vracht; Noord
zeekanaal, gezagv. L. Bron, 260 in te nemen lasten,
84.48 vracht; Vier gebroeders, gezagv. C. van der
Zee260 in te nemen lasten, 84.48 vracht.
Voor Dordrecht: Dordrecht II, gezagv. C. J.
Rotgans, 260 in te nemen lasten, f 84.49 vracht.
Voor Schiedam: Ada, gezagv. F. J. Cherpin,
260 in te nemen lasten, f 81.89 vracht.
België.
Frankrijk.
Rusland.
Graanmarkten enz.
Gent, 28 Mei. Roode en witte tarwe ad 100 kilo
op staal fr. 25.75; rogge ad 100 kilo fr. 19.75; gerts
fr. haver ad 100 kilo fr. 26.50; boekweit fr. 18.
paardenboonen fr. 20.koolzaad fr. 36.lijnzaac
fr. 36.lijnkoeken fr. 29.50; koolzaadkoeken fr. 22.
boter fr. 2.10 per kilogram; eieren fr. 3 per 26 stuks
Vlissingen, 28 Mei. Boter f 1.00 a 0.95 per kilogram
Eieren f 3.30 per 104 stuks.
Amsterdam, 28 Mei. Raapolie op zes weken f 37J.
Lijnolie f 29.
Prfjzen van l^lleeten.
Amsterdam, 28 Mei.
Nederland. Certific. Werkelijke schuld.
dito dito dito
dito dito difcp
Aand. Handelmaatschappij
dito exploitatie Ned. Staatssp.
Loten stad Rotterdam.
dito dito Amsterdam.!-
Certificaten bij Rothschild
Inschrijvingen.
dito
Obiigatiën 1798/1816
Certific. Inscr. 5e serie.
Oblig. Hope C°. 1855 6f serie
dito f 1000 1864
dito L. 100 1872
dito L. 100 1873
Loten 1864
Loten 1866
Oblig.Hope C°.Leening 1860
Certific. dito
Inscript.Stieglitz &C°. 2' a 4 L.
Obiigatiën 186769
Certificaten
Aand. Spoorw. Gr. Maatsch.
Oblig. dito
dito dito
Aand. Kiew-Brest
dito Baltische spoorweg
Oblig. spoorwegPoti-Tiflis
dito dito Jelez-Griasi.
dito dito Jelez Orel
dito dito Charkow Azow
Polen. Schatkistobligatiën
Aand. Warschau-Bromberg
dito dito Weenen.
Oostenrijk. Oblig.metal.in zilver Jan./Juli.
dito dito April/Oct.
dito in papier Mei/Nov.
dit dito Febr./Aug.
Aand. Nation, bank
Loten 1860
dito 1864.
Hongarije. Schatkistbiljetten
Oblig. Tlieiss spoorweg
Italië. Certific. Amsterdam
Oblig. Z.-Ital. spoorweg
Spanje. Obiigatiën Buitenl
dito Binnenlandsche
Portugal. Obiigatiën
Turkije. Inschrijving Alg. schuld
Obiigatiën 1869
Egypte. Obl. 1868
dito 1873
Amerika. Obl. Vereenigde Staten 1904
dito dito dito 1882
dito dito dito 1885
Illin. Cert. Amsterdam
2} pet.
621
3
74}
4
1)
99}
di
1)
129}
n
1001
3
92
3
•n
87}
2} pet.
3
n
5
r>
5
n
5
r>
5
V
90 tV
5
yy
102
5
D
99
5
r
99
5
5
n
4} pet.
941
4
n
78
4
771
4
V
83}
6
n
52
5
261
di
pet.
88
4
198}
5
t)
144
3
n
137
5
pet. 100}
5
240
5
pet.
5
rt
4
'n
81
4
5
n
150
5
pet.
65fV
5
n
651
5
n
61}
5
61}
3
1003
5
V
145
6
pet.
5
73
5
n
3
98}
3
pet.
191
3
r
16,'e
3
n
50
5
n
41
6
131
7
pet.
80}
7
n
75}
5
n
6
ff
97
6
n
100}
n
86
ïn beproefde constructie dorschen in éen
als 3 dorschers In een dag. Van
franco per spoor, onder garantie en met
et T E KOOP. Te bevragen bij den
DE HEER, Segeerstraat.
Bellinkbrug, prachtige vette Scharren
Dort 17 a 15, lekkere Metworst 45 cent
ming Klompen 15 a 20 cent het paar.
.NTOOR in Zeeland wordt verlangd een
lie, nette en vlugge hand schrijft, eenige
en met talen niet onbekend is.
co, met opgaaf van referentiën onder let-
it bureau dezer courant.
omende Smidsknecht benoodigd bij
SCK.
d een Boodschapmeisje
I 19.
omend Meisje benoodigd. Adres den
DE HEER, Segeerstraat.
te-gmkhHg „gtcctemdo".
VOLKSCONCERT,
30 Mei, in het Schuttershof „de Edele
cent.
Aanvang 6% uur.
ddelburgVlissingen v. v.
lburg voorm. 6,30, 10; nam. 1, 3,30, 7,
en Zaterdags echter 1,10 in plaats 1 u.)
ingen voorm. 8, 11; nam. 2, 4,40, 8.
gs bovendien voorm. 8,40 van Middel
man Vlissingen.
NTIE ZIERIKZEE SPOORWEG GOES
arg: MEIJUNI. van Zierikzee
vm. nm. 3,30
n n 3,30
v ln 3,30
r d,
tl 10)
n d,
n n d,
vm. 7,nm.
n 7,
n tl i
ti 7,
II 6,—
n 6—
6,30
n van vertrek in MeiJuni.
Leiburg: Van Botterdam:
lor. 7,n. Zaterdag 29 'smid. 12,u.
8,— Maandag 31 1,—
Dinsdag 1 1,—
Woensd. 2 1,
8-
8,30
10,Donderd. 3 'smor. 9,30
ii 10,-
lid. 12,
ior. 6,—
ti 6,~ -
71 6>
6,-
Vrijdag 4
Zaterdag 5
Maandag 7
Dinsdag 8
Woensd. 9
Donderd. 10
5,30 Vrijdag 11
9,30
9,30
tt H,30
H,30
11,30
h 11,30
11,30
5INEN.
6.15
9.30
12.30
6.20
7.38
10.25
3.41
6.45
8.15
11.20
2.38
8.16
9.20
12—
5.—
8.60
9.43
12.35
5.50
9.8
♦8—
10.49
1.42
7.28
10.8
♦8 21
11.12
2.5
8.3
10.29
6.10
8.30
11.21
2.15
4.20
8.18
10.36
6.20
8.40
11.30
2.25
4.30
8.30
10.45
inen loopen allaen Donderdag».
8.17
12.25
7.30
9.10
1.27
8.32
9.29
1.47
8.51
10—
2.15
9.20
.Neuzen.
8.5
12—
*3.2
7—
8.55
12.50
3.35
7.50
9.15
1.10
3.53
8.10
9.35
1.25
4.10
8.30
MIDDELBURG.