MIDDELBURGSCHE COURANT. N° 126. S, Zaterdag 1875. 29 lei. I straat Middelburg 28 Mei. IACO- llden )AGH JSSE, I en 18 loST. lat de SO in sen. IM. •u. I» 6.20 6.45 8.16 8.50 9.8 1110.8 110.29 10.36 I 10.45 7.30 8.32 8.51 9.20 7.60 8.10 8.30 Dit blad verschijnt dagelijks met uitzondering van den Zondag, den 2en Paasch- en Pinksterdag en een der Kerstdagen. De prijs per 3/m., franco is f 3.SO. Ter inzage werd ons toegezonden eene circulaire, door de heeren F. van den Ouwelant te Parijs en J. A. baron van Hardenbroek te Utrecht aan verschil lende gemeentebesturen gericht over eene nieuwe spoor- weglijn van Utrecht naar Antwerpenvoor welke door hen aan de Nederlandsche en Belgische regeeringen concessie is aangevraagd. Daar door deze lijn, indien zij tot stand kwam, ook onze provincie weder in nauwer verbinding met het hart des lands zou gebracht wordenachten wij het voor onze lezers niet zonder belang een en ander liit de circulaire over te nemen. De richting der ontworpen lijn is door of langs Utrecht, Jutfaas, IJselstein, Jaarsveld, Tienhoven, Ameide, Meerkerk, Arkel, Gorinchem, Nieuwendijk, RaamsdonkveerOosterhout, Teteringen Breda, Rijs- berge, Zundert, Weijhout, Wieshoezel, Brasschaet en Antwerpen. Het kapitaal voor den aanleg isvolgens de concessie aanvragers, verzekerdindien in Nederland van staats-, gewest- en gemeentewege de noodige subsidie kan ver kregen worden om daaruit alleen de overbrugging der rivieren de Merwede en de Lek te bekostigen. Kan die subsidie verkregen worden dan verklaren de con cessie aanvragers zich in staat om aan de regeering de meest deugdelijke waarborgen voor die uitvoering aan te bieden. Tot aanbeveling der lijn wordt verder door hen het volgende aangevoerd 1° dat zij de kortst mogelijke verbinding vormt tus- schen Parijs, Brussel en Antwerpen eenerzijds en Utrecht, Amsterdam en de Noord-Nederlandsche provinciën anderzijds. De afstand tusschen Antwerpen en Utrecht zal langs deze lijn ruim 50 kilometer korter zijn, dan langs Boxtel of Rotterdam, terwijl een sneltrein den rit op deze lijn ongeveer IJ uur sneller zal afleggen, dan thans voor den rit over Boxtel gevorderd wordtnatuur lijk met aanneming van dezelfde snelheid en hetzelfde oponthoud aan de douanestations; 2° dat zij den afstand tusschen westelijk Frankrijk en België eenerzijds en Noord-Duitschland anderzijds zoo aanmerkelijk bekort, in vergelijking met die langs de thans bestaande spoorwegen, dat met grond is te ver wachten, dat een groot deel van het internationaal verkeer tusschen die rijken den weg over Nederland zal nemen, wanneer die lijn gereed is; 3" dat zij Zeeland en inzonderheid de haven te Vlis- singen nader brengt tot Utrecht en Amsterdam 4° dat zij een aantal plaatsen, waaronder zeer belang rijke, in het spoorwegnet opneemt; 5° dat zijvolgens verklaring van deskundigenin het belang van 's lands verdediging is omdat het ge bruik van deze lijn voor den aanvoer van troepen, levensmiddelen en krijgsmaterieel verzekerd blijft, zoo lang de Hollandscbe waterlinie niet is bezweken. De onderteekenaars achten het onnoodig op de vele andere voordeelen te wijzenwelke aan den aanleg van eiken, dus ook van dezen spoorweg verbonden zijn. Deze voordeelen zijn zoo dikwijls en zoo uitvoerig in vlugschriften en adressen aangetoond en uit de geschie denis der bestaande spoorwegen gebleken, dat deze als van algemeene bekendheid zijn te tekenen. De onderteekenaars deelen ten slotte mede, dat zij zich aan de Nederlandsche regeering bereid hebben verklaard des verlangd in hunne concessie ook den aanleg op te nemen eener zijlijn Dordrecht—Gorin chemEist, zoo de Nederlandsche staat de kosten der rivieroverbrugging hij Dordrecht voor zijne rekening mocht willen nemen. Het weekblad Pro Patria bevat thans het toegezegde ontwerp-adres aan den koning ter bevordering der afschaffing van de dienstvervanging bij de nationale militie. wenscheiijkheid daarvan wordt in dat stuk voornamelijk aangetoond op de volgende gronden: Omdat na die afschaffing de natie zich nauwer aan het leger en het leger zich nauwer aan de natie ver honden zal voelenen dus het leger bij het volbrengen zijner moeilijke taak, grooter moreele en ook mate- rieele kracht zal ontleenen aan de solidariteit tusschen leger en natie; omdat door die afschaffing goede elementen in het leger zullen gebracht worden, in plaats van de minder goededie de dienstvervanging er in brengten elemen ten beschikbaar znllen blijven voor de vrijwillige dienst neming hier te lande en in Indië. Voorts wordt betoogd dat zoomin het belang der maatschappij als dat der individuen een beletsel ople vert tegen de afschaffing en wel omdat: in geval de staat wordt aangerandde maatschappij in 't algemeen geen hooger belang heett dan dat alle krachten worden ingespannen om de onafhankelijkheid des lands te verdedigen; in tijd van vrede de militieplichtigen aan de maat schappij grooter dienst bewijzendoor gedurende korten tijd zich te oefenen voor de vervulling van de boven aangewezen taak, dan door het nut, dat zij in dien korten tijd in hun burgerbetrekking zouden kunnen stichten de bezwaren, die aan de vervulling van den militie plicht verhonden zijndoor evenredige moreele en phy- sieke voordeelen worden opgewogen; de Nederlandsche jongelingschap beleedigd wordt door de onderstelling, dat zij minder offervaardig, minder tot den dienst des lands bereid zou zijn dan die van alle andere natiën van Europawelkeop België na met het stelsel van dienstvervanging hebben gebroken het nadeel, aan de vervulling van den dienstplicht verbonden nog te minder zal zijnomdat hier te lande de actieve diensttijd korter is dan in eenig ander land en onze militie wel nimmer anders zal worden gebruikt dan tot defensieve oorlogen. Dat de grondwet de afschaffing toelaat, wordt ge staafd door een beroep op artikel 177waarin het dra gen der wapenen een eerste plicht genoemd wordt van alle ingezetenenwelke plicht in de volgende artikelen wel beperkt wordtdoch zonder dat daarbij de dienstvervanging genoemd wordt. Reeds heeft de redactie van Pro Patria van een hon derdtal personen uit alle streken des lands blijken van instemming met haar voornemen ontvangen. Onder die namen trokken onze aandacht die van den heer B. H. Heldt, te Amsterdam, namens het centraal bestuur van het algemeen Nederlandsch werklieden-verhond professor van der Wijckte Groningen; de sociëteit „Mars", bestaande uit onderofficieren en korporaals der schutterij te HelderJ. Fransen van de Putteluitenant der schutterij te Goes; J. de Kanter oud-kapitein en m'. J. W. Lasonderluitenant der schutterij te Middel burg en niet minder dan 33 officieren en andere inge zetenen te Vlissingen. Verscheidene dier voorloopige onderteekenaars hebben zich uitdrukkelijk bereid ver- I klaard de onderteekening van een adres te helpen be vorderen. De jl. Zaterdag door de fima van Zeijlen Decker alhier gehouden aanbesteding van het maken van een droogdok is thans gegund aan den laagsten inschrij ver, den heer B. Janse, te Amsterdam. Naar wij vernemen, zal spoedig met de werkzaam heden een aanvang gemaakt worden. leg met de postdirectie een vast model voor de livretten en voor de met die kantoren te houden correspondentie aan te nemen. De liberale kiesvereenigingen te Amsterdam hebben tot candidaten voor de tweede kamer gekozen de heeren Godefroimr. S. A. Vening Meinesz en mr. G. de Vries, oud minister van justitie. De heer 's Jacob kon, wegens zijne weifelende houding in verschillende quaestiën, geen genoegzaam aantal stemmen op zich vereenigen. Te Breda is door de liberale kiesvereeniging candi- daat gesteld m'. J. H. van Mieriorechter in de arron- dissements-rechtbank te Breda. De heeren de Vries en Geertsema', beiden oud-minis ters hebben voor de candidatuur te Haarlem, tegenover den heer Kappeijnebedankt. De Staats courant van heden bevat een koninklijk besluit van den 14,n Mei 1875, bepalende de plaatsing in het Staatsblad van het tusschen Nederland en Por tugal op 9 Januari 1875 te Lissabon gesloten verdrag van handel en scheepvaart. Bij beschikking van den minister van hinnenlandsche zaken van 27 Mei 1875is H. van Dijkna voorafgaand vergelijkend onderzoekmet ingang van 1 Juli a. be noemd tot opzichter van 'srijks waterstaat 4e klasse. De minister van financiëndie hij gelegenheid der laatste hegrootingsdiscussiën herhaaldelijk zijne ingeno menheid met de postspaarbanken betuigde, schijnt voornemens tot de invoering daarvan een eersten stap te doen. Hij heeft aan de besturen der bestaande spaarbanken een outwerp-reglement voor de postspaar banken gezondenmet het doel om daarover hun advies te vernemen. Inmiddels zal aan eenige post kantoren gelegenheid worden geopend tot het inbren gen en teruggeven van gelden. De bestaande spaar banken zullen voor zoo ver zij met de postkantoren willen samenwerken, worden uitgenoodigd om in over Bij ministerieele beschikking van 27 Mei 1875, is ingetrokken de beschikking van 4 Juli 1873, waarbij aan gebroeders Pot te Ridderkerk vergunning verleend is voor een stoomsleepdienst op de rivieren in de pro vinciën Noord-Brabant, Gelderland, Zuid-Holland en Zeeland. Bij beschikking van den minister van koloniën is de hoofdonderwijzer J. A. J. Vorderman gesteld ter beschikking van den gouverneur-generaal van Neder- landsch-Indiëom te worden benoemd tot onderwijzer der derde klasse voor den dienst daar te lande, en de heer J. T. Wielandt, genees-, heel- en verloskundige te Breedevoort, gemeente Aalten, in Gelderland, om te worden bestemd tot vervulling van eene der beschik bare plaatsen als burgerlijk geneeskundige in Neder- landsch-Indië. Volgens de Indische bladenwerd te Batavia spoe dig de afkondiging van een besluit verwacht, waarbij burgerlijke ambtenarendie verlof wegens ziekte vra gen aan een onderzoek door eene commissie onder worpen worden. Ongetwijfeld zal deze maatregel grooten tegenstand ondervinden. Tot dusverre was het certificaat van éen enkel geneeskundige voldoende om een ambtenaar recht op verlof te geven. Niet moeilijk is het te begrijpen hoe licht hiervan misbruik werk gemaakt. Intusschen zal het dikwijls moeilijk wezenin afgelegen streken vooralom ambtenaren, die werkelijk ziek zijnover te voeren naar plaatsen waar een onderzoek door eene onafhankelijke commissie zal kunnen geschieden. Op moeilijkheden zal men dus altijd stuiten; doch het is niettemin noodzakelijk dat in den tegenwoordigen toe stand eene verandering kome. Trouwens het geheele verlof-systeem der Indische ambtenaren is gebrekkig. Het blad de Locomotief maakt melding van zeker controleur die als hij tien jaren in dienst zal zijn geweest, daarvan 6J met verlof wegens ziekte in Europa zal doorgebracht hebben. Trekt men daar nog van af den tijdgedurende welken zoo iemand in Indië ziek is geweesten men neemt in aanmerking de kosten, die hij wegens zijn reizen en trekken reeds veroorzaakt heeftdan zal men ongetwij feld tot het besluit komen dat onze regeering somtijds voor luttel weinig dienst verbazend veel geld moet betalen. Dit geval staat in Indië volstrekt niet op zichzelf. Dergelijke voorheeelden komen aanhoudend voor. Alleen eene diepingrijpende hervorming die op veel oppositie zou stuitenkan daarin verbetering brengen. C

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1875 | | pagina 1