Staten-generaal. Bij het jongste groote concours aan de schilder school te Brussel is de eerste prijseen gouden medaille, behaald door den heer A. J. Madiolvan Groningen. In verscheidene kloosters in Duitschland is men bezig de zaken te regelen voor de aanstaande opheffing. Zooveel mogelijk worden alle eigendommen te gelde gemaakt. Volgens de Germania hebben de Alexianer - broeders van Aken het slot Baelen bij Henrychappelle in België aangekocht, om daarheen hun gesticht met ongeveer 170 krankzinnigen over te brengen. Voor 25 jaren telde men in de Vereenigde-Staten van Noord-Amerika slechts 66 scholen onder de leiding van nonnen, tegenwoordig zijn er 650, waarvan 400 zoogenaamde academiën zijn. Hieronder zijn niet ge rekend de vrije scholen die onder leiding van geeste lijken staan, waarvan men in het bisdom New-York alleen 46 met 20,000 kinderen en in het bisdom Phila delphia 45 met 10,000 kinderen vindt. Daarbij komen nog de talrijke wees- en vondelinghuizen onder leiding van nonnendie in den staat New-York ongeveer 3000 verpleegden tellen. Verkoop In gen cn aanbestedingen. Jl. Vrijdag zijn te Zuidzande te koop aangeboden 4 hectaren 28 aren 60 centiaren bouwland in den Mettenijenpoldergemeente Nieuwvliet. Verkocht voor f 92502 hectaren 36 aren 70 centiaren idemin den Strijdersgatpoldergemeente Kadzandvoor f 4800 2 hectaren 38 aren 40 centiaren idemin den Tienhon derdpolder, gemeente Kadzand, voor 32001 hectare 48 aren 70 centiaren idem, in den polder het Oudeland, gemeente Kadzandvoor 223543 aren 10 centiaren idem aldaar, gemeente Retranchementvoor 720; 1 hectare 82 aren 74 centiaren bouwland en tuingrond tegen het dorp Zuidzande, voor 6420; 1 hectare 63 aren 90 centiaren bouwland in den polder en de gemeente Zuidzandevoor 2375en 4 hectaren 74 aren 30 cen tiaren idem aldaar, voor ƒ8050. Burgerlijke stand. (Van 9—16 Mei.) Middelburg. OndertrouwdJ. S. Schellings, jm. 23 j.> met E. A. Hertogh, jd. 25 j. P. A. Hertogh, jm. 23 j., met E. H. Schellings, jd. 26 j. W. F. Felix, jm. 24 j., met C. J. Claassen, jd. 24 j. L. de Plaa, jm. 21 j., met M. P. Koeleman, jd. 19 j. C. Reijnierse, jm. 22 j., met P. Pauwer, jd. 22 j. S. Rozemond, jm. 23 j., met J. de Vos, jd. 22 j. BevallenA. Jongepier, geb. Pouwer, d. C. W. Des- son, geb. Culverhouse, z. M. de Liefde, geb. Cramer, z. W. M. Bostelaar, geb. van der Beek, z. M. P. Meertens, geb. Holster, d. E. J. Oerlemans, geb. Vermaas, z. Overleden: J. A. Adrianissen, man van A. C. M. Ornee, 71 j. G. van den Boogert, man van J. Stok, 79 j. M. E. Schuering, wede. van J. de Jonge, 61 j. P. M. Casteleijn, d. 11 m. J. M. Mulder, man van S. P. Pervooat, 62 j. C. de Prinse, wed'. van E. Wouters, 76 j. J. J. I.teitz, jd. 88 j. J. C. Sanderse, d. 15 d. H. B. van de Woestijne, z. 4 m. S. Alberts, d. 7 m. (Van 815 Mei.) Vlissingen. Gehuwd: J. van Boven, wed', van P. Fer- dinandusse, 35 j., met W. H. Visser, jd. 34 j. Bevallen: M. H. P. Callenfels, geb. Vervate, d. K. Rondel, geb. Werman, d. M. C. Rekker, geb. Rottier, d. J. van Hekken, geb. Janse, z. J. C. de Roo, geb. van der Meer, d. E. A. Fagij, geb. Hageman, d. L. M. Schoolmeester, geb. Vernieuwe, d. M. E. Buisman, geb. van Wageninge, z. C. van Beers, geb. Kools, z. A. Hou- baer, geb. Calon, d. J. Wouters, geb. van Duure, z. (levenl.) Overleden: M. P. Verhoeff, jd. 37 j. M. B. Bijleveld, man van C. J. Lieverel, 36 j. Goes. Gehuwd: M. F. Willems, jm. 24 j., met R. Blommoest, jd. 22 j. F. Hagenaar, jm. 24 j., met M. J. Wullemse, jd. 23 j. M. Schrijver, jm. 25 j., met M. C. Hardenberg, jd. 22 j. BevallenH. Forbijn, geb. van Broek, z. J. M. Scheele, geb. Robijn, z. M. van Zweden, geb. Dagevos, z. M. van de Raaf, geb. van de Velde, d. Overleden: M. Zandee, gehuwd met C. Blok, 60 j. A. J. de Pree, z. 3 w. H. M. Harinck, wed', van M. Doornbos, 61 j. M. J. Verburg, z. 15 d. Zierikzee. Gehuwd: P. Ango, jm. 31 j., met J. Dooge, jd. 31 j. J. Mallander, jm. 23 j.,metM. Schoenmakers, jd. 24 j. Bevallen: M. Horrevoets, geb. Biesheuvel, d. M. A. Koppens, geb. Tuinman, d. J. Kramer, geb. Huigens, d. M. van Enck, geb. Cappelle, z. J. Missel, geb. Met selaar, z. A. Sies, geb. Hanson, z. J. Jacobi, geb. Beek man, d. H. van der Jagt, geb. Lemson, z. (levenl.) Overleden: J. van den Boogerd, d. 11 m. J. de Vis ser, wed', van J. Verseput, 88 j. H. Lochmans, z. 8. m. J. Blanker, man van J. C. Jacobi, 68 j. M. L. Manni, d. 20 m. G. Stephout, z. 7 m. Thermometerstand. 15 Mei 's av. 11 u. 58 gr. 16 'smorg. 7u.60gr.'smidd.lu.65gr.'sav. 11 u. 51 gr. 17 'smorg.7u.54gr.'smidd.lu.65gr.'sav.llu.54gr. 18 'smorg. 7 u.58gr. 'smidd.lu. 75gr. 'sav.6u. 62gr. tweede kamer. Zitting van Dinsdag 18 Mei. (Per telegraaf.) Bij de behandeling van het wetsontwerp tot het nemen van maatregelen tegen de hondsdolheid verlangde de heer van Eek, dat vergoeding zou worden toegekend voor honden die als verdacht zouden worden afgemaakt. De heeren Cremers en Vader bestreden het wetsont werp, terwijl door den heer Rombach het dragen van een muilband werd verdedigd. De heer Idzerda daar entegen wil dat het dragen van een muilkorf verplich tend zal worden gesteld. Kerkgebouw te Veere. Aan de memorie van beantwoording betreffende het wetsontwerp tot bekrachtiging van den onderhandschen verkoop van het voormalig kerkgebouw te Veere aan de hervormde gemeente aldaar, ontleenen wij het volgende De rijksadviseurs zijn over den verkoop niet gehoord, omdat de schriftelijke overeenkomst reeds geteekend was vóórdat het college van adviseurs bestond. Zij hebben echter ongevraagd hun advies over deze zaak uitgebracht, dat den minister van financiën eerst in handen kwam toen het wetsontwerp reeds was ingediend. Het voorloopig verslag heeft den minister aanleiding gegeven om den heer H. P. Vogelarchitect en hoofd onderwijzer aan de academie van beeldende kunsten te 's Gravenhage, een onderzoek van het gebouw op te dragen. Uit diens verslag blijkt: a. dat de kunstwaarde van het oorspronkelijke ge bouw groot was; b. dat de kunstwaarde na de misvormingdie het gebouw ondergaan heeft, voornamelijk door het dicht- metselen van hoofdingang en lichtopeningen, het uit breken van gewelven en het aanbrengen van binnen- betimmering, alleen herkenbaar is voor den deskundige, in staat, om zich het gebouw in zijn oorspronkelijken toestand gereconstrueerd voor te stellen c dat de restauratie van het gebouw als kunstpro duct zeer kostbaar zou zijn, en op minstens 100,000 is te schatten d dat de instandhouding van het gebouw in zijn tegenwoordigen toestand met verwijdering der binnen- betimmering p. m. 20,000 zou kosten en de waarde dier binnenbetimmering nauwelijks de kosten zou dek ken van de voorzorgmaatregelenbij hare verwijdering voor het behoud van het gebouw noodig; e dat bij afbraak der kerk behoud van den toren mogelijk is, maar deze (het eigendom der burgerlijke gemeente) dan van achteren dichtgemetseld zou moeten worden, hetgeen nog al kostbaar zou zijn. Tot kerkvoogden der Nederduitsche-hervormde ge meente is de vraag gerichtof zij genegen zouden zijn, het contract in den bedoelden zin te wijzigen. Uit het antwoord van kerkvoogden, van 24 Februari 11., n° 37blijktdat zij ongenegen zijn het gebouw te aanvaarden onder verplichting om het te behouden. Wanneer het wetsontwerp de goedkeuring van de staten generaal niet mocht kunnen verwervenzou de regeering eerst kunnen overwegenin hoever er ter men zijnom aan het verzoek van kerkvoogden tot het bekomen van schadeloosstelling te voldoen. Wat het behoud van den toren als zeeteeken betreft heeft de minister van marine te kennen gegeven, dat de toren evenals zoo menig ander toevallig merk kan geacht worden den zeeman van nut te zijn, doch dat het nut van den toren als zeeteeken niet van zoodanig belang is voor de scheepvaart in het algemeendat zijn behoud dientengevolge als noodzakelijk moet worden beschouwd. v Hierbij moet echter opgemerkt worden dat in het wetsontwerp geen sprake is van verkoop van den toren, die aan de burgerlijke gemeente toebehoort. De minister van binnenlandsche zaken is bereid om aan het kerkgebouw de noodzakelijkste herstellingen te laten doen en het overigens ten laste van zijn depar tement te laten onderhouden. Onder die herstellingen en dat onderhoud zouden ech ter niet begrepen zijn zoodanige werkzaamheden als vereischt zouden worden, om het gebouw als architec tonisch kunstproduct te herstellen, maar slechts die welke de adviseursten bedrage van 2000 a ƒ3000, noodig achten om het gebouw voor verder verval te beveiligenen wijders het onderhoud in den tegenwoor digen toestand, dat zij op eene jaarlijksche uitgave van bOO schatten. Eindelijk zij nog opgemerkt dat, als later het kerk gebouw mocht gesloopt wordenwat nog volstrekt niet zeker is, voorzeker de regenbak als zoodanig zou ver vallen, maar als monument van bouwkunst zou kunnen behouden blijven. Daar op Walcheren gemeenlijk elke woning een eigen regenbak bezit, is voor de geringe bevolking aan dezen regenbak weinig behoefte. MUMWET. Het zeer uitvoerig voorloopig verslag is verschenen over het wetsontwerp houdende nadere tijdelijke voor ziening omtrent het Nederlandsch mnntwezen. Omtrent het hoofdpunt, dat het voorstel der regee ring uitmaakt: vrije aanmunting van gouden standpen ningen nevens den beperkten zilveren standaardblijkt, dat dit plan bij een zeer groot aantal leden ondersteu ning vondop de gronden in de memorie van toelichting ontwikkeld. Daaronder waren ook ledendie liever dadelijke aanneming van den gouden standaard hadden gezien maar zich toch bij het voorstel der regeering konden nederleggen. Zoolang de wisselkoersen toelaten met voordeel goud in te voerenzou zulks zonder bezwaar kunnen ge schieden en daarin in allen gevalle een grens tegen abnormale daling der wisselkoersen gelegen zijn. Wel zag men geenszins voorbij dat aan den dubbe len standaard bezwaren verbonden zijn, maar ontegen zeggelijk staat daartegenover, dat de landen met dub belen standaard, bepaaldelijk Frankrijkaan de hevige crisis, welke uit schaarschheid van het eene aangeno men muntmetaal voortvloeiensteeds door toelating van het andere bewaard waren gebleven en dat voor Nederland daarom de dubbele standaard vooral aanbe veling zou verdienenomdat daarbij het vraagstuk omtrent de verhouding tot Indië een bevredigende op lossing erlangde. De eenheid bleef bewaard, vooral wanneer op dien voet het goud ook in Indië tot wettig betaalmiddel kon worden verheven. De bevredigende regeling van de verhouding - tot Indië was voor meerdere leden een conditio sine qua non eener voor hen aannemelijke muntregeling. Ten hoogste bevreemdend was het dat wederom eene voordracht gedaan wordt van ver uitziende gevolgenzonder dat er zelfs aan gedacht schijnt te zijn om de verhouding tot Indië te regelen. Er blijkt althans hoegenaamd van geen overleg met het koloniaal gouvernement. Toch is het niet te loochenen, dat de verbreking van onze munteenheid met Indië politieke en commer- cieele nadeelen teweeg brengt, welke men behoort te vermijden. Evenmindat de enkele gouden standaard voor Indië nog veel moeilijker uitvoerbaar is dan hier. Men drong er met nadruk op aan, dat de regeering hare voornemens met betrekking tot het Indische muntwezen zóu mededeelen. Daar verder voor den handel behoefte is aan stabili teit van koersen en van rentestand, gaf een groot aantal' leden te kennen, dat zij hun goedkeuring aan dit ontwerp alleen konden schenken voor 't geval daar aan het tijdelijk karakter werd ontnomen. Arbeiders-woningen. Naar aanleiding van het wetsontwerp tot het verleenen van vrijdom van grondbelasting voor stichting van woningen voor de arbeiders-klasse, in verband met dat op de coöperatieve vereenigingengaven eenige leden hunne verrassing en tevens hun genoegen er over te kennendat deze regeering zelve thans voortgaat op den vroeger door anderen ingeslagen weg, die door de politieke vrienden der regeering als socialistische woe lingen bevorderend was geschetst. Men kon zijn ge noegen niet verheelen over het démenti door deze regee ring gegeven aan hen, die weeklachten hadden aange heven over een politiek, welke huns erachtens op de ondermijning van de grondslagen der maatschappij uit- loopen moest. Wat in het algemeen de taak der regeering met betrekking tot de woningen betrefthierover bestonden voornamelijk drie gevoelens. Volgens enkele leden ligt het geheel buiten den kring der bevoegdheid van het openbaar gezag zich met de woning der ingezetenen te bemoeien. Andere leden achtten het de roeping der overheid, uitsluitend repressief tegen ongezonde woningen te waken. Zij drongen aan op een strenge wet tot afkeu ring en buiten gebruik stelling van dergelijke woningen. Wederom andere leden waren van gevoelen, dat het op den weg der regeering ligt ten behoeve der oprich ting van behoorlijke arbeiders-woningen gemeenten financieel te hulp te komen of zelfs rechtstreeksche medewerking te verleenen. Wat de strekking van het ontwerp betreft, bijna algemeen had men daartegen overwegende bezwaren. Vooreerst wegens het grondwettelijk verbod tegen het verleenen van privilegiën in het stuk van belastingen. Niet minder werd afgekeurd en ongrondwetig geoor deeld dat het ontwerp een privilegie wil scheppen ten behoeve éener klasse van ingezetenen, te weten de arbeiders-klasse. Daargelatendat men niet gaarne met de regeering de ingezetenen in verschillende „klassen" zou verdee- lenis 't, beweerde menniet gewenscht de arbeiders klasse in den waan te brengen, dat te haren behoeve buitengewone maatregelen op wetgevend gebied en nog wel op het gebied der sociale wetgeving genomen moe ten worden. Er valt voor den wetgever op het ter rein der belastingen nog zeer veel te doen, ook ten behoeve van het minder met tijdelijke middelen geze gende deel der bevolking. Maar de maatregelen, die hij neemtmoeten ten goede komen aan die allenniet aan een deel daarvan. Eenige dier maatregelen werden genoemd. Het belang daarvan werd door andereleden niet betwist, maar (afgescheiden van den vorm) wezen zij hunnerzijds op de heilzame strekking van dit ont werp hetwelk niet bedoelt aan eenige klasse der maat schappij een privilege te schenken, maar slechts een premie wil geven voor het bouwen van arbeiderswo ningen, die aan betamelijke gezondheids-vereischten voldoen. Allen stemden echter hierin overeen, dat, al plaatst men zich ook op het standpunt van den mi nister, de regeling zooals zij voorgedragen en geredi geerd is, niet aan het doel zal beantwoorden. Rechterlijke Inrichting1. De minister van justitie heeft zijn memorie van ant woord ingezonden op het verslag der tweede kamer over de wetsontwerpen tot partieele wijziging van de rechterlijke inrichting. De minister ontwikkelde nader de bedoeling dezer voordrachten. Ten onrechte heeft men er in gezien een eersten stap op den weg eener nieuwe rechterlijke inrichting. De minister wil een partieele wijziging van het bestaande, met eerbiediging van de beginselen der bestaande wet en zóo dat zij aan een nieuwe rechter lijke inrichting, wanneer daarvoor eenmaal de tijd zal zijn gekomen, geen nieuwe hinderpalen in den weg stelle. Verbetering van de vormen der procedure zijn natuurlijk van deze voordrachten niet te wachten. Daartoe moeten wijzigingen in de wetboeken plaats hebben. Voorstellen zijn daartoe in overweging of reeds bij de kamer ingekomen (vereenvoudiging van het cas satie-proces in burgerlijke zaken). Bij de voorgedragen regeling zal de staat uit een financieel oogpunt, niet veel winnen, maar ook zeker niets verliezen. Dit is voldoende voor een maatregel, waarvan niet bezuiniging, maar verbetering van de rechtspleging het doel is. Dat met de verbetering der bezoldiging van de leden der hoogere rechterlijke collegiën begonnen is, berust

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1875 | | pagina 2