DUWWERK,
M
f
Advertentiën.
■tsersch Kindermeel
F
Een spoorweg-avontuurtje.
lamtetebmcto.
féniijdinpit.
i
t CHARLES LAPP te Freiburg.
A. M. LE CLER0Q en ZUSTER,
Stoombootdienst
HEN MIDDELBURG EN ROTTERDAM.
ft
1 -
M
Italiaansche regeering- redding te zoeken, opdat niet
langer onze staat door zulke brieven worde omverge
worpen! Zoo lang het reeds zoo dikwijls tot de
diepste diepte der hel veroordeelde kettersche Italië
nog niet in dezen vuurpoel des satans nederstort, maar
zonder moeite of bezwaar de kloosters opheft en kalm
op den weg der ketterij voortgaat trots alle vervloe
kingen van den cleruszoo lang behoeven wij ook
niet te vreezen voor de verklaringen van den onfeil-
baren paus, en allerminst de hulp van Italië in te
roepen om ons voor den toorn van het wereldgericht
en den opstand der heiligen te beschermen."
Hoewel de Volks Zeitung misschien te ver gaat in
hare geringschatting van de gevolgen die de pauselijke
encycliek zou kunnen hebben, is er toch in hare be
schouwingswijze veel waars en wellicht zou men door
geen notitie te nemen van de uitspraken van den paus
hem eerder tot zwijgen brengen dan door telkens nieuwe
maatregelen tegen zijn gezag te nemen.
Dat gedurende den winter in Rusland het spoorweg
verkeer door de sneeuw wordt gestremd is geene zeld
zaamheid, maar een avontuur als het volgende behoort
toch tot de zeldzaamheden
„Den 9en Februari jl. verhaalt een passagier
vertrokken wij met den trein van Kiew naar Odessa.
Het weder was winderigdoch daar wij er op rekenden
spoedig te Odessa te zullen zijn, Iet ten wij daar niet op.
Reeds voor wij het station Satischje bereikten werd
het leven dat de trein gewoonlijk maakt zeer dof, en
toen wij het station voorbij waren werd de weg steeds
zachter en was het alsof men over rozen reed; de
doornen zouden zich echter spoedig vertoonen. Weldra
hield het rammelen en dreunen geheel en al op; de
beweging werd steeds langzamer; eindelijk stond de
trein stil. De conducteurs deelden aan de passagiers
mededat de trein niet voor- of achteruit konde
wielen gleden van de rails af. Het station was vier
Werst verwijderd en er was een bode naar den station
chef gezonden. Deze arriveerde eenige uren later langs
een zijweg, troostte de teleurgestelden en beloofde
den volgenden dag maatregelen te zullen nemen, om
den trein te bevrijden. Wij moesten dus in het vrije
veld overnachten. Velen haalden hun mondbehoefte
voor den dag en niettegenstaande den raad van iemand
die in 1871 gedurende 24 uren was ingesneeuwd zon
der eten of drinken te kunnen krijgen, deelden zij
ruimschoots mede.
„De natuur voltooide intusschen haar werk. Van alle
zijden werd de trein met dikke wallen van sneeuw
omgeven en wij moesten drie dagen en nachten wach
ten eer wij naar Satischje konden worden terugge
bracht, waar wij nog 8 dagen moesten doorbrengen.
Binnen twee dagen was de voorraad van den buffet
houder in het station uitgeput. Gelukkig kwam iemand
opdagen die onder de Duitsche kolonisten in den omtrek
woonde en bracht ons levensbehoefte. De Duitschers
voerden ook hazen en patrijzen aan. Intusschen kon
men voor hoog loon in de eerste dagen slechts 50
arbeiders bij elkander krijgen. De Duitsche kolonisten
wilden niets van sneeuwscheppen wetende joden kon
den er niet tegen. Per telegraaf werd bij de spoorweg
administratie geklaagd, maar het hielp niets. Negen
dagen van gevangenschap gingen voorbij toen een
onzer op de gedachte kwam om te vluchtendit denk
beeld werkte epidemischen wij besloten allen sleden
te huren en ons door de Duitschers te laten wegbren
gen. Wij verzochten dat aan het naaste station een
trein voor ons in gereedheid zou worden gebracht,
doch wij ontvingen het bericht, dat het daar niet
beter was, en wij moesten dus tot Wessely Kut, een
afstand van 30 Wersten in sleden rijden. De onge
duldigste vertrokken nog den zelfden avond, doch raak
ten verdwaald en kwamen eerst den volgenden morgen
op den goeden weg. Zij die waren achtergebleven en
de dames, verlieten den volgenden morgen, dus op den
12en dag van onze gevangenschap, in de vroolijkste
stemming den ingesneeuwden trein en kwamen den
22en behouden te Odessa aan."
(Prijs der plaatsing 30 cent per regel).
Verkoudheid, Hoest, Griep, Ontsteking
der Liuehtpijpstakken, Tering. Rationeele en
weinig kostbare behandeling door middel der TEER*
CAPSULES VAN GUÏOT. Verkrijgbaar bij
alle Apothekers.
I4ffectcn.
Binnengekomen het fregatschip Mary; gezagvoerder
L. Pijl, van Batavia, de lading bestemd voor Amster
dam en Rotterdam.
Prijzen va»
Amsterdam, 31 Maart.
Nederland. Certific. Wérkelijke schuld.
dito dito dito
dito dito dito
Aand. Handelmaatschappij
dito exploitatie Ned. Staatssp.
Loten stad Rotterdam.
dito dito Amsterdam
Certificaten bij Rothschild
24 pet.
d
4
44
België.
Frankrijk.
Inschrijvingen3
24 pet.
Rusland.
dito5
Obligatiën 1798/1816 5
Certific. Inscr. 5e serie 5
Oblig. Hope &C°. 1855 6" serie. 5
dito f 1000 1864 5
dito L. 100 1872 5
dito L. 100 1873 5
Loten 18645
Loten 1866
Oblig.Hope C°.Leeningl860.
Certific. dito
Inscript.Stieglitz C°.2c a 4 Ij.
Obligatiën 186769
Certificaten
Aand. Spoorw. Gr. Maatsch.
Oblig. dito
dito dito
Aand. Kiew-Brest
dito Baltische spoorweg
Oblig. spoorweg Poti-Tiflis
dito dito Jelez-Griasi.
dito dito Jelez Orel
dito dito Charkow Azow
Schatkistobligatiën
Aand. Warschau Bromberg
dito dito Weenen
Oostenrijk. Oblig. metal.in zilverJan./Juli.
dito dito April/Oct.
dito in papier Mei/Nov.
dito dito Febr./Aug.
Aand. Nation, bank
Loten 1860 5
dito 1864
Hongarije. Schatkistbiljetten 6
Oblig. Theiss spoorweg 5
Certific. Amsterdam 5
Oblig. Z.-Ital. spoorweg 3
Obligatiën Buitenl. 3
dito Binnenlandsche 3
Obligatiën3
Inschrijving Alg. schuld 5
Polen.
44 pet.
4
4
4
6
5 f
44 pet.
5 f
3
5
5
5
5
4
4
5
5
5
5
5
3
624
73J
974
135J
106}
914
874
56}
99J
79|
884
102
98
974
316
944'
77*
824
52|
2524
864
pet.
f
pet.
pet.
Italië.
Spanje.
Portugal.
Turkije.
Egypte.
Amerika.
Brazilië.
Obligatiën 1869 6
dito 1868 7
dito 1873 ;s;, 7
Obl. Vereenigde Staten 1904 5
dito dito dito 1882 6
dito dito dito 1885 6
Illin. Cert. Amsterdam
Oblig. Illinois Redemtiön. 6
dito Central Pacific i, 6
Certific. Chic. N. W. 7
Oblig. Madison Ext. 7
dito Winona-St. Peter 7
dito N. W. Union 7
dito Union Pac. Hoofdl. 6
Obl. St.Paul&Pac.Spw.Dsee. 7
dito dito dito 2f sec. 7
Oblig. 1863 44
dito 1865 5
1324
1004
232
100
964
814
634
1474
654
66|
n 614
614
f 998
144J
pet.
724
65
96
22|
18*
484
414
128
80}
754
f
pet.
f
pet.
964
99
854
89
804
47H
75J
72
714
804
96|
Prijzen van coupons.
Amsterdam, 31 Maart. Metall. f 21.80; dito zilver
22.80; Div. Eng. per f 11.60; Eng. Portugal
per 11.55Amerikaansche dollars (in goud) f 2.38.
Amsterdam, 30 Maart. Metall. f 21.774; dito zilver
22.774; Div. Eng. per f 11.60; Eng. Bussen
per 1 f 11.60; Eng. Portugal per f 11.60Frans
f46.05Belg. f 46.15Pruis 56.55; Hamb. Russen 304;
Russen in Z. R. f 31|; Poolsche per fl. Ameri
kaansche dollars f 2.38papier f 2.04.
Getrouwd
J. H. MARKX,
Hoofdonderwijzer te Oudenbosch,
en
H. J. DE MAN,
die tevens, ook namens wederzijdsche betrekkingen,
bedanken voor de vele bewijzen van belangstelling zoo
wel van hier als van elders ontvangen.
Heden overleed te Amsterdam, tot onze groote droef
heid, onze geliefde eenige zuster SARA CUPERUS.
Zutphen, B. CUPERUS.
28 Maart 1875. D. A. CUPERUS—Tak.
Heden avond te half zeven uur overleed na kort
stondige ziekte mijne geliefde dochter en eenig kind
HENDERIKA JOHANNA ALBERTA, in den ouder
dom van een en dertig jaren en acht maanden.
Diep bedroefd geef ik hiervan aan vrienden en be
kenden kennis.
Grijpskerke, 29 Maart 1875.
B. BRAAMS.
0 bos TARWE 8TROO; te bevragen
DE JONGE te Hoofdplaat.
agt terstond in eene buitenwijk 8 gemeu-
1 Kamers: adres onder letter K bij den
UPT.
olgens Professor LIEBIG van de beste Melk
koeien volledige voeding voor kin
net eerste levensjaar ter vervanging der moe-
Ie groote bus inhoudende k° a f 1 met
awijzing verkrijgbaar bij den Hoofd-depot-
>r Zeeland P. lil MR ACH
Confiseur Groote Markt n° 5.
Schoen-, Netten- en Bindgarens,
iger door Mejuffr. WENNING verkocht wer-
le wijn-, bier- en andere Hurken,
1 in den Borstelwinkel bij
Lange Burcht.
ïn mastc Buskolen en gecarbonl-
Purf. D. C. VAN DER HARST.
.5 April a. s. een bekwaam Koffiehuis -
e benoodigd, voorzien van goede getuigschrif-
in persoonA. STOLS, te Tholen.
lelburg wordt gevraagd in een klein gezin
d loon eene bekwame Kindermeid,
t beneden de 30 jaren oud. Ervarenheid in
azen en stoppen is vereischte. Adres onder
bij de boekhandelaars VAN BENTHEM en
skwame Keukenmeid benoodigd tegen
5 vrouw BODDAERT, Balans.
leid benoodigd. Adres den Boekhandelaar
HEER.
jOMBARGEDIGNiT
MiddelburgVlissingen v. v.
ddelburg voorm. 6,30, 10; nam. 1, 3,30, 7,
ags en Zaterdags echter 1,10 in plaats 1 u.)
lissingen voorm. 8, 11; nam. 2, 4,40, 8.
erdags bovendien voorm. 8,40 van Middel-
,20 van Vlissingen.
Uren van vertrek in April.
liddelburg
Van Rotterdam
1 'smor.
7,-
11.
Donderd. 1 'smor. 12,
u.
2
8,30
Vrijdag 2
12-
B
4
10,-
tl
Zaterdag 3
n
9,30
1,
5 B
10-
Maandag 5
n
9,30
6
10,-
V
Dinsdag 6
n
10,30
n
7
11,-
Wóensd. 7
D
10,30
B
8
11-
r
Donderd. 8
•n
10,30
9
11-
n
Vrijdag 9
n
10,30
B
U n
6,—
n
Zaterdag 10
n
10,30
t
12
6-
n
Maandag 12
n
12-
B
13
6-
n
Dinsdag 13
ti
12-
n
14
7-
n
Woensd. 14
ti
12-
n
TREINEN.
dam
rpeu
ïdaal.
>p Z..
uid
burg.
gen
Doze treinen ioopen «Heen Donderdege.
6.15
9.30
-
12.30
6.20
7.38
10.25
3.41
6.45
8.15
11.20
2.88
8.16
9.20
12.—
5.—
8.50
9.43
12.35
5.50
9.8
*8.—
10.49
1.42
7.28
10.8
*8.21
11.12
2.5
8.3
10.29
6.10
8.30
11.21
2.15
4.20
8.18
10.86
6.20
8.40
11.30
2.25
4.30
8.30
10.45
8.17
12.15
7.25
9.10
1.35
8.32
9.29
1.55
8.61
10.—
2.25
9.20
colaas u. Neuzen.
8.5
12.—
*3.2
7.—
8.55
12.50
3.35
7.60
9.15
1.10
3.53
8.10
9.85
1.25
4.10
8.30
TE atlDDBUBUAG.
verga
een
bond.
De
deelde
het
bruar
na he
in zi
van
stuur
ontke
met
houdi
bespr
van
van
Die|
stel
1°
Schoc
waan
den,
1874
„2°
eenig
van 1
«3°
het
om,
geste
»4°f
betaal
M
eischf
slot
evenal
nieml
Nedei
voorlj
de
na
regle|
Tq
andej
'ing
tot
Schol
zin
meen
vertxl
enteg
jaren
men
hier
De
over
werdl
tijd
weinl
heeftl
Nu
del