DUWWERK, M f Advertentiën. ■tsersch Kindermeel F Een spoorweg-avontuurtje. lamtetebmcto. féniijdinpit. i t CHARLES LAPP te Freiburg. A. M. LE CLER0Q en ZUSTER, Stoombootdienst HEN MIDDELBURG EN ROTTERDAM. ft 1 - M Italiaansche regeering- redding te zoeken, opdat niet langer onze staat door zulke brieven worde omverge worpen! Zoo lang het reeds zoo dikwijls tot de diepste diepte der hel veroordeelde kettersche Italië nog niet in dezen vuurpoel des satans nederstort, maar zonder moeite of bezwaar de kloosters opheft en kalm op den weg der ketterij voortgaat trots alle vervloe kingen van den cleruszoo lang behoeven wij ook niet te vreezen voor de verklaringen van den onfeil- baren paus, en allerminst de hulp van Italië in te roepen om ons voor den toorn van het wereldgericht en den opstand der heiligen te beschermen." Hoewel de Volks Zeitung misschien te ver gaat in hare geringschatting van de gevolgen die de pauselijke encycliek zou kunnen hebben, is er toch in hare be schouwingswijze veel waars en wellicht zou men door geen notitie te nemen van de uitspraken van den paus hem eerder tot zwijgen brengen dan door telkens nieuwe maatregelen tegen zijn gezag te nemen. Dat gedurende den winter in Rusland het spoorweg verkeer door de sneeuw wordt gestremd is geene zeld zaamheid, maar een avontuur als het volgende behoort toch tot de zeldzaamheden „Den 9en Februari jl. verhaalt een passagier vertrokken wij met den trein van Kiew naar Odessa. Het weder was winderigdoch daar wij er op rekenden spoedig te Odessa te zullen zijn, Iet ten wij daar niet op. Reeds voor wij het station Satischje bereikten werd het leven dat de trein gewoonlijk maakt zeer dof, en toen wij het station voorbij waren werd de weg steeds zachter en was het alsof men over rozen reed; de doornen zouden zich echter spoedig vertoonen. Weldra hield het rammelen en dreunen geheel en al op; de beweging werd steeds langzamer; eindelijk stond de trein stil. De conducteurs deelden aan de passagiers mededat de trein niet voor- of achteruit konde wielen gleden van de rails af. Het station was vier Werst verwijderd en er was een bode naar den station chef gezonden. Deze arriveerde eenige uren later langs een zijweg, troostte de teleurgestelden en beloofde den volgenden dag maatregelen te zullen nemen, om den trein te bevrijden. Wij moesten dus in het vrije veld overnachten. Velen haalden hun mondbehoefte voor den dag en niettegenstaande den raad van iemand die in 1871 gedurende 24 uren was ingesneeuwd zon der eten of drinken te kunnen krijgen, deelden zij ruimschoots mede. „De natuur voltooide intusschen haar werk. Van alle zijden werd de trein met dikke wallen van sneeuw omgeven en wij moesten drie dagen en nachten wach ten eer wij naar Satischje konden worden terugge bracht, waar wij nog 8 dagen moesten doorbrengen. Binnen twee dagen was de voorraad van den buffet houder in het station uitgeput. Gelukkig kwam iemand opdagen die onder de Duitsche kolonisten in den omtrek woonde en bracht ons levensbehoefte. De Duitschers voerden ook hazen en patrijzen aan. Intusschen kon men voor hoog loon in de eerste dagen slechts 50 arbeiders bij elkander krijgen. De Duitsche kolonisten wilden niets van sneeuwscheppen wetende joden kon den er niet tegen. Per telegraaf werd bij de spoorweg administratie geklaagd, maar het hielp niets. Negen dagen van gevangenschap gingen voorbij toen een onzer op de gedachte kwam om te vluchtendit denk beeld werkte epidemischen wij besloten allen sleden te huren en ons door de Duitschers te laten wegbren gen. Wij verzochten dat aan het naaste station een trein voor ons in gereedheid zou worden gebracht, doch wij ontvingen het bericht, dat het daar niet beter was, en wij moesten dus tot Wessely Kut, een afstand van 30 Wersten in sleden rijden. De onge duldigste vertrokken nog den zelfden avond, doch raak ten verdwaald en kwamen eerst den volgenden morgen op den goeden weg. Zij die waren achtergebleven en de dames, verlieten den volgenden morgen, dus op den 12en dag van onze gevangenschap, in de vroolijkste stemming den ingesneeuwden trein en kwamen den 22en behouden te Odessa aan." (Prijs der plaatsing 30 cent per regel). Verkoudheid, Hoest, Griep, Ontsteking der Liuehtpijpstakken, Tering. Rationeele en weinig kostbare behandeling door middel der TEER* CAPSULES VAN GUÏOT. Verkrijgbaar bij alle Apothekers. I4ffectcn. Binnengekomen het fregatschip Mary; gezagvoerder L. Pijl, van Batavia, de lading bestemd voor Amster dam en Rotterdam. Prijzen va» Amsterdam, 31 Maart. Nederland. Certific. Wérkelijke schuld. dito dito dito dito dito dito Aand. Handelmaatschappij dito exploitatie Ned. Staatssp. Loten stad Rotterdam. dito dito Amsterdam Certificaten bij Rothschild 24 pet. d 4 44 België. Frankrijk. Inschrijvingen3 24 pet. Rusland. dito5 Obligatiën 1798/1816 5 Certific. Inscr. 5e serie 5 Oblig. Hope &C°. 1855 6" serie. 5 dito f 1000 1864 5 dito L. 100 1872 5 dito L. 100 1873 5 Loten 18645 Loten 1866 Oblig.Hope C°.Leeningl860. Certific. dito Inscript.Stieglitz C°.2c a 4 Ij. Obligatiën 186769 Certificaten Aand. Spoorw. Gr. Maatsch. Oblig. dito dito dito Aand. Kiew-Brest dito Baltische spoorweg Oblig. spoorweg Poti-Tiflis dito dito Jelez-Griasi. dito dito Jelez Orel dito dito Charkow Azow Schatkistobligatiën Aand. Warschau Bromberg dito dito Weenen Oostenrijk. Oblig. metal.in zilverJan./Juli. dito dito April/Oct. dito in papier Mei/Nov. dito dito Febr./Aug. Aand. Nation, bank Loten 1860 5 dito 1864 Hongarije. Schatkistbiljetten 6 Oblig. Theiss spoorweg 5 Certific. Amsterdam 5 Oblig. Z.-Ital. spoorweg 3 Obligatiën Buitenl. 3 dito Binnenlandsche 3 Obligatiën3 Inschrijving Alg. schuld 5 Polen. 44 pet. 4 4 4 6 5 f 44 pet. 5 f 3 5 5 5 5 4 4 5 5 5 5 5 3 624 73J 974 135J 106} 914 874 56} 99J 79| 884 102 98 974 316 944' 77* 824 52| 2524 864 pet. f pet. pet. Italië. Spanje. Portugal. Turkije. Egypte. Amerika. Brazilië. Obligatiën 1869 6 dito 1868 7 dito 1873 ;s;, 7 Obl. Vereenigde Staten 1904 5 dito dito dito 1882 6 dito dito dito 1885 6 Illin. Cert. Amsterdam Oblig. Illinois Redemtiön. 6 dito Central Pacific i, 6 Certific. Chic. N. W. 7 Oblig. Madison Ext. 7 dito Winona-St. Peter 7 dito N. W. Union 7 dito Union Pac. Hoofdl. 6 Obl. St.Paul&Pac.Spw.Dsee. 7 dito dito dito 2f sec. 7 Oblig. 1863 44 dito 1865 5 1324 1004 232 100 964 814 634 1474 654 66| n 614 614 f 998 144J pet. 724 65 96 22| 18* 484 414 128 80} 754 f pet. f pet. 964 99 854 89 804 47H 75J 72 714 804 96| Prijzen van coupons. Amsterdam, 31 Maart. Metall. f 21.80; dito zilver 22.80; Div. Eng. per f 11.60; Eng. Portugal per 11.55Amerikaansche dollars (in goud) f 2.38. Amsterdam, 30 Maart. Metall. f 21.774; dito zilver 22.774; Div. Eng. per f 11.60; Eng. Bussen per 1 f 11.60; Eng. Portugal per f 11.60Frans f46.05Belg. f 46.15Pruis 56.55; Hamb. Russen 304; Russen in Z. R. f 31|; Poolsche per fl. Ameri kaansche dollars f 2.38papier f 2.04. Getrouwd J. H. MARKX, Hoofdonderwijzer te Oudenbosch, en H. J. DE MAN, die tevens, ook namens wederzijdsche betrekkingen, bedanken voor de vele bewijzen van belangstelling zoo wel van hier als van elders ontvangen. Heden overleed te Amsterdam, tot onze groote droef heid, onze geliefde eenige zuster SARA CUPERUS. Zutphen, B. CUPERUS. 28 Maart 1875. D. A. CUPERUS—Tak. Heden avond te half zeven uur overleed na kort stondige ziekte mijne geliefde dochter en eenig kind HENDERIKA JOHANNA ALBERTA, in den ouder dom van een en dertig jaren en acht maanden. Diep bedroefd geef ik hiervan aan vrienden en be kenden kennis. Grijpskerke, 29 Maart 1875. B. BRAAMS. 0 bos TARWE 8TROO; te bevragen DE JONGE te Hoofdplaat. agt terstond in eene buitenwijk 8 gemeu- 1 Kamers: adres onder letter K bij den UPT. olgens Professor LIEBIG van de beste Melk koeien volledige voeding voor kin net eerste levensjaar ter vervanging der moe- Ie groote bus inhoudende k° a f 1 met awijzing verkrijgbaar bij den Hoofd-depot- >r Zeeland P. lil MR ACH Confiseur Groote Markt n° 5. Schoen-, Netten- en Bindgarens, iger door Mejuffr. WENNING verkocht wer- le wijn-, bier- en andere Hurken, 1 in den Borstelwinkel bij Lange Burcht. ïn mastc Buskolen en gecarbonl- Purf. D. C. VAN DER HARST. .5 April a. s. een bekwaam Koffiehuis - e benoodigd, voorzien van goede getuigschrif- in persoonA. STOLS, te Tholen. lelburg wordt gevraagd in een klein gezin d loon eene bekwame Kindermeid, t beneden de 30 jaren oud. Ervarenheid in azen en stoppen is vereischte. Adres onder bij de boekhandelaars VAN BENTHEM en skwame Keukenmeid benoodigd tegen 5 vrouw BODDAERT, Balans. leid benoodigd. Adres den Boekhandelaar HEER. jOMBARGEDIGNiT MiddelburgVlissingen v. v. ddelburg voorm. 6,30, 10; nam. 1, 3,30, 7, ags en Zaterdags echter 1,10 in plaats 1 u.) lissingen voorm. 8, 11; nam. 2, 4,40, 8. erdags bovendien voorm. 8,40 van Middel- ,20 van Vlissingen. Uren van vertrek in April. liddelburg Van Rotterdam 1 'smor. 7,- 11. Donderd. 1 'smor. 12, u. 2 8,30 Vrijdag 2 12- B 4 10,- tl Zaterdag 3 n 9,30 1, 5 B 10- Maandag 5 n 9,30 6 10,- V Dinsdag 6 n 10,30 n 7 11,- Wóensd. 7 D 10,30 B 8 11- r Donderd. 8 •n 10,30 9 11- n Vrijdag 9 n 10,30 B U n 6,— n Zaterdag 10 n 10,30 t 12 6- n Maandag 12 n 12- B 13 6- n Dinsdag 13 ti 12- n 14 7- n Woensd. 14 ti 12- n TREINEN. dam rpeu ïdaal. >p Z.. uid burg. gen Doze treinen ioopen «Heen Donderdege. 6.15 9.30 - 12.30 6.20 7.38 10.25 3.41 6.45 8.15 11.20 2.88 8.16 9.20 12.— 5.— 8.50 9.43 12.35 5.50 9.8 *8.— 10.49 1.42 7.28 10.8 *8.21 11.12 2.5 8.3 10.29 6.10 8.30 11.21 2.15 4.20 8.18 10.86 6.20 8.40 11.30 2.25 4.30 8.30 10.45 8.17 12.15 7.25 9.10 1.35 8.32 9.29 1.55 8.61 10.— 2.25 9.20 colaas u. Neuzen. 8.5 12.— *3.2 7.— 8.55 12.50 3.35 7.60 9.15 1.10 3.53 8.10 9.85 1.25 4.10 8.30 TE atlDDBUBUAG. verga een bond. De deelde het bruar na he in zi van stuur ontke met houdi bespr van van Die| stel 1° Schoc waan den, 1874 „2° eenig van 1 «3° het om, geste »4°f betaal M eischf slot evenal nieml Nedei voorlj de na regle| Tq andej 'ing tot Schol zin meen vertxl enteg jaren men hier De over werdl tijd weinl heeftl Nu del

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1875 | | pagina 4