BUITENLAND.
Algemeen Overzicht.
De boodschap van Mac-Mahon
m
f
f
f
f
r
Gisteren morgen was geheel Parijs vervuld met de
kunst. Eergisteren avond is het gebouw der groote
opera geopend, een feit dat met buitengewonen luister
is gevierd. Geen wonder: „het is het begin der groote
revanche," zei de About. Van 7 uren af bewoog zich
een ontelbare menigte in alle straten die op het ge
bouw uitliepen. De Boulevard en de nabij gelegen
straten waren geïllumineerd. Maarschalk Mac-Mahon,
de graaf en gravin van Parijs, de vertegenwoordigers
van de hoogste staatscollegien en van de buitenlandsche
mogendheden, koning Alfonsus, de ex-koning van Han
nover, de lord-mayor van Londen, de burgemeester
van Amsterdam en nog een aanzienlijke schare van
genoodigden waren in prachtige costumes en schitte
rende toiletten in de zaal verschenendie een indruk
wekkend schouwspel opleverden. De opvoering schijnt
goed te zijn geslaagd.
Daarmede was Parijs gisteren morgen nog vervuld,
en het verheugde zich in dat luisterrijke begin van de
groote revanche. Gisteren avond echter was het de
politiek die allen bezig hield en die de wraakzuch-
tigen wel wat kalmei zal hebben gesteld. Op politiek
gebied verkeert Frankrijk in een crisiswaarvan het
verloop nog niet kan worden voorspeld.
In de zitting der nationale vergadering van gisteren
is reeds de aangekondigde boodschap van Mac-Mahon
voorgelezen waarvan wij hierachter een overzicht laten
volgen en die wel het kenmerk draagt, dat de maar
schalk overtuigd is van den ernst van het oogenblik,
maar tevens het bewijs heeft geleverd, dat hij niet op
de hoogte is van de stemming in de nationale verga
dering eeu van beidehij moet daaromtrent opzettelijk
misleid zijn geworden, of hij heeft het er op gewaagd
of hij ook nog door de kracht van zijn rechtstreeksche
tusschenkomst zou kunnen verkrijgen wat hem tot
nogtoe niet was gelukt. In dat geval heeft hij buiten
den waard gerekend en van zijn prestige te veel verwacht.
Terstond na de voorlezing der boodschap werd door
den heer Batbie als voorzitter der constitutioneele com
missie en namens deze tot de vergadering het verzoek
gericht om, na de wet tot reorganisatie van de kaders
de constitutioneele wetsontwerpen aan de orde te stel
len terwijl hij de prioriteit vroeg voor dat tot instel
ling van een senaat, met toevoeging van een artikel
dat casu quo die wet geen exeentoire kracht zou ver
krijgen vóór dat over de andere constitutioneele wets
ontwerpen eene beslissing zou zijn genomen.
Dit voorstel werd door den heer de Kerdrel gesteund,
maar terstond nam ter bestrijding de beer Laboulaye,
van de linkerzijde, het woord. Hij gaf het verlangen
te kennendat het debat over de constitutioneele wetten
onder het vigueur van de constitutioneele verantwoor
delijkheid zou plaats hebbenteneinde den president,
indien het debat hem mocht betreifen, cr buiten te hou
den. Hij stelde voorde prioriteit toe te kennen aan
het wetsontwerp tot regeling van den overgang van
het uitvoerend bewindindien het gezag van maar
schalk Mac-Mahon mocht eindigen en drong er op aan
een definitieven Tegeeringsvorm vast te stellen, die
door het land wordt verlangd.
Na eerst door den heer Castellanne te zijn verdedigd,
werd het voorstel-Laboulaye bestreden door den heer
Antonin Lefèvre-Pontalis die er sterk op aandrong dat
het wetsontwerp betreffende den senaat in de eerste
plaats zou worden behandeld. De instelling daarvan
noemde hij de eerste étage van het constitutioneele
gebouw, en het is dus noodzakelijk daarmede te be
ginnen. Van geheel tegenovergesteld gevoelen was de
heer Jules Simondie betoogde dat de org anisatie van
het gezag vóór de instelling van een senaat moest gaan.
Wat het land vraagt, zeide hij, is geen senaat; het
wil weten of het de republiek heeft.
De minister van binnenlandsche zaken brak nogmaals
een lans voor het wetsontwerp op den senaat, die nood
zakelijk aan de vaststelling van den regeeringsvorm
moest voorafgaan. Hij herinnerde aan het besluit der
vergadering waarbij zij heeft geweigerd aan den vorm
van het zevenjarig gouvernement van den maarschalk
eene bepaling te geven.
Te vergeefs waren echter alle pogingen om het ver
langen der regeering voldoening te verschaffen. De
kamer bepaalde wel dat na behandeling van het wets
ontwerp tot reorganisatie der kaders, de constitutioneele
wetsontwerpen aan de orde zouden zijn, maar ver
wierp de prioriteit voor dat betreffende den senaat en
kende die toe aan het wetsontwerp tot regeling van
den overgang van het gezag na verloop van het sep-
tennaat.
De linkerzijde heeft dus gezegevierd en de regeering
is geslagen. Maandag komt het wetsontwerp op de
kaders in tweede lezing en daarna zal de quaestie van
den regeeringsvorm eindelijk het onderwerp van het debat
worden. Daar noch het aantal aanwezige leden, noch
de verhouding der stemmen in het telegram zijn ver
meld kan men nog niet nagaan in hoeverre de plaats
gehad hebbende stemming als een gunstig voorteeken
voor de republiek kan worden beschouwd. De beslis
sing is dubbel belangrijk nu zij terstond op de voor
lezing der boodschap is gevolgd, waarin zoo sterk op
dadelijke behandeling van het wetsontwerp tot instel
ling van een senaat is aangedrongen. Dat zij dan ook
een levendigen indruk heeft gemaakt blijkt reeds vol
doende uit het feit dat gisteren avond te 9 uren nog
een ministerraad bij Mac-Mahon is gehouden.
Koning Alfonsus zou gisteren avond uit Parijs naar
Marseille vertrekken, om aldaar heden scheep te gaan.
Hij heeft uit Parijs een telegram, aan het voorloopig
bewind gericht om zijn dank aan het Spaansche leger
en de natie over te brengen voor zijne uitroeping, en
zijn lioop te kennen gegevendat zijne komst het begin
van een betere toekomst voor Spanje zal wezen.
Louisiana heeft thans twee wetgevende vergaderin
gen. De republikeinen zijn meester gebleven van het
gebouw der wetgevende vergadering, maar de conser
vatieve afgevaardigden hebben zich in een particulier huis
tot een nieuwe wetgevende vergadering geconstitueerd.
Het zal nu maar de vraag wezen, welke vergadering
de noodige kracht zal hebben om hare besluiten te
doen uitvoeren. Dit zal afhangen van de beslissing
der regeering, die de quaestie behandelt. Het congres
heeft eveneens de zaak besproken en koestert het voor
nemen om tot den president eene interpellatie te ric'
ten over de militaire interventie in Louisiana.
De verkoop van goud is weder gestaakt, ten
volge van den geringen voorraad geld in de schatkist ei
de vermindering van de inkomsten
Volgens het daaromtrent ontvangen uitvoerig telegra
fisch bericht luidt de boodschap van Mac-Mahongis
teren in de nationale vergadering voorgelezen, aldus
„Mijne heerenHet oogenblik is aangebroken waarin
gij de constitutioneele wetsontwerpen in behandeling
zult nemen. De commissie is met hare werkzaamheden
gereed. De publieke opinie zal bezwaarlijk een langer
uitstel dulden.
„Geleid door de begeerte om aan het gezag dat ik uit
kracht der wet van 20 November uitoefendat nood
zakelijke complement te verschaffen, heb ik mijn minis
terie opgedragen u te verzoekenom in een van uw
eerstvolgende zittingc-n het wetsontwerp tot instelling
van een tweede kamer aan de orde te willen stellen.
Deze instelling schijnt het meest noodzakelijk te zijn
voor de conservatieve belangeli die gij mij hebt opge
dragen en die ik steeds zal verdedigen.
„De betrekkingen tusschen de nationale vergadering
en het uit haar voortgekomen bewind zijn tegenwoordig
gunstig. Dit zou misschienindien gijna verloop
van uw mandaat, uwe plaats aan een nieuwe verga
dering hebt overgegevenanders kunnen zijn. Alsdan
zouden conflicten kunnen ontstaan. Om die te voor
komen is de instelling van een tweede kamerdie door
hare samenstelling degelijke waarborgen oplevert, nood
zakelijk. Die noodzakelijkheid zou ook niet minder
groot kunnen wezen voor het geval, ter beslissing
van conflictengij het nuttig mocht oordeelen om
aan het uitvoerend bewind het recht toe te kennen om
door ontbinding een beroep op het land te doen, of
mijne regeering u om de toekenning van dat recht
vroeg. Het gebruik maken van dit hoogste recht zou
altijd gevaarlijk wezen. Ik zou huiverig wezen om het
uit te oefenen indien, in een zoodanige entieke om
standigheid het uitvoerend bewind niet gesteund werd
door de hulp van een gematigde assemblée. Het is mij
aangenaam te mogen gelooven, dat ik in dit opzicht
eenstemmig denk met de meerderheid der vergadering.
„Indien gedurende de beraadslagingen mijn gouver
nement zekere wijzigingen in het voorstel der com
missie brengt zal dit slechts geschieden om de aanne
ming gemakkelijk te maken.
„Een ander punt waaromtrent meer verschil van
gevoelen heerscht.maar dat niet minder stellig moet
worden beslist, is dat betreffende den overgang van
het uitvoerend gezag indien mijn gezag zal eindigen.
„In dit opzicht moet mijne tusschenkomst met meer
voorbehoud plaats hebben, maar daar mijne persoon
lijke verantwoordelijkheid er in geen geval bij betrok
ken kan zijnmaak ik geen bezwaar om als mijn
gevoelen te kennen te gevendat de overgang
van dat gezag na den 20'"' November 1880 zoodanig
behoort te worden geregelddat aan de dan be
staande kamers volkomen en algeheele vrijheid wordt
gelaten om den regeeringsvorm in Frankrijk vast te
stellen. Op die voorwaarde is het mogelijk tot zoo
lang de medewerking van alle gematigde partijen te
verzekeren aan het werk van het mationale herstel
hetwelk ik moet voortzetten.
„Van minder belang acht ik de quaestie, en ik geloof
dat het land er eveneens over denkt, hoe gehandeld
zal moeten worden, indien ik voordat mijn mandaat
zal zijn geëindigd mocht overlijden. De nationale souve-
reiniteit sterft niet. Hare vertegenwoordigers kunnen
altijd haar wil kenbaar maken.
„De wensch is uitgesproken, dat in dat geval vóór
1880 nie ts in de bestaande orde van zaken zou worden
veranderd. Gij zult er over oordeelen of niet door eene
bepaling in dien zin de waarborgen van stabiliteit in
de wet van 20 November gegeven, behooren te worden
aangevuld. Het is een puntdat in een zeer concilian-
ten geest door u dient te worden behandeld. Frankrijk
zou zich niet kunnen begrijpen, dat door een verschil
in meening hetwelk slechts op een hypothese steunt,
onrust zou worden verwekt en weest verzekerddat
het overeenstemming van u verwacht.
„Ziedaar de denkbeelden die het gevolg zijn van
mijne studie in het afgeloopen jaar over de waarachtige
behoeften van het land. De bijeenkomsten die ik met
een aantal leden van uwe vergadering heb gehouden
hebben mij de hoop verschaft, dat mijne opinie door
eene meerderheid zal worden bekrachtigd. Dit is mijn
vurigste wensch, die ik, in het belang vr.n uwe ver
gadering zelve, u bezweer te vervuilen.
„De onrust waarin Frankrijk verkeert, de gevaren
die het bedreigentóonen u den pïichi, Hap gij hebt te
volbrengen. Wat mij betreftik geloof den mijnen
g- te hebben vervulden welke ook de uitslag
awe beraadslagingen moge wezen, ik reken er op
de rechtvaardigheid van het land mijne pogingen
i waardeeren."
latttebmrta.
rp», a n san a sr ik era en r„
Middelburg, 7 Januari. Heden was de aanvoer uit
Walcheren en uit hot overig gedeelte van Zeeland klein.
Puike jarige Walchersche tarwe werd alleen door de
bakkerij onveranderd in prijs gekocht, puike nieuwe en
middelmatige soort werd 25 cent hroger betaald, nieuwe
Zeeuwsche dito prijshoudendrogge onveranderdwin-
tergerst in puike soort eender, puike Walchersche zomer-
gerst iets minder gevraagd en enkele monsters 25 cent
lager gekochtZeeuwsche zomergc-rst als genoteerd
geplaatst; Walchersche witte- en bruineboonen prijs
houdend, de eerste ondervonden nog al eenige vraag;
dito paardenboonen onveranderdofschoon enkele land
lieden met moeite 15 cent lager hebben gegeven dito
groene kookerwten, die niet veel meer worden aange
boden, zijn 25 cent hooger betaald; winterkoolzaad
wordt 50 cent hooger genoteerd; jarige Walchersche
tarwe 9.50puike nieuwe dito 9.25, middelmatige
soort 8.90 a 9, nieuwe Zeeuwsche dito 9 rogge
voor consumtie 8; puike wintergerst 7, dito Wal
chersche zomergerst 6.75 betaaldZeeuwsche zomer-
gerst 6.15 verkocht; puike Walchersche witteboonen
zijn a 15.25 aangegeven, dito bruineboonen 12.25
a 12.50; dito paardenboonen 8.75, enkele monsters
zijn a 8.60 losgelatendito groene kookerwten zijn
a ƒ11.50 afgegeven; winterkoolzaad ƒ11.50; raapolie
33, patentolie 35, lijnolie 35.50 per vat op zes
weken, a comptant 1 lager; harde lijnkoeken 14,
zachte dito 16 per 104 stuks.
Ter veemarkt van heden waren aangevoerd36
stuks hoornvee, waaronder 7 kalfvaarzen9 vare koeien,
2 vette dito's2 vette vaarzen2 stieren 5 stuks
jongvee9 kalf koeien2 paarden3 schapen2 kal
veren en 18 magere varkens. De gemiddelde prijzen
zijn: vette vaarzen van 60 tot 75 cent per kilo; vette
koeien van 60 tot 70 cent per kilokalfvaarzen van
140 tot ƒ180; vare koeien van ƒ100 tot ƒ180;
stieren van f 30 tot 50jongvee van 30 tot 70;
kalf koeien van 140 tot 200paarden van ƒ25 tot 75;
kalveren van 6 tot 12schapen van 8 tot 12;
magere varkens van f 8 tot 22.
GEMIDDELDE MARKTPRIJZEN.
Versehe boter 1.18 a 1.22. Eieren per 100 st. 5.80.
EPi'ijzen van Affecten.
Amsterdam, 7 Januari.
Nederland. Certific. Wérkelijke schuld.
dito dito dito
dito dito dito
Aand. Handelmaatschappij
dito exploitatie Ned. Staatssp.
Loten stad Rotterdam 3 pet.
dito dito Amsterdam 3
België. Certificaten bij Rothschild
Frankrijk. Inschrijvingen3
dito
Rusland. Obligatiën 1798/1816
Certific. Inscr. 5e serie
Oblig. Hope& C°. 1855 6e serie,
dito 1000 1864
dito L. 100 1872
dito L. 100 1873
Loten 1864
Loten 1866
Oblig.Hope C°.Leeningl860.
Certific. dito
Inscript.Stieglitz C°.2e a 4 L.
Obligatiën 186769
Certificaten
Aand. Spoorw. Gr. Maatsch.
Oblig. dito
dito dito
Aand. Kiew-Brest
dito-Baltisehe spoorweg
Oblig; spoorweg Pbti-Tiflfs
dito dito Jelez-Griasi 5 pet.
dito dito Jelez Orel
dito dito Charkow Azow
Polen. Schatkistobligatiën
2* pet.
3
n
73 ,v
4
n
96
4*
r>
133|
r>
109
89*
V
86
2*
pet.
3
V
59*
5
5
n
102
5
w
V
88*
5
rt
101*
5
V
.96*
5
r)
95*
313
5
r>
307
4*
pet.
94*
4
n
77*
4
V
77#
4
V
82*
6
n
53*
5
247}
4*
pet.
86*
4
198*
5
rt
153
3
u
133
5
pet.
236*
5
fx
pet. 100}
O
4
O
80