BUITENLAND. Algemeen Overzicht. De boodschap van Mac-Mahon m f f f f r Gisteren morgen was geheel Parijs vervuld met de kunst. Eergisteren avond is het gebouw der groote opera geopend, een feit dat met buitengewonen luister is gevierd. Geen wonder: „het is het begin der groote revanche," zei de About. Van 7 uren af bewoog zich een ontelbare menigte in alle straten die op het ge bouw uitliepen. De Boulevard en de nabij gelegen straten waren geïllumineerd. Maarschalk Mac-Mahon, de graaf en gravin van Parijs, de vertegenwoordigers van de hoogste staatscollegien en van de buitenlandsche mogendheden, koning Alfonsus, de ex-koning van Han nover, de lord-mayor van Londen, de burgemeester van Amsterdam en nog een aanzienlijke schare van genoodigden waren in prachtige costumes en schitte rende toiletten in de zaal verschenendie een indruk wekkend schouwspel opleverden. De opvoering schijnt goed te zijn geslaagd. Daarmede was Parijs gisteren morgen nog vervuld, en het verheugde zich in dat luisterrijke begin van de groote revanche. Gisteren avond echter was het de politiek die allen bezig hield en die de wraakzuch- tigen wel wat kalmei zal hebben gesteld. Op politiek gebied verkeert Frankrijk in een crisiswaarvan het verloop nog niet kan worden voorspeld. In de zitting der nationale vergadering van gisteren is reeds de aangekondigde boodschap van Mac-Mahon voorgelezen waarvan wij hierachter een overzicht laten volgen en die wel het kenmerk draagt, dat de maar schalk overtuigd is van den ernst van het oogenblik, maar tevens het bewijs heeft geleverd, dat hij niet op de hoogte is van de stemming in de nationale verga dering eeu van beidehij moet daaromtrent opzettelijk misleid zijn geworden, of hij heeft het er op gewaagd of hij ook nog door de kracht van zijn rechtstreeksche tusschenkomst zou kunnen verkrijgen wat hem tot nogtoe niet was gelukt. In dat geval heeft hij buiten den waard gerekend en van zijn prestige te veel verwacht. Terstond na de voorlezing der boodschap werd door den heer Batbie als voorzitter der constitutioneele com missie en namens deze tot de vergadering het verzoek gericht om, na de wet tot reorganisatie van de kaders de constitutioneele wetsontwerpen aan de orde te stel len terwijl hij de prioriteit vroeg voor dat tot instel ling van een senaat, met toevoeging van een artikel dat casu quo die wet geen exeentoire kracht zou ver krijgen vóór dat over de andere constitutioneele wets ontwerpen eene beslissing zou zijn genomen. Dit voorstel werd door den heer de Kerdrel gesteund, maar terstond nam ter bestrijding de beer Laboulaye, van de linkerzijde, het woord. Hij gaf het verlangen te kennendat het debat over de constitutioneele wetten onder het vigueur van de constitutioneele verantwoor delijkheid zou plaats hebbenteneinde den president, indien het debat hem mocht betreifen, cr buiten te hou den. Hij stelde voorde prioriteit toe te kennen aan het wetsontwerp tot regeling van den overgang van het uitvoerend bewindindien het gezag van maar schalk Mac-Mahon mocht eindigen en drong er op aan een definitieven Tegeeringsvorm vast te stellen, die door het land wordt verlangd. Na eerst door den heer Castellanne te zijn verdedigd, werd het voorstel-Laboulaye bestreden door den heer Antonin Lefèvre-Pontalis die er sterk op aandrong dat het wetsontwerp betreffende den senaat in de eerste plaats zou worden behandeld. De instelling daarvan noemde hij de eerste étage van het constitutioneele gebouw, en het is dus noodzakelijk daarmede te be ginnen. Van geheel tegenovergesteld gevoelen was de heer Jules Simondie betoogde dat de org anisatie van het gezag vóór de instelling van een senaat moest gaan. Wat het land vraagt, zeide hij, is geen senaat; het wil weten of het de republiek heeft. De minister van binnenlandsche zaken brak nogmaals een lans voor het wetsontwerp op den senaat, die nood zakelijk aan de vaststelling van den regeeringsvorm moest voorafgaan. Hij herinnerde aan het besluit der vergadering waarbij zij heeft geweigerd aan den vorm van het zevenjarig gouvernement van den maarschalk eene bepaling te geven. Te vergeefs waren echter alle pogingen om het ver langen der regeering voldoening te verschaffen. De kamer bepaalde wel dat na behandeling van het wets ontwerp tot reorganisatie der kaders, de constitutioneele wetsontwerpen aan de orde zouden zijn, maar ver wierp de prioriteit voor dat betreffende den senaat en kende die toe aan het wetsontwerp tot regeling van den overgang van het gezag na verloop van het sep- tennaat. De linkerzijde heeft dus gezegevierd en de regeering is geslagen. Maandag komt het wetsontwerp op de kaders in tweede lezing en daarna zal de quaestie van den regeeringsvorm eindelijk het onderwerp van het debat worden. Daar noch het aantal aanwezige leden, noch de verhouding der stemmen in het telegram zijn ver meld kan men nog niet nagaan in hoeverre de plaats gehad hebbende stemming als een gunstig voorteeken voor de republiek kan worden beschouwd. De beslis sing is dubbel belangrijk nu zij terstond op de voor lezing der boodschap is gevolgd, waarin zoo sterk op dadelijke behandeling van het wetsontwerp tot instel ling van een senaat is aangedrongen. Dat zij dan ook een levendigen indruk heeft gemaakt blijkt reeds vol doende uit het feit dat gisteren avond te 9 uren nog een ministerraad bij Mac-Mahon is gehouden. Koning Alfonsus zou gisteren avond uit Parijs naar Marseille vertrekken, om aldaar heden scheep te gaan. Hij heeft uit Parijs een telegram, aan het voorloopig bewind gericht om zijn dank aan het Spaansche leger en de natie over te brengen voor zijne uitroeping, en zijn lioop te kennen gegevendat zijne komst het begin van een betere toekomst voor Spanje zal wezen. Louisiana heeft thans twee wetgevende vergaderin gen. De republikeinen zijn meester gebleven van het gebouw der wetgevende vergadering, maar de conser vatieve afgevaardigden hebben zich in een particulier huis tot een nieuwe wetgevende vergadering geconstitueerd. Het zal nu maar de vraag wezen, welke vergadering de noodige kracht zal hebben om hare besluiten te doen uitvoeren. Dit zal afhangen van de beslissing der regeering, die de quaestie behandelt. Het congres heeft eveneens de zaak besproken en koestert het voor nemen om tot den president eene interpellatie te ric' ten over de militaire interventie in Louisiana. De verkoop van goud is weder gestaakt, ten volge van den geringen voorraad geld in de schatkist ei de vermindering van de inkomsten Volgens het daaromtrent ontvangen uitvoerig telegra fisch bericht luidt de boodschap van Mac-Mahongis teren in de nationale vergadering voorgelezen, aldus „Mijne heerenHet oogenblik is aangebroken waarin gij de constitutioneele wetsontwerpen in behandeling zult nemen. De commissie is met hare werkzaamheden gereed. De publieke opinie zal bezwaarlijk een langer uitstel dulden. „Geleid door de begeerte om aan het gezag dat ik uit kracht der wet van 20 November uitoefendat nood zakelijke complement te verschaffen, heb ik mijn minis terie opgedragen u te verzoekenom in een van uw eerstvolgende zittingc-n het wetsontwerp tot instelling van een tweede kamer aan de orde te willen stellen. Deze instelling schijnt het meest noodzakelijk te zijn voor de conservatieve belangeli die gij mij hebt opge dragen en die ik steeds zal verdedigen. „De betrekkingen tusschen de nationale vergadering en het uit haar voortgekomen bewind zijn tegenwoordig gunstig. Dit zou misschienindien gijna verloop van uw mandaat, uwe plaats aan een nieuwe verga dering hebt overgegevenanders kunnen zijn. Alsdan zouden conflicten kunnen ontstaan. Om die te voor komen is de instelling van een tweede kamerdie door hare samenstelling degelijke waarborgen oplevert, nood zakelijk. Die noodzakelijkheid zou ook niet minder groot kunnen wezen voor het geval, ter beslissing van conflictengij het nuttig mocht oordeelen om aan het uitvoerend bewind het recht toe te kennen om door ontbinding een beroep op het land te doen, of mijne regeering u om de toekenning van dat recht vroeg. Het gebruik maken van dit hoogste recht zou altijd gevaarlijk wezen. Ik zou huiverig wezen om het uit te oefenen indien, in een zoodanige entieke om standigheid het uitvoerend bewind niet gesteund werd door de hulp van een gematigde assemblée. Het is mij aangenaam te mogen gelooven, dat ik in dit opzicht eenstemmig denk met de meerderheid der vergadering. „Indien gedurende de beraadslagingen mijn gouver nement zekere wijzigingen in het voorstel der com missie brengt zal dit slechts geschieden om de aanne ming gemakkelijk te maken. „Een ander punt waaromtrent meer verschil van gevoelen heerscht.maar dat niet minder stellig moet worden beslist, is dat betreffende den overgang van het uitvoerend gezag indien mijn gezag zal eindigen. „In dit opzicht moet mijne tusschenkomst met meer voorbehoud plaats hebben, maar daar mijne persoon lijke verantwoordelijkheid er in geen geval bij betrok ken kan zijnmaak ik geen bezwaar om als mijn gevoelen te kennen te gevendat de overgang van dat gezag na den 20'"' November 1880 zoodanig behoort te worden geregelddat aan de dan be staande kamers volkomen en algeheele vrijheid wordt gelaten om den regeeringsvorm in Frankrijk vast te stellen. Op die voorwaarde is het mogelijk tot zoo lang de medewerking van alle gematigde partijen te verzekeren aan het werk van het mationale herstel hetwelk ik moet voortzetten. „Van minder belang acht ik de quaestie, en ik geloof dat het land er eveneens over denkt, hoe gehandeld zal moeten worden, indien ik voordat mijn mandaat zal zijn geëindigd mocht overlijden. De nationale souve- reiniteit sterft niet. Hare vertegenwoordigers kunnen altijd haar wil kenbaar maken. „De wensch is uitgesproken, dat in dat geval vóór 1880 nie ts in de bestaande orde van zaken zou worden veranderd. Gij zult er over oordeelen of niet door eene bepaling in dien zin de waarborgen van stabiliteit in de wet van 20 November gegeven, behooren te worden aangevuld. Het is een puntdat in een zeer concilian- ten geest door u dient te worden behandeld. Frankrijk zou zich niet kunnen begrijpen, dat door een verschil in meening hetwelk slechts op een hypothese steunt, onrust zou worden verwekt en weest verzekerddat het overeenstemming van u verwacht. „Ziedaar de denkbeelden die het gevolg zijn van mijne studie in het afgeloopen jaar over de waarachtige behoeften van het land. De bijeenkomsten die ik met een aantal leden van uwe vergadering heb gehouden hebben mij de hoop verschaft, dat mijne opinie door eene meerderheid zal worden bekrachtigd. Dit is mijn vurigste wensch, die ik, in het belang vr.n uwe ver gadering zelve, u bezweer te vervuilen. „De onrust waarin Frankrijk verkeert, de gevaren die het bedreigentóonen u den pïichi, Hap gij hebt te volbrengen. Wat mij betreftik geloof den mijnen g- te hebben vervulden welke ook de uitslag awe beraadslagingen moge wezen, ik reken er op de rechtvaardigheid van het land mijne pogingen i waardeeren." latttebmrta. rp», a n san a sr ik era en r„ Middelburg, 7 Januari. Heden was de aanvoer uit Walcheren en uit hot overig gedeelte van Zeeland klein. Puike jarige Walchersche tarwe werd alleen door de bakkerij onveranderd in prijs gekocht, puike nieuwe en middelmatige soort werd 25 cent hroger betaald, nieuwe Zeeuwsche dito prijshoudendrogge onveranderdwin- tergerst in puike soort eender, puike Walchersche zomer- gerst iets minder gevraagd en enkele monsters 25 cent lager gekochtZeeuwsche zomergc-rst als genoteerd geplaatst; Walchersche witte- en bruineboonen prijs houdend, de eerste ondervonden nog al eenige vraag; dito paardenboonen onveranderdofschoon enkele land lieden met moeite 15 cent lager hebben gegeven dito groene kookerwten, die niet veel meer worden aange boden, zijn 25 cent hooger betaald; winterkoolzaad wordt 50 cent hooger genoteerd; jarige Walchersche tarwe 9.50puike nieuwe dito 9.25, middelmatige soort 8.90 a 9, nieuwe Zeeuwsche dito 9 rogge voor consumtie 8; puike wintergerst 7, dito Wal chersche zomergerst 6.75 betaaldZeeuwsche zomer- gerst 6.15 verkocht; puike Walchersche witteboonen zijn a 15.25 aangegeven, dito bruineboonen 12.25 a 12.50; dito paardenboonen 8.75, enkele monsters zijn a 8.60 losgelatendito groene kookerwten zijn a ƒ11.50 afgegeven; winterkoolzaad ƒ11.50; raapolie 33, patentolie 35, lijnolie 35.50 per vat op zes weken, a comptant 1 lager; harde lijnkoeken 14, zachte dito 16 per 104 stuks. Ter veemarkt van heden waren aangevoerd36 stuks hoornvee, waaronder 7 kalfvaarzen9 vare koeien, 2 vette dito's2 vette vaarzen2 stieren 5 stuks jongvee9 kalf koeien2 paarden3 schapen2 kal veren en 18 magere varkens. De gemiddelde prijzen zijn: vette vaarzen van 60 tot 75 cent per kilo; vette koeien van 60 tot 70 cent per kilokalfvaarzen van 140 tot ƒ180; vare koeien van ƒ100 tot ƒ180; stieren van f 30 tot 50jongvee van 30 tot 70; kalf koeien van 140 tot 200paarden van ƒ25 tot 75; kalveren van 6 tot 12schapen van 8 tot 12; magere varkens van f 8 tot 22. GEMIDDELDE MARKTPRIJZEN. Versehe boter 1.18 a 1.22. Eieren per 100 st. 5.80. EPi'ijzen van Affecten. Amsterdam, 7 Januari. Nederland. Certific. Wérkelijke schuld. dito dito dito dito dito dito Aand. Handelmaatschappij dito exploitatie Ned. Staatssp. Loten stad Rotterdam 3 pet. dito dito Amsterdam 3 België. Certificaten bij Rothschild Frankrijk. Inschrijvingen3 dito Rusland. Obligatiën 1798/1816 Certific. Inscr. 5e serie Oblig. Hope& C°. 1855 6e serie, dito 1000 1864 dito L. 100 1872 dito L. 100 1873 Loten 1864 Loten 1866 Oblig.Hope C°.Leeningl860. Certific. dito Inscript.Stieglitz C°.2e a 4 L. Obligatiën 186769 Certificaten Aand. Spoorw. Gr. Maatsch. Oblig. dito dito dito Aand. Kiew-Brest dito-Baltisehe spoorweg Oblig; spoorweg Pbti-Tiflfs dito dito Jelez-Griasi 5 pet. dito dito Jelez Orel dito dito Charkow Azow Polen. Schatkistobligatiën 2* pet. 3 n 73 ,v 4 n 96 4* r> 133| r> 109 89* V 86 2* pet. 3 V 59* 5 5 n 102 5 w V 88* 5 rt 101* 5 V .96* 5 r) 95* 313 5 r> 307 4* pet. 94* 4 n 77* 4 V 77# 4 V 82* 6 n 53* 5 247} 4* pet. 86* 4 198* 5 rt 153 3 u 133 5 pet. 236* 5 fx pet. 100} O 4 O 80

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1875 | | pagina 3