r 298. MIDDELBÜRGSGHE Woensdag 1874. COURANT. 16 December. Dit Wad verschijnt dagelijks met uitzondering van den Zondag, den 2en Paasch- en Pinksterdag De prijs per 3/m.., franco is f 3.50. en een der Kerstdagen. Middelburg 15 December. Slechte Speculatiën. ii. Men kan op zeer verschillende manieren verkeerd speculeeren. Nederland heeft, gelijk wij in ons vorig opstel aantoonden, twee slechte speculatiën gedaan door met ontzaglijke kosten voor Amster dam en Rotterdam twee nieuwe toegangen tot de zee aan te leggen, aan wier welslagen men thans nog nauwelijks durft te hopen, terwijl de natuur te Vlissingen dien toegang om niet geschonken had. Een industrieel of koopman echter, die eene onder neming aanvangt zonder juist besef van haren omvang en hare strekking', die halfweg gekomen, voor de achtereenvolgens opdagende eischen van zijn werk terugdeinst, de verdere voltooiing er van achterwege laat en niettemin er vruchten van verwacht, doet eene niet minder slechte speculatie. Ook dat heeft de Nederlandsehe staat gedaan toen hij ter elfder uur besloot, tegelijk met de kunst matige nieuwe Hollandsche waterwegen ook den natuurlijken Zeeuwschen te benuttigen; toen hij tot dat einde kostbare werken liet aanleggen, doch zich geen rekenschap gaf van de verplichtingen, welke deze werken met zich zouden sleepen en van de voorwaarden onder welke de bestede millioenen alleen kans zouden hebben eenige rente af te werpen. Men bouwde kolossale havens en groef een diep kanaal door Walcheren, doch overwoog niet dat zoowel de havens als de monding van het kanaal zouden komen nabij eene kleine gemeentedie zelve niets kon toebrengen om vertier in de nieuwe wer ken te scheppenen aan welke men bovendien nog de rijksinstellingendie haar eenigen bloei ver schaften ontnam. En nu de werken gereed zijn doch de schepen uitblijven, nu begint men pas te begrijpen dat hier zoowel als aan het Hollandsche zeestrand de tijd der wonderen voorhij is, en dat de schepen niet komen zullen ten genoege van den havenmeester alleen. Men jammert over de schat ten die in den grond geworpen zijn, doch deinst te rug voor de uitgaven welke nog te doen blij ven, wil men niet de tot nu toe onvruchtbare spe culatie eene positief slechte doen worden. Deze zijde der quaestie is in het jongste kamer debat zoo volkomen uitgeput dat wij aan een resumé der gevoerde discussie slechts weinig hebben toe te voegen. De heer Nierstrasz, voor het eerst sedert zijne tusschendeks-aardigheid over het „corpus" van den generaal van Swieten zich aan eene poging wagende om grappig te zijn, vroeg wat men toch met het drijven voor Vlissingen eigen lijk bedoelde Of men verlangde dat de staat sche pen zou bouwen om vertier in de nieuwe havens te brengen? Of de andere Nederlandsehe havens geblokkeerd moesten worden om den handel te dwin gen van Vlissingen gebruik te maken? „Als alles daarvroeg hijzoo uitmuntend iswaarom komen de schepen er dan niet? Zij worden er niet weggejaagd en alle gemakken worden hun gegeven." Zulke aardigheden, op de manier van den heer Nierstraszmet de stem van een zeeofficier die eene wending kommandeert, van de hoogste bank ter rechterzijde der kamer in het debat geworpen, maken op toehoordersdie niet van nabij met de zaak bekend zijn, licht eenigen indruk. Wie den toestand te Vlissingen kent, haalt de schouders op en mompelt iets van „nobelen doorslag". De heer Tak toonde het duidelijk genoeg aan. „Een stoom schip dat daar aan de kade komt, vindt er niet slechts eene heffing van kanaal-, kade- en haven rechten, maar ook, wanneer het zijne lading verder moet verzendeneen spoorwegtariefdat uitbreiding van het verkeer onmogelijk maakt. Bovendien mist het er zoet water en gelegenheid om te dokken en te repareeren De heer Tak had er nog kun nen bijvoegen dat zoolang de Zeeuwsche spoorweg- lijn slechts een enkel spoor bezithet maar te hopen is dat niet veel stoomschepen te gelijk hun lading verder zullen willen verzenden. Het oponthoud en de schade die dan licht te verwachten zouden zijn, konden den naam der nieuwe haven misschien weder voor een geruimen tijd bederven. Kortom, wie eenige kennis van zaken bezit, weet dat te Vlissingen lang niet alles zoo uitmuntend is, dat de schepen er wel niet weggejaagd, doch ook in 'tgeheel niet heengelokt worden; hij beschouwt juist dien toestand als de grootste grief en beschul digt op grond daarvan den Nedeiiandsclien staat een slecht speculant te zijn. De minister van binnenlandsche zaken had vol komen gelijk toen hij zeide dat de staat niet bij machte is kapitaal en nijverheid te Vlissingen te brengen. Maar wat de staat wel kanwat de staat, die begonnen is zijne schatten aan de werken ten koste te leggen, verplicht is te doen, is den toe stand te Vlissingen zoodanig te maken dat het voor kapitaal en nijverheid wenschelijk wordt zich daar te vestigen. Men heeft nutot zijne schade, gezien dat zonder andere gegevens dan die op het oogenblik te Vlissingen te vinden zijngeen koopman en geen industrieel voor alsnog genegen is zich daar te vestigen. Wilde men de oeconomische waarheid bewijzen dat handel en nijverheid zich niet ge makkelijk verplaatsen, dan heeft men dat doel volkomen bereikt. De schatkist trekt geen cent rente van de gedane uitgaven. Maar handel en nijverheid hebben die eigenaardigheid dat zij wel daarheen trekken, waar het meest voor hen te ver dienen valt. Gelijk de Russische keizer den nieu wen weg over Vlissingen koos, omdat een blik op de kaart hem overtuigd had dat niet éen haven van Wcs!elijic /.uropa hem een zoo gemakkelijke en zekere gelegenheid aanbood om naar Engeland over te steken (indien zijn eigen stuurlieden name lijk niet goedvonden om zijn schip op den wal te zetten), zoo zullen de stoomschepen te Vlissingen komen, wanneer zij weten dat zij, ten alle tijde daar binnenkomende, ook op de kortste manier hun lading kunnen lossen en weder nieuwe van elders kunnen ontvangen, en dat zij gelegenheid vinden om er binnen weinige uren, gelijk de tegenwoor dige mailstoomschepen dat noodig hebben, in een droog dok opgenomen te kunnen worden. De eerste kamer die misschientoen zij het vroe ger voorgestelde droge dok afstemdevan gevoelen was dat het bewijs der oeconomische waarheid, op welke wij boven doelden, door denNederlandschen staat wel met eenig renteverlies betaald mocht wor den, zal wellicht begrijpen dat daarvoor thans ge noeg offers zijn gebracht. Ook over dit dok is in de tweede kamer zonder kennis van zaken gespro ken. Men heeft gezegd dat de schepen te Middel burg konden dokkenwaar een droog dok gebouwd wordt Wat is echter het geval De gemeente Middelburg heeft aan eene firma, die verscheidene zeilschepen in de groote vaart heeft en zich hier wilde vestigen, onder zekere voorwaarden vergun ning verleend om in een der havens van de stad een droog dok te bouwen en daartoe eene subsidie toegezegd. Natuurlijk zal de firma van Zeijlen en Decker niet voornemens wezen gelijk zij ook het recht er niet toe zou hebbenom dat dok alleen voor haar eigen schepen te bestemmen en in te richten. Begrijpt men echter niet dat een droog dok, onder zulke speciale voorwaarden gebouwd (zoo het tot stand komtwat niemand nog met ze kerheid kan zeggen) niet beantwoordt aan de be hoeften van Vlissingen? Vlissingen heeft noodig, of om juister te spreker de staat heeft te Vlissin gen noodig een droog dokzoo volkomen beant woordende aan de eischen der liedendaagsche scheep vaart, dat de groote stoomschepen er heen gelokt worden. Eerst wanneer dat dok er iszal de staat kunnen zeggen: het is mijne schuld niet dat de schepen te Vlissingen niet komen. Eveuzoo moet te Vlissingen drinkwater te vinden zijn, niet voor de inwoners, die zich tot dusverre met regen- en welwater „gedrenkt" hebben, zooals de heer Nier strasz zeide, en zich ook verder wel zullen behel pen maar om te maken dat de schepen bij de kost bare werkendie de staat alleen om hunnentwil heeft doen aanleggen, niet een der eerste levens behoeften voor een schip zullen missen. Gunt de heer Nierstrasz den Vlissingers niet dat zij zich aan dat water mede zullen „drenken"laat hij dan op het wetsontwerp dat, wij hopen spoedig, in de tweede kamer zal ingediend worden, een amende ment voorstellen van dezen inhoud„Geen mensch, in Zeeland woonachtig, zal ooit ofte immer met het waterdoor deze waterleiding aangevoerdzijn dorst mogen laven." De Zeeuwen zullen er dan, vertrouwen wijtoch wel komen. Maar als hij zich vertegenwoordiger noemt van een deel der Neder landsehe natie, laat hij dan niet langer zich ver zetten tegen het doen van uitgaven, welke alleen in staat zijn om werken, uit de kas der natie betaald, aan de natie eenig voordeel te brengen. Ook de heer Blussé had, over het droge dok sprekendeeene merkwaardige vergelijking. „Mijn schepen, zeide hij, moeten wel van Batavia naar Singapore om te dokken. Kunnen dan de schepen van Vlissingen niet een half uur verder stoomen, naar Middelburg, waar zij een dok zullen vinden." Wij zouden den beer Blnssé wel eens willen vra gen of juist de moeilijkheid, die zijne schepen te Batavia ondervinden om te dokken, hem niet voor altijd genezen zou van den lust om ze er heen te zenden, indien niet andere overwegende belangen hem er toe drongen. „Bovendien, zeide dezelfde spreker, als het dok te Middelburg niet komt of niet bruikbaar is, dan kunnen de schepen immers naar Antwerpen stoomen." Wakker gesproken, Neder- landscb volksvertegenwoordigerDan zullen de sche pen zeker eerst te Vlissingen komen lossenhun la ding langs Nederlandsehe spoorweglijnen of waterwe gen verder zendenvervolgens naar Antwerpen gaan om te dokken en daarna weder te Vlissingen terag komen om nieuwe lading, over Nederland aangevoerd, in te nemenOf, zoo ze dit niet doenzoo ze Vlis singen met zijn fraaie havens maar zonder dok, links laten liggen, zal dan België, bij de schatten die het aan zijn eigen havens en dokwerken be steedt, ook de renten betalen voor onze uitgaven? Van al hetgeen bij deze gelegenheid gesproken is, voldeden de woorden van den minister van I binnenlandsche zaken ons nog het best. Bij hem j vonden wij tenminste den ernst, die bij het onder- werp past. En ofschoon de minister naar onze i meening nog niet genoeg uitgaat van de waarheid

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1874 | | pagina 1