MIDDELBURGSCHE r 235. Zaterdag 1874. COURANT. 3 October. Dit Wad verschijnt dagelijks met uitzondering van den Zondag, den 2en Paascli- en Pinksterdag en een der Kerstdagen. 33e prijs per 3/m.., franco is f 3.£50. Middelburg 2 October. De tweede kamer heeft haar onderzoek der Indische begrooting in de afdeelmgen ten einde gebracht. Het Vaderland meldt dat de voorgezette plundering der Indische fondsen voor behoeften van het moederland ernstige tegenspraak ontmoet heeft. Ook het onderzoek van eenige wetsontwerpen van ondergeschikt belang is afgeloopen. Het is ons aangenaam tc kunnen mededeelen daf de gemeenschappelijke slachterij alhier de prijzen van het rundvleesch met 10 pet. verminderd heeft en dat bij die inrichting het voornemen bestaat om voort aan iedere maand eene prijscourant verkrijgbaar te stellen, waarbij de prijzen van het vleesch in verhou ding zullen worden gebracht tot die van den aankoop van het vee. Aanvankelijk wordt van den stoombargedienst tusschen Middelburg en Vlissingen veel gebruik ge maakt. Gisterentoen de net ingerichte boot voor het eerst in geregelde vaart kwam, zijn in de twaalf reizen 586 passagiers vervoerd. Naar wij vernemen bestaat bij den concessionaris het voornemen om ook te Souburg een steiger te doen maken ter vergemakkelijking van het daar vooral nog te veel oponthoud veroorzakende opnemen en afzetten van passagiers en goederen. De uitnoodiging door eenige heeren tot de ingezete tenen van Vlissingen gericht om eene bijeenkomst te houden ter bespreking der middelen om „goed en beter koop vleesch" te verkrijgen is door velen opgevolgd, zoodat een aanzienlijk getal personen Woensdag avond tot dat doel in den Prinsentuin vergaderd waren. De leiding der bijeenkomst was opgedragen aan den heer H. E. Kleijnlicns, die in zijne toespraak deed uitkomen dat men hoofdzakelijk twee middelen op het oog had, waarmede het beoogde doel te bereiken zou zijn, nl.öf een aandeelen-kapitaal te vormen en daarmede eene gemeenschappelijke slachterij op te richten, óf zich in voldoend getal te vereenigen en zich te verbinden om bij een bepaalden slachter, die door inschrijving en door aanneming der te stellen voorwaarden blijken geeft liet meest geschikt te zijn om aan de billijke eischen van de aanwezigen te voldoen, het voor hen benoo- digde vleesch te koopen. Na eenige discussiën en mededeeling dat een der slachters zich bereid verklaard had met zulk een vcr- eeniging in onderhandeling te treden wanneer minstens vijftig personen zich wederkeerig wilden verbinden, is besloten te beproeven het laatstgenoemde middel in toepassing te brengen. Eene inteekenlijst is thans opengesteld voor hen die zich bij bovenbedoelde vereeniging zullen willen aan sluiten. Als candidaat der anti-revolutionaire partij voor het lidmaatschap der tweede kamer is in het kiesdistrict Hoorn gekozen de heer Josua van Eik te Amsterdam. Omtrent de intrekking van het wetsontwerp betrek kelijk den aanleg van spoorwegen worden in het Handelsblad nadere inlichtingen gegeven door den beer M. Cohen Stuart secretaris van het comité van den Noord-Hollandschen—Friesehen spoorweg. Daaruit blijkt dat het consortium van bankiers spoedig na het ont staan der ministerieele crisis aan liet eventueel op te treden bewind heeft medegedeeld dat het bereid was, zonder vast te houden aan de reeds voorafgegane on derhandelingenmet de nieuwe regeering in overleg te treden indien deze zich ten volle vereenigen kon met de voorgestelde plannen en lijnen. De minister van binnenlandsche zaken heeft daaropna zijne optreding, geantwoord dat hij zich in beginsel met het aanhan gige plan der rijkssubsidie voor de in het wetsontwerp opgenomen lijnen en met. de richting dier lijnen ver- eenigde. Na deze kennisgeving zijn de onderhande lingen tusschen het consortium en het ministerie voort gezet. Gisteren avond had in het gemeente-badhuis te Sche- veningen het diner plaats, door den minister van ko loniën ter ecre van de generaals van Swieten en Ver- spyck en den kapitein ter zee van Gogh gegeven. Behalve de beide zonen des konings waren ook de oud ministers Fransen van de PutteGericke en van Bosse, de presidenten der beide kamers, al de tegenwoordige ministers en een 40tal andere genoodigden aan den disch vcreenigd. De minister van koloniën stelde, na den gebruikelijken eersten dronk op den koning, een toast in op het leger en de zeemacht inlndië, wier sa menwerking zooveel heeft bijgedragen tot het behaald succes en de behaalde zege. De prins van Oranje dronk op de leiders der expeditie te land en ter zee, en op de samenwerking tusschen het Nederlandsche en het Indiscli6 leger, waarna de generaal van Swieten den band tusschen Nederland en Oranje in eenige welspre kende woorden herdacht. Spoorweg-Schouwen-Duiveland. (Particuliere Correspondentie.) Zierikzee 80 September. Nu de minister van binnenlandsche zaken het uitzicht op den houw van nieuwe ijzeren wegen heeft geopend, wil ik mede mijne stem doen liooren in het aceoord, dat overal om spoorbanen wordt aangeheven. Zooals ge weet is er in de wet van 1860tot aanleg van staatspoorwegenter uitbreiding van het binnen- landsch en internationaal verkeer, voor het arrondisse ment Zierikzee geen plaats. Onze afgezonderde ligging bracht echter menigmaal het wenschelijke en 't mogelijke van een spoorweg ter sprake, cn deze en gene concessionaris, Nederland heeft er maar weinig, sloeg vaak een begeerig oog naar onze eilanden om ze in zijne concessie-aanvraag, als iets groots, op te nemen. Het bleef echter lang bi) praten en wenschentotdat de inwoners van Schouwen-Duiveland en St. Philipsland, in Augustus 1872, op eens verrast werden door eene oproeping, op het initiatief van mr. A. H. Versterkan tonrechter te Boxtel, uitgaande van eene commissie uit onze streken, om den 10 Augustus 1872, in de concertzaal te Zierikzee, „te bespreken het belang van en de aansluiting en verbinding zelve van voornoemde eilanden aan den vasten wal, door een spoorweg van Brouwershaven langs Zierikzee naar Zevenbergen." Aan die uitvoeringmet belangstelling begroetgaven velen gehoor. Ook ik woonde ze als genaturaliseerd Schouwenaar bij. Mr. Verster, de toekomstige concessionaris, schetste het belang, het mogelijke cn het winstgevende der lijn. Over 't belang en 't mogelijke was men het tamelijk wel eenszeker niet over het winstgevendeofschoon ditvoor zoo ver ik mij herinnergeen onderwerp van bespreking uitmaakte. Als men zich zoo onverwacht een spoorweg voorge spiegeld zietzou het natuurlijk erg saai zijubij het algemeen belangaan winst of rente te denken. Er moest evenwel geld zijn, dat spreekt van zelt, om de kosten van het ontwerpen te betalen. Zonder geld kan de ondernemendste aspirant-concessionaris en de ijverigste commissie van invloedrijke mannen, niets doen. Bedrieg ik mij niet, dan bedroeg de toen aange vraagde som ruim ƒ3000, te vinden uit bijdragen van ingezetenen der gemeenten. De aanwezigen schreven voor een derde in. Het geld moest er bmnen acht dagen zijn, anders verklaarde de commissie zich ontbonden. Officieus werden de dagbladcorrespondenten verzocht de benoodigde of liever de gevraagde som niet te noe men. Wat dit beduidde heb ik nooit kunnen begrij- peeevenmin als den ontzettenden spoeddie er gemaakt moest worden om het geld te krijgen. Genoeg zij het hier aan te stippen dat den 26en Augustus eene som van ƒ4500 hijeen was, die aan den heer Verster ter hand gesteld is. Zoodfa de concessie verleend en het werk begonnen was, kregen de inschrijvers hun geld terug. De lijn VlissingenVenlo is meermalen afgebakend, zonder dat, naar ik meen, de kosten uit particuliere bijdragen bestreden werden. De commissie en de concessionaris bewandelden dus den prijzenswaardigen weg om er, zooala men dat noemt, zonder kleerscheuren af te willen komen. Eer we nog op den drempel van den winter stonden, toonde eene reeks van palen de richting der lijn. Zij verlevendigden hij velen de hoop op een beter en snel ler verkeer, op ontwikkeling en vooruitgang. Sinds heeft men er weinig meer van geboord. Achtereenvolgens verdwenen de bakens en daarmede bij de meesten de gedachte aan de verwezenlijking van 't ontwerp. De tijdsomstandigheden droegen daar toe het hare bij. Ziedaar de eerste bladzijde der geschiedenis van onzen spoorweg, die ik wilde vermelden, omdat er destijds in uw blad weinig van gesproken is. En thans een woord over de richting der baan. Ze begint te Brouwershaven, loopt langs Kerkwerve, ZierikzeeNieuwerkerkOosterland en Bruinissedoor St. Philipsland, naar Noord Brabant. Deze gemeenten hebben samen ruim 16,000 inwoners, dus ongeveer zoo veel als Middelburg. Op SchouwenDuiveland vallen 12 gemeenten, met ruim 8000 zielen, en voorts het geheele eiland Tholen er huiten, welk laatste meer dan 13,000 inwoners telt. Voor den aanleg is noodig een dam door het Dijk- water, een brug over de Zijpe en een dam ter ver binding van St. Philipsland aan Noord-Brabant. Bij afdamming der Zijpe de eenige waterweg tot ge meenschap met Holland moet er langs de Zijpe een kanaal gegraven wordenter voldoening aan de onbe twistbare eischen der scheepvaart en aan het Londensehe traetaat. Dit alles is noodig vóór men aan den Noord- Brabantschen wal staat. Bovendien moet er te Brou wershaven wil de weg eenig recht van bestaan hebben, eene haven gemaakt worden, waarin schepen van de grootste afmeting kunnen aankomen om hunne waren te lossen of eene lading in te nemen, die de spoorweg medeneemt of brengt. Wat dit alles moet kosten wordt duidelijk als men een reisje doet van Vlissingen naar Bergen op Zoom. Ongetwijfeld zullen die kosten zoo hoog zijn dat er aan geen betalen van rente van het opgenomen kapitaal gesteld dat men het kreeg te denken zou vallen en het weinige verkeer niet vol doende tot dekking der jaarlijksche exploitatie-uitgaven zou wezen. Niet zonder reden vermoed ik dan ookdat er nim mer geld voor den aanleg der lijn zal worden verkregen, en er in onze eeuw niemand zal opstaan die het waagt de uitvoering van het plan op zich te nemen, zonder krachtige hulp van den staat, van de provinciën Noord- Brabant en Zeeland cn van al de gemeenten, die on middellijk aan of op korten afstand van de lijn liggen. De minste hulp zou de waarborg der rente moeten zijn. Zonder dat alles komt er in het arrondissement Zierik zee geen spoor. En toch hebben we er allen groot belang bij. Éen ouderwetscbe winter met ijs en storm is voldoende om aller wenschen saam te doen vatten in het éene woord spoorweg. Welnu, naar mijne meening kan alleen de staat er ons aan helpen. Daarheen zij ons aller streven gericht. Met moed en vertrouwen onze belangen ontvouwd en van de regee ring gevraagd, wat particuliere krachten niet kunnen tot stand brengen, liever dan onzen tijd en ons geld te verbeuzelen met het uitbakenen van eene lijn en het aanvragen eener concessiedie we tochlaat ons liet maar ronduit bekennen, niet hij machte zijn uit te voeren en welke slechts ten deele zou bevredigen.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1874 | | pagina 1