F 157. MIDDELBURGSCHE Zateidag 1874. COURANT. 4 Juli. Dit blad verschijnt dagelijks met uitzondering van den Zondag, den 2en Paasch- en Pinksterdag en een der Kerstdagen. D© prijs per 3/m.., franco is f 3.50. Middelburg 3 Juli. Een heden bij de regeering uit Indië ontvangen telegram meldt, dat bij het gevecht te Atchin op 20 Juni jl. 80 Atchineezen zijn gesneuveld, waaronder 2 pangliman's. Het Handelsblad betoogt in twee hoofdartikelen van gisteren en heden dat ook na de verschillende neder lagen, in de tweede kamer door liberale ministeriën geledende liberale partij niet verplichtja niet gerech tigd is de regeeringstaak neder te leggen. Wij geloovcn dat deze redeneering en hare slotsom juist zijn. De liberale partij kan het gezag niet uit hare handen geven om de eenvoudige reden dat er niemand is om het te aanvaarden. De liberale regee- r ifigsm aatr egel en zijn afgestemd, niet door eene vast aaneengeslotene meerderheid, die zelve wist wat zij wilde en een ander regeeringsbeginsel dan het liberale wenschte voor te staan, maar door eene vereeniging van drie groepen: anti-revolutionairen, clericalen en conservatieven, die zoodra het op de uitvoering van een enkele gewichtige wetshervorming aankomt, het in geen enkel opzicht met elkander eens zijn. Met hun drieën waren zij zelfs in getalsterkte niet voldoende geweest om de oppositie bij de stemming te doen zege vieren, indien niet enkele liberalen, wij onderzoe ken thans niet of hun gedrag in dit opzicht te prijzen ot te laken, verstandig of onstaatkundig was, zich bij hen gevoegd hadden. Trekt nu de liberale partij haar handen van het roer van den staat af, wat zal men dan zien gebeuren? Een ministerie der ultra's, eeu anti-revolutionair of cle- ricaal, zou het in de kamers geen oogenblik kunnen houden. Men zal zich dus moeten wenden tot de mid denpartij, die, conservatief in het afstemmen van maat regelen welke door eene liberale regeering worden voor gesteld, zoodra zij zelve aan het roer zit hare kracht zoekt in het betoog dat het „ware" liberalisme bij liaar gevonden wordt. Een ministerie-van Beenenof- van GoltStein, of- Heemskerk alzoo en men hoopt dat som mige gematigde liberalen, de heeren Godefroi, Storm van 's Gravesandeen ook anderen, die zich nu en dan tot het afstemmen der voorstellen van het ministerie van de Putte lieten overhalen, een dus gevormd con servatief ministerie niet zullen bestrijden. Zelfs de Nieuwe llotterdamsche courant toont zich van de optreding van een tweede ministerie-Heemskerk niet afkeerig. Wij willen aannemen dat deze laatste meening vol komen te goeder trouw is. Het optreden der tegen partij te verlangen alleen om zelf nieuwe krachten tot den strijd te kunnen verzamelen en die tegenpartij zich zelve te laten „afwerken" achten wij deloyaal en zeker niet in het belang des lands. Maar zal het land bij de optreding van een gematigd conservatief ministerie, verplicht zijn steun nu hier dan ginds te zoeken, iets winnen? Wij gelooven het niet. Zulk een ministerie zal uit den aard der zaak zwak en twijfelachtig te werk moeten gaan. Bij iederen grooten maatregel zal liet aarzelen waar het zijn steun moet zoeken, en het gemis van parlementair overwicht, dat op het oogenblik het grootste gebrek van het ministerie-van de Putte is, zal in nog hooger mate aan zijn cameleontische opvolgers kleven. Daarom is de liberale partij, nog altijd sterker dan ieder harer tegenstanders, ondanks al baar inwendige zwakheidnaar onze meeningnog de eenige aangewe zene om de regeering te blijven voeren. De kamer van koophandel en fabrieken alhier heeft een adres van den volgenden inhoud aan den gemeente raad van Middelburg gericht. „De kamer van koophandel en fabrieken had de eer van heeren burgemeester en wethouders te ontvangen afschrift van het adres van de heeren Zeijlen en Dec ker te Botterdam, aan den gemeenteraad gericht, tot aanleg van een droogdok alhieralsmede van de daarbij bedoelde voorwaarden welke de hoofdpunten van een eventueel met die heeren te sluiten overeenkomst zul len uitmaken, met dc uitnoodiging om nopens deze op de toekomst voor den handel zoo hoogst gewichtige zaak met de zienswijze der kamer in kennis te worden gesteld. „De kamer, gaarne aan die uitnoodiging voldoende, heeft de eer zich over deze voor Middelburg zoo be langrijke zaak tot uwe vergadering te wenden en als hare beschouwingen mede tc déelen: dat de belangrijke spoorweg- en kanaalwerken hier en de kostbare inrichting- van havens en sluizen te Vlissingen weinig baten, indien geene geschikte gele genheid tot dokken en herstellen van groote schepen hier of daar gevonden wordt. „Hoe spoediger dus eene inrichting van dien aard kan verkregen worden, hoe meer men met grond mag verwachten dat de scheepvaart op deze plaatsen hare aandacht zal vestigen, en rijke bronnen van welvaart openen. „De ontzettende uitbreiding van de scheepvaart door groote zeil- en ijzeren stoomschepen vooral op Oost- Indiëen Noord-Amerikamaakt het bestaan van droge dokken van het grootste belang. Ook met het oog op de stoompakketvaart op Engeland is het maken van die inrichting van het hoogste gewicht. „Ware een geschikt droog dok hier aanwezig ge weest, men had de schepen, die hier geheel of gedeel telijk hunne lading uitlostenniet naar Botterdam zien vertrekkenom daar gedokt en gerepareerd te worden. Zij waren hoogstwaarschijnlijk, evenals andere hier ge lost hebbendedirect weófli' naar zee gegaan na hier uitgerust te zijn en welvaart te hebben verspreid. „Met te meer belangstelling heeft de kamer de aan vraag tot het oprichten van een droogdok alhier begroet, omdat deze gepaard gaat met het zich hier vestigen van eene der grootste reederijen in Nederland, met hare schepen en aankleve van dien, hetgeen op zich zelf reeds belangrijke voordeelen voor de stad zal aan brengen en wellicht door andere reederijen gevolgd worden, wanneer die zullen zien dat de inrichtingen te dezer plaatse waarborgen opleveren voor uitsparing van sleeploonen enz.veilige losplaats en gerégelde instel lingen hier bestaan tot onderzoek en herstelling der schepen. Antwerpenmet zijne dokkenzendt nu reeds bodems naar Vlissingen, om gedokt en gerepareerd te worden. Ook op hier zal men die wellicht zendenom van eene goede inrichting gebruik te maken vooral als het Vlis- singsche droge dok misschien later minder bruikbaar mocht worden bevonden voor schepen van grooter charter. „De spreuk „time is money" mag ook hier wel in toepassing gebracht wordenen hoe spoediger men aan het werk gaat des te eerder zal men de welvaart dezer aloud beroemde koopstad zien herleven, welke helaas! thans nog wéinig teekenen van leven geefteen verwijt dat telkens door de concurrentie gedaan wordt. „De kamer heeft dan ook in hare zittingen van 30 Juni en heden besloten u als hare zienswijze ken baar te maken, dat het belang van den handel en de nijverheid te Middelburg vordert dat alhier ten spoe digste een droog dok worde aangelegd, en alzoo het aanzoek van de heeren Zeijlen en Decker op zoodanige wijze als het gemeentebestuur dit het meest gepast en wenschelijk zal achtenworde ingewilligd. Terwijl zij zich de vrijheid veroorlooft daarbij op te merken dat, naar hare meening, de gevraagde bijdrage van gemeentewege ad f 50,000 hiertoe geen beletsel kan zijnvermitsmoet daarvoor eene leening worden aangegaan, aflossing en rente hiervan, zoo zij durft vertrouwen, zullen kunnen bestreden worden uit de directe voordeelen, welke de gemeente reeds spoedig zal genieten, en waarop ook de meer indirecte voor deelen niet minder van invloed zullen zijn. Zij vertrouwt dat bij uwe vergadering overtuigd van de schoone toekomst welke Middelburg daardoor kan tegemoet gaan geen bezwaar zal bestaan om van die aangebodene gelegenheid tot vestiging van een droogdok cum annexis alhier gebruik te maken, en alzoo het verzoek der adressanten in te willigen In het jaarverslag der maatschappij tot exploitatie van staatsspoorwegen over 1873 wordt naar aanleiding van de lijn VlissingenBoosendaal het volgende gezegd: „De tijd schijnt nog niet gekomen, om een volledig oordeel uit te spreken over de toekomst die Zeeland wacht, tengevolge yan de aansluiting der eilanden Zuid-Beveland en Walcheren aan den vasten wal van Noord-Brabant door eene onafgebroken spoorverbinding, en van de grootsche waterwerken, die met den aanleg van dien spoorweg in zoo nauw verband staan. Alleen deze overtuiging wenschen wij thans reeds uit te spre ken: zal het doel dat men bij den aanleg der werken voor oogen had worden bereikt, dan zullen voor het minst, door de zeer gunstige ligging van Vlissingen als haven, de mindere onkosten op de scheepvaart in compensatie moeten komen van de min gunstige ligging der Zeeuwsche havens yoor het spoorwegvervoer. De ligging van Vlissingen schijnt meer aan te duiden, dat die haven bestemd is als uitgangspunt te dienen voor eene levendige paketvaart, dan wel om Antwerpen of Botterdam als handelsstad naar de kroon te steken. De pogingen door ons aangewend om Middelburg en Vlissingen op de voordeeligste voorwaarden in direct verkeer met Duitsehland te brengenofschoon met vol komen uitslag bekroond, zijn vooralsnog onvoldoende gebleken om den handel dier Scheldesteden te verle vendigen." Woensdag vierde de heer P. D. Buijze, te Neuzen, zijn öOjarig jubïlé als Med. et Art. Obst doctor aldaar. Algemeen werd door de inwoners in dezen voor den achtenswaardigen man gedenkwaardigen dag, zoo door het uitsteken van vlaggen als anderszins, hartelijk deel genomen. Namens eenige ingezetenen werd hem een fraai geschenk aangeboden, bestaande in een zilveren inktstel met inscriptie, 's Avonds werd de feestvierende aangenaam verrast door eene serenade, door het mu ziekgezelschap Apollo hem gebracht. Do tweede termijn der door Japan aan Nederland verschuldigde oorlogs-schadeloosstelling, evenals de eerste groot f 300,000, is aan het ministerie van buiten- landsche zaken in ontvangst genomen. Uit Botterdam wordt gemeld, (lat liet stoomschip Lestris aldaar met een diepgang van 49 decimeters langs den nieuwen waterweg is binnengekomen. Bij besluit van den minister van binnenlandsche za ken is de gemeente Ammcrstol aangewezen tot een afzonderlijk onderkiesdistrict van het hoofdkiesdistriet Gouda. De Staats-courant, van heden bevat een vergelijkende opgaaf der schepen waarvoor in de eerste zes maanden van 1873 en 1874 voor de eerste maal Nederlandsche zeebrieven zijn uitgereikt. Daaruit blijkt o. a. dat dit in de eerste zes maanden van 1874 aan 49 schepen, metende te zamen 9375 lasten, is geschied, tegen aan 42 schepen, metende te zamen 8019 lasten in 1873. Ouderwijs. j In het Schuttershof „de Edele Handboog" alhier J werd heden de 17tf algemeene vergadering der onder- j wijzersvereeniging in het lc schooldistrict van Zeeland j gehouden. De leiding der werkzaamheden was toever- I trouwe! aan den schoolopziener mr. C. J. Pické. Buim een 50tal leden woonden de vergadering bij, onder welke de honoraire leden: mr. J. P. van der Bilt, mr. Swaters van Schaumburg en J. de Kanter. Ook de burgemeester dezer gemeente vereerde de ver gadering eenigen tijd met zijne tegenwoordigheid. Dr. G. van Hennekeler, ter behandeling van eenig natuurkundig onderwerp uitgenoodigd en zich daartoe bereid verklaard hebbende, sprak over de geluidsleer,

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1874 | | pagina 1