MIDDELBURGSCHE COURANT. 1° 145. Zaterdag 1874. 20 Juni. Dit blad verschijnt dagelijks met uitzondering van den Zondag, den Paasch- en Pinksterdag en een der Kerstdagen. De prijs per 3/m.franco is f 3.50. Middelburg 19 Juni. POSTGEMEENSOHAP VLISSINGEN—HARWICH. De kamer van koophandel en fabrieken te Vlissingen heeft het navolgend adres, onder dagteekening van 17 dezer, aan den minister van financiën gericht. Met de levendigste belangstelling vernam de kamer van koophandel en fabrieken te Vlissingen, uit de Staats-conrant van den llcn dezer maand, dat zich een comité gevormd heeft tot het in het leven roepen eener rechtstreeksche post- en handelsverbinding tasseöen Nederland en Engeland, met stoomschepen onder Neder - landsche vlag, in de eerste plaats aanvangende met die uit Vlissiügen. Hes tot stand komen van een maildienst op Enge land acht zij eene quaestie van groot niet lokaal, maar integendeel zuiver nationaalja van internatio naal belang. Daarom ban ten deze de vraag slechts zijn: welke plaats levert de beste waarborgen voor eene spoedige, regelmatige, veilige en voordeelige wijze van interna tionaal verkeer? Het is deze vraag, die voorzeker ook op den voor grond heeft gestaan, toen de wetgevende macht besliste, dat millioenen achats zouden worden te koste gelegd aan de verbetering, neen, aan de herschepping der trotsche Vlissingsche havenwerken. Niet zonder be paalde bedoeling toch is juist deze plaats aangewezen als het natuurlijk bruggenhoofd voor de communicatie tusschen het noordelijk vasteland van Europa en de overzeesche gewesteD. Eo waar er nu sprake is van eene mail-verbinding met Engeland, eene zaak van zoo gewichtig algemeen belang, behoort men billijkerwijze rekening te houden met den toestand te dezer plaatse, ten koste van zoo veel achats in het leven geroepen. Wil men nu een dienst, die het algemeen baat en het vooruitzicht opent op eene nieuwe bron van bloei en welvaart, door zich meester te maken van het buitenlandsch post- en personenverkeer, men zal niet behoeven te aarzelen om, met het oog op de niet te vergelijken voordeelen die Vlissingeu oplevert, deze plaats, in het algemeen belang, uit te kiezen als uit gangspunt; voor iedere grootere onderneming. Daarom zou de kamer het volstrekt overbodig ach ten, nu, met betrekking tot den op te richten mail dienst, de voordeelen van deze haven op te sommen of te verdedigen, gedachtig aan de spreuk „goede wijn behoeft geen kraDs". Nu evenwel sprake is van een maildienst op Rotterdam op kleiner schaal, acht zij zich geroepen de aandacht van Uwe Excellentie te ves tigen op de voortreffelijkheid der haven van Vlissin- gen, en met de meeste bescheidenheid te wijzen op enkele min juiste beschouwingen in het, blijkens de Nieuwe Rotterdamsche courant, door de kaiuer van koophandel aldaar aan Uwe Excellentie te dezer zake gericht schrijven. In dat schrijven wordt o. a. aangegevendat de nieuwe waterweg door den Hoek van Holland eeae diepte heeft, bij gewoon laag water, van 28 a 29 decimeters, gelijk staande aan 10 Amsterdanische of Engelsche voeten (10 Eng. voet echter komt overeen met bijna 31 d. M.). De tegenwoordige Harwich-booten, heet het verder, hebben 9 a 10 voet diepgang. Nu behoeft men waarlijk niet deskundig te zijn om te berekenen, dat onder de kiel van zoodanige booten geen water overblijft, en, bij het staan van eenigezee of deining, het water eerst vrij wat gewassen moet zijn om eene veilige doorvaart te verschaffen. Men gevoelt dit zelf en wil daarom den diepgang tot op 8 voet terugbrengendoch spreekt tevens in éen adem van krachtiger bootendie de reis vao Harwich met een uur of drie bekorten. Het laatste zou noodig zijn, maar wil men grooter booten, die krachtiger machines voeren, sneller gang maken en beter weer stand bieden aan den invloed van ongunstige atmosphe- ri3che toestanden men zal natuurlijk iu meerderen diep gang moeten vervallen. Onze Engelsche naburen, met wie men in zeezaken toch waarlijk wel te rade mag gaan, schijnen de tegen woordige kleinere mailbooten door eerste klasse stoom schepen te vervangen. Althans tusschen Dover en Calais wordt een dienst voor zeer groote stoombooten georga niseerd. De afstand tusschen de beide kusten bedraagt daar nog niet het derde gedeelte van dien tusschen onze ea de Engelsche kust. Toch geven de tegenwoor dige booten van kleiner afmeting en minder diepgang, naar het blijkt, daar geen voldoende zekerheid. De groote diepte van het zeegat te Vlissingen wordt eenvoudig onverschillig genoemd, omdat voor de meest geschikte booten, zoo wat diepgang als snelheid aangaat, op ieder getij de nieuwe waterweg diep genoeg is. Hier zal zeker bedoeld zijn: voor het geval, dat die diepgang geregeld wordt, niet naar de behoefte van den dienst, maar naar den waterstand. Verder wordt de afstand naar Rotterdam'Amster dam eenvoudig korter genoemd. De zeereis zou tot den hoek van Holland l uur langer zijn, en de reis van daar tot Rotterdam IJ uur duren. Men verliest echter uit het oog, dat, wanneer eerste klasse stoom schepen in de vaart worden gebracht, de afstand van Harwich tot Vlissingen onder alle omstandigheden in 7 a 8 uren kan worden afgelegd en dat, wanneer de brug over de Maas gereed eu de aansluiting over Zwa- luwe tot stand is, het traject van Vlissingen naar Rot terdam, voor den sneltrein tot overbrenging van de mail, niet meer dan ongeveer 2 uren vorderen zal; immers dat de mail te Rotterdam zal aangekomen zijn, zeker binnen de 2£ uur, nadat de boo ten te Vlissingen zijn gearriveerd. Aan het opont houd langs den nieuwen waterweg, door het wachten op een voldoenden waterstandwordt niet gedacht. Toch zal dit niet vreemd zijn, en in den winter, zelfs wanneer al het ijs de vaart niet geheel belemmert, zullen donkere nachten en andere aan de vaart op rivie ren en kanalen verbondene bezwaren menigwerf belang rijke vertraging doen ontstaan. De beweringdat mist eu sneeuwjachtdie het gezicht, belemmeren, de vaart op Vlissingen, door de vele banken stoort, is zachtst genomen, gewaagd. Een enkele blik op de kaart wijst zelfs den minst ingewijde aandat de bedoelde Vlaamsche banken voor de vaart op Vlissingen volstrekt niet hinderlijk zijn, en de uit muntende bevaring der zeegaten en van de spoorweg haven de veiligste waarborgen leverendat bij den donkersten nacht geen beletsel bestaat voor binnenko mende schepen van het grootste charter; terwijl het groot aantal stoom- ea zeilschepen, dat geregeld onder alle omstandigheden, ook bij mist en sneeuwjacht, de reede van Vlissingen passeert om zich naar Antwerpen te begeven, voldoende bewijst, dat voor stoornis in de vaart door de opgegeven oorzaken geen prees behoeft te bestaan. Dat in den winter, vooral bij ijsgang, de haven van Vlissingen verreweg de voorkeur verdient, wordt kort weg ontkend. Het beletten van den toegang tot Rot terdam door het ijs wordt als tot de onwaarschijnlijk heden behoorende voorgesteld. Wat hiervan is zal de eerste winter de bestedie de rivieren en zeegaten met ijs bezet, leeren. Of iu zoodanig geval, wanneer de waterstand veelal merkelijk daalt, de vaart tot Maassluis voldoende verzekerd is en met den noodigea spoed en veiligheid kan geschieden, wordt door be voegden zeer betwijfeld. En wat betreft het lossen van booten, bij besloten water, in de Noordzee, dat geen bezwaar zou hebbendit argument is waarlijk niet noodig te weder leggen. Haast zou men geneigd zijn hierop aan te voerendat wanneer dit in den winter zelfs geen be zwaar iohad, het waarlijk eewe overtollige weelde zou zijn om zooveel schatten te besteden aan havenwerken en waterwegen. Eindelijk wordt bij bedoeld schrijven gesteld, dat do thans uit Nederland in de vaart op Harwich zijnde stoombootea geschikt zijn om, met weioig kosten, in de behoeften van een geregeld postverkeer te voor zien. De waarde van deze stelling i3 afhankelijk van de vraag, welke bedoeling men heeft met het in het leven roepen van een maildienst, Is men tevreden met eenige bespoediging in de cor respondentie met Engeland, voor onze groote handels plaatsen men had waarlijk niet zoo ver behoeven te gaan om te trachten de algemeen erkende waarde van Vlissingen als zeehaven te verkleinen. Lokaal belang moge zich met dusdaoigen maildienst op kleinere schaal tevreden stellenhet nationaal be lang echter vordert een dienst op groote schaal; een dienst, die niet slechts eigene correspondentie bespoe digt,, maar die aan al de eischen voldoet om het ver voer van de buitenlaudsche post over onzen bodem te verzekerendie het middel van verkeer wordt tus schen.Midden-Europa en Engeland,opzoodanigen voet, dat ook het buitenland, met nameDnitschland en Rus land, er belang bij heeft dien door geldelijke offers te steunen. Dit wordt erkend door mannen van doorzicht en ervaring en is ook de bescheiden raeening dezer kamer. Maar wil men ditdan behooreQ er ook groote snel varende stoombooten toe, met veilige zeegaten, ruime en diepe en altijd genaakbare havens, zoodanig inge richt, dat alles aan de strengste eischen van spoed, veiligheid, regelmatigheid eu gemak voldoet. Aan al deze eischen kan Vlissingen alleeü voldoen. Daar is alles aanwezig, en wat latere omstandigheden méér mochten vorderen kan daar worden tot stand gebracht. En bij dit alles komt nog, dat door de zekerheid, die Vlissingen ten allen tijde oplevert voor aankomst en vertrek der mail op vaste ureude spoorweg-com municatie kan geregeld worden zonder dat een tweede spoor voor de extratreinen behoeft te worden aange legd, wat elders eene bepaalde behoefte zal blijken en belangrijke offers van den staat zal vergen. Wat men ook daartegen wilde aanvoeren, de kortste en gemakkelijkste weg tusschen Groot-Britannië en Noord-DuitEchlaud loopt over Vlissingenen mocht da bovenbesproken maildienst tot stand komen, dan zal zelfs, na de voltooiing van de lijn Woensdrecht Antwerpen, het verkeer ook tusschen die plaat3 en Engeland het spoedigst over Viissiugeu kunnen plaats hebben. De kaner houdt zich overtuigd, dat de voordeelen die Vlissingea aanbiedtniet slechts bij Uwe Exeellentie voldoende bekend zijn om verder betoog overbodig te makenmaar die plaats tevens bij haar de bescher ming zal vindendie zij ter ontwikkeliug en tot het productief maken van het door den staat aan hare haven werken besteede kapitaal zoo noodig heeft. Zij veroorlooft zich de vrijheid, in het belang van de plaats waar zij gevestigd is zoowel als in het wel begrepen belang van het geheele rijk eu ook in het internationaal belang, Uwe Excellentie base bei den lijk se verzoeken het tot stand komen van een maildienst, zoo- als zij zich dien voorstelt, wel te willen heipen bevor deren. Z. M. de koning, vergezeld van den groothertog van Saksen-Weimar, is gisteren nacht te 2 uren per extra trein van den Rijnspoorweg naar Ems vertrokken en aldaar des voormiddags te elf uren aangekomen. De hooge reizigers werden aan het station door de keizers van Rusland en Üuitschlacid met gevolg opgewacht. Onze koning was voornemens in den loop van den dag ook een bezoek te brengen aan ie keizerin van Duitsch- land te Coblenz. De groothertogin van Saksen-Weimar is des morgens te 4 u. 40 m. door haar broeder, prins Hendrik, tot Wezel begeleid, uit den Haag naar Weimar vertrokken. Iu het kisdistrict Amersfoort is van conservatieve zijde door de Gooische kiesverseuiging „Eendracht maakt macht" candidaat voor de 2e kamer gesteld de heer mr. W. baron van Goltsteiu. Men schrijft ons uit Breda: Sedert eeiiige jaren is men bezig dea grooten toren

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1874 | | pagina 1