MIDDELBURGSCHE
COURANT.
1° 145.
Zaterdag
1874.
20 Juni.
Dit blad verschijnt dagelijks met uitzondering van den Zondag, den Paasch- en Pinksterdag en een der Kerstdagen.
De prijs per 3/m.franco is f 3.50.
Middelburg 19 Juni.
POSTGEMEENSOHAP VLISSINGEN—HARWICH.
De kamer van koophandel en fabrieken te Vlissingen
heeft het navolgend adres, onder dagteekening van
17 dezer, aan den minister van financiën gericht.
Met de levendigste belangstelling vernam de kamer
van koophandel en fabrieken te Vlissingen, uit de
Staats-conrant van den llcn dezer maand, dat zich een
comité gevormd heeft tot het in het leven roepen eener
rechtstreeksche post- en handelsverbinding tasseöen
Nederland en Engeland, met stoomschepen onder Neder -
landsche vlag, in de eerste plaats aanvangende met
die uit Vlissiügen.
Hes tot stand komen van een maildienst op Enge
land acht zij eene quaestie van groot niet lokaal,
maar integendeel zuiver nationaalja van internatio
naal belang.
Daarom ban ten deze de vraag slechts zijn: welke
plaats levert de beste waarborgen voor eene spoedige,
regelmatige, veilige en voordeelige wijze van interna
tionaal verkeer?
Het is deze vraag, die voorzeker ook op den voor
grond heeft gestaan, toen de wetgevende macht besliste,
dat millioenen achats zouden worden te koste gelegd
aan de verbetering, neen, aan de herschepping der
trotsche Vlissingsche havenwerken. Niet zonder be
paalde bedoeling toch is juist deze plaats aangewezen
als het natuurlijk bruggenhoofd voor de communicatie
tusschen het noordelijk vasteland van Europa en de
overzeesche gewesteD.
Eo waar er nu sprake is van eene mail-verbinding
met Engeland, eene zaak van zoo gewichtig algemeen
belang, behoort men billijkerwijze rekening te houden
met den toestand te dezer plaatse, ten koste van zoo
veel achats in het leven geroepen.
Wil men nu een dienst, die het algemeen baat en
het vooruitzicht opent op eene nieuwe bron van bloei
en welvaart, door zich meester te maken van het
buitenlandsch post- en personenverkeer, men zal niet
behoeven te aarzelen om, met het oog op de niet te
vergelijken voordeelen die Vlissingeu oplevert, deze
plaats, in het algemeen belang, uit te kiezen als uit
gangspunt; voor iedere grootere onderneming.
Daarom zou de kamer het volstrekt overbodig ach
ten, nu, met betrekking tot den op te richten mail
dienst, de voordeelen van deze haven op te sommen
of te verdedigen, gedachtig aan de spreuk „goede wijn
behoeft geen kraDs". Nu evenwel sprake is van een
maildienst op Rotterdam op kleiner schaal, acht zij
zich geroepen de aandacht van Uwe Excellentie te ves
tigen op de voortreffelijkheid der haven van Vlissin-
gen, en met de meeste bescheidenheid te wijzen op
enkele min juiste beschouwingen in het, blijkens de
Nieuwe Rotterdamsche courant, door de kaiuer van
koophandel aldaar aan Uwe Excellentie te dezer zake
gericht schrijven.
In dat schrijven wordt o. a. aangegevendat de nieuwe
waterweg door den Hoek van Holland eeae diepte heeft,
bij gewoon laag water, van 28 a 29 decimeters, gelijk
staande aan 10 Amsterdanische of Engelsche voeten
(10 Eng. voet echter komt overeen met bijna 31 d. M.).
De tegenwoordige Harwich-booten, heet het verder,
hebben 9 a 10 voet diepgang.
Nu behoeft men waarlijk niet deskundig te zijn om
te berekenen, dat onder de kiel van zoodanige booten
geen water overblijft, en, bij het staan van eenigezee
of deining, het water eerst vrij wat gewassen moet zijn
om eene veilige doorvaart te verschaffen.
Men gevoelt dit zelf en wil daarom den diepgang
tot op 8 voet terugbrengendoch spreekt tevens in éen
adem van krachtiger bootendie de reis vao Harwich
met een uur of drie bekorten. Het laatste zou noodig
zijn, maar wil men grooter booten, die krachtiger
machines voeren, sneller gang maken en beter weer
stand bieden aan den invloed van ongunstige atmosphe-
ri3che toestanden men zal natuurlijk iu meerderen diep
gang moeten vervallen.
Onze Engelsche naburen, met wie men in zeezaken
toch waarlijk wel te rade mag gaan, schijnen de tegen
woordige kleinere mailbooten door eerste klasse stoom
schepen te vervangen. Althans tusschen Dover en Calais
wordt een dienst voor zeer groote stoombooten georga
niseerd. De afstand tusschen de beide kusten bedraagt
daar nog niet het derde gedeelte van dien tusschen
onze ea de Engelsche kust. Toch geven de tegenwoor
dige booten van kleiner afmeting en minder diepgang,
naar het blijkt, daar geen voldoende zekerheid.
De groote diepte van het zeegat te Vlissingen wordt
eenvoudig onverschillig genoemd, omdat voor de
meest geschikte booten, zoo wat diepgang als
snelheid aangaat, op ieder getij de nieuwe waterweg
diep genoeg is. Hier zal zeker bedoeld zijn: voor het
geval, dat die diepgang geregeld wordt, niet naar de
behoefte van den dienst, maar naar den waterstand.
Verder wordt de afstand naar Rotterdam'Amster
dam eenvoudig korter genoemd. De zeereis zou tot
den hoek van Holland l uur langer zijn, en de reis
van daar tot Rotterdam IJ uur duren. Men verliest
echter uit het oog, dat, wanneer eerste klasse stoom
schepen in de vaart worden gebracht, de afstand van
Harwich tot Vlissingen onder alle omstandigheden in
7 a 8 uren kan worden afgelegd en dat, wanneer de
brug over de Maas gereed eu de aansluiting over Zwa-
luwe tot stand is, het traject van Vlissingen naar Rot
terdam, voor den sneltrein tot overbrenging van de
mail, niet meer dan ongeveer 2 uren vorderen zal;
immers dat de mail te Rotterdam zal aangekomen
zijn, zeker binnen de 2£ uur, nadat de boo
ten te Vlissingen zijn gearriveerd. Aan het opont
houd langs den nieuwen waterweg, door het wachten
op een voldoenden waterstandwordt niet gedacht.
Toch zal dit niet vreemd zijn, en in den winter, zelfs
wanneer al het ijs de vaart niet geheel belemmert,
zullen donkere nachten en andere aan de vaart op rivie
ren en kanalen verbondene bezwaren menigwerf belang
rijke vertraging doen ontstaan.
De beweringdat mist eu sneeuwjachtdie het gezicht,
belemmeren, de vaart op Vlissingen, door de vele
banken stoort, is zachtst genomen, gewaagd. Een
enkele blik op de kaart wijst zelfs den minst ingewijde
aandat de bedoelde Vlaamsche banken voor de vaart
op Vlissingen volstrekt niet hinderlijk zijn, en de uit
muntende bevaring der zeegaten en van de spoorweg
haven de veiligste waarborgen leverendat bij den
donkersten nacht geen beletsel bestaat voor binnenko
mende schepen van het grootste charter; terwijl het
groot aantal stoom- ea zeilschepen, dat geregeld onder
alle omstandigheden, ook bij mist en sneeuwjacht, de
reede van Vlissingen passeert om zich naar Antwerpen
te begeven, voldoende bewijst, dat voor stoornis in de
vaart door de opgegeven oorzaken geen prees behoeft
te bestaan.
Dat in den winter, vooral bij ijsgang, de haven van
Vlissingen verreweg de voorkeur verdient, wordt kort
weg ontkend. Het beletten van den toegang tot Rot
terdam door het ijs wordt als tot de onwaarschijnlijk
heden behoorende voorgesteld. Wat hiervan is zal de
eerste winter de bestedie de rivieren en zeegaten
met ijs bezet, leeren. Of iu zoodanig geval, wanneer
de waterstand veelal merkelijk daalt, de vaart tot
Maassluis voldoende verzekerd is en met den noodigea
spoed en veiligheid kan geschieden, wordt door be
voegden zeer betwijfeld.
En wat betreft het lossen van booten, bij besloten
water, in de Noordzee, dat geen bezwaar zou
hebbendit argument is waarlijk niet noodig te weder
leggen. Haast zou men geneigd zijn hierop aan te
voerendat wanneer dit in den winter zelfs geen be
zwaar iohad, het waarlijk eewe overtollige weelde zou
zijn om zooveel schatten te besteden aan havenwerken
en waterwegen.
Eindelijk wordt bij bedoeld schrijven gesteld, dat do
thans uit Nederland in de vaart op Harwich zijnde
stoombootea geschikt zijn om, met weioig kosten, in
de behoeften van een geregeld postverkeer te voor
zien. De waarde van deze stelling i3 afhankelijk van
de vraag, welke bedoeling men heeft met het in het
leven roepen van een maildienst,
Is men tevreden met eenige bespoediging in de cor
respondentie met Engeland, voor onze groote handels
plaatsen men had waarlijk niet zoo ver behoeven te
gaan om te trachten de algemeen erkende waarde van
Vlissingen als zeehaven te verkleinen.
Lokaal belang moge zich met dusdaoigen maildienst
op kleinere schaal tevreden stellenhet nationaal be
lang echter vordert een dienst op groote schaal; een
dienst, die niet slechts eigene correspondentie bespoe
digt,, maar die aan al de eischen voldoet om het ver
voer van de buitenlaudsche post over onzen bodem te
verzekerendie het middel van verkeer wordt tus
schen.Midden-Europa en Engeland,opzoodanigen voet,
dat ook het buitenland, met nameDnitschland en Rus
land, er belang bij heeft dien door geldelijke offers te
steunen.
Dit wordt erkend door mannen van doorzicht en
ervaring en is ook de bescheiden raeening dezer kamer.
Maar wil men ditdan behooreQ er ook groote snel
varende stoombooten toe, met veilige zeegaten, ruime
en diepe en altijd genaakbare havens, zoodanig inge
richt, dat alles aan de strengste eischen van spoed,
veiligheid, regelmatigheid eu gemak voldoet.
Aan al deze eischen kan Vlissingen alleeü voldoen.
Daar is alles aanwezig, en wat latere omstandigheden
méér mochten vorderen kan daar worden tot stand
gebracht.
En bij dit alles komt nog, dat door de zekerheid,
die Vlissingen ten allen tijde oplevert voor aankomst
en vertrek der mail op vaste ureude spoorweg-com
municatie kan geregeld worden zonder dat een tweede
spoor voor de extratreinen behoeft te worden aange
legd, wat elders eene bepaalde behoefte zal blijken en
belangrijke offers van den staat zal vergen.
Wat men ook daartegen wilde aanvoeren, de kortste
en gemakkelijkste weg tusschen Groot-Britannië en
Noord-DuitEchlaud loopt over Vlissingenen mocht da
bovenbesproken maildienst tot stand komen, dan zal
zelfs, na de voltooiing van de lijn Woensdrecht
Antwerpen, het verkeer ook tusschen die plaat3 en
Engeland het spoedigst over Viissiugeu kunnen plaats
hebben.
De kaner houdt zich overtuigd, dat de voordeelen
die Vlissingea aanbiedtniet slechts bij Uwe Exeellentie
voldoende bekend zijn om verder betoog overbodig te
makenmaar die plaats tevens bij haar de bescher
ming zal vindendie zij ter ontwikkeliug en tot het
productief maken van het door den staat aan hare haven
werken besteede kapitaal zoo noodig heeft.
Zij veroorlooft zich de vrijheid, in het belang van
de plaats waar zij gevestigd is zoowel als in het wel
begrepen belang van het geheele rijk eu ook in het
internationaal belang, Uwe Excellentie base bei den lijk se
verzoeken het tot stand komen van een maildienst, zoo-
als zij zich dien voorstelt, wel te willen heipen bevor
deren.
Z. M. de koning, vergezeld van den groothertog van
Saksen-Weimar, is gisteren nacht te 2 uren per extra
trein van den Rijnspoorweg naar Ems vertrokken en
aldaar des voormiddags te elf uren aangekomen. De
hooge reizigers werden aan het station door de keizers
van Rusland en Üuitschlacid met gevolg opgewacht.
Onze koning was voornemens in den loop van den dag
ook een bezoek te brengen aan ie keizerin van Duitsch-
land te Coblenz.
De groothertogin van Saksen-Weimar is des morgens
te 4 u. 40 m. door haar broeder, prins Hendrik, tot
Wezel begeleid, uit den Haag naar Weimar vertrokken.
Iu het kisdistrict Amersfoort is van conservatieve
zijde door de Gooische kiesverseuiging „Eendracht
maakt macht" candidaat voor de 2e kamer gesteld de
heer mr. W. baron van Goltsteiu.
Men schrijft ons uit Breda:
Sedert eeiiige jaren is men bezig dea grooten toren