MIDDELBURGSCHE
F 107.
Woensdag
'1874.
COURANT.
Dit Wad verschijnt dagelijks met uitzondering van den Zondag, den 2ec Paaseh- en Pinksterdag en een der Kerstdagen.
JDe prijs per 3/m.franco is f 3.50.
Middelburg 5 Mei.
VERSLAG DER KAMER VAN KOOPHANDEL IE MIDDEL-
BURG OVER HET JAAR 1873.
Aan het jaarverslag der kamer van koophandel en
fabrieken over den handel, de nijverheid en de scheep
vaart te dezer plaatse gedurende het jaar 1873, ont-
leenen wij het navolgende.
Na gewezen te hebben op de in 1872 tot stand ge-
bomeDe spoorweg verbinding van het eiland Walcheren
met den vasten wal, drukt de kamer de verwachting
uit dat de te Ylissingen en alhier aangelegde kanaal-
en havenwerken meer en meer benuttigd zuüen worden
door de groote schepen, die langs het beste der Neder-
landsehe zeegaten ten allen tijde kunnen binnenvallen
en éen getij later met onaangebroken lading aan de
loskade te Middelburg gemeerd kunnen liggen, met
een diepgang van 70 a 75 decimeters. Vaartuigen nit
alle Nedeilandsche provinciën, uit Duitschland en uit
België bezoeken Middelburg en Vlissingen langs de
Zeeuwsche stroomen. De bazaltkade aan het kanaal
biedt eene geschikte gelegenheid tot lossen, zoo op den
wal als in de lichters, aaD. Uit zee aangevoerde goe
deren, wijnen ot gedistilleerd kunnen iu ruime hoeveel
heid geborgen worden in de goed ingerichte lokalen en
kelders van het tot vrij handels-entrepot gebezigde
voormalige Oost-Indische huis. Het vervoer per spoor
trein naar Vlissingen geschiedt binnen tien minuten.
Tsvee met zorg bewerkte teekeningenvervaardigd
door den heer J. J. van Nieukerkengeëmploieerde bij
den waterstaat alhier, van de dokkeu en verdere wer
ken te VliasiDgen, bet kanaal van daar naar Middelburg
en Veere, en de loskade en havens te Middelburg, zijn
by het verslag gevoegd.
Onder de hier bestaande ondernemingen van nijver
heid worden in het verslag genoemd: twee scheeps
timmerwerven, welke zich met het herstellen van
schepenhet vervaardigen en repareeren van stoomketels,
machineriën, ijzeren masten, ra's en waterketels bezig
houden; voorts twee stoom-houtzaagmolensterwijl
nog twee zoodanige in aanbouw zijn; drie oliemolens,
waarvan twee door stoom gedreveneene bierbrouwerij
eene kalkblusscherijeeno chemische stoomzuivering-
fabriek van bedden, matrassen en besmette voorwerpen;
eene meestoot met stoomverraogen; eene ijzergieterij;
eene brandspuitmakerij, metaalgieterij en koperslagerij
twee sigarenfabrieken; eene ijzeren meubelen- en haar-
denfabriek; drie meubelmakerijen, en verschillende
andere inrichtingen.
De binnenlandsche handel bepaalde zich voorname
lijk tot den graanhandel, die gedurende den loop des
jaars zeer bevredigend was. Enkele flauwere tijdstip
pen die nu en dan voorkwamenbrachten geen groote
daling teweeg in de prijzen, die voor alle artikelen
vrij hoog bleven en bij den aanvang en de sluiting
van het jaar ongeveer gelijk stonden.
De schipperij had het in 1873 minder druk dan in
vroeger jaren, gedeeltelijk ten gevolge van den minde
ren aanvoer van materialen voer de groote rijkswerken.
Omtrent den buitenlandschen handel wordt medege
deeld dat de grootste aanvoer uit zee bestond uit
80,820 balen koffie, 7945 kanassers suiker, 10,176 blok
ken tin, 4000 ps. gedroogde huiden en 1145 pikols
bindrotting door de Nederlandsche handelmaatschappij,
welke hier, met uitzondering van de huiden en biud-
rotting, die naar Amsterdam werden verzondenwerden
Van den hier liggenden voorraad werden te Amster
dam en te Rotterdam in diverse veilingen verkocht:
63,405 balen koffie, 3523 kanassers suiker en 7267
schuitjes tin.
Behalve eene lading koolzaad uit Rostock en onder
scheidene partijen lijnzaad via Rotterdam uit de Oostzee,
Calcutta en Taganrog, werden 19 bontladingen aan
gebracht uit RuslandNoorwegenZweden, Duitschland
en Amerika, ten dienste der hier bestaande zagerijen.
Acht ladingen steenkolen werden utfc Engeland aan
gevoerd en onderscheidene groote vaartuigen brachten
kolen van de Ruhr.
Het meerendeel van den uitvoer vond plaats langs
andere havens in Nederland en bestond uit manufac
turen, garens, jenever, wijn, bier, meel, aardewerk
en andere artikelen naar Oust-Indië; suikerjenever,
vensterglas en kolen naar Bueno3-Ayreserwten en
boonen naar Frankrijk, Duitschland en Engeland;
olie naar Engeland. Met den spoortrein werden koffie,
suiker, tin, granen en peulvruchten vervoerd naar
onderscheidere plaatsen in Duitschland, Oostenrijk,
België en Frankrijk. In do tarieven van den staats
spoorweg wordt steeds verbetering gebrachten de
verbinding met andere stations naar het buitenland
gaandeweg bevorderd.
Voor de buitenlandsche scheepvaart werden in 1873
van Middelburg gebezigd 8 barken en 2 schoeners,
metende te zumen 2890 gemeten Jasten. Een schip,
de Noordster, vergiug op de kust van Engeland met
eene lading hout. De vaart leverde over het algemeen
goede uitkomsten op.
Voorts bevat het verslag mededeelingen omtrent het
post on telegraafkantoorhet agentschap der Neder
landsche bank; het correspondentieschap der crediet-
vereeniging, dat met 1874, tengevolge van het druk
gebruik dat van die inrichting gemaakt werd, in
een agentschap is veranderd; de stedelijke wisselbank,
reeds in 1615 opgericht; de Arnemuidsche zeevis-
scherijwelke een gunstig jaar scbynt te hebben
gehad en den vischhandel mot het binnenland. Veel
visch gaat naar Brabant; moeilijkheden heeft men in
dit opzicht alleen ondervonden te Breda, waar de
bestaande verordeningen clou handol van zee visch zeer
schijnen te belemmeren. Pogingen om daaria veran
dering te verkrijgen bleken vruchteloos. Daarentegen
schijnt het gemeentebestuur van Tilburg den aauvoer
van zee visch te willen aanmoedigen, doch de eerste
spoortrein komt daar een weinig later aan dan voor
den verkoop wenscbelijk is.
De werkzaamheden der kamer bestonden gedurende
het afgeloopen jaar voornamelijk iu:
antwoord op eene missive van gedeputeerde staten
dezer provincie in Februari, betreffende kanaal- en
schutgelden, inhoudende: dat het de kamer leed doet
dat de regeering niet heeft gelet op de vertoogen door
haar gedaan dat de vaart op het kanaal geheel vrij
behoorde te zijn zooals op dat door Zuid-Beveland,
met opgave tevens der redenen waarom zij zich iri het
geheel niet met het voorgestelde kaa vereenigen;
adres aan de tweede kamer der staten-gcneraal in
Mei, waarin de kamer haar ieedwezen betuigt over
het genomen besluitwaarbij het wetsontwerp tot
aankoop van de spoorwegen RozendaalHollandsch Diep
en RozendaalBreda is verworpen, cn dringend ver
zoekt om het mede aanhangige wetsontwerp tot aanleg
van den spoorweg ArnhemNijmegen en Zevenbergen
Zwaluwe te willen aannemen;
adres aan den minister van marine, betreffende het
wenschelijke der afschaffing van het distantiegeld voor de
schepen die, bewesten de lijn Noord-Voorland, op
Duinkerken loodsen aan boord nemen;
adres aau den minister van financiënstrekkende
om de onbruikbaarheid van het thans alhier bestaande
postkantoor aan te wijzen, zoowel voor het publiek
als voor het werkend personeel, en verzoekonde dat
een geheel nieuw en geschikt lokaal door het rijk
worde gemaakt;
adres aan den minister van binnenlandsche zaken,
houdende bezwaren tegen het nieuwe politie-reglement
op het kanaal door Walcheren vooral wat aangaat den
bepaalden waterstand en de verordeningen omtrent de
stations der jagerij op het kanaal.
In de zitting der kamer van 9 December is inge
komen eene missive van gedeputeerde staten van Zee
land, geleidende exemplaren en voorschriften omtrent
de voorloopige regeling van het gebruik der kaaien
en open terreinen aan de spoorweghavens te Vlissingen,
met uitnoodiging aan de kamer omindien er beden
kingen tegen warec, die te mogen vernemen; dit onder.
werp is aangehouden tot men meer ondervinding over
een en ander hebbe en vergelijkingen met andere havens
makc-n ban.
Den 29«n December is bepaald dat een adres zal wor
den ingediend aan den minister van biunenlands^he
zaken, houdende bezwaren tegen het hoog tarief van
vervoerkosten langs de zuiderlijn van den staatsspoor
wegin verbinding met de buitenlandsche spoorwegen,
tegenover andere havens van dit rijkalwaar de tarieven
lager zijn gesteld, en wijzende op de handelsbelangen
alhier in verband met die van do havens Amsterdam,
Rotterdam en Dor dl-, met verzoek om gelijkstelling.
De gemeenteraad van Middelburg zal op Vrijdags.,
des namiddags to li uur, eene openbare zitting hou
den ter behandeling der volgende zaken: ingekomen
stukken: rekening der plaatselijke gezondheidscom
missie 1873; adressen ontslag hulponderwijzers en hulp
onderwijzeres, scholen C en A; voorstel burgemee»-
ter en wethouders adres van den heer B. A. Fokker, weg
Seisbolwerkvoorstel burgemeester en wethouders
vaststelling kohier hondenbelastingvoorstel burgemees
ter en wethouders bank van leening.
De spoortrein, die gisteren avond te 8.35 hier moest
aankomenis eerst ruim eea uur later gearriveerd.
Dientengevolge heeft do laatste trein van Vli33iageo,
die te 9.25 naar bier moest vertrekkengelijke vertra
ging ondervonden. De oorzaak is on3 onbekend; men
spreekt van bijzonder langdurige inlading van vracht
goederen op eea der stations.
Gisteren heeft de uitloting plaats gehad van 100,009
obiigatiën der oude schuld ten las :e der stad Viissiugeu,
aflosbaar in 25 j iren met gelijk nominaal bedrag 2} pet.
Nederlandsche werkelijke schuld.
De uitgeloote nommers zijn afbsbaar gesteld als
volgt.
1875 nM A 401 1000, A 216 1000, A 292 1000, A 59
1000.
1876 7i A 194 1000A 364 f 1000,18 600, D 8
400, A 162 1000.
1877 A 53 1000, A. 97 1000, G 38 1000,
A 86 1000.
1878 A 18 1000, A 547 1000, A 543 1000,
C 23 600K 4 400.
1879 A 118 1000, A 634 1000, A 380 1000,
A 191 1000.
1880 G 79 1000, A 343 1000, K 16 en 17
400, L 56 200, A 103 1000.
1881 A 441 1000, A 415 1000, A 646 1000,
A 107 1000.
1882 A 335 1000, G 54 1000, A 133 1000,
A 147 1000.
1883 A 498 1000, A 72 1000, I 19 600,
D 20 400 0 5 600, D 32 400.
1684 A 384 1000, I 15 600, D 15 400A 100
f 1000, A 146 1000.
1885 G 83 1C00, A 188 1000, B 35 f 800,
L 40 200G 11 1000.
1886 A 662 f 1000 A 529 1000A 520 1000,
A 40 1000.
1887 H 6 800, L 47 ƒ200, A 326 1000, B 31
800, L 34 200, A 660 1000.
1888 A 566 1000, A 363 1000, A 186 ƒ1000,
C 24 600, K 5 400.
1889 A 446 ƒ1000, B 2 800, L 2 ƒ200, C 29
ƒ600, K 10 ƒ400, A 346 ƒ1000.
1890 A 464 1900, A 164 ƒ1000, A 88 ƒ1000,
A 544 ƒ1000.
1891 A 249 1000, A 387 1000, A 102 1000,
A 609 1000.
1892 A 80 1000, A 598 ƒ1000, A 24 ƒ1000,
A 428 1000.
1893 A 390 1000A 175 f 1000I 1 600,
D 1 400, G 91 ƒ1000.
1894 A 89 1000, G 92 1000, A 171 ƒ1000,
A 278 f 1000.