MIDDELBURGSCHE F 107. Woensdag '1874. COURANT. Dit Wad verschijnt dagelijks met uitzondering van den Zondag, den 2ec Paaseh- en Pinksterdag en een der Kerstdagen. JDe prijs per 3/m.franco is f 3.50. Middelburg 5 Mei. VERSLAG DER KAMER VAN KOOPHANDEL IE MIDDEL- BURG OVER HET JAAR 1873. Aan het jaarverslag der kamer van koophandel en fabrieken over den handel, de nijverheid en de scheep vaart te dezer plaatse gedurende het jaar 1873, ont- leenen wij het navolgende. Na gewezen te hebben op de in 1872 tot stand ge- bomeDe spoorweg verbinding van het eiland Walcheren met den vasten wal, drukt de kamer de verwachting uit dat de te Ylissingen en alhier aangelegde kanaal- en havenwerken meer en meer benuttigd zuüen worden door de groote schepen, die langs het beste der Neder- landsehe zeegaten ten allen tijde kunnen binnenvallen en éen getij later met onaangebroken lading aan de loskade te Middelburg gemeerd kunnen liggen, met een diepgang van 70 a 75 decimeters. Vaartuigen nit alle Nedeilandsche provinciën, uit Duitschland en uit België bezoeken Middelburg en Vlissingen langs de Zeeuwsche stroomen. De bazaltkade aan het kanaal biedt eene geschikte gelegenheid tot lossen, zoo op den wal als in de lichters, aaD. Uit zee aangevoerde goe deren, wijnen ot gedistilleerd kunnen iu ruime hoeveel heid geborgen worden in de goed ingerichte lokalen en kelders van het tot vrij handels-entrepot gebezigde voormalige Oost-Indische huis. Het vervoer per spoor trein naar Vlissingen geschiedt binnen tien minuten. Tsvee met zorg bewerkte teekeningenvervaardigd door den heer J. J. van Nieukerkengeëmploieerde bij den waterstaat alhier, van de dokkeu en verdere wer ken te VliasiDgen, bet kanaal van daar naar Middelburg en Veere, en de loskade en havens te Middelburg, zijn by het verslag gevoegd. Onder de hier bestaande ondernemingen van nijver heid worden in het verslag genoemd: twee scheeps timmerwerven, welke zich met het herstellen van schepenhet vervaardigen en repareeren van stoomketels, machineriën, ijzeren masten, ra's en waterketels bezig houden; voorts twee stoom-houtzaagmolensterwijl nog twee zoodanige in aanbouw zijn; drie oliemolens, waarvan twee door stoom gedreveneene bierbrouwerij eene kalkblusscherijeeno chemische stoomzuivering- fabriek van bedden, matrassen en besmette voorwerpen; eene meestoot met stoomverraogen; eene ijzergieterij; eene brandspuitmakerij, metaalgieterij en koperslagerij twee sigarenfabrieken; eene ijzeren meubelen- en haar- denfabriek; drie meubelmakerijen, en verschillende andere inrichtingen. De binnenlandsche handel bepaalde zich voorname lijk tot den graanhandel, die gedurende den loop des jaars zeer bevredigend was. Enkele flauwere tijdstip pen die nu en dan voorkwamenbrachten geen groote daling teweeg in de prijzen, die voor alle artikelen vrij hoog bleven en bij den aanvang en de sluiting van het jaar ongeveer gelijk stonden. De schipperij had het in 1873 minder druk dan in vroeger jaren, gedeeltelijk ten gevolge van den minde ren aanvoer van materialen voer de groote rijkswerken. Omtrent den buitenlandschen handel wordt medege deeld dat de grootste aanvoer uit zee bestond uit 80,820 balen koffie, 7945 kanassers suiker, 10,176 blok ken tin, 4000 ps. gedroogde huiden en 1145 pikols bindrotting door de Nederlandsche handelmaatschappij, welke hier, met uitzondering van de huiden en biud- rotting, die naar Amsterdam werden verzondenwerden Van den hier liggenden voorraad werden te Amster dam en te Rotterdam in diverse veilingen verkocht: 63,405 balen koffie, 3523 kanassers suiker en 7267 schuitjes tin. Behalve eene lading koolzaad uit Rostock en onder scheidene partijen lijnzaad via Rotterdam uit de Oostzee, Calcutta en Taganrog, werden 19 bontladingen aan gebracht uit RuslandNoorwegenZweden, Duitschland en Amerika, ten dienste der hier bestaande zagerijen. Acht ladingen steenkolen werden utfc Engeland aan gevoerd en onderscheidene groote vaartuigen brachten kolen van de Ruhr. Het meerendeel van den uitvoer vond plaats langs andere havens in Nederland en bestond uit manufac turen, garens, jenever, wijn, bier, meel, aardewerk en andere artikelen naar Oust-Indië; suikerjenever, vensterglas en kolen naar Bueno3-Ayreserwten en boonen naar Frankrijk, Duitschland en Engeland; olie naar Engeland. Met den spoortrein werden koffie, suiker, tin, granen en peulvruchten vervoerd naar onderscheidere plaatsen in Duitschland, Oostenrijk, België en Frankrijk. In do tarieven van den staats spoorweg wordt steeds verbetering gebrachten de verbinding met andere stations naar het buitenland gaandeweg bevorderd. Voor de buitenlandsche scheepvaart werden in 1873 van Middelburg gebezigd 8 barken en 2 schoeners, metende te zumen 2890 gemeten Jasten. Een schip, de Noordster, vergiug op de kust van Engeland met eene lading hout. De vaart leverde over het algemeen goede uitkomsten op. Voorts bevat het verslag mededeelingen omtrent het post on telegraafkantoorhet agentschap der Neder landsche bank; het correspondentieschap der crediet- vereeniging, dat met 1874, tengevolge van het druk gebruik dat van die inrichting gemaakt werd, in een agentschap is veranderd; de stedelijke wisselbank, reeds in 1615 opgericht; de Arnemuidsche zeevis- scherijwelke een gunstig jaar scbynt te hebben gehad en den vischhandel mot het binnenland. Veel visch gaat naar Brabant; moeilijkheden heeft men in dit opzicht alleen ondervonden te Breda, waar de bestaande verordeningen clou handol van zee visch zeer schijnen te belemmeren. Pogingen om daaria veran dering te verkrijgen bleken vruchteloos. Daarentegen schijnt het gemeentebestuur van Tilburg den aauvoer van zee visch te willen aanmoedigen, doch de eerste spoortrein komt daar een weinig later aan dan voor den verkoop wenscbelijk is. De werkzaamheden der kamer bestonden gedurende het afgeloopen jaar voornamelijk iu: antwoord op eene missive van gedeputeerde staten dezer provincie in Februari, betreffende kanaal- en schutgelden, inhoudende: dat het de kamer leed doet dat de regeering niet heeft gelet op de vertoogen door haar gedaan dat de vaart op het kanaal geheel vrij behoorde te zijn zooals op dat door Zuid-Beveland, met opgave tevens der redenen waarom zij zich iri het geheel niet met het voorgestelde kaa vereenigen; adres aan de tweede kamer der staten-gcneraal in Mei, waarin de kamer haar ieedwezen betuigt over het genomen besluitwaarbij het wetsontwerp tot aankoop van de spoorwegen RozendaalHollandsch Diep en RozendaalBreda is verworpen, cn dringend ver zoekt om het mede aanhangige wetsontwerp tot aanleg van den spoorweg ArnhemNijmegen en Zevenbergen Zwaluwe te willen aannemen; adres aan den minister van marine, betreffende het wenschelijke der afschaffing van het distantiegeld voor de schepen die, bewesten de lijn Noord-Voorland, op Duinkerken loodsen aan boord nemen; adres aau den minister van financiënstrekkende om de onbruikbaarheid van het thans alhier bestaande postkantoor aan te wijzen, zoowel voor het publiek als voor het werkend personeel, en verzoekonde dat een geheel nieuw en geschikt lokaal door het rijk worde gemaakt; adres aan den minister van binnenlandsche zaken, houdende bezwaren tegen het nieuwe politie-reglement op het kanaal door Walcheren vooral wat aangaat den bepaalden waterstand en de verordeningen omtrent de stations der jagerij op het kanaal. In de zitting der kamer van 9 December is inge komen eene missive van gedeputeerde staten van Zee land, geleidende exemplaren en voorschriften omtrent de voorloopige regeling van het gebruik der kaaien en open terreinen aan de spoorweghavens te Vlissingen, met uitnoodiging aan de kamer omindien er beden kingen tegen warec, die te mogen vernemen; dit onder. werp is aangehouden tot men meer ondervinding over een en ander hebbe en vergelijkingen met andere havens makc-n ban. Den 29«n December is bepaald dat een adres zal wor den ingediend aan den minister van biunenlands^he zaken, houdende bezwaren tegen het hoog tarief van vervoerkosten langs de zuiderlijn van den staatsspoor wegin verbinding met de buitenlandsche spoorwegen, tegenover andere havens van dit rijkalwaar de tarieven lager zijn gesteld, en wijzende op de handelsbelangen alhier in verband met die van do havens Amsterdam, Rotterdam en Dor dl-, met verzoek om gelijkstelling. De gemeenteraad van Middelburg zal op Vrijdags., des namiddags to li uur, eene openbare zitting hou den ter behandeling der volgende zaken: ingekomen stukken: rekening der plaatselijke gezondheidscom missie 1873; adressen ontslag hulponderwijzers en hulp onderwijzeres, scholen C en A; voorstel burgemee»- ter en wethouders adres van den heer B. A. Fokker, weg Seisbolwerkvoorstel burgemeester en wethouders vaststelling kohier hondenbelastingvoorstel burgemees ter en wethouders bank van leening. De spoortrein, die gisteren avond te 8.35 hier moest aankomenis eerst ruim eea uur later gearriveerd. Dientengevolge heeft do laatste trein van Vli33iageo, die te 9.25 naar bier moest vertrekkengelijke vertra ging ondervonden. De oorzaak is on3 onbekend; men spreekt van bijzonder langdurige inlading van vracht goederen op eea der stations. Gisteren heeft de uitloting plaats gehad van 100,009 obiigatiën der oude schuld ten las :e der stad Viissiugeu, aflosbaar in 25 j iren met gelijk nominaal bedrag 2} pet. Nederlandsche werkelijke schuld. De uitgeloote nommers zijn afbsbaar gesteld als volgt. 1875 nM A 401 1000, A 216 1000, A 292 1000, A 59 1000. 1876 7i A 194 1000A 364 f 1000,18 600, D 8 400, A 162 1000. 1877 A 53 1000, A. 97 1000, G 38 1000, A 86 1000. 1878 A 18 1000, A 547 1000, A 543 1000, C 23 600K 4 400. 1879 A 118 1000, A 634 1000, A 380 1000, A 191 1000. 1880 G 79 1000, A 343 1000, K 16 en 17 400, L 56 200, A 103 1000. 1881 A 441 1000, A 415 1000, A 646 1000, A 107 1000. 1882 A 335 1000, G 54 1000, A 133 1000, A 147 1000. 1883 A 498 1000, A 72 1000, I 19 600, D 20 400 0 5 600, D 32 400. 1684 A 384 1000, I 15 600, D 15 400A 100 f 1000, A 146 1000. 1885 G 83 1C00, A 188 1000, B 35 f 800, L 40 200G 11 1000. 1886 A 662 f 1000 A 529 1000A 520 1000, A 40 1000. 1887 H 6 800, L 47 ƒ200, A 326 1000, B 31 800, L 34 200, A 660 1000. 1888 A 566 1000, A 363 1000, A 186 ƒ1000, C 24 600, K 5 400. 1889 A 446 ƒ1000, B 2 800, L 2 ƒ200, C 29 ƒ600, K 10 ƒ400, A 346 ƒ1000. 1890 A 464 1900, A 164 ƒ1000, A 88 ƒ1000, A 544 ƒ1000. 1891 A 249 1000, A 387 1000, A 102 1000, A 609 1000. 1892 A 80 1000, A 598 ƒ1000, A 24 ƒ1000, A 428 1000. 1893 A 390 1000A 175 f 1000I 1 600, D 1 400, G 91 ƒ1000. 1894 A 89 1000, G 92 1000, A 171 ƒ1000, A 278 f 1000.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1874 | | pagina 1