gelegerd onder loodsen en is vrij goed gelogeerd. De officieren liggen in hutten. Het is aardig om te zien, hoe ieder op zijne manier getracht geelt het zich lek ker te maken. Men ziet hier hutten van de onmoge lijkste vormen en gebouwd van materialenwaaruiteen Holhndsch timmerman zeker niets te voorschijn zou brengen. Wanneer gij nagaat, dat hier bijoa 12,000 soldaten en ander volk zijn gelegerdkunt gij begrijpen wat een gejoel eo beweging er heerschen. Overal ziet men een opgewekten toon en hoort men muziek en gezang. Da soldaat is nu in zijn element. Geen zorgen, goed eten, van tijd tot tijd vechten, dat is het ware krijgsmans even. Het bivouak Penajoeng ligt aan den oostelijken oever der Atchin-rivier. lis ben in de gelegenheid ge weest een uitstapje naar den kraton te maken. Even vóór den kraton heett men don missigit. Hoewei thans geheel vernielddraagt hij nog de speren van de groote sterkte die hij had, en men kan begrijpen, dat de inneming zoovele offers heeft gekost. De kraton is een groot vierkant, waarvan de noord-, oost- en westzij den bestaan uit een zwaren, dikken muur, waarachter een aarden wal, zoo breed, dat er met gemak twee wagens r.aast elkander kunnen rijden. De zuidzijde bestaat enkel uit eeD aarden wal, niet zeer goed onder- houdeu en het zwakste punt van den kraton. Het bin nenste van don kraton is verdeeld in groote vakken, allen omringd door zware muren ea elk op zichzeii als het ware eene versterking uitmakende. „Men zegt wel, dat zuidelijker nog meer kratons lig gen, maar da^an is niets met zekerheid bekend. Het land is mooi, zooals de meeste Indische landen zijn. Men kan wel zien, dat het volk door zijn verkeer met andere natiën op eenigszins hooger trap van bescha ving staat dan de andere Maleischo stammen, maar zeer veel is het niet. Het kan echter niet ontkend worden, dat de Achineezen zeer dapper gevochten hebbeD. Onze officieren en soldaten leggen daarvan een eervol getuigenis af." In een -tweede correspondentie leest men „Het land, dat ik ben doorgetrokkenis mooija zelfs prachtig. Alles getuigt van de groote welvaart, welke hier heerscht. De huizen zijn veel beter dan die van de Javanen. De rijstvelden behoeven niet on der te doen voor do Javaansche. De menschen zijn in het algemeen veel beter gekleed dan andere inland- sche natiën. Ik geloof, dat bij een goed bestuur het land veel kaa en zal opleveren, indien men het maar eerst heeft, doch dat is de groote quaestie." Gemengde berichten. Te Utrecht bleef in de maand December van bet vorige jaar na afloop der veemarkt een koe staan, wier lot niemand zich scaeeu aan te trekken. Na vruchte- looze pogingen om d.or middel van advertentiën enz. den eigenaar van het dier uit te vindenheeft men er thans toe moeten besluiten het in het openbiar te ver- koopen. De ambachtschool te's Gravenhage heeft van Z. K. H. prins Hendrik der Nederlanden als blijk van belang stelling f500 ontvangen. In de Amsterdamsche synagoge wordt den 5en Mei eece buitengewone godsdienstoefening gehoudentot herdenking van de vijfentwintigjarige regeering des konings. Bij de te Haarlem gehoudene veiling van inge polderde en drooggemaakte gronden vaa het voormalig Wtjkermeer werd als hoogste prijs/2750en als laagste /"650 per hectare bestead. 411,,93 heetarea werden verkocht voor 794,888 en 34,38 hectaren opgehouden voor f 54,374. Het dividend van de stoomvaart-maatschappij Ne derland over het jaar 1873 bedraagt 5^ pet. Het zal echter niet aan de aandeelhouders uitgekeerdmaar tot dekking van het in het vorige jaar geleden tekort van twee ton worden aangewend. De liquidateurs der Oost-Indische maatschappij van administratie en Igfreote, wier faillissement indertijd zooveel sensatie teweeggebracht en zoovelen ongelukkig gemaakt heeft, kondigen eene tweede uitbetaling van zeven ten honderd op de l'quidatie aandeelen aan. De voorgenomene feestviering te Grafhorstwelks den 5en Mei a. mosst plaat3 hebbenzalwegens onge steldheid van een wethouder en e6n zijner huisgenooton, niet gehouden worden. Volgens de statistiek bedraagt de staatsschuld van eenige Europeesche rijken voor ieder inwoner op bet oogen blik in Frankrijk 250, in Engeland 200, in Portugal 190, in Spanje 150, in Oostenrijk f 100in Duit land, Rusland en Turkije ruim 40. Nederland staat zeer hoog op de lijst en komt onmiddellijk na Frankrijk met f 230 per inwoner. De kleinste sehald is die van Zwitserland, waar zij slechts 5 per hoofd bedraagt. De letterkundige maatschappij de Olijftak le Antwerpen, begeerig de verdiensten barer leden te ver eeuwigen heelt tot onderwerp van eenen prijskamp gekozen de verzameling van alle levensbijzonderheden, anecdoten, vertelsels, parabelen vergelijkingen, spreu. kenzetten en andere eigenaardigheden van of betrek king hebbende op hare overleden zijnde medeleden. Yerkoopingeii en aanbestedingen. Heden werd aan het gebouw van hot gewestelijk bestuur alhier aanbesteed: 1° het herstellen van boorden langs het kanaal door Zuid-Beveland; minste inschrijver de heer D. Volker, te Dordrecht, voor 13,000. 2° het maken en iob.mgen van twee paar sluisdeuren op het kanaal van Neuzen; minste inschrijver de heer J. L. Koole, te Neuzen, voor f 11,996. 3° het uitnemen herstellen en weder inbangen van do ijzeren deuren der groote sluizen van het kanaal door Znid-Bevelandhet minst ingeschreven door de Commercie compagnie te Middelburgvoor /19,000. Gisteren heeft te Neuzenvanwege de genie, de aanbesteding plaats gehad van het eenjarig onderhoud van: 1° de kazeruegebouwen enz. te Neuzen; aange- Domen door den beer D. P. J. van Kees, te Neuzen, voor 1250 (do begrooting was /1300); 2° de werken te Neuzen en te Ellewoutsdijkaangenomen door den zelfden voor f 1850 (de begrooting was f 2000)en 3° de zeeweringen te Neuzenaangenomen door den heer G. van de Vreede, te Neuzen, voor /4199 (de begroo- tiug was f 4400). Het bestuur van het waterschap Schouwen heeft gieteren te Zierikzee in het openbaar aanbesteed het leveren en verwerken van 4000 scheepstonnen gewonen Doornikschen steen aan of bij het Ossenhoofd, district Lanzendijk. Daarvan is aannemer geworden de minste inschrijver, de heer J. van Eek, te Hardinxveld, voor 18,600. Thermometers kind. 23 Apr. 's av. 11 u. 58 gr. 24 'smorg.7u. 59gr.8'midd.lu.58gT.'sav.6u.58gr. Staten-generaal. TWEEDE KAMER. Zitting van IDonderdag 23 April. (Nader verslag De beraadslagingen worden voortgezet over de con clusie van het rapport der commissie over de stukken betrekkelijk den ontworpen spoorweg van Rotterdam naar den Hoek van Holland. De heer Mees trachtte aan te toonendat Rotterdam het tot stand komen van den weg niet wilde beletten, maar afhankelijkheid vau de Rijnspoorweg maatschappij, in wier naam men vermoedde dat de firma Raphael and Sons optradwilde vermijdon. Maar de regee ring had in ieder geval het algemeen standpunt niet verlaten, want zij wil voor alle aanvragen wachten op de voltooiing van den nieuwen Maasmonden ver- klaarde tevens dat bij bet verleenen van eene concessie eene onmiddellijke verbinding met het staatsspoor te Rotterdam op den voorgrond zou staan. Al werd aanleg van staatswege daardoor niet gepraejudicieerdde staat had, na de groote offers die hij voor de spoor-weg- aansiuiting te Rotterdam had gemaakt, in zijn eigen belang concurrente verbindingen te vermijden: De tieer Stieltjes waarschuwde tegen de gevaren voor uitsluiting van den met groote kosten aangelegden staatsspoorweg, als men de Rijnspoorweg maatschappij thans vergunning gat hare li n door te trekken. Naar aanleiding der klachten van den heer van Zuylen over de bejegening waaraan hij te dezer zake had blootgestaanmerkte hij op dat dieDS aanvallen haar hadden uitgelokt. Ten slotte drong hij bij de regee- aan op eene Bpoedige regeling van de exploitatie der nieuwe lijnen, opdat men daarmede gereed z;j bij vol tooiing der werken te Rotterdam. Da heer van Naamen stelde voor, do conclusie aldus te lezen „de meening uit te spreken, dat voor de verbinding van ons spoorwegnet met den nieuwen Maasmond geene vergunning behoort te worden ver leend dan in overleg met da vertegenwoordiging." In de voorgestelde conclusie zag hij de strekking om de verbinding van Rotterdam naar den Hoek van Holland uit handen te houden van eene particuliere maatschappij. Hij wilde zoowel den staats- als den Rijnspoorweg, alle bestaande lijnen te Rotterdam ge legenheid geven zich uit te breiden tot den nienwen Maasmond. Op de voltooiing daarvan te wachten, staat gelijk met verschuiving der zaak adcalendasgraecas eu in ieder gevai, ds voltooiing der spoorwegwerken zal nog eenige jaren duren. De heer van Kuyk drong ook aan op eene spoedige be slissing omtrent de besproken verbindingdie niet kon en niet behoeide te wachten op de voltooiing van den nieuwen Maasmond. De heer Gevers Deijnoot meende dat de regeering in deze zaak niet billijü en rechtvaardig heeft gehan deld door, na de firma Raphael and Sons verscheidene jaren te hebben opgehouden, plotseling eene uitvlucht te zoeken, nadat de Handelsvereniging een spaak in het wiel had gestoken. De commissie volgde z. i. het voorbeeld der regeering en hij was dan ook tegen hare conclusie, omdat die de strekking had den Rijnspoorweg uit te sluiten. De heer Storm van 's Gravesande betwistte dat. De Rijnspoorweg maatschappij komt per se in het centraal station. Maar de staat doet, na de groote offers die gebracht zijn, kwalijk met concurreerende lijnen naast de zijne toe te laten. Nadat de Rijnspoorweg maatschappij jaren lang de aansluiting te Rotterdam had tegenge houden, mocht het belaDg der exploitatie maatschappij niet worden ter zijde gesteld. Buitengewone haast was er echter bij de zaak niet omdat, al komt de nieuwe Maasmond gereed, de schepen er 's winters toch niet kunnen binnenvallen. De heer Nierstraaz merkle op, dat de wetenschap dat kleine lijntjes, door particulieren aangelegd, nadeelig zijn voor 't algemeen bolang niet na eerst eene reden voor de regeeriüg kan zijn geworden om de jaren lang aanhangige concessieaanvraag plotseling te wei geren. Deze handeling wiide hij niet qualificeeren. Hij meende dat hier misschien wel sprake kon zijn van eene civieie actie tot schadevergoeding. Het eenige middel intusschen tot herstel van de door hem streng afgekeurde handeling der regeering, nadat zij door de Haudelsvereeniging te Rotterdam wis wakker geschud was dat de staat zelf optrad om het welva rende Westland zijn spoorweg te geven. "VViido uien uitstellen tot na voltooiing van den nienwen Maasmond, dan bleek ook van wantrouwen in de reüssite van het werk. De heer Bredius trok uit deze gebeele zaak de leering dat een wetsontwerp waarbij vaste regelen voor het verleenen van coucessiën worden gesteld, moet' worden voorgedragen. De fceer Blussó, het belang aanwijzende dat alle maatschappijen van de aan te leggen lijn gebruik maken, wenschte dat de regeering daaraan zich hield. Maar ook hij oordeelde dat bij de zaak geen haast is, omdat het werk van den Dieuwen Maasmond nog dubieus is eu men dus nog niet kan bepaien of er eene interna tionale, dan wel eene locale lijn moet gemaakt worden. De heer Kappeyne, rapporteur der commissie, ver dedigde de regeering, tegen het verwijt van onrecht vaardigheid. Het algemeen belaag bad hier tot richt snoer gediend en dut werd bewezen doordien geen der beide concessie-aanvragers hun wensch bevredigd zag. De commissie wilde, in den vroeger door do kauier kenbaar gemaakten geest, de regeering geheel vrijla ten, maar geeft haar geen bevel. Dat deed wel het ameadement-vau Naamen, dat op de regeering een zedelijken band legde. Daartegen had hij een consti tutioneel bezwaar. De heer van den Berch van Heemstede zag in hot gebeurde een nieuw bewijs van de noodzakelijkheid, dat de regeering zoo spoedig mogelijk koene met een algemeen spoorwegplan, geheel objectief ea ios van de belangen van maatschappijencorporatiëncoDSortiën of dergelijke. Ook de besproken verbinding kon slechts door den staat worden aangelegd. De minister van binnenlaudsche zaken, zijne gedrags lijn verdedigende, merkte op, dat de zaak groote fi deels ouder het vorig bewind was voorgevallen. Hij herinnerde, dat al de concessie-aanvragers herhaaldelijk verklaard hebben tot de uitvoeriDg van den weg niet gehouden te zijn vóórdat de nieuwe Maasmond eene diepte van 4 meters bij laag water zou hebbec. De concessie kon dus inmiddels slechts een object van spe culatie zijn en onder die omstandigheden meende de minister het toestaan daarvan to kunnen weigeren, aan wien ook, in afwachting der voltooiing van tie werden, welke de raison d'etre van den spoorweg moeten zijn. Op grond verder van het constitutioneel bezwaar van den heer Kappeyne bestreed de minister het amende ment-van NaameD. Tuaschen de verschillende sprekers had daarna nog eene gedachtenwisselir.g plaats, waarbij de heer van Zuylen o. a. opmerkte hoe uit de geheele behandeling der zaak bleek dat bij uitsluitend het algemeen belang op 't oog bad gehad. De minister erkende~dat die spreker van zijn recht had gebruik gemaakt en ziju pücht had gedaau, maar gaf hem niet toe dat de commissie verschooneade rede nen voor 's ministers handeling had gezocht en zag in de conclusie der commissie eene goedkeuring van zijne handelingen. Do conclusie werd daarop aangenomen met 51 tegen 5 stemmen, dia van de heeren van Naamen, van Kerk wijk, Gevess, Nierstracz eu de Bruyn Kops. Het amendement van Naamen verviel hiermede. Daarna kwam in behandeling het wetsontwerp tot wijziging der wettelijke bepalingen omtrent het voor recht der commissionairs. Met 27 tegen 23 stemmen werd op het eerste gedeelte van het vorig artikel aangenomen een amendement van den heer van Lijnden om in de wet op te nemen het door geen der iprekers, zijnde de heeren Godefroi, Kappeyne en den minister van justitie, betwistebe ginsel, dat een commissionair, die bandelt op naam van zijn commissiegever en dus valt onder de termen van art. 76 van bet wetboek van koophandel, niet moet genieten het privilegie bij dat ontwerp geregeld. Zitting van Vrijdag 24 April. Per telegraaf.) De kamer beeft met algemeene stemmen het wetsont werp tot wijziging der wettelijke bepalingen omtrent het voorrecht toegekend aau commissionairsaangeno men. Vervolgens zijn de beraadslagingen over het wetsont werp tot wijziging der wettelijke bepalingen omtrent het pandrecht aangevangen. Morgen voortzetting daarvan. Öuitciüanh. Algemeen overzicht. De moeilijkheden ten aanzien van het kanaal van Suez gerezen blijken nog volstrekt niet uit den weg te zijn geruimd, maar daarentegen een phase te zijn in getreden waarin zij licht aanleiding kunnen geven tot eene crisis. Blijkens een telegram uit Londen heeft de heer Lange, vertegenwoordiger van de Suez-maat- schappij te kennen gegeven, dat hij de denkbeelden van den heer de Lesseps volkomen deelt. Hij wijst er voorts op, dat de Parijsche gerechtshoven de ver hooging van de rechten hebben erkend, terwijl hij het recht tot interventie van de internationale commissie voor de tonnengelden bestrijdt.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1874 | | pagina 2