MÏDDELBURGSCHE 1° 6. Woensdag 1874. COURANT. 7 Januari. Dit blad verschijnt dagelijks met uitzondering van den Zondag, den 2^ Paasch- en Pinksterdag en een der Kerstdagen. JDe prijs per 3/m.s franco is 3.50. Middelburg (i Januari. KATHOLIEKE KIES VE BEEHIGIN G-EN. Er doet zich bij de voorbereiding dor verkiezing voor de tweede kamer te Gouda een merkwaardig verschijnsel voor, dat maar al te zeer herinncit aan hetgeen ver leden jaar bij eeue dergelijke gelegenheid te Leiden gebeurde. Toen de heer Taets van Atnerongeu gestor ven was stelde de conservatieve partij in Leiden den oud-minister van I86068 Scbimmelpenninck candidaat, en hare organen cajoleerden en vleiden de in dat dis trict vrij krachtige ultramontaansche en anti-revolutio naire partijen om hare medewerking. Maar of men zich te Leiden ia 1873 de les herinnerde die van der Does in 1574 tijdens de belegering gegeven had, men wan trouwde den „vog'laar met zijn zoet gefluit", en elke partij ging haar eigen weg. Nnijens werd door de ui tra- montanen, van den Berch door de anti-revolutionairen naast Scbimmelpenninck tegenover den liberalen Candi das t. gesteld, en het einde was dat de conservatieve financier met een luttel getal stemmen op het slagveld bleef, en de heer van den Berch in hersieoimiiig met den liberalen candidaat gekozen werd. Toen echter korten tijd daarna de periodieke verkiezing plaats had, waarbij de nieuwgekozene in de aftreding viei, stelden do conservatieven en anti-revolutionairen het aftredend lid candidaat. De ultramontaneu daarentegen stelden wederom een eigen candidaat, en ze kozen daartoe den voor eeD paar maanden door hen verworpen candi daat Scbimmelpenninck. Bij de stemming verkreeg hij ruim 20ü stemmen meer als ultramontaacschdan vroe ger als -conservatief candidaat. In Gouda is thans door de conservatieve partij de heer van Goltstein caudidaat gesteld, een staatsman die zenuwachtig tusschen de twee zijden van het Haagsche Binnenhof heen en weder zwerft in het vooruitzicht mogelijk van eenmaal op het Buitenhof te zullen be landen; de liberalen en de anti-revolutionairen hebben ieder een eigen caudidaat, doch de ultramontaneu, in plaats van een man uit hun eigen boezem te kiezen, stellen alweder een oud-minister van 186668, den heer Heemskerk, wiens candidatuur door de conserva tieve partij eerst opgeworpen, doch door den oud-minis ter zelveu geweigerd was, en de ultramontaneu stellen hem candidaat nadat, waarschijnlijk omdat de heer Heemskerk heeft bedankt. Wij gelooveu niet dat men deze comedie te Leiden en te Gouda alleen vertoont om met de ministers van 186668, de ambtgenooten van Borret en Luyben, een loopje te nemen. Deze candidaat-stellingen zijn daden van politieke t.ctiek, alleen strekkende om aan de conservatieven te tconen over hoeveel krachten de ultramoDtaansche partij te beschikken h9eften hoeveel belang de conservatieven er dus bij hebben haat te vriend te houden. Te Leiden had Schimmelpenninck, bij een zuiveren partijstrijd, niet meer dan 178 stemmen behaald ais candidaat van de conservatieve partij ioen de nltraroontanen hem stemden verkreeg hij er 410. Het is dus uitgemaakt dat de ultramontaansche partij in Leiden veel sterker dan de conservatieve is,en dat, zoj de conservatieven er prijs op stellen in dat district i een der hunnen gekozen te zienzij op de voorwaarden der nltramontanen te letten hebben. Ditzelfde tracht men nu te Gouda te demonstreerea en vermoedelijk zal die demonstratie weder teu gunste van den libera len of anti revolutionairen candidaat uitvallen; het zou ons althans zeer verwonderen wanneer de gewezen minister of de minister en herbe daarbij wonnen. De houding der ultramoDtaansche party is uit het oogpunt van tactiek zeer te prijzen; dergelijke wenkengevoegd bg de herinnering dat het in 1868 de heer Heyden- rijck was die aan h-t ministerie-Heemskerk den ge nadeslag gaf zullen een volgend kabinet van dezelfde, namelijk van clericaal-conservaiieve richting wel ietwat toegeeflijker stemmen voor de eischeu en wenschen der ultramontaansche partij. Wij nemen deze gelegenheid echter waar om op iets anders te wijzen dan op de goede organisatie en behen dige tactiek dei ultramontaansche partij, op het bestaan en de beteekenis der zoogenaamde „katholieke kiesver- eenigingen" waarmede ons vaderland meer en meer be dekt raakt. Wij spreken niet alleen van zoogenaamd katholieke kiesvereenigingen omdat ze werkelijk zóo genaamd worden, wij bezigen het woord ook in den gewonen zin, wanneer men aanduiden wil dat iets zich voordoet onder een naam, waarop het geen recht heeft. De katholieke kiesvereenigingen zijn niet katholiek; in dat geval zouden zij louter kerkelgke vereenigingen zijn, waarover wij alleen de schouders zouden ophalen even als over verrijzende remonstrantsche, Lathersche, Israe- lietische of doopsgezinde kiesvereenigingen voor de poli tiek. Onzinnig is het politieke geestverwantschap te willen aannemen op grond van kerkelijke of leerstellige verwantschap, omdat beide geheel andere voorwerpen hebben, en men misschien met veel meer recht verband zon zien tusschen politieke overtuiging en temperament, en dus lymphatieke, sanguinische, nerveuse en biiieuse kiesvereenigingen oprichten. Van eene kerkelijke of leerstellige vereeniging tot be vordering van een kerkelijk of leerstellig doel zouden wij goed noch kwaad zeggen; al was het beoogde doel nog zoo verre verwijderd vau het onze, wij zouden haar laten begaan omdat gelukkig of ongelukkig onze kerkgenootschappelijke ontwikkeling niet tot den graad van onverdraagzaamheid is gerezen. Maar wij achten ons gerechtigd en verplicht de zoogenaamde katholieke kiesvereenigingen te bestrijden omdat zij louter politieke vereenigingen zijn, voorstanders eener politiek welke hier te lande wellicht door de meerderheid der Neder- landsche katholieken beleden wordt, doch elders, in Duitschland, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Spanje, Zuid- Amerika zelfs, door de groote meerderheid der geinoe delijke katholieken niet wordt goedgekeurd of voorge staan. Bij het veldwinnen der publiciteit ook daar waar vroeger uitsluitend in het verborgene werd gearbeid, weten wij thans waar wij ons voor de bedoelingen der bedoelde vereenigingen aan te houden hebbenwij we ten dat hare eigenlijke naam „ultramontaansche kiesver eenigingen" is en dat, wanneer zij hare leuze in over eenstemming met haar streven wilden brengen, zij de oude benaming „recht voor allen", waaronder zij vroeger aan de zijde der liberalen streden voor gelijkheid voor de wet, dienden te vervangen door den juisteren naam „overheerschiug voor ons". Wanneer het echte programma der ultramontanen in Nederland eu eldeis ons niet bekend was, dan zou de brutale oprechtheid waarmede hunne vertegenwoordi gers in de tweede kamer meer en meer hunne batterijen ontmaskeren, ons aangaande hun streven duidelijk in lichten. De afgevaardigde Haffmans, de eerste die het „wij, ultramontaneu" in 's lands vergaderzaal hooreu deedverweet nog onlangs ia die plaats aan den heer Godetroi dat diens geloofsgenooteu, de Israëlieten, maar „gasten" in Nederland waren die werden geduld, ter wijl de katholieken (zegge: ultramontanen) „rechten" konden doeu gelden. Met eene merkwaardige gelijkheid gaf de spreker een terugslag op de woorden, die voor twee eeuwen Molière aan den bekenden tooneelheld in den mond legde: C'cst vüus d'en floi'tirvous qui parlez en maitre! La maison m'appartient. Maar ten overvloede ligt het ofticieele, door de hoogste macht uitgevaardigde programma der ook in ens land zoo sterk toenemende ultramontaansche beweging voor ods. Do paus gaf het den 8en December 1864, in de bekende encycliek Quanta Cura met de daarbij behooreude lijst van veroordeelde dwalingen, en, als wilde men ons het gevaar van misverstand door verkeerde verta ling besparen, er werd hier te lande eene als officieel aau te merken vertaling vao in het licht gegeven. In dat stuk wordt de opperheerschappij van den paus als Gods stedehouder op aarde verkondigd (zelts niet eens met de bekende beperking in 's pausen briet aan den Daitschen keizer, waarin alle „gedoopten", de keizer incluis, 's pausen aanboorigen werden genoemd); aan hem en de hem vertegenwoordigende geestelijkheid het recht van beheersching der overheid en de bevoegd heid om de macht der regeeriugen ten behoeve der kerkelgke tucht en des geloofs toegekend; niet alleen het socialisme en communisme, maar ook de bijbelge nootschappen en „clerico-liberale" vereenigingen als gru- welsmetten (jaestee) verafschuwd; de dwaalleer geschand vlekt dat het ieder vrij zou staan den door hem waar geachten godsdienst te belijden. Bovendien wordt in dat stuk met eene heftigheid welke wij hier te lande alleen van de slechte pers gewoon zijn, doch waarvan men veel op rekening moet stellen van het zuidelijke volkskarakteraau de liberale geesten van deze eeuw „die booze menscben met buDue goddelooze plannen" het streven aangewreven ven „door hunne bedriegelijke opiniën eo allerverdeifelijkste geschriften de grondslagen van den katholieken godsdienst en de burgerlijke maatschappij te ondermijnen alle deugd en gerechtigheid te doen verdwijnen, aller gedachten en neigingen te verlagen, de argeloozen en in de eerste plaats de onervarene jeugd af te leiden van het rechte pad van tucht en zedelijkheid, te storten in schandelijk verderf, te verwikkelen iu de strikken der dwaling en eindelijk te ontrukken aan den schoot der katho lieke kerk." Al komen wenken als deze van een zoo hoog ge plaatst persoon als de opperpriester die te Home zetelt, wij zouden ons kunnen voorstellen dat het Nederland- sche episcopaat en de invloedrijkeen ontwikkelde zonen der katholieke kerk hier te lande, ondervindende hoe weldadig onze nationale instellingen, juist op de door den paus zoo streng afgekeurde grondslagen van vrij heid verdraagzaamheid en individualiteit gevestigd, op het welzijn der gaosche n.itie werkt, de Latijnsche brieven naar Griekscben trant cum grano sa lis zouden opnemen. Maar de gebeurtenissen bewijzen het tegen deel: de Nederlandsche bisschoppen slaan aenzeifden toon aaD; ontwikkelde katholiekeu, en een raadsheer in een piovinciaal gerechtshof, gelijk de heer van Nis pen moeten wg daaronder wel tellen volgen het wacht woord: overal wordt aansluiting gepredikt en naar die prediking gehandeld. Daarom kau een ernstig woord» zoowel voor de uiet-katholieken als de katholieken niet ongepast zija. Weest voorzichtig, roepeu wij dezen toe, wat gij d»3t; overweegt goed zeggen wij tot genen, waarbij ge u aansluit: de ultramontaansche beweging, die zich in de zoogenaamde katholieke kiesvereenigingen openbaart, is geen godsdienstige, zelfs geen kerkelijke5 ze is zuiver politiek reactionair iu de hoogste mate, en heeft het voorzien op onze dierbaarste vrijheden, op de groadslageu der moderne maatschappij In de heden gehouden zitting van «ien gemeenteraad van 'sGravenhage is mat 20 tegen 13 stemmen in be ginsel aangenomendat het standbeeld voor Thorbecke in den Haag zal worden geplaatst. Vervolgens werd met 17 tegen 16 stemmen het voor stel goedgekeurd, om dat monument op te richten op de Plaats. Het ptaeadvies van burgemeester eu wethouders om trent het plan tot aanleg van een haven te Scheveoin- gen is goedgekeurd. De Staats-courant van heden bevat de wetten van 26 December jl-houdende naturalisatie van verscnil- lende personen. Onder anderen is de hoedanigheid van Nederlander verleend aan Petrus Joannes Devos, koop man, geboren te Middelburg (België), wooende te Eede, provincie Zeeland. Het Utrechtsch dagblad meldt, dat de 2e luitenant bij het Oost-Indische leger J. H. Albert, die de expe ditie naar Atsji mede maakte, in den ouderdom van 29 jaren aldaar aau de cholera is overleden. Blijkens kennisgeviug van den minister van binnen- laudsche zaken in de S taats-courant van heden, zijn in de week van 28 December tot 3 Januari jl. aan

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1874 | | pagina 1