MIDDELBURGSCHE COURANT. 1° 214. Dinsdag 1873. 9. September. De Ijaueit® kij ülubïiitgen. ZFEZBSTTTITG-A-^VIE- -."'i i**.L t/.A. vrni-JITietui/ertAover, A. Buitenhaven. B. Groote of dubbele schutsluis. C. Sluismeestcrswoning. D. Havenstation. E. Goederenloodsen. F. Sheds. G. Eerste binnenhaven. H. Tweede binnenhaven. I. "Verbreed kanaal. j. Bergingsdok voor sluisdeuren en bank- plaats voor Rijnschepen. K. Kanaal van Vlissingen naar Middelburg. L. Locaalstation. M. Weg van "Vlissingen naar de stations. N. Middelburg. O. Schelde. Middelburg 8 September. Het is een eclit Nederlandsch feest watthans te Vlissingen gevierd wordt. De opening van nieuwe havens en van den spoor weg die tot den rechteroever van de Schelde, in onmiddellijke verbinding met die havensdoor loopt, stelt Nederland in het bezit van een handels weg, voortreffelijker dan liet er ooiteen bezeten beeft. Bijna acht jaren is het geleden dat de tweede kamer, na langdurig debat, na heftige bestrijding, de zoo krachtig door Tborbecke verdedigde onteige ningswet aannam later ook door de eerste kamer aangenomen en door den koning bekrachtigd waardoor eerst do zekerheid verkregen werd dat de werken waarop men zoo lang gehoopt had zou den uitgevoerd worden. Met de voorbereidende werkzaamheden werd nu spoedig aangevangenmaar toch duurde het nog eenige maanden alvorens de spade in den grond werd gestoken. Sedert is echter onafgebroken gearbeid, zonder dat groote tegenspoed, buitengewone ram pen of onherstelbare misslagen, waardoor zoo me nigmaal elders de uitvoering van groote plannen vertraagd weid, zoo niet opgegeven moest worden, tot teleurstelling aanleiding gaven. Wel is liet gcheele werk nog niet voltooid, maar toch zoover is liet gevorderd dat de schepen de nieuwe havens kunnen bereiken en in de onmiddellijke nabijheid der losplaats denspoortrein vinden, gereed om hunne lasten over gansch Europa te verspreiden. "Vele millioenen heeft het werk gekosteenige millioenen zullen nog gevorderd worden om hot aan het beoogde doel te doen beantwoorden. Maar dan, wanneer met onbekrompenheid van inzicht liet grootseh aangelegde werk grootscli voltooid wordt, kan men ook verzekerd zijn een krachtig middel tot verlevendiging van handelsverkeer te hebben tot stand gebracht dat voor Nederland schatten zal j afwerpen. Om met een paar woorden een denkbeeld te geven van de doelmatigheid van het omvangrijke werk want tot eene uitvoerige beschrijving is hier de plaats niet zij hier slechts vermeld, dat aan een altijd bereikbaar punt van den Sclielde- mond zich thans eene veilige haven opent welke, hij eene lengte van 670 meters, eene wijdte heeft aan den mond van 180 en over de grootste breedte van 260 metersterwijl de diepte eerlang 8.50 me ters onder Amsterdamsch peil zal hebben bereikt dat deze buitenhavendoor een dubbele sluis, waar van het eene gedeelte aan de grootste schepen doortocht verleent, in verhand staat met binnen havens waarin ruim 200 schepen van het aanzien lijkste charter kunnen geborgen worden; dat liet met deze havens verbonden kanaal tot Middelburg leidt en verder doortocht geeft naar het noordelijk deel der Zeeuwsche; stroomen. Kunnen dus eensdeels de schepen die hunne las ten te Vlissingen lossen dadelijk per spoorweg naar alle oorden van Europa verzendenook tot vervoer te water naar onze onschatbare rivieren is ander deels zoowel door het kanaal van Walcheren als door dat van Zuid-Beveland nu uitmuntende gele genheid. Een veel te Aanwen indruk geeft het aan het hoofd van dit feestnommer geplaatste schetsje a vol d'oiseau, en een dezer dagen verschenen, keurig uitgevoerdekaart kan zeker met meer vrucht wor den geraadpleegd om het werk beter te leeren kénnen en waardeeren, maar toch kan liet moge lijk eenigszins dienen om de beteekenis te doen uitkomen van de vreugde die zoo veel Nederlanders, in deze streken samengekomen, vervult. Die vreugde wordt volkomen gerechtvaardigd door het belang dei- gebeurtenis die wij lieden vieren en die schitterend belooft te zijn in de gevolgen. Spoorwegen, alom zoo begeerd uit liet oogpunt van gemak voor binnenlandsch verkeermet hoeveel overleg hun net ook over het geheele land verspreid wordt, worden, op zichzelven staande, geen bronnen waaraan voortdurend welvaart ont springen kan. Eerst dan wanneer hunne lijnen uitloopen op goede havens, wanneer zij voor het internationaal handelsverkeer betere, kortere wegen scheppen dan de nog bestaande, en aan de zich steeds uitbreidende eischen van tijdbesparing van lieverlede bevrediging schenken, eerst dan worden zij voor een land van onberekenbaar voordeel. In dien zin wordt door de opening van de nieuwe rijkshavens de kroon gezet op het, na lange aarze ling eindelijk opgetrokken gebouw onzer spoor wegen. Onder de handeldrijvende volken komt Nederland nu als het ware weder tot zijne vroegere rechten. Op de materieele voordeelen die ons daar door verzekerd worden wijzen wij alzoo in de eerste plaats. Meer redenen zijn er echter die ons heden stof tot blijdschap geven. Niet vermeerderde wel vaart is liet waaraan Nederland op dit oogenblik het allermeest behoefte heeftgemis aan veerkracht, wantrouwen in of onbewustheid van eigen krachten, onvoldoende opgewektheid tot handelentot het voortstreven op de baan van ontwikkeling, zijn dit niet gebreken waaraan onze natie lijdt, en moet men hierin niet even zoovele oorzaken zoeken waardoor wij eene minder eervolle plaats in de rij der volken innemen dan waartoe wij ons zouden kunnen ver heffen? Zoo ja, ligt dan ook in de gebeurtenis van beden niet een grond te meer voor levendige I feestvreugde? Het thans voltooide werk, dat wij I voor een groot deel aan de volharding van enkelen te danken hebben, moge ons dan aan de eene zijde j doen zien dat de krachten niet ontbreken, maar slechts opwekking behoeven, dat wij nog iets grootscli I kunnen tot stand brengen wanneer slechts de vaste I wil daartoe aanwezig is, en aan de andere zijde moge dc aanschouwing van hetgeen reeds verricht

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1873 | | pagina 1