Mississippi-Rail way-company, welke leening meer da n volteekend werd en veertien dagen lang met premie is verhandeld geworden. Deze operatie had hem in relatie gebracht met den grooten railway-man generaal John Mac-Intosh in Nieuw Orleans, die hem in November een geheel pak met stukken, kopiën van akten, voorwaarden van coneessiën, schetskaarten enz. had toegezonden met de vraag, of de bankier er lust in had. Volgens den generaal was de zaak voordeelig en eenvoudig. De generaal had met eenige goede vrienden „eerste buizen", kerels met koppen, de geheelo Fiorida-Texas-Jnuction-Railway voor een spotprijs overgenomen van de aannemers die in décon fiture waren geraakt. De 600 mijlen lange weg was zoo goed als gereed en de rails waren gelegd, maar nu hadden de generaal en zijne vrienden geld noodig om den weg af te maken. De generaal weuschte dus een hypothecaire lecning te sluitenhij had reeds eene com pagnie op het oog, die de taak van trustee op zich zou nemen en vroeg nu of Jau Jansen de geheele leening (7 percents hypothecair) voor 45 percent wilde hebben. Hoewel niet zonder aarzeliug, accepteerde Jan J :nsen het voorstel. Er waren wel eenige donkere punten, maar 't publiek had al zooveel onbegrijpelijke spoorwe gen geslikt! "Wat behoefde hij wijzer te zijn dan het publiek? Hij stelde zijn gemoed gerust door aan een neef te schrijven, die ergens in Californië een uitge strekte farm bezat. Deze had nooit iets van de Florida- Texas-Junction, noch van generaal Mac-Intosh gehoord, maar was in het algemeen van gevoelen, dat de Ameri- kaanscbe sporen een groote toekomst hebben. Met volkomen gerustheid zette Jan Jansen de firm a vertelde nooit een stellige onwaarheid in zijn pros pectus, dat hij van geheel onpartijdige zijde uitstekende informa'tiën had gevraagd en bekomen. Het Neder - landsch publiek was even goed geloovigals Jan Jansen. Het geloofde aan een ouderwetscbe, zich veel verder uitstrekkende moreele aansprakelijkheid en redeneerde vrij kinderachtig aldusals alles waar is wat het pros pectus vermeldt, dan is de onderneming goed, en de n aam der oude firma staat ons borg voor de juistheid dier gegevens. Het publiek nam de drie millioen dollars voor 73$ percent met bijbetaling van rente tot 1 Mei, welke leening Jan Jansen van generaal Mac-Intosh had genomen voor 45 percent! Jan Jansen gevoelde, dat het zoet was bankier te zijn, hoewel bij vrij wat onkos ten had-, hij had zich verbonden de eerste coupon te betalen, en een paar Amsterdamsche buizen hadden aan spraak op een aandeel in de winst, o. a. het kantoor dat ik raad had gegeven om den koers van uitgifte te bepalen op een gebroken cijfer, hetwelk op hetge?is tnise- rabilis een goeden indruk had gemaakt. Iedereen was tevreden. Ia den Nederlandschen financier verschenen de gunstigste geruchten omtrent den FloridaTexas-railway. De betaling der eerste coupon werd aangekondigd bij advertentie in twee talen, eerst het officieele bericht in het Engelsch, be halve door den generaal geteekend door twee Schot ten, Mac's, en een Ier, een O, waarvan niemand ooit te voren had gehoord en waarschijnlijk nooit weer iiooren zal, en daaronder een even officieele vertaling door Jan Jansen onderteekend. De coupon verviel 1 Mei en reeds 17 April werd de betaling geannon ceerd. De Florida-Texas stonden 83 genoteerd 5 de aandeelhouders spiegelden zich gouden bergen voor; kkine speculanten kochten bij, :in de vaste overtuiging dat de Florida-Texas spoedig 120 zou staande groote speculanten deden als Jan Jansen met wat hij voor eigen rekening haden realiseerden. Spoedig overtroffen de realisatiën de kooporders toen daalde de koers, maar bleef toch nog boven dien der uitgifte. In October verwachtten de aandeelhouders de betaling van de coupon te zien aangekondigdde aankondiging bleef buitengewoon lang weg cn 1 No vember verbleekten velen op het vernemen van de tijding dat de solide waarden 17 percent waren ge daald „op het bericht dat de coupon niet betaald zou worden." Jan Jansen sprak het bericht tegen en drukte er op, dat het „niet officieel" was. De arme aandeelhouders klemden zich aan een stroohalm vast, want de seliditeit der oude firma bleek een verbazend dunne stroohalm te zijn. Jan Jansen heefl nog eenmaal geadverteerd om te vertellen, dat hij bereid was voor de belangen der fondsenhouders te waken, mits natuur lijk legen depot der stukken enbetaling. Welzeker. Hij heeft zich tot niets verbonden, en er is geen wissel van de oude firma geprotesteerd. De Florida Texas staan thans voor 33 genoteerdmaar zijn voor 30 percent niet te verkocpen. De bankier Jan Jansen heeft een buitenplaats en een prachtig span Hongaarsche vossen; fatsoenlijke menschen komen bij hem dineerenhij gaat voor een financieele specialiteit door, en wordt misschien nog wel directeur van een bank waarvan eerlijke lieden commissarissen zijn. Een aantal huisvaders hebben hun zuur verdiende penningen verloren, een arme weduwe moet op haar ouden dag een modewinkeltje beginneD, en haar eenige dochter als gouvernante naar de Oost gaan. Het is een ernstige, gewichtige, pijnlijke zaak, den Nederlandschen handel onwaardig, dat er werkelijk huizen met geachte namen worden gevondendie zich in de laatste jaren hebben geleend spoorweg waarden in te voeren waarvan zij niets wisten en waardoor velen ongelukkig worden, maar nog erger is het lachend cynisme waarmede dit alles wordt aangezien, waarmede partij wordt getrokken voor hem, die plot seling rijk is geworden; tegen den ouderdom, de we duwe eu de weezen nog erger is die zedelijke verstompt heid die maakt dat Jan Jansen neg altijd een geacht man op de beurs is en niemand hem daar van de trappen heeft geworpen, noch den dag, toen hij 't' bericht, dat de coupon niet betaald werd, „niet officieel' durfde noemen, noch den dag toen hij de slachtoffers van zijn bankiersch ap en Mac-Intcsh's generaalschap aan bood om voor hun rekening hunne belangen waar te nemen BEN GEMITST GEN EN BESLUITEN. rechterlijke macht. Benoemd tot officier van justitie bij de arrondissements-rechtbank te Brielle mr. II. van der Hoeven, thans substituut-officier van justitie bij die rechtbank. marine. Bevorderd tot officier van gezondheid 2e klasse bij de zeemacht de officieren van gezondheid 3e klasse M. Steen sma en W. Schoon der marek, met be paling dat zij rang zullen nemen tusschen dc officieren van gezondheid 2e klasse "VV. Schutte en Gr. Franken. MARINE EN LEGER. Het bevel over de in den loop dezer maand naar Oost-Iadië vertrekkende detachementen van het korps mariniers is opgedragen aan den kapitein van Braam Houckgeest, de le luitenants jonkheer Clifford Kocq van Breugel, J. L. Cadet en J. C. Smith, benevens de 2° luitenants Batteké en Paehlig, allen tct genoemd korps behoorende. Aan den hoornblazer R. Geubel, dienende bij het 3C regiment le bataljon 3'" compagnie infanterie, thans in garnizoen te Neuzenis eergistei en op plechtige wijze de gouden medaille met de gratificatie van f 50 uitgereikt, wegens 36jarigen trouwen dienst. GEMENGDE BERICHTEN. Vrijdag avond te 7 uren zal, indien het weder gunstig is, op het Molenwater alhier de eerste muziek uitvoering in dit seizoen door het muziekkorps der schutterij plaats hebben. Het programma bevat de volgende stukkenn° 1 Amazonen-maiscb (Zulch); n° 2 Souvenir d'Eischen, wals (Humblet); n°3 Festival ouverture (Leutner)n° 4 potp. uit diverse opera's van Verdi; n° 5 Polka-ïrazuika (Krein)n° 6 groote marsch uit de opera Tannhauser (Wagner); n°. 7 fant. uitFaust van Gounod (A. de Jong); n° 8 marsch (Maillart). Naar Het Vaderland verzekert, ia de instructie in zake de Jong c. s. bijna afgeloopen. Men wil weteD, dat de verdachten alle schuld aan den dubbelen moord blijven ontkennen. Die ontkentenis van alle omstandig heden gaat echter zooverdat de pertinente verklaring van een der getuigen, dat de Jong een dolkmes bij zich droeg en daarmede bij getuige een touw heeft doorgesneden, door de Jong mede als geheel verdicht wordt verklaard. Voorwerpen, die zich in het bezit der vermoorden zouden hebben bevonden, moeten niet ontdekt zijn. THERMOMETERSTAND. 5 Mei 's av. II u. 51 gr. 6 'smorg. 7 u. 51 gr. 'smidd. 1 u. 53 gr. 'sav. 6 u. 56 gr. STATEN-GENERAAL. TWEEDE KAMER. Zitting van Maandag 5 Mei. tfader verslaq.) Aan de orde was de voortzetting der beraadslagin gen over het wetsontwerp tot aanleg van spoorwegen voor tekening van deu staat. De heer Sandberg trachtte het gewicht van de lijn ArnhemNijmegeD voor het oostelijk deel des lands aan te toonen en vond voldoend motief voor staats- aanleg in de omstandigheid dat de krachtsinspanning van particulieren tot dusver niet vermocht het doel te bereiken. In hetzelfde geval verkeert de lijn Almelo Zwolle, die hij in de aandacht des ministers aanbeval. De heeren de Biebevstein en Lenting spraken in ge lijken geest. De laatste en de heer Storm van 's Gra- vesande betoogden, dat hier bet geval zich voordeed, waarin, bij uitzondeiing op het algemeen beginsel dat men zooveel doenlijk aan particuliere krachten moet overlaten, de recbtstreeksche tusschenkomst van den staat onvermijdelijk is. Daarom ook, zeide de heer Storm, kan deze zaak geheel geïsoleerd worden beschouwd van alle verdere wenschen. Mochten er, zooals hij gehoord had, pogin gen worden aangewend om bij wijze van amendement, meerdere lijnen in deze wet te brengen, dan zou bij die beschouwen als een middel om de wet van de baan te schuiven en als een kiesmaDoeuvre. Evenmin als in belastingzaken kan men in spoorwegzaken van een algemeen plan iets goeds verwachten. Hiermede bracht hij in verband de exploitatie der nieuwe lijn. Hief men hier ernstige klachten aan over de exploitatie van onze spoorwegen, dan behoefde men slechts naar België te gaan om daar den veel slechter gang der exploitatie van staatswege te bespeuren. Hij verdedigde dan ook dc Maatschappij tegen de tot haar op vorige dagen en bij de schriftelijk© gedachtenvvisse- ling gerichte verwijten. Daaronder behoorde, dat de Maatschappij er op uit was eerder bet verkeer in te krimpen dan uit te breiden. Dit nu werd weersproken door het feit, dat, terwijl de Maatschappij slechts ver plicht is drie treinen in iedere richting te doen loopen, zij dat getal verdubbelt. De verdediging van de Maat schappij door den minister steekt gunstig af bij het verslag van den raad van toezicht, dat een verzame ling is van onjuistheden en hatelijkheden. Wat. evenwel de bezwaren betreft., waarop indertijd cene wijziging van hare concessie is ;;f restuit, zij waren gelegen in de onaannemelijke voorwaarden waaronder aan de Maat schappij eene tweede leening van 2J millioen werd aan geboden. Ook de lijn ZevenbergenZwaluwe verdedigde hij, omdat bij overtuigd is dat de staat zal moeten eindi gen de lijnen van den Grand central te naasten, zoo dat dan het eind-resultaat zal zijn van de afstemming van het ontwerp betrekkelijk den aankoop, dat men een paar millioen meer zal betalen. De heer van Akerlaken betreurde het gemis vaneen algemeen plan tot aanvulling van het spoorwegnet ea vond deze partieele voordracht volstrekt ongemotiveerd. Hij bestreed het stelsel der regeeririg, in de memorie van toelichting nedergelegdom in den regel alles aan de particuliere industrie over te laten: een stelsel, door de wet van 1860 veroordeeld, welke wet op politieke berekeningen steunende, een aantal localiteiten onbevre digd liet. Ook uit een financieel oogpunt ware een algemeen plan zeer noodig geweest om het geheel te kunnen overzien. Het wetsvoorstel achtte hij in zóóver ook niet gerechtvaardigd, als voor den aanleg van andere lijnen dezelfde gronden pleiten als voor deze. Niett min erkende hij dat de lijn Arnhem—Nijmegen van algemeen belang is. Zijne stem hing echter af van bepaalde verzekeringen die hij van den minister verlangde omtrent hare plannen voor de toekomst. De heer Heemskerk sloot zich hoofdzakelijk aan bij het betoog van den vorigen spreker. Den aanleg van staatswege van de lijn ArnhemNijmegen achtte hij onvermijdelijk. Het plan was echter niet volledig. Omtrent, de ligging van de brug over den Rija en over de exploitatie is nog niets gedecideerd. De lijn Zeven bergenZwaluwe paste niet in het vooropgezette be ginsel der regeering, want hier had particulier initiatief niet ontbroken. Er was zelfs, meende hij, nog een concessie-aanvraag aanhangig. Maar overeenkomstig het eenparig oordeel in de &f- deelingen achtte ook hij dat voorstel volstrekt onvol doende. Nu de regeering eenmaal besloten bad vóór de afwerking van het. gro ite spoorwegnet, nieuwe we gen aan te leggen, had men ook de overige behoeften moeten bevredigen op billijke en voldoende wijze. Tegen te veel aanvragen moest men niet opzien. Deze redu ceerden zich tot enkele lijnen, welke men onder de categorie der directe sfaatshnlp-behoevenden kon rang schikken hij noemde West Friesland, het meest bevolkte en meest door kiezers gezegende deel van Noord-IIol- land, ZwolleAlmelo, Gorinchem en het westelijk deel van Noord-Brabant. De heer Stieltjes, het algemeen belang der lijn Arn hemNijmegen betoogende, wees er op hoe door het tot stand komen daarvan de aanleg van nog 200 kilo meters spoorweg verzekerd is, die geen hinderpaal meer zullen vinden in de kostbare overbruggingen. Te dien aanzien drong bij bij de regeering op voorzichtigheid aan bij het tepalen der hoogte van de bruggen. D° heer Verhijen, ofschoon ook teleurgesteld door den gerivgen omvang van het wetsontwerp, nam het dank baar aan, als bet. begin der uitvoeiing van een aanvul- lings-net, dat zich ook liet rechtvaardigen op grond van den fi'iancieelen toestand. De heer Mackay zou elk denkbeeld toejuichen, dat de verbindingen in alle richtingen met het buitenland bedoelt te verbeteren en dus ook dit voorstel tot aan leg van de lijn Arnhem—Nijmegenuit dien hoofde een eisch des tijJs, ook in 't belang van de hoofdstad dat niet minder daarbij betrokken is dan het belang vau Ylissingen. CLk hij wees echter op andere verbindin gen welke ten zeerste de zorg der regeering verdienden. Het vraagstuk van subsidie-verleening wilde hij echter niet aan deze wet vastgeknoopt zien. Dat hehoefde afzonderlijke overweging en beslissing, waarbij der regeering de vrije hand moet worden gelaten. De heer Jolles plaatste zich op betzelfde standpunt als degeneD, die het tegenwoordige voorstel toejuichten, maar althaDS bepaalde verzekeriugen van de regeering verlangden omtrent hare toekomstige plannen, ten aanzien van andere lijnen. De heer Moens zou het voorstel betrekkelijk de lijn ArnhemNijmegen aannemen als exceptioneele afwij king van dbn regel, dat. de spoorwegaanleg aan parti culieren moet worden overgelaten. Ook hij beklaagde zich over de eenzijdigheid van den maatregel. Do minister van binnenlandsche zaken verdedigde uitvoerig het beginsel hetwelk de regeering wil toegepast zien. Hij lichtte dat beginsel: staatsaanleg regel, be halve o. a. ia 't geval waai in particuliere krachten onvermogend blijken, nader toe en noemde de Noord- Hollandsche lijn, die in het zuid-westen van Friesland, Almelo—Zwolle en de verbinding van Gorinchem aan de staatsspoor wegen als de spoorwegen die voor reke ning van den staat zullen worden aangelegd, als par ticuliere ondernemingen, na behoorlijke waarborgen te hebben gegeven, te kort te schieten. Het lot der genoemde lijnen hangt daarbij ook af van de wijzigingen die de minister hoopt tot staud te brengen in de concessie van de Exploitatie maatschappijwant de quaestie der exploitatie is een groot belang. De talrijke aanhangige of verleende concessie-aanvragen bewijzen intuaschen

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1873 | | pagina 2