tot 2en commies M. W. C. Prey, onlangs van verlof uit Nederland teruggekeerd, en de 3e commiezen G. P. Fet- menger en B. R. U. Hoff; tot 3encommies, deleklerk R. Haije en de klerk H. L. Steup. Vergunning verleend: aan J. Reerink om proef boringen te doen tot het opsporen van bronnen van aard olie, petroleum of andere bitumineuse zelfstandigheden in het district Palimanang in het regentschap Madja- lengka. Benoemd: bij de in- en uitvoerrechten tot onder commies 2e klasse bij de controle en recherche te Bata via J. F. J. van Sonthans commies-ontvanger der in- en uitvoerrechten, tevens fuDgeerend havenmeester te Indramaijoe; A. E. Dronkers, eervol ontslagen luitenant ter zee 2e klasse bij de koninklijk Ne derlandsche marine. departement van oorlogVerleend een twee jarig verlof naar Europa, wegens ziekte, aan den kapi tein der genie H. J. C. W. Lutjens een tweejarig ver lof naar Nederland, wegens ziekte, aan den officier van gezondheid 2e klasse A. Van der Eist; een tweejarig verlof naar Nederland, aan den kapitein der infanterie J. M. van der Groen. Bevorderd: tot len luitenant bij het wapen der ar tillerie, de 2C luitenant G. de Wijs. Geplaatst: infanterie, bij het 6C bataljon als adju dant de 2e luitenant J. W. Ernste van het korps. Overgeplaatst: infanterie, bij het 5e bataljon, de 1° luitenant H. E. Schoggersvan het 7e bataljon; bij het lle bataljonde majoor L. W. A. Kessler, de le luitenant A. Et. Furstner en de 2e luitenants E. Blaawe- noordL. F. Botter en H. P. M. W. van der Wedden, eerstgenoemde van het 17f en de laatstgenoemden van het 15e bataljon bij het subsistentenkader te Soerabaija, de kapitein H. K. F. van Teyn, van het 13e bataljon; bij het 17e bataljon de majoor J. F. Haus, van het 16u bataljon; artillerie, bij het materieel, als nomman- dant der artillerie in de 2C militaire af deeling op Java, de majoor H. L. Kilianvan het personeel; bij het personeel, als kommandant der divisie veldartilleriede majoor W. A. Brugman, van het personeel. Hersteld in activiteit: artillerie, de kapitein W. C. de Jongh, en zulks te rekenen van af den 6en Maart 1873. departement van marine. Benoemd: tot 2cn machinist bij de gouvernements-marinede machinist 2e klasse bij de koninklijke Nederlandsche marine J. F. Platte. GEMENGDE BERICHTEN. Met betrekking tot de sigarenmakers-beweging wordt aan de Standaard uit Utrecht gemelddat zich aldaar een vereeniging heeft geconstitueerd van patroons-sigarenmakersmet den heer van den Arend, oud-sigarenhandelaar, thans rentenieraan'thoofd. On derling zijn hare leden overeengekomen geen sigaren makers aan te nemen die lid zijn van het Bondop een boete van 500. Bij de heeren Peletier, wier perso neel uit 125 man bestaat, zijn slechts 4 of 5 leden van het sigarenmakersbond. Niet een enkele is bereiddoor onderteekening blijk te geven van instemming met of aanvaarding van bovenbedoelde voorwaarden, ook niet na een overleg van omtrent 3 dagen tueschen patroons en knechts. Het voorloopig onderzoek in de zaak van Gélivier of der „zwarte petten", anders gezegd van de bende jeugdige boosdoenersdie onlangs te Parijs is in hech tenis genomen, is thans nagenoeg afgeloopen. Het blijkt uit eene mededeeling van la Gazette des Tribu- naux dat van deze zaak veel te veel ophef is gemaakt, en dat het grootste gruwelfeit, dat door deze jeugdige Cartouches bedreven is geworden, de verwonding van een koetsier is geweest, die hoegenaamd geen ernstige gevolgen heeft gehad. De verdere moorden en moord dadige aanslagen, waarvan sprake is geweest, moeten op rekening gesteld worden, eensdeels van de verbeel ding van de verslaggevers van sommige Parijsche bla den, anderdeels op de snorkerijen der jonge gauwdieven zeiven. Het is echter zekerdat zij dezen laatsten naam in allen opzichte verdienen, daar zij een overgroot aantal diefstallenafzetterijenzakkerollerijen enz. bedreven hebben. Volgens eene in Frankrijk door het departement van openbare werken in het licht gegeven spoorweg statistiek, zijn van de nagenoeg 896 inillioea passagiers, die van 18591870 op de Fransche spoor weg lijnen ver voerd zijn geworden, 65 omgekomen en 1285gekwetst. Derhalve is 1 per 13,770,000 reizigers gedood en 1 per 689,000 gewond geworden. Te Konstantinopel is eene maatschappij opgericht, uitsluitend bestaande uit Mahomedauendie zich ten doel stelt Jiddah en Mekka door een spoorweg te ver binden. Later zal een lijn Mekka-Mediua volgen. Alleen Muzelmannen worden als aandeelhouders toegelaten. Bij den keizer van Japandie door meerdere com missarissen op de Weensche tentoonstelling vertegen woordigd is, bestaat het voornemen om in 1877 ook een internationale tentoonstelling te houden. Als een staaltje van de letterkundige schatten, die in de kloosters te Rome worden bewaardwordt medegedeeld, dat de bibliotheek van de Dominicaners 20,000 deelen gedrukte boeken bevat en 300,000 hand schriften; het klooster Angelika van Augustijners van Sant Agostino bezit 150,000 gedrukte boeken en 2945 handschriften; in de andere belangrijke bibliotheken bevinden zich nog ongeveer 293,000 banden, en die met die in do kleinere bibliotheken meêgerekend 400,000; het gezamenlijk aantal beloopt dan 760,000 deelen en 307,945 handschriften. Aan een der uit New-York aan de Nieuwe Rotter- damsche courant geschreven brieven is het volgende ontleend: „Het grootste dagblad dat ooit het licht zag, kwam jl. Zondag alhier uit. Het was de New-York He rald het blad besloeg dien dag vijf vellenongeveer van dezelfde grootte als van de Nieuwe Rotterdamsche courant; de druk is echter veel kleiner. De 20 blad zijden, ieder van zes kolommen, bevatten ongeveer 1,800,000 letters. Dit is meer dan de inhoud van een Engelschen bijbeloude en nieuwe testament en apro- cryphe boeken te zamen. Yan de 120 kolommen waren er 42 met algemeen nieuws en 78 met 2962 adverten- tiën gevuld; de annonces brachten ongeveer 20,000 dol lars op. Zij waren onder 77 afzonderlijke hoofden geplaatst, met een alphabetischen aanwijzer, om het opzoeken gemakkelijk of liever mogelijk te maken. De advertentiën werden den avond te voren tot 9 uren aangenomen en Zaterdag jl. werden er tusschen negen en half tien uur 3£ kolom geweigerd. Van de Brooklyn en Uptown-kantoren werden langs de particuliere tele graaflijnen van den Herald door tien telegrafisten 20,000 woorden voor advertentiën overgeseind. Nadat alles onder de verschillende rubrieken geplaatst is, gaan te ongeveer 11 uren de eerste vellen, waarin de adverten tiën voorkomenter perse. De laatste vellen, bevat tende het nieuws van de geheele wereld, worden zoo laat mogelijk, dat is te 3 uren, afgedrukt. Ongeveer te 4 uren werden de eerste exemplaren afgeleverd en tegen 5 uren is de geheele oplaag, dat is onge veer 100,000 exemplaren gereed. Van deze Zondag editie werden echter 150,000 exemplaren gedrukt en desniettemiu was alles op den gewonen tijd gereed. Elk exemplaar kost alleen aan papier en inkt meer dan de prijs dien men er voor betaalt, namelijk des Zondags 5 en de andere dagen 4 cents Amerikaansch. Natuurlijk wordt aan de verkoopers nog rabat toegestaan. De winst spruit alleen uit de advertentiën voort, en deze stroomen den Herald, als het meest gelezen blad toe. Zoo men 's na middags of den volgenden dag een exemplaar van den Herald wil hebben, kan men 't nergens meer krijgen; ik heb het dikwijls beproefd, maar altijd te vergeefs. De oplaag kon nog veel grooter zijn". V EB KG OPIN GEN EN A ANBESTEBINGEiY. Gisteren zijn te Domburg te koop aangeboden: 1° Een huis, schuur, erf en tuin, te Domburg, groot 9 aren 50 centiaren, en 2° 32 aren bouwland, te Aagte- kerke. Gezamenlijk verkocht voor 2686. 3° 55 aren 60 centiaren bouwland, te Aagtekerke. Verkocht voor ƒ1313. 4° 53 aren 10 centiaren bouwland, te Aagtekerke. Verkocht voor 1103. 5° 64 aren 50 centiaren bouwlandte Aagtekerke. Verkocht voor ƒ1234. 6° 34 aren 70 centiaren bouwlandte Aagtekerke. Verkocht voor 845. THERMOME TERSTAND. 2 Mei 's av. 11 u. 51 gr. 3 'soiorg. 7 u. 53 gr. 'smidd. I u. 56 gr. 'sav. 6 u. 51 gr. STATEN-GENERA AL. tweede kamer. Zitting tan "Vrijdag 2 Mei. {Nader versiat/.) De beraadslagingen zijn voortgezet over het wetsont werp tot aankoop van de spoorwegen RoosendaalHol- landsch-Diep en RoosendaalBreda. De heer Gratama bestreed het wetsontwerp wegens den te hoogen koopprijs enomdat bij het tegenwoor dig oogenblik daartoe ongunstig achtte 1° omdat thans de Belgische regeering nog eenigszins in deze zaak is gemengd en wij veel vrijer in onze onderhandelingen zouden wezen met eene particuliere maatschappij; 2° om dat wij van gunstiger conditie zullen worden als wer kelijk gevolg wordt gegeven aan de voornemens in België om de spoorwegen in handen van den staat te brengen; 3° omdat de lijnen zeer improductief dreigen te worden; 4° omdat het tijdstip weldra zou daar wezen, waarop de naasting zou kunnen plaats hebben. Het ïibre parcours, dat ons aangeboden is, waarborgt inmid dels onze onafhankelijkheid van de Belgische maat schappij. De heer Heijdenrijck beval de overeenkomst aan, opdat de staat de handen vrij kreeg tegenover eene machtige maatschappij en later eventueel tegenover het Belgische gouvernement. De heer Bredius vond bet hoofdbezwaar in het uit zicht, dat de exploitatie-maatschappij met de exploitatie der nieuw aan te koopen lijnen zal worden belast en deze slechts op het belang der aandeelhouders bedacht is, niet op dat van den handel. Daarom was het nuttig en noodig eene concurreerende maatschappij in het leven te houden. De heer Stieltjes, betreurende dat men in 1860 de gunstige gelegenheid tot aankoop dezer lijnen heeft laten voorbijgaanbegreep niet boe de regeering met zulk een voorstel heeft durven voor den dag komen. Den bedongen koopprijs achtte hij exorbitant hoog en ook hij had bezwaar tegen de oveidracht der exploita tie aan de exploitatie-maatschappijonder de bestaande voorwaarden. De heer van Kerkwijk herinnerde, hoe indertijd aan den Grand central de verplichting was opgelegd de lijn RoosendaalBreda te maken en trad in een breed geschiedkundig overzicht van het gebeurde in 1860, toen men de gelegenheid had laten voorbijgaan om goedkoop deze lijnen te verkrijgen. Thans moest men niet op 3, 4 ton zien om de* noodwendige aanvulling van de kostbare Zeeuwsche spoorweg-en kanaalwerken tot stand te brengen. Ook hij wees op de heerschende richting in België ten aanzien van de vereeniging van al de spoorwegen in de hand van het gouvernementen op de moeilijkheden waarin dit ons zou kunnen bren gen. De koopsom noemde hij niet te hoog wanneer men haar vergeleek met hetgeen Be'gië voor den Grand- Luxembourg heeft betaald en wanneer hij lette op den hoogen koers der aan deelen van de Antwerpen-Rotter- damsche-maatschappij. "Wachten wij nog langer met den aankoop, dan zouden wij later óver onze thans mis plaatste zuinigheid berouw hebben. Wat de exploitatie betreft, de regeering was vi ij haar aan den Grand cen tral op te dragen, indien zij van de exploitatie-maat schappij geen billijker voorwaarden kon verkrijgen. Zoowel uit een financieel oogpunt als vooral met 'toog op de billijkheid en de goede trouw verzette hij zich tegen het denkbeeld om parallel-of concurreerende lijnen aan te leggen naast die van de maatschappij. De minister van binnenlandsche zaken verdedigde daarna in het breede de voordracht. Deze was hoofd zakelijk gebaseerd op den wensch om niet een gedeelte van de groote spoorweglijn van Vlissingen naar Venlo en naar Rotterdam iu handen van eene vreemde maat schappij te laten. Welbegrepen handelsbelang vorderde de vrije beschikking en de verzekering van de kortste verbindingen. De energie waarmede wij in 1860, onder minder fiuai.cicclcn voorspoed, ons tot millioenen ver bonden hebben voor den a: nleg van het spoorwegnet, mocht ook ons thans niet verlatennu het er op aan kwam, aan den vooravond der voltooiing"" van de kos telijke Vlissingsehe haven, op deze het verkeer direct te richten en haar zooveel mogelijk tegen de concur rentie van Antwerpen te vrijwaren. Datiseennationaa belang, dat nu kon behartigd worden zonder dat er eenige pressie hoegenaamd van buiten plaats had en waarmede wij ons ook zullen vrijwaren tegen de ge beurlijkheid 'dat zulk een lijn eenmaal in handen van onzen vijand kome. De koopprijs was hoog, maarniet te hoog. De maatschappij had geen roeping de lijnen ons bijzonder voordeelig af te staan. De bloei van hare onderneming belette dat. Men bedenke dat de opbrengst jaarlijks vooruit gaat. De minister verde digde de exploitatie-maatschappij en verklaarde dat de tegenwoordige directeur-generaal alles doet om de be langen der aan deel houdero te concilieeren met 't algemeen belang. Het bezwaar in de exploitatie voor den handel lag in den fautieven grondslag van het contract en tot wijziging daarvan zijn op dit oogenblik besprekingen aanhangig, die de minister tot een goed eiude hoopte te brengen. Ook hij verzette zich in naam der loyauteit tegen den aanleg van concurreerende lijnen. Zoolang de maatschappij aan hare verplichting voldoet, zal de tegenwoordige regeeriug daarvoor nooit te vinden zijn. De overeenkomst omtrent libre parcours was subsidiair aan de tegenwoordige overeenkomst en aangegaan voor 't geval eener mogelijke verwerping. Nadat de minister van financiën geruststellende ver klaringen had afgelegd omtrent de financieele zijde der zaak en de heer Haffmans het voorstel nog had bestreden als onnoodig en onvoordeelig, verdedigde de minister van bnitenlandsche zaken nog het ontwerp, waarbij hij mededeelde dat de langdurige onderhande lingen te dezer zake hebben geleid tot de moreele over tuiging dat de koopprijs behoorlijk was gerechtvaardigd. De heer van Naamen bestreed dit laatste. Na repliek van den minister van binnenlandsche zaken werden de beraadslagingen gesloten. Het wetsontwerp werd verworpen met 45 tegen 29 stemmen. Tegen stemden de heeren Rutgers, van Sypesteijn, van Akerlakende Jong, Gratama, van Loon, Begram, Heemskerk, Smitz, Sandberg, llingst, van Foreest, Westerhofi', van den Berch, Haffmans, Bergsma, van Ivuyk, Zijlker, Hoffmann, Jolles, Vader, de Lange, Idzerda, Durabar, van VoorthuijsenNierstrasz, van Beijma, vin Lijnden, MoeDS, Stieltjes, Bergmann, van Har den broek, 'Gevers, de Roo, Gremersvan Houten, van Zuylen, Bredius, de Brauw, vanNispea, Arnoldts, van Reenen, Cremers, Wybenga en van der Linden. Vóór stemden de heeren vau Rees, Verheijen, van Eek, Pyls, Heijdenrijck, Rombach, van Kerkwijk, Brouwer, Dam, van deu Heuvel, Borret, de Biebeistein, van der Maeseo, Blussé, Mackay, G. van Nispeu, Luyben, Tak, Wintgens, Godetroi, Viruly, Bots, van Wassenaer, Mirandolle, 's Jacob, Jonckbloet, Kappeijne, Kops en de voorzitter. Daarop kwam iu behandeling het weisontwerp tot amortisatie van schuld uit het beschikbaar gedeelte der afkoopsom van de onvervreemdbare rome ten laste van België. De minister van financiën wijzigde het wetsontwerp thans in dien zin dat nu de geheele afkoopsom ad ƒ8,900,000 ter amortisatie wordt voorgedragen. De heer van Houten stelde voor om, wegens het gewijzigd karakter van het ontwerp, een nader sectie- onderzoek te doen plaats hebben, teneinde te overwegen of het niet raadzaam was die som tot andere doeleinden

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1873 | | pagina 2