■Brrtijtsittgm.
2töürrtmttifn.
BROODFABRIEK TE MIDDELBURG.
ven aarde op zijde te werken en in onzen onderaardachen
bouw vaat te stampen. Na verscheidene dagen zwaren
arbeid hadden wij een put van 13 voet diepte gereed
en konden wij beginnen een horizontalen tunnel te
graven.
Daar deze juist ruim genoeg moest wezen dat éen
persoon te gelijk er kon doorkruipen, kon niet meer
dan éen man te gelijk met het uitgraven bezig zijn en
deze moest daarbij op den buik liggen en den treuri-
gen arbeid met zijne handen verrichten. In den beginne
ging het werk betrekkelijk vrij vlug vooruit, daar wij
slechts met[ de weeke aarde te doen hadden. Toen wij
echter een eind waren doorgedrongenen onze tunnel
dreigde in te storten zagen wij ons verplicht onzen on-
deraardschen gang met steenen te ondersteunenwat
een tijdroovende operatie was.
Weder waren wij een eind gevorderd toen het licht
dat wij bij het uitgraven gebruikten niet meer wilde
brandenzoodat wij in gevaar verkeerden te verstikken,
Gelukkig kwamen wij ook deze zwarigheid te boven?
doch nu schenen de fondamenten van den vestingmuur,
die uit groote met sterke cement verbonden blokken
graniet bestonden, ons een onoverkomelijke hinderpaal
in den weg te stellen. Tevergeefs beproefden wij door
middel van een ijzeren stang, die wij van een van onze
bedstijlen hadden afgebroken, ons een weg door de
blokken graniet te banendoch de stang boog als een
ijsje, en hopeloos lieten wij de handen in den schoot
vallen.
In dezen uitersten nood kwam een onzer op het
denkbeeld of het niet mogelijk zou zijn een van de
zware ijzeren tralies, die ons de vlucht door de
vensters onmogelijk maakten, ongemerkt te kunnen
losmaken en te beproeven deze voor den arbeid
te gebruiken. Deze tralies waren 5} voet lang en
14 duim dik. Een van die stangen los te maken scheen
geen onoverkomelijke zwarigheid te zijnmaar het was
duidelijkdat het met alle proefnemingen om te
ontvluchten voor goed gedaan zou zijn, indien een van
de schildwachten merktedat een der tralies weg was-
Voordat wij derhalve er een begonnen los te werken
bootsten wij er een na uit hout en maakten die zwart
met inkt en kolenzwart. Toen wij hiermede gereed
waren werd het werk van het losbreken ondernomen:
dit gelukte met veel moeite. De ijzeren tralie werd
door de houten vervangenhet in het hcut van het kozijn
ontstane gat werd met gekneed brood gevuld waarover
wij wat stof strooiden, en ten koste van veel moeite be
zaten wij een uitmuntend werktuig dat we met goed
gevolg in praktijk brachteD.
Wij hadden echter nog met vele teleurstellingen te
kampen, en de ergste daarvan was, dat de fondamen
ten van den ringmunr veel dikker waren dan wij voor
uit hadden gedacht. Wij hadden de dikte op ongeveer
6 voet geschat, doch waren al tot 10, 12 en 14 voet
doorgedrongen, zonder het gewenschte doel te hebben
bereikt. Toen wij 16} voet hadden doorgeslagen dreng
eensklaps een lichtstraal van buiten door door een
kleine reet zagen onze aan de duisternis gewende
oogen plotseling de helder blauwe oppervlakte van de
zee. Wij hadden ons doel bereikt en besloten nog dien
zelfden nacht de vlucht te beproeven.
Het zal waarschijnlijk bevreemding verwekken, dat
onze wachters niets vermoedden of niets merkten van
hetgeen onder hunne voeten plaats had. Zij maakten
ons echter den arbeid in zooverre licht, dat zij slechts
des morgens en des avonds op bepaalde uren versche
nen, om onze namen af te lezen en zich te overtuigen,
dat wij allen present waren. In den tussehentijd lieten
zij zich niet zien,* een onderzoek in te stellen naar den
toeBtand van onze verblijfplaatsen kwam niet in
hunne gedachte op, en op die wijze bleef onze mollen-
arbeid volkomen voor hen verborgen.
Onze medegevangenen waren wel allen in het geheim,
doch zij verklapten ons niet, maar bepaalden er zich
toe om te trachten ons van ons voornemen terug te
houden, dat, volgens hunne raeening, nooit zou kun
nen slagen. Wij zouden met ons zessen het waagstuk
ondernemen en om meer zekerheid te hebben bielden
wij voor de overigen den dag en het uur waarop wij
wilden ontvluchten geheim: de uitvoering- werd nog op
den nacht bepaald na den dag toen wij het eerste licht
hadden gezien.
Ternauwernood hadden de wachters ons het gewone
avondbezoek gebracht, of twee onzer begaven zich in
de diepte om de laatste scheur tot eene opening te
verwijden, ruim genoeg om éen persoon tegelijk door
te laten. Voor dezen arbeid hadden wij twee uren
noodig.
Op den 14pn November des avonds te 9 uren kropen
wij naar buiten. Uit een almanak wisten wij, dat het
om dien tijd volkomen eb moest wezen en droogvoets
bereikten wij de rotsen die de buitenste wallen vormen
en bij vloed gedeeltelijk onder water staan. Van de
rotsen kwamen wij verder op het strand, en in de duister
nis voorzichtig verder kruipende bereikten wij het vaste
land nabij het dorpje Loe Malo. Het was hoog tijd
want de vloed kwam op. net gevaar voor verdrinken
was echter geweken en het voornaamste was nu maar
een haven te bereiken om onze vlucht naar Engeland
te bewerkstelligen. Wij marcheerden den ganschen
nacht door, maakten bij het aanbreken van den dag
onze schoenen en kleederen schoon om er wat fatsoenlij k
uit te zien en bereikten des morgens een station van
den spoorweg; dank zij eenig geld dat ik nog bezat
kwamen wij weldra in een havenplaats in Normandië
aan en bevonden ons nog dienzelfden avond aan boord
van een gereed liggend Engelech schip, dat ons geluk
kig en behouden naar Engeland bracht.
Volgens telegram van Bat avia is het Belgisch stoom
schip de Ruyter, gezagvoerder Falck, in retour voor
Nederlandsche rekening gebracht, den 2en dezer, na
46 dagen reis aldaar aangekomen.
GRAANMARKTEN ENZ,
Oostburg, 5 Februari. De aanvoer van granen was
heden ruimvoor zooveel betreft tarwedoch van
overige artikelen slechts matig terwijl de qualiteit van
nagenoeg al de aangeboden partijen veel te wenschen
overliet. De vraag was flauw voor tarwe en evenzeer
voor paardenboonenterwijl erwten nagenoeg onver
koopbaar bleken te zijn; wintergerst was zeer begeerd
en hooger te plaatsen, vooral de wichtigste 3oorten,
'tgeen ook het geval was met haver; van tarwe zijn
enkele monsters verkocht tegen 11.50, voorts 11,
ƒ10 a 9 naar deugd; rogge ƒ6.7 5 a 6.50; winter
gerst 7.15, 7, ƒ6.75, ƒ6.50 a ƒ6; zomergerst ƒ6.25
a 5.25; haver 3.50, 3.25 a ƒ3; paardenboonen
6.50 a ƒ6; erwten 8 a ƒ7.
Middelburg, 6 Februari. Ter veemarkt van heden
waren onder anderen aangevoerd 30 stuks hoornvee,
25 varkens en 5 schapen. Runderen lc qualiteit 45 cent,
2e qualiteit 40 cent per 5 hectogram; kalf koeien ƒ310;
magere varkens, biggen 12, groote soort ƒ20tot ƒ25
schapen 15 tot ƒ24.
Puike nieuwe Walchersche tarwe 11, 11.25 a
11.50 betaald, afwijkende 10 a 10.25, nieuwe
Zeeuwsche 10.75; rogge 7.50; wintergerst 7.25,
puike Walchersche zomergerst a 6 25 gekocht, Zeeuw
sche dito 5.80 afgedaanpuike Walchersche witte-
boonen ƒ10.75 a ƒ11, dito bruineboonen 13, dito
paardenboonen 7.15 a 7.25 gekocht; de beste Wal
chersche groene kookerwten zijn van 8, 8.25 en
8.50 afgegevenwinter koolzaad 14.50 nominaal.
Raapolie 42, patentolie 44, lijnolie ƒ40 per vat
op zes weken, a contant 1 lager; harde lijnkoeken
13.50 per 104 stukszachte dito 15.50 per 104
stuks.
gemiddelde marktprijzen.
Versche boter 1.14 a f 1.26 per kilogram. Aardap
pelen 3 a 3.25 per hectoliter.
PRIJZEN VAN EFFECTEN.
Amsterdam 6 Februari 1873.
Nederland. *Certiüc. Werkelijke schuld2} pet. 564
*dito dito dito .3 66£
♦dito dito dito .4 881
♦Aand. Handelmaatschappij 44 1374
♦ditoexploitatieNed.staatssp
België. ♦Certificaten bij Rothschild 24
Frankrijk. ♦Inschrij vingen3
♦dito 5 „82
Rusland. ♦Obligation 1798/1816 5 984
♦Certific. adia. Hamburg 5
♦dito Hope &C°. 1855, 6° serie 5 „874
♦Cert. 1000 1864 5 97|
♦dito 1000 18665 „97
♦Loten 18665 2534
♦Oblig. Hope5;C°.Leening 1860 4}
♦Certific. dito 4
♦Inscript.Stieglitz&C0.2!'a4L. 4 „74
♦Obligatiën 1867—69. 4 744
♦Certificaten6 43
♦Aand. spoorweg Gr. Maatsch. 5 2"?Gf
♦Ob lig. <lito180
Obl. spoorweg Poti-Tiflis .5 93 J
dito dito Jelez Orel .5 „93
dito dito CharkowAzow. 5
Polen. ♦Schatkistobligatiën 4 72%
Oostenrijk. ♦Oblig.metall.in zilver Jan./Juli. 5 66^
♦dito dito April/Oct. 5 66
♦dito in papier Mei/Nov. 5 62f
♦dito dito Febr./Aug. 5 62-,^
Italië. Leening 18615
Spanje. *Obligatiën. Buitenl.186771. 3 26£
dito Binnenlandsche 3 23-I3ff
Portugal. ♦Obl. 185669 3 4lf
Turkije. dito (binnenl.) .5 „52}
Egypte. Obl. 1868 7 914
Amerika. *Obi. Vereenigde Staten (1874) 5
♦dito dito dito (1904) 5
♦dito dito dito (1882) 6 97f
*dito dito dito (1885) 6 98}
♦Obl. Illinois7
♦dito dito Redamtiou. .6
Obl.Atl.Gr.W.Spv/.Ohiosec. (7p)
dito dito gecouf olideerae .7
dito dito debentures. 8
Obl.St.Paul&Pac.Spw.lesec. 7
dito dito dito 2esec. 7 63 f
dito dito 1869 dito 7 64$
Brazilië. *Ob). 186344 pet.
♦dito 18655 96}
Mexico. dito 18513 18|
Grenada. dito afgestempeld 6 214
Venezuela, dito3 124
Ecuador, dito1
Prijzen van coupons.
am3terdam, 5 Februari. Metall. 22.80; dito zil
ver ƒ24.474; Dito Eng. per 11.87}Eng. Russen;
per Eng. Portugal per 11.87}; Fransche
554; Belg. ƒ564; Pruis- ƒ354; Hamb. Russen ƒ314;
Russen ia Z. R. 32; Pools, in Fl. Napelsche
Spaansche piaster 185; Spaansch in fr. 1000
12.87}Amerikaansche dollars 2.41}papier 2.11,
Heden overleed tot diepe droefheid van mij en verdere
betrekkingen, mijne geliefde echtgenoote JOZINA SU-
ZANNA KOTVIS, in den ouderdom van 29 jaren
5 maanden en 27 dagen.
Zuidzande, HENDRIK DE HULLU.
3 Februari 1873.
Heden trof ons opnieuw een gevoelige slag, daar
het den Almachtige behaagde onzen nog eenig overge
blevenen lieveling WILLEM, ruim 2 jaren oud, van ons
weg te nemen. Hoe smartelijk deze nieuwe woude is,
zal ieder onderhart kunnen beseften, te meer daar dit
het vierde pand is, dat ons sinds een halt jaar is ont
rukt. Wij hopen echter te berusten in den wil van
Hem die niet antwoordtvan zijne daden.
Tholen, A. C. GREEP.
5 Februari. M. P. GREEP—de Rijcke.
Voor de vele en groote bewijzen van deelneming, bij
het overlijden mijner dierbare en geliefde moeder, me
juffrouw ANNA MARIA PETRONELLA VAN VREE,
wed0, van den Heer DOMINICUS RONCAmij zoo
belangstellend betoond, betuig ik mijnen oprechten en
erkentelijken dank.
Middelburg, A. C. ROXCA.
5 Februari 1873.
De ondergeteekende betuigt bij deze zijn innigen
dank voor de menigvuldige blijken van belangstelling,
hem en zijne kinderen betoond, bij het overlijden zijner
onvergetelijke echtgenoote.
Wissenkerke, J- HOVIJN.
5 Febr. 1873.
De Schippers-vereeniging Scbuttevaer: af deeling Mid
delburg diep getroffen door het vrij zeker verongeluk
ken van de beiden te Vlissingen tehuis behoorende sche
pen, Twee Gebroeders en Clemens, waardoor 8
weduwen en 21 kinderen van bun bestaan
beroofden in droefheid en armoede gedompeld zijn,
het hare willende toebrengen om hun ongeluk zooveel
mogelijk te verzachten, roept de medehulp in zoowel
van de leden harer VereenigiDg, als van menschen-
vriendeu wie het lot van deze ongelukkigen eenigszins
ter harte gaat Het bestuur der Vereeniging zal iedere
gift voor hen in dank ontvangen, terwijl er bovendien
een gesloten bus bij den heer J. J. BALLET in 't Kloos
ter zal geplaatst zijn.
II. J. DOMENIE.
J. J. BALLET.
II. J. DRONKERS.
Deze stelt zich ten doel te leveren goed, zuiver en
volwichtig brood; tot billijken prijs; gekneed
door eene kneedmachine enz. wat mooie klinkende
woorden! wat prachtige voornemens.' maar zal daaraan
kunnen voldaan worden? zal zij beter, voedzamer,
volwichtigergoedkooper brood kunnen leveren dan
thans alhier te bekomen is? zal zij door de kneed
machine allen handenarbeid kunnen ontberen? het
een noch het ander is mogelijk.
Of is het doel dier heeren voorstanders voor eene
broodfabriek om eerst eenige arbeidzame burgers en
hunne dienstbaren ten gronde te richten, en éénmaal
daarin geslaagd, alsdan het brood tot een prijs op te
voeren hooger dan waarvoor het anders zou te bekomen
zijn óf om par force de zaak door te zetten, en het
geld van door mooi klinkende woorden verleide aan
deelhouders er aan te wagen? Men zij dan gewaar
schuwd en spiegele zich aan meerdere hier ter stede
opgerichte fabrieken en vennooten, alsmede aan brood
fabrieken van groote stedenwelke gefailleerd zijn.
Is dat dus het algemeen belang voorstaan? is
dat niet de armoede en ellende ook in deze stad nog
vergrooten? is dat wenschelijk? men overwege
en onderzoeke een en ander nog eens rijpelijk en
degelijk.
6 Februari 1873. K. J. H. WASCfï.