■Brrtijtsittgm. 2töürrtmttifn. BROODFABRIEK TE MIDDELBURG. ven aarde op zijde te werken en in onzen onderaardachen bouw vaat te stampen. Na verscheidene dagen zwaren arbeid hadden wij een put van 13 voet diepte gereed en konden wij beginnen een horizontalen tunnel te graven. Daar deze juist ruim genoeg moest wezen dat éen persoon te gelijk er kon doorkruipen, kon niet meer dan éen man te gelijk met het uitgraven bezig zijn en deze moest daarbij op den buik liggen en den treuri- gen arbeid met zijne handen verrichten. In den beginne ging het werk betrekkelijk vrij vlug vooruit, daar wij slechts met[ de weeke aarde te doen hadden. Toen wij echter een eind waren doorgedrongenen onze tunnel dreigde in te storten zagen wij ons verplicht onzen on- deraardschen gang met steenen te ondersteunenwat een tijdroovende operatie was. Weder waren wij een eind gevorderd toen het licht dat wij bij het uitgraven gebruikten niet meer wilde brandenzoodat wij in gevaar verkeerden te verstikken, Gelukkig kwamen wij ook deze zwarigheid te boven? doch nu schenen de fondamenten van den vestingmuur, die uit groote met sterke cement verbonden blokken graniet bestonden, ons een onoverkomelijke hinderpaal in den weg te stellen. Tevergeefs beproefden wij door middel van een ijzeren stang, die wij van een van onze bedstijlen hadden afgebroken, ons een weg door de blokken graniet te banendoch de stang boog als een ijsje, en hopeloos lieten wij de handen in den schoot vallen. In dezen uitersten nood kwam een onzer op het denkbeeld of het niet mogelijk zou zijn een van de zware ijzeren tralies, die ons de vlucht door de vensters onmogelijk maakten, ongemerkt te kunnen losmaken en te beproeven deze voor den arbeid te gebruiken. Deze tralies waren 5} voet lang en 14 duim dik. Een van die stangen los te maken scheen geen onoverkomelijke zwarigheid te zijnmaar het was duidelijkdat het met alle proefnemingen om te ontvluchten voor goed gedaan zou zijn, indien een van de schildwachten merktedat een der tralies weg was- Voordat wij derhalve er een begonnen los te werken bootsten wij er een na uit hout en maakten die zwart met inkt en kolenzwart. Toen wij hiermede gereed waren werd het werk van het losbreken ondernomen: dit gelukte met veel moeite. De ijzeren tralie werd door de houten vervangenhet in het hcut van het kozijn ontstane gat werd met gekneed brood gevuld waarover wij wat stof strooiden, en ten koste van veel moeite be zaten wij een uitmuntend werktuig dat we met goed gevolg in praktijk brachteD. Wij hadden echter nog met vele teleurstellingen te kampen, en de ergste daarvan was, dat de fondamen ten van den ringmunr veel dikker waren dan wij voor uit hadden gedacht. Wij hadden de dikte op ongeveer 6 voet geschat, doch waren al tot 10, 12 en 14 voet doorgedrongen, zonder het gewenschte doel te hebben bereikt. Toen wij 16} voet hadden doorgeslagen dreng eensklaps een lichtstraal van buiten door door een kleine reet zagen onze aan de duisternis gewende oogen plotseling de helder blauwe oppervlakte van de zee. Wij hadden ons doel bereikt en besloten nog dien zelfden nacht de vlucht te beproeven. Het zal waarschijnlijk bevreemding verwekken, dat onze wachters niets vermoedden of niets merkten van hetgeen onder hunne voeten plaats had. Zij maakten ons echter den arbeid in zooverre licht, dat zij slechts des morgens en des avonds op bepaalde uren versche nen, om onze namen af te lezen en zich te overtuigen, dat wij allen present waren. In den tussehentijd lieten zij zich niet zien,* een onderzoek in te stellen naar den toeBtand van onze verblijfplaatsen kwam niet in hunne gedachte op, en op die wijze bleef onze mollen- arbeid volkomen voor hen verborgen. Onze medegevangenen waren wel allen in het geheim, doch zij verklapten ons niet, maar bepaalden er zich toe om te trachten ons van ons voornemen terug te houden, dat, volgens hunne raeening, nooit zou kun nen slagen. Wij zouden met ons zessen het waagstuk ondernemen en om meer zekerheid te hebben bielden wij voor de overigen den dag en het uur waarop wij wilden ontvluchten geheim: de uitvoering- werd nog op den nacht bepaald na den dag toen wij het eerste licht hadden gezien. Ternauwernood hadden de wachters ons het gewone avondbezoek gebracht, of twee onzer begaven zich in de diepte om de laatste scheur tot eene opening te verwijden, ruim genoeg om éen persoon tegelijk door te laten. Voor dezen arbeid hadden wij twee uren noodig. Op den 14pn November des avonds te 9 uren kropen wij naar buiten. Uit een almanak wisten wij, dat het om dien tijd volkomen eb moest wezen en droogvoets bereikten wij de rotsen die de buitenste wallen vormen en bij vloed gedeeltelijk onder water staan. Van de rotsen kwamen wij verder op het strand, en in de duister nis voorzichtig verder kruipende bereikten wij het vaste land nabij het dorpje Loe Malo. Het was hoog tijd want de vloed kwam op. net gevaar voor verdrinken was echter geweken en het voornaamste was nu maar een haven te bereiken om onze vlucht naar Engeland te bewerkstelligen. Wij marcheerden den ganschen nacht door, maakten bij het aanbreken van den dag onze schoenen en kleederen schoon om er wat fatsoenlij k uit te zien en bereikten des morgens een station van den spoorweg; dank zij eenig geld dat ik nog bezat kwamen wij weldra in een havenplaats in Normandië aan en bevonden ons nog dienzelfden avond aan boord van een gereed liggend Engelech schip, dat ons geluk kig en behouden naar Engeland bracht. Volgens telegram van Bat avia is het Belgisch stoom schip de Ruyter, gezagvoerder Falck, in retour voor Nederlandsche rekening gebracht, den 2en dezer, na 46 dagen reis aldaar aangekomen. GRAANMARKTEN ENZ, Oostburg, 5 Februari. De aanvoer van granen was heden ruimvoor zooveel betreft tarwedoch van overige artikelen slechts matig terwijl de qualiteit van nagenoeg al de aangeboden partijen veel te wenschen overliet. De vraag was flauw voor tarwe en evenzeer voor paardenboonenterwijl erwten nagenoeg onver koopbaar bleken te zijn; wintergerst was zeer begeerd en hooger te plaatsen, vooral de wichtigste 3oorten, 'tgeen ook het geval was met haver; van tarwe zijn enkele monsters verkocht tegen 11.50, voorts 11, ƒ10 a 9 naar deugd; rogge ƒ6.7 5 a 6.50; winter gerst 7.15, 7, ƒ6.75, ƒ6.50 a ƒ6; zomergerst ƒ6.25 a 5.25; haver 3.50, 3.25 a ƒ3; paardenboonen 6.50 a ƒ6; erwten 8 a ƒ7. Middelburg, 6 Februari. Ter veemarkt van heden waren onder anderen aangevoerd 30 stuks hoornvee, 25 varkens en 5 schapen. Runderen lc qualiteit 45 cent, 2e qualiteit 40 cent per 5 hectogram; kalf koeien ƒ310; magere varkens, biggen 12, groote soort ƒ20tot ƒ25 schapen 15 tot ƒ24. Puike nieuwe Walchersche tarwe 11, 11.25 a 11.50 betaald, afwijkende 10 a 10.25, nieuwe Zeeuwsche 10.75; rogge 7.50; wintergerst 7.25, puike Walchersche zomergerst a 6 25 gekocht, Zeeuw sche dito 5.80 afgedaanpuike Walchersche witte- boonen ƒ10.75 a ƒ11, dito bruineboonen 13, dito paardenboonen 7.15 a 7.25 gekocht; de beste Wal chersche groene kookerwten zijn van 8, 8.25 en 8.50 afgegevenwinter koolzaad 14.50 nominaal. Raapolie 42, patentolie 44, lijnolie ƒ40 per vat op zes weken, a contant 1 lager; harde lijnkoeken 13.50 per 104 stukszachte dito 15.50 per 104 stuks. gemiddelde marktprijzen. Versche boter 1.14 a f 1.26 per kilogram. Aardap pelen 3 a 3.25 per hectoliter. PRIJZEN VAN EFFECTEN. Amsterdam 6 Februari 1873. Nederland. *Certiüc. Werkelijke schuld2} pet. 564 *dito dito dito .3 66£ ♦dito dito dito .4 881 ♦Aand. Handelmaatschappij 44 1374 ♦ditoexploitatieNed.staatssp België. ♦Certificaten bij Rothschild 24 Frankrijk. ♦Inschrij vingen3 ♦dito 5 „82 Rusland. ♦Obligation 1798/1816 5 984 ♦Certific. adia. Hamburg 5 ♦dito Hope &C°. 1855, 6° serie 5 „874 ♦Cert. 1000 1864 5 97| ♦dito 1000 18665 „97 ♦Loten 18665 2534 ♦Oblig. Hope5;C°.Leening 1860 4} ♦Certific. dito 4 ♦Inscript.Stieglitz&C0.2!'a4L. 4 „74 ♦Obligatiën 1867—69. 4 744 ♦Certificaten6 43 ♦Aand. spoorweg Gr. Maatsch. 5 2"?Gf ♦Ob lig. <lito180 Obl. spoorweg Poti-Tiflis .5 93 J dito dito Jelez Orel .5 „93 dito dito CharkowAzow. 5 Polen. ♦Schatkistobligatiën 4 72% Oostenrijk. ♦Oblig.metall.in zilver Jan./Juli. 5 66^ ♦dito dito April/Oct. 5 66 ♦dito in papier Mei/Nov. 5 62f ♦dito dito Febr./Aug. 5 62-,^ Italië. Leening 18615 Spanje. *Obligatiën. Buitenl.186771. 3 26£ dito Binnenlandsche 3 23-I3ff Portugal. ♦Obl. 185669 3 4lf Turkije. dito (binnenl.) .5 „52} Egypte. Obl. 1868 7 914 Amerika. *Obi. Vereenigde Staten (1874) 5 ♦dito dito dito (1904) 5 ♦dito dito dito (1882) 6 97f *dito dito dito (1885) 6 98} ♦Obl. Illinois7 ♦dito dito Redamtiou. .6 Obl.Atl.Gr.W.Spv/.Ohiosec. (7p) dito dito gecouf olideerae .7 dito dito debentures. 8 Obl.St.Paul&Pac.Spw.lesec. 7 dito dito dito 2esec. 7 63 f dito dito 1869 dito 7 64$ Brazilië. *Ob). 186344 pet. ♦dito 18655 96} Mexico. dito 18513 18| Grenada. dito afgestempeld 6 214 Venezuela, dito3 124 Ecuador, dito1 Prijzen van coupons. am3terdam, 5 Februari. Metall. 22.80; dito zil ver ƒ24.474; Dito Eng. per 11.87}Eng. Russen; per Eng. Portugal per 11.87}; Fransche 554; Belg. ƒ564; Pruis- ƒ354; Hamb. Russen ƒ314; Russen ia Z. R. 32; Pools, in Fl. Napelsche Spaansche piaster 185; Spaansch in fr. 1000 12.87}Amerikaansche dollars 2.41}papier 2.11, Heden overleed tot diepe droefheid van mij en verdere betrekkingen, mijne geliefde echtgenoote JOZINA SU- ZANNA KOTVIS, in den ouderdom van 29 jaren 5 maanden en 27 dagen. Zuidzande, HENDRIK DE HULLU. 3 Februari 1873. Heden trof ons opnieuw een gevoelige slag, daar het den Almachtige behaagde onzen nog eenig overge blevenen lieveling WILLEM, ruim 2 jaren oud, van ons weg te nemen. Hoe smartelijk deze nieuwe woude is, zal ieder onderhart kunnen beseften, te meer daar dit het vierde pand is, dat ons sinds een halt jaar is ont rukt. Wij hopen echter te berusten in den wil van Hem die niet antwoordtvan zijne daden. Tholen, A. C. GREEP. 5 Februari. M. P. GREEP—de Rijcke. Voor de vele en groote bewijzen van deelneming, bij het overlijden mijner dierbare en geliefde moeder, me juffrouw ANNA MARIA PETRONELLA VAN VREE, wed0, van den Heer DOMINICUS RONCAmij zoo belangstellend betoond, betuig ik mijnen oprechten en erkentelijken dank. Middelburg, A. C. ROXCA. 5 Februari 1873. De ondergeteekende betuigt bij deze zijn innigen dank voor de menigvuldige blijken van belangstelling, hem en zijne kinderen betoond, bij het overlijden zijner onvergetelijke echtgenoote. Wissenkerke, J- HOVIJN. 5 Febr. 1873. De Schippers-vereeniging Scbuttevaer: af deeling Mid delburg diep getroffen door het vrij zeker verongeluk ken van de beiden te Vlissingen tehuis behoorende sche pen, Twee Gebroeders en Clemens, waardoor 8 weduwen en 21 kinderen van bun bestaan beroofden in droefheid en armoede gedompeld zijn, het hare willende toebrengen om hun ongeluk zooveel mogelijk te verzachten, roept de medehulp in zoowel van de leden harer VereenigiDg, als van menschen- vriendeu wie het lot van deze ongelukkigen eenigszins ter harte gaat Het bestuur der Vereeniging zal iedere gift voor hen in dank ontvangen, terwijl er bovendien een gesloten bus bij den heer J. J. BALLET in 't Kloos ter zal geplaatst zijn. II. J. DOMENIE. J. J. BALLET. II. J. DRONKERS. Deze stelt zich ten doel te leveren goed, zuiver en volwichtig brood; tot billijken prijs; gekneed door eene kneedmachine enz. wat mooie klinkende woorden! wat prachtige voornemens.' maar zal daaraan kunnen voldaan worden? zal zij beter, voedzamer, volwichtigergoedkooper brood kunnen leveren dan thans alhier te bekomen is? zal zij door de kneed machine allen handenarbeid kunnen ontberen? het een noch het ander is mogelijk. Of is het doel dier heeren voorstanders voor eene broodfabriek om eerst eenige arbeidzame burgers en hunne dienstbaren ten gronde te richten, en éénmaal daarin geslaagd, alsdan het brood tot een prijs op te voeren hooger dan waarvoor het anders zou te bekomen zijn óf om par force de zaak door te zetten, en het geld van door mooi klinkende woorden verleide aan deelhouders er aan te wagen? Men zij dan gewaar schuwd en spiegele zich aan meerdere hier ter stede opgerichte fabrieken en vennooten, alsmede aan brood fabrieken van groote stedenwelke gefailleerd zijn. Is dat dus het algemeen belang voorstaan? is dat niet de armoede en ellende ook in deze stad nog vergrooten? is dat wenschelijk? men overwege en onderzoeke een en ander nog eens rijpelijk en degelijk. 6 Februari 1873. K. J. H. WASCfï.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1873 | | pagina 3