illengcluirrli. 3eetttöin«en. £janïrelsbmcl]ten. gische gouvernement met gunstigen uitslag bekroond te zien. Onverdeelden bijval vindt het nieuwe tractaat echter in Engeland niet. Maandag nog maakte het in de kamer van koophandel te Manchester het onderwerp van een lang debat uit, waaraan door mannen als Jacob Bright, Hugh Mason, sir Edward Watkin en anderen werd deel genomen en in den loop waarvan zelfs niet het geringste ten gunste daarvan werd aangevoerd. Onder de talrijke aanwezigen was niemand die de verdediging van het tractaat op zich wilde nemen. Nooit zou het, dit was het thema van bijna alle sprekers, de goedkeuring heb ben weggedragen van den grooten Cobuen, die vóór twaalf jaren van de Fransche regeering de toezegging ontving, dat hare politiek steeds gericht zou wezen op een geleidelijke vermindering en afschaffing der rechten, welker verhooging thans werd voorgesteld. Het ware daarom verkieslijker geweest, dat geen tractaat met Frankrijk gesloten was dan dat Engeland daarvoor nieuwe offers bracht aan zijne politiek van vrijen handel. Op verzoek van den heer Ayrtonhoofdambtenaar voor publieke werken en gebouwen is eene vervolging, ingesteld tegen de leiders der groote meeting, welke Zon dag ten gunste van eene amnestie voor alle fenians in Hyde-park gehouden is. Zij zullen voor de Police-Court wegens schending der Park-bill terechtstaan. Ofschoon nog tot dusverre niets met zekerheid daarvan bekend is, loopt het gerucht in Berlijn dat von Bismarck dezer dagen naar de hoofdstad zal komen om aan de beraadslagingen naar aanleiding van de crisis deel te nemen. „Dit vermoeden ligt trou wens voor de band, zoo schrijft o. a. een Berlijnsch correspondent aan de Kölnische Zeitungen het is nau- welijks aan te nemen, dat zoo gewichtige maatregelen als thans verwacht worden zonder persoonlijke mede werking van den premier zouden genomen worden, te meer daar zijn gezondheidstoestand volgens overeen stemmende berichten zeer gunstig moet zijn." Het zou echter de eerste maal niet wezen dat von Bismarck in een gewichtig oogenblik te Yarzin blijft. Zijn Uluize naarsleven op het Pommersche landgoed is niet altijd alleen het gevolg eeuer geschokte gezondheid, ook de politiek is daar gewoonlijk niet vreemd aan. Het gerucht omtrent het ontslag van den opperpresi- dent der provincie Saksen, den heer von Witzleben, die de Kreiserdnung als lid van het heerenhuis bestreed, wordt bevestigd. Dit gebrek aan di&cipline in den Pruisischen ambtenaar, die het waagde een regeerings- voorstel af te keurenmoest voorbeeldig gestraft wor den! Men zegt zelfs dat de koning hem vóór de stemming persoonlijk met dit voornemen der regeering bekend maakte, en nog klagen Duitsche liberalen dat de regeering niet genoeg pressie op het heerenliuis uitoefende! Uit Washington wordt gemeld dat de algemeene opinie een schitterende zegepraal van Grant over zijnen concurrent Greely verwacht. Ook in den staat New- York gelooft men dat de meerderheid zich voor Grant verklaren zal, in welk geval men berekent dat de president met ongeveer der stemmen herkozen zal worden. Omtrent de resultaten der stemming van Maan dag is echter nog niets bekend. Iutusschen hebben de aanhangers van Greeley in den staat Louisiana met 10,000 stemmen de o ver wie ning behaald. De democraat Mac Every werd tot gouverneur gekozen. De oorlogsmarine der- toelïoxnst. In een tijd, waarin de quaestie der verdediging te water evenzeer aan de orde is als die der verdediging te land, kunnen de volgende beschouwingen van A. Ver nier in le Temps over de oorlogsmarine niet onbelang rijk worden geacht. Het is bekend, dat men in plaats van de groote schepen, die met dunne platen waren gepantserd, tot den bouw van kleinere schepen met zwaar gepantserde torens is overgegaan. Dit type van oorlogsschepen, hetwelk ternauwernood bij de marine is ingevoerd, schijnt bij de Engelscben reeds weder in ongenade te zijn ge vallen. De Engelsche admiraliteit doet al het mogelijke om de Engelsche marine steeds den eersten rang onder de zeemogendheden te doen innemen, die zij altijd heeft gehandhaafd, maar zij is natuurlijk niet gewaarborgd tegen den naijver der andere mogendheden en daarom neemt de admiraliteit voortdurend nieuwe proeven en legt zich op nieuwe uitvindingen toe, teneinde hare concur renten steeds vóór te blijven. Noord-Duitschland heeft tegenwoordig twee gepant serde fregatten in aanbouw en reeds Óen dat geheel gereed is, hetwelk een pantser van 9 duim of meer bezit; het kan met de beste Engelsche schepen wedijveren. Het Oostenrijksche fregat Custozza heeft een pantser van 9 duim. De Palestro en de Principe Amadeo, hoewel met zoo groot als de Engelsche Hercules en Sultan, waarop de admiraliteit zoo trotsch is, zullen pantsers krijgen van gelijke dikte als die schepen. De beide laatstge noemde schepen gelden tegenwoordig voor de beste der Engelsche marine, maar wat beteekent dit, nu zelfs de Turken weldra twee gelijksoortige schepen met nog zwaarder pantsers zullen bezitten? De keizer van Brazilië laat ook een torenschip bouwen met een zeer zwaar pantser voorzien. De heer Reed, voormalig con structeur der admiraliteit, schrijft niet zonder ongerust heid over de toekomst der Engelsche marine„Wat de gepantserde, met masten voorziene, zeewaardige oorlogs schepen betreft zien wij, dat ook Noord-Duitschland, Turkije en Brazilië in het bezit zijn van schepen die zwaarder zijn gepantserd dan onze Hercules en Sultan, terwijl Italië en Oostenrijk schepen hebben die even zwaar gepantserd zijn." Met betrekking tot de gepantserde schepen zonder masten is Rusland voor Engeland de gevaarlijkste con current; het heeft een schip, Peter de Groote doen bou wen, dat de Devastation en de Thunderer, die tegen woordig de beste Engelsche typen in deze soort zijn, zal overtreffen. De Engelsche admiraliteit bezit alle mogelijke middelen om dezen strijd niet te moeten opgevenmaar zij vreest dat de kosten voor de nieuwe construction nutteloos zullen zijn; de proefne mingen omtrent de werking van het geschut op de pantserplaten heeft de vrees bij baar opgewekt, dat de pantserplaten nooit voldoende bestand zullen zijn tegen de kracht der artillerie. Zij wil er zich niet aan wagen nieuwe schepen van de soort van de Devastation te laten bouwen. De laatst uitgebrachte rapporten van de admiraals Elliot en Roden zijn van het grootste belang, omdat men ze niet kan lezen zonder dat de vrees ontstaat, dat ook schepen als de Devastation evenmin tegen bet geschut bestand zullen zijn als anderede artillerie heeft hare meerdeiheid getoond en aan de Devastation heeft men alle mogelijke middelen van wederstand, waarover men kan beschikkenin toepassing gebracht. Het „Comité voor het ontwerpen van schepen" zegt uitdrukkelijk: „Wij naderen het oogenblik waarin het kanon eindelijk en definitief de meerderheid zal ver krijgen." Sir W. Armstrong en sir J. Whitworth heb ben op zich genomen monsterkanonnen vau 50 ton te vervaardigen, die meer dan tweemaal zoo zwaar zullen zijn als die van de Devastation; en het comité van de admiraliteit is van oordeel, dat er geen enkele reden is om te betwijfelen, dat men kanonnen van dat kaliber zal kunnen vervaardigen, doch dat het daarentegen vrij zeker is, dat men geen schepen zal kunnen ma ken geschikt ooi eeu pantser te dragen dat bestand zou zijn tegen de lading van zulke stukken, terwijl, indien men zulke schepen kon bouwen, de pant sering (minstens 24 duim) toch op den duur zou blijken onvoldoende te wezen. „Het blijft nog te bezien zegt het rapport, of het pantseren van schepen wel eenige waarde heeft en of men het niet geheel moet opgeven als een kostbare, nuttelooze Jast." Deze woorden verdienen de aandacht, omdat zij het resultaat zijn van langdurige en zeer kostbare onder zoekingen en proefnemingenen omdat zij het vonnis uitspieken over eea stelsel, dat rwen niet langer kan handhaven, maar hetwelk men zal moeten opgeven. De oorlogsmarine zal andermaal een belangrijke hervor ming moeten ondergaanhet oogenblik voor nieuwe proefnemingen en een nieuw onderzoek is weder voor haar aangebroken. Men moet partij kiezen, nu de artillerie hare over winning heeft gevierd. De laatste proefnemingen in Engeland hebben bewezen, dat het kanon van 35 ton nen een ijzeren plaat van 18 duim doorschiet, wat zal er dus van de Devastation met een pantser van 18 duim worden? Ik spreek niet eens over de zee waardigheid van schependie met zulk een massa ijzer zijn belast, maar alleen van hunne waarde als gepant serde vaartuigen, en als zoodanig reeds beantwoorden zij niet aan bet doel. Deze logge monsters, die zonder eenige vlugheid of lichtheid zich over de zee bewegen, kunnen gemakkelijk worden doorboord en niets waar borgt hen, dat ze niet lek zullen worden geschoten. Wat zal de admiraliteit thans doen? Wat zal bet oorlogschip der toekomst, wezen? De commissie is op dit punt niet recht duidelijk: „Het is volstrekt niet zeker, zegt zijdat er geen middel zou bestaan om de lichtheid der schepen met de soliditeit te vereenigen." Men wil thans om bet zoo eens te noemen een cellulair-scbip ontwerpen het zou niet gepantserd worden, maar onder de waterlinie in verschillende kleine afdeelingen worden verdeeld; een kogel die er in door drong zou dus slechts eenige cellen vernielen, maar het schip zou blijven drijven. Men gelooft, dat het cellulaire stelsel aan de schepen een groote mate van lichtheid zou verschaffen. De kogel kan er wel in door dringen, maar de baan die hij doorloopt is aan alle zijden door cellen afgesloten. Indien deze omwenteling in de oorlogsmarine werkelijk tot stand komtzullen de oorlogschepen wederom in lichtheid en vlugheid gaan wedijveren, en de oude gepantserde schepen zullen geheel nutteloos zijn en volstrekt geene waarde meer hebben. Men kan zich gemakkelijk voorstellen welke gevolgen zulk eene hervorming der oorlogsmarine zal hebben. Men zal de schepen alléén boven de waterlinie behoeven te pantseren en de stoommachine door een zwaar pantser moeten omgeven, opdat de kogels, na eeist de wanden van het schip te hebben doorboordhaar niet meer zullen kunnen beschadigen; men hoopt de machine bij de nieuwe inrichting voor alle gevaar te kunnen be veiligen. Het oorlogschip der toekomst kan men zich dus voorstellen als een zeer krachtige stoommachine omge ven door een ijzeren muur; deze machine vormt het middelpunt van een zeer licht, volgens het cellulaire stelsel gebouwd, schip, dat zonder gevaar voor zinken in verschillende richtingen moet kunnen worden door boord. Omtrent de détails van dit stelsel, zooals bijv. de plaatsing der kanonnende meest gewenschte vorm voor de cellen, enz. is nog niets bepaald,'maar het is zeker dat de scheepsbouwkundigen met hunne plannen reeds ver gevorderd zijn. De Engelschen denken er ernstig over om te beproe ven bij deze nieuwe schepen het hout van den kurk boom aan te wendenhetwelk zeer licht is en daaren boven aan de kogels geen tegenstand zou bieden. Het moge een vreemde paradox schijnendat men in plaats van schepen te willen bouwendie door geen kogel kunnen worden doorboord, integendeel er Daar zou streven een schip te vervaardigen, dat op de meest ge makkelijke wijze kan worden doorschotendoch men heeft de hoop opgegeveD om schepen te bouwen, die tegen het geschut bestand zijn. De cellenwaarvan boven is gesproken maken het schip bestaud tegen de werking van het geschut en nu wil men door den tegenstand te verminderen de verschikkelijke verwoestingen en schokken voorkomen, die het verlies van het vaartuig ten gevolge kunnen hebben. Het is boven allen twijfel verheven, of de Engelsche admiraliteit zal hare denk beelden weldra in toepassing brengen en schepen ver vaardigen, die in stukken kunnen worden verdeeld en toch een zóo hechte en uitgebmd« massa kunnen vor men, dat een gioot aantal gaten niet zooveel water kunnen binnenlaten dat het schip zou zinken. Heden namiddag is te Ylissingen binnen gekomen de Nederlandsche schooner Franqois, gezagvoerder van Eyk, met steenkolen van Engeland naar Ylissingen. Van Yeere uitgezeild het schip Wodan, gezagvoerder J. Sinninger, van Middelburg naar Noorwegen met ballast. GRAANMARKTEN ENZ. Amsterdam, 6 November. Raapolie op zes weken f 451. Lijnolie op zes weken 40-1. PRIJZEN VAN EFFECTEN. Amsterdam 6 November 1872. Nederland. *Certific. W erkelij ;e schuld 21- pet. 54-^ «dito dito dito .8 „64$ «dito dito dito .4 S7 «Aand. Handelmaatschappij 44 1361 dito exploitatie Ned. staatssp.115$ België. «Certificaten bij R Mhschild 2$ Frankrijk. «Inschrijvingen3 50$ «dito 5 Rusland. «Obligatiën 1798/1H16 5 98 «Certific. adm. Hamburg 5 *ditoHope& 0.1855, 6e serie 5 86 «Cert. 1000 1864 5 „97$ «dito f 1000 18665 „971 «Loten 18665 245 «Oblig. Hope O. I .eening 1860 44 88$ «Certific. dito4 *Inscript.Stieglitzo-.C0.2Ka4' L. 4 «Obligatiën 1867—69 4 75$ «Certificaten6 «Aand. spoorweg G r. Maatsch. 5 229 «Oblig. dito4 Obl. spoorweg Po i-Titlis5 dito dito Jeh'Z Orel5 921 dito dito CharkowAzow. 5 91$ Polen. «Schatkistobligatië 4 72$ Oostenrijk. «Oblig. rnetall. in zilver Jan./Juli. 5 64,1 «dito dito April/Oct. 5 641 *dito in papier Mei/Nov. 5 60$ «dito dito Febr/Aug. 5 601 Italië. Leening 18615 Spanje. «Obligatiën.Buitenl186771. 3 29$$- dito Binnenlands.:he 3 25$ Portugal. «Obl. 1856—69 3 „414 Turkije. dito (binnen!.)5 „51$ Egypte. Obl. 18687 89| Amerika. «Obl. VereenigdeStaten(1874) 5 «dito dito dito (1904) 5 «dito dito iito (1882) 6 981 *dito dito lito (1885) 6 „991 «Obl. Illinois7 „90 «dito dito Redemtion. .6 „85

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1872 | | pagina 3