in de vertegenwoordiging derhalve niet aan eene meer derheid ontbreken. De vraag is slechts of het hem mogelijk zal zijn ora ondanks zulk eene meerderheid in het ontzenuwde en door partijtwisten verdeelde Spanje iets goeds tot stand te brengen. Belgische brieven, Brussel 8 September. Gij hebt mij verzocht gebruik te maken van de stilte" in de politiek en u nog iets omtrent de tentoonstel ling van schoone kunsten mede te deelen. Met te meer genoegen voldoe ik aan dien wensch, omdat misschien overal de politiek voldoende stof levert behalve juist te Brussel. Nooit was daartoe bovendien beter aanleiding dan heden. Ik kom juist van de tentoonstelling terug. Het entrée-geld was heden op de zeer matige som van 10 cen times vastgesteld. Men moest den stroom zien die zich naar het tourniquet aan den ingang bewoog. Binnen een kwartier waren de zalen propvol. Met opzet heb ik mij een half uur door den stroom laten medeslepen. Hier eens stilstaande, daar eens luis terende, wilde ik eens nauwkeurig nagaan welke de indrukken waren, die de Zondagsbezoekers ontvingen. Voor beeldhouwkunst schijnen zij hoegenaamd geen smaak te hebben. Onverschillig gingen zij de meesterstuk ken van beeldhouwkunst in de benedenzaal voorbij. „La république" van den heer Paul de Yigne en het prachtige standbeeld van Rauch, den grooten ontwerper van het standbeeld van Frederik den Groote te Berlijn, doorzijn leerling Draclce, trokken nauwelijks de aandacht. En toch welk een prachtige en breede opvatting! Die grootsche, schoone en tevens eenvoudige figuur domineert de geheele zaal hoewel gedrapeerd in een modernen mantel en geheel gekleed in het costuum onzer dagen, maakt Rauch toch den plastischen indruk van de schoonste beelden der oudheid, nog verrijkt met het leven en de opvatting der moderne kunst. Het bronzen beeld van den heer Paul de Vigne schijnt de schoone en onsterfelijke woorden van Barbier weer te geven: La liberté n'cst pas une comtesse Lu noble faubourg Saint-Germain, Qu'un rien fait tomber en faiblesse, Qui met du blanc et du carmin; C'cst une forte femme aux puissautes mamelies, A la voii rauque, aux rudes appats, Dat is niet de conservatieve aristocratische republiek, dat is de democratische, die de heer de Vigne in brons gegoten heeft. Die kop is niet schoon in de algemeen aangenomen beteekenis van het woordmaar er straalt energie, geestdrift en kracht uit. Welnu, de Zondagsbezoekers hadden geen oog voor dit bronzen beeld noch voor het pleistermodel, waarvan het origineel in brons gegoten wordt voor het museum te Berlijn. Zij hadden slechts oog voor de kleine terre- catfe-beeldjes van den heer Harzé, die genrestukjes in de beeldhouwkunst maakt; die groepjes zijn inderdaad artistiek behandeld; o. a. is er Óen; „Frère et soeur:" een blinde vioolspeler die door zijne zuster geleid wordt dat meesterlijk genoemd mag worden, maar het is goed voor een ornament op een pendule of eene étagère; het is, om het zoo eens te noemen, Vart industriel. Het publiek verdrong zich om die voorwerpjes van Harzé, alsof zij het grootste sieraad van de tentoonstel ling uitmaakten. In 't algemeen echter was er groote haast om de benedenzalen, waar beeldhouwwerken, teekeningengra vures, glasschilderijen enz. geëxposeerd zijn, te verlaten en de zalen op de eerste verdieping te bezoeken. En ook daar had ik gelegenheid nog een interessante opmerking te makende landschappen trokken bijzon der weinig de aandacht. En toch hoeveel stukjes wor den hierbij niet gevonden die de attentie meer dan waard zijn. Hoogstens stond men even stil om het tooverachtig effect van de maneschijn van den Fran- schen schilder Daubigny te bewonderenmaar niemand scheen het noodig te keuren om bijzondere aandacht te wijden aan de landschapjes van den heer Boulenger, die door zijn „Printemps" zijn naam als kunstenaar gevestigd heeft. Maar voor het stuk van den heer Clays, het „Bassin de commerce" te Brussel, was het niet mogelijk door te komen. Zoudt gij willen gelooven dat er honderden personen waren die en extase uitriepenWij wisten niet dat dit te Brussel bestond! Het is een volmaakte ha ven, zou men zeggen. Inderdaad, duizenden Brusselaars hebben aan den heer Clays te dankendat zij in hun bassin de com merce, waar zij duizende en duizende malen voorbij liepen, een pittoresk effect zieneen nieuw bewijs dat het gros der menschenwillen zij eenige schoonheden der natuur begrijpeniemand noodig heeft om de natuur aan hen te vertolken. Trouwens de heer Clays is meester in de kunst. De heeren Artan en Bouvier, beide jonge zeeschilders, nemen de een door zijn „Ouragan", de ander door zijn „Tempête dans la Manche", eene eereplaats op de ten toonstelling in, doch de heer Clays handhaaft zich op den hoogsten rang. Het zeestuk van Manef, waar de zee op het voorbeeld der Titanen den hemel wil beklimmen, deed een schate rend gelach ontstaan. De Zondagsbezoekers namen het bijna zonder uitzondering slechts van de bespottelijke en belachelijke zijde op. Evenmin is het te ontkennen dat de slechtste stukken vaak de meeste bewondering wekten. Bijna zonder uit zondering b. v. bleef men staan bij „La mort de Didon" van den heer Stallaert. Waarlijk daarvoor bestaat niet de minste reden. De schilder heeft een marmeren beeld geteekend en niet de Dido, de koningin van Carthago, die bedwelmd door waanzinnige liefde er nog een genot in ziet om zich in de laatste stuiptrekkingen de.doods te wringen, het oog gericht op het schip, dat haren geliefden Aeneas met zich voert. Het was duidelijk dat het publiek het meer bewonderde, naarmate het er de gedachte minder van begreep. De genrestukjes schijnen deze bezoekers het meest aan te trekken. Zij begrijpen ze gemakkelijk en dat amuseert hen. Zij verkiezen de „profonds politiques" van den heer Col, en b. v. „Sur l'Escaut" van den heer Capde wemelende menigte op de aanlegplaats van de stoomboot, boven de elegante schalksche stukjes van de heeren de Jonghe, Goupil en anderen! „II Ciabattino" van den heer Rotta heeft vooral op zien gebaard. Ik meende het oogenblik te zien komen dat men zich als het ware op dit kleine stukje ging werpen, en het met geweld tegen den aandrang van nieuwsgierigen beschermd moest worden. Iedereen wilde den schoenlapper ziendie zegt dat er aan die volslagen en onherroepelijk versleten schoenen niets meer te doen is, naast de schoone en treurige figuur van de poverina die op het punt staat van in bittere tranen I03 te barsten. De heer Rotta wordt door de oppervlakkigen en onkundigen toegejuicht. En waarom? De schilderij is grof en plomp men zou zeggen dat zij van de hand van een Dusseldorf:ch schilder was. Zijne teekening, vooral van de handen, is leelijk en mist alle accuratesse. Maar er is in het weergeven van zijn onderwerp zoo veel geest en zooveel gevoeldat men gaarne alle fou ten over het hoofd ziet. Ook den lieer Israels viel de onderscheiding te beurt heden bijzonder bewonderd te worden. De kleur van zijn beeld uit het volk is verblindenden de toeschou wers van het „fête de Jeanne" verplaatsten zich ge makkelijk in den toestand van het arme meisje dat zich nog meer over hare pannekoeken verheugt dan menig rijk kind over het kostbaarste speelgoed. Het portret van den koning ten voeten uit van den heer de Winne had bepaald succes. Men vond algemeen de gelijkenis uitstekend. „II va dsscendreriep een tamboer in verrukking uit. Men moet inderdaad erken nen dat de schilder volkomen geslaagd is. Men ziet den koning loopen. De andere portretten en er zijn er zeer goede onder hebben volstrekt niet de aandacht getrokken. Daarentegen hebben zeker nog zelden de bloemstukken zooveel bewonderaars gehad. Wat geestdrift en welke uitroepen lokten de bloemen en druiven van mejufvrouw Roosenboomhet bouquet van den heer Iluygens niet uit! Het was aardig te zien hoe velen maar niet kon den begrijpen hoe men bloemen zoo volkomen in over eenstemming met de waarheid kon weergeven. „Men zou ze willen plukken", riep een jong meisje naast mij uit, dat met de grootste onverschilligheid het tooverachtig schoone stukje van den heer Corot, een der eerste schilders der Fransche landschap-school, voorbij gegaan was. Tegen 2 uren werd de atmosfeer onverdragelijk. Rechts en links geduwd en gestootenkon men niets meer zien of hooren. Daarom koos ik de wijsste partij en niet zonder moeite retireerde ik. Onder hevig ge drang in een Juli-temperatuur gelukte het mij eindelijk den uitgang te bereiken, en geheel onder den verschen indruk schreef ik in groote haast mijne indrukken op van een bezoek aan de tentoonstelling op een Zondag. BeetijMttgen. Heden middag is uit de haven van Vlissingen ver trokken de Engelsche brik Abbotsford, gezagvoerder J. Shaw, in ballast naar Engeland. Eergisteren zijn vertrokkenhet barkschip Walche ren, gezagvoerder M. Th. Larsen, van Nieuwediep naar Balhuswikcn, en het barkschip Noordster, gezag voerder B. H. Andreasen, van Nieuwediep naar Swart- vick; en binnengekomen te Brouwershaven het bark schip Burgemeester van Middelburg, gezagvoerder Ph. Hoek, van Batavia naar Rotterdam bestemd, en te Riga het barkschip Nerva, gezagvoerder A. Jorgensenvan Middelburg. Schepen en equipagiën verkeerden in goe den staat. Gisteren is van Veere naar zee gezeild de schoo ner Franqois, gezagvoerder I. van Eijk, in ballast van Middelburg naar New-Castle bestemd. fif anöi'ls bmditra. GRAANMARKTEN ENZ. rotterdam 9 September. Jarige en nieuwe tarwe 25 cents hooger, jarige f 13.50 a f 14.50, nieuwe f 11 a f 13; paardenboonen waren 25 cents hooger genoteerd en dus 6.75 a f 7blauwe erwten mede 25 cents hooger en staan alzoo genoteerd 8.7 5 a f 9.25 Zeeuwsch koolzaad f 6.40 a 6.50. De overige artike len bleven onveranderd. Amsterdam, 9 September. Raapolie op zes weken f 42. Lijnolie op zes weken/ 43$. PRIJZEN VAN EFFECTEN. Amsterdam 9 September 1872. Nederland. ♦Certific. Werkelij 'ce schuld 2$ pet. 55$ ♦dito dito dito 3 66$ ♦dito dito dito .4 „88 *Aand. Handelmaatschappij 4$ 138$ dito exploitatie Ne l.staatssp. België. *Certificaten bij Rjthschild 2$ Frankrijk, inschrijvingen3 ♦dito 5 Rusland. *Obligatiën 1798/1816 5 98$ ♦Certific. adm. Hamburg 5 74$ ♦dito Hope 0.1855, 6f serie 5 86$$ *Cert. 1000 1864 5 „98$ ♦dito f 1000 18665 „98 ♦Loten 18665 ♦Oblig. Hope O. I ieening 1860 4$ 89-& ♦Certific. dito4 „75 ♦Inscript.Stieglitz;t.C0.2«a4eL. 4 75 ♦Obligatiën 1867-69 4 „75$ ♦Certificaten6 ♦Aand. spoorweg Gr. Maatsch. 5 228} ♦Oblig. dito4 „180 Obl. spoorweg Po'i-Tiflis.5 „93$$ dito dito Jeh-z Orel5 dito dito CharkowAzow. 5 „92$ Polen. ♦Schatkistobligatië.i 4 73$$ Oostenrijk. *0blig. metall. in zil ver Jan./J uli. 5 65$ ♦dito dito April/Oct. 5 64$$ ♦dito in papier Mei/Nov. 5 60$ ♦dito dito Febr/Aug. 5 60$ Italië. Leening 18615 Spanje. ♦Obligatiën.Buitenl186771. 3 30$ dito Binnenlandsche 3 26-T38- Portugal. *Obl. 1856—69 3 „41$ Turkije. dito (binnenl.)5 „52$$ Egypte. Obl. 18687 „89$ Amerika. ♦Obl. VereenigdeStaten(1874) 5 ♦dito dito dito (1904) 5 ♦dito dito dito (1882) 6 98$ ♦dito dito dito (1885) 6 99$ ♦Obl. Illinois7 ♦dito dito Red amtion6 Obl.Atl.Gr. W. Sp v. Ohiosec. (7p) dito dito gecom olideerde .7 dito dito debei tures. 8 Obl.St.Paul&Pac.Spw.l«sec. 7 dito dito dito 2esec. 7 dito dito 1869 dito 7 75$ Brazilië. ♦Obl. 18634$ 88$ ♦dito 1865 5 „95$ Mexico. dito 18513 Grenada. dito afgestempeld 6 22$ Venezuela, dito3 10$ Ecuador. dito1 Prijzen van coupons. Amsterdam, 7 September. Metall. f 22.77$Dito zil ver f 24.55; Dito Eng. per 11.97$; Eng. Russen per Eng. Portugal per 11.97$; Fransche f 55$Belg. f 56Pruis. 35$Harnb. Russen/31$; Russen in Z. R. 32Pools, in Fl. Napelsche Spaansche Piasters /2.17; Spaansche in Frcs. f 11.95; Amerikaansche Dollars 2.44; Papier f 2.14. Aörrrtmtttrr. Bevallen van een Zoon WILHELMINA DE VEI, echtgenoot van P. BOUTERS. Middelburg, 7 September 1872. Eenige kennisgeving. Het kindje ons den 9en Juni geschonken werd ons heden door den dood ontnomen. Middelburg, 7 September 1872. J. P. DE WAGEMAKER. J. J. DE WAGEMAKER, van puffelen. Heden overleed tot diepe droefheid van mijhare ouders en kinderen, mijne geliefde echtgenoote COR NELIA VERHAGE, in den ouderdom van 38 jaren. Eene ongesteldheid van veertien dagen maakte een einde aan haar voor ons zoo dierbaar leven. Zoutelande, KRIJGER. 7 September 1872.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1872 | | pagina 3