in de vertegenwoordiging derhalve niet aan eene meer
derheid ontbreken. De vraag is slechts of het hem
mogelijk zal zijn ora ondanks zulk eene meerderheid in
het ontzenuwde en door partijtwisten verdeelde Spanje
iets goeds tot stand te brengen.
Belgische brieven,
Brussel 8 September.
Gij hebt mij verzocht gebruik te maken van de stilte"
in de politiek en u nog iets omtrent de tentoonstel
ling van schoone kunsten mede te deelen. Met te meer
genoegen voldoe ik aan dien wensch, omdat misschien
overal de politiek voldoende stof levert behalve juist
te Brussel.
Nooit was daartoe bovendien beter aanleiding dan
heden. Ik kom juist van de tentoonstelling terug. Het
entrée-geld was heden op de zeer matige som van 10 cen
times vastgesteld. Men moest den stroom zien die zich
naar het tourniquet aan den ingang bewoog. Binnen
een kwartier waren de zalen propvol.
Met opzet heb ik mij een half uur door den stroom
laten medeslepen. Hier eens stilstaande, daar eens luis
terende, wilde ik eens nauwkeurig nagaan welke de
indrukken waren, die de Zondagsbezoekers ontvingen.
Voor beeldhouwkunst schijnen zij hoegenaamd geen
smaak te hebben. Onverschillig gingen zij de meesterstuk
ken van beeldhouwkunst in de benedenzaal voorbij. „La
république" van den heer Paul de Yigne en het prachtige
standbeeld van Rauch, den grooten ontwerper van het
standbeeld van Frederik den Groote te Berlijn, doorzijn
leerling Draclce, trokken nauwelijks de aandacht.
En toch welk een prachtige en breede opvatting!
Die grootsche, schoone en tevens eenvoudige figuur
domineert de geheele zaal hoewel gedrapeerd in een
modernen mantel en geheel gekleed in het costuum onzer
dagen, maakt Rauch toch den plastischen indruk van
de schoonste beelden der oudheid, nog verrijkt met het
leven en de opvatting der moderne kunst.
Het bronzen beeld van den heer Paul de Vigne schijnt
de schoone en onsterfelijke woorden van Barbier weer
te geven:
La liberté n'cst pas une comtesse
Lu noble faubourg Saint-Germain,
Qu'un rien fait tomber en faiblesse,
Qui met du blanc et du carmin;
C'cst une forte femme aux puissautes mamelies,
A la voii rauque, aux rudes appats,
Dat is niet de conservatieve aristocratische republiek,
dat is de democratische, die de heer de Vigne in brons
gegoten heeft. Die kop is niet schoon in de algemeen
aangenomen beteekenis van het woordmaar er straalt
energie, geestdrift en kracht uit.
Welnu, de Zondagsbezoekers hadden geen oog voor
dit bronzen beeld noch voor het pleistermodel, waarvan
het origineel in brons gegoten wordt voor het museum
te Berlijn. Zij hadden slechts oog voor de kleine terre-
catfe-beeldjes van den heer Harzé, die genrestukjes in
de beeldhouwkunst maakt; die groepjes zijn inderdaad
artistiek behandeld; o. a. is er Óen; „Frère et soeur:"
een blinde vioolspeler die door zijne zuster geleid
wordt dat meesterlijk genoemd mag worden, maar
het is goed voor een ornament op een pendule of eene
étagère; het is, om het zoo eens te noemen, Vart
industriel.
Het publiek verdrong zich om die voorwerpjes van
Harzé, alsof zij het grootste sieraad van de tentoonstel
ling uitmaakten.
In 't algemeen echter was er groote haast om de
benedenzalen, waar beeldhouwwerken, teekeningengra
vures, glasschilderijen enz. geëxposeerd zijn, te verlaten
en de zalen op de eerste verdieping te bezoeken.
En ook daar had ik gelegenheid nog een interessante
opmerking te makende landschappen trokken bijzon
der weinig de aandacht. En toch hoeveel stukjes wor
den hierbij niet gevonden die de attentie meer dan
waard zijn. Hoogstens stond men even stil om het
tooverachtig effect van de maneschijn van den Fran-
schen schilder Daubigny te bewonderenmaar niemand
scheen het noodig te keuren om bijzondere aandacht te
wijden aan de landschapjes van den heer Boulenger,
die door zijn „Printemps" zijn naam als kunstenaar
gevestigd heeft.
Maar voor het stuk van den heer Clays, het „Bassin
de commerce" te Brussel, was het niet mogelijk door te
komen. Zoudt gij willen gelooven dat er honderden
personen waren die en extase uitriepenWij wisten niet
dat dit te Brussel bestond! Het is een volmaakte ha
ven, zou men zeggen.
Inderdaad, duizenden Brusselaars hebben aan den
heer Clays te dankendat zij in hun bassin de com
merce, waar zij duizende en duizende malen voorbij
liepen, een pittoresk effect zieneen nieuw
bewijs dat het gros der menschenwillen zij eenige
schoonheden der natuur begrijpeniemand noodig heeft
om de natuur aan hen te vertolken.
Trouwens de heer Clays is meester in de kunst. De
heeren Artan en Bouvier, beide jonge zeeschilders,
nemen de een door zijn „Ouragan", de ander door zijn
„Tempête dans la Manche", eene eereplaats op de ten
toonstelling in, doch de heer Clays handhaaft zich op
den hoogsten rang.
Het zeestuk van Manef, waar de zee op het voorbeeld
der Titanen den hemel wil beklimmen, deed een schate
rend gelach ontstaan. De Zondagsbezoekers namen het
bijna zonder uitzondering slechts van de bespottelijke
en belachelijke zijde op.
Evenmin is het te ontkennen dat de slechtste stukken
vaak de meeste bewondering wekten. Bijna zonder uit
zondering b. v. bleef men staan bij „La mort de Didon"
van den heer Stallaert. Waarlijk daarvoor bestaat niet
de minste reden. De schilder heeft een marmeren beeld
geteekend en niet de Dido, de koningin van Carthago,
die bedwelmd door waanzinnige liefde er nog een genot
in ziet om zich in de laatste stuiptrekkingen de.doods
te wringen, het oog gericht op het schip, dat haren
geliefden Aeneas met zich voert. Het was duidelijk dat
het publiek het meer bewonderde, naarmate het er de
gedachte minder van begreep.
De genrestukjes schijnen deze bezoekers het meest
aan te trekken. Zij begrijpen ze gemakkelijk en dat
amuseert hen. Zij verkiezen de „profonds politiques"
van den heer Col, en b. v. „Sur l'Escaut" van den
heer Capde wemelende menigte op de aanlegplaats van
de stoomboot, boven de elegante schalksche stukjes van
de heeren de Jonghe, Goupil en anderen!
„II Ciabattino" van den heer Rotta heeft vooral op
zien gebaard. Ik meende het oogenblik te zien komen
dat men zich als het ware op dit kleine stukje ging
werpen, en het met geweld tegen den aandrang van
nieuwsgierigen beschermd moest worden. Iedereen
wilde den schoenlapper ziendie zegt dat er aan die
volslagen en onherroepelijk versleten schoenen niets meer
te doen is, naast de schoone en treurige figuur van de
poverina die op het punt staat van in bittere tranen
I03 te barsten.
De heer Rotta wordt door de oppervlakkigen en
onkundigen toegejuicht. En waarom? De schilderij is
grof en plomp men zou zeggen dat zij van de hand
van een Dusseldorf:ch schilder was. Zijne teekening,
vooral van de handen, is leelijk en mist alle accuratesse.
Maar er is in het weergeven van zijn onderwerp zoo
veel geest en zooveel gevoeldat men gaarne alle fou
ten over het hoofd ziet.
Ook den lieer Israels viel de onderscheiding te beurt
heden bijzonder bewonderd te worden. De kleur van
zijn beeld uit het volk is verblindenden de toeschou
wers van het „fête de Jeanne" verplaatsten zich ge
makkelijk in den toestand van het arme meisje dat zich
nog meer over hare pannekoeken verheugt dan menig
rijk kind over het kostbaarste speelgoed.
Het portret van den koning ten voeten uit van den
heer de Winne had bepaald succes. Men vond algemeen
de gelijkenis uitstekend. „II va dsscendreriep een
tamboer in verrukking uit. Men moet inderdaad erken
nen dat de schilder volkomen geslaagd is. Men ziet
den koning loopen.
De andere portretten en er zijn er zeer goede
onder hebben volstrekt niet de aandacht getrokken.
Daarentegen hebben zeker nog zelden de bloemstukken
zooveel bewonderaars gehad. Wat geestdrift en welke
uitroepen lokten de bloemen en druiven van mejufvrouw
Roosenboomhet bouquet van den heer Iluygens niet
uit! Het was aardig te zien hoe velen maar niet kon
den begrijpen hoe men bloemen zoo volkomen in over
eenstemming met de waarheid kon weergeven.
„Men zou ze willen plukken", riep een jong meisje
naast mij uit, dat met de grootste onverschilligheid het
tooverachtig schoone stukje van den heer Corot, een
der eerste schilders der Fransche landschap-school,
voorbij gegaan was.
Tegen 2 uren werd de atmosfeer onverdragelijk.
Rechts en links geduwd en gestootenkon men niets
meer zien of hooren. Daarom koos ik de wijsste partij
en niet zonder moeite retireerde ik. Onder hevig ge
drang in een Juli-temperatuur gelukte het mij eindelijk
den uitgang te bereiken, en geheel onder den verschen
indruk schreef ik in groote haast mijne indrukken op
van een bezoek aan de tentoonstelling op een Zondag.
BeetijMttgen.
Heden middag is uit de haven van Vlissingen ver
trokken de Engelsche brik Abbotsford, gezagvoerder
J. Shaw, in ballast naar Engeland.
Eergisteren zijn vertrokkenhet barkschip Walche
ren, gezagvoerder M. Th. Larsen, van Nieuwediep
naar Balhuswikcn, en het barkschip Noordster, gezag
voerder B. H. Andreasen, van Nieuwediep naar Swart-
vick; en binnengekomen te Brouwershaven het bark
schip Burgemeester van Middelburg, gezagvoerder Ph.
Hoek, van Batavia naar Rotterdam bestemd, en te Riga
het barkschip Nerva, gezagvoerder A. Jorgensenvan
Middelburg. Schepen en equipagiën verkeerden in goe
den staat.
Gisteren is van Veere naar zee gezeild de schoo
ner Franqois, gezagvoerder I. van Eijk, in ballast van
Middelburg naar New-Castle bestemd.
fif anöi'ls bmditra.
GRAANMARKTEN ENZ.
rotterdam 9 September. Jarige en nieuwe tarwe
25 cents hooger, jarige f 13.50 a f 14.50, nieuwe
f 11 a f 13; paardenboonen waren 25 cents hooger
genoteerd en dus 6.75 a f 7blauwe erwten mede
25 cents hooger en staan alzoo genoteerd 8.7 5 a f 9.25
Zeeuwsch koolzaad f 6.40 a 6.50. De overige artike
len bleven onveranderd.
Amsterdam, 9 September. Raapolie op zes weken
f 42. Lijnolie op zes weken/ 43$.
PRIJZEN VAN EFFECTEN.
Amsterdam 9 September 1872.
Nederland. ♦Certific. Werkelij 'ce schuld 2$ pet. 55$
♦dito dito dito 3 66$
♦dito dito dito .4 „88
*Aand. Handelmaatschappij 4$ 138$
dito exploitatie Ne l.staatssp.
België. *Certificaten bij Rjthschild 2$
Frankrijk, inschrijvingen3
♦dito 5
Rusland. *Obligatiën 1798/1816 5 98$
♦Certific. adm. Hamburg 5 74$
♦dito Hope 0.1855, 6f serie 5 86$$
*Cert. 1000 1864 5 „98$
♦dito f 1000 18665 „98
♦Loten 18665
♦Oblig. Hope O. I ieening 1860 4$ 89-&
♦Certific. dito4 „75
♦Inscript.Stieglitz;t.C0.2«a4eL. 4 75
♦Obligatiën 1867-69 4 „75$
♦Certificaten6
♦Aand. spoorweg Gr. Maatsch. 5 228}
♦Oblig. dito4 „180
Obl. spoorweg Po'i-Tiflis.5 „93$$
dito dito Jeh-z Orel5
dito dito CharkowAzow. 5 „92$
Polen. ♦Schatkistobligatië.i 4 73$$
Oostenrijk. *0blig. metall. in zil ver Jan./J uli. 5 65$
♦dito dito April/Oct. 5 64$$
♦dito in papier Mei/Nov. 5 60$
♦dito dito Febr/Aug. 5 60$
Italië. Leening 18615
Spanje. ♦Obligatiën.Buitenl186771. 3 30$
dito Binnenlandsche 3 26-T38-
Portugal. *Obl. 1856—69 3 „41$
Turkije. dito (binnenl.)5 „52$$
Egypte. Obl. 18687 „89$
Amerika. ♦Obl. VereenigdeStaten(1874) 5
♦dito dito dito (1904) 5
♦dito dito dito (1882) 6 98$
♦dito dito dito (1885) 6 99$
♦Obl. Illinois7
♦dito dito Red amtion6
Obl.Atl.Gr. W. Sp v. Ohiosec. (7p)
dito dito gecom olideerde .7
dito dito debei tures. 8
Obl.St.Paul&Pac.Spw.l«sec. 7
dito dito dito 2esec. 7
dito dito 1869 dito 7 75$
Brazilië. ♦Obl. 18634$ 88$
♦dito 1865 5 „95$
Mexico. dito 18513
Grenada. dito afgestempeld 6 22$
Venezuela, dito3 10$
Ecuador. dito1
Prijzen van coupons.
Amsterdam, 7 September. Metall. f 22.77$Dito zil
ver f 24.55; Dito Eng. per 11.97$; Eng. Russen
per Eng. Portugal per 11.97$; Fransche
f 55$Belg. f 56Pruis. 35$Harnb. Russen/31$;
Russen in Z. R. 32Pools, in Fl. Napelsche
Spaansche Piasters /2.17; Spaansche in Frcs.
f 11.95; Amerikaansche Dollars 2.44; Papier f 2.14.
Aörrrtmtttrr.
Bevallen van een Zoon WILHELMINA DE VEI,
echtgenoot van P. BOUTERS.
Middelburg, 7 September 1872.
Eenige kennisgeving.
Het kindje ons den 9en Juni geschonken werd ons
heden door den dood ontnomen.
Middelburg, 7 September 1872.
J. P. DE WAGEMAKER.
J. J. DE WAGEMAKER,
van puffelen.
Heden overleed tot diepe droefheid van mijhare
ouders en kinderen, mijne geliefde echtgenoote COR
NELIA VERHAGE, in den ouderdom van 38 jaren.
Eene ongesteldheid van veertien dagen maakte een einde
aan haar voor ons zoo dierbaar leven.
Zoutelande, KRIJGER.
7 September 1872.