de belastingbetalende natie gelukkig wil makenmaar een eenvoudig rekenaar. Hij telt zijne uitgaven en in komsten op en, wanneer iets overblijft, zegt hij Mijne heeren, daar alle belastingen gelijkelijk goed of slecht zijn, zullen wij het overschot verdeelen. Dit overschot bedraagt op ieder pond sterling zoo en zooveel pennies. Daarmede is de geheele vermindering van belasting afgeloopen zonder alle mogelijke philosophie en gron digheid waarop onze verwachtingen voortdurend schipbreuk lijden. Wanneer men de zaak goed beschouwt, dan gaan onze toestanden gebukt onder een philosophischen speculatie geest en onder methoden van degelijkheid en grondig heid, die ons op wetgevend gebied naar idealen doen jagen en ons tevens de slechtste bepalingen in het leven doen houden. „Die de zaken practisch neemt, zal moeten zeggen vermindering van belasting en hervorming van belasting zijn twee verschillende dingen, die men niet met elkaar verwarren moet. Vermindering van belasting vor dert een gevulde schatkist, hervorming van belasting een brein gevuld met gezoude financieele beginselen. Voor het eerste behoeft men niet veel verstand, voor het laatste niet veel geld. Integendeel, men zou bijna kunnen zeggen, dat de beste hervorming van belastingstelsel ge vonden wordt, wanneer men geen geld heeft. Evenals de honger den besten kok maakt, zoo maken de karigste inkomsten den besten hervormer van het financiewezen. „Wij zijn nu eenmaal verstokte philosofen en voor standers van grondigheid. Onze vertegenwoordiging neemt jaarlijks het wakkere besluit, „om over dit jaar nog het zegel op de dagbladen toe te staan", maar op het papier er bij te voegen dat dit „in het vervolg wegvalt," en ieder jaar ziet men het practische gevolg dezer grondigheids-philosophie. Onze afgevaardigden zijn zoo consequent, dat zij voortdurend aan dezelfde woor den blijven hangen. Wie zou er aan durven twijfelen dat wanneer de milliardeu die belasting nu niet doen wegvallendie woorden niet nog eeuwen lang op de begrooting zullen prijken, omdat men eene vermindering van belasting zonder hervorming van het belastingstel sel toch niet tot stand brengen kan. „Zoo komt men door dit geval dan tot de treurige j waarheid, dat door louter philosophie en degelijkheid 1 niets tot stand komt en door louter milliarden de belas- j tingen eerder stijgen dan afnemen fümgelrocrli. DE NIEUWSTE UITVINDINGEN OP IIET GEBIED DER LUCHTVAART. Telkens hebben nog op verschillend gebied ontdek- kingen en uitvindingen plaats. Hoewel reeds spoorwegeh gelegd zijn over de stroomen of onder de wateren, en men de meusckelijke gedachteu met bliksemsnelheid naar alle oorden der wereld kan verspreiden, wil men toch nog meer, en ook heerschappij voeren op een gebied waarop dit tot nogtoe niet gelukte, nl. in de lucht. Gedurende het beleg van Parijs werd de luchtvaart i voor practische doeleinden aangewend en dit had ten gevolge, dat de aëronautiek weder nieuwe en ernstige be- oefenaars vond. Wel had men het in de kennis der lucht vaart reeds tot eeD belangrijke hoogte gebracht, doch het bezwaar 't welk men nog niet kon overwinnen was 1 de onmogelijkheid om op voldoende wijze de luchtballons in een bepaalde richting te kunnen voortbewegen en te besturen, onafhankelijk van de richting vin den wind. Door den heer Dupuy de Lome werden in den laatsten tijd zulke belangrijke vorderingen gemaakt in de kunst om de luchtballons te besturen en voort te bewegqn dat men het er voor kan houden ook op dit gebied een groote schrede voorwaarts te zijn gegaan, en dat men mag hopen dat door nieuwere en betere toepas- singen alle moeilijkheden zullen worden overwonnen. Om tot een eerste gunstig resultaat te komen, was noodig dat men in plaats van de onbestuurbare bolvor mige luchtballons een soort balion-schip uitvond, dat, eenigszins langwerpig van vorm, geschikt was voor een rechtlijnige horizontale beweging in een willekeurig aan te geven richting. De beste vorm is nog niet gevon den, maar de eerste stap is gedaan. Het was echter niet voldoende om aan het luchtschip eeD vorm te geven, die het geschikt maakte vooreen voorwaartsche beweging in een bepaalde richting; het was ook noodig en dit is een tweede, moeilijkheid die de heer Dupuy de Lome moest overwinnen dat de vorm zooveel mogelijk onveranderlijk was, want als een voor werp van vorm kan veranderen verliest het zijne kracht. Dege.wone luchtballons lijden aan deze beide kwalen, dat zij niet geschikt zijn voor een rechtlijnige horizontale beweging naar willekeur, en dat hun vorm aan veran deringen onderhevig is, naarmate de tegenstand aan eene zijde buiten den ballon heviger is dan de lnchtdruk- king van binnen. Hoe zou men aan den vorm van een luchtschip vastheid geven. De heer Dupuy de L6me heeft op zeer vernuftige wijze dit moeilijk probleem opgelost Hij heeft de vast heid van vorm verkregen door middel van een ventila tor die zich in het bootje bevindt en aldaar werkt. Deze is door een pijp verbonden met een kleinen ballon die onder in den grooten ballon staat. De omvang van den kleinen ballon bedraagt 1/10 van die van den grooten. Door deze inrichting kan men 866 meters dalen, terwijl de ballonniettegenstaande de toenemende druk king van de lucht, toch gezwollen blijft. De ventilator stelt den heer Dupuy de Löme in staat om steeds den ballon in den vereischten vorm te houden. Om zich een denkbeeld te maken van de werking der door den heer Dupuy de Lome gemaakte inrichting, moet men zich voorstellen dat als men vertrekt de kleinere binnenballon plat en ledig is; de groote ballon, die den vorm heeft van een klos touw waarvan de spil aan beide einden buiten den omgewonden draad uitsteekt, is geheel met gas gevuld. De ballon zet uit naarmate men ballast uitwerpt, maar hij behoudt steeds ziju vorm. Stel nu dat men tot zekere hoogte is gestegen en spoedig ongeveer 600 meters zou willen dalen; de ballon zou niet meer gespannen blijven maar slapper worden, omdat de druk king van de lucht in lagere streken sterker wordt, eD het gas in den ballon meer wordt samengeperst. Indien men dan door middel van den ventilator den binnen ballon opblaast, wordt de ruimte die in den grooten ballon met gas gevuld is kleiner en het gas drukt weer met voldoende kracht tegen de wanden van den grooten ballonom deze zijn vorm te doen behouden. De noodige beweegkracht om den ballon buiten de richting van den wind voort te stuwen, wordt verkregen door de werking van een schroef die door het bootje wordt gedragen. De middellijn van de schroef is 9 meters langzij heeft slechts twee vleugels. De heer Dupuy de Löme berekende, dat om eene snelheid van 8 kilometers in het uur te verkrijgen de schroef 21 omwentelingen in de minuut zou moeten doen. Hij heeft de schroef door matrozen laten draaien. Het roer bestaat uit een driehoekig zeil, dat door een horizontale ra van 6 meters lang aan het achterste ge deelte van den ballon wordt gedragen. De oppervlakte van dit zeil is 15 vierkante meters. Het geheele gewicht van den ballon van den heer Dupuy de Löme bedroeg met de 14 personen die de reis medemaakton 3,799 kilogrammen. Vier personen losten elkander om het half uur bij het draaien van de schroef af en konden deze 21 omwentelingen in de minuut laten doenen den ballon met eene snelheid van 8 kilometer in het uur doen voortgaan. Door de schroef door 8 perso nen te laten draaien kon men gedurende eenigen tijd een snelheid van 12 kilometers in het uur bereiken. liet spreekt van zelf, dat de snelheid grootendeels afhangt van de richting en de kracht van den wind, doch de vermelde snelheid verkreeg men uitsluitend door de vooitstuwende kracht van de schroef, zonder de hulp van den wind mede te rekenen. De heer Dupuy de Löme beeft den eersten tocht met zijn nieuw luchtschip op den 2®" Februari jl. onderno men. Men vertrok des namiddags te 1 uur, bij een vrij sterken zuidenwind. Kort na het vertrek werd de schroef uitgebracht en in beweging gesteldhet roer werkte geheel naar wenach waardoor het bewijs word geleverd dat het luchtschip zich in een zelfstandige richting bewoog. De richting waarin men voortging werd door een kompas en de snelheid door een kleinen luchtmeter waargenomen. Men vertrok van Vincenne» en daalde 'te 3 uren te Mondécourt op de grenzen van de departe menten Oise en Aisne neder. Deze tocht, die in de ge schiedenis der aëronautiek steeds beroemd zal blijven, heeft bewezen dat men niettegenstaande den langwer- pigen vorm, voldoende vastheid van vorm kon verkrijgen dat men door den binnenballon den buitenballon in den vereischten toestand kon houden; dat men door de schroef de beweging in de eenmaal aangenomen rich ting kon doen plaats hebben, en eindelijk dat men door een eenvoudige schroef met twee vleugels een snelheid van 10 kilometers in het uur kon bereiken. Door een kleine stoommachine zou men gemakkelijk tot een snelheid van 22 kilometers in het uur kunnen komen, en zou zeker een nog grooter afwijking van de richting van den wind mogelijk worden. Nieuwe proef nemingen zulleu waarschijnlijk tot nog beter resultaten leiden.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1872 | | pagina 5