de belastingbetalende natie gelukkig wil makenmaar
een eenvoudig rekenaar. Hij telt zijne uitgaven en in
komsten op en, wanneer iets overblijft, zegt hij Mijne
heeren, daar alle belastingen gelijkelijk goed of slecht
zijn, zullen wij het overschot verdeelen. Dit overschot
bedraagt op ieder pond sterling zoo en zooveel pennies.
Daarmede is de geheele vermindering van belasting
afgeloopen zonder alle mogelijke philosophie en gron
digheid waarop onze verwachtingen voortdurend
schipbreuk lijden.
Wanneer men de zaak goed beschouwt, dan gaan onze
toestanden gebukt onder een philosophischen speculatie
geest en onder methoden van degelijkheid en grondig
heid, die ons op wetgevend gebied naar idealen doen
jagen en ons tevens de slechtste bepalingen in het
leven doen houden.
„Die de zaken practisch neemt, zal moeten zeggen
vermindering van belasting en hervorming van belasting
zijn twee verschillende dingen, die men niet met elkaar
verwarren moet. Vermindering van belasting vor
dert een gevulde schatkist, hervorming van belasting
een brein gevuld met gezoude financieele beginselen.
Voor het eerste behoeft men niet veel verstand, voor het
laatste niet veel geld. Integendeel, men zou bijna kunnen
zeggen, dat de beste hervorming van belastingstelsel ge
vonden wordt, wanneer men geen geld heeft. Evenals de
honger den besten kok maakt, zoo maken de karigste
inkomsten den besten hervormer van het financiewezen.
„Wij zijn nu eenmaal verstokte philosofen en voor
standers van grondigheid. Onze vertegenwoordiging
neemt jaarlijks het wakkere besluit, „om over dit jaar
nog het zegel op de dagbladen toe te staan", maar op het
papier er bij te voegen dat dit „in het vervolg wegvalt,"
en ieder jaar ziet men het practische gevolg dezer
grondigheids-philosophie. Onze afgevaardigden zijn zoo
consequent, dat zij voortdurend aan dezelfde woor
den blijven hangen. Wie zou er aan durven twijfelen
dat wanneer de milliardeu die belasting nu niet doen
wegvallendie woorden niet nog eeuwen lang op de
begrooting zullen prijken, omdat men eene vermindering
van belasting zonder hervorming van het belastingstel
sel toch niet tot stand brengen kan.
„Zoo komt men door dit geval dan tot de treurige j
waarheid, dat door louter philosophie en degelijkheid 1
niets tot stand komt en door louter milliarden de belas- j
tingen eerder stijgen dan afnemen
fümgelrocrli.
DE NIEUWSTE UITVINDINGEN OP IIET GEBIED
DER LUCHTVAART.
Telkens hebben nog op verschillend gebied ontdek-
kingen en uitvindingen plaats. Hoewel reeds spoorwegeh
gelegd zijn over de stroomen of onder de wateren, en
men de meusckelijke gedachteu met bliksemsnelheid
naar alle oorden der wereld kan verspreiden, wil men
toch nog meer, en ook heerschappij voeren op een gebied
waarop dit tot nogtoe niet gelukte, nl. in de lucht.
Gedurende het beleg van Parijs werd de luchtvaart i
voor practische doeleinden aangewend en dit had ten
gevolge, dat de aëronautiek weder nieuwe en ernstige be-
oefenaars vond. Wel had men het in de kennis der lucht
vaart reeds tot eeD belangrijke hoogte gebracht, doch
het bezwaar 't welk men nog niet kon overwinnen was 1
de onmogelijkheid om op voldoende wijze de luchtballons
in een bepaalde richting te kunnen voortbewegen en te
besturen, onafhankelijk van de richting vin den wind.
Door den heer Dupuy de Lome werden in den laatsten
tijd zulke belangrijke vorderingen gemaakt in de kunst
om de luchtballons te besturen en voort te bewegqn
dat men het er voor kan houden ook op dit gebied
een groote schrede voorwaarts te zijn gegaan, en dat
men mag hopen dat door nieuwere en betere toepas-
singen alle moeilijkheden zullen worden overwonnen.
Om tot een eerste gunstig resultaat te komen, was
noodig dat men in plaats van de onbestuurbare bolvor
mige luchtballons een soort balion-schip uitvond, dat,
eenigszins langwerpig van vorm, geschikt was voor een
rechtlijnige horizontale beweging in een willekeurig
aan te geven richting. De beste vorm is nog niet gevon
den, maar de eerste stap is gedaan.
Het was echter niet voldoende om aan het luchtschip
eeD vorm te geven, die het geschikt maakte vooreen
voorwaartsche beweging in een bepaalde richting; het
was ook noodig en dit is een tweede, moeilijkheid die
de heer Dupuy de Lome moest overwinnen dat de vorm
zooveel mogelijk onveranderlijk was, want als een voor
werp van vorm kan veranderen verliest het zijne kracht.
Dege.wone luchtballons lijden aan deze beide kwalen, dat
zij niet geschikt zijn voor een rechtlijnige horizontale
beweging naar willekeur, en dat hun vorm aan veran
deringen onderhevig is, naarmate de tegenstand aan
eene zijde buiten den ballon heviger is dan de lnchtdruk-
king van binnen. Hoe zou men aan den vorm van een
luchtschip vastheid geven.
De heer Dupuy de L6me heeft op zeer vernuftige
wijze dit moeilijk probleem opgelost Hij heeft de vast
heid van vorm verkregen door middel van een ventila
tor die zich in het bootje bevindt en aldaar werkt. Deze
is door een pijp verbonden met een kleinen ballon die
onder in den grooten ballon staat. De omvang van
den kleinen ballon bedraagt 1/10 van die van den
grooten. Door deze inrichting kan men 866 meters dalen,
terwijl de ballonniettegenstaande de toenemende druk
king van de lucht, toch gezwollen blijft. De ventilator
stelt den heer Dupuy de Löme in staat om steeds den
ballon in den vereischten vorm te houden.
Om zich een denkbeeld te maken van de werking der
door den heer Dupuy de Lome gemaakte inrichting, moet
men zich voorstellen dat als men vertrekt de kleinere
binnenballon plat en ledig is; de groote ballon, die den
vorm heeft van een klos touw waarvan de spil aan beide
einden buiten den omgewonden draad uitsteekt, is geheel
met gas gevuld. De ballon zet uit naarmate men ballast
uitwerpt, maar hij behoudt steeds ziju vorm. Stel nu dat
men tot zekere hoogte is gestegen en spoedig ongeveer
600 meters zou willen dalen; de ballon zou niet meer
gespannen blijven maar slapper worden, omdat de druk
king van de lucht in lagere streken sterker wordt, eD
het gas in den ballon meer wordt samengeperst. Indien
men dan door middel van den ventilator den binnen
ballon opblaast, wordt de ruimte die in den grooten
ballon met gas gevuld is kleiner en het gas drukt weer
met voldoende kracht tegen de wanden van den grooten
ballonom deze zijn vorm te doen behouden.
De noodige beweegkracht om den ballon buiten de
richting van den wind voort te stuwen, wordt verkregen
door de werking van een schroef die door het bootje
wordt gedragen. De middellijn van de schroef is 9 meters
langzij heeft slechts twee vleugels. De heer Dupuy de
Löme berekende, dat om eene snelheid van 8 kilometers
in het uur te verkrijgen de schroef 21 omwentelingen in
de minuut zou moeten doen. Hij heeft de schroef door
matrozen laten draaien.
Het roer bestaat uit een driehoekig zeil, dat door een
horizontale ra van 6 meters lang aan het achterste ge
deelte van den ballon wordt gedragen. De oppervlakte
van dit zeil is 15 vierkante meters.
Het geheele gewicht van den ballon van den heer
Dupuy de Löme bedroeg met de 14 personen die de reis
medemaakton 3,799 kilogrammen. Vier personen losten
elkander om het half uur bij het draaien van de schroef
af en konden deze 21 omwentelingen in de minuut laten
doenen den ballon met eene snelheid van 8 kilometer in
het uur doen voortgaan. Door de schroef door 8 perso
nen te laten draaien kon men gedurende eenigen tijd
een snelheid van 12 kilometers in het uur bereiken. liet
spreekt van zelf, dat de snelheid grootendeels afhangt
van de richting en de kracht van den wind, doch de
vermelde snelheid verkreeg men uitsluitend door de
vooitstuwende kracht van de schroef, zonder de hulp
van den wind mede te rekenen.
De heer Dupuy de Löme beeft den eersten tocht met
zijn nieuw luchtschip op den 2®" Februari jl. onderno
men. Men vertrok des namiddags te 1 uur, bij een vrij
sterken zuidenwind. Kort na het vertrek werd de
schroef uitgebracht en in beweging gesteldhet roer
werkte geheel naar wenach waardoor het bewijs word
geleverd dat het luchtschip zich in een zelfstandige
richting bewoog.
De richting waarin men voortging werd door een
kompas en de snelheid door een kleinen luchtmeter
waargenomen. Men vertrok van Vincenne» en daalde
'te 3 uren te Mondécourt op de grenzen van de departe
menten Oise en Aisne neder. Deze tocht, die in de ge
schiedenis der aëronautiek steeds beroemd zal blijven,
heeft bewezen dat men niettegenstaande den langwer-
pigen vorm, voldoende vastheid van vorm kon verkrijgen
dat men door den binnenballon den buitenballon in den
vereischten toestand kon houden; dat men door de
schroef de beweging in de eenmaal aangenomen rich
ting kon doen plaats hebben, en eindelijk dat men door
een eenvoudige schroef met twee vleugels een snelheid
van 10 kilometers in het uur kon bereiken.
Door een kleine stoommachine zou men gemakkelijk
tot een snelheid van 22 kilometers in het uur kunnen
komen, en zou zeker een nog grooter afwijking van de
richting van den wind mogelijk worden. Nieuwe proef
nemingen zulleu waarschijnlijk tot nog beter resultaten
leiden.