fttritcjchwrh.
fSjcmfrdsbrncljtm.
constitutioneele party eene verkrachting van de grond
wet genoemd; nu zij zelve aan het bewind is schijnt zij
het er niet zoo nauw mede te nemen.
Nauwelijks zijn de zetels van de Corsicaansche afge
vaardigden door de verkiezing van den heer Rouher we
der bezet, of opnieuw wordt er een vacant door den dood
van den heer Conti, oud-lid van den senaat en chef van
het kabinet des ex-keizers. Het Journal officiel deelt
mededat de nagelaten papieren van den heer Conti
door de regeering verzegeld zijn, omdat reden bestaat
tot het vermoeden, dat hij naar aanleiding van zijne
vroegere betrekking papieren onder zijne berusting
heeft, die eigendom van den staat zijn. Deze verzegeling
vindt natuurlijk groote afkeuring bij de Bonapartische
bladen, en met kracht protesteeren zij tegen die handel
wijze, zonder eenig bewijs te kunnen aanvoeren dat de
regeering niet volkomen in baar recht was.
Het ontwerp, regelende de reis- en verblijfkosten voor
de leden der vergadering die tevens staatsambtenaren
zijn, is eindelijk in de derde zitting welke daaraan
gewijd was, opnieuw in handen der commissie gesteld.
Daarna kwamen aan de orde de vorschillendevoorstellen
tot het toekennen van pensioenen en nationale giften aan
de nagelaten betrekkingen van eenige slachtoffers van
den Parijschen opstand. Na lange en vaak heftige discus-
siëu zijn deze voorstellen weder naar de commissie geren-
vooieerd, teneinde een beginsel te doen vaststellen,
waarnaar in deze moeilijke quaestio gehandeld behoort
te worden. Inmiddels had de vergadering reeds de
inconsequentie begaan van een buitengewoon pensioen
toe te kennen aan de weduwe van den generaal Clément
Thomas en het te weigeren aan de weduwe van den
heer Chaudey, ofschoon beide vermoord werden terwijl
zij niet in publieke functie waren. De commissie advi
seerde voor de toekenning van zoodanig pensioen aan
de weduwe van generaal Lecomteen concludeerde tot
niet toekenning aan die van den kolonel Billet, ofschoon
beiden in dienst van den staat gestorven zijn en hunne
betrekkingen toch reeds het gewone pensioen trekken.
De vergadering achtte deze onderscheiding terecht
onbillijk, doch toen de heer René Brice als consequent
gevolg van deze meening voor alle weduwen van officie
ren en soldaten die in den burgeroorlog vielenhet
buitengewone pensioen vroeg, schrikte zij voor haar
onwillekeurig uitgesproken beginsel terug en zond de
voorstellen weder naar de commissie.
In de zitting van gisteren werd het voorstel van den
heer de Tréveneue, dat reeds zooveel aanleiding tot
heftige discussie gaf, ten slotte in derde lezing met 484
tegen 75 stemmen aangenomen. Frankrijk zal dus nu
veilig iedere revolutie kunnen afwachten, en geen enkel
oogenblik regeeringloos zijn, want de generale staten
zullen terstond een nieuwe nationale vergadering kun
nen vormen! Zoo tenminste meenen de heeren de Tré
veneue c. s. De toekomst zal misschien maar ai te spoe
dig het gebrekkige van dit voorbehoedmiddel in het licht
stellen! Vervolgens werd na een lange discussie met
310 tegen 260 stemmen het nuttelooze voorstel in eerste
lezing aangenomenom boren alle nieuwe belastingen
te schrijven: „Kosten van den oorlog tegen Pruisen, door
den ex-keizer Napoleon III verklaard." Den tijd, die
door de vergadering aan dit voorstel besteed wordt,
kan men veilig verloren noemen.
The Daily Telegraph ontkent, dat het antwoord van
het Amerikaansehe gouvernement op de laatste Engel-
sche nota reeds ontvangen is, zooals the Morning Post
en andere bladen eergisteren meldden. Het blad meent
te mogen verzekeren, dat dit antwoord in de eerstvol
gende drie weken nog niet verwacht wordt.
Volgens eene depêche uit Londen, gisteren aan de
Kölnische Zeitung gezondenheeft de .correspondent
van the Daily News uit New-York getelegraphecrd, dat
een lid der Amerikaansehe regeering hem medegedeeld
heeft, dat het antwoord op de Engelsche nota het begin
sel handhaven zaldat de scheidsrechters over alle
vraagpunten zonder onderscheid moeten beslissen.
Als Engeland met dit beginsel niet instemt, dan wei
gert de Amerikaansehe regeering de voortzetting
der onderhandelingen. Wanneer de Amerikaansehe
•eischen door de scheidsrechters verzonden mochten
worden aan de in art. 10 van het tractaat genoemde com
missie, welke belast zal worden met de taxatie der
schade, dan zal de Amerikaansehe regeering hare eischen
voor indirecte schade laten vallen. Is dit werkelijk het
plan der regeering van president Grant, dan heeft het
allen schijn alsof Amerika de Alabama-claims als hangende
quaestie willen handhaven. Het is inderdaad te belache
lijk om te geloovendat Amerika wanneer zijne eischen
eenmaal in beginsel toegewezen waren zich grootmoe
dig terugtrekken zou, als het er op aankomt om de
som te bepalen, die Engeland als schadevergoeding
betalen moet.
EEN BEZOEK ONDER PARIJS.
Men moet Parijzenaar zijn, om Parijs niet te kennen.
Hoe weinigen toch van de inwoners der Fransche hoofd
stad hebben eenig denkbeeld van den aanblik dien zij
onder den grond oplevert Wat belangrijks zouden do
riolen ook voor den nieuwsgierigen kunnen opleveren
Het denkbeeld om er een bezoek te brengen wordt
meestal spoedig weder opgegeven. Toch is het wel der
moeite waard er onder goed geleide een kijkje te gaan
nemen. De riolen van Parijs zijn in Hun soort een eenig
werk, nergens ter wereld bestaat een zoo schoone onder-
aardsche canalisatie. Laat ons trachten de indrukken
weder te geven van een kortstondig bezoek aan dio
belangwekkende riolen.
Wij zijn op de Place du Chatelet. Een deur wordt
geopend en geeft toegang tot een trap. Gij daalt af langs
met tapijt belegde treden beneden gaat een andere deur
opengij bevindt u op een breed trottoir. Zonderling
schouwspel! Voor u ziet ge verschillende galerijen als
een salon verlicht. Naar alle zijden verspreiden lampen
met glazen ballons hare lichtstralen. Zij hangen aan de
gewelven, welke op voetstukken van gelijke lengte als
het riool rusten, en vormen lange lijnen van licht die in
het water weerkaatsen. Die heldere ballons, als groote pa
rels op symmetrische wijze gerangschikt, geven aan de ga
lerijen een phantastisch aanzien. Melancholisch ruischt
tusschen de trottoirs het water ouder de helderwitte lichten.
De eer voor do ondcraardsche canalisatie komt toe aan
den heer Belgrand, directeur van den dienst der riolen
en waterleidingen van de staden den heer Roussel,
hoofd-ingenieur.
Wij bevinden ons aan den ingang van het riool van
den Boulevard Sébastopolop bet punt waar de galle-
rijen van de kaai, van de Rue de Rivoli, van de Place
de la Bastille enz., samenloopen. Men vergist zich, als
men denkt dat de bezoeker in het onderaardsch Parijs
moet gaan om zijne nieuwsgierigheid te bevredigen.
Op een gegeven teeken haalt het dienstpersoneel uit
eene bergplaats eenige kleine wagens te voorschijn.
Voor- en achterop bevindt zich een bank van mahonie
hout en gevlochten riet en in de lengte een dubbele
bank evenals op de imperiale der omnibussen. Het
zijn kleine sierlijke rijtuigen met ornementen van
gepolijst koper die bij hetliehtderlampenschitteren. Op
de vier hoeken worden lampeneveneens met glazen
ballons bevestigd; voor en achter bevindt zich aan
iederen hoek een bruin ijzeren boom die dwars uitsteekt,
en die als handvatsel door de mannen van den dienst
wordt gebruikt. Aan iederen boom plaatst zich een man
en op het bevel: Enavanten na een schrillen toon uit
het fluitje, zet de kleine trein zich in beweging midden
in het riool. Men ziet dat het niet noodig is om te
loopen.
De boorden van het kanaal, waarin het water tusschen
de trottoirs loopt, zijn op den kant met rails belegd. De
wielen der rijtuigen passen juist in die rails, zoodat de
rijtuigen boven het riool loopen en de mannen die ze
voortstuwen de geheele breedte van het trottoir ter hnu-
ner beschikking hebben. Onze trein doorliep op die
wijze een gedeelte van den Boulevard Sébastopol tot op
de hoogte van de Rue Rambuteau. Kleine blauwe plaat
jes met witte letters duiden den naam aan van de straten
waaronder men zich in het riool bevindt. Links en rechts
zien de bezoekers van het onderaardsch Parijs groote
waterleidingen die of uit gegoten ijzeren kokers bestaan
óf uit goten die in de muren zijn uitgehouwen. Aan het
plafond van het gewelf hangen de telegraafdraden van
de administratie.
Als men verder komt worden de lichten al schaarscher
en merkt men op dat de lampen, die aanvankelijk talrijk
waren, worden vervangen door een ander soort lampen
met reflecteurs. Halte! klinkt het bevel van den inspec
teur dat van galerij tot galerij weergalmt. Wij zullen
getuigen zijn van de werking van een „reiniginswagec".
Te Parijs werpt men de modder in het riool, door de
kanalen waarvan de openingen op de trottoirs der
straten uitkomen; het riool zou echter verstopt raken
als men niet telkens voor eene reiniging zorgde. Dit
geschiedt op een zeer vindingrijke wijze.
Een kleine wagen is voorzien van een scheprad dat
om een spil tot op den bodem van het riool kan draaien.
De gaten die in het scheprad zijn aangebracht laten het
water dooren don loop van het water doet het rad
draaien dat wederom de in het kanaal verzamelde stoften
wegwerpt, en tevens den wagen voortbeweegt zoolang
het rad tegenstand vindt in de modder. Men kan den
wagen aan zicbzelven overlaten om het kanaal van mod
der en vuil te zuiveren. Als de bodem gereinigd is vindt
het rad geen tegenstand meer in den modder en houdt
de beweging op; heeft er weder opstopping plaats en
neemt de loop van het water een verkeerde richting aan
dan raakt het rad weder in bewegingende wagen hervat
zijn loop. Onder den boulevard Sébastopol doorloopt
iedere wagen in de galery ongeveer 1000 meters per dag.
Des zomers verspreiden, zooals men weet, vooral bij
donderbuien, sommige openingen der riolen een ondraag-
lijken stank; de voorbijgangers ondervinden er menig
maal het onaangename van. Om dit te voorkomen heeft
men de proef genomen met een stelsel van luchtdichte
sluiting dat zeer eenvoudig is en goederesnltaten schijnt
op te leveren. Des nachts worden de rioolmonden ge
opend, doch des daags zijn ze gesloten.
Na eenigen tijd te hebben stil gestaan, nam onze trein
den terugweg aan, doch werd op een andere lijn gebracht,
waardoor wij in het riool van de Rue de Rivoli-kwa-
men. De galerij is hier eDger, men kan met de hand de
waterleidingen bereiken en het is voorzichtig om het
hoofd niet te hoog op te heffen. Van tijd tot tijd roepen
de conducteurs: Lampa! Dit wil zeggen, dat men
het hoofd moet bukken om onder een lamp te kunnen
doorgaan. De lampen hangen midden boven het riool,
en als de hoed van den bezoeker wat hoogisheeft hij
veel kans om te worden afgestooten en naar Asnières
te drijven.
Van afstand tot afstand ontmoet men langs den muur
opschriften die aanwijzen welke hoogte de water
stand in het riool bij sommige hevige regenbuien heeft
bereikt. In April 1863 en in Juli 1865 steeg het water
bijna tot boven het gewelf. Met tusschenruimten van
50 meters zijn overal kokers, waarin ijzeren trappen zijn
geplaatst. Hierdoor kuanen de onderaardscke werklie
den ten allen tijde het gevaar ontvluchten. Boven- den
grond wordt de weersgesteldheid altijd zorgvuldig nage
gaan en als er regen komt, worden overal in de riolen
seinen gegeven, om het personeel te waarschuwen.
Telkens ziet men dubbele riolen of particuliere ver
laten. Somtijds gelijkt het vallende water een kleinen
waterval, die door de kanalen van de straten in het
riool stort. Deze watervallen verlevendigen het bezoek in
de riolen zeer. Van verre reeds hoort men het geklater
van deze kleine stortvloedendat zich aan het geluid
van het rollen der rijtuigen paart. Het geluid dnngt
in de riolen zeer ver door, vooral in de galerijen die door
cement zijn aangestreken. De signalen worden door
koperen kokers gegeven, zooals op de Fransche spoor
weglij nen worden gebruikt. Men kan ze tot een afstand
van 500 meters zeer goed hooren; dit is de uiterste
grens die men voor de voortplanting van het geluid in
onderaardsche verblijven heeft bereikt.
In de galerij van de liue de Rivoli ziet men tusschen
de waterleidingen een buis van de wijdte als een gewono
dakgoot; dit is de „lucbt-telegraaf." Door deze buis loopt
een koperen buisje dat de telegrammen bevat. De buis
staat in verbinding met een reservoir dat samengeperste
lucht bevat. Het door de lucht voortgestuwde busje
brengt zijne depêches over met eene snelheid van 60
kilometers in het uur.
De gasbuizen komen nooit in de riolen. Men zorgt
altijd voor een voldoende ruimte tusschen de gaspij-
pen en het gewelf van de riolen. Het gas zou in de
galerijen ontploffingen kunnen veroorzaken als het zich
in slecht geventileerde plaatsen verzamelde en zou daar
een vreeselijke verwoesting kunnen aanrichten. Er is
reeds voldoende mijngas in de riolen om te waken dat er
geen kunstmatig gas bij kome. Alle lampen worden
daarom met olie gebrand. Evenwel gebeurt het somtijds
toch dat in sommige galerijen gas doordringt en reeds
hebben hier en daar enkele kleine ontploffingen plaats
gehad. (Wordt vervolgd.)
Graanmarkten enz.
Gent, 16 Februari. Roode en witte tarwe met weinig
aanvoer fr, 30.50; rogge fr. 16.50; gerst fr. haver
met veel aanvoer fr. 12.; boekweit fr. 17.50; koolzaad
tr. 50lijnzaad fr. 39; lijnkoeken fr. 28;koolzaadkoeken
fr 20.75boter per kilogram fr. 2.80; eieren fr. 2.25 per
26 stuks.
Vlissingkn 16 Februari. Boter f 1.20 a f 1.26 per
kilogram.
Amsterdam-, 16 Februari. Raapolie op 6 weken f 50|.
Lijnolie op 6 weken 40