fttritcjchwrh. fSjcmfrdsbrncljtm. constitutioneele party eene verkrachting van de grond wet genoemd; nu zij zelve aan het bewind is schijnt zij het er niet zoo nauw mede te nemen. Nauwelijks zijn de zetels van de Corsicaansche afge vaardigden door de verkiezing van den heer Rouher we der bezet, of opnieuw wordt er een vacant door den dood van den heer Conti, oud-lid van den senaat en chef van het kabinet des ex-keizers. Het Journal officiel deelt mededat de nagelaten papieren van den heer Conti door de regeering verzegeld zijn, omdat reden bestaat tot het vermoeden, dat hij naar aanleiding van zijne vroegere betrekking papieren onder zijne berusting heeft, die eigendom van den staat zijn. Deze verzegeling vindt natuurlijk groote afkeuring bij de Bonapartische bladen, en met kracht protesteeren zij tegen die handel wijze, zonder eenig bewijs te kunnen aanvoeren dat de regeering niet volkomen in baar recht was. Het ontwerp, regelende de reis- en verblijfkosten voor de leden der vergadering die tevens staatsambtenaren zijn, is eindelijk in de derde zitting welke daaraan gewijd was, opnieuw in handen der commissie gesteld. Daarna kwamen aan de orde de vorschillendevoorstellen tot het toekennen van pensioenen en nationale giften aan de nagelaten betrekkingen van eenige slachtoffers van den Parijschen opstand. Na lange en vaak heftige discus- siëu zijn deze voorstellen weder naar de commissie geren- vooieerd, teneinde een beginsel te doen vaststellen, waarnaar in deze moeilijke quaestio gehandeld behoort te worden. Inmiddels had de vergadering reeds de inconsequentie begaan van een buitengewoon pensioen toe te kennen aan de weduwe van den generaal Clément Thomas en het te weigeren aan de weduwe van den heer Chaudey, ofschoon beide vermoord werden terwijl zij niet in publieke functie waren. De commissie advi seerde voor de toekenning van zoodanig pensioen aan de weduwe van generaal Lecomteen concludeerde tot niet toekenning aan die van den kolonel Billet, ofschoon beiden in dienst van den staat gestorven zijn en hunne betrekkingen toch reeds het gewone pensioen trekken. De vergadering achtte deze onderscheiding terecht onbillijk, doch toen de heer René Brice als consequent gevolg van deze meening voor alle weduwen van officie ren en soldaten die in den burgeroorlog vielenhet buitengewone pensioen vroeg, schrikte zij voor haar onwillekeurig uitgesproken beginsel terug en zond de voorstellen weder naar de commissie. In de zitting van gisteren werd het voorstel van den heer de Tréveneue, dat reeds zooveel aanleiding tot heftige discussie gaf, ten slotte in derde lezing met 484 tegen 75 stemmen aangenomen. Frankrijk zal dus nu veilig iedere revolutie kunnen afwachten, en geen enkel oogenblik regeeringloos zijn, want de generale staten zullen terstond een nieuwe nationale vergadering kun nen vormen! Zoo tenminste meenen de heeren de Tré veneue c. s. De toekomst zal misschien maar ai te spoe dig het gebrekkige van dit voorbehoedmiddel in het licht stellen! Vervolgens werd na een lange discussie met 310 tegen 260 stemmen het nuttelooze voorstel in eerste lezing aangenomenom boren alle nieuwe belastingen te schrijven: „Kosten van den oorlog tegen Pruisen, door den ex-keizer Napoleon III verklaard." Den tijd, die door de vergadering aan dit voorstel besteed wordt, kan men veilig verloren noemen. The Daily Telegraph ontkent, dat het antwoord van het Amerikaansehe gouvernement op de laatste Engel- sche nota reeds ontvangen is, zooals the Morning Post en andere bladen eergisteren meldden. Het blad meent te mogen verzekeren, dat dit antwoord in de eerstvol gende drie weken nog niet verwacht wordt. Volgens eene depêche uit Londen, gisteren aan de Kölnische Zeitung gezondenheeft de .correspondent van the Daily News uit New-York getelegraphecrd, dat een lid der Amerikaansehe regeering hem medegedeeld heeft, dat het antwoord op de Engelsche nota het begin sel handhaven zaldat de scheidsrechters over alle vraagpunten zonder onderscheid moeten beslissen. Als Engeland met dit beginsel niet instemt, dan wei gert de Amerikaansehe regeering de voortzetting der onderhandelingen. Wanneer de Amerikaansehe •eischen door de scheidsrechters verzonden mochten worden aan de in art. 10 van het tractaat genoemde com missie, welke belast zal worden met de taxatie der schade, dan zal de Amerikaansehe regeering hare eischen voor indirecte schade laten vallen. Is dit werkelijk het plan der regeering van president Grant, dan heeft het allen schijn alsof Amerika de Alabama-claims als hangende quaestie willen handhaven. Het is inderdaad te belache lijk om te geloovendat Amerika wanneer zijne eischen eenmaal in beginsel toegewezen waren zich grootmoe dig terugtrekken zou, als het er op aankomt om de som te bepalen, die Engeland als schadevergoeding betalen moet. EEN BEZOEK ONDER PARIJS. Men moet Parijzenaar zijn, om Parijs niet te kennen. Hoe weinigen toch van de inwoners der Fransche hoofd stad hebben eenig denkbeeld van den aanblik dien zij onder den grond oplevert Wat belangrijks zouden do riolen ook voor den nieuwsgierigen kunnen opleveren Het denkbeeld om er een bezoek te brengen wordt meestal spoedig weder opgegeven. Toch is het wel der moeite waard er onder goed geleide een kijkje te gaan nemen. De riolen van Parijs zijn in Hun soort een eenig werk, nergens ter wereld bestaat een zoo schoone onder- aardsche canalisatie. Laat ons trachten de indrukken weder te geven van een kortstondig bezoek aan dio belangwekkende riolen. Wij zijn op de Place du Chatelet. Een deur wordt geopend en geeft toegang tot een trap. Gij daalt af langs met tapijt belegde treden beneden gaat een andere deur opengij bevindt u op een breed trottoir. Zonderling schouwspel! Voor u ziet ge verschillende galerijen als een salon verlicht. Naar alle zijden verspreiden lampen met glazen ballons hare lichtstralen. Zij hangen aan de gewelven, welke op voetstukken van gelijke lengte als het riool rusten, en vormen lange lijnen van licht die in het water weerkaatsen. Die heldere ballons, als groote pa rels op symmetrische wijze gerangschikt, geven aan de ga lerijen een phantastisch aanzien. Melancholisch ruischt tusschen de trottoirs het water ouder de helderwitte lichten. De eer voor do ondcraardsche canalisatie komt toe aan den heer Belgrand, directeur van den dienst der riolen en waterleidingen van de staden den heer Roussel, hoofd-ingenieur. Wij bevinden ons aan den ingang van het riool van den Boulevard Sébastopolop bet punt waar de galle- rijen van de kaai, van de Rue de Rivoli, van de Place de la Bastille enz., samenloopen. Men vergist zich, als men denkt dat de bezoeker in het onderaardsch Parijs moet gaan om zijne nieuwsgierigheid te bevredigen. Op een gegeven teeken haalt het dienstpersoneel uit eene bergplaats eenige kleine wagens te voorschijn. Voor- en achterop bevindt zich een bank van mahonie hout en gevlochten riet en in de lengte een dubbele bank evenals op de imperiale der omnibussen. Het zijn kleine sierlijke rijtuigen met ornementen van gepolijst koper die bij hetliehtderlampenschitteren. Op de vier hoeken worden lampeneveneens met glazen ballons bevestigd; voor en achter bevindt zich aan iederen hoek een bruin ijzeren boom die dwars uitsteekt, en die als handvatsel door de mannen van den dienst wordt gebruikt. Aan iederen boom plaatst zich een man en op het bevel: Enavanten na een schrillen toon uit het fluitje, zet de kleine trein zich in beweging midden in het riool. Men ziet dat het niet noodig is om te loopen. De boorden van het kanaal, waarin het water tusschen de trottoirs loopt, zijn op den kant met rails belegd. De wielen der rijtuigen passen juist in die rails, zoodat de rijtuigen boven het riool loopen en de mannen die ze voortstuwen de geheele breedte van het trottoir ter hnu- ner beschikking hebben. Onze trein doorliep op die wijze een gedeelte van den Boulevard Sébastopol tot op de hoogte van de Rue Rambuteau. Kleine blauwe plaat jes met witte letters duiden den naam aan van de straten waaronder men zich in het riool bevindt. Links en rechts zien de bezoekers van het onderaardsch Parijs groote waterleidingen die of uit gegoten ijzeren kokers bestaan óf uit goten die in de muren zijn uitgehouwen. Aan het plafond van het gewelf hangen de telegraafdraden van de administratie. Als men verder komt worden de lichten al schaarscher en merkt men op dat de lampen, die aanvankelijk talrijk waren, worden vervangen door een ander soort lampen met reflecteurs. Halte! klinkt het bevel van den inspec teur dat van galerij tot galerij weergalmt. Wij zullen getuigen zijn van de werking van een „reiniginswagec". Te Parijs werpt men de modder in het riool, door de kanalen waarvan de openingen op de trottoirs der straten uitkomen; het riool zou echter verstopt raken als men niet telkens voor eene reiniging zorgde. Dit geschiedt op een zeer vindingrijke wijze. Een kleine wagen is voorzien van een scheprad dat om een spil tot op den bodem van het riool kan draaien. De gaten die in het scheprad zijn aangebracht laten het water dooren don loop van het water doet het rad draaien dat wederom de in het kanaal verzamelde stoften wegwerpt, en tevens den wagen voortbeweegt zoolang het rad tegenstand vindt in de modder. Men kan den wagen aan zicbzelven overlaten om het kanaal van mod der en vuil te zuiveren. Als de bodem gereinigd is vindt het rad geen tegenstand meer in den modder en houdt de beweging op; heeft er weder opstopping plaats en neemt de loop van het water een verkeerde richting aan dan raakt het rad weder in bewegingende wagen hervat zijn loop. Onder den boulevard Sébastopol doorloopt iedere wagen in de galery ongeveer 1000 meters per dag. Des zomers verspreiden, zooals men weet, vooral bij donderbuien, sommige openingen der riolen een ondraag- lijken stank; de voorbijgangers ondervinden er menig maal het onaangename van. Om dit te voorkomen heeft men de proef genomen met een stelsel van luchtdichte sluiting dat zeer eenvoudig is en goederesnltaten schijnt op te leveren. Des nachts worden de rioolmonden ge opend, doch des daags zijn ze gesloten. Na eenigen tijd te hebben stil gestaan, nam onze trein den terugweg aan, doch werd op een andere lijn gebracht, waardoor wij in het riool van de Rue de Rivoli-kwa- men. De galerij is hier eDger, men kan met de hand de waterleidingen bereiken en het is voorzichtig om het hoofd niet te hoog op te heffen. Van tijd tot tijd roepen de conducteurs: Lampa! Dit wil zeggen, dat men het hoofd moet bukken om onder een lamp te kunnen doorgaan. De lampen hangen midden boven het riool, en als de hoed van den bezoeker wat hoogisheeft hij veel kans om te worden afgestooten en naar Asnières te drijven. Van afstand tot afstand ontmoet men langs den muur opschriften die aanwijzen welke hoogte de water stand in het riool bij sommige hevige regenbuien heeft bereikt. In April 1863 en in Juli 1865 steeg het water bijna tot boven het gewelf. Met tusschenruimten van 50 meters zijn overal kokers, waarin ijzeren trappen zijn geplaatst. Hierdoor kuanen de onderaardscke werklie den ten allen tijde het gevaar ontvluchten. Boven- den grond wordt de weersgesteldheid altijd zorgvuldig nage gaan en als er regen komt, worden overal in de riolen seinen gegeven, om het personeel te waarschuwen. Telkens ziet men dubbele riolen of particuliere ver laten. Somtijds gelijkt het vallende water een kleinen waterval, die door de kanalen van de straten in het riool stort. Deze watervallen verlevendigen het bezoek in de riolen zeer. Van verre reeds hoort men het geklater van deze kleine stortvloedendat zich aan het geluid van het rollen der rijtuigen paart. Het geluid dnngt in de riolen zeer ver door, vooral in de galerijen die door cement zijn aangestreken. De signalen worden door koperen kokers gegeven, zooals op de Fransche spoor weglij nen worden gebruikt. Men kan ze tot een afstand van 500 meters zeer goed hooren; dit is de uiterste grens die men voor de voortplanting van het geluid in onderaardsche verblijven heeft bereikt. In de galerij van de liue de Rivoli ziet men tusschen de waterleidingen een buis van de wijdte als een gewono dakgoot; dit is de „lucbt-telegraaf." Door deze buis loopt een koperen buisje dat de telegrammen bevat. De buis staat in verbinding met een reservoir dat samengeperste lucht bevat. Het door de lucht voortgestuwde busje brengt zijne depêches over met eene snelheid van 60 kilometers in het uur. De gasbuizen komen nooit in de riolen. Men zorgt altijd voor een voldoende ruimte tusschen de gaspij- pen en het gewelf van de riolen. Het gas zou in de galerijen ontploffingen kunnen veroorzaken als het zich in slecht geventileerde plaatsen verzamelde en zou daar een vreeselijke verwoesting kunnen aanrichten. Er is reeds voldoende mijngas in de riolen om te waken dat er geen kunstmatig gas bij kome. Alle lampen worden daarom met olie gebrand. Evenwel gebeurt het somtijds toch dat in sommige galerijen gas doordringt en reeds hebben hier en daar enkele kleine ontploffingen plaats gehad. (Wordt vervolgd.) Graanmarkten enz. Gent, 16 Februari. Roode en witte tarwe met weinig aanvoer fr, 30.50; rogge fr. 16.50; gerst fr. haver met veel aanvoer fr. 12.; boekweit fr. 17.50; koolzaad tr. 50lijnzaad fr. 39; lijnkoeken fr. 28;koolzaadkoeken fr 20.75boter per kilogram fr. 2.80; eieren fr. 2.25 per 26 stuks. Vlissingkn 16 Februari. Boter f 1.20 a f 1.26 per kilogram. Amsterdam-, 16 Februari. Raapolie op 6 weken f 50|. Lijnolie op 6 weken 40

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1872 | | pagina 3