Meijliok en den Boer de vergadering hebben verlaten,
stelt de voorzitter voor die rekening overeenkomstig het
advies der commissie goed te keuren en vast te stellen
in ontvang op f 36,860.81 4, in uitgaaf op f 26,418.421,
en alzoo met een goed slot van f 10,442.39, hetwelk in
de eerstvolgende rekening zal moeten verantwoord wor
den. Daartoe wordt besloten.
Namens burgemeester en wethouders wordt een voor
stel gedaan om eene nieuwe oproeping te doen van sol
licitanten voor de betrekking van hoofdonderwijzeres
aan de Fransehe meisjesschool. Dit voorstel wordt ver
worpen met 6 tegen 5 stemmen. Tegen stemden de
heeren Pompe van Meerdervoort, Hanlo, Nortier, Meij-
link, den Boer en Quist.
Daarna wordt uit de vorige sollicitanten een voordracht
gedaan van drie personen, zoomede een voordracht van
drie uit de sollicitanten naar de betrekking van le hulp
onderwijzeres, mede aan de Fransehe meisjesschool, om
in eene volgende vergadering tot de benoeming over te
gaan, terwijl voor de betrekking van.2e hulponderwij
zeres later eene voordracht" zal worden opgemaakt, aan
gezien na de vaststelling daarvan de beide eersten had
den verzocht niet meer in aanmerking te komen.
Een voorstel tot het indienen van een adres omtrent
het behoud der arrondissements-rechtbank wordt aan
genomen, en burgemeester en wethouders worden ge
machtigd daarvan een concept op te maken.
Overgaande tot de vereffening der administratie van
het gasthuis over 1870 geeft de voorzitter te kennen
dat de uitgaven, volgens mededeeling van het bestuur,
zijn geweest f 13,264.75, terwijl de begrooting aanwees
een eindcijfer van 11,709.614, dus meer uitgegeven
dan begroot ƒ1555.134. Hij stelt namen3 burgemeester
en wethouders voora, het bestuur van bet gasthuis te
machtigen tot verantwoording der overschreden posten
van uitgaaf tot een bedrag van 1092.20b. het overige
bedrag ad f 465.934 voor rekening te laten van het
bestuur van het gasthuis; c. toe1 te staan dat minder als
ontvangst verantwoord worde dan geraamd is op de art. 2:
huur en opbrengst van vaste goederen 5,71art. 5:
kostgelden en vergoedingen f 70.724, samen f 76.431;
d. eindelijk machtiging te verleenen om onder afdeeling
2 der ontvangsten te verantwoorden de aflossing van het
aandeel in de gemeenteschuld ad 500. Dit voorstel
wordt na hevige discussiën, waaraan deelnemen de
heeren Pompe van Meerdervoort, Meijlink, Fransen van
de Putte en de voorzitter, en nadat de heer van Ren-
terghem gewezen had op het vergevorderde uur, zoodat
hij het wenschelijk acht een einde te maken aan de
beraadslagingen, daar hij vermeent dat de zaak thans
genoeg is toegelicht, in hoofdelijke stemming gebracht
en verworpen bij staking van stemmen; overeenkomstig
het advies der financieele commissie wordt aldus het
geheele tekort voor rekening der gemeente gelaten.
De voorzitter geeft te kennen dat dit besluit met
rekening en stukken aan de beslissing van gedeputeerde
staten onderworpen zal worden, waarna de vergadering
wordt gesloten.
Öuitmlartü.
Algemeen overzicht.
De overdreven eischen tot schadevergoeding door de
regeering der Vereenigde staten aan Engeland gesteld,
naar aanleiding van de erkenning der geconfedereerden
als oorlogvoerende partij en 'van de directe en indirecte
ondersteuning door Engeland aan deze partij geschon
ken, zijn eenstemmig door de publieke opinie in Europa
afgekeurd. De memorie van verdediging der Engelscbe
regeering is thans in ontwerp gereed, en het is niet te
verwonderendat van die zijde de verantwoordelijkheid
van het Engelsche gouvernement tot op het minimum
gereduceerd is. The Times, die zich gedurende den
laatsten tijd onafgebroken met het tractaat van Washing
ton bezig houdt, en in deze zaak een prijzenswaardige
onpartijdigheid huldigt, is voor eenige dagen tot de
conclusie gekomen, dat de eischen van Amerika wel is
waar belachelijk en schandelijk overdreven zijn, doch
dat het niet aangaat de quaestie uitsluitend tot de
Alabama te .beperken. Op historische en volkenrechte
lijke gronden betoogt het Engelsche blad, dat de scha
devergoeding uitgestrekt moet worden tot de vier vol
gende schepen der Zuidelijken„de Alabama, de Florida,
de Georgia en de Shenandoah, ten opzichte waarvan de
Britsche autoriteiten de plichten eener strikte onzijdig
heid niet nagekomen zijn."
Ofschoon de memorie der Engelsche regeering nog niet
in haar geheel bekend is, levert het telegrafisch uittreksel
reeds het bewijs van groote partijdigheid ook van die
zijde. Het bericht zegt namelijk dat de eischen van het
Amerikaansche kabinet niet aan de Engelsche regeeriDg
bekend waren, toen zy hare memorie redigeerde en toch
tracht zij daarin aan tetoonen dathet;tractaat van Wash
ington de bevoegdheid der scheidsrechters beperkt tot
de verrichtingen der Alabama. Wanneer de regeering
niet wist, dat Amerika hare opvatting niet deelde en
die bevoegdheid veel uitgebreider beschouwde, dan be
hoefde zij die quaestie volstrekt niet te stellen. Of koes
tert het Engelsche gouvernement misschien in stilte
dezelfde overtuiging als the Times openlijk uitspreekt,
dat Amerika aanspraak heeft op vergoeding van meer
schade dan door de Alabama alleen ie aangericht?
Het legitimistische Parijscho blad l'Union heeft weder
een manifest van den graaf van Chambord openbaar ge
maakt, hetwelk aan alle illusiën, dat een fusie tusschen
de beide Fransehe monarchale stamhuizen, tot stand zal
komenden bodem inslaat. Het blad verheft het stuk
natuurlijk hemelhoog en noemt het „een kernachtig ant
woord aan allen, die laagheid of lafhartigheid van den
vorst uit het huis van Bourbon verwachtten."
De geheele Farijsche pers spreekt haar oordeel over
dit nieuwe manifest natuurlijk op zeer uiteenloopende
wijze uit, doch alle organen stemmen daarin overeen
dat deze taal van waardigheid en eerlijkheid getuigt.
Voor de legitimistische Gazette de France en het Orlea-
nistische Journal de Paris schijnt het manifest nog niet
duidelijk genoeg te zijn, want zij blijven beide op het
ideaal eener fusie aandringen. Zelfs gaat de eerste zoo
ver, dat zij het der nationale vergadering tenjplicht stelt
om de prinsen tot die fusie te dwingen. Hoe deze opvat
ting te rijmen is met de uitdrukkelijke woorden van den
vertegenwoordiger der legitimiteit, dat hij onhandel
baar is op het punt, wat hij „zijne beginselen" noemt,
is niet recht duidelijk. Hardnekkig houdt hij aan die
beginselen, namelijk het legitieme koningschap en zijn
vermaarde witte vlag, vast. „Zonder het nationale
beginsel der monarchale erfelijkheid ben ik niets, met
dat beginsel vermag ik alles," zoo schrijft hij, tevens
verklarende dat hij „tot alle opofferingen bereid is, die
vereenigbaar zijn met zijne eer en geen zwakheid ver
raden, doch dat niets hem in zijne beginselen kan schok
ken enz.
Behalve de organen der ui tra-monarchale richtingen
zijn alle bladen het er over eens, dat, wat men van het
manifest ook denke moge, de graaf van Chambord onte
genzeggelijk onhandig en niet politiek handelde. „Hij
zal nooit abdiceeren, zegt hij; hij zal de witte vlag niet
opofferen en zal er nooit Tn toestemmen om de legi
tieme vorst der revolutie te worden. Eilieve zegt le
Temps jaist door zijne verklaring van niet te zullen
abdiceeren, heeft hij feitelijk afstand gedaan, indien
i zin dat hij zich onmogelijk gemaakt heeft. Ongelukkiger
wijze zijn tal van zaken in Frankrijk onzeker, doch dit
éene staat vast, dat het land nooit weder tot de witte
vlag terugkeeren zal."
Aangaande de openbare zitting der nationale verga-
I deriDg van gisteren is tot dusverre nog niets bekend.
Wanneer al, zooals door de kamer besloten was, de
debatten over de opzegging der handels-tractaten met
Engeland en België aan de orde gesteld zijn, blijkt toch
reeds door het niet ontvangen van eenig bericht daar
omtrent, dat de quaestie nog niet beslist is.
Omtrent de werkzaamheden der verschillende com-
missiën uit de nationale vergadering, belast met het
uitbrengen van rapport over de aanhangige voorstellen
en wetsontwerpen, valt heden als eeu gewichtige ge
beurtenis mede te deelen, dat de commissie voor het
voorstel-Duchatelbetreffende de verplaatsing van den
regeeringszetel naar Parijsgisteren met meerderheid
van stemmen besloten heeft, om deze quaestie niet te
verdagen, zoodat men in de eerstvolgende dagen de
openbare behandeling van dit belangrijk vraagstuk
tegemoet kan zien. Hoe juist deze beslissing op zich-
zelve ook zijn moge, omdat het belang van Frankrijk
eischt, dat het onvermijdelijke gevaar moedig onder de
oogen gezien worde in stede van het voortdurend uit
vrees of zwakheid te verschuivenkan men echter niet
ontveinzen, dat daardoor vooral onder de tegenwoordige
omstandigheden de orde, en rust op bet spel gezet wor
den. Wanneer men bedenkt, dat de meerderheid der
vergadering in deze quaestie lijnrecht tegenover de
regeering staat en het hier niet een commercieel of
fiscaal, maar een politiek belang geldt, dan heeft men
recht te vreezendat de nauwelijks geheelde wond
weder opengereten en de klove, tusschen Thiers en de
kamer onherstelbaar zal worden.
De Duitsche Reichs-Anzeiger van gisteren bevat de
bepalingen betreffende de invoering der algemeene
dienstplichtigheid in Elzas-Lothariugen. Deze bepalin
gen treden met den lcn October 1872 in werking en zijn
van toepassing op de jongelieden, die naden len Januari
1851 geboren zijn. Het gematigde protest van de voor
naamste inwoners} der nieuwe Duitsche rijksprovincie,
gesteund door de beste organen der Fransehe pers, als
le Temps en het Journal des dëbats, heeft dus niet ge
baat, om den reeds tegen wil en dank gegermaniseerde
Franschen de schande te besparen, van in de legers van
den vijand te moeten dienen. Deze hardnekkigheid van
het Duitsche militarisme is niet alleen schandelijk en
inhumaaDmaar tevens een politieke fout. Geene
verzekeringen van toegenegenheid en liefde, geene
tegemoetkomingen op staatkundig gebied zullen den
indruk van dezen maatregel kunnen uitwisschen omdat
Germania daardoor het bewijs levertdat zij de in haar
schoot teruggekeerde kinderen, evenals eertijds Chronos,
de stamvader der Grieksche goden, onder de heiligste
betuigingen van teedere liefde verslindt.
Uit Frankrijk.
Volgens l'Avenir militaire zou Thiers zeer zijn inge
nomen met het plan om Frankrijk, mot inbegrip van
Algerië, te verdeelen in 16 militaire departementen,
teneinde een spoedige concentratie der troepen mogelijk
te maken.
Het le legerkorps zou zijn hoofdkwartier hebben te
Versailles. Het zou den linkeroever der Seine bezetten
en zich uitstrekken over de departementen van de Seine
en Oise en van de Seine, behalve het gedeelte van het
grondgebied dat zich bevindt tusschen den rechter oever
der Seine en het departement van de Eure en Loire, en
Loire.
Het hoofdkwartier van het 2« legerkorps zou gevestigd
zijn te Saint Denis. Het korps zou de departementen
van de Seine (op den rechteroever), van de Seine en Oise,
Seine en Marne en Oise omvatten.
Het 3e korps zou de departementen van de Somme,
het Nauw van Calais en van het Noorden bezetten en zijn
hoofdkwartier hebben te Amiens.
Het 4C korps met Chalons tot hoofdplaats zou de de
partementen Marne, AisneArdennes, Maas en Meurthe
et Moezel omvatten.
Tot hoofdkwartier van het 5e korps zou Dijon worden
aangewezen voor de departementen Cöte d'Or, Boven
Marne, Vosges, Doubs, Boven Saöne, Jura en Saöne en
Loire.
Het 6e korps, hoofdkwartier Lyon, zou garnizoen hou
den in de departementen Rhone, Ain, Savoie, Opper Sa-
voie en Isère.
Het 7e korps, hoofdkwartier Marseille, zou bezetten de
Monden van de Rhone, Var, Neder Alpen, Opper Alpen,
Alpes Maritimes, Vaucluze, Dröme en Corsica.
Het 8e korps, hoofdkwartier Narbonue, zou zich uit
strekken over Herault, Aude, Tarn, Boven Garonne,
Ariége en Oost Pyreneën.
Tot hoofdkwartier van het 9e korps zou Bordeaux
worden aangewezen, terwijl het korps garnizoen zou
houden in Gironde, Lot en Garonne, Landes, Tarn en
Garonne, Gers, Opper en Neder Pyreneën.
Het 10e korps, met Clermont Terrond tot hoofdkwar
tier zou moeten omvatten Puy de Dóme, Creuse, Cor-
réze, Cantal, Lot, Aveyron, Boven Loire-en Lozère.
Het lle korps, met Nevers tot hoofdplaats, zou de
departementen Nievre, Allier, Indre, Cher,Yonnc, Aube
en Loire omvatten.
Het 12« korps, het hoofdkwartier te Poitiers, zoude
departementen Vienne, Beide Sèvres, Vendée, Beneden
Charente, Charente, Opper Vienne,enDordogne bezetten.
Het 13e korps, met het hoofdkwartier te Rennes, zou
zijne garnizoensplaatsen hebben in de departementen
Ille en VilaiDe, Morbihan, Beneden Loire, Finistère en
van de Noorderkusten.
Het 14e korps zou tot hoofdkwartier krijgen Tours en
zich uitstrekken over Indre en Loire, Loir en Cher5
Maine en Loire, Sartbe, Mayenne en Ome.
Het 15« korps, met het hoofdkwartier te Rouaan, zou
garnizoen houden in de departementen van de Benoden
Seine, van de Eure, Calvados en van het kanaal.
Het 17« korps, met het hoofdkwartier te Algiers,
zou het Afrikaansche leger vormen voor de drie provin
ciën Algiers, Oran en Constantine.
De bekende financier Soubeyran heeft bij de sub
commissie voor bet budget het ontwerp voor eene leening
van vier milliarden ingediend, uit welk bedrag de oor
logsschuld afgedaan en aan de bank 500 millioen zullen
terugbetaald worden. De nieuwe leening zal in aandee-
len van 100 francs worden uitgegevenzij zullen niet
rentegevend zijn, maar in 60 jaren (elk jaar 12 seriën
van 55,556 obligatiën) met 200 francs per obligatie afge
lost worden daarenboven zullen ieder jaar 6 millioen
aan premiën worden uitgeloot. Deze premie-trekkingen
zullen iedere maand plaats hebben cnjwel onder de vol
gende voorwaarden: 1 premie van 150,000 francs, 10 van