MIDDELBURGSCHE
COUR AN T.
Vrijdag
1871.
8 December.
S°- 289.
Middelburg 7 December.
De minister van oorlog, de heer Engel vaart, heeft in
de zitting der tweede kamer van heden medegedeeld, dat
hij zijne portefeuille ter beschikking van den koning
gesteld heeft, omdat hij ongeneigd is om mede te wer
ken tot eeno legerorganisatie bij de wet, en ook wegens
den toon van het antwoord der kamer op het rapport
over de mobilisatie. Hij zal eene kredietwee indienen
voor zijn departement.
Door de late ontvangst van een telegram is slechts in
enkele afdrukken van ons nommer van gisteren mede
gedeeld dat door de tweede kamer hoofdstuk VII6
(financiën) der staatsbegrooting voor 1872, met 55 tegen
9 stemmen is aangenomen. Over de subsidiën van de
kerkgenootschappen is vrij uitvoerig gediscuteerd. Door
aanneming van een amandement van den heer van
Naamen is de post voor onderhoud, lasten en verbete
ring der telegraaflijnen en daarbij behoorende gebou
wen en werken, enz., met 120,000 verminderd.
Uit Dordrecht wordt ons per telegraaf gemeld, dat
rondom het eilaüd zooveel drijfijs gaat, dat morgen
hoogstwaarschijnlijk geen enkele boot meer zal varen.
Met het werpen van den dam door de Arnemuidsche
haven is men zoover gevorderddat men er gisteren
reeds over gaan kon. Is het werk heden, gelijk het plan
was, geregeld voortgezet, dan zal op dit oogenblik het
vaarwater zelfs bij hoog water voor goed gesloten zijn.
Ook dit gevaar is de Zeeuwsche spoorweg dus te
boven
Kerknieuws.
Zondag den 26" November jl., werd van den predik
stoel in de kerk dpr Nederduitsche hervormde gemeentej
te Opheusden eene beslissing van het classicaal bestuur
van Tiel afgekondigd, die veel verbazing heeft verwekt,
daar tegenwoordig dergelijke beslissingen zeer zelden
meer voorkomen. Kerkvoogden van die gemeente, nl.
waren bij besluit van genoemd classicaal bestuur niet
alleen als zoodanig afgezet, maar tevens geschrapt als
leden van de Nederduitsche hervormde kerk, omdat zij
naar thans wordt medegedeeld, den predikstoel door
een onbevoegde hadden laten beklimmen.
Koloniën.
De Indische begrooting voor 1872 heeft in Indië niet
de algemeene tevredenheid verworven. Het Nieuw
Bataviaasch handelsblad zegt daaromtrent het volgende;
„Overigens heeft deze begrooting alweder de overtui
ging bevestigd, dat orde, klem en voortvarendheid in
ons bestuur ontbreken. Tevergeefs zal men pogen, door
palliatieven en missiën aan deze en gene specialiteit
op te dragen, daarin te voorzien. Het kwaad schuilt in
de geheele organisatie van het bestuur. Alleen een
radicale hervorming van den werkkring van den raad
van Indië, directeuren en de algemeene secretario, zal
hierin verbetering brengen. Een wetgevende raad voor
Nederlandsch-Indië is het eenige middel tot redres. De
minister van koloniën spreekt telkens met klem en
nadruk van „den wil" van het opperbestuur, maar zijne
pogingen zullen op den sleur van onze circumlocution-
bureaux afstuiten. Een tweede Daendels zou misschien
beter gang in de zaken kunnen brengen, maar ook dat
zou slechts voor een tijd zijn.
Sedert eenigen tijd zijn op Java valsche bankbil
jetten van 50 in omloop gebracht. Aanvankelijk was
men van meening, dat zij uit Singapore waren overge
komen, doch men gelooft thans, dat de fabricage op
Java heeft plaats gehad. Het is echter aan de politie
nog niet gelukt, om de daders op het spoor te komen.
Onder de bevolking van Siauw, een der Langir-
eilanden, heerscht een godsdienstige beweging ouder de
bevolking tegen bun radja. De bevolking heeft zich bij
adres tot den. resident van Menado gericht en er zich
over beklaagd dat, terwijl te Siauw van oudsher een
christen vorst aan het hoofd heeft gestaande tegen
woordige vorst weer Mohamedaan is geworden terwyl
hij vóórdat hij de regeering aanvaardde het mohane-
danisme had afgezworen en zich als christen had laten
doopen. De adressanten verlangen nu, dat hun vorst
zal worden genoodzaakt tot het christendom terug te
keeren of anders hem te ontslaan! Verder hebben zij
nog bezwaren tegen de kosten die hij hun heeft veroor
zaakt door zijn huwelijk met een Mongondosche prinses,
die hij reeds weder heeft verlaten, zoodat men nu weder
een christen huwelijk tegemoet ziet. Eindelijk heeft bij
een stuk grond verkocht, dat aan de bevolking behoort.
Gemengde berichten.
Eenige^ ingezetenen van den Briel wenschen den
I" April l§7?*fGbstelijj^e herdenken en bij die gelegen
heid eelhfgpnument op te richten, waarvan het ontwerp
reeds vervaardigt! is. Wat het voorstelt wordt aldus
beschreven: „Eene nimf uit het water opgekomen wijst
met de eene hand naar de zee, als de plaats vau waar zij
komt en houdt met de andere hand de prinsenvlag fier
omhoog." Om hiervoor geld te krijgen zijn in onder
scheidene gemeenten tal van personen uitgenoudigd om
als sub-commissiën geconstitueerd, giften te verzamelen
en de zaak met alle verdere middelen te ondersteunen.
Te Rotterdam heeft zich.een 100tal burgers ver-
eenigd en uit hun midden eene commissie bpnoemd, om
met een slachter in onderhandeling te treden teneinde
voor een minderen prijs dan thans goed vleesch en spek
te kunnen verkrijgen en op die wijze een einde temaken
aan de buitensporige eischen der slachters.
De groothertog van Luxemburg heeft tot komman-
deur der orde van de Eikenk'roon benoemd de luitenant
kolonel A. Casterman kommandant van het korps der
genie in België, en tot ridders van dezelfde orde de
opzichter der genie le klasse Duménilbenevens den
heer G. Cabu, zich noemende Cabelte Brussel.
Tengevolge van het afkomende drijfijswaarmede
de rivier bedekt was, is men gisteren morgen te Vrees
wijk reeds begonnen de schipbrug weg te nemen en te
bergen.
Ook te Arnhem heeft men, tengevolge van de
groote boeveelheid afkomend drijfijs, deschipbrugreeds
weggenomen.
Het ijs in de rivier de IJsel heeft zich reeds Maan
dag voor de stad Kampen vastgezet.
Maandag werd te Hoogoveen de slechting der
vestingwerken van Coevorden aanbesteed voor de som
f 26,484.
De heer J. Banm officier van gezondheid le klasse,
te Arnhem in garnizoenis benoemd tot ridder van Het
legioen van eer voor de diensten door hem bewezen
aan Het roode kruis gedurende zijn verblijf als chef der
Nederlandsche ambulance te Metz.
De gemeenteraad van 's Gravenhage heeft gisteren
tot ingenieur voor den aanleg der duinwaterleiding
benoemd den hoofdingenieur J. Waldorp.
De Arnhemsche courant heeft van den heer M. van
Thaimakelaar in vee te Londen de volgende ïnede-
deeling ontvangen, die voorden veehandel niet onbe
langrijk is
„Met primo Januari 1872 wordt een nieuwe vee
markt te Londen (Deptford) geopend voor het stallen
verkoopen en slachten van vee uit de navolgende lan
den: Ruslandj Oostenrijk, Hongarije, Duitsch keizer
rijk, België, Frankrijk en Italië, welke landen hier
gerekend worden aan besmettelijke ziekten onderhevig
te zijn.
Daar het Nederlandsche vee nu gelukkig daar buiten
gesloten is en aan de oude markt kan blijvenis het
noodig dat, bij het verschepen van vee van Nederland
naar Engelandelk stuk naauwkeurig geëxamineerd
wordt door bekwame veeartsen en dat het besluit van
Mei 11. strikt worde gehandhaafd, waarbij het vee niet
anders dan tusschen zonsopgang en zonsondergang mag
gekeurd worden.
Daar hier te lande vele menschen zijn die al het moge
lijke doen om ook het Nederlandsche vee aan de Nieuwe
markt te krijgendat tot heden zonder gevolg gebleven
is, moet er tevens zorg gedragen wordendat geen stuk.
vee te Londen of op andere plaatsen van Engeland ont
scheept, aan de een of andere besmettelijke ziekte on
derhevig is, daar in dat geval onmiddellijk ook het
Nederlandsche vee aan de Nieuwe markt zal gebracht
wordenhetwelk aan eigenaars van vee een verlies zal
geven van 1 a li op een stuk rundvee 10 shilling
op een kalfen 5 shilling op een schaap."
Den 25" October is de laatste rail gelegd van den
spoorweg waardoor de golf van Mexiko met de Hudsons-
biai wordt vereenigd. Deze lijn doorsnijdt Amerika in
zijn geheele lengte en doorloopt de vruchtbaarste ge
deelten.
Ieder Zwitsersch officier bij de infanterie moet
voortaan lid zijn van een scherpschutterskorps en aan de
schietoefeningen van dat korps geregeld deelnemen. Hij
krijgt daarvoor van regeeriDgswege een geweer in ge
bruik.
Tlier ra om et e r stand.
6 Dec. 'sav. 11 u. 24 gr.
7 'snjorg. 7 u 22gr.'s midd. 1 u. 26gr. 'sav.6 u. 23 gr.
Staten-generaal.
TWEEDE KAMER.
Zitting van Maandag 27 November.
Beraadslaging over onderart. 12 van het „wets
ontwerp tot vaststelling der begrooting van
uitgaven voor den aanleg van staatsspoorwegen
dienst 1872."
Vervolg en slot.)
De heer Stieltjes. Slechts een enkel woord om twee
dwalingen te herstellen, waarin de minister vervallen
is. De minister schijnt te hebben begrepen, dat men bij
de verdieping der buitenhaven tevens verlangde ver
dieping van een dorpel der sluis. Daarvan was geen
sprake, want dit zou gepaard moeten gaan met alge
meene verandering der sluis. De wensch gaat niet ver
der dan dat de buitenhaven gebracht worde op de diepte
die men zeer wijselijk aan den sluisdorpel en ook aan
de binnenhaven gegeven heeft, want wij hebben nu het
vreemd verschijnsel dat, terwijl de sluis 6,5 meter diep is,
de buitenhaven slechts 4,7 meter diepte heeft, dus is de
buitenhaven 1,8 meter hooger dan de sluisdorpel, en
dit wenscht men opgeheven te zien.
De tweede dwaling is deze: dat de voorbeelden, door
mij uit het buitenland aangehaald, betrekkelijk kleine
voorbeelden zijn en de minister meent, dat Nederland
geefi voorbeelden bij Duitschland behoeft te gaan halen.
Tot voor vijf en twintig jaar was dit inderdaad het ge
val; toen waren onze werken grooter dan die in Duitsch
land en België, maar ongelukkigerwijze is dit in de
laatste jaren het geval niet meer. En om nu niet eens
van de reed3 jaren bestaande havens van Brefüen en
Geestemunde te spreken, wijs ik er op dat de haven
van de Jabde gebouwd is met sluizen van meer dan
20 meters en met dokken, waar de grootste gepantserde
fregatten in geborgen kunnen worden.
Waarlijk geene kleiDe werkenen zelfs de zooge
naamde kleine werken, zooals die van de Hannoversche
regeering te Leer en die van de Oldenburgsche regee
ring te Brake, zijn werken van zoodanige afmeting dat
onze groote koopsteden, Amsterdam en Rotterdam, zich
zouden verheugen er van in het bezit te zijn, waardoor
zij schepen van 6 meters diepgang, dus éen meter meer
dan nu, gouden kunnen ontvangen. Ik wil geenszins
verkleinen wat wij doen, maar wil mijn aandrang her
halen meer spoed te maken, want het begin van deze
onderhanden groote werken had twintig jaren te laat
plaats. Reeds in 1858 heeft men om nu verder van
Duitschland niet te spreken te Antwerpen sluizen ge
maakt van 25 meters die gelegenheid aan de diepste