MIDDELBURGSCHE 0 O U R A i\ T. Vrijdag 1871 10 November. Bij dit nommer behoort een hijvoegsel, bevattende het eerste gedeelte van het verslag' van het verhandfelde in de zitting der provin ciale staten van Zeeland van 7 dezer. Middelburg 9 November. Heden is te 's Gravenkageten behoeve der staats spoorwegen aanbesteed 1" de onderbouw voor een dubbele draaibrug over het kanaal door de Oude Arne, in den Kleverskerkscken weg, met de daarbij behoorende beveiligingswerken; 2" de plaatijzeren bovenbouw voor genoemde draai brug; 3° eene dubbele brugwachterswoning; 4° drie gemetselde doorgangen 5° de verdediging op de boorden van het kanaal dooi de Oude Arne 6° de aansluitingen van het kanaal door de Oude Arne met de Nieuwe haven van Middelburg en met de haven van Amemuidenen eenige verdere werken. Hiervoor zijn acht biljetten ingekomen. De laagste inschrijving is van den heer J. van der Griendt, te 'sHer- togenboschvoor f 133,500. Het bedrag der begrooting is 136,550. Benoemingen en besluiten. schutterijen. Eervol ontslag verleend, op verzoek, aan M. C. J. Pilaar als le luitenant bij de dienstdoende schutterij te Goes, en als zoodanig benoemd J. G. Dob- belaerethans 2e luitenant, en tot 2«n luitenant J. J. A. de Bock, thans schutter. middelbaar onderwijs. Benoemd tot leeraar aan de rijks-hoogere burgerschool te Assen J. H. A. van Ravenhorst. hypotheken enz. Benoemd tot bewaarder van de hypotheken, het kadaster en de scheepsbewijzen te Gorinchem, J. van Sonsbeeck, thans ontvanger der registratie voor de gerechtelijke en administratieve akten en der domeinen te Groningen. Onderwijs. In de eergisteren gehouden zitting van den gemeen teraad van Dordrecht is o. a. ingekomen eene aanbe velingslijst van burgemeester en wethouders voor de betrekking van directrice der middelbare school voor meisjes aldaar. Het voorgedragen dubbeltal bestaat uit de dames C. Donker, te Rotterdam, en M. G. van Pesch, te Utrecht. Kerknieuws. Met algemeene stemmen is op 8 November 11. door den kerkeraad van Gapinge als predikant dier gemeente beroepen de heer Adolpk Frederilc van der Scheer, can- didaat bij het provinciaal kerkbestuur van Gelderland. Marine en leger. De luitenant ter zee 2c klasse P. Bool. laatst behoord hebbende tot het eskader in Oost-Indië en van daar den 4«i dezer in Nederland teruggekeerdwordt met dien datum op nonactiviteit gesteld. Gemengde berichten. Bij het passeeren van den spoortrein van Mechelen naar Neuzen moest gisteren morgen aan de onlangs gemaakte halt de Kijkuit, halverwege Axel en Hulst, door een daar sedert eenige dagen geplaatsten bediende, genaamd H. Koemans, van Hulst, een trein met wagens, met suikerpenen geladen, aan den voorbij rijdenden passagièrstrein worden aangehecht; terwijl de beide treinen alzoo tegen elkander kwamenwerd de mau daar tusschen gekneld en als het ware verplet,, zoodat hij oogenblikkelijk overleed. Bij is slechts 27jarenoud, en laat eene weduwe en drie kinderen na. De Rotterdamsche politie heeft gisteren morgen reeds vroegtijdig den moordenaar gearresteerd van do vrouw die eergisteren avond op den Noord-Singel met afgesneden strot gevonden is. De dader is de man der ver- slagene, zekere Hendrik Johannes Snoey, oud 27 jareD, sjouwer van beroep, die, ten vorigen jare met de versla- gene gehuwd, echter kort daarna om zijn liederlijk gedrag door haar verlaten was. Bij gaf zich veel over aan dronkenschap, pleegde gedurig mishandelingen op de verslagene, zoodat hij reeds bij herhaling bij de politie in bewaring was gesteld geweest, en leefde thans reeds geruïmen tijd van haar gescheiden. Op den avond van de misdaad heeft hij haar aan haar werkhuis afgehaald, eene wandeling voorgesteld, voorge vende haar te willen spreken, en is met haar gegaan langs de Rotte tot aan den Noorder-Singel, alwaar hij den gruwel beging, en daarna de vlucht nam. De verslagene was 28 jaren oud, en had geene kin deren.-""'' De dader was reeds vroeger, tijdens hij als soldaat bij hefkbïps mariniers diende, ter zake van diefstal gestraft met eene gevangenisstraf en vervallenverklaring van den militairen stand. Bij is gisterenavond, na alvorens zijne misdaad beleden te hebben, overgebracht naar het huis van arrest. De Provinciale Groningsche courant van 7 Novem ber jl. verklaart, dat haar bureau dien dag letterlijk overstroomd werd met klachten over de behandeling die de reizigers op de spoorweglijn Nieuwe SchansGronin gen hadden ondervonden. Bij gebrek aan personenwa- geus hadden velen te Hoogezand het vervoer in een bagagewagen voor lief moeten nemen en, toen te Krops- wolde nog meer dan 50 passagiers hetzelfde lol moesten ondergaan werd men in dien bagagewagen staande, als haringen ia een ton, opeengepakt, zoodat men zich bijna niet kon verroeren. Uit Zevenbergen wordt gemeld, dat reeds gedu rende eenige maanden aldaar in hevige mate de besmet telijke keelziekte onder kinderen hcerschte. In den laatsten tijd, zoo beweert men, had een Hongaarsche vrouw een aantal kinderen, meer dan 4000, van den dood gered door de toepassing van een geheim middel, in den vorm van een welriekend poeder, dat zij den kinderen in do keel blaast en waarvan de bestauddeelen haar alleen bekend zijn. Men zou haar reeds 4000 ducaten hebben beloofd als zij haar geheim bekend maakte, doch daar zij binnen 2 maanden 10,000dukaten had verdiend, heeft ze dat aanbod van de hand gewezen. Pogingen om haar de uitoefening van verdere praktijk te beletten waren mislukt, daar de ouders haar met geweld uit hare woning halen om naar de zieke kinderen te komen. Klaus Groth te Kiel deelt in de Külnisclie Zeitung een uitvoerig schreven mede van September '71 aan de Maatschappij van Nederlandsche letterkunde te Leiden, dienende om het bestuur van genoemde maatschappij dank te zeggen voor zijne benoeming tot lid. Uit het schrijven blijkt verder dat Groth veel sympathie heeft voor Holland en de Hollanders, en hy nauwere aaneen sluiting wenscht met de stamverwante Germanen; dat Groth's „verzen veel gelezen worden in België, bijna als ware hij daar thuis." De toon van den brief is zeor gemüthllch, maar aanwinst heeft de Maatschappij van Nederlandsche letterkunde in Klaus Groth, naar 'tschijnt, niet gedaan. {Eet Vaderland.) Wegens de tegenwoordig niet talrijke bevolking van het huis van correctie te Hoorn en de gevangenis voor veroordeelde vrouwen te Woerden (in welke ge stichten tot dusverre slechts de correctioneel veroor deelden tot eene gevangenisstraf van meer dan 18 maan den werden opgenomen) is bij koninklijk besluit van 28 October jl., bepaald, dat te rekenen van den len November de mannelijke correctioneel veroordeelden tot eene gevangenisstraf van een jaar en daarboven in het huis van correctie te Hoorn, en de vrouwelijke veroordeelden van die categorie in de strafgevangenis te Woerden hnnne straf zullen ondergaan. Het comité van effectenhandelaars te Rotterdam heeft besloten, aan den minister van buitcnlandsche zaken een adres te zendenom tegen de voorgestelde belasting op de coupons van Spanje te protesteeren; zhllende een adres van dezelfde strekking worden gezonden aan den Spaanschen gezant te's Gravenhage. Van alle zijden worden ernstige klachten aange heven over de schier voorbeeldeloos slechte inrichting der politie in de Pruisische hoofdstad. Reeds sedert lang heeft men op de vele leemten en gebreken van dezen dienst gewezen, zonder dat daardoor verbetering in de zaak tot stand werd gebracht. Thans echter zijn deze tot zoodanige hoogte geklommen, zegt de Eerlijn- sche Börsen Zeitung on andere bladen stemmen daarmede in dat men des avonds de voornaamste en drukst bezochte straten niet ongehinderd kan doorwan delen een menigte openbare lokalen kan men zonder gevaar niet bezoeken, want tallooze malen is het reeds gebleken, dat de politie met loome schreden eerst ter hulp kwam nadat meer dan éen der rustige toeschou wers derwijze was mishandeld, dat zij later het levenesf bij hebben ingeschoten. Nooit was de politie, naar men beweert, zoo slecht ingericht, terwijl de uitbreiding der stad en de vermeerdering der bevolking een talrijker en beter personeel en tevens een veel scherper toezicht dan vroeger dringend noodzakelijk maken. De ergelijk- sto straattooneelen zijn er sedert geruimen tijd als het ware aan de orde. Een talrijk gedeelte van het uitvaag sel der vrouwelijke bevolking, beschermd door mannen uit de heffe des volks, drijft openlijk den spot met alle tucht en wel zonder dat de politie bij machte schijnt te zijn om het kwaad tegen te gaan. Nachtelijke aanvallen en berooving op den openbaren weg nemen te gelijker tijd op onrustbarende wijze toe. Gaat het zoo nog eenigen tijd voort zegt het vroeger aangehaalde blad dan zal Berlijn spoedig beneden den rang van elke beschaafde stad zijn gedaald. Het Journal des débats verhaalt, dat, zoo tegen woordig het getal rijtuigen op veeren in Parijs meer dan honderd duizenden bedraagt, het 465 jaren is geleden dat het eerste zoogenaamde „hangende rijtuig of rijtuig op riemen" karos genaamd, in de straten van Parijs reed. Koningin Isabelle hield daarin in 1405 haar intocht in Frankrijks hoofdstad. Men noemde toen de rijtuigen op riemenMariot damerets ou de dames. In 1533 kwam koningin Eleonore Marseille binnen in een gesloten rijtuig', op riemen. Onder Frans I hielden verscheidene dames eene karos. De vierde karosdie in Frankrijk werd vervaardigd, behoorde aan Christoffel de Thou, eerste president van het parlement van Parijs. In 1586 kwamen de hovelin gen van Hendrik III en de hofdames der koningin nog te paard op het Louvre. Tijdens Hendrik IV waren de karossen in Parijs nog zeldzaam; de koning bezat er slechts een voor zich cn de koningin. Onder voorwendsel van ongesteldheid kwam de hertog van Epernon in 1607 voor het eerst in een karos op het Louvre. Tijdens het regentschap van Maria de Medicis werd het gebrui ken van een karos vergund aan de hertogen en aan de grootoflicieren van de kroon. Het gebruik van glazen in de portieren is afkomstig uit Italië en werd door Bassompierre in Frankrijk inge voerd. De uitvinding van de zoogenaamde „berlines" wordt toegeschreven aan een architckt van Frederik Wilhelm, keurvorst van Brandenburg. In Weenen verscheen de eerste karos in 1515 en te Londen in 1580. In 1650 kreeg zekere Villarme het uitsluitend privi legie om in Parijs groote en kleine rijtuigen op riemen te laten loopen. Onder Lodewijk XIV waren nog geen rijtuigen voor algemeenen dienst in gebruik. Zekere Sauvage, die in de Rue Saint Martin bij het beeld van Saint Fiacre woonde, organiseerde den eersten geregel- den dienst van rijtuigen op riemen, en van zijne woon plaats ontleenden zij den naam fiacres. Zij werden toen „vijf stuivers karossen" genoemd, om dat men vijf stuivers voor een rit betaalde. Te Londen kwamen de fiacres in 1634 in gebruik en in 1787 werden voor het eerst in Frankrijk stalen veeren onder de rijtui gen aangebracht. In 1658 telde men in Parijs slechts 300 rijtuigen; in 1768 bijna 20,000 en in 1871 meer dan 100,000.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1871 | | pagina 1