MIDDELBURGSCHE
0 O U R A i\ T.
Vrijdag
1871
10 November.
Bij dit nommer behoort een hijvoegsel,
bevattende het eerste gedeelte van het verslag'
van het verhandfelde in de zitting der provin
ciale staten van Zeeland van 7 dezer.
Middelburg 9 November.
Heden is te 's Gravenkageten behoeve der staats
spoorwegen aanbesteed
1" de onderbouw voor een dubbele draaibrug over het
kanaal door de Oude Arne, in den Kleverskerkscken
weg, met de daarbij behoorende beveiligingswerken;
2" de plaatijzeren bovenbouw voor genoemde draai
brug;
3° eene dubbele brugwachterswoning;
4° drie gemetselde doorgangen
5° de verdediging op de boorden van het kanaal dooi
de Oude Arne
6° de aansluitingen van het kanaal door de Oude Arne
met de Nieuwe haven van Middelburg en met de haven
van Amemuidenen eenige verdere werken.
Hiervoor zijn acht biljetten ingekomen. De laagste
inschrijving is van den heer J. van der Griendt, te 'sHer-
togenboschvoor f 133,500.
Het bedrag der begrooting is 136,550.
Benoemingen en besluiten.
schutterijen. Eervol ontslag verleend, op verzoek,
aan M. C. J. Pilaar als le luitenant bij de dienstdoende
schutterij te Goes, en als zoodanig benoemd J. G. Dob-
belaerethans 2e luitenant, en tot 2«n luitenant J. J. A. de
Bock, thans schutter.
middelbaar onderwijs. Benoemd tot leeraar aan de
rijks-hoogere burgerschool te Assen J. H. A. van
Ravenhorst.
hypotheken enz. Benoemd tot bewaarder van de
hypotheken, het kadaster en de scheepsbewijzen te
Gorinchem, J. van Sonsbeeck, thans ontvanger der
registratie voor de gerechtelijke en administratieve akten
en der domeinen te Groningen.
Onderwijs.
In de eergisteren gehouden zitting van den gemeen
teraad van Dordrecht is o. a. ingekomen eene aanbe
velingslijst van burgemeester en wethouders voor de
betrekking van directrice der middelbare school voor
meisjes aldaar. Het voorgedragen dubbeltal bestaat uit de
dames C. Donker, te Rotterdam, en M. G. van Pesch,
te Utrecht.
Kerknieuws.
Met algemeene stemmen is op 8 November 11. door
den kerkeraad van Gapinge als predikant dier gemeente
beroepen de heer Adolpk Frederilc van der Scheer, can-
didaat bij het provinciaal kerkbestuur van Gelderland.
Marine en leger.
De luitenant ter zee 2c klasse P. Bool. laatst behoord
hebbende tot het eskader in Oost-Indië en van daar den
4«i dezer in Nederland teruggekeerdwordt met dien
datum op nonactiviteit gesteld.
Gemengde berichten.
Bij het passeeren van den spoortrein van Mechelen
naar Neuzen moest gisteren morgen aan de onlangs
gemaakte halt de Kijkuit, halverwege Axel en Hulst,
door een daar sedert eenige dagen geplaatsten bediende,
genaamd H. Koemans, van Hulst, een trein met wagens,
met suikerpenen geladen, aan den voorbij rijdenden
passagièrstrein worden aangehecht; terwijl de beide
treinen alzoo tegen elkander kwamenwerd de mau
daar tusschen gekneld en als het ware verplet,, zoodat
hij oogenblikkelijk overleed. Bij is slechts 27jarenoud,
en laat eene weduwe en drie kinderen na.
De Rotterdamsche politie heeft gisteren morgen
reeds vroegtijdig den moordenaar gearresteerd van do
vrouw die eergisteren avond op den Noord-Singel met
afgesneden strot gevonden is. De dader is de man der ver-
slagene, zekere Hendrik Johannes Snoey, oud 27 jareD,
sjouwer van beroep, die, ten vorigen jare met de versla-
gene gehuwd, echter kort daarna om zijn liederlijk gedrag
door haar verlaten was. Bij gaf zich veel over aan
dronkenschap, pleegde gedurig mishandelingen op de
verslagene, zoodat hij reeds bij herhaling bij de politie
in bewaring was gesteld geweest, en leefde thans reeds
geruïmen tijd van haar gescheiden.
Op den avond van de misdaad heeft hij haar aan haar
werkhuis afgehaald, eene wandeling voorgesteld, voorge
vende haar te willen spreken, en is met haar gegaan
langs de Rotte tot aan den Noorder-Singel, alwaar hij
den gruwel beging, en daarna de vlucht nam.
De verslagene was 28 jaren oud, en had geene kin
deren.-""''
De dader was reeds vroeger, tijdens hij als soldaat bij
hefkbïps mariniers diende, ter zake van diefstal gestraft
met eene gevangenisstraf en vervallenverklaring van den
militairen stand. Bij is gisterenavond, na alvorens zijne
misdaad beleden te hebben, overgebracht naar het huis
van arrest.
De Provinciale Groningsche courant van 7 Novem
ber jl. verklaart, dat haar bureau dien dag letterlijk
overstroomd werd met klachten over de behandeling die
de reizigers op de spoorweglijn Nieuwe SchansGronin
gen hadden ondervonden. Bij gebrek aan personenwa-
geus hadden velen te Hoogezand het vervoer in een
bagagewagen voor lief moeten nemen en, toen te Krops-
wolde nog meer dan 50 passagiers hetzelfde lol moesten
ondergaan werd men in dien bagagewagen staande, als
haringen ia een ton, opeengepakt, zoodat men zich bijna
niet kon verroeren.
Uit Zevenbergen wordt gemeld, dat reeds gedu
rende eenige maanden aldaar in hevige mate de besmet
telijke keelziekte onder kinderen hcerschte. In den
laatsten tijd, zoo beweert men, had een Hongaarsche
vrouw een aantal kinderen, meer dan 4000, van den dood
gered door de toepassing van een geheim middel, in
den vorm van een welriekend poeder, dat zij den kinderen
in do keel blaast en waarvan de bestauddeelen haar
alleen bekend zijn. Men zou haar reeds 4000 ducaten
hebben beloofd als zij haar geheim bekend maakte, doch
daar zij binnen 2 maanden 10,000dukaten had verdiend,
heeft ze dat aanbod van de hand gewezen. Pogingen
om haar de uitoefening van verdere praktijk te beletten
waren mislukt, daar de ouders haar met geweld uit
hare woning halen om naar de zieke kinderen te komen.
Klaus Groth te Kiel deelt in de Külnisclie Zeitung
een uitvoerig schreven mede van September '71 aan de
Maatschappij van Nederlandsche letterkunde te Leiden,
dienende om het bestuur van genoemde maatschappij
dank te zeggen voor zijne benoeming tot lid. Uit het
schrijven blijkt verder dat Groth veel sympathie heeft
voor Holland en de Hollanders, en hy nauwere aaneen
sluiting wenscht met de stamverwante Germanen; dat
Groth's „verzen veel gelezen worden in België, bijna
als ware hij daar thuis." De toon van den brief is zeor
gemüthllch, maar aanwinst heeft de Maatschappij van
Nederlandsche letterkunde in Klaus Groth, naar 'tschijnt,
niet gedaan. {Eet Vaderland.)
Wegens de tegenwoordig niet talrijke bevolking
van het huis van correctie te Hoorn en de gevangenis
voor veroordeelde vrouwen te Woerden (in welke ge
stichten tot dusverre slechts de correctioneel veroor
deelden tot eene gevangenisstraf van meer dan 18 maan
den werden opgenomen) is bij koninklijk besluit
van 28 October jl., bepaald, dat te rekenen van den
len November de mannelijke correctioneel veroordeelden
tot eene gevangenisstraf van een jaar en daarboven in
het huis van correctie te Hoorn, en de vrouwelijke
veroordeelden van die categorie in de strafgevangenis
te Woerden hnnne straf zullen ondergaan.
Het comité van effectenhandelaars te Rotterdam
heeft besloten, aan den minister van buitcnlandsche
zaken een adres te zendenom tegen de voorgestelde
belasting op de coupons van Spanje te protesteeren;
zhllende een adres van dezelfde strekking worden
gezonden aan den Spaanschen gezant te's Gravenhage.
Van alle zijden worden ernstige klachten aange
heven over de schier voorbeeldeloos slechte inrichting
der politie in de Pruisische hoofdstad. Reeds sedert
lang heeft men op de vele leemten en gebreken van
dezen dienst gewezen, zonder dat daardoor verbetering
in de zaak tot stand werd gebracht. Thans echter zijn
deze tot zoodanige hoogte geklommen, zegt de Eerlijn-
sche Börsen Zeitung on andere bladen stemmen
daarmede in dat men des avonds de voornaamste en
drukst bezochte straten niet ongehinderd kan doorwan
delen een menigte openbare lokalen kan men zonder
gevaar niet bezoeken, want tallooze malen is het reeds
gebleken, dat de politie met loome schreden eerst ter
hulp kwam nadat meer dan éen der rustige toeschou
wers derwijze was mishandeld, dat zij later het levenesf
bij hebben ingeschoten. Nooit was de politie, naar men
beweert, zoo slecht ingericht, terwijl de uitbreiding der
stad en de vermeerdering der bevolking een talrijker
en beter personeel en tevens een veel scherper toezicht
dan vroeger dringend noodzakelijk maken. De ergelijk-
sto straattooneelen zijn er sedert geruimen tijd als het
ware aan de orde. Een talrijk gedeelte van het uitvaag
sel der vrouwelijke bevolking, beschermd door mannen
uit de heffe des volks, drijft openlijk den spot met alle
tucht en wel zonder dat de politie bij machte schijnt te
zijn om het kwaad tegen te gaan. Nachtelijke aanvallen
en berooving op den openbaren weg nemen te gelijker
tijd op onrustbarende wijze toe. Gaat het zoo nog
eenigen tijd voort zegt het vroeger aangehaalde
blad dan zal Berlijn spoedig beneden den rang van
elke beschaafde stad zijn gedaald.
Het Journal des débats verhaalt, dat, zoo tegen
woordig het getal rijtuigen op veeren in Parijs meer dan
honderd duizenden bedraagt, het 465 jaren is geleden
dat het eerste zoogenaamde „hangende rijtuig of rijtuig
op riemen" karos genaamd, in de straten van Parijs
reed. Koningin Isabelle hield daarin in 1405 haar intocht
in Frankrijks hoofdstad. Men noemde toen de rijtuigen
op riemenMariot damerets ou de dames. In 1533 kwam
koningin Eleonore Marseille binnen in een gesloten
rijtuig', op riemen. Onder Frans I hielden verscheidene
dames eene karos.
De vierde karosdie in Frankrijk werd vervaardigd,
behoorde aan Christoffel de Thou, eerste president van
het parlement van Parijs. In 1586 kwamen de hovelin
gen van Hendrik III en de hofdames der koningin nog
te paard op het Louvre. Tijdens Hendrik IV waren de
karossen in Parijs nog zeldzaam; de koning bezat er
slechts een voor zich cn de koningin. Onder voorwendsel
van ongesteldheid kwam de hertog van Epernon in
1607 voor het eerst in een karos op het Louvre. Tijdens
het regentschap van Maria de Medicis werd het gebrui
ken van een karos vergund aan de hertogen en aan de
grootoflicieren van de kroon.
Het gebruik van glazen in de portieren is afkomstig
uit Italië en werd door Bassompierre in Frankrijk inge
voerd. De uitvinding van de zoogenaamde „berlines"
wordt toegeschreven aan een architckt van Frederik
Wilhelm, keurvorst van Brandenburg.
In Weenen verscheen de eerste karos in 1515 en te
Londen in 1580.
In 1650 kreeg zekere Villarme het uitsluitend privi
legie om in Parijs groote en kleine rijtuigen op riemen
te laten loopen. Onder Lodewijk XIV waren nog geen
rijtuigen voor algemeenen dienst in gebruik. Zekere
Sauvage, die in de Rue Saint Martin bij het beeld van
Saint Fiacre woonde, organiseerde den eersten geregel-
den dienst van rijtuigen op riemen, en van zijne woon
plaats ontleenden zij den naam fiacres.
Zij werden toen „vijf stuivers karossen" genoemd, om
dat men vijf stuivers voor een rit betaalde. Te Londen
kwamen de fiacres in 1634 in gebruik en in 1787 werden
voor het eerst in Frankrijk stalen veeren onder de rijtui
gen aangebracht.
In 1658 telde men in Parijs slechts 300 rijtuigen; in
1768 bijna 20,000 en in 1871 meer dan 100,000.