OÜRANT. \T0- 254. Woensdag 1871. 25 October. s Middelburg 24: October. In de heden gehouden zitting van den gemeenteraad van Middelburg zijn de volgende zaken behandeld. De voorzitter heeft mededeeling gedaan van den be kenden gunstigen uitslag der geldleening ten behoeve dezer gemeente, onder hartelijke dankbetuiging aan allen die daartoe hebben bijgedragen. Daarentegen ontving de voorzitter, naraensden raad.eene dankbetui ging van den heer Mathon voor zijn krachtig initiatief. De heeren Luteijn en Fokker zijn benoemd om met burgemeester en wethouders de stukken der geldleening te teekenen. Voor kennisgeving is aangenomen de mededeeling des voorzitters, dat de minister van binnenlandsche zaken het voornemen heeft, om ter plaatse van de vroe gere Havenbarrière en aan den overkant een pontveer over het kanaal aan te leggen. Later zal beslist worden, of de raad dat pontveer zal willen exploiteeren. Naar aanleiding eener missive van het bestuur der Nederlandsche handelmaatschappijhoudende kennis geving van de te houden algemeene vergadering waarin over het verder bestaan dier maatschappij beslist zal worden, is op voorstel van burgemeester en wethouders besloten, de gemeente in die vergadering te doen verte genwoordigen door den burgemeester of een der overige leden van het dagelijksch bestuur. De voorwaarden voor de verpachting der tollen op den Middelburg—Vlissingschen rijweg zijn goedgekeurd. De ingekomen rekeningen en begrootingen van ver schillende instellingen zijn gesteld in handen der finan- cieele commissie. Yan den heer H. Olthoff is ten geschenke voor de oudheidskamer ontvangen een vaandel, gebruikt bij den allegorischen optocht alhier in 1867. De concept-overeenkomst met het rijk voor het onder houd en de verlichting der voetbrug bij het station tegenover den Segeersweg is goedgekeurd. Aan J. Gilde is een stuk grond op den achtersingel bij de Noordpool t, ter grootte van 140 centiaren, in erfpachtgegeven, tothet bouwen van arbeiderswoningen, voor den tijd van 97 jaren ad 21 's jaars. De begrooting der schutterij voor 1872 is goedgekeurd tot een bedrag van ƒ2930, waarvan 2765 als toelage uit de gemeentekas. De aan het burgerlijk armbestuur voor 1872 te ver- leenen subsidie is bepaald op 37,500. Dc begrooting dier administratie is mede goedgekeurd. De commissie, ten vorigen jare benoemd om te overwegen of ten aanzien van het armwezen in deze gemeente bezuiniging mogelijk zou zijn, heeft een rapport uitgebracht, waarvan de conclusie luidt, dat de commissie geen bepaald voorstel tot bezuiniging kan doen, doch alleen in overweging geeft om alle verdere nieuwe plaatsing of besteding van gemeente wege in het oude mannen- en vrouwenhuisin het vervolg geheel te doen ophouden en de tot dusver op deze wijze aan oude en gebrekkige armen verleende hulp door eene bedeeling per week of zoogenaamde huis zittende bedeeling te vervangen. Dit voorstel is echter met 10 tegen 5 stemmen verworpen. Met 11 tegen 4 stemmen is, op voorstel van den heer van Visvliet, besloten om het ten vorigen jare genomen besluit te handhaven, dat slechts bij volstrekte noodzakelijkheid, ter beoordeeling van bur gemeester en wethouders, tot eene plaatsing van personen in het oude mannen- en vrouwenhuis zal worden overgegaan, en met 10 tegen 5 stemmen, om het maximum van het getal dier verpleegden testellen op32. De gemeentebegrooting voor 1872 is vastgesteld tot een bedrag van 406,523.35^. Een ingekomen voorstel van de heeren Luteijn, Fok ker en van Hoek, om met ingang van 1 Januari a. in deze gemeente eene hondenbelasting te heffen, zal in een volgende zitting behandeld worden. Van den heer M. S. de Zeeuw, uitgever der Nieuwe Middelburgsche courant, is een adres ingekomen, hou dende bezwaar tegen het in de vorige zitting door de heeren Snijders en Dronkers ingediende voorstel, om eene wijziging te beproeven van het met den adressant gesloten contract betreffende de plaatsing van gemeente stukken. De behandeling van het bedoelde voorstel is tegen de volgende zitting aan de orde gesteld, waarbij op genoemd adres tevens zal worden gelet. Bij de behandeling van de concept-verordening betreffende de plaatselijke directe belasting op de inkomsten, door de heeren Snijders, Fokker en Mathon voorgedragen, werden eerst de volgende drie punten uitgemaakt a dat die heffing niet progressief zal zijn, met 14 tegen 2 stemmen; b dat geen verplichte aangifte onder bedreiging van straf zal moeten geschieden, met 12 tegen 4 stemmen; en c d&t geen verminderde aanslag zal plaats hebben naarmate de grootte van het gezin, met 9 tegen 7 stemmen. Daarna is de voorgedragen verordening zelve met 13 tegen 3 stemmen verworpen. Eene door burgemeester en wethouders voorgedragen concept-verordeniDg op de heffing en invordering der genoemde belasting is voor de leden ter inzage gelegd en gesteld in handen der financieele commissie. Op voorstel van burgemeester en wethouders, in over leg met de commissie van fabricage, is besloten dat de te maken nieuwe brug over de kaai zal gelegd worden tegenover den toegangweg naar het station. Ten slotte is bepaald, dat de gelegenheid tot conver sie der oudegemeentesehuld zal zijn opengesteld van a. Vrijdag tot 31 December a. In de jongste zomervergadering der provinciale staten van Zeeland werd door dé heeren Ilombaeh Dronkers, van Eek, Mathon en Pierssens een voorstel ingediend, om aan den stoombootdienst op do Wester-Schelde zoo danige uitbreiding te geven dat de bewoners van het voormalig 5e district van den Zeeuwscken spoorweg gebruik kunnen maken. Om dit doel te bereiken meen den de voorstellers dat de dienst in twee deelen zou kunnen gesplitst worden: éen deel tusschen Vlissingen Breskeus, Borsselen en Neuzen, en óen deel tusschen Neuzen, HoedekenskerkeHansweert en Walzoorden, waartoe twee stoombooten en een reserveboot zullen noodig zijn en waarmede men tweemaal daags de aan geduide plaatsen zal kunnen aandoen. De gemeenteraad van Neuzen diende gelijktijdig aan de staten een adres in, waarbij de wensch werd uitge drukt, dat uitbreiding zou worden gegeven aan de stoomvaart tusschen Zeeuwsch-Vlaanderen, beoosten den Brakman, en den overkant van den wal, zoodat men des morgens den overwal zou kunnen bezoeken en des avonds terugkeeren. Zooals men weet werd de beslissing over deze aangelegenheid destijds aangehouden en het genoemde voorstel naar gedeputeerde staten verzonden, teneinde daaromtrent voorlichting te geven. Uit het thans door het gedeputeerd college aan de leden der provinciale staten toegezonden gedrukt voor stel hieromtrent blijkt, dat bet de verschillende stukken heeft gesteld in handen eener commissie uit zijn mid den, die meer bijzonder belast is met het toezicht op den stoombootdienst voor de Wester-Schelde (zijnde de heeren LambrechtsecSnouck Hurgronje, benevens den griffier, den heer Buteux), die daaromtrent een ver slag beeft uitgebracht, hetwelk evenzeer is gedrukt. Volgens dit verslag acht de commissie het, ter beoor- ling boe een uitgebreider dienst zooals door de voorstellers verlangd wordt zou moeten ingericht worden, een eerste vereischte dat men bekend zij met de verschillende belangen die daarbij in het oog moeten gehouden wor den. Daaronder rangschikt zij de volgende: voor de bewoners zoowel van het oostelijk als van het weste lijk gedeelte van het 5e district: dat zij 's morgens zóo tijdig met de boot, zoo wel van Walzoorden als van Neuzen kunnen vertrekken, dat zij eensdeels een ge- schikten trein naar Holland kunnen bereiken, en ander deels de zittingen van de arrondissementsrechtbank van Goes kunnen bijwonenen dat de boot zóo laat naar Walzoorden en Neuzen vertrekt, dat de laatsten op dien. zelfden dag daarmede kunnen terugkeeren; voor reizigers van Zuid-Beveland naar België: dat de boot zóo tijdig van Hansweert en Hoedekenskerke vertrekt, dat zij uiterlijk te half 10 uur te Neuzen aankomt, voor de treinen van 10,15 naar Mechelen en 10,30 naar Gent; voor reizigers van België naar Zuid-Beveland en Walcheren, die met den tweeden trein uit Mechelen te 1,20, en uit Gent te 2,15 te Neuzen aankomendat zij zoo wel naar Vlissingen, als naar Goes kunnen door gaan; voor reizigers van Walcheren naar België: dat zij de twee treinen kunnen halen die van Neuzen te 10,15 naar Mechelenen 10,30 naar Gent vertrek ken; voor de bewoners van het westelijk gedeelte van bet 5e district: dat zij de markten van Vlissingen en Middelburg kunnen bezoeken of althans zich voor hunne zaken op éen dag heen en weer naar Walcheren kunnen begevenvoor de bewoners van het 4C district en van Walcheren: dat zij minstens tweemaal daags elkander kunnen bereiken; en voor het algemeenten slotte: de geregelde uitoefening van de post gemeen schap tusschen Zuid-Beveland en het 5e, en tusschen Walcheren en het 4e district. Met het oog op de behoeften waarin de dienst zal moeten voorzien, is eene regeling die alles omvat, naar de commissie opmerkt, hoogst moeilijk en kan dit althans op dit oogenblik niet in bijzonderheden worden bepaald, daar zij in meer dan een opzicht afhankelijk zal zijn van de dienstregeling op den staatspoorweg zooals die na de openstelling tot Middelburg en Vlissingen zal wor den vastgesteld; evenzeer van de nadere dienstrege ling, die wellicht daarvan het gevolg zal zijn, op de spoorwegen van Neuzen tot Gent en van Neuzen tot St. Nicolaas, en van de wijziging die het postvervoer zal ondergaan. Het zou derhalve gewaagd zijn reeds nu te bepalen, dat eene spitsing van den dienst zal plaats hebben, omdat men hierdoor zou vooruitloopen het later vast. te stellen vaarplan. Werd reeds nu het gebeele voorstel aangenomen, dan zou ook tot die splitsing zijn besloten, hetgeen hoogstwaarschijnlijk tot teleurstelling zou leidenterwijl het om slechts éen vooibeeld te noemen vermoedelijk zal blijken dat het onmogelijk is om met éen boot tweemaal te varen tusschen Breskens, Vlissingen en Neuzenin dier voege, dat de post ten allen tijde te 4 uren naar Bres kens kan worden overgebracht; terwijl, afgescheiden daarvan, wellicht de ondervinding zal leeren, dat, ingeval eener dergelijke vaart, de afstanden voor éen boot te groot zijn. Daarentegen zal het misschien blijken uitvoerbaar te zijn, om de booten tegen elkander in te laten varen en die wijze van varen te verkiezen zijn, omdat daardoor grootendeels aan het verlangen der ingezetenen van het voormalig 5e district is te voldoen, tevens daardoor de verschillende belangen zijn te behartigen en alzoo het algemeen belang is te bevorderen. Doch boe dit zij op dit oogenblik kan niet met zeker heid bepaald worden welke dienstregeling aan de be hoefte zal voldoen, zoodat bet raadzaam schijnt deze eerst in overweging te nemen tegen den tijd dat de meer uitgebreide stoomvaart zou zijn aan te vangen, en deze is in verband te brengen met de nadere dienstre geling op de spoorwegen en van het postvervoer. In elk geval staat het vast datvoor een zoo omvang rijken dienst, materieel en personeel aanmerkelijk zullen moeten versterkt worden, en wel in die mate, dat men, behalve twee dagelijks dienstdoende en volledig bemande stoombooten, in het bezit zij van eene reserve-boot die mede van eene bijna voltallige bemanning is voorzien. De commissie toont aan, dat de noodzakelijkheid eener vaste bemanning op de reserveboot niet ontkend kan worden, en meent dat die bemanning zal moeten bestaan uit een gezagvoerder, een machinist, twee sto kers en een roerganger. Met betrekking tot de financieele quaestie komt de commissie tot de slotsom dat de uitbreiding van den dienst, met twee dienstdoende booten en eene reserve- boot, eene vermeerdering van uitgaven zal vereischen

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1871 | | pagina 1