OÜRANT.
\T0- 254.
Woensdag
1871.
25 October.
s Middelburg 24: October.
In de heden gehouden zitting van den gemeenteraad
van Middelburg zijn de volgende zaken behandeld.
De voorzitter heeft mededeeling gedaan van den be
kenden gunstigen uitslag der geldleening ten behoeve
dezer gemeente, onder hartelijke dankbetuiging aan
allen die daartoe hebben bijgedragen. Daarentegen
ontving de voorzitter, naraensden raad.eene dankbetui
ging van den heer Mathon voor zijn krachtig initiatief.
De heeren Luteijn en Fokker zijn benoemd om met
burgemeester en wethouders de stukken der geldleening
te teekenen.
Voor kennisgeving is aangenomen de mededeeling
des voorzitters, dat de minister van binnenlandsche
zaken het voornemen heeft, om ter plaatse van de vroe
gere Havenbarrière en aan den overkant een pontveer
over het kanaal aan te leggen. Later zal beslist worden,
of de raad dat pontveer zal willen exploiteeren.
Naar aanleiding eener missive van het bestuur der
Nederlandsche handelmaatschappijhoudende kennis
geving van de te houden algemeene vergadering waarin
over het verder bestaan dier maatschappij beslist zal
worden, is op voorstel van burgemeester en wethouders
besloten, de gemeente in die vergadering te doen verte
genwoordigen door den burgemeester of een der overige
leden van het dagelijksch bestuur.
De voorwaarden voor de verpachting der tollen op
den Middelburg—Vlissingschen rijweg zijn goedgekeurd.
De ingekomen rekeningen en begrootingen van ver
schillende instellingen zijn gesteld in handen der finan-
cieele commissie.
Yan den heer H. Olthoff is ten geschenke voor de
oudheidskamer ontvangen een vaandel, gebruikt bij den
allegorischen optocht alhier in 1867.
De concept-overeenkomst met het rijk voor het onder
houd en de verlichting der voetbrug bij het station
tegenover den Segeersweg is goedgekeurd.
Aan J. Gilde is een stuk grond op den achtersingel
bij de Noordpool t, ter grootte van 140 centiaren, in
erfpachtgegeven, tothet bouwen van arbeiderswoningen,
voor den tijd van 97 jaren ad 21 's jaars.
De begrooting der schutterij voor 1872 is goedgekeurd
tot een bedrag van ƒ2930, waarvan 2765 als toelage
uit de gemeentekas.
De aan het burgerlijk armbestuur voor 1872 te ver-
leenen subsidie is bepaald op 37,500. Dc begrooting
dier administratie is mede goedgekeurd.
De commissie, ten vorigen jare benoemd om te
overwegen of ten aanzien van het armwezen in deze
gemeente bezuiniging mogelijk zou zijn, heeft een
rapport uitgebracht, waarvan de conclusie luidt, dat
de commissie geen bepaald voorstel tot bezuiniging
kan doen, doch alleen in overweging geeft om alle
verdere nieuwe plaatsing of besteding van gemeente
wege in het oude mannen- en vrouwenhuisin het vervolg
geheel te doen ophouden en de tot dusver op deze
wijze aan oude en gebrekkige armen verleende hulp
door eene bedeeling per week of zoogenaamde huis
zittende bedeeling te vervangen. Dit voorstel is
echter met 10 tegen 5 stemmen verworpen.
Met 11 tegen 4 stemmen is, op voorstel van
den heer van Visvliet, besloten om het ten vorigen
jare genomen besluit te handhaven, dat slechts bij
volstrekte noodzakelijkheid, ter beoordeeling van bur
gemeester en wethouders, tot eene plaatsing van personen
in het oude mannen- en vrouwenhuis zal worden
overgegaan, en met 10 tegen 5 stemmen, om het
maximum van het getal dier verpleegden testellen op32.
De gemeentebegrooting voor 1872 is vastgesteld tot
een bedrag van 406,523.35^.
Een ingekomen voorstel van de heeren Luteijn, Fok
ker en van Hoek, om met ingang van 1 Januari a. in
deze gemeente eene hondenbelasting te heffen, zal in
een volgende zitting behandeld worden.
Van den heer M. S. de Zeeuw, uitgever der Nieuwe
Middelburgsche courant, is een adres ingekomen, hou
dende bezwaar tegen het in de vorige zitting door de
heeren Snijders en Dronkers ingediende voorstel, om
eene wijziging te beproeven van het met den adressant
gesloten contract betreffende de plaatsing van gemeente
stukken. De behandeling van het bedoelde voorstel
is tegen de volgende zitting aan de orde gesteld, waarbij
op genoemd adres tevens zal worden gelet.
Bij de behandeling van de concept-verordening
betreffende de plaatselijke directe belasting op de
inkomsten, door de heeren Snijders, Fokker en Mathon
voorgedragen, werden eerst de volgende drie punten
uitgemaakt a dat die heffing niet progressief zal zijn,
met 14 tegen 2 stemmen; b dat geen verplichte aangifte
onder bedreiging van straf zal moeten geschieden, met
12 tegen 4 stemmen; en c d&t geen verminderde aanslag
zal plaats hebben naarmate de grootte van het gezin,
met 9 tegen 7 stemmen. Daarna is de voorgedragen
verordening zelve met 13 tegen 3 stemmen verworpen.
Eene door burgemeester en wethouders voorgedragen
concept-verordeniDg op de heffing en invordering der
genoemde belasting is voor de leden ter inzage gelegd
en gesteld in handen der financieele commissie.
Op voorstel van burgemeester en wethouders, in over
leg met de commissie van fabricage, is besloten dat de
te maken nieuwe brug over de kaai zal gelegd worden
tegenover den toegangweg naar het station.
Ten slotte is bepaald, dat de gelegenheid tot conver
sie der oudegemeentesehuld zal zijn opengesteld van a.
Vrijdag tot 31 December a.
In de jongste zomervergadering der provinciale staten
van Zeeland werd door dé heeren Ilombaeh Dronkers,
van Eek, Mathon en Pierssens een voorstel ingediend,
om aan den stoombootdienst op do Wester-Schelde zoo
danige uitbreiding te geven dat de bewoners van het
voormalig 5e district van den Zeeuwscken spoorweg
gebruik kunnen maken. Om dit doel te bereiken meen
den de voorstellers dat de dienst in twee deelen zou
kunnen gesplitst worden: éen deel tusschen Vlissingen
Breskeus, Borsselen en Neuzen, en óen deel tusschen
Neuzen, HoedekenskerkeHansweert en Walzoorden,
waartoe twee stoombooten en een reserveboot zullen
noodig zijn en waarmede men tweemaal daags de aan
geduide plaatsen zal kunnen aandoen.
De gemeenteraad van Neuzen diende gelijktijdig aan
de staten een adres in, waarbij de wensch werd uitge
drukt, dat uitbreiding zou worden gegeven aan de
stoomvaart tusschen Zeeuwsch-Vlaanderen, beoosten
den Brakman, en den overkant van den wal, zoodat
men des morgens den overwal zou kunnen bezoeken en
des avonds terugkeeren.
Zooals men weet werd de beslissing over deze
aangelegenheid destijds aangehouden en het genoemde
voorstel naar gedeputeerde staten verzonden, teneinde
daaromtrent voorlichting te geven.
Uit het thans door het gedeputeerd college aan de
leden der provinciale staten toegezonden gedrukt voor
stel hieromtrent blijkt, dat bet de verschillende stukken
heeft gesteld in handen eener commissie uit zijn mid
den, die meer bijzonder belast is met het toezicht op
den stoombootdienst voor de Wester-Schelde (zijnde de
heeren LambrechtsecSnouck Hurgronje, benevens
den griffier, den heer Buteux), die daaromtrent een ver
slag beeft uitgebracht, hetwelk evenzeer is gedrukt.
Volgens dit verslag acht de commissie het, ter beoor-
ling boe een uitgebreider dienst zooals door de voorstellers
verlangd wordt zou moeten ingericht worden, een eerste
vereischte dat men bekend zij met de verschillende
belangen die daarbij in het oog moeten gehouden wor
den. Daaronder rangschikt zij de volgende: voor de
bewoners zoowel van het oostelijk als van het weste
lijk gedeelte van het 5e district: dat zij 's morgens zóo
tijdig met de boot, zoo wel van Walzoorden als van
Neuzen kunnen vertrekken, dat zij eensdeels een ge-
schikten trein naar Holland kunnen bereiken, en ander
deels de zittingen van de arrondissementsrechtbank
van Goes kunnen bijwonenen dat de boot zóo laat naar
Walzoorden en Neuzen vertrekt, dat de laatsten op dien.
zelfden dag daarmede kunnen terugkeeren; voor
reizigers van Zuid-Beveland naar België: dat de boot
zóo tijdig van Hansweert en Hoedekenskerke vertrekt,
dat zij uiterlijk te half 10 uur te Neuzen aankomt, voor
de treinen van 10,15 naar Mechelen en 10,30 naar
Gent; voor reizigers van België naar Zuid-Beveland
en Walcheren, die met den tweeden trein uit Mechelen
te 1,20, en uit Gent te 2,15 te Neuzen aankomendat
zij zoo wel naar Vlissingen, als naar Goes kunnen door
gaan; voor reizigers van Walcheren naar België: dat
zij de twee treinen kunnen halen die van Neuzen te
10,15 naar Mechelenen 10,30 naar Gent vertrek
ken; voor de bewoners van het westelijk gedeelte
van bet 5e district: dat zij de markten van Vlissingen
en Middelburg kunnen bezoeken of althans zich voor
hunne zaken op éen dag heen en weer naar Walcheren
kunnen begevenvoor de bewoners van het 4C district
en van Walcheren: dat zij minstens tweemaal daags
elkander kunnen bereiken; en voor het algemeenten
slotte: de geregelde uitoefening van de post gemeen
schap tusschen Zuid-Beveland en het 5e, en tusschen
Walcheren en het 4e district.
Met het oog op de behoeften waarin de dienst zal
moeten voorzien, is eene regeling die alles omvat, naar
de commissie opmerkt, hoogst moeilijk en kan dit althans
op dit oogenblik niet in bijzonderheden worden bepaald,
daar zij in meer dan een opzicht afhankelijk zal zijn van
de dienstregeling op den staatspoorweg zooals die na
de openstelling tot Middelburg en Vlissingen zal wor
den vastgesteld; evenzeer van de nadere dienstrege
ling, die wellicht daarvan het gevolg zal zijn, op de
spoorwegen van Neuzen tot Gent en van Neuzen tot
St. Nicolaas, en van de wijziging die het postvervoer
zal ondergaan. Het zou derhalve gewaagd zijn reeds nu
te bepalen, dat eene spitsing van den dienst zal plaats
hebben, omdat men hierdoor zou vooruitloopen het
later vast. te stellen vaarplan. Werd reeds nu het
gebeele voorstel aangenomen, dan zou ook tot die
splitsing zijn besloten, hetgeen hoogstwaarschijnlijk
tot teleurstelling zou leidenterwijl het om slechts
éen vooibeeld te noemen vermoedelijk zal blijken
dat het onmogelijk is om met éen boot tweemaal te
varen tusschen Breskens, Vlissingen en Neuzenin dier
voege, dat de post ten allen tijde te 4 uren naar Bres
kens kan worden overgebracht; terwijl, afgescheiden
daarvan, wellicht de ondervinding zal leeren, dat,
ingeval eener dergelijke vaart, de afstanden voor éen
boot te groot zijn.
Daarentegen zal het misschien blijken uitvoerbaar te
zijn, om de booten tegen elkander in te laten varen
en die wijze van varen te verkiezen zijn, omdat daardoor
grootendeels aan het verlangen der ingezetenen van het
voormalig 5e district is te voldoen, tevens daardoor de
verschillende belangen zijn te behartigen en alzoo het
algemeen belang is te bevorderen.
Doch boe dit zij op dit oogenblik kan niet met zeker
heid bepaald worden welke dienstregeling aan de be
hoefte zal voldoen, zoodat bet raadzaam schijnt deze
eerst in overweging te nemen tegen den tijd dat de
meer uitgebreide stoomvaart zou zijn aan te vangen, en
deze is in verband te brengen met de nadere dienstre
geling op de spoorwegen en van het postvervoer.
In elk geval staat het vast datvoor een zoo omvang
rijken dienst, materieel en personeel aanmerkelijk zullen
moeten versterkt worden, en wel in die mate, dat men,
behalve twee dagelijks dienstdoende en volledig bemande
stoombooten, in het bezit zij van eene reserve-boot die
mede van eene bijna voltallige bemanning is voorzien.
De commissie toont aan, dat de noodzakelijkheid
eener vaste bemanning op de reserveboot niet ontkend
kan worden, en meent dat die bemanning zal moeten
bestaan uit een gezagvoerder, een machinist, twee sto
kers en een roerganger.
Met betrekking tot de financieele quaestie komt de
commissie tot de slotsom dat de uitbreiding van den
dienst, met twee dienstdoende booten en eene reserve-
boot, eene vermeerdering van uitgaven zal vereischen