OÜRANT. N° 203. Zaterdag 1871. 26 Augustus. Middelburg 25 Augustus. De gemeenteraad alhier zal op Maandag a., des namid dags te twee ureD, een openbare zitting houden ter be handeling der volgende zakenvaststelling gemeente rekening 1870; idem van het burgerlijk armbestuur 1870; overeenkomst met het rijk om te leggen Arnemuidsch voetpad; voorstel burgemeester en wethouders, onder- handschen aankoop van gronden ten behoeve van den te graven rioolwatergang. Het Provinciaal blad van Zeeland n°. 97 bevat de volgende circulaire van den commissaris des konings aan de burgemeester en wethouders der gemeenten in deze provincie, van den 23en dezer: „Volgens een ontvangen bericht van den inspecteur voor het geneeskundig staatstoezicht in de provincie, zou, in het oostelijk gedeelte van Zeeuwsch-Vlaanderen (het voormalige 5e district der provincie) in de aren der weinige rogge, die na de strenge vorst is over gebleven, en op die der wintertarwe, in zeer groote mate de ziekelijke ontaarding zijn waargenomen van het zoogenaamde moederkoorn Secale comutum), eene ontaarding in den regel voorkomende in natte zomers en welke thans een gevolg schijnt te wezen van den .veel gevallen regen in de maanden Mei en Juni van dit jaar. „Het moederkoorn, ook wel genaamd hane- spoor, is, volgens den inspecteur, eene zeer gevaar lijke zelfstandigheid, die als zoodanig, of in eenigs- zins beduidende hoeveelheid met voedsel vermengd en gebruikt, bij den mensch bedenkelijke toevallen te weegbrengt en aanleiding geeft tot de vergiftiging welke den naam draagt van ergotismus. „Het is mij onbekend of deze ziekelijke ontaarding ook in andere deelen der provincie wordt waargenomen, doch daar zij zoo beduidend voorkomt in de aan den geneeskundigen inspecteur toegezonden monsters uit het oostelijk gedeelte van Zeeuwsch-Vlaanderenacht ik bet van belang dat daarop allerwege de aandacht gevestigd worde. „Gelieft inzonderheid de landbouwers en de mole naars in uwe gemeente er opmerkzaam op te maken en hun aan te be velen, om het moederkoorn te verwijde ren, wanneer bij de bewerking van rogge en van tarwe mocht blijken dat deze graansoorten er mede bezet zijn. „Vroeger, en wel in 1841, heeft zich het bedoelde verschijnsel in de rogge vrij algemeen voorgedaan; dezerzijds werd daarop gewezen bij de circulaire, ge- dagteekend 23 September van dat jaar (Provinciaal blad n°. 70), en eenige maatregelen van voorzorg aanbevolen." Men leest in de Goessche courant: „Van menige zijde is ons verzocht er op te wijzen, dat, terwijl het algemeen bekend was dat jl. Maandag eene talrijke menigte zich naar het kanaal zou begeven, vanwege de administratie der staatsspoorwegen te Goes niets was aangewend om het publiek tegemoet te komen door eene tijdige openstelling der bureaux tot afgifte der kaarten of hetorganiseeren van extra-treinen. Het gedrang was ontzettend groot en velen moesten het spoor van lj uur nakijken om geduldig tot 3 uren te wachten, toen een tweede trein nog ternauwernood de aanwezigen kon bevatten zonder op de verschillende klassen te letten. Hetzelfde gold den retourneerenden. Voor dezen is niet eens een extra-trein gebezigd, hoewel de tijding was uitgestrooid dat die tegen 7 uren zou arriveeren, zoodat de meesten den trein van 10 uren op let onherbergzame Vlake moesten afwachten. „Wat men met deze vingerwijzing bedoelt is, dat schier overal elders van dergelijke gelegenheden wordt partij getrokkendat die zelfs worden uitgelokt en men hier zelfs niets tot gemak of gerief van het betalend publiek veil heeft." De werken die, zooals wij in het kort reeds gisteren meldden, den 28en September te 's-Gravenhage zullen worden aanbesteed, bestaan volgens de Staats courant van heden in het voltooien van het kanaal en van daar toe behoorende werken te Veere, het verdiepen van een gedeelte der Nieuwehaven van Middelburg en het afsluiten dier haven, hetopruimcn van dijken, dammen, muren enz.ten behoeve van het kanaal doorWalcheren. Aanwijzing op, het terrein zal worden gedaan den 20en en 22en September a., telkens des voormiddags te 10 uren. Het verslag betreffende den aanleg der staatsspoorwe gen van 1 Januari tot 30 Juni jl. luidt, voor zooveel de sectie GoesVlissingen betreft, als volgt: „b. Gedeelte SloeVlissingen en kanaal door Walcheren. (Vervolg.) „Op 12 Februari 1871 werd met het maken van het verbreed kanaal en eene binnenhaven te Vlissingen met daar langs strekkende bezaltkade benevens de voltooi ing van het stations- en bavenemplacemenc aldaar een aanvang gemaakt. In verband met den aanvoer van materialen is de hoofdwal van Vlissingen bij de voor malige marinewerf over èene lengte van 60 M. ontgraven en de daaruit voortgekomen grond verwerkt tot vorming van een dam door de vestinggracht dwars door het ver breed kanaal, welke dam de westelijke kade vau de binnenhaven met de aanlegplaats van het marinedok in verbinding stelt. „De oostelijke kade is met deze losplaats verbonden door een smal spoor, zuidelijk langs het verbreed kanaal. „Tot afvoer van het grondwaar uit de fundeeringput- ten der bazaltkadeu en de binnenhaven is in het ver breed kanaal langs de zuidzijde eu aanvangende nabij de dubbele schutsluis de navolgende gleuf gegraven over eene lengte van 415 M.ter breedte van 30 M. tot 6.45 AP. 250 20 1.00* AP. „De hieruit voortgekomen grond werd deels verwerkt tot ophooging van den zuidelijk langs het verbreed kanaal strekkenden leidijk, deels geborgen op het daar achter gelegen terrein. „Een gedeelte van het verbreed kanaal tusschen den singelweg en de binnenkeer- en schutsluis is over de geheele breedte vau het kanaal en ter lengte van 70 M. tot 1.50 M. AP. ontgraveD, terwijl voor zooveel de zuidwestelijke oever van het verbreed kanaal op het gla cis tusschen de buiten- en binnenvestinggracbt valt, dit glacis ontgraven is tot de diepte der blinde berm of 0.80 M. -f AP. „De hieruit voortgekomen grond werd deels verwerkt tot vorming van bet westelijk sluisplateau bij de binnen keer- en schutsluis, deels tot vorming van den zuidwes telijken leidijk. „De fundeeringputten van de kademuren langs de bin nenhaven zijn over de geheele lengte als volgt ontgra ven: „de oostelijke ter breedte van 20 M. tot 6.00 M. AP.; de westelijke ter breedte van 30M. tot 2.60 M. AP.; de noordelijke of kopkade ter breedte van 20 M. tot 2,60 M. AP. „De binnenhaven is als volgt ontgraven: „aan de oostzijde ter gemelde breedte 57 M. tot 2.60 M. AP.; aan de westzijde ter gemelde breedte 57 M. tot 2.60 M. AP. „De hieruit voortgekomen grond werd deels verwerkt tot vorming van het daarlangs strekkende binnenhaven- emplacement, deels per locomotief vervoerd naar het stationsterrein, dat naar de buitenhaven strekt en naar den ringdijk. „De hoeveelheid ontgraven grond bedraagt ongeveer 250,000 M3. „In verband met de omlegging van den Middelburg- Vli8singschen straatweg en de hiertoe gevorderde grond werken is die weg tijdelijk omgelegd. „Voor het grondvervoer waren in werking drie loco motieven en dertig paarden met de noodige waggons. „Nadat de proefbeheiing voor de binnenhaven-kade muren geschied was, ismen aangevangen met de beheiing der oostelijke bazaltkade, waarvan thans 54 palen ge heid zijn. „In verband met het bouwen van de sluisknechtswo ning nabij de binnenkeer-sluis is men met de zandaan- plemping aangevangen. „Op 5 Januari werd aanbesteed het leveren van bal last, het leggen van sporen, het maken van werken voor beveiliging en afdeeling op het gedeelte van den spoor weg van Middelburg tot West-Souburg en van voorzie ningen op de kanaalboorden tusschen Middelburg en Vlissingen en eenige verdere werken, en aangenomen door G. M. Sigmond te Werkendam, voor 250,000. „Op 5 Maart werd met deze werken aangevangen. „In de dammen nabij Middelburg werd achtereenvol gens eene doorvaartopeniug gegraven tot den aanvoer van materialen en om met den daaruit voortkomenden grond de open vakken in de spoorbaan aldaar aan te hoogen en te sluiten. „Voor den bovenbouw van den spoorweg werd aan gevoerd: ruim 5800 M3 ballast; 2900 dwarsliggers; 1100 spoorstaven. „De verdediging der kanaaloevers met gesoiteerden afval van vilvoordsehen steen is als volgt gevorderd. „Van den Abeelschen straatweg in de richting van Middelburg: langs de westzijde over 480 M.; oostzijde 250 „Een bestek met begrooting van kosten voor de door graving van den zSedijk te Vlissingen, werd ter goed keuring ingezonden. „Het plan van het lokaal station Vlissingen werd, nadat daarin door de Maatschappij tot exploitatie van staatsspoorwegen nog nader wijzigingen voorgesteld waren, goedgekeurd. „Een bestek voor de gebouwen op dat station is ge reed om eerstdaags ingezonden te worden. „Door het gemeentebestuur van Vlissingen werd ver zocht om reeds dadelijk eene spoorwegverbinding te maken tusschen het marinedok en het station Vlissin gen naar aanleiding waarvan besloten werd om den aan koop van een daarvoor benoodigden strook grond reeds dadelijk te beproeven. „Na het ophouden der vorst tengevolge waarvan de werkzaamheden van den spoorweg van het oude Arne- kauaal, volgens bestek 370, tijdelijk gestaakt moesten worden, werd het werk wederom aangevangen. „Verschillende gedeelten van de aardebaan alsmede de halte Arnemuiden werden aan de hoogte gebracht en zooveel mogelijk bezood en bezaaid. „Tusschen piket 192 en 210 werd het spoor gelegd en een begin gemaakt met het aanvoeren van den ballast. „De geheele hoeveelheid 10,857 M3, in het bestek bepaald, werd achtereenvolgens in drie lagen op de baan gebracht. „Tusschen piket 192 cn 210 is het spoor thans gelegd en gericht en het balastprofil afgewerkt. „Tusschen piket 156 en 192 is men daarmede bezig. „Van piket 156 werd nog per locomotief over de baan vervoerd naar piket 190, de hoeveelheid grind benoo- digd voor de begrindiag van de verschillende optreden der overwegen en voor de begrinding van den noordelij ken rijweg langs het kanaal door de oude Arne, om vervolgens op den weg gebracht te worden. „De ijzeren brug over de oude Arne werd zoo ver vol tooid, dat de proefbelasting met spoorstaven heeft kun nen plaats hebben. De uitslag was gunstig. „De dijken van het kanaal door de oude Arne werden over de geheele lenge onder profil gebracht, afgewerkt en bezaaid. „Met het inbrengen van zand in de koffers van de jaagbermen werd een begin gemaakt en is dit thans nagenoeg voltooid.

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1871 | | pagina 1