en welsprekende rede als zijn persoonlijk gevoelen te verdedigen, dat het aristocratische artikel omtrent den negenjarigen duur van het mandaat niet in de wet paste en daarom afkeuring verdiende. Deze onverwachte hulp voor de linkerzijde deed ten slotte het beginsel in het araendement vervat zegevieren. De zitting van gisteren was minder bevredigd. Niet tegenstaande de hevige debatten die onder het keizer lijk bestuur reeds over deze quaestie in het wetgevend lichaam gevoerd zijn, verwierp de vergadering met 372 tegen 248 stemmen een amendement, dat de dagbladen volkomen vrijheid liet in het mededeelen der gevoerde debatten. De republiek schijnt dus niet van het keizer rijk geleerd te hebben, dat men de oppositie niet verstikt al verbergt de regeering voor het publiek het scherpe oordeel, dat de afgevaardigden over haar mochten uit spreken, en dat juist het tegendeel van hetgeen zij beoogt bereikt wordt wanneer zij de vrijheid der druk pers belemmert. Aan het einde der zitting deed de minister Ponyer- Quertier, naar aanleiding van eene vraag omtrent het innen der belastingen in de bezette departementen, een belangrijke mededeeliug, die met reden door de nationale vergadering met uitbundige toejuichingen ontvangen werd. De minister van financiën zeide: „Gisteren heb ben wij de betaling van het eerste milliard ten einde ge bracht, en weldra zal de voldoening van het derde bal ve mil liard volgen. Het bezettingsleger zal niet meer dan uit 150,000 in plaats van 500,000 man bestaan." Ofschoon de minister zich klaarblijkelijk in deze laatste cijfers ver gist, daar door de ontruiming der departementen van de Eu re, So mme en Seine-Inférieure het effectief van het Duitschc bezettingsleger reeds tot op ongeveer 100,000 man teruggebracht was, is het toch duidelijk dat deze vervroegde betaling, welke eerst met den lcn Januari 1872 verschuldigd was, het belangrijke voordeel zal op leveren, dat ket grootste gedeelte der bezette Fransche departementen van den druk der vreemdeoverheersching verlost zal worden en de schatkist belangrijke sommen minder als onderhoudskosten voor de Duitscho troepen zal behoeven uit te keeren. De officieuse Pruisische Kreuz-Zeitung meldt, dat de samenkomst van den keizer van Duitschland met den keizer van Oostenrijk niet te Salzburg of Gastein, doch, zoo daarvan al sprake kan zijn, dan te Ischl zal plaats hebben. De constitutioneele positie van .Thiers. Wanneer men den regeeringsvorm gadeslaat, waar onder Frankrijk sedert de eerste dagen van Maart staat, dan weet men waarlijk niet waarmede dien te vergelij ken, omdat in de geschiedenis geene natie gevonden wordt, die onder dezelfde exceptioneele omstandigheden verkeerde als thans met Frankrijk het geval is. Thiers zelf heeft in eenë zijner redevoeringen een regeerings vorm genoemd, waarvan de naam door deBroglieenGui- zot reeds vroeger uitgesproken is, en waarvan men zou kunnen zeggen, dat die in Frankrijk thans in prak tijk gebracht wordt. Volgens hem is de constitutioneele monarchie eeue republiek met een erfelijk president schap, en omgekeerd de republiek niets anders dan een constitutioneele monarchie met een gekozen koning. Deze laatste vorm heeft de meeste overeenkomst met Frankrija's hedendaagsche regeering, ofschoon enkele essentieele voorwaarden daaraan toch ontbreken. Frankrijk schijnt echter op een keerpunt te staan, en het is nog niet met zekerheid te bepalen naar welke zijde de balans zal overslaan. Dat echter deprovisioneele vorm niet lang meer staan zal, hiervan geven verschil lende kenteekenen blijk. Waren die kenteekeuen tot dusverre meer van vredelievenden aard, hoezeer mis schien ook onder den dekmantel van Frankrijk's heil menig partijbelang verborgen ligt, thans dreigt de quaestie echter een gewelddadige oplossing tegemoet te gaan, tengevolge van de constitutioneele moeilijkheden, die tusschen de regeering en de meerderheid over de wet op de generale raden gerezen zijn. Het is daarom mis schien niet van belang ontbloot, thans den bestaanden regeeringsvorm en de vooruitzichten voor Frankrijk, wat deze quaestie betreft, eens kortelijk na te gaan. In de eerste plaats is Thiers niet de verpersoonlij king van het constitutioneel beginsel, dat het hoofd van den staat regeert, terwijl zijne ministers besturen integendeel zou men in den tegenwoordigen stand van zaken eerder het beginsel in omgekeerden zin toege past kunnen noemen. Dit maakt het hoofdverschil uit tusschen Engeland, de constitutioneele monarchie bij uitnemendheid, en het tegenwoordige Frankrijk. De Engelsche koningen regeeren en de eerste minister be stuurt, terwijl Thiers beide eigenschappen in zich ver- eenigt. Deze eigenschappen ontleent hij aan de nationale vergadering, wier scuvereiniteit hij meermalen in zijne redevoeringen erkent, en die de vergadering als het ware tot dusverre dagelijks opnieuw op hem overdroegs zoodat hij in zijne handelingen vrij en bijna onverant woordelijk was. Nadert het voorloopig bestuur dan ook misschien meer tot, den regeeringsvorm der Vereenigde staten, die men gewoon is als de model republiek voor te stellen? Tot op zekere hoogte, ja. Thiers heeftovereenkomstmet den pre sident der Unie wat betreft zijne uitoefening van bet uit voerend gezag naast een wetgevende vertegenwoordiging, en wat de weinige beteekenis betreft, die eigenlijk zijne ministers naast hem hebben, die meer administrateurs dan verantwoordelijke ambtenaren schijnen. Een derde overeenkomst met den president der Unie is, dat, al zijn de volmachten aan Thiers verstrekt onbepaald, zijne positie toch evenmin voor het leven is, en zijn gezag daardoor iets twijfelachtigs, iets précairs verkrijgt. Doch daartegenover staat dat de president der Vereenigde staten streng beperkt is binnen de grenzen zijner uit voerende macht en slechts met het congres in aanraking komt door zijne boodschappenzoodat hij ten slotte eene politiek vertegenwoordigt, die niet geheelde zijne maar die der vertegenwoordiging is. De plaats die Thiers inneemt is echter inderdaad geheel anders, en hiervan vindt men waarlijk geen tweede voor beeld in de geschiedenis. Hij is tegelijk het hoofd van den staat, de eerste minister en de eerste onder zijne gelijken, de souvereine vertegenwoordigers der natie. Hij voert niet alleen de besluiten der vergadering uit, doch dwingt de vergadering ze te nemen. Hij treedt in direct contact met de vergadering en door haar met het geheele land, dat met gespannen aandacht en be wondering naar zijne redevoeringen luistert en daarin de politiek der natie ziet. Tot het oogenblik dat het ongelukkige verschil over de generale raden deze goede harmonie, die reeds eenige malen ernstig bedreigd werd, kwam verbreken, kan men zeggen, dat Thiers door zijne woorden regeerde. Le Temps vergeleek voor eenige dagen depositie van Thiers op geestige wijze met Pericle3 als hoofd der Atheensche republiek. Zonder al te zeer de vergelijking te willen doorzetten, vraagt bet blad toch zeer terecht: „Is het niet hetzelfde persoonlijk bestuur, zonder naam in de politieke taal, zonder juist afgebakende opdracht en scherpe grenzen? -Is het niet uitsluitend de macht der rede en van overredende woorden en wel sprekendheid Hebben beide redenaars zich niet het zelfde doel voorgesteld, om te besturen door hunne over tuiging, om hunne medeburgers te leiden, voor te lichten en door hunne welsprekendheid hen tot dezelfde meenin gen over te halen, als zij in bet belang van het vaderland voor de besten houden?" Merkwaardig en inderdaad fijn zijn de slotwoorden dezer beschouwing van le Temps, wanneer het blad uitroept: „Vreemde en tegelijk ver leidelijke regeeringsvorm, waar men met zekere voldoe ning gevoelt dat de vrije geest de plaats der vormen ingenomen heeft, en dien men geneigd zon zijn voor altijd te behouden, wanneer de vaderlandsliefde en de welsprekendheid waarborgen waren tegen de hartstoch ten van de persoonlijke regeering, en indien de Athe- ners de fouten der Atheners niet hadden en eindelijk Pericles onsterfelijk ware!" Deze schoone utopie schijnt weldra voor Frankrijk verloren te gaan. De verschillende politieke partijen hebben allen gen geednld en zoowel monarchalen als republikeinen zouden zoo gaarne, wanneer het hun slechts mogelijk ware, hunne tegenstanders eene vlieg afvangen en hen plotseling voor een fait accompli, een koning of de gevestigde republiek, plaatsen. Vandaar het voorstel van het linker-centrum, dat eerstdaags in de vergadering gebracht zal worden, om aan Thiers voor drie jaren het presidentschap der Fransche republiek op te dragen. Volgens de Fransche berichten zou dit voor stel groote kans van slagen hebben; doch evenals de zamenwerking van enkele partijen noodzakelijk is, om dit voorstel te doen aannemen, en daardoor deze aanne ming op onzuivere grondslagen berust, omdat tegenover elkander staande partijbelangen daartoe moeten mede werken, zoo vreezen wij ook dat de daaruit geboren toestand niet lang meer zuiver zal kunnen blijven en de ster k geprononceerde monarchale of republikeinsche rich ting den definitieven regeeriugsvorra vaststellen en daar mede de eerste aanleiding geven zal tot strijd en verdeeld heid en misschien tot herhaling der droevige tooneelen van den burgeroorlog. De bladen der verschillende richtingen maken er zich nu reeds geen gewetensbezwaar van, om te zeggen, wat dit voorstel voor hen aannemelijk maakt.Derepubli- keinen hopen hierdoor den republikeinschen regeerings vorm definitief te vestigen. Van hun standpunt is dus, het voorstel direct tegen do geheele rechterzijde ge-; richt; de gematigde rechterzijde daarentegen geeft haren steun aan het voorstel, omdat zij de bestaande moeilijk-; heden gaarne aan derepublikeinschen vorm wiloverlateD, doch terstond na den afloop d«r drie jaren den Orleanisti- schen erfgenaam, den graaf van Parijsonder welken, naam dan ook als hoofd van den staat aan Thiers wil zien. opvolgen. Het is duidelijk, dat deze beide richtingen^ die op tegenovergestelde motie ven dezelfdezaak steunen, vroeg of laat onder den vorm dien zij beiden wenschen, in botsing moeten komen. Het voorval in de nationale vergadering van Dinsdag komt thans nog den moeilijken toestand verhoogen. De verklaring van den heer Lambrecht namens de regeering gedaan, blijkt weder de meening van Thiers te bevatten, die zich in verscheidene conferentien met de commissie hardnekkig tegen de strekking der wet op de generale raden, doch voornamelijk tegen de uitgebreide macht der departemententale commissiën blijft verzetten. De ge lukkige toestand, waarin Frankrijk verkeerde onder de regeering, uitsluitend geleid door de welsprekendheid van Thiers, heeft echter éeneschaduwzijde, die bij deze quaestie zeer duidelijk aan het licht treedt. Thiers is stijfhoofdig en niet minder ijdel dan ieder Franschman; in zijne woorden erkenthij de souvereiniteit der nationale vergadering, doch inderdaad heeft zijne hooge waardig heid zijne ydelheid zoo geprikkeld, dat hij deze waar heid vergeet en zich zeiven souverein waant. Hoe anders zijne voortdurende bedreigingen van een ministe- rieele crisis of eene aftreding te verklaren, eene bedrei ging die zoo weinig in het systeem der provisioneele regeering past. Te veel heeft men te kennen gegeven, dat Thiers de eenige man is, die Frankrijk weder tot grootheid brengen en de inwendige orde en rust her stellen kan, en juist die onmisbaarheid doet hem zoo stijfhoofdig aan zijne begrippen vasthouden en vergeten, dat hij eigenlijk slechts de uitvoerder van den wil der souvereine vergadering is. Helder kan men dan ook de toekomst van Frankrijk niet noemcD. Slechts het vertrouwen in het provisioneele bestuur van Thiers, die van zijn kant ook de meening der meerderheid eerbiedigen moet, kan de partijen ver- eenigd houden en waarborgen opleveren voor Frankrijk's rust. Neemt de regeering daarentegen een definitieven vorm aan, of verlaat Thiers in zijne stijfhoofdigheid zijn belangrijken post, met vernieuwde woede zullen de ver schillende partijen losbarsten en het einde is met geene mogelijkheid te bepalen. Ten slotte zal, gelijk reeds zoovele malen vroeger, die partij de overwinning weg dragen, welke op de steun van het leger, op het geweld, kan rekenen, om Frankrijk weder ten prooi te doen vallen aan den eersten eerzuchtige, die het leger mis bruikt en het treurige militaire despotisme herstelt, om den weg tot nieuwe revolutiën en burgeroorlogen te openen. De laatste verkiezingen voor de nationale vergade ring hebben in dit opzicht een merkwaardig verschijnsel aan den dag gebracht, dat veel voor de toekomst van Frankrijk beteekenen kan. De stemmen van het leger van Parijs waren bijna allen uitgebracht op den ex-dictator Leon Gambetta, zoodat hij, die als de negende voorkwam op de lijst der gekozene candidaten, door de stemmen van het leger de vijfde plaats daarop inDam, Het aantal stemmen, dat in de zitting der nationale ver gadering zich voor Gambetta uitsprak, bewijst dat hij evenzeer als in het leger ook steun vindt in een belang rijk gedeelte der Fransche natie, zoodat, wanneer Thiers in zijne eigenzinnigheid volhardt, hij zonder twijfel in de hand zou werken, wat hij nu bijna 6 maanden tegenhield, de beslissing omtrent den regeeringsvorm. Reeds in Maart duchtte Thiers de gevolgen van dezen stap, thans zou de strijd tusschen monarchie en republiek nog hevi ger zijn, nu bet meerendeel der natie zich den 2«« Juli beslissend ten gunste van de republiek uitsprak, en de republikeinsche partij op dit oogenblik een persoon bezit, die als eventueel hoofd van den staat minstens zooveel gewicht in de schaal kan leggen, als een Cham- bord of Orleans. Dit gevaar wordt nog te grooter, nu het blijkt, dat de ultraradicalen Gambetta gaan belas teren en verzaken, omdat hij gedurende zijn bestuur en de daarop volgende maanden voldoende schijnt geleerd te hebben, dat niet vurige vaderlandsliefde alleen, maar ook beleid en kalm overleg noodig zijn, om het doel te bereiken dat men zich voor oogen gesteld heeft. Door de bestrijding en verdachtmaking der ultra-radicalen kan de republikeinsche partij slechts winnen en zal zij zich met te meer eenheid om haar aangewezen hoofd scharen. Zelfs conservatieve bladen voorspellen het reeds open lijk, dat Gambetta's toekomst nauw met die van Frank rijk te zamen hangt. Moge Thiers nog ter rechter tijd de gevaren inzien,

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1871 | | pagina 3