en die het aan de verdedigers van Parijs onmogelijk
maakten, om anders te handelen dan het geval geweest
ia. Twee mededeelingen van den ex-gonverneur van
Parijs verdienen bijzondere aandacht. In de eerste plaats
de verderfelijke halsstarrigheid van de keizerin, gesteund
door Palikao die aan Trochu feitelijk het opperbevel
over het leger van Parijs ontnam en de vernietiging
van het leger van Mac-Mahon bij Sedan veroorzaakte.
Vervolgens is de mededeeling van Trochu hoogst be
langrijk, dat Gambetta, wiens vaderlandsliefde hij
roemen maar wiens partijzucht hij laken moet, tot zijn
verdedigingsplan niet wilde medewerken en daardoor
veel bijgedragen heeft tot het mislukken der pogingen,
om de Duitsche liniën te verbreken. "Volgens de korte
mededeeling uit Versailles heeft Gambetta echter in
generaal Chanzy een warm verdediger gevonden.
De Duitsche rijksdag zal tegen verwachting toch
heden uiteengaan. Met algemeene stemmen verleende
de vergadering gisteren het krediet van 4 millioen
thaler tot ondersteuning van officieren en manschappen
der reserve en der landweer, die door den oorlog in hun
bestaan benadeeld zijn of dat geheel verloren. Grootere
tegenkanting scheen het wetsontwerp op de te verleenen
dotatiën te zullen ondervinden. De nationaal-liberale
partij verlangde intieme of openlijke mededeeling der
personen, aan wie de dotatiën geschonken zouden wor
den en wenschten buitendien deze gunst ook tot niet-
militairen uitgestrekt te zien. Uit het korte telegraphi-
sche bericht moet men opmaken, dat de rijksdag de
laatste wijziging in het ontwerp opgenomen en daarna
de gansche wet met 175 tegen 51 stemmen aangenomen
heeft.
Laatste berichten.
Versailles.
Een manifest van 81 leden der linkerzijde beschuldigt
de monarchale partijen, dat zij de overeenkomst omtrent
de verdaging der constitutioneele quaestie niet naleven.
Verder zegt het stuk, dat op het platteland stemmen
geworven worden voor het herstel van het oude regime
en voor eene interventie ten gunste van Rome. De
houding der monarchale rechterzijde moedigt, volgens
het manifest, eene beweging in legitimistischen zin aan
■en doet de Bonapartisten het hoofd weder met kracht
opsteken.
Parijs.
Er hebben nog voortdurend talrijke arrestatiën plaats.
Ie Temps over den regeeringsvorm van
Frankrijk.
De verkiezingen, die op den 2™ Juli in bijna vijftig
departementen van Frankrijk moeten plaats hebben
besprekende, wijst le Temps op het groote gewicht van
den uitslag dier verkiezingen die op de samenstelling
der nationale vergadering en de kracht der daarin ver
tegenwoordigde partijen een belangrijken invloed zul
len uitoefenen. Sedert 1815 was het probleem dat steeds
moest worden opgelost, evenals thans, eene vereeniging
van de geavanceerd liberale denkbeelden met de voor
den nationalen arbeid en de voortbrenging noodzake
lijke waarborgen van openbare orde.
Hoewel nu Frankrijk al moge dobberen tusscken ver
schillende stelsels en, onbekwaam in politiek, nu eens
zijn heil zocht in de legitimistische monarchie,
dan zelfs in een keizerlijke dictatuur, zullen toch
altijd de behoeften van den modernen geest in Frank
rijk opnieuw zich verheflea i gelooft le Temps
dat de bestaande regeeringsvorm zal worden ge
steund, omdat zij in overeenstemming is met de moderne
maatschappij en vooral omdat alleen dit gouvernement
de waarborgen oplevert die alle partijen tegen nieuwe
omwentelingen vragen. De kwaal waaraan Frankrijk
tegenwoordig het meeste lijdt is de onzekerheid, maar
men bedriegt zich als men meent dat het beste middel
daartegen zou zijn de verbreiding van sommige begin
selen of de vestiging van sommige instellingen waarvan
men, zonder eenigen grond, stabiliteit verwacht.
Men bedeDkt niet genoeg dat onder de republiek
Frankrijk geen andere omwentelingen heeft te vreezen
dan die waarmede de partijen die de dynastie voorstaan
het dreigen, en dat indien een van hen overwint deze
geen stabiliteit zal brengen maar veeleer een onbegrensd
tijdperk van strijd en misschien van burgeroorlog. Het
eenige middel om Frankrijk te bevrijden van den onrust
waarin het verkeert is: de trapsgewijze bevestiging
van de tegenwoordige orde van zaken. De bestaande
regeeringsvorm moet derhalve worden bestendigd.
Wat Thiers in zijne rede van Donderdag den 8e" Juni
zeide omtrent de regeeringsvorm in Engeland, is, vol
gens leTemps, volkomen juist, want in geen land bestaat
meer burgerlijke en staatkundige vrijheid dan in Enge
land, maar wanneer Thiers meent dat die regeeringsvorm
voor Frankrijk de beste zou zijD, wijst hij slechts op
eene moeilijkheid n. 1. om een vorst te vinden die de
voorwaarden aan zulk een regeeringsstelsel verbonden
zou willen vervullen. Meermalen heeft Frankrijk ge
tracht de constitutioneele monarchie in te voeren, en dat
dit niet gelukte had een minder toevallige oorzaak
dan gebrek aan wijsheid bij de vorsten die men ter
hulp riep.
Volgens Thiers is de verdienste van de Engelsche
monarchie dat het gouvernement op een standpunt staat
even ver verwijderd van verheven als van lage harts
tochten; dat wil zeggen, dat de erfelijke macht in Enge
land noch tot eerzucht kan verleiden noch de om
wenteling kan uitlokken. Een andere voorwaarde
van dit stelsel is, dat de koning regeert zonder te bestu
ren. Engeland is alzoo een republiek met een erfelijk
president en vereenigt het voordeel van eene monarchie,
de stabiliteit, met het voordeel van eene republiek, het
bestuur der natie door de natie zelve.
Dit is alles juist, zegt Le Temps, maar hier geen
hoofdzaak. De Engelsche staatsinrichting is "niet slechts
eene vereeniging van monarchie en republiek, zij
is een ware, zeer ontwikkelde, consequente, vrije
republiek onder de bescherming van eene monarchie..
Het koningsschap is slechts een titel, een eenvoudig
maatschappelijke naam, waaronder het meest republi-
keinsch gezinde volk der wereld zijne zaken bestuurt.
De macht, alle macht, wordt uitgeoefend door een par
lement, dat een ware vertegenwoordiging is, dat alles
kan en door een uitvoerende commissie uit zijn midden
gekozen, bestuurt, en telkens wordt hernieuwd. Zoo is
de Engelsche staatsinrichting als men tot het wezen
der zaken doordringt.
Een zoodanig stelsel in Frankrijk te willen toepassen
is, volgens LeTemps, even onuitvoerbaar als aanlok
kend; onuitvoerbaar wanneer men op de voorwaarden
let, die vervuld moeten worden; aanlokkend wanneer
men de voordeelen in aanmerking neemt die het
voor Engelaud afwerpt. Een koningschap, als een
zuivere eeretitel, is zeer moeilijk te handhaven. Een
vorst die gevoelt dat hij groote bekwaamheden beeft
om te regeeren en die de gave heeft om ze te gebruiken,
of een vorst die zonder bekwaamheden zich door
droombeelden of vleiers laat medeslepen zijn in staat
om dat bewonderenswaardig mechanisme te verbre
ken. De Engelsche monarchie, zooals die thans bestaat,
is slechts, na een langzame ontwikkeling v&n ver
scheidene eeuwen, tot stand gekomeD. De regeering
van de tegenwoordige koningin moge het volmaaktste
voorbeeld opleveren, die van haar grootvader GeorgeIII
vertoont ons Engeland nog alseen tooneel van gevaarlijke
parlementaire woelingeD, en zijn opvolgers verkeerden
nog steeds in het gevaar om de zeer samengestelde en
teedere organisatie te verbreken.
De macht der traditie, de oudheid van het beginsel
maakt dat een souverein in Engeland zich min of meer
goedwillig onderwerpt aan een stelsel dat hem neutrali
seert. Dat stelsel is door de eeuwen gevormd als een
kunstig geheel dat noch de vorst, noch het volk zullen
trachten te verbreken. Ieder leeft onder de instellingen
zonder te vragen of zij ook anders moesten wezen, De
Engelsche natie is in de hoogste mate behoudend van
karakter zoodat het feitelijk bestaan van eene instel
ling bij haar ook recht geeft om te blijven bestaan. Voor
Frankrijk daarentegen geldt juist het tegendeel; het
mist in alle opzichten de historische vorming en het
traditioneele gezag, zonder welke men te vergeefs zou
meenen een koningschap als het Engelsche, dat slechts
een eeretitel is, in Frankrijk te kunnen vestigen.
De Engelsche constitutie daarenboven is geen voort
brengsel van de menscheiijke rede; is niet de perso-
neele opvatting van een politiek vernuft, maar een
voortbrengsel van den tijd en van de bijzondere ontwik
keling van de natie. Zij is eene overeenkomst van de
oude absolute monarchie der Tudors en Stuarts met de
behoeften aan onafhankelijkheid ;die de Engelsehen
steeds hebben gehad. De Engelsche monarchie onderstelt
een zeer oud koningschap, dat in de gewoonten van het
land is gegrondvest, gesteund door de gehechtheid aan
de traditioneele en rationeele instellingen.
Le Temps merkt voorts op, dat men dat alles in
Frankiijk mist. De oude dynastie is door drie revoluties
omvergeworpen; de scheiding tussehea de dynastie en
het rijk is door een reeks van jaren bevestigd. Zou het
mogelijk zija om zoo geweldig en geheel vernietigde
gewoonten te herstellen? Kan men bij gebreke van
het oude legitieme geslacht een ander kiezen? Eene
dynastie heeft behoefte aan de wijding der eeuwen
het geloof aan de dynastie is in Frankrijk vernietigd.
Als de dynastie en het geloof in haar vernietigd zijn,
kan men dan de eerste doen herleven? Het zou een
zeer breekbaar kunstwerk zijn.
De monarchie is een geschiedkundig voortbrengsel;
haar te willen stichten als zij niet bestaatof te willen
doen herleven als zij niet meer is, zou het werk van de
archeologie, van de roman, niet van de politiek wezen. De
monarchie onderstelt een monarchaal geloof; door dit
te willen doen herleven zou men toonen niets te begrij
pen van de zedelijke levensbeginselen der volken. Le
Temps is daarom van oordeel dat- een Engelsch koning
schap in Frankrijk niet kan worden toegepast. Thiers
heeft de Engelsch monarchie genoemd een republiek
met een erfelijk president; le Temps meent dat Frank
rijk moet zijn een constitutioneele monarchie met een
verkiesbaar souverein, dat wil zeggen een souverein
die men op zijde kan zetten zonder eerst eene revolutie
'te moeten maken.
ierti jiunflen.
Heden is van Veere naar zee gezeild de Nederland-
sche schooner Nerva, gezagv. A. Jorgensen, van Mid
delburg in ballast naar Noorwegen.
ljanï>£lsbmd)trn.
Graanmarkten enz.
Middelbuug, 15 Juni. Puike Walcherscbe tarwe van
1425 tot 14.50 gekocht. Zeeuwsche dito 13.50,
enkele nog tot 13.75 geplaatst. Rogge 9.50 door de
bakkerij betaald. Wintergerst bij partij van den zolder
op 7.75 gehouden. Walchersche zomergerst 7.25.
Dito bruiueboonen 15. Dito paardeboonen ƒ.10. Dito
groene erwten op de kook met 11.25 betaald. Raapolie
48.50. Patentolie 50.50. Lijnolie /37.50 per vat op
zes weken, a contant 1 lager. Harde raapkoeken 110,
per 1040 stnks. Harde lijnkoeken 13, per 104 stuks.
Zachte dito 15, per 104 stuks.
Oostburg, 14 Juni. De aanvoer van granen bestond
heden hoofdzakelijk uit tarwe-, gerst en rogge, waarvan
alleen de goede monsters tarwe en rogge voor dadelijke
behoefte eenigen kooplust ondervonden, terwijl voor
gerst drukke vraag bestond.' De geboden prijzen waren
voor gerst en rogge als voren, doch voor tarwe lager,
daarentegen waren houdei'3 hooger gestemdzoodat de
verkoop langzaam ging en enkel in gerst eenige belang
rijke omzet plaats had. Men betaalde voor extra puike
tarwe 13.50 a 13.25, gewone 13, mindere 12.75 a
12. Rogge 9.25 a 8.75. Wintergerst in zware qualiteifc
ƒ8.10, ƒ8, voorts 7.90, 7.70 a 7.60. Zomergerst
/7.40, 7.25 a 7. Haver /5a 4. Paarden boonen
9 25 a ƒ9.
Ter vaakenmarkt waren 90 stuks aan, waarvoor
goede kooplust tot vorige prijzen bestond.
St.Nicolaas, 8 Juni. Tarwe fr. 31.20 rogge fr. 19.00
boekweit fr. 23.80: haver fr. 11.50; gerst fr. 17.00: boonen
fr. 23.00lijnzaad fr. 32.00.
gemiddelde marktprijzen.
Middelprijzen van bakbare tarwe '13.75 en rogge
9.00. Aardappelen 2.25 a 3.60 per hektoliter. Ver-
sche boter 0.90 a 1.00 per kilogram.
Prijzen Tan effecten.
Amsterdam 15 Juni 1871.
Nederland. *Certific. Werkelijke schuld 2^ pet. 53}
♦dito dito dito 3 63
♦dito dito dito 4 83£
♦Aand. Handelmaatschappij 4^
dito exploitatie Ned. staatssp. 105f-
België. *Certificaten bij Rothschild 2\
Rusland. *Obligatiën 1798/18165
♦Certific. adm. Hamburg 5 67|
♦dito Hope C°. 1855, 6e serie 5 78}
♦Cert. 1000 1864 5 93J
*dito 1000 1866 5 93J
♦Loten 1866 5 23 U
♦Oblig. Hope Co.Leening I860 4851
♦Certific. dito4
*Inscript.Stieglitz&Co.2ca4cL. 4 67J-.
♦Obligatiën 1867 4 68£
♦Obl. 1869 4 68,V
♦Certificaten 6
♦Aand. spoorweg Gr. Maatsch. 5 220^
♦Oblig. dito 4 „163
♦dito dito 4J-
Obl. spoorweg Poti-Tiflis 5 88^
dito dito Jelez Orel 5 87|
dito dito Charkow Azow. 5 84j
Polen. ♦Schatkistobligatiën 5
Pruisen. ♦Obligatiën 4
Oostenrijk. *Oblig. metall. in zilver Jan.Juli 5 54£
♦dito dito Apvil/Oct. 5 54
♦dito in papier Mei/Nov. 5 47-^
♦dito dito Febr/Aug. 5 46£
Italië. Leening 1861 5 52|
♦Certific. bij Lamaison o. s.5