en die het aan de verdedigers van Parijs onmogelijk maakten, om anders te handelen dan het geval geweest ia. Twee mededeelingen van den ex-gonverneur van Parijs verdienen bijzondere aandacht. In de eerste plaats de verderfelijke halsstarrigheid van de keizerin, gesteund door Palikao die aan Trochu feitelijk het opperbevel over het leger van Parijs ontnam en de vernietiging van het leger van Mac-Mahon bij Sedan veroorzaakte. Vervolgens is de mededeeling van Trochu hoogst be langrijk, dat Gambetta, wiens vaderlandsliefde hij roemen maar wiens partijzucht hij laken moet, tot zijn verdedigingsplan niet wilde medewerken en daardoor veel bijgedragen heeft tot het mislukken der pogingen, om de Duitsche liniën te verbreken. "Volgens de korte mededeeling uit Versailles heeft Gambetta echter in generaal Chanzy een warm verdediger gevonden. De Duitsche rijksdag zal tegen verwachting toch heden uiteengaan. Met algemeene stemmen verleende de vergadering gisteren het krediet van 4 millioen thaler tot ondersteuning van officieren en manschappen der reserve en der landweer, die door den oorlog in hun bestaan benadeeld zijn of dat geheel verloren. Grootere tegenkanting scheen het wetsontwerp op de te verleenen dotatiën te zullen ondervinden. De nationaal-liberale partij verlangde intieme of openlijke mededeeling der personen, aan wie de dotatiën geschonken zouden wor den en wenschten buitendien deze gunst ook tot niet- militairen uitgestrekt te zien. Uit het korte telegraphi- sche bericht moet men opmaken, dat de rijksdag de laatste wijziging in het ontwerp opgenomen en daarna de gansche wet met 175 tegen 51 stemmen aangenomen heeft. Laatste berichten. Versailles. Een manifest van 81 leden der linkerzijde beschuldigt de monarchale partijen, dat zij de overeenkomst omtrent de verdaging der constitutioneele quaestie niet naleven. Verder zegt het stuk, dat op het platteland stemmen geworven worden voor het herstel van het oude regime en voor eene interventie ten gunste van Rome. De houding der monarchale rechterzijde moedigt, volgens het manifest, eene beweging in legitimistischen zin aan ■en doet de Bonapartisten het hoofd weder met kracht opsteken. Parijs. Er hebben nog voortdurend talrijke arrestatiën plaats. Ie Temps over den regeeringsvorm van Frankrijk. De verkiezingen, die op den 2™ Juli in bijna vijftig departementen van Frankrijk moeten plaats hebben besprekende, wijst le Temps op het groote gewicht van den uitslag dier verkiezingen die op de samenstelling der nationale vergadering en de kracht der daarin ver tegenwoordigde partijen een belangrijken invloed zul len uitoefenen. Sedert 1815 was het probleem dat steeds moest worden opgelost, evenals thans, eene vereeniging van de geavanceerd liberale denkbeelden met de voor den nationalen arbeid en de voortbrenging noodzake lijke waarborgen van openbare orde. Hoewel nu Frankrijk al moge dobberen tusscken ver schillende stelsels en, onbekwaam in politiek, nu eens zijn heil zocht in de legitimistische monarchie, dan zelfs in een keizerlijke dictatuur, zullen toch altijd de behoeften van den modernen geest in Frank rijk opnieuw zich verheflea i gelooft le Temps dat de bestaande regeeringsvorm zal worden ge steund, omdat zij in overeenstemming is met de moderne maatschappij en vooral omdat alleen dit gouvernement de waarborgen oplevert die alle partijen tegen nieuwe omwentelingen vragen. De kwaal waaraan Frankrijk tegenwoordig het meeste lijdt is de onzekerheid, maar men bedriegt zich als men meent dat het beste middel daartegen zou zijn de verbreiding van sommige begin selen of de vestiging van sommige instellingen waarvan men, zonder eenigen grond, stabiliteit verwacht. Men bedeDkt niet genoeg dat onder de republiek Frankrijk geen andere omwentelingen heeft te vreezen dan die waarmede de partijen die de dynastie voorstaan het dreigen, en dat indien een van hen overwint deze geen stabiliteit zal brengen maar veeleer een onbegrensd tijdperk van strijd en misschien van burgeroorlog. Het eenige middel om Frankrijk te bevrijden van den onrust waarin het verkeert is: de trapsgewijze bevestiging van de tegenwoordige orde van zaken. De bestaande regeeringsvorm moet derhalve worden bestendigd. Wat Thiers in zijne rede van Donderdag den 8e" Juni zeide omtrent de regeeringsvorm in Engeland, is, vol gens leTemps, volkomen juist, want in geen land bestaat meer burgerlijke en staatkundige vrijheid dan in Enge land, maar wanneer Thiers meent dat die regeeringsvorm voor Frankrijk de beste zou zijD, wijst hij slechts op eene moeilijkheid n. 1. om een vorst te vinden die de voorwaarden aan zulk een regeeringsstelsel verbonden zou willen vervullen. Meermalen heeft Frankrijk ge tracht de constitutioneele monarchie in te voeren, en dat dit niet gelukte had een minder toevallige oorzaak dan gebrek aan wijsheid bij de vorsten die men ter hulp riep. Volgens Thiers is de verdienste van de Engelsche monarchie dat het gouvernement op een standpunt staat even ver verwijderd van verheven als van lage harts tochten; dat wil zeggen, dat de erfelijke macht in Enge land noch tot eerzucht kan verleiden noch de om wenteling kan uitlokken. Een andere voorwaarde van dit stelsel is, dat de koning regeert zonder te bestu ren. Engeland is alzoo een republiek met een erfelijk president en vereenigt het voordeel van eene monarchie, de stabiliteit, met het voordeel van eene republiek, het bestuur der natie door de natie zelve. Dit is alles juist, zegt Le Temps, maar hier geen hoofdzaak. De Engelsche staatsinrichting is "niet slechts eene vereeniging van monarchie en republiek, zij is een ware, zeer ontwikkelde, consequente, vrije republiek onder de bescherming van eene monarchie.. Het koningsschap is slechts een titel, een eenvoudig maatschappelijke naam, waaronder het meest republi- keinsch gezinde volk der wereld zijne zaken bestuurt. De macht, alle macht, wordt uitgeoefend door een par lement, dat een ware vertegenwoordiging is, dat alles kan en door een uitvoerende commissie uit zijn midden gekozen, bestuurt, en telkens wordt hernieuwd. Zoo is de Engelsche staatsinrichting als men tot het wezen der zaken doordringt. Een zoodanig stelsel in Frankrijk te willen toepassen is, volgens LeTemps, even onuitvoerbaar als aanlok kend; onuitvoerbaar wanneer men op de voorwaarden let, die vervuld moeten worden; aanlokkend wanneer men de voordeelen in aanmerking neemt die het voor Engelaud afwerpt. Een koningschap, als een zuivere eeretitel, is zeer moeilijk te handhaven. Een vorst die gevoelt dat hij groote bekwaamheden beeft om te regeeren en die de gave heeft om ze te gebruiken, of een vorst die zonder bekwaamheden zich door droombeelden of vleiers laat medeslepen zijn in staat om dat bewonderenswaardig mechanisme te verbre ken. De Engelsche monarchie, zooals die thans bestaat, is slechts, na een langzame ontwikkeling v&n ver scheidene eeuwen, tot stand gekomeD. De regeering van de tegenwoordige koningin moge het volmaaktste voorbeeld opleveren, die van haar grootvader GeorgeIII vertoont ons Engeland nog alseen tooneel van gevaarlijke parlementaire woelingeD, en zijn opvolgers verkeerden nog steeds in het gevaar om de zeer samengestelde en teedere organisatie te verbreken. De macht der traditie, de oudheid van het beginsel maakt dat een souverein in Engeland zich min of meer goedwillig onderwerpt aan een stelsel dat hem neutrali seert. Dat stelsel is door de eeuwen gevormd als een kunstig geheel dat noch de vorst, noch het volk zullen trachten te verbreken. Ieder leeft onder de instellingen zonder te vragen of zij ook anders moesten wezen, De Engelsche natie is in de hoogste mate behoudend van karakter zoodat het feitelijk bestaan van eene instel ling bij haar ook recht geeft om te blijven bestaan. Voor Frankrijk daarentegen geldt juist het tegendeel; het mist in alle opzichten de historische vorming en het traditioneele gezag, zonder welke men te vergeefs zou meenen een koningschap als het Engelsche, dat slechts een eeretitel is, in Frankrijk te kunnen vestigen. De Engelsche constitutie daarenboven is geen voort brengsel van de menscheiijke rede; is niet de perso- neele opvatting van een politiek vernuft, maar een voortbrengsel van den tijd en van de bijzondere ontwik keling van de natie. Zij is eene overeenkomst van de oude absolute monarchie der Tudors en Stuarts met de behoeften aan onafhankelijkheid ;die de Engelsehen steeds hebben gehad. De Engelsche monarchie onderstelt een zeer oud koningschap, dat in de gewoonten van het land is gegrondvest, gesteund door de gehechtheid aan de traditioneele en rationeele instellingen. Le Temps merkt voorts op, dat men dat alles in Frankiijk mist. De oude dynastie is door drie revoluties omvergeworpen; de scheiding tussehea de dynastie en het rijk is door een reeks van jaren bevestigd. Zou het mogelijk zija om zoo geweldig en geheel vernietigde gewoonten te herstellen? Kan men bij gebreke van het oude legitieme geslacht een ander kiezen? Eene dynastie heeft behoefte aan de wijding der eeuwen het geloof aan de dynastie is in Frankrijk vernietigd. Als de dynastie en het geloof in haar vernietigd zijn, kan men dan de eerste doen herleven? Het zou een zeer breekbaar kunstwerk zijn. De monarchie is een geschiedkundig voortbrengsel; haar te willen stichten als zij niet bestaatof te willen doen herleven als zij niet meer is, zou het werk van de archeologie, van de roman, niet van de politiek wezen. De monarchie onderstelt een monarchaal geloof; door dit te willen doen herleven zou men toonen niets te begrij pen van de zedelijke levensbeginselen der volken. Le Temps is daarom van oordeel dat- een Engelsch koning schap in Frankrijk niet kan worden toegepast. Thiers heeft de Engelsch monarchie genoemd een republiek met een erfelijk president; le Temps meent dat Frank rijk moet zijn een constitutioneele monarchie met een verkiesbaar souverein, dat wil zeggen een souverein die men op zijde kan zetten zonder eerst eene revolutie 'te moeten maken. ierti jiunflen. Heden is van Veere naar zee gezeild de Nederland- sche schooner Nerva, gezagv. A. Jorgensen, van Mid delburg in ballast naar Noorwegen. ljanï>£lsbmd)trn. Graanmarkten enz. Middelbuug, 15 Juni. Puike Walcherscbe tarwe van 1425 tot 14.50 gekocht. Zeeuwsche dito 13.50, enkele nog tot 13.75 geplaatst. Rogge 9.50 door de bakkerij betaald. Wintergerst bij partij van den zolder op 7.75 gehouden. Walchersche zomergerst 7.25. Dito bruiueboonen 15. Dito paardeboonen ƒ.10. Dito groene erwten op de kook met 11.25 betaald. Raapolie 48.50. Patentolie 50.50. Lijnolie /37.50 per vat op zes weken, a contant 1 lager. Harde raapkoeken 110, per 1040 stnks. Harde lijnkoeken 13, per 104 stuks. Zachte dito 15, per 104 stuks. Oostburg, 14 Juni. De aanvoer van granen bestond heden hoofdzakelijk uit tarwe-, gerst en rogge, waarvan alleen de goede monsters tarwe en rogge voor dadelijke behoefte eenigen kooplust ondervonden, terwijl voor gerst drukke vraag bestond.' De geboden prijzen waren voor gerst en rogge als voren, doch voor tarwe lager, daarentegen waren houdei'3 hooger gestemdzoodat de verkoop langzaam ging en enkel in gerst eenige belang rijke omzet plaats had. Men betaalde voor extra puike tarwe 13.50 a 13.25, gewone 13, mindere 12.75 a 12. Rogge 9.25 a 8.75. Wintergerst in zware qualiteifc ƒ8.10, ƒ8, voorts 7.90, 7.70 a 7.60. Zomergerst /7.40, 7.25 a 7. Haver /5a 4. Paarden boonen 9 25 a ƒ9. Ter vaakenmarkt waren 90 stuks aan, waarvoor goede kooplust tot vorige prijzen bestond. St.Nicolaas, 8 Juni. Tarwe fr. 31.20 rogge fr. 19.00 boekweit fr. 23.80: haver fr. 11.50; gerst fr. 17.00: boonen fr. 23.00lijnzaad fr. 32.00. gemiddelde marktprijzen. Middelprijzen van bakbare tarwe '13.75 en rogge 9.00. Aardappelen 2.25 a 3.60 per hektoliter. Ver- sche boter 0.90 a 1.00 per kilogram. Prijzen Tan effecten. Amsterdam 15 Juni 1871. Nederland. *Certific. Werkelijke schuld 2^ pet. 53} ♦dito dito dito 3 63 ♦dito dito dito 4 83£ ♦Aand. Handelmaatschappij 4^ dito exploitatie Ned. staatssp. 105f- België. *Certificaten bij Rothschild 2\ Rusland. *Obligatiën 1798/18165 ♦Certific. adm. Hamburg 5 67| ♦dito Hope C°. 1855, 6e serie 5 78} ♦Cert. 1000 1864 5 93J *dito 1000 1866 5 93J ♦Loten 1866 5 23 U ♦Oblig. Hope Co.Leening I860 4851 ♦Certific. dito4 *Inscript.Stieglitz&Co.2ca4cL. 4 67J-. ♦Obligatiën 1867 4 68£ ♦Obl. 1869 4 68,V ♦Certificaten 6 ♦Aand. spoorweg Gr. Maatsch. 5 220^ ♦Oblig. dito 4 „163 ♦dito dito 4J- Obl. spoorweg Poti-Tiflis 5 88^ dito dito Jelez Orel 5 87| dito dito Charkow Azow. 5 84j Polen. ♦Schatkistobligatiën 5 Pruisen. ♦Obligatiën 4 Oostenrijk. *Oblig. metall. in zilver Jan.Juli 5 54£ ♦dito dito Apvil/Oct. 5 54 ♦dito in papier Mei/Nov. 5 47-^ ♦dito dito Febr/Aug. 5 46£ Italië. Leening 1861 5 52| ♦Certific. bij Lamaison o. s.5

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1871 | | pagina 3