MÏDDELBÜRGSCHE
COURANT.
N°- 209.
Zaterdag
1870.
3 September.
ÖinnriUanö.
De Burgemeester en Wethouders van Vlissingen,
maken bekend:
dat de begrooting der plaatselijke inkomsten en uit
gaven voor het jaar 1871, met de noodige inlichtingen
en bescheiden op heden aan den raad is aangeboden en
voor een ieder ter lezing is nedergelegd op de secretarie
der gemeente, waar zij in druk, tegen betaling der kosten,
algemeen verkrijgbaar is gesteld.
Eu is hiervan afkondiging geschied waar
het behoort, den 26 Augustus 1870.
De Burgemeester en Wethouders voornoemd,
WINKELMAN.
De Secretaris,
P. FORBES WELS.
Middelburg 2 September.
Bij de heden plaats gehad hebbende opening der jl.
Dinsdag ingeleverde biljetten voor de verkiezing, bij
herstemming tusschen de heeren Knoop en van Foreest,
van een lid voor de tweede kamer der staten generaal
in het kiesdistrict Alkmaar, is gebleken dat 2345 stem
men zijn uitgebracht. Bij de eerste stemming bedroeg
het aantal ingeleverde biljetten 1771. Er zijn 14 briefjes
van onwaarde verklaard.
De heer van Foreest is gekozen met 1191 stemmen,
terwijl de heer Knoop 1140 stemmen verkreeg.
De commissie van internationale bedijking van het
Zwin, bestaande voor België uit de heeren: Zuber, hoofd
ingenieur van den waterstaat; Piellaert, directeur der
registratie eu domeinen; Piens, ingenieur van den
waterstaat; en Breijdel de Broek, lid der provinciale
staten van We3t-Vlaanderen, heeft in den loop dezer
week alhier eene vergadering gehouden.
Aan het verslag betreffende den aanleg der staatsspoor
wegen van 1 Januari tot 30 Juni 1870 ontleenen wij het
volgende
a. Gedeelte Goes—Sloe.
De spoorweg van Goes tot het Sloe is voor zoover
mogelijk voRooid opgeleverd en in goeden staat van
onderhoud. Het weinige dat nog ter voltooiing van dat
werk, van den dijk tusschen den Nieuwen en den West-
kraaiertpolder, moet worden verricht, zal te gelijk met
de afdamming van het Sloe worden uitgevoerd.
Nadat het ontwerp voor den spoorwegdam door dezen
stroom in hoofdzaak werd goedgekeurd, werden de be-
'stedingstukken daarvoor opgemaakt.
b. Gedeelte Sloe—Vlissingen en kanaal door Walcheren.
Met de voorbereidende werkzaamheden, om tot ge
rechtelijke onteigening der nog voor de genoemde Sloe-
afdamraing benoodigde schorren en den dijk op Zuid-
beveland te kunnen overgaan, is meu begonnen.
De beide havendaramen te Vlissingen werden 10 Mei
1870 definitief opgeleverd.
De ijzeren halsbeugels der binnenkeer- en schutsluis
te Vlissingen zijn gesteld, vastgegoten en ingemetseld.
De dekzerken ophetbinnensluishoofdmet aansluitende
bazaltvleugels zijn, voor zoover de later te plaatsen bewe-
gingstoestellcn zulks toelaten, geplaatst, terwijl men zich
met het stellen der dekzerken aan het buiteosluishoofd
met de aansluitende bazaltvleugels bezighoudt.
De Vilvoordsche steenglooiing op de beloopen van
den schutkolk en de aansluitende gedeelten kanaal aau
de binnen - en buitenzijde zijn voltooid.
De uitwateringsluis en de wachtsluis bewesten Vlis
singen met hare buiten-en binnenboezems zijn geheel
voltooid en thans in onderhoud.
Van het kanaal en den spoorweg tusschen Middelburg
en Vlissingen is de spoorbaan over hare geheele lengte,
zich uitstrekkende van Middelburg tot den straatweg
naar Vlissingen, op de gevorderde hoogte.
Het kanaal is van Middelburg uit over de volle breedte
achtereenvolgens ontgraven: 95 M. tot 2.30 M.4. AP.
3019 M. tot 6.50 M. 4- AP. 200 M. tot 6.45 M. 4- AP. 500
M. tot 5.40 M. 4< AP.500 M. tot 4.20 M. AP. 650 M.
tot 4.00 M. 4- AP.
Op vele plaatsen deden zich opnieuw belangrijke af-
sch'uivingen voor, die gedeeltelijk echter reeds opge
ruimd zijn.
De Middelburg-Vlissing8che watergang is nagenoeg
geheel voltooid.
J^iVdep- onderbouw der brug te Souburg is het linker
landhoofd tot" 3.50 M. -j- AP., het tusschenpenant tot 3
M. -f- AP. en het rechter landhoofd tot 2.60 M. -f- AP.
opgemetseldop het draaipenant worden dekzerken ge
plaatst-
Voor de remmingwerken en de beschoeiing nabij Sou
burg worden de palen geheid. Die voor de remmingwer
ken zijn nagenoeg alle geheid.
De duikerj-ec ile bruggen over den Middelburg-Vlis
singschetf watergang zijn nagenoeg alle geheel voltooid.
Met de ontgraving van de buitenhaven binnendijks te
VliAngenen de fundeeringputten voor de oostelijke en
westelijke bazaltkade, werd geregeld voortgegaan.
Do damwand aan de oostelijke bazaltkade is geheel
afgeheid; bij de beheiing hiervan, als ook bij nader on
derzoek, bleek de ondergrond nietde voldoende vastheid
te hebben om daarop de bazaltmuren op te trekkenzon
der de betonfundeering door eene beheiing te verzekeren
dientengevolge werd hieromtrent met de%aannemers
overeengekomen en wordt thans met het heien van pa
len onder de temaken betonfundeering aan de oostelijke
bazaltkade voortgegaan.
De beide dukdalven voor de groote sluis zijn vol
tooid.
Met het vervaardigen van de detailteekeningen voor
den ijzeren bovenbouw van een draaibrug over de bin.
ncn keer- en schutsluis ie Vlissingen is een begin
gemaakt.
Van de draaibrug over het kanaal te West-Souburg
liggen de randen der beide hoofdliggers in eikander en
is meD bezig met het pas maken der verticale stijlen
De hoofd- en andere dwarsliggers liggen allen ter
klinking gereed. Verder worden de stempels, hockver-
sterkingen onder en boven de dwarsliggers en de ver
hoogingen van het trottoir gemaakt- Met het vormen
voor den te gieten brugdrager en het raam voor het
windwerk is men aangevangen. Voor het vaste gedeelte
worden de randen gereed gemaakt. Aan de ijzeren deu
ren voor de sluizen aan de monden van het kanaal door
Walcheren wordt in de werkplaats van de firma Kloos
en Zonen aan den Kinderdijk voortgewerkt.
Een bestek voor het maken der binnenhaven met ver
breed kanaal te Vlissingen cn de voltooiing van het
stations-emplacement aldaar kan spoedig, nadat omtrent
de inrichting der kademuren beslist zal zijn, worden
Een bestek voor de levering van eene hoeveelheid
bazalt voor de kademuren van de binnenhaven te Vlis
singen is ingezonden. [Reeds gisteren aanbesteed.]
Het bestek voor de verdediging der kanaalboorden
tusschen Middelburg eu Vlissingen, de ontwerpen voor
de stations- en verdere gebouwen te Vlissingen worden
opgemaakt.
Met het maken van den bovenbouw der brug over het
kanaal te Middelburg wordt in de fabriek van de firma
van de Wall Bake te Utrecht geregeld voortgegaan
men is bezig met het in elkaar passen der hoofdiiggers,
het klinken der dwarsliggers en het boren van nog enkele
gaten voor die draaibrug, waarvan de voltooiing bin
nen weinige dagen wordt te gemoet gezien. De vaste
brug is op de plaats van bestemming aangevoerd cn
met de opstelling wordt aangevangen.
De uitvoering der verschillende werken voor het ma
ken van den spoorweg van de Arnemuidsche haven tot
Middelburg en het graven van het kanaal door de Oude
Arne, enz. werd geregeld voortgezet.
De bovenbouw der spoorwegbrug over het kanaal door
de Oude Arne kwam in de fabriek van de firma Schret-
len te Leiden gereed en werd op de plaats van bestem
ming aangevoerd. Zoodra de beveiligingswerken af
geheid zijn, waarmede men bezig is, kan met opstellen
een begin worden gemaakt.
Meiden aannemer is overeengekomen voor het begrin-
den van den noordelijken rijberm langs het kanaal, zijnde
de communicatie tusschen Middelburg en Arnemuiden,
en wegens het verbreeden van dat kanaal bij de aan
sluiting daarvan met de nieuwe haven van Middelburg.
Het bestek voor den bovenbouw van het station Mid
delburg met eenige andere werken kan spoedig worden
ingezonden, terwijl aau verschillende andere ontwerpen
tot verdere voltooiing van het geheel wordt gewerkt.
Na de droogmaking van de betonfundeering onder de
buiten-sluishoofden cn het binnen-sluishoof 1 der groote
sluis van de dubbele schutsluis te Veere, bleek dat die
niet genoegzaam verhard was, zoodat het onraadzaam
voorkwam daarop met het metselen der vloei cn cn recht
standsmuren aan te vangen. Eene commi?":?, daarvoor
benoemd, heeft den 24rn Mei een onderzode ingesteld,
en daartoe op verschillende plaatsen den beton doen
uithakken tot de diepten van 7.96 M. *r 8.14 M. -r en
8.60 M. 4- AP. Als een gevolg van dat onderzoek werd
door de commissie voorgesteld het bovengedeelte van
den beton onder de sluishoofden van de groote
sluis te doen uitkappen tot 8.30 meter -r AP. cn te
doen vervangen door metselwerk van klinkers in
portland cement, welk voorstel werd goedgekeurd en
waaromtrent bij staat van meer cn minder we.rk met den
aannemer is overeengekomen. Op 30 Mei is met het uit
hakken en opruimen van den beton eu 2 Juni met het
metselen een aanvang gemaakt. Ia het buitensluishoofJ
der groote sluis is thans iu het geheel gemaakt 237
M3 metselwerk van klinkers cn portland-cement.
De voorziening van de ontzette gedeelten van den
damwand der buitensluishoofden is voltooid; daarvoor
zijn gebezigd 8 eiken kespen en drie dennenhouten
sloven. Met de voorziening van de overgezette gedeel
ten van den damwand van het binnensluislioofd der
groote sluis, is 4 Ju ui aangevangen eu wordt geregeld
voortgegaan; daarvoor zijn 12 palen geheid.
Van het binnensluislioofd der kleine sluis is de fun
deering afgewerkt en zijn de profillen voor het metsel
werk gesteld.
Omtrent de wijziging van de inrichting der uitwater-
ringsluizen en de verplaatsing van de dubbele duiker-
sluis met riooluitwatering van Middelburg, werd met
den aannemer overeengekomen.
De fundeeringen voor de buitenbazaltvleugels en voor
den binnenbazaltvleugel van de groote sluis zijn met
uitzondering van de vloeren voltooid.
De werken voor het kanaal tusschen de binnenhaven
bij Veere en de nieuwe haven van Middelburg, zija ge
regeld voortgezet.
Op 15 Maart is een begin gemaakt met de uitbakening
van die werken en 22 daaraanvolgende met de ontgra
ving der afsnijding van de bocht der Nieuwe haven bij
Middelburg en den daar langs loopenden rioolwatergang
en met het insteken van de kleikist onder den nieuwen
rechterleidijk. De riool watergang is over 335 M. ontgra
ven en de glooiingen met zoden bezet. De ontgraving
bedraagt 2360 M3. grond. De bocht is ontgraven tot ge
middeld 2.50 M 4- AP. en wordt droog gehouden met
twee tonmolens.
Op 30 Maart is aanvang gemaakt met het verruimen
van de nieuwe haven van Middelburg, door bet afgraven
van de boven laagwater gelegen glooiingeu, en op 23
April daaraanvolgende met bet verdiepen van de geul
beneden laagwater, door baggering.
Voor het maken en leveren van ijzeren ponten op het
kanaal door Walcheren, wordt een bestek opgemaakt.
Gisteren morgen te zes uren heeft Z. M. de koning,
vergezeld van zijne beide zonen, het fort Vossegat, het
nog in aanbouw zijnde fort te Rijnauwen nabij Vechten
en de lunetten op de Houtensche vlakte bezocht, waarna
hij te twaalf uren te Utrecht terugkeerde.
Des namiddags hebben de koning, benevens de prins
van Oranje en prins Hendrik der Nederlanden, gedineerd
■■■1i