MÏDDELBÜRGSCHE COURANT. N°- 209. Zaterdag 1870. 3 September. ÖinnriUanö. De Burgemeester en Wethouders van Vlissingen, maken bekend: dat de begrooting der plaatselijke inkomsten en uit gaven voor het jaar 1871, met de noodige inlichtingen en bescheiden op heden aan den raad is aangeboden en voor een ieder ter lezing is nedergelegd op de secretarie der gemeente, waar zij in druk, tegen betaling der kosten, algemeen verkrijgbaar is gesteld. Eu is hiervan afkondiging geschied waar het behoort, den 26 Augustus 1870. De Burgemeester en Wethouders voornoemd, WINKELMAN. De Secretaris, P. FORBES WELS. Middelburg 2 September. Bij de heden plaats gehad hebbende opening der jl. Dinsdag ingeleverde biljetten voor de verkiezing, bij herstemming tusschen de heeren Knoop en van Foreest, van een lid voor de tweede kamer der staten generaal in het kiesdistrict Alkmaar, is gebleken dat 2345 stem men zijn uitgebracht. Bij de eerste stemming bedroeg het aantal ingeleverde biljetten 1771. Er zijn 14 briefjes van onwaarde verklaard. De heer van Foreest is gekozen met 1191 stemmen, terwijl de heer Knoop 1140 stemmen verkreeg. De commissie van internationale bedijking van het Zwin, bestaande voor België uit de heeren: Zuber, hoofd ingenieur van den waterstaat; Piellaert, directeur der registratie eu domeinen; Piens, ingenieur van den waterstaat; en Breijdel de Broek, lid der provinciale staten van We3t-Vlaanderen, heeft in den loop dezer week alhier eene vergadering gehouden. Aan het verslag betreffende den aanleg der staatsspoor wegen van 1 Januari tot 30 Juni 1870 ontleenen wij het volgende a. Gedeelte Goes—Sloe. De spoorweg van Goes tot het Sloe is voor zoover mogelijk voRooid opgeleverd en in goeden staat van onderhoud. Het weinige dat nog ter voltooiing van dat werk, van den dijk tusschen den Nieuwen en den West- kraaiertpolder, moet worden verricht, zal te gelijk met de afdamming van het Sloe worden uitgevoerd. Nadat het ontwerp voor den spoorwegdam door dezen stroom in hoofdzaak werd goedgekeurd, werden de be- 'stedingstukken daarvoor opgemaakt. b. Gedeelte Sloe—Vlissingen en kanaal door Walcheren. Met de voorbereidende werkzaamheden, om tot ge rechtelijke onteigening der nog voor de genoemde Sloe- afdamraing benoodigde schorren en den dijk op Zuid- beveland te kunnen overgaan, is meu begonnen. De beide havendaramen te Vlissingen werden 10 Mei 1870 definitief opgeleverd. De ijzeren halsbeugels der binnenkeer- en schutsluis te Vlissingen zijn gesteld, vastgegoten en ingemetseld. De dekzerken ophetbinnensluishoofdmet aansluitende bazaltvleugels zijn, voor zoover de later te plaatsen bewe- gingstoestellcn zulks toelaten, geplaatst, terwijl men zich met het stellen der dekzerken aan het buiteosluishoofd met de aansluitende bazaltvleugels bezighoudt. De Vilvoordsche steenglooiing op de beloopen van den schutkolk en de aansluitende gedeelten kanaal aau de binnen - en buitenzijde zijn voltooid. De uitwateringsluis en de wachtsluis bewesten Vlis singen met hare buiten-en binnenboezems zijn geheel voltooid en thans in onderhoud. Van het kanaal en den spoorweg tusschen Middelburg en Vlissingen is de spoorbaan over hare geheele lengte, zich uitstrekkende van Middelburg tot den straatweg naar Vlissingen, op de gevorderde hoogte. Het kanaal is van Middelburg uit over de volle breedte achtereenvolgens ontgraven: 95 M. tot 2.30 M.4. AP. 3019 M. tot 6.50 M. 4- AP. 200 M. tot 6.45 M. 4- AP. 500 M. tot 5.40 M. 4< AP.500 M. tot 4.20 M. AP. 650 M. tot 4.00 M. 4- AP. Op vele plaatsen deden zich opnieuw belangrijke af- sch'uivingen voor, die gedeeltelijk echter reeds opge ruimd zijn. De Middelburg-Vlissing8che watergang is nagenoeg geheel voltooid. J^iVdep- onderbouw der brug te Souburg is het linker landhoofd tot" 3.50 M. -j- AP., het tusschenpenant tot 3 M. -f- AP. en het rechter landhoofd tot 2.60 M. -f- AP. opgemetseldop het draaipenant worden dekzerken ge plaatst- Voor de remmingwerken en de beschoeiing nabij Sou burg worden de palen geheid. Die voor de remmingwer ken zijn nagenoeg alle geheid. De duikerj-ec ile bruggen over den Middelburg-Vlis singschetf watergang zijn nagenoeg alle geheel voltooid. Met de ontgraving van de buitenhaven binnendijks te VliAngenen de fundeeringputten voor de oostelijke en westelijke bazaltkade, werd geregeld voortgegaan. Do damwand aan de oostelijke bazaltkade is geheel afgeheid; bij de beheiing hiervan, als ook bij nader on derzoek, bleek de ondergrond nietde voldoende vastheid te hebben om daarop de bazaltmuren op te trekkenzon der de betonfundeering door eene beheiing te verzekeren dientengevolge werd hieromtrent met de%aannemers overeengekomen en wordt thans met het heien van pa len onder de temaken betonfundeering aan de oostelijke bazaltkade voortgegaan. De beide dukdalven voor de groote sluis zijn vol tooid. Met het vervaardigen van de detailteekeningen voor den ijzeren bovenbouw van een draaibrug over de bin. ncn keer- en schutsluis ie Vlissingen is een begin gemaakt. Van de draaibrug over het kanaal te West-Souburg liggen de randen der beide hoofdliggers in eikander en is meD bezig met het pas maken der verticale stijlen De hoofd- en andere dwarsliggers liggen allen ter klinking gereed. Verder worden de stempels, hockver- sterkingen onder en boven de dwarsliggers en de ver hoogingen van het trottoir gemaakt- Met het vormen voor den te gieten brugdrager en het raam voor het windwerk is men aangevangen. Voor het vaste gedeelte worden de randen gereed gemaakt. Aan de ijzeren deu ren voor de sluizen aan de monden van het kanaal door Walcheren wordt in de werkplaats van de firma Kloos en Zonen aan den Kinderdijk voortgewerkt. Een bestek voor het maken der binnenhaven met ver breed kanaal te Vlissingen cn de voltooiing van het stations-emplacement aldaar kan spoedig, nadat omtrent de inrichting der kademuren beslist zal zijn, worden Een bestek voor de levering van eene hoeveelheid bazalt voor de kademuren van de binnenhaven te Vlis singen is ingezonden. [Reeds gisteren aanbesteed.] Het bestek voor de verdediging der kanaalboorden tusschen Middelburg eu Vlissingen, de ontwerpen voor de stations- en verdere gebouwen te Vlissingen worden opgemaakt. Met het maken van den bovenbouw der brug over het kanaal te Middelburg wordt in de fabriek van de firma van de Wall Bake te Utrecht geregeld voortgegaan men is bezig met het in elkaar passen der hoofdiiggers, het klinken der dwarsliggers en het boren van nog enkele gaten voor die draaibrug, waarvan de voltooiing bin nen weinige dagen wordt te gemoet gezien. De vaste brug is op de plaats van bestemming aangevoerd cn met de opstelling wordt aangevangen. De uitvoering der verschillende werken voor het ma ken van den spoorweg van de Arnemuidsche haven tot Middelburg en het graven van het kanaal door de Oude Arne, enz. werd geregeld voortgezet. De bovenbouw der spoorwegbrug over het kanaal door de Oude Arne kwam in de fabriek van de firma Schret- len te Leiden gereed en werd op de plaats van bestem ming aangevoerd. Zoodra de beveiligingswerken af geheid zijn, waarmede men bezig is, kan met opstellen een begin worden gemaakt. Meiden aannemer is overeengekomen voor het begrin- den van den noordelijken rijberm langs het kanaal, zijnde de communicatie tusschen Middelburg en Arnemuiden, en wegens het verbreeden van dat kanaal bij de aan sluiting daarvan met de nieuwe haven van Middelburg. Het bestek voor den bovenbouw van het station Mid delburg met eenige andere werken kan spoedig worden ingezonden, terwijl aau verschillende andere ontwerpen tot verdere voltooiing van het geheel wordt gewerkt. Na de droogmaking van de betonfundeering onder de buiten-sluishoofden cn het binnen-sluishoof 1 der groote sluis van de dubbele schutsluis te Veere, bleek dat die niet genoegzaam verhard was, zoodat het onraadzaam voorkwam daarop met het metselen der vloei cn cn recht standsmuren aan te vangen. Eene commi?":?, daarvoor benoemd, heeft den 24rn Mei een onderzode ingesteld, en daartoe op verschillende plaatsen den beton doen uithakken tot de diepten van 7.96 M. *r 8.14 M. -r en 8.60 M. 4- AP. Als een gevolg van dat onderzoek werd door de commissie voorgesteld het bovengedeelte van den beton onder de sluishoofden van de groote sluis te doen uitkappen tot 8.30 meter -r AP. cn te doen vervangen door metselwerk van klinkers in portland cement, welk voorstel werd goedgekeurd en waaromtrent bij staat van meer cn minder we.rk met den aannemer is overeengekomen. Op 30 Mei is met het uit hakken en opruimen van den beton eu 2 Juni met het metselen een aanvang gemaakt. Ia het buitensluishoofJ der groote sluis is thans iu het geheel gemaakt 237 M3 metselwerk van klinkers cn portland-cement. De voorziening van de ontzette gedeelten van den damwand der buitensluishoofden is voltooid; daarvoor zijn gebezigd 8 eiken kespen en drie dennenhouten sloven. Met de voorziening van de overgezette gedeel ten van den damwand van het binnensluislioofd der groote sluis, is 4 Ju ui aangevangen eu wordt geregeld voortgegaan; daarvoor zijn 12 palen geheid. Van het binnensluislioofd der kleine sluis is de fun deering afgewerkt en zijn de profillen voor het metsel werk gesteld. Omtrent de wijziging van de inrichting der uitwater- ringsluizen en de verplaatsing van de dubbele duiker- sluis met riooluitwatering van Middelburg, werd met den aannemer overeengekomen. De fundeeringen voor de buitenbazaltvleugels en voor den binnenbazaltvleugel van de groote sluis zijn met uitzondering van de vloeren voltooid. De werken voor het kanaal tusschen de binnenhaven bij Veere en de nieuwe haven van Middelburg, zija ge regeld voortgezet. Op 15 Maart is een begin gemaakt met de uitbakening van die werken en 22 daaraanvolgende met de ontgra ving der afsnijding van de bocht der Nieuwe haven bij Middelburg en den daar langs loopenden rioolwatergang en met het insteken van de kleikist onder den nieuwen rechterleidijk. De riool watergang is over 335 M. ontgra ven en de glooiingen met zoden bezet. De ontgraving bedraagt 2360 M3. grond. De bocht is ontgraven tot ge middeld 2.50 M 4- AP. en wordt droog gehouden met twee tonmolens. Op 30 Maart is aanvang gemaakt met het verruimen van de nieuwe haven van Middelburg, door bet afgraven van de boven laagwater gelegen glooiingeu, en op 23 April daaraanvolgende met bet verdiepen van de geul beneden laagwater, door baggering. Voor het maken en leveren van ijzeren ponten op het kanaal door Walcheren, wordt een bestek opgemaakt. Gisteren morgen te zes uren heeft Z. M. de koning, vergezeld van zijne beide zonen, het fort Vossegat, het nog in aanbouw zijnde fort te Rijnauwen nabij Vechten en de lunetten op de Houtensche vlakte bezocht, waarna hij te twaalf uren te Utrecht terugkeerde. Des namiddags hebben de koning, benevens de prins van Oranje en prins Hendrik der Nederlanden, gedineerd ■■■1i

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1870 | | pagina 1