MIDDELBURGSCHE COURANT. r 186. Woensdag w 1869. 6 October. J Middelburg 5 October. Benoemingen en Besluiten. Onderwijs. Kerknieuws. Marine en leger. Rechtzaken. Gemengde Berichten. STOOMVAART OP AMERIKA. De stoomvaart op Amerika is thans werkelijk in Nederlaud een der onderwerpen van den dag geworden. Onderscheidene plannen daarvoor zijn ontworpen, en in een op het laatst dezer week te Utrecht te honden ver-" gadering, zullen onderscheidene met dit onderwerp in verband staande vraagpunten behandeld worden. Men heeft thans een plan van den heer Jansen, oud kapitein ter zee en het is deze die de Utrechtsche vergadering belegd heeft, een plan van den heer Plate en eindelijk een plan van de directie der koninklijke Nederlandsche stoomboot-maatschappij. De heer Jansen wil, in den beginne althans, eenmaal s maands varen van Vlissingen op Norfolk v. v., indien de regeering een subsidie verleene van 55,200 per reis en dus van 662,400 'sjaars, en de stoombootlijn dienst baar make tot het brievenvervoer. De heer Plate pleit voor een stoombootdienst tusschen Rotterdam en New- York, welke hij meent dat zonder subsidie bestaan kan. De Nederlaudsche stoomboot-maatschappij oppert het plan tot stoomvaart tusschen Vlissingen en New-York. Dit laatste plan wordt ontwikkeld in een zoo pas ver se ïenen brochure, die niet alleen uitmunt door bijzon dere beknoptheid en duidelijkheid van voorstelling, maai waarin denkbeelden worden aangegeven die eene nauwgezette overweging overwaardig zijn. In deze bro- |U,le,.MV°1C'en ^e6n u'tvoei''ge becijferingen omtrent ge t e ij -e uitkomsten gemaakt, geen statistische opga ven wou en er in aangetroffen, maar toch ontvangt men ei en indruk door dat de zaak door den schrijver zeer goed bekeken is. Hoewel deze brochure blijkbaar slechts icnt om, gelijk men zegt, een balletje op te werpen omtrent een zaak, waarop men eerlang uitvoeriger zal temg komen, zoo komt het ons toch dadelijk voor dat het plan der directie van de Nederlandsche stoomboot maatschappij een zeer ernstig plan is, een plan boven dien voor uitvoering vatbaar. De schrijver gaat uit van de overtuiging dat men bij het tot standbrengen eener nieuwe lijn zich in de eerste plaats rekenschap behoort te geven van de behoefte waar in inen wenscht te voorzien en dan moet onderzoeken op tvelke moest economische en toch doeltreffende wijze dit kan geschieden. Aan éen maildienst meer of minder nu bestaat volstrekt geen behoefte. Wat onze handel en industrie noodig hebben is eene geregelde vaart met vaste vertrekken, behoorlijk iugericht voor passagiers en goederen, en in staat om beide tot minstens even lage vrachten te vervoeren als waartoe dit van en naar ande- ïe naburige havens geschiedt. Daartoe heeft men sche pen van groote charters, die een gemiddelde vaart loo- pen noot ïg, want men lettellier wel opdenoodige rac t om een schip door het water voort te stuwen vermeerdert met in de eenvoudige reden van snelheid maar in die van haar quadraat. Of een schip 10 of 14mijl loopt maakt in de aan te wenden kracht niet een verschil van 10 tot 14 maar■van10 x 10 tot 14X14 of van bijna het dubbele; of men 40 of 80 duizend kilogrammen brandstof per etmaal gebruikt maakt in de exploitatiekosten een verschil van ƒ500 per dag, en, wat niet minder zegt de meerdere brandstof ontneemt het dubbele der ruimte'aan de lading. Het verbindingspunt aan gene zijde moet noodwen dig zijn New-York. Aan deze zijde biedt Vlissingen de beste gelegenheid aan. W are öf Amsterdam öf Rotterdam toegankelijk voor gioote schepen, men zou dan geen oogenblik aarzelen om een ier havens de voorkeur te geven, ook al moesten andverhuizers en transito-goederen zich daarvoor een v cincn omvcg getroosten, want het voordeel van aan een groote handelstad aan te sluiten is van zeer groot vC..ang' 'fS'ngen nu i8 nog geen handelstad, maar issingen heeft groote handelsplaatsen in haar nabij heid waarvan zij als de voorhaven kan beschouwd worden. Slechts twee punten op onze ku8t kunnen a,g zoodanig l!?Tr~in? .T11' h6t Nieuwediep en Vlissingen; maar terwijl het Nieuwediep alleen de voorhaven van Amsterdam zou geweest zijn, heeft Vlissingen zoowel Amsterdam als Rotterdam en ook Antwerpen achter zich, zonder nog te spreken van Dordrecht en Middel burg, die twee oudste onzer handelsteden die men zoo gaarne tot hoogeren bloei zag wederkeeren. De maatschappij zou van de regeering geen subsidie verlangen maaralleen medewerking, waar die op weining kostbare wijze kan verleend worden, benevens de noodige inrichting te Vlissingen. Ziedaar enkele punten aangestipt uit een geschrift hetwelk wij hopen dat door allen die in het tot stand komen van een stoomvaart op Amerika werkelijk belang stellen, in zijn geheel zal gelezen en aandachtig over wogen worden. Zeer waarschijnlijk zal het op de opinie van menigeen wel eenigen invloed uitoefenen. Inde Staats-courant van 2 October zijn opgenomen de wet van den 28«» Mei jl. betrekkelijk de afgifte van zeebrieven en vergunningen tot het voeren der Neder landsche vlag; alsmede het koninklijk besluit van den 2Rn September jl., houdende vaststelling der formulieren voor de verklaring tot het verkrijgen van een zeebrief volgens de wet van 28 Mei 1869 (Staatsblad n°. 96). rechterlijke macht. Benoemd tot advoeaaat generaal bij het provinciaal gerechtshof in Friesland m'. R. W.D. Heyligers, advocaat te Utrecht, laatstelijk waarnemend advocaat-fiscaal bij het hoog militair gerechtshof. Tengevolge van de in do vorige maand gehouden toe- latings- en overgangsexamens aan de burger-avondschool alhier, bedraagt het aantal leerlingen, die de lessen aan genoemde inrichting bijwonen 61, waarvan 42 in de eersteen 17 in de tweede klasse geplaatst zijn, terwijl twee leerlingen enkel het teekenonderwijs volgen. Bij den aanvang van den vorigen cursus bedroeg het aantal leerlingen 44. Yan de candidaten, die zich voor het natuurkundig examen te Leiden hebben aangemeld, zijn in de najaars zitting, die dezer dagen aldaar werd gehouden, de heeren II. F. J. Immens, W. H. L. Mulder, I. D. van Hengel en R. H. F. Sikkes geslaagd. Leidsehe cour.) De heer D. Doyer aanvaardde jl. Vrijdag het bui tengewoon hoogleeraarsambt bij de geneeskundige facul teit der hoogeschool te Leiden, met het houden eener oratie, getiteld: „Het tegenwoordig standpunt der oog heelkunde." Zondag namiddag hield de beroepen leeraar bij de christelijk gereformeerde gemeente te Zaamslag, de heer A. Steketee, zijne intreerede, naar aanleiding van 2 Kron. I 10, na des voormiddags door zijn vader, den heer C. Steketee, predikant te Nieuwedorp in Zuid- Beveland, bevestigd te zijn. Deze had tot tekst gekozen 1 Tim. IV 15 en 16. In het bisdom Haarlem, diocese Haarlem, is tot kapelaan te Zaandam benoemd de heer J. J. Mes, kape laan te 's-IIeerenhoek. De kapitein ter zee R. L. de Haes, de luitenant ter zee D klasse F. M. Parker Verboom en de luitenant ter zee 2« klasse L. Haremaker, laatst behoord hebbende tot het eskader inOost-Indië, en van daar den 27™ September jl. in Nederland teruggekeerd, worden met dien datum op nonactivitcit gesteld. Z. M. de koning heeft afgewezen het verzoek om gratie van Jonas Melhado, die door het provinciaal gerechtshof in Zuid-Holland was veroordeeld tot zes jaren tucht huisstraf wegens deelneming aan de Rotterdamsche on geregeldheden. In Mei 11. veroordeelde de correctioneele rechtbank te Rotterdam eene moeder en hare voorvluchtige dochter ieder tot twee jaar gevangenisstraf en ƒ100 boete wegens oplichterij. Zekere stuurman Rooze had haar namelijk eene som van ƒ4300 gegeven, om daarvoor een huis te koopen waarin hij na zijn huwelijk met de dochter zou gaan wo nen. Dit feit werd door de beklaagden ontkend. Nadat het toen uitgespoken vonnis kracht van gewijsde verkre gen had, stelde de heer Rooze een eiseh tot teruggave dier som tegen de moeder bij de civiele kamer der ge noemde rechtbank in. Ook nu werd deinbewaringgeving door de beklaagde geloochend, doch de rechtbank nam bovengemeld vonnis als bewijs aan en veroordeelde de gedaagde tot teruggave der 4300 met de daarop ver schenen interessen en tot betaling der proceskosten. In de Weser Zeitung leest men: Bij de aanstaande nieuwe maan, 5 October, staat dit hemellichaam in den aeqnator, terwijl de zon zich slechts weinige graden zuidwaarts daarvan bevindt. In den voormiddag van dien dag bereikt de maan het punt harer grootste toenade ring tot de aarde. In ons planetenstelsel grijpen alle omstandigheden samen, die gunstig zijn voor het ont staan van hooge springvloeden, en wij zullen ons bijge volg den 7™ en 8™ October twee tot drie dagen heeft de vloedgolf noodig om uit den grooten oceaan de mon dingen onzer stroomen te bereikenop zeer hooge spring vloeden, de hoogste in /dit jaar, moeten voorbereiden. Natuurlijk berust deze voorzegging op astronomische feiten; de groote invloed der winden kante voren niet in rekening gebracht worden. Bij stil weder of zuid-oos tenwind zal het verschijnsel waarschijnlijk zonder gevaar verloopen, terwijl een gelijktijdig opstekende storm uit het noord-westen den vloed tot eene dreigende hoogte kan opvoeren. In een de vorige week gehóuden vergadering van de afdeeling Utrecht der Vereeniging ter bevordering van fabriek- en handwerk-nijverheid werd door den voor zitter gewezen op de vele blaadjes, vooral in denlaatsten tijd opgericht, die, zoo het heet, voor het volk geschreven worden en onder den schijn van het belang des volks te verdedigen, vaak een hoogst verderfelijke leer verkon digen, en een beginsel trachten ingang te doen vinden, welks noodlottige gevolgen, 0. a. in de zoo menigvuldig voorkomende strikes in het buitenland, zieh maar al te zeer doen gevoelen, en die ook ons allengs meer en meer schijnen te naderen. In eene bestuurs-vergadering der afdeeling' had dit reeds een punt van overweging uitge maakt en stelde de voorzitter dientengevolge aan de vergadering de vraag: „of het niet wenschelijk ware en op den weg der afdeeling zoude liggen, pogingen aan te wenden, om de slechte werking dier geschriften bij het volk te bestrijden en betere begrippen ingang te doen vinden." Over dit onderwerp ontstond eene discussie waarvan het resumé is, dat op voorstel van m'. van Bla- ricum besloten werd het bestuur der afdeeling uit te noodigen, slappen te doen om het in 't leven roepen van een geschrift of weekblad voor te bereiden, hetwelk, zich uitsluitend op het gebied der nijverheid bewegende, vooral tevens de strekking zal hebben om onder het volk gezonde begrippen te verspreiden, het te leiden, door het op zijn waar belang te wijzen, en het daarmede een tegengift te geven voor het verderfelijke zaad, vaak met zoo kwistige hand uitgestrooid in een in dat opzicht veelal zoo onts'ankelijk gemoed. In den nacht van Zaterdag op Zondag is het Sak sisch stadje Frauenstein, op 5 uren afstand van Dresden, bekend door zijne linnenfabrieken, bijna geheel en al door brand vernield. Zooals men weet zijn van de bij Pantin gevonden lijken pbotographiën genomen; verscheidene personen nu die, zonder daartoe gemachtigd te zijn, zulke pbotogra phiën verkochten, zijn dezer dagen door de Paiijsche rechtbanken tot 6 dagen a eene maand gevangenisstraf veroordeeld. Uit de gerechtelijke instructie in de zaak van den moord te Pantin blijkt meer en meer dat Troppmann medeplichtigen heeft, tot wier arrestatie de justitie thans alle pogingen in het werk stelt. Men heeft opgemerkt dat Troppmann minder energiek en minder absoluut in zijne ontkentenis wordt. Overigens brengt men alle arrestaties van den laatsten tijd in verband met de gezochte

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1869 | | pagina 1