OURANT. N°' 144. Woensdag 18G9. 18 Augustus. Middelburg 17 Augustus. Wij laten thans hieronder het slot volgen van hetgeen betrekkelijk de lijn Rozendaalliggingen-in het ver slag omtrent den aanleg der soówordt gezegd. Een voorloopig ontwerp van het hoofdgebouw op het station te Middelburg werd opgezonden, en met enkele wijzigingen goedgekeurd. Het bestek hiervan en van eenige andere gebouwen op het emplacement te Middel burg is in behandeling. Ter uitvoering van de in bestek n°. 329 voorgeschre ven werken zijn thans de fundeeringputten voor de dubbele schutsluis, kolkmuren en bazaltvlengels tot de gevorderde diepte ontgraven, en nadat de door de cen trale directie van Walcheren voorgestelde wijziging van de uitwateringsluizen te Veere was goedgekeurd, is mede een begin gemaakt met de ontgraving van den fundeeringput voor de dubbele duikersluis met riool uitwatering van Middelburg en aansluitenden bazalt- vleugel ter door haar verlangde plaatse. Binnen de omkuipingen van de buitensluishooiden is thans grootendeels de grond uitgehaald tot de bij het bestek bepaalde diepte en binnen die var. het binnen- sluishoofd der groote sluis, tot gemiddeld 9 meter AP. De uit de ontgravingen baggering voortgekomengroud, ten bedrage van 206,000 kub. meter, waaronder ruim 36,000 kub. meter klei, onder de zaten der dijken wegge nomen, is gedeeltelijk vervoerd met kruiwagens, gedeel- lijk met handkarren en waggons per paardenspoor, en gebezigd tot ophooging van den oosthavendam binnen den zeedijk tot gemiddeld 4.80 meter -f- AP., van de binnenhaveudijken tot gemiddeld 4 meter -f AP., en tot aanvulling van het reeds vroeger ontgraven gedeelte van den f «ndeeringput van de dubbele duikersluis, vol gens de in het bestek voorgeschreven richting, terwijl een gedeelte daarvan tijdelijk is gedeponeerd op het sluisterreiu om later in het werk te worden gebracht. De omkuiping voor de buitensluishoofden en voor het binnensluishoofd van de groote sluis, met de damplankerij onder den slagdorpel van het groote buitensluishoofd is voltooid, en het heien van palen binnen de omkuiping van de binnensluishoofden voorloopig met eene stoom- heisteliing aangevangen. Door de sterke werking van de wellen is de damwand der buitensluishoofden op verscheiden plaatsen in meer dere en mindere mate ontzet. De paalfundeeringen zijn, met uitzondering van een gedeelte voor de buiten- en binnenbazaltvleugels van de groote sluis en de uitwateringsluizen, voltooidte zamen zijn hiervoor 3100 palen geslagen. De beheiing der beide damplankenrijen langs den scheidingsbazaltmuur is afgeloopen. Voor den kolkmuur en buitenbazaltvleugel van de kleine sluis zijn de sloven gelegd, en voor het binnensluishoofd is een begin gemaakt met het leggen van kespen. Op de aansluiting der bazaltmuren aan de sluishoof- den, alwaar eene belangrijke ontgraving van den grond slag beneden den fundeeringvloer moest geschieden, werd, evenals voor Vlissingen was bepaald, eene voorziening vereischt, voorgesteld en goedgekeurd, welke op overeenkomstige wijze reeds gedeeltelijk is uitgevoerd. Behalve de klink- en Hollandsche heistellingen waren voor de verschillende beheiingen vier stoomheistellingen in het werk. De bemaling geschiedt voortdurend met eene centri- fugaalpomp in eiken der beide sluisputten, gedreven door twee locomobilen, tot een gezamenlijk vermogen van 22 paardenkrachten, aan ieder waarvan een reserve is toegevoegd. Voor den oosthavendam buiten den zeedijk is 50 meter van het kraagstuk gezonken, en men gaat steeds voort met de uitbaggering van de havengeul. Met het aanvoeren van materialen wordt geregeld voortgegaan. De kanaalwerken tusschen de binnenhaven bij Veere en de Nieuwe haven van Middelburg,'volgens bestek n°. 369, zijn aangevangen. Van het kanaal zijn thans 700 strekk. meter tot ge middeld 4.20 meter, en 300 meter tot gemiddeld 1.20 meter 6- AP. ontgraven, terwijl de riool watergang van Middelburg over 1100 meter tot de diepte van 2.50 meter 4- AP., de Arnemuiden-Veerschen watergang over 750 meter tot 2.50 meters AP., de westelijke bermsloot over 700 meter tot 1.70 meter AP en de oostelijke over 1100 meter tot 1.70 meter -4- AP. is gebracht. De beide kanaaldijken zijn over 200 meter tot gemid deld 4.40 meter -f AP. en over 700 meter tot gemiddeld 3 meter -|- AP. opgewerkt. De bemaling geschiedt met eene centrifugaalpomp gedreven door een locomobiel van 14 paardenkrachten. De slappe spierlaag welke beneden de diepte van 4.20 meter -f1 AP. over een gedeelte van het thans onderhanden kanaalvaa wordt aangetroffen, veroorzaakte belangrijke afschuivingen, zoodat door de aannemers be sloten is dit ged elte verder uit te baggeren. Op den 25™ Februari had de aanbesteding plaats van het maken van een gedeelte van den westhavendam en de havengeul voor de buitenhaven aan den mond van hét kanaal door Walcheren te Veere, volgens bestek n°. 376, waarvan de minste inschrijvers waren P. S. Blan- chemanche te Maastricht en M. B. Terwindt te Panner- den, voor ƒ216,739. Den 26c" Maart werd met de uitvoering aangevangen. Thans zijn de wallen van bastion n". 4 en 5 nagenoeg geheel geslecht, en is een gedeelte van den grond tus schen de vervallen buitenvestinggracht en het tangent punt bij de dubbele schutsluis ontgraven. Met den- daaruit voortgekomen grond, ten bedrage van 68,000 kub. meter, is, tot vorming van den westhavendam, de binnengracht over 160 meter lengte tot 1.30 meter AP. en de buitenvestinggracht tot 1.50 meter -f- AP. aan- gestort en de bepaalde kleikist tot 2.25 meter AP. aangebracht. Voor de bemaling zijn geene afzonderlijke werktuigen opgesteld, aangezien het water van de buitengracht met dat van het gegraven gedeelte der buitenhaven op den buitensluisput van de werken volgens bestek n0. 329 wordt afgelaten. De bezinking tot verdediging van den onderzeeschen oever is afgeloopen, en daartoe gebezigd eene gezamen lijke oppervlakte van 5400 m2 zinkstok. Het gebruik van riet voor de bovenlaag van overigens rijzen stukken werd reeds vroeger toegepast, om zooveel mogelijk den vernielenden invloed van den zeeworm op het rijshout tegen te gaan. Bij wijze van proefneming werd een der stukken, zoo vulling als wiepen, geheel uit riet samengesteld en gezonken De sterkte en stijfheid van het stuk liet bij de genomen voorzorgmaatregelen niets te wenschen over, en behoeft niet onder te doen voor een rijzen stukvoor het zinken werd echter het dubbel tal lasten steen gevorderd. Bij groote diepte nadere proeven nemende, zou dus het stuk, alvorens in de raai gebracht te worden, met een voldoende hoeveelheid steen belast moeten zijn. Eene wijziging in het profil voor de verdieping van de Nieuwe haven van Middelburg werd voorgesteld en goed gekeurd. Het ontwerp voor de afsnijding van de bocht der Nieuwe haven werd ter goedkeuring ingezonden, in verband met den aanleg van den reservoir, ligplaats voor schepen, ververschingsduiker, brug in het jaagpad enz., door en voor rekening van de gemeente Middelburg aan te leggen, welke werken in aansluiting met den kanaaldijk aldaar zullen komen. Het onderzoek van de remmingwerken aan de spoor wegbrug over het kanaal door Zuid-Beveland leidde tot het resultaat, dat het door den paalworm niet in die mate aangetast is dat het nog niet eenige jaren veilig in stand schijnt gehouden te zullen kunnen worden. Bij overeenkomst van den 31™ Maart 1869 werd van de gemeente Middelburg overgenomen eene tweede reeks perceelen, die voor de werken van het kanaal en den spoorweg bij notarieele overeenkomst van den 23™ Februari 1869 kosteloos afgestaan zijn. Uit Utrecht schrijft men ons: „Onze stad begint er werkelijk recht feestelijk uit te zien. De met groen omwonden palen voor de illuminatie, de vlaggen, de frissehe guirlandes, meer nog de verwach ting van alles wat deze week zal opleveren, vervullen ieder met dat onverklaarbaar opgewekte gevoel, 't welk een ophanden zijnd feest voorafgaat, eu't welk een zoo scherp contrast vormt met den somberen aanblik, welke een stad na de feestviering oplevert, als de palen weder uit den grond worden gerukt, als de vlaggen worden binnengehaald, als het groen verflensd is en wij zeiven moê zijn van 'tgenieten. De Utrechtsche courant maakt er attent op, dat de nationale schietwedstrijd meer en meer de sympathie begint te winnen, dat nu zelfs ook de Nieuwe Rotterdamsche en Arnhemsche couranten met het denkbeeld ingenomen zijn, terwijl het liberale Holland, na den uitval van een liberaal kamerlid, de neus voor weerbaarheids-vereenigingen meende te moeten ophalen. Vergis ik mij niet, dan bracht ook de correspondent van Het Vaderland vroeger eens mijne mindere ingenomen heid met den schietwedstrijd tegenover de internatio nale tentoonstelling in verband met liberale idees en uitte de meening, dat met zulk eene zaak ieder Neder lander ingenomen diende te zijn. 'tls mij altijd een raadsel geweest en gebleven, wat verband er tusschen schietwedstrijden en liberaliteit kan gebracht worden, tenzij men er dit meê bedoelt, dat in sommige aristocra tische kringen, om redenen niet altijd met schietwed strijden in betrekking staande, meer dan bij de overige kringen sympathie daarvoor gevoed wordt. -Maar dat alles nu daargelaten, (die quaestiebehandelt men moeilijk grondig en onpartijdig, als de fecstklok reeds luidt), nu de wedstrijd er eens is, nu de gemeenteraad eens heeft kunnen besluiten 8000 voor do feestviering toe te wijzen, terwijl geen /300 kon gevonden worden voor arbeiders, welke de internationale tentoonstellingzouden gaan bezoeken, moet men bet prijzen, dat alle zeilen bij gezet worden om alles goed te doen reusseeren. En dat geschiedt inderdaad! De regeliugs-commissie en spoor wegmaatschappijen wedijveren met elkander om de deelneming zoo gemakkelijk mogelijk te maken, om zooveel mogelijk vreemdelingen te trekken, om scherp schutters en bezoekers het verblijf in het kamp zooveel mogelijk te veraangenamen. Alles is ordelijk geregeld en niet te duur gesteld; verstandige maatregelen van orde zijn genomen, geen overdreven fiscale bepaliugen ge maakt. Laat ik u met het oog op hen, die van Zeeland onze stad en het kamp willen bezoeken, een en ander mededeelen. De Nederlandsche centraal-, de Hollandsche IJzeren-, de Nederlandsche Rijn- en de staatsspoorwegen geven retourbiljetten naar en van Utrecht met vermin derde prijzen voor militairen, schutters en leden van weerbaarheids-vereenigingen. De centraal-spoorweg laat extra treinen loopen. Voor 't bezoeken van het kamp betaalt men f 0.25, of f 1 50 voor een doorloopende kaart. Voor restauratie en voeding in het kamp is gezorgd: 1°. door de heeren Legel en de la Rue uit 's Ilage, in een zeer ruim en sierlijk gebouw volgens een door de com missie goedgekeurd tarief; 2». door de regelingscom missie in een door liaar ingericht gebouw tot voeding van kampeerenden a 50 cents per hoofd per dag, waarvoor dan genoten wordt's morgens een portie soep met brood en 'snamiddags een portie vleesch met groenten en aardappelen. „En wat nu den wedstrijd zeiven aangaat, er zal niet enkel geschoten wordenook een concours voor Neder landsche civiel-geweermakers heeft ter gelegenheid van den wedstrijd plaats; voor de 3 best vervaardigde achter- faadgeweren tot militair gebiuik zijn door Z. M. den koning een gouden, zilveren en bronzen medaille uitge loofd. Ook zal er getrokken worden op degen, sabel, stok en geweer, alsmede door infanterist tegen cavalerist te paard; eindelijk zal er eene onderstelling uitgevoerd worden. „Afwisseling bestaat er dus genoeg, waarbij dan nog te voegen de matinees en avondconcerten, te geven door de muziekkorpsen van het 7e regiment, directeur Noot; der stedelijke schutterij, directeur Coenen; van het regi-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1869 | | pagina 1