OURANT.
N°' 144.
Woensdag
18G9.
18 Augustus.
Middelburg 17 Augustus.
Wij laten thans hieronder het slot volgen van hetgeen
betrekkelijk de lijn Rozendaalliggingen-in het ver
slag omtrent den aanleg der soówordt
gezegd.
Een voorloopig ontwerp van het hoofdgebouw op het
station te Middelburg werd opgezonden, en met enkele
wijzigingen goedgekeurd. Het bestek hiervan en van
eenige andere gebouwen op het emplacement te Middel
burg is in behandeling.
Ter uitvoering van de in bestek n°. 329 voorgeschre
ven werken zijn thans de fundeeringputten voor de
dubbele schutsluis, kolkmuren en bazaltvlengels tot de
gevorderde diepte ontgraven, en nadat de door de cen
trale directie van Walcheren voorgestelde wijziging van
de uitwateringsluizen te Veere was goedgekeurd, is
mede een begin gemaakt met de ontgraving van den
fundeeringput voor de dubbele duikersluis met riool
uitwatering van Middelburg en aansluitenden bazalt-
vleugel ter door haar verlangde plaatse.
Binnen de omkuipingen van de buitensluishooiden is
thans grootendeels de grond uitgehaald tot de bij het
bestek bepaalde diepte en binnen die var. het binnen-
sluishoofd der groote sluis, tot gemiddeld 9 meter AP.
De uit de ontgravingen baggering voortgekomengroud,
ten bedrage van 206,000 kub. meter, waaronder ruim
36,000 kub. meter klei, onder de zaten der dijken wegge
nomen, is gedeeltelijk vervoerd met kruiwagens, gedeel-
lijk met handkarren en waggons per paardenspoor,
en gebezigd tot ophooging van den oosthavendam binnen
den zeedijk tot gemiddeld 4.80 meter -f- AP., van de
binnenhaveudijken tot gemiddeld 4 meter -f AP., en tot
aanvulling van het reeds vroeger ontgraven gedeelte
van den f «ndeeringput van de dubbele duikersluis, vol
gens de in het bestek voorgeschreven richting, terwijl
een gedeelte daarvan tijdelijk is gedeponeerd op het
sluisterreiu om later in het werk te worden gebracht.
De omkuiping voor de buitensluishoofden en voor het
binnensluishoofd van de groote sluis, met de damplankerij
onder den slagdorpel van het groote buitensluishoofd is
voltooid, en het heien van palen binnen de omkuiping
van de binnensluishoofden voorloopig met eene stoom-
heisteliing aangevangen.
Door de sterke werking van de wellen is de damwand
der buitensluishoofden op verscheiden plaatsen in meer
dere en mindere mate ontzet.
De paalfundeeringen zijn, met uitzondering van een
gedeelte voor de buiten- en binnenbazaltvleugels van de
groote sluis en de uitwateringsluizen, voltooidte zamen
zijn hiervoor 3100 palen geslagen. De beheiing der
beide damplankenrijen langs den scheidingsbazaltmuur is
afgeloopen. Voor den kolkmuur en buitenbazaltvleugel
van de kleine sluis zijn de sloven gelegd, en voor het
binnensluishoofd is een begin gemaakt met het leggen
van kespen.
Op de aansluiting der bazaltmuren aan de sluishoof-
den, alwaar eene belangrijke ontgraving van den grond
slag beneden den fundeeringvloer moest geschieden,
werd, evenals voor Vlissingen was bepaald, eene
voorziening vereischt, voorgesteld en goedgekeurd, welke
op overeenkomstige wijze reeds gedeeltelijk is uitgevoerd.
Behalve de klink- en Hollandsche heistellingen waren
voor de verschillende beheiingen vier stoomheistellingen
in het werk.
De bemaling geschiedt voortdurend met eene centri-
fugaalpomp in eiken der beide sluisputten, gedreven
door twee locomobilen, tot een gezamenlijk vermogen
van 22 paardenkrachten, aan ieder waarvan een reserve
is toegevoegd.
Voor den oosthavendam buiten den zeedijk is 50 meter
van het kraagstuk gezonken, en men gaat steeds voort
met de uitbaggering van de havengeul.
Met het aanvoeren van materialen wordt geregeld
voortgegaan.
De kanaalwerken tusschen de binnenhaven bij Veere
en de Nieuwe haven van Middelburg,'volgens bestek
n°. 369, zijn aangevangen.
Van het kanaal zijn thans 700 strekk. meter tot ge
middeld 4.20 meter, en 300 meter tot gemiddeld 1.20
meter 6- AP. ontgraven, terwijl de riool watergang van
Middelburg over 1100 meter tot de diepte van 2.50 meter
4- AP., de Arnemuiden-Veerschen watergang over 750
meter tot 2.50 meters AP., de westelijke bermsloot over
700 meter tot 1.70 meter AP en de oostelijke over
1100 meter tot 1.70 meter -4- AP. is gebracht.
De beide kanaaldijken zijn over 200 meter tot gemid
deld 4.40 meter -f AP. en over 700 meter tot gemiddeld
3 meter -|- AP. opgewerkt.
De bemaling geschiedt met eene centrifugaalpomp
gedreven door een locomobiel van 14 paardenkrachten.
De slappe spierlaag welke beneden de diepte van
4.20 meter -f1 AP. over een gedeelte van het thans
onderhanden kanaalvaa wordt aangetroffen, veroorzaakte
belangrijke afschuivingen, zoodat door de aannemers be
sloten is dit ged elte verder uit te baggeren.
Op den 25™ Februari had de aanbesteding plaats van
het maken van een gedeelte van den westhavendam en
de havengeul voor de buitenhaven aan den mond van
hét kanaal door Walcheren te Veere, volgens bestek
n°. 376, waarvan de minste inschrijvers waren P. S. Blan-
chemanche te Maastricht en M. B. Terwindt te Panner-
den, voor ƒ216,739.
Den 26c" Maart werd met de uitvoering aangevangen.
Thans zijn de wallen van bastion n". 4 en 5 nagenoeg
geheel geslecht, en is een gedeelte van den grond tus
schen de vervallen buitenvestinggracht en het tangent
punt bij de dubbele schutsluis ontgraven. Met den-
daaruit voortgekomen grond, ten bedrage van 68,000
kub. meter, is, tot vorming van den westhavendam, de
binnengracht over 160 meter lengte tot 1.30 meter AP.
en de buitenvestinggracht tot 1.50 meter -f- AP. aan-
gestort en de bepaalde kleikist tot 2.25 meter AP.
aangebracht.
Voor de bemaling zijn geene afzonderlijke werktuigen
opgesteld, aangezien het water van de buitengracht met
dat van het gegraven gedeelte der buitenhaven op den
buitensluisput van de werken volgens bestek n0. 329
wordt afgelaten.
De bezinking tot verdediging van den onderzeeschen
oever is afgeloopen, en daartoe gebezigd eene gezamen
lijke oppervlakte van 5400 m2 zinkstok.
Het gebruik van riet voor de bovenlaag van overigens
rijzen stukken werd reeds vroeger toegepast, om zooveel
mogelijk den vernielenden invloed van den zeeworm op
het rijshout tegen te gaan. Bij wijze van proefneming
werd een der stukken, zoo vulling als wiepen, geheel uit
riet samengesteld en gezonken De sterkte en stijfheid
van het stuk liet bij de genomen voorzorgmaatregelen
niets te wenschen over, en behoeft niet onder te doen
voor een rijzen stukvoor het zinken werd echter het
dubbel tal lasten steen gevorderd.
Bij groote diepte nadere proeven nemende, zou dus
het stuk, alvorens in de raai gebracht te worden, met
een voldoende hoeveelheid steen belast moeten zijn.
Eene wijziging in het profil voor de verdieping van de
Nieuwe haven van Middelburg werd voorgesteld en goed
gekeurd.
Het ontwerp voor de afsnijding van de bocht der
Nieuwe haven werd ter goedkeuring ingezonden, in
verband met den aanleg van den reservoir, ligplaats
voor schepen, ververschingsduiker, brug in het jaagpad
enz., door en voor rekening van de gemeente Middelburg
aan te leggen, welke werken in aansluiting met den
kanaaldijk aldaar zullen komen.
Het onderzoek van de remmingwerken aan de spoor
wegbrug over het kanaal door Zuid-Beveland leidde tot
het resultaat, dat het door den paalworm niet in die mate
aangetast is dat het nog niet eenige jaren veilig in stand
schijnt gehouden te zullen kunnen worden.
Bij overeenkomst van den 31™ Maart 1869 werd van
de gemeente Middelburg overgenomen eene tweede
reeks perceelen, die voor de werken van het kanaal en
den spoorweg bij notarieele overeenkomst van den
23™ Februari 1869 kosteloos afgestaan zijn.
Uit Utrecht schrijft men ons:
„Onze stad begint er werkelijk recht feestelijk uit te
zien. De met groen omwonden palen voor de illuminatie,
de vlaggen, de frissehe guirlandes, meer nog de verwach
ting van alles wat deze week zal opleveren, vervullen
ieder met dat onverklaarbaar opgewekte gevoel, 't welk
een ophanden zijnd feest voorafgaat, eu't welk een zoo
scherp contrast vormt met den somberen aanblik, welke
een stad na de feestviering oplevert, als de palen weder
uit den grond worden gerukt, als de vlaggen worden
binnengehaald, als het groen verflensd is en wij zeiven
moê zijn van 'tgenieten. De Utrechtsche courant maakt
er attent op, dat de nationale schietwedstrijd meer en
meer de sympathie begint te winnen, dat nu zelfs ook de
Nieuwe Rotterdamsche en Arnhemsche couranten met het
denkbeeld ingenomen zijn, terwijl het liberale Holland,
na den uitval van een liberaal kamerlid, de neus voor
weerbaarheids-vereenigingen meende te moeten ophalen.
Vergis ik mij niet, dan bracht ook de correspondent van
Het Vaderland vroeger eens mijne mindere ingenomen
heid met den schietwedstrijd tegenover de internatio
nale tentoonstelling in verband met liberale idees en
uitte de meening, dat met zulk eene zaak ieder Neder
lander ingenomen diende te zijn. 'tls mij altijd een
raadsel geweest en gebleven, wat verband er tusschen
schietwedstrijden en liberaliteit kan gebracht worden,
tenzij men er dit meê bedoelt, dat in sommige aristocra
tische kringen, om redenen niet altijd met schietwed
strijden in betrekking staande, meer dan bij de overige
kringen sympathie daarvoor gevoed wordt. -Maar dat
alles nu daargelaten, (die quaestiebehandelt men moeilijk
grondig en onpartijdig, als de fecstklok reeds luidt), nu
de wedstrijd er eens is, nu de gemeenteraad eens heeft
kunnen besluiten 8000 voor do feestviering toe te
wijzen, terwijl geen /300 kon gevonden worden voor
arbeiders, welke de internationale tentoonstellingzouden
gaan bezoeken, moet men bet prijzen, dat alle zeilen bij
gezet worden om alles goed te doen reusseeren. En dat
geschiedt inderdaad! De regeliugs-commissie en spoor
wegmaatschappijen wedijveren met elkander om de
deelneming zoo gemakkelijk mogelijk te maken, om
zooveel mogelijk vreemdelingen te trekken, om scherp
schutters en bezoekers het verblijf in het kamp zooveel
mogelijk te veraangenamen. Alles is ordelijk geregeld en
niet te duur gesteld; verstandige maatregelen van orde
zijn genomen, geen overdreven fiscale bepaliugen ge
maakt. Laat ik u met het oog op hen, die van Zeeland
onze stad en het kamp willen bezoeken, een en ander
mededeelen. De Nederlandsche centraal-, de Hollandsche
IJzeren-, de Nederlandsche Rijn- en de staatsspoorwegen
geven retourbiljetten naar en van Utrecht met vermin
derde prijzen voor militairen, schutters en leden van
weerbaarheids-vereenigingen. De centraal-spoorweg laat
extra treinen loopen. Voor 't bezoeken van het kamp
betaalt men f 0.25, of f 1 50 voor een doorloopende kaart.
Voor restauratie en voeding in het kamp is gezorgd:
1°. door de heeren Legel en de la Rue uit 's Ilage, in een
zeer ruim en sierlijk gebouw volgens een door de com
missie goedgekeurd tarief; 2». door de regelingscom
missie in een door liaar ingericht gebouw tot voeding van
kampeerenden a 50 cents per hoofd per dag, waarvoor
dan genoten wordt's morgens een portie soep met brood
en 'snamiddags een portie vleesch met groenten en
aardappelen.
„En wat nu den wedstrijd zeiven aangaat, er zal niet
enkel geschoten wordenook een concours voor Neder
landsche civiel-geweermakers heeft ter gelegenheid van
den wedstrijd plaats; voor de 3 best vervaardigde achter-
faadgeweren tot militair gebiuik zijn door Z. M. den
koning een gouden, zilveren en bronzen medaille uitge
loofd. Ook zal er getrokken worden op degen, sabel, stok
en geweer, alsmede door infanterist tegen cavalerist te
paard; eindelijk zal er eene onderstelling uitgevoerd
worden.
„Afwisseling bestaat er dus genoeg, waarbij dan nog
te voegen de matinees en avondconcerten, te geven door
de muziekkorpsen van het 7e regiment, directeur Noot;
der stedelijke schutterij, directeur Coenen; van het regi-