MIDDELBURGSCHE C O U R A IV T. N° 143. Dinsdag 1869. 17 Augustus. Middelburg 16 Augustus. Ouderwijs. Marine en leger. Wij vernemen dat door den heer Lamb eene procedure is ingesteld tegen den Engelschen vice-consnl te Vlis- singen, den heer Ellinckhuijsen. Deze laatste is gedag vaard om zich bij vonnis der arrondisseraents-rec^lftJ^ujk te Middelburg, uitvoerbaar zelfs bij lijfsdwang^te-h^óren veroordeelen tot vergoeding van alle üoa..:,, s<- a en interessen door den eiseher geleden of nog te ,ijdon tengevolge der onrechtmatige daden van hem, gedaagde, zijnde o. a dat hij heeft goedgevonden om den heer Lamb op 8 Juli, terwijl deze zich op het politie-bureau te Vlissingen bevond om zijn paspoort te toonen, in hechtenis te nemen, hem voorts onder bewaking van beambten der Vlissingsche politie «fvet ie orengen naar het hotel Duke of Wellington te Vlissingen, at zijne bagage te onderzoeken of door de politie agenten te doen onderzoeken, en van hem en zijne echtgenoote eene som gelds af te nemen; dat de gedaagde hem dien geheelen dag en den volgenden nacht in genoemd hotel gevangen heeft gehouden onder bewaking van een beambte der Vlissingsche politie en hein zoowel als zijn huisgezin, in den morgen van 9 Juli, met behulp der politie, naar de Itotterdamsche stoomboot heeft doen overbrengen en ook op die stoomboot door twee Vlissingsche politie agenten heeft doen bewaken, om hem te Rotterdam onder bewaking steeds van die politie beambten, naar de woning van den Engelschen consul te doen overbrengen, alwaar hij door dezen echter onmiddellijk in vrijheid werd gesteld. Z. M. de koning werd heden namiddag te vier uren te Utrecht verwacht, waar hij bij den commissaris des ko- nings dineeren en vervolgens het kamp bij de Bildt be zoeken zou. 'sKonings verblijf te Utrecht duurt tot a. Zondag. Tegen a. Vrijdag en Zaterdag wordt ook de komst van H. M. de koningin en HH. KK. HH. prins en prinses Hendrik en prins Alexander tegemoet gezien, terwijl Z. K. H. de prins van Oranje vroeger wordt verwacht. Het vervolg van hetgeen in het verslag omtrent den aanleg der staatsspoorwegen met betrekking tot de lijn RozendaalVlissingen wordt gezegd, luidt aldus Van het kanaal en den spoorweg tusschen Middelburg en Vlissingen is het gedeelte der spoorbaan tusschen Middelburg en den straatweg van Oost- naar West-Sou burg, ongeveer over de halve breedte tot gemiddeld 1 meter AP. aangehoogd, en een gedeelte van de spoorbaan, van dien straatweg, tot 6.50 meter verder tot gemiddeld 2 meter -j- AP. gebracht. Het gedeelte van het kanaal tusschen Middelburg en den straatweg van Oost- naar West-Souburg, is over eene lengte van onge veer 1250 meter ontgraven, tot gemiddeld 3.50 tot 4 meter AP., en over eene lengte van 1450 meter, over eene breedte van 19 meter tot de diepte van 2 60 me ter -f AP. Het overige gedeelte van het kanaal tusschen dien straatweg en Vlissingen, is ter lengte van ongeveer 400 meter over eene breedte van 50 meter tot gemiddeld 2 meter 4- AP. en ter lengte van 1050 meter over de breedte van 10 meter, tot de diepte van 2 meter -r AP. gebracht. Met den hieruit voortgekomen grond zijn de spoorbaan en wederzijdsche leidijken opgehoogd. De Middeiburg-Vlissingsche bermweg is over eene lengte van. 4600 meter op hoogte gebracht, en nage noeg over de geheele lengte bezand. De Middelburg-Vlissingsche watergang is, zoover deze langs het kanaal strekt, en verder over de lengte van 800 meter onder profil gebracht; het volgende gedeelte, ter lengte van 500 meter, is gemiddeld diep 2.20 meter "f AP. De bermweg langs het station Vlissingen is gereed, behoudens de bezanding, waartoe het zand moet ontleend worden aan de ontgraving van het kanaal. De totale hoeveelheid der ontgraving bedraagt 487000 kub. meter; het grondvervoer heeft plaats gehad met kruiwagen, deels per locomotief, waartoe thans twee loeomotiven in werking zijn. Van de kanaalbrug te Souburg is de beheiing van de beide landhoofden en van het zij- en draaipenant geschied terwijl de fundeeringvloeren aan de beide landhoofden gelegd zijn. De brug over den Middelburg-Vlissingschen watergang in den Abeelschen straatweg, is tot de bep'aalde hoogte opgemetseld, en voor die over denzelfden watergang in den Middelburg-Vlissingschen bermweg, het metselen; aangevangen. Van de beide duikers in den Middelburg-Vlissingschen bermweg is eene geheel en de andere nagenoeg geheel opgemetseld. Den 3'° Juni 1869 werd de doorgraving van den zee dijk bewesten Vlissingen, benevens het bouwen eener sluiswachterswoningaanbesteed en aangenomen door C. Wisse te Zaamslag, voor f 86,000. Het procesverbaal van aanbesteding werd goedgekeurd en om met dat werk aan te vangen is last gegeven. Het bestek der buitenhaven binnendijks te Vlissingen met begrooting van kostenis ter goedkeuring ingezonden Het ontwerp voor den bovenbouw der brug te Souburg is onderhanden. De grondslagen voor de te bouwen brug over het bui- tensluishoofd der keer- en schutsluis te Vlissingen, werden ter goedkeuring aangeboden. Een nader ontwerp voor het station Vlissingen werd opgemaakt en ingezonden, terwijl een plan daarvoor van wege de exploitatie-maatschappij aangegeven, thans in onderzoek is. Een voorstel werd gedaan omtrent het maken van klapperdeuren aan de buitenvloerdeuren te Vlissingen Het ontwerp ter voltooiing van de buitenhaven bui tendijks met paalhoofd of zeebreker, werd aan goedkeu ring onderworpen. Het bestek met teekeningen en begrooting van kosten wegens het maken van de ijzeren deuren voor de sluizen aau de monden van het kanaal door Walcheren is wel dra ter inzending gereed. Het aardewerk volgens bestek n°. 289 werd gedurende deze zes maanden tusschen den havendijk, of den grooten weg van Middelburg naar Goes en den dam bij piket n». 224 voortgezet. Het oostelijke gedeelte van het kanaal tusschen den St. Geertruiweg en den havendijk ligt thans gemiddeld ter diepte van 5.60 meter onder AP., terwijl het gedeelte ten westen van de brug nagenoeg aan profil is. De dam van den St. Geertruiweg en de oostelijke dam van den brugput, worden thans afgegraven, en die gronden ge bruikt om de kade en de beide landhoofden van de brug aan te vullen, terwijl de overige uit de verschillende ontgravingen voortkomende gronden gebezigd worden om het stationsterrein, de kanaaldijken, de spoorbaan enz., op te hoogen en onder profil te brengen; gedurende dit tijdsverloop werd ongeveer 36000 meters grond ver werkt en vervoerd per kruiwagen over 2 tot 7 handen. Plet metselen aan de brug werd zooveel mogelijk voort gezet zoodat de beide landhoofden en de beide pijlers nagenoeg gereed zijn. Yan de beide landhoofden en het tusschenpenant moeten de kassen nog worden afgewerkt, waarmede echter gewacht zal worden tot na het stellen van den bovenbouw van de brug. De spilhouder en spil worden gesteld. De fundeering van het tweede gedeelte bazaltmuur werd voltooid en met bazaltzetten begonnen, zoodat de muur over de geheele lengte tot AP. kon worden afge trokken. De fundeering voor het derde vak werd voor het groot ste gedeelte voltooid en ook daarop met bazaltzetten aangevangen. De oostelijke doorgang is geheel, de westelijke bijna voltooid. In geen van allen zijn de deuren ingehangen. De omgelegde Singelweg en de oprid naar den weg naar de begraafplaats werden bestraat en die weg, ter vervanging van den St.-Geertruiweg, voor het publiek verkeer opengesteld. Met de begrinding van eenige wegen houdt men zich bezig. Ter voorziening in de afwatering van het Vlissingsche wagenplein en aangrenzende erven werd met den aan nemer van bestek n°. 289 overeengekomen wegens het maken van een riool van cementbuizen met de noo- dige kolken. Met het leggen van dat riool is een begin gemaakt. Met de uitvoering der werken beschreven in bestek n°. 370, wegens het maken van den spoorweg van de Arnemuidsche haven tot Middelburg en het graven van het kanaal door de Oude Arne enz. werd een begin gemaakt. De baan ligt tusschen den Veerschen dijk en het ka naal bij de Oude Arne nagenoeg op de hoogte, terwijl op sommige gedeelten de beloopen reeds worden afgewerkt en bezood. Het halte-emplacement bij Aruemuiden werd zooveel noodig opgehoogd; de ontbrekende grond moet van elders worden aangevoerd. Tusschen de brug in den spoorweg en de nieuwe ha ven van Middelburg is men over nagenoeg de geheele lengte met het graven van het kanaal door de Oude Arne en met het overwerken der bestaande dijken bezig. Het opwerken der kleikist en het aanbrengen der kleibekleeding wordt geregeld voortgezet. Met de proefheiing in den brugput is men begonnen. Met het maken van den bovenbouw der spoorwegbrug over het kanaal door de Oude Arne, in de fabriek van van de heeren Schretlen C". te Leiden, wordt geregeld voortgegaan. Den 13e® Mei werd aanbesteed het maken van den bovenbouw van de dubbele draaibrug met vast gedeelte in den toegangweg naar het station over het kanaal te Middelburg, waarvan aannemer is geworden J. van den Wall Bake te Utrecht, voor f 45,400. {Vervolg in een volgend nommer.) In de London Gazette van den ÏO" dezer zijn ver schillende orders in Council opgenomen, betreffende den invoer in Engeland van vreerad vee, waarbij onder ande ren de voorwaarden worden bepaald, waaronder vreemd en Britsch vee in de haven van Londen kan verkocht worden. Daar de beperkende bepalingen, welke daarbij zijn vastgesteld, ook op uit Nederland aangevoerd vee van toepassing zijn, wordt de aandacht van belangheb benden daarop gevestigd. Onder anderen is bepaald dat vreemd vee niet ontscheept mag worden dan ter plaatse, op de wijze en op den tijd als vanwege de Engelsche regeering zal worden aangewezen, en dat het binnen tien dagen na de ontscheping moet geslacht worden. (Stauis-cour.) Aan de hoogere burgerschool te Groningen is voor den tijd van een jaar tot leeraar benoemd de heer W. de Jonge, candidaat in de letteren aldaar. Zaterdag jl. stoomde van de reede van Texel ter opvol ging van zijne bestemming, de kust van Guinea, Zr. M». stoomschip Vice Admiraal Koopman, na de gebruikelijke saluutschoten gewisseld te hebben niet Z'. Ms. wachtschip en de batterij van het fort Erfprins. De officieren daar aan boord zijn: Kapitein-luitenant van Irojen Bz., kom. mandant, luitenant ter zee 1° klasse P. ten Bosch le officier, luitenants ter zee 2e klasse H. L. Cadet, H. Quispel, L. Backer Overbeek, adelborsten 1« klasse L. A. H. Lami, J. A. Kloek, J. C. Hora Siccama en J. C. A. Jeekel, officier van gezondheid J. 0. van Stoc- kum, officier van administratie 2e klasse G. H. Verboon, schrijver-klerk P. A. Molenaar, P luitenant der mariniers P. A. van Braam Houckgeest. Genoemd schip zal eerst St.-Yincent aandoen, om zich van steenkolen te voorzien. Naar aanleiding van Zr. Ms. besluit van den 13» de zer, wordt Zr. Ms. fregat met stoomvermogen Admiraal van Wassenaer, liggende te Willemsoord, met den lcn Sep-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1869 | | pagina 1