MIDDELBURGSCHE
C O U R A IV T.
N° 143.
Dinsdag
1869.
17 Augustus.
Middelburg 16 Augustus.
Ouderwijs.
Marine en leger.
Wij vernemen dat door den heer Lamb eene procedure
is ingesteld tegen den Engelschen vice-consnl te Vlis-
singen, den heer Ellinckhuijsen. Deze laatste is gedag
vaard om zich bij vonnis der arrondisseraents-rec^lftJ^ujk
te Middelburg, uitvoerbaar zelfs bij lijfsdwang^te-h^óren
veroordeelen tot vergoeding van alle üoa..:,, s<- a en
interessen door den eiseher geleden of nog te ,ijdon
tengevolge der onrechtmatige daden van hem, gedaagde,
zijnde o. a dat hij heeft goedgevonden om den heer
Lamb op 8 Juli, terwijl deze zich op het politie-bureau
te Vlissingen bevond om zijn paspoort te toonen, in
hechtenis te nemen, hem voorts onder bewaking van
beambten der Vlissingsche politie «fvet ie orengen naar
het hotel Duke of Wellington te Vlissingen, at zijne
bagage te onderzoeken of door de politie agenten te doen
onderzoeken, en van hem en zijne echtgenoote eene som
gelds af te nemen; dat de gedaagde hem dien geheelen
dag en den volgenden nacht in genoemd hotel gevangen
heeft gehouden onder bewaking van een beambte der
Vlissingsche politie en hein zoowel als zijn huisgezin, in
den morgen van 9 Juli, met behulp der politie, naar de
Itotterdamsche stoomboot heeft doen overbrengen en
ook op die stoomboot door twee Vlissingsche politie
agenten heeft doen bewaken, om hem te Rotterdam
onder bewaking steeds van die politie beambten, naar de
woning van den Engelschen consul te doen overbrengen,
alwaar hij door dezen echter onmiddellijk in vrijheid
werd gesteld.
Z. M. de koning werd heden namiddag te vier uren te
Utrecht verwacht, waar hij bij den commissaris des ko-
nings dineeren en vervolgens het kamp bij de Bildt be
zoeken zou. 'sKonings verblijf te Utrecht duurt tot
a. Zondag.
Tegen a. Vrijdag en Zaterdag wordt ook de komst van
H. M. de koningin en HH. KK. HH. prins en prinses
Hendrik en prins Alexander tegemoet gezien, terwijl
Z. K. H. de prins van Oranje vroeger wordt verwacht.
Het vervolg van hetgeen in het verslag omtrent den
aanleg der staatsspoorwegen met betrekking tot de lijn
RozendaalVlissingen wordt gezegd, luidt aldus
Van het kanaal en den spoorweg tusschen Middelburg
en Vlissingen is het gedeelte der spoorbaan tusschen
Middelburg en den straatweg van Oost- naar West-Sou
burg, ongeveer over de halve breedte tot gemiddeld
1 meter AP. aangehoogd, en een gedeelte van de
spoorbaan, van dien straatweg, tot 6.50 meter verder tot
gemiddeld 2 meter -j- AP. gebracht. Het gedeelte van
het kanaal tusschen Middelburg en den straatweg van
Oost- naar West-Souburg, is over eene lengte van onge
veer 1250 meter ontgraven, tot gemiddeld 3.50 tot 4
meter AP., en over eene lengte van 1450 meter, over
eene breedte van 19 meter tot de diepte van 2 60 me
ter -f AP. Het overige gedeelte van het kanaal tusschen
dien straatweg en Vlissingen, is ter lengte van ongeveer
400 meter over eene breedte van 50 meter tot gemiddeld
2 meter 4- AP. en ter lengte van 1050 meter over de
breedte van 10 meter, tot de diepte van 2 meter -r AP.
gebracht.
Met den hieruit voortgekomen grond zijn de spoorbaan
en wederzijdsche leidijken opgehoogd.
De Middeiburg-Vlissingsche bermweg is over eene
lengte van. 4600 meter op hoogte gebracht, en nage
noeg over de geheele lengte bezand.
De Middelburg-Vlissingsche watergang is, zoover
deze langs het kanaal strekt, en verder over de lengte
van 800 meter onder profil gebracht; het volgende
gedeelte, ter lengte van 500 meter, is gemiddeld diep
2.20 meter "f AP.
De bermweg langs het station Vlissingen is gereed,
behoudens de bezanding, waartoe het zand moet ontleend
worden aan de ontgraving van het kanaal.
De totale hoeveelheid der ontgraving bedraagt 487000
kub. meter; het grondvervoer heeft plaats gehad met
kruiwagen, deels per locomotief, waartoe thans twee
loeomotiven in werking zijn.
Van de kanaalbrug te Souburg is de beheiing van de
beide landhoofden en van het zij- en draaipenant geschied
terwijl de fundeeringvloeren aan de beide landhoofden
gelegd zijn.
De brug over den Middelburg-Vlissingschen watergang
in den Abeelschen straatweg, is tot de bep'aalde hoogte
opgemetseld, en voor die over denzelfden watergang in
den Middelburg-Vlissingschen bermweg, het metselen;
aangevangen.
Van de beide duikers in den Middelburg-Vlissingschen
bermweg is eene geheel en de andere nagenoeg geheel
opgemetseld.
Den 3'° Juni 1869 werd de doorgraving van den zee
dijk bewesten Vlissingen, benevens het bouwen eener
sluiswachterswoningaanbesteed en aangenomen door
C. Wisse te Zaamslag, voor f 86,000. Het procesverbaal
van aanbesteding werd goedgekeurd en om met dat werk
aan te vangen is last gegeven.
Het bestek der buitenhaven binnendijks te Vlissingen
met begrooting van kostenis ter goedkeuring ingezonden
Het ontwerp voor den bovenbouw der brug te Souburg
is onderhanden.
De grondslagen voor de te bouwen brug over het bui-
tensluishoofd der keer- en schutsluis te Vlissingen, werden
ter goedkeuring aangeboden.
Een nader ontwerp voor het station Vlissingen werd
opgemaakt en ingezonden, terwijl een plan daarvoor van
wege de exploitatie-maatschappij aangegeven, thans in
onderzoek is.
Een voorstel werd gedaan omtrent het maken van
klapperdeuren aan de buitenvloerdeuren te Vlissingen
Het ontwerp ter voltooiing van de buitenhaven bui
tendijks met paalhoofd of zeebreker, werd aan goedkeu
ring onderworpen.
Het bestek met teekeningen en begrooting van kosten
wegens het maken van de ijzeren deuren voor de sluizen
aau de monden van het kanaal door Walcheren is wel
dra ter inzending gereed.
Het aardewerk volgens bestek n°. 289 werd gedurende
deze zes maanden tusschen den havendijk, of den grooten
weg van Middelburg naar Goes en den dam bij piket
n». 224 voortgezet.
Het oostelijke gedeelte van het kanaal tusschen den
St. Geertruiweg en den havendijk ligt thans gemiddeld
ter diepte van 5.60 meter onder AP., terwijl het gedeelte
ten westen van de brug nagenoeg aan profil is. De dam
van den St. Geertruiweg en de oostelijke dam van den
brugput, worden thans afgegraven, en die gronden ge
bruikt om de kade en de beide landhoofden van de brug
aan te vullen, terwijl de overige uit de verschillende
ontgravingen voortkomende gronden gebezigd worden
om het stationsterrein, de kanaaldijken, de spoorbaan
enz., op te hoogen en onder profil te brengen; gedurende
dit tijdsverloop werd ongeveer 36000 meters grond ver
werkt en vervoerd per kruiwagen over 2 tot 7 handen.
Plet metselen aan de brug werd zooveel mogelijk voort
gezet zoodat de beide landhoofden en de beide pijlers
nagenoeg gereed zijn. Yan de beide landhoofden en het
tusschenpenant moeten de kassen nog worden afgewerkt,
waarmede echter gewacht zal worden tot na het stellen
van den bovenbouw van de brug. De spilhouder en spil
worden gesteld.
De fundeering van het tweede gedeelte bazaltmuur
werd voltooid en met bazaltzetten begonnen, zoodat de
muur over de geheele lengte tot AP. kon worden afge
trokken.
De fundeering voor het derde vak werd voor het groot
ste gedeelte voltooid en ook daarop met bazaltzetten
aangevangen.
De oostelijke doorgang is geheel, de westelijke bijna
voltooid. In geen van allen zijn de deuren ingehangen.
De omgelegde Singelweg en de oprid naar den weg
naar de begraafplaats werden bestraat en die weg, ter
vervanging van den St.-Geertruiweg, voor het publiek
verkeer opengesteld.
Met de begrinding van eenige wegen houdt men zich
bezig.
Ter voorziening in de afwatering van het Vlissingsche
wagenplein en aangrenzende erven werd met den aan
nemer van bestek n°. 289 overeengekomen wegens
het maken van een riool van cementbuizen met de noo-
dige kolken. Met het leggen van dat riool is een begin
gemaakt.
Met de uitvoering der werken beschreven in bestek
n°. 370, wegens het maken van den spoorweg van de
Arnemuidsche haven tot Middelburg en het graven van
het kanaal door de Oude Arne enz. werd een begin
gemaakt.
De baan ligt tusschen den Veerschen dijk en het ka
naal bij de Oude Arne nagenoeg op de hoogte, terwijl op
sommige gedeelten de beloopen reeds worden afgewerkt
en bezood. Het halte-emplacement bij Aruemuiden werd
zooveel noodig opgehoogd; de ontbrekende grond moet
van elders worden aangevoerd.
Tusschen de brug in den spoorweg en de nieuwe ha
ven van Middelburg is men over nagenoeg de geheele
lengte met het graven van het kanaal door de Oude Arne
en met het overwerken der bestaande dijken bezig.
Het opwerken der kleikist en het aanbrengen der
kleibekleeding wordt geregeld voortgezet.
Met de proefheiing in den brugput is men begonnen.
Met het maken van den bovenbouw der spoorwegbrug
over het kanaal door de Oude Arne, in de fabriek van
van de heeren Schretlen C". te Leiden, wordt geregeld
voortgegaan.
Den 13e® Mei werd aanbesteed het maken van den
bovenbouw van de dubbele draaibrug met vast gedeelte
in den toegangweg naar het station over het kanaal te
Middelburg, waarvan aannemer is geworden J. van den
Wall Bake te Utrecht, voor f 45,400.
{Vervolg in een volgend nommer.)
In de London Gazette van den ÏO" dezer zijn ver
schillende orders in Council opgenomen, betreffende den
invoer in Engeland van vreerad vee, waarbij onder ande
ren de voorwaarden worden bepaald, waaronder vreemd
en Britsch vee in de haven van Londen kan verkocht
worden. Daar de beperkende bepalingen, welke daarbij
zijn vastgesteld, ook op uit Nederland aangevoerd vee
van toepassing zijn, wordt de aandacht van belangheb
benden daarop gevestigd. Onder anderen is bepaald dat
vreemd vee niet ontscheept mag worden dan ter plaatse,
op de wijze en op den tijd als vanwege de Engelsche
regeering zal worden aangewezen, en dat het binnen
tien dagen na de ontscheping moet geslacht worden.
(Stauis-cour.)
Aan de hoogere burgerschool te Groningen is voor
den tijd van een jaar tot leeraar benoemd de heer
W. de Jonge, candidaat in de letteren aldaar.
Zaterdag jl. stoomde van de reede van Texel ter opvol
ging van zijne bestemming, de kust van Guinea, Zr. M».
stoomschip Vice Admiraal Koopman, na de gebruikelijke
saluutschoten gewisseld te hebben niet Z'. Ms. wachtschip
en de batterij van het fort Erfprins. De officieren daar
aan boord zijn: Kapitein-luitenant van Irojen Bz., kom.
mandant, luitenant ter zee 1° klasse P. ten Bosch
le officier, luitenants ter zee 2e klasse H. L. Cadet,
H. Quispel, L. Backer Overbeek, adelborsten 1« klasse
L. A. H. Lami, J. A. Kloek, J. C. Hora Siccama en
J. C. A. Jeekel, officier van gezondheid J. 0. van Stoc-
kum, officier van administratie 2e klasse G. H. Verboon,
schrijver-klerk P. A. Molenaar, P luitenant der mariniers
P. A. van Braam Houckgeest.
Genoemd schip zal eerst St.-Yincent aandoen, om zich
van steenkolen te voorzien.
Naar aanleiding van Zr. Ms. besluit van den 13» de
zer, wordt Zr. Ms. fregat met stoomvermogen Admiraal
van Wassenaer, liggende te Willemsoord, met den lcn Sep-