MIDDELBURGSCHE COURANT. Donderdag 1869. i\°- 86. 8 April. 3mncnlan&. Editie van Woensdag avond 8 uren. PROVINCIE ZEELAND. VERPACHTING VAN TOLLEN. Op onderstaande dagen, zal, onder nadere goedkeuring, door een der leden van gedeputeerde staten, worden overgegaan tot de openbare verpachting, bij inschrijving en afslag, van de hierna vermelde tollen, te weten Op Maandag, den 24™ Mei 1869, des voormiddags ten 10 uur, ten raadhuize der gemeente Oostburg, ten over staan van den notaris C. Ie Nobel, van de tollen op de straatwegen van Breskens naar Groede, van Groedo naar Nieuwvliot, van Schoon- dijke naar IJzendijke, en van Oostburg naar Zuid- zande en op Woensdag, den 26C|> Mei 1869, des voormiddags ten 10 uur, ten raadhuize der gemeente Hulst, ten over staan van den notaris mr. J. G. van Deinse, van de tollen op de straat- en gindwegen van Neu zen naar Axel, en van Ilulst naar Walsoorden. De verpachting zal geschieden voor den tijd van drie jaren, in te gaan den 1 Julij 1869. De voorwaarden liggen ter lezing ter provinciale griffie van Zeeland, en ten raad- of gemeentehuize to Sluis, Breskens Groede, Nieuwvhet, Oostbuig, Schoon- dijke, IJzendijke, Zuidzande, Hulst, Axel, Neuzen, Hon- tenisse en Sas van Gent; alsmede aan voormelde tollen. Op gemelde plaatsen kan ook inzage worden genomen van het tarief van de daartoe betrekkelijke koninklijke besluiten en van eene handleiding tot toepassing van het tarief, welke aan eiken pachter ten gebrnike zal worden gegeven. Ook hen die niet hebben ingeschreven staat liet vrij te mijnen. Middelburg, den 1869. De Gedeputeerde Staten van Zeeland, R. W. VAN LIJNDEN, Voorz. S. VAN DER SWALME, Griffier. ook meer beslist voor de aanneming, daar de aanleg onzer staatsspoorwegen hoofdzakelijk aan de Indische haten te danken was. De afstemming zou in Indië een hoogst nadeeligen indruk maken. In haar antwoord geeft de regeering te kennen dat tot meerdere zekerheid met de maatschappij eene nadere overeenkomst zal worden gesloten, zoodat het geld uit de gewaarborgde leening onder bewaring» van oen staats- agent gesteld en op rente uitgezet zal worden. Ifiddclbnrs April. De eerste kamer heeft heden gelijk wij reeds aan de geabonneerden op het bulletin mededeelden het wetsontwerp tot afschaffing van het zegelrecht op de gedrukte stukken en de advertentiën in de nieuws papieren met 24 tegen 11, en dat tot verhooging van den accijns op het gedistilleerd met 31 tegen 5 stemmen aangenomen. Het ontwerp op het recht van zegel (plakzegel voor handelspapier) is met algemeene stemmen aangenomen. Het wetsontwerp tot wijziging van eenige bepalingen der wetten betreffende de personeele belasting is mede aangenomen. Morgen wordt het wetsontwerp betreffende den spoor weg SamarangDjokjokarta behandeld. De tweede kamer is tegen Dinsdag 13 dezer bijeen geroepen. Volgens het regeeringsantwoord op het voorloopig verslag der tweede kamer omtrent het wetsontwerp tot herziening der kiestabel, zullen de kiesdistricten Gro ningen en Zuidhorn bijeengevoegd worden; in de plaats van een nieuw kiesdistrict Zaandam zal een district Haarlemmermeer gevormd worden, terwijl Zaandam bij Haarlem zal blijven behooren. In de voorgenomen vor ming der nieuwe kiesdistricten Boxmeer en Brielle is geene wijziging gebracht, doch het vormen van een nieuw district Heerenveen ingetrokken. Het kiesdistrict Sneek zal voortaan drie leden afvaardigen, terwijl de voorgestelde wijziging in Zeeland ingetrokken is, zoodat Hoes en Zierikzee afzonderlijke districten blijven. Tegen het wetsontwerp tot wijziging der concessie voor den Indischen spoorweg zijn door verschillende leden in de afdeelingen der eerste kamer bezwaren aange voerd, waarbij zich meer leden voegden, die geen zeker heid hadden, dat de hij deze concessie bedoelde spoor wegen inderdaad tot stand zouden komen. Over het ;,lgemeen had het ontwerp geen aangenamen indruk te weeg gebracht. Van den anderen kant werd in de bezwa- ren niet zoozeer gedeeld en werd ook gewezen op de noodlottige gevolgen eener afstemming. Anderen waren Het Zeeuwsch genootschap der wetenschappen alhier viert heden zijn eeuwfeest. Te éen uur werd in de vergaderzaal der provinciale staten van Zeeland ter herdenking van dit honderdjarig bestaan eene algemeene vergadering gehouden, welke, behalve door het bestuur, werd bijgewoond door den commissaris des konings en een veertigtal leden en direc teuren. De voorzitter, dr. A. A. Fokker, deed in eene boeiende en opwekkende rede in korte trekken mededee- ling van de geschiedenis des genootschaps. Hij verdeelde ze in drie tijdvakken:van 1769 (de oprichting) tot 1801, zijnde de vestiging van het genootschap gedurende dien tijd te Vlissingen; van 1801 (overbrenging naar Mid delburg) tot 1861, onder een permanent bestuurvan 1861 tot heden, onder de werking der nieuwe wet van het genootschap. Uit deze rede bleek dat gedurende die 100 jaren de toestand van het genootschap verschillende phases-van bloei en kwijning had doorloopen, doch zijne krachten in de laatste jaren zoo zijn toegenomen, dat het nimmer hooger bloei dan nu heeft bereikt. Het getal directeurs bedraagt thans 73, dat der leden 229. Tot leden van het genootschap zijn benoemd de heeren: dr. I. A. H. Bosquct, apotheker, te Maastricht; m"-. Ph. van den Broecke, rijks advocaat, en mr. A. J. van Deinse, advocaat, beiden te Middelburg; mr. G. Diephuis, hoogleeraar in de rechtsgeleerdheid, te Groningen; dr. G. F. van Dommelen, eerste officier van gezondheid 2« klasse, te 's-Gravenbagedr. J. C. Hackc van Mijnden, te Amsterdam; dr. H. van Hall, leeraar aan de rijks- hoogere burgerschool, te Middelburg; jh>'. mr. H. J. van der Heim, lid der gedeputeerde staten van Zuid-Holland, te 's-Gravenhage; dr. W. J. Janssen, geneesheer, te Kruiningen, dr. P. de Jong, hoogleeraar, te Utrecht; dr, H. Kern, en dr. A. Kuenen, beiden hoogleeraren te Leiden; dr. E. Moll, predikant, te Goes; G. A. Vor- sterman van Ooijen, hoofdonderwijzer te Aardenburg; dr. C. A. I. A. Oudemans, hoogleeraar aan het athe- naeum, te Amsterdammr. j. A. Philipse, voorzitter van het provinciaal gerechtshof in Zuid-Holland, te 's Gra- venhage M. Henriques Pimentel, leeraar in de hoogere wiskunde en commies bij het departement van financiën te 's-Gravenhage; H. Pollen, te Scheveningen; dr. A. Réville, predikant, te Rotterdam; mr. P. Romeijn, direc teur en leeraar aan 's rijks-hoogere burgerschool, te Mid delburg;, dr. I. G. de Hoop Scheffer, hoogleeraar aan het doopsgezind seminarie, te Amsterdam; dr. C. J. Snijders, geneesheer, te's-Gravesande; H. D. Slegt, kapitein-lui tenant ter zeete Vlissingenmr. A. J. TV. baron Sloet van den Beele, oud-gouverneur-generaal van Oost- Indië, te Leidend1'. R. Westerhoff, te TVarffumde kom- mandeur Cialdi, opperkommandant der pauselijke marine enz., te Rome; de marquis Anatole de Catigny, lauréat van het Fransche instituut, te Versailles: Childs, editor of the public ledges, te Philadelphia; Leopold van HolJe- beke, te Brugge; Rolin-Jaqnemyns, advocaat, te Gent; E. de Lavalleye, hoogleeraar, te Luik; de Renard, staatsraad enz., te MoscouCh. Ruelens, archivaris, te Brussel; Max. Rooses, hoogleeraar; dr. Snellaert, lid der Koninklijke academie, en C. A. Serrure, advocaat, allen te Gent. Ten slotte werd besloten, in 1870 vanwege het ge nootschap eene tentoonstelling te houden van oudheden, betrekking hebbende op Zeeland en zijne geschiedenis. Met een te vijf uren aangevangen maaltijd in de sociëteit St. Joris, waaraan ongeveer een dertigtal per sonen deelnemen, eindigt de viering van het eeuwfeest. Uit Neuzen schrijft men ons van 4 dezer: „De reeds sedert eenigen tijd met verlangen en on geduld tegemoet geziene opening van den spoorweg Neuzen - Gent, heeft Donderdag 1 dezer plaats gehad, doch zonder eenig feest of' eenige plechtigheid. Dat mag wel bijna als een wonder worden aangemerkt in dezen tijd, in welken men van bijna alle zaken, voorvallen en gebeurtenissen, een feest maakt. Het zeggen hier: „dat komt later", zal wellicht bevestigd worden als nu ook eens de tweede lijn NeuzenMechelen gereed zal wezen en geopend wordt. Dan zal men mogelijk twee vliegen in éen slag willen slaan en een groot echt inter nationaal feest aanrichten „Het schoone weder begunstigde intusschen zeer de opening van onzen spoorweg en lokte, vooral in den namiddag, eene menigte menschen uit, zoo hier als te Sas van Gent, om bij de aankomst en het vertrek der treinen tegenwoordig te zijn. „Sommigen verschaften zich bovendien het genoegen een ridje van de stations mede te maken, om van hunne ingenomenheid met deze voor onze streken gewichtige gebeurtenis nog meer te doen blijken. Deze ingenomen heid kenteekende zich, ook in het uitsteken van vlaggen, zóo algemeen, dat Neuzen en Sas van Gent als in feest gewaad schenen gehuld te wezen. „Ncuzen's muziekgezelschap „Apollo" trok des avonds met fakkellicht al spelende de straten dezer veste door, en verhoogde op die wijze nog de blijde stemming, welke hier in de gemoederen heersehte. De uren van vertrek der treinen van het station Neuzen (een klein half uur gaans gelegen van de gewone aanlegplaats der Sehelde- hooten) zijn natuurlijk geregeld naar of staan in correspondentie met ile uren, op welke de treinen van Gent, voor gansch België, afrijden. De inwoners van Walcheren, of de passagiers, die van elders per Schelde- boot herwaarts komen om van den nu geopenden spoorweg gebruik te maken, zullen, in den regel, nog al eenig- ge duld moeten hebben bij hunne aankomst hier. „De Bcheldeboot komt toch alleen bij een zeer gunstig getij, en dus zeldzaam zóo vroeg van Vlissingen aan, dat de tweede trein, die 9 u. 50 m. vertrekt, kan gehaald worden. „Jammer genoeg! Mogelijk evenwel is het, dat de uren van den zomerdienst gunstiger uitvallen,anders ware het wenschelijk, zoo niet in aller belang noodzakelijk, dat de provinciale stoomboot in het vervolg éen uur althans vroeger van Vlissingen alvoer, wat in dit seizoen wel geen bezwaar kan teweegbrengen, en ook voor de ingezetenen van het 4" district een groot gemak kon opleveren. „Dat onze nieuwe spoorweg een groot gemak en voor deel aan passagiers en vooral aan de inwoners dezer streken zal geven, is licht te begrijpen; maar of hij nu wel direct dat groot voordeel aan Neuzen zal opleve ren, wat er algemeen van verwacht wordt, meen ik wel wat in twijfel to mogen trekken. Een recht aangenaam verblijf levert Neuzen voor vreemdelingen nog wel niet open zij, die hier zaken te doen hebben, zullen zich denkelijk wel niet zóo lang meer ophouden als vroeger; liever zullen zij zoo spoedig mogelijk de reis voortzetten en bijv. te Gent verblijven. „Mogelijk nogtans is het, dat de handels- en onder nemingsgeest in Neuzen nu meer zal opgewekt of verlevendigd wordenen zóo kan de spoorweg een nieuwe bron van welvaart voor velen worden, wat ik hartelijk wensch. Bij een matig tarief zullen gewis vele vrachtgoederen nu reeds per spoor vervoerd en aangebracht worden. Versche visch, mosselen en andere, aan spoedig bederf onderhevige, artikelen zullen per trein verzonden worden; maar als een gevolg daarvan kan het best gebeuren dat vele waren in prijs stijgen zullen, en de levenswijze in deze streken duurder wordt. „Actie geeft reactie", en zoo zal ook dat bezwaar wel weêr worden te hoven gekomen, door meerderen aanvoer, overlading der markten, meer winsten of door vele andere omstandigheden, die zich daarnaar langza merhand wijzigen zullen. „Actie geeft reactie". Dit doet mij tevens denken aan een plan, dat thans in den gemeenteraad van Gent in behandeling moet zijn, namelijk het verhoogen van den waterspiegel van het kanaal van Neuzen naar Gent met eenige palmen. „De zeeschepen, die 45 palm diep liggen, kunnen wel te Neuzen opsehutten en zeer gemakkelijk aan de los- en ladingplaats van den ijzeren weg komenmaar kun nen met dien diepgang onmogelijk Gent bereiken. Zij moeten dus hier lossen, of een paar voet gelicht worden zoo ze in het dok te Gent komen willen en met dat lichten gaat natuurlijk veel tijd verloren. „De vele voordeelen, die de scheepvaart oplevert, zou de stad Gent zich ongaarne door den spoorweg zien afnemen, waarom zij het opgegeven plan overweegt, dat, zóo het kan en mag worden ten uitvoer gebracht, de zeeschepen van meerderen diepgang dan van 40 a 42 palmen zal in staat stellen om in hare haven te kunnen komen. „De schepen voor selzaete en Gent bestemd, zoowel de zeeschepen als de binnenvaarders, zullen, als het kanaal maar open en diep genoeg is, in den regel verkiezen op te varen, vermits de waterweg voor het vervoeren van vrachtgoederen altijd wel voordeeliger zal blijven dan de spoor- of landweg. „Er is maar éene zaak, die de vaart door het kanaal nog al duur en lastig maakt voor de schipperij en waar-

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1869 | | pagina 1