OVERHEMDEN NAAR DE MAAT!!!
I
f
*3anöcl$bericl)tm.
Zendeling-Genootschap.
]Y/L\ ROEPER J
*4
941
741
751
90f
901
614
821
ft5U
461
203
.80
TE KOOP EENE GROOTE PARTIJ
ESSCHEtf MUTSAARD,
Overliemdenfabrikaiit van Amsterdam,
d.© maat en Uitrustingen voor Indien.
DE KRACHT DER BEWIJZEN.
Den Iïecr JOU. DOFF'S Cenlral-üepot le Amsterdam.
Nieuwe Hammen
ST00MB00TDIENST
Wester-Solield.©.
VAN MIDDELBURG: VAN ROTTERDAM
wel ijverig voortgezet, maar er zijn belangrijke bruggen
te bouwen, hetgeen zoo snel niet gaan kan als men wel
zon willen.
„Met het oog op de voordeelen die de exploitatie-maat
schappij eenmaal genieten zou uit eene directe verbin
ding van Amsterdam en onze noordelijke provinciën met
België en Frankrijk, had zij gemeend, ondanks de bezwa
rende voorwaarden daaraan verbonden, ook de kleine
Belgische lijn Luik-Limburg te kunnen overnemen. Zoo
waren de reizigers verzekerd van eene directe verbinding
met de groote lijn van Keulen naar Parijs, terwijl de Neder-
landsche maatschappij het zoo geregeld had dat geen
enkel Belgisch locaal belang het gemeenschappelijk be
lang der Fransche en Nederlandsche reizigers belem
merde. Dit alles was in theorie uitmuntend, maar in de
practijk bleek dat dit nog geïsoleerd gedeelte spoorweg-
lijn weinig opbracht en ontzaglijk veel kostte,zoodat
deze laatste op het budget der maatschappij niet weinig
bijdroegen tot den treurigen toestand, waarin zij zich
bevindt en welke, dit is zeker, verbeteren zal, maar in-
tusschen bij de aandeelhouders eene groote dosis geduld
noodig maakt.
„Toen nu de onderhandelingen der Fransche compagnie
de 1'Est met den Grand Lnxembourg aanvingen, begre
pen onze Nederlanders, die uitmuntend kunnen rekenen,
dat daarin een gemakkelijk middel was gelegen om zich
de voordeelen te verzekeren, welke men uit het bezit
van de Luik-Limburgsche lijn hoopte te trekken en
tevens zich te ontheffen van den te zwaren last, welke
hij op de Nederlandsche schouders deed rusten. Neem
daarbij in aanmerking, om dit wel te begrijpen, dat, wat
men vreesde en wat men altijd vreest, het Belgisch locaal
belang is en dat het Fransch belang hier gelijk is aan
het Nederlandsch belang. Voor de compagnie de 1'Est
evenals voor de exploitatie-maatschappij is het groote
doel om vrij van het noorden naar het zuiden en van het
zuiden naar het noorden te gaan zonder met Belgische
moeielijkheden iets te maken te hebben. Heeft men nu
grond of niet voor dergelijk wantrouwen. Ik weet het
niet, maar het bestaat.
„De maatschappij de 1'Est en de Nederlandsche maat
schappij verstonden elkander dus zeer gemakkelijk.
L'Est Frangais, op Belgisch grondgebied komende,^ nam
gaarne de lijn Luik -Limburg over, welke zijne directe
gemeenschap met Nederland verzekerde, terwijl de Ne
derlandsche maatschappij zich van een groote last ont
heven achtte. Plotseling hoort men nu dat in België de
publieke opinie in agitatie komt, dat het ministerie eene
speciale wet voordraagt en dat de reeds gesloten over
eenkomst met vernietiging bedreigd wordt. Eensdeels
zijn wij te zeer belanghebbenden bij de eerbiediging der
rechten van de kleine staten, dan dat wij het zou
den afkeuren dat de Belgische regeering maatregelen
neemt om de hare te verzekeren. Dat zij het strenge
recht aan hare zijde heeft schijnt ons voor tegenspraak
onvatbaar; anderdeels echter betreuren wij de wijze
waarop zij te werk is gegaan. Hier toch zoowel als in
Frankrijk was ter goeder trouw onderhandeld met het
oog op de bestaande wet.
„De belangen onzer staatspoorwegen zij n dus zeer zeke r
betrokken in de tharfs gevoerde onderhandelingen en
dit kan aanleiding gegeven hebben tot het gerucht van
eene Nederlandsche verwikkeling bij de Belgische
quaestie. Ik meen zelfs te weten dat er speciale instruc-
tiën aan onzen vertegenwoordiger te Parijszijn gezonden.
Wees echter verzekerd dat zij in den meest vredelie-
venden zin gesteld zijn. Nederland zal het bestaand
geschil niet verbitteren. Gerechte hemel! Ie jeu Tien.
vaudrait pas la chandelle
Prijzen van effecten.
Amsterdam 20 Maart 1869.
Nederland. Certific. Werkelijke schuld 24 pet.
dito dito dito 3
dito dito dito 4
Aand. Handelmaatschappij 44 -
dito exploitatie Ned. staatssp.
België. Certificaten bij Rothschild
Rusland. Obligatiën 1798/1816
Certific. adm. Hamburg
Oblig. Hope Co. 1855,6e serie
dito f1000 1864
dito f 1000 1866
Loten 1866
Oblig. Hope Co. Leening 1860
Certific. dito
Inscript. Stieglitz Co. 2>= a 4e L.
Obligatiën 1867
Certificateni
Aand. spoorweg Gr. Maatsch.
Oblig. dito
dito spoorweg Poti-Tiflis
21
5
5
5
5
4
4
6
551
641
871
52
Rusland. dito dito 1868 5 pet. 79 j
Polen Schatkistobligatiën 4 64
Pruisen. Obligatiën5
Oostenrijk. Obligatiën metalliek5 47J
dito 1847/1852 2j
dito rente Amsterdam5 611
dito nationale 5 531
dito 1864 5 58J
dito fr. 500 1865 5 61T^
dito 1866 0. 5 48|
Bankactiën.3
Oblig. metall. in zilver Jan./Juli 5 56^-
dito dito April/Oct. 5
dito in papier Mei/Nov. 5 491
^dito dito Febr./Aug. 5
Italië. "Leening 18615
Certific. bij Lamaison c. s. 5
Spanje. Obligatiën3 thans 2} 31:j
dito Binnenlandsche3 29 44
Portugal, dito 1856—1863 3 pet. 36&
dito 1867 3 3 6&
Turkije. dito (binnenl.) 5 40$:
Griekenl. dito (blauwe)5 101
Amerika, dito Vereenigde Staten (1874) 5 88 tV
dito dito dito (1904) 5 794
dito dito dito (1882) 6 88jj
dito dito dito (1885) 6 874
dito Illinois7 874
dito Atl.Gr.W.Spw.Ohio sec.(p) 7
dito dito geconsolideerde .7 „33
- dito dito debentures 8
dito St.Paul Pac. Spw. 2e sec. 7 654
Brazilië. dito 1863 44
dito 1865 5 80J
Mexico. dito 1850 3 l4|
Grenada. dito afgestempeld6
Venezuela, dito3
Ecuador. ditol
Bevallen van een Zoon D. VERMEULEN, Echtge-
noote van
Middelburg, M. HACKENBERG.
19 Maart 1869.
Heden overleed alhier, na kortstondig lijden, tot onze
diepe droefheid, onze waarde Vader, de Heer JAN
KOOLHAAS AARINKSEN, in den ouderdom van ruim
68 jaren.
Middelburg, Uit aller naam,
19 Maart 1869. J. K. E. KOOLHAAS AARINKSEN.
NEDERLANDSCH
OPENBARE SAMENKOMST in het Concert-
Gebouw, Zondag 21 Maart, des avonds te 4 vóór 8 uren.
Sprekers de Heeren BOONEN en KOCH.
liggende in het Bosch bij de Rammekenspoort te Vlis
singen. Te bevragen bij A. BINDERS te Breskens,
en A. KLAIJSEN te Vlissingen; alsmede eene groote
partij STRAATKEIJEIN, liggende te Veere. Infor^
matiën bij eerstgenoemde en bij A. A. DE BRUIJNE,
te Vecre.
Heden overleed, in den ouderdom van ruim 58 jaren,
Vrouwe JACOBA ELISABETH SCHORER, Weduwe
van den Weleerwaarden Zeergeleerden Heer AARNOUT
MAR1NUS SNOUCK HURGRONJE.
Middelburg, 19 Maart 1869.
zal DINSDAG en WOENSDAG a. s., den 23en en 24en dezer, alhier persoonlijk vertoeven, en
te spreken zijn betreffende het leveren van 0"V"erlieiUdGH H£lcir
Te ONTBIEDEN (liefst schriftelijk) bij den Heer BULTEBIJS, Ned. Logement.
Heb ik UEd. slechts eenige weken geleden de
volkomen Genezing van W. OOMS te Sluipwijk,
van eene Bloedziekte kunnen melden, thans heb
ik het genoegen U te kunnen mededeelen dat
NEELTJE HOOGENDOORN, Huisvrouw van
ARIE DE KONING te Ruuwijk bij Gouda,
lijdende aan Verzwakking, op raad van den Ge
neesheer begonnen is van Uw Malz-Extract te
gebruiken, en thans na het gebruik van eenige
Flesschen zoo in krachten is toegenomen, dat
zij hare gewone werkzaamheden weder kan
waarnemen.
Gouda den 18 Februari 1869.
J. C. v. VREUMINGEN.
Bijna dagelijks zijn wij in de gelegenheid nieuwe
dankschrijven van hekendePersonen uit Nederland
openbaar te kunnen maken, een feit waarop geen
ander geneesmiddel zich kan beroemen, en kun
nen wij dan ook met het volste vertrouwen de
HOFF'sche Malz-Fraeparaten aan Zieken
en Reconvalissanten aanbevelen, te meer als
onder de Heeren Dokters en Geneesheeren thans
meer en meer voorstanders te vinden zijn.
Depots bijW. P. VAN DE KAMER, Groote
Markt te Middelburg; FABRIJ DE JONGH te
Goes; M. T. C. DE KATER te Zierikzee. Aan
vragen om depots aan het Centraal-Dcpot
te Amsterdam.
MAI-Z-EXTRtCT-
GEZOKIIEIDSBIER.
VERSTERKEND EN VERKWIKKEND.
1 flesch 50 cent,
6 flesschen ƒ2.50.
IHALZ'BORST-BONBONS,
IN ZAKJES
RL. AU IV 1* At* IER,
a 30 cent.
bij Wede. l. J. VAN DER HARST.
Terstond een aankomende Knecht benoodigd bij
den Schilder C. J. GELDHOF.
OP DE
HET LEK door de Schroefstoomboot «te Zeeland,
gisteren bij het zwaaien bekomen door een hout aan een
der Palen in de Marinehaven te Vlissingen, onder water
uitstekende, kan heden niet gerepareerd zijn,
zoodat de Dienst op Rreskcns, daar ook de Wester-
Schelde in reparatie is, een paar dagen met Steiger
schuiten zal geschieden.
20 Maart 1869.
ITOOHBOOTDIEK8T
TUSSCHEN MIDDELBURG EN ROTTERDAM.
Uren van vertrek in Maart.
Zondag 21'smorg. 6 uur. Zondag
Maandag 22
Dinsdag 23
Woensd. 24
Donderd. 25
Vrijdag 26
Zaterdag 27
Zondag 28 's midd.
Maandag 29
Dinsdag 30'smorg.
Woensd. 31
21's midd. 12 uur»
6,30 Maandag 22 12
8uur.Dinsdag 23 12
9 Woensdag 24 12
10 Donderd. 25'smorg. 6uur.
11 Vrijdag 26 7
11,30 Zaterdag 27 7
12uur.Zondag 28 8,30
12,30 Maandag 29 8,30
6 uur.Dinsdag 30 10,15
6 Woensdag 31 10,15
SNELPERSDRUKKER» VAN DE GEBROEDERS ABRAHAMS»