OVERHEMDEN NAAR DE MAAT!!! I f *3anöcl$bericl)tm. Zendeling-Genootschap. ]Y/L\ ROEPER J *4 941 741 751 90f 901 614 821 ft5U 461 203 .80 TE KOOP EENE GROOTE PARTIJ ESSCHEtf MUTSAARD, Overliemdenfabrikaiit van Amsterdam, d.© maat en Uitrustingen voor Indien. DE KRACHT DER BEWIJZEN. Den Iïecr JOU. DOFF'S Cenlral-üepot le Amsterdam. Nieuwe Hammen ST00MB00TDIENST Wester-Solield.©. VAN MIDDELBURG: VAN ROTTERDAM wel ijverig voortgezet, maar er zijn belangrijke bruggen te bouwen, hetgeen zoo snel niet gaan kan als men wel zon willen. „Met het oog op de voordeelen die de exploitatie-maat schappij eenmaal genieten zou uit eene directe verbin ding van Amsterdam en onze noordelijke provinciën met België en Frankrijk, had zij gemeend, ondanks de bezwa rende voorwaarden daaraan verbonden, ook de kleine Belgische lijn Luik-Limburg te kunnen overnemen. Zoo waren de reizigers verzekerd van eene directe verbinding met de groote lijn van Keulen naar Parijs, terwijl de Neder- landsche maatschappij het zoo geregeld had dat geen enkel Belgisch locaal belang het gemeenschappelijk be lang der Fransche en Nederlandsche reizigers belem merde. Dit alles was in theorie uitmuntend, maar in de practijk bleek dat dit nog geïsoleerd gedeelte spoorweg- lijn weinig opbracht en ontzaglijk veel kostte,zoodat deze laatste op het budget der maatschappij niet weinig bijdroegen tot den treurigen toestand, waarin zij zich bevindt en welke, dit is zeker, verbeteren zal, maar in- tusschen bij de aandeelhouders eene groote dosis geduld noodig maakt. „Toen nu de onderhandelingen der Fransche compagnie de 1'Est met den Grand Lnxembourg aanvingen, begre pen onze Nederlanders, die uitmuntend kunnen rekenen, dat daarin een gemakkelijk middel was gelegen om zich de voordeelen te verzekeren, welke men uit het bezit van de Luik-Limburgsche lijn hoopte te trekken en tevens zich te ontheffen van den te zwaren last, welke hij op de Nederlandsche schouders deed rusten. Neem daarbij in aanmerking, om dit wel te begrijpen, dat, wat men vreesde en wat men altijd vreest, het Belgisch locaal belang is en dat het Fransch belang hier gelijk is aan het Nederlandsch belang. Voor de compagnie de 1'Est evenals voor de exploitatie-maatschappij is het groote doel om vrij van het noorden naar het zuiden en van het zuiden naar het noorden te gaan zonder met Belgische moeielijkheden iets te maken te hebben. Heeft men nu grond of niet voor dergelijk wantrouwen. Ik weet het niet, maar het bestaat. „De maatschappij de 1'Est en de Nederlandsche maat schappij verstonden elkander dus zeer gemakkelijk. L'Est Frangais, op Belgisch grondgebied komende,^ nam gaarne de lijn Luik -Limburg over, welke zijne directe gemeenschap met Nederland verzekerde, terwijl de Ne derlandsche maatschappij zich van een groote last ont heven achtte. Plotseling hoort men nu dat in België de publieke opinie in agitatie komt, dat het ministerie eene speciale wet voordraagt en dat de reeds gesloten over eenkomst met vernietiging bedreigd wordt. Eensdeels zijn wij te zeer belanghebbenden bij de eerbiediging der rechten van de kleine staten, dan dat wij het zou den afkeuren dat de Belgische regeering maatregelen neemt om de hare te verzekeren. Dat zij het strenge recht aan hare zijde heeft schijnt ons voor tegenspraak onvatbaar; anderdeels echter betreuren wij de wijze waarop zij te werk is gegaan. Hier toch zoowel als in Frankrijk was ter goeder trouw onderhandeld met het oog op de bestaande wet. „De belangen onzer staatspoorwegen zij n dus zeer zeke r betrokken in de tharfs gevoerde onderhandelingen en dit kan aanleiding gegeven hebben tot het gerucht van eene Nederlandsche verwikkeling bij de Belgische quaestie. Ik meen zelfs te weten dat er speciale instruc- tiën aan onzen vertegenwoordiger te Parijszijn gezonden. Wees echter verzekerd dat zij in den meest vredelie- venden zin gesteld zijn. Nederland zal het bestaand geschil niet verbitteren. Gerechte hemel! Ie jeu Tien. vaudrait pas la chandelle Prijzen van effecten. Amsterdam 20 Maart 1869. Nederland. Certific. Werkelijke schuld 24 pet. dito dito dito 3 dito dito dito 4 Aand. Handelmaatschappij 44 - dito exploitatie Ned. staatssp. België. Certificaten bij Rothschild Rusland. Obligatiën 1798/1816 Certific. adm. Hamburg Oblig. Hope Co. 1855,6e serie dito f1000 1864 dito f 1000 1866 Loten 1866 Oblig. Hope Co. Leening 1860 Certific. dito Inscript. Stieglitz Co. 2>= a 4e L. Obligatiën 1867 Certificateni Aand. spoorweg Gr. Maatsch. Oblig. dito dito spoorweg Poti-Tiflis 21 5 5 5 5 4 4 6 551 641 871 52 Rusland. dito dito 1868 5 pet. 79 j Polen Schatkistobligatiën 4 64 Pruisen. Obligatiën5 Oostenrijk. Obligatiën metalliek5 47J dito 1847/1852 2j dito rente Amsterdam5 611 dito nationale 5 531 dito 1864 5 58J dito fr. 500 1865 5 61T^ dito 1866 0. 5 48| Bankactiën.3 Oblig. metall. in zilver Jan./Juli 5 56^- dito dito April/Oct. 5 dito in papier Mei/Nov. 5 491 ^dito dito Febr./Aug. 5 Italië. "Leening 18615 Certific. bij Lamaison c. s. 5 Spanje. Obligatiën3 thans 2} 31:j dito Binnenlandsche3 29 44 Portugal, dito 1856—1863 3 pet. 36& dito 1867 3 3 6& Turkije. dito (binnenl.) 5 40$: Griekenl. dito (blauwe)5 101 Amerika, dito Vereenigde Staten (1874) 5 88 tV dito dito dito (1904) 5 794 dito dito dito (1882) 6 88jj dito dito dito (1885) 6 874 dito Illinois7 874 dito Atl.Gr.W.Spw.Ohio sec.(p) 7 dito dito geconsolideerde .7 „33 - dito dito debentures 8 dito St.Paul Pac. Spw. 2e sec. 7 654 Brazilië. dito 1863 44 dito 1865 5 80J Mexico. dito 1850 3 l4| Grenada. dito afgestempeld6 Venezuela, dito3 Ecuador. ditol Bevallen van een Zoon D. VERMEULEN, Echtge- noote van Middelburg, M. HACKENBERG. 19 Maart 1869. Heden overleed alhier, na kortstondig lijden, tot onze diepe droefheid, onze waarde Vader, de Heer JAN KOOLHAAS AARINKSEN, in den ouderdom van ruim 68 jaren. Middelburg, Uit aller naam, 19 Maart 1869. J. K. E. KOOLHAAS AARINKSEN. NEDERLANDSCH OPENBARE SAMENKOMST in het Concert- Gebouw, Zondag 21 Maart, des avonds te 4 vóór 8 uren. Sprekers de Heeren BOONEN en KOCH. liggende in het Bosch bij de Rammekenspoort te Vlis singen. Te bevragen bij A. BINDERS te Breskens, en A. KLAIJSEN te Vlissingen; alsmede eene groote partij STRAATKEIJEIN, liggende te Veere. Infor^ matiën bij eerstgenoemde en bij A. A. DE BRUIJNE, te Vecre. Heden overleed, in den ouderdom van ruim 58 jaren, Vrouwe JACOBA ELISABETH SCHORER, Weduwe van den Weleerwaarden Zeergeleerden Heer AARNOUT MAR1NUS SNOUCK HURGRONJE. Middelburg, 19 Maart 1869. zal DINSDAG en WOENSDAG a. s., den 23en en 24en dezer, alhier persoonlijk vertoeven, en te spreken zijn betreffende het leveren van 0"V"erlieiUdGH H£lcir Te ONTBIEDEN (liefst schriftelijk) bij den Heer BULTEBIJS, Ned. Logement. Heb ik UEd. slechts eenige weken geleden de volkomen Genezing van W. OOMS te Sluipwijk, van eene Bloedziekte kunnen melden, thans heb ik het genoegen U te kunnen mededeelen dat NEELTJE HOOGENDOORN, Huisvrouw van ARIE DE KONING te Ruuwijk bij Gouda, lijdende aan Verzwakking, op raad van den Ge neesheer begonnen is van Uw Malz-Extract te gebruiken, en thans na het gebruik van eenige Flesschen zoo in krachten is toegenomen, dat zij hare gewone werkzaamheden weder kan waarnemen. Gouda den 18 Februari 1869. J. C. v. VREUMINGEN. Bijna dagelijks zijn wij in de gelegenheid nieuwe dankschrijven van hekendePersonen uit Nederland openbaar te kunnen maken, een feit waarop geen ander geneesmiddel zich kan beroemen, en kun nen wij dan ook met het volste vertrouwen de HOFF'sche Malz-Fraeparaten aan Zieken en Reconvalissanten aanbevelen, te meer als onder de Heeren Dokters en Geneesheeren thans meer en meer voorstanders te vinden zijn. Depots bijW. P. VAN DE KAMER, Groote Markt te Middelburg; FABRIJ DE JONGH te Goes; M. T. C. DE KATER te Zierikzee. Aan vragen om depots aan het Centraal-Dcpot te Amsterdam. MAI-Z-EXTRtCT- GEZOKIIEIDSBIER. VERSTERKEND EN VERKWIKKEND. 1 flesch 50 cent, 6 flesschen ƒ2.50. IHALZ'BORST-BONBONS, IN ZAKJES RL. AU IV 1* At* IER, a 30 cent. bij Wede. l. J. VAN DER HARST. Terstond een aankomende Knecht benoodigd bij den Schilder C. J. GELDHOF. OP DE HET LEK door de Schroefstoomboot «te Zeeland, gisteren bij het zwaaien bekomen door een hout aan een der Palen in de Marinehaven te Vlissingen, onder water uitstekende, kan heden niet gerepareerd zijn, zoodat de Dienst op Rreskcns, daar ook de Wester- Schelde in reparatie is, een paar dagen met Steiger schuiten zal geschieden. 20 Maart 1869. ITOOHBOOTDIEK8T TUSSCHEN MIDDELBURG EN ROTTERDAM. Uren van vertrek in Maart. Zondag 21'smorg. 6 uur. Zondag Maandag 22 Dinsdag 23 Woensd. 24 Donderd. 25 Vrijdag 26 Zaterdag 27 Zondag 28 's midd. Maandag 29 Dinsdag 30'smorg. Woensd. 31 21's midd. 12 uur» 6,30 Maandag 22 12 8uur.Dinsdag 23 12 9 Woensdag 24 12 10 Donderd. 25'smorg. 6uur. 11 Vrijdag 26 7 11,30 Zaterdag 27 7 12uur.Zondag 28 8,30 12,30 Maandag 29 8,30 6 uur.Dinsdag 30 10,15 6 Woensdag 31 10,15 SNELPERSDRUKKER» VAN DE GEBROEDERS ABRAHAMS»

Krantenbank Zeeland

Middelburgsche Courant | 1869 | | pagina 4